yöasu

metritytit

Hei mitä kannattaa ottaa talvileirille yöasuksi,kun yövytään kaminateltassa?Lämmin asu tietty, mutta kertokaa esimerkkejä,jotka on ennen olleet ja tarenneet! Me ollaan menossa ekalle talvileirille missä yövytään ulkona kaksi yötä.

8

2501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marisus

      Kaminateltassa yövyttäessä mikään yömekko ei ole mukavuutta ja käytännöllisyyttä ajatellen sopiva, flanellinen pyjama sopii paremmin jos välttämättä yöpuvun haluaa. Itse olen tarennut oikein mainiosti pitkillä kalsareilla tai jollain muulla väliasulla, pitkähihainen aluspaita myös. Sukat ja/tai villasukat on myös hyvä olla.
      Makuupussilla on iso osa tässä, jos on ohut kesäkäyttöön tarkoitettu tekokuitupussi voi tarvita enemmän vaatetta päälle mutta kunnon pakkasien untuvapussissa voi taas tulla liian lämmin keskemmällä yötä jos kipinämikot hoitavat hommansa liian hyvin!
      Mutta mieluitenhan sitä lämpimässä nukkuu kuin palelee joten mielummin liikaa vaatekerroksia joita sitten voi yön edetessä vähentää jos siltä tuntuu kuin pikkuhousut jalassa pujahtaa pussiin ja keskellä yötä lähteä kaivelemaan jostain lisää lämmikettä ympärille.
      Jos kaminateltassa nukutaan jalat keskustaan ja kaminaan päin (niinkuin pitäisi aina) pipo tai muu päähine on mukava ja lämpöinen koska usein teltan liepeiden alta pääsee vetämään kylmä ilma yöllä, kipinämikotkaan eivät myöskään välttämättä pysy aina hereillä koko vuoroansa ;)

    • aikkuli

      sanoisin, että ei ihan kauheesti sitä vaatetta. Usein hirveessä toppauksessa nukuttaessa ei oo kovin lämmin(tais sitte hikoilee ja aamulla ei ookaan enää vaatetta ja sitte päivällä on kylmä)Kannattaa myös muistaa, että makuupussissa ei lämmitä ne vaatteet, vaan oma ruumiinlämpö, eli siis jos oot kylmissäs ku pussiin meet, on koko yön takuulla kylmä.
      Oon sitä mieltä, että jos on vaan joku ohut kesäpussi, kannattaa ottaa siihen vaikka toinen samanlainen päälle tai sitte kaivaa jostain se talvipussi. Kannattaa kysellä vaikka johtajilta ja sukulaisilta lainaan. Jos makuupussi on liian pitkä, kannattaa se ylimääränen tila kuristaa pois jollain remmillä. Myöskään makuualustaa ei kannata väheksyy, avaruuspeitekin voi olla aika kova sana.

      Hatun ja villasukkien kannalla olen minäkin. Ja siitä samaa mieltä, että ei kannata mitään hamemallista yöasuu laittaa. Ite nukun yleensä shortseissa ja t-paidassa(toiset taas vieläkin vähemmillä vaatteilla). En suosittele laittamaan päällä pidettyjä vaatteita pussiin enkä pitämään samoja sukkia jaloissa(tuovat kosteutta pussiin).

      Tässä läjä pieniä asioita, mitkä oon ite huomannu olevan oleellisia.

    • Pårtiö

      Kannattaa laittaa esim sukkahousut/pitkät kalsarit riippuen oletko t vai p ja villasukat ja joku yö puku (housut ja paita)

      • metritytit

        Kiitti hyvistä vastauksista! Osa noista jo tiedettiin,mutta uuttakin tuli.Miten sellanen avaruuspeitto niinkuin pitäs laittaa, alle vai päälle?Mistä niitä saa?Tuskin kyllä nyt hankitaan,mutta kiinnostaa ;)


      • aikkuli
        metritytit kirjoitti:

        Kiitti hyvistä vastauksista! Osa noista jo tiedettiin,mutta uuttakin tuli.Miten sellanen avaruuspeitto niinkuin pitäs laittaa, alle vai päälle?Mistä niitä saa?Tuskin kyllä nyt hankitaan,mutta kiinnostaa ;)

        niitä saa ihan jostain retkikaupoista tms. mä laittaisin alle sillai, et siihen voi sit kans kääriytyy. vähänkö oon kade teijän leiristä, meillä on yleensä ollu joku 5 päivän leiri hiihtolomalla, mutta nyt ei saada pidettyy ku kaikki johtajat kiinni muissa puuhissa:(


    • Tellaillaan

      Oletus on, että nukutte makuupussissa. Silloin yöasuna ei tarvitse mitään. Jos llämpimässä teltassa laittaa makuupussiin mennessään vielä lämmintä pääle, niin tulee ensin hiki ja sitten kylmä.

      • make_kipa

        Muutamia vinkkejä, kokemuksella:

        1) makuupussi pitää ravistella erittäin hyvin otettaessa pois säilytyspussista. säilytyspakkauksessa pussin sisuksista puristuu pois ilma ja pussi pitää saattaa mahdollisimman "ilmavaan" tilaan ennen nukkumista. ilma toimii eristävänä tekijänä pussissa.

        2) pussissa kannattaa käyttää (ohutta) yöasua, joka on siis vain yöpymisasu. täten pussi pysyy puhtaampana ja päivävaatteista ei siirry kosteutta pussiin.

        3) kamiina kannattaa sytyttää hyvissä ajoin, siten että teltta olisi "normaalilämmin" nukkumaan mentäessä. silloin kaikki voisivat sovittaa omat yövaatetuksensa oman makuupussin ja nukkumistottumuksien mukaisiksi. aina on joukossa sellaisia, jolla on mukana kesäpussi tms. joka vaatii yöpyjältä enemmän vaatetta. jollain taas on talvipussi, jolla tarkenee toiseen malliin.. näin myös kipinämikko tietää millaista tulta kamiinassa kannattaa pitää.. yleensä on käynyt niin, että kamiinaa poltetaan kylki punaisena ja kaikilla on liian kuuma..


      • Vanha Fillari
        make_kipa kirjoitti:

        Muutamia vinkkejä, kokemuksella:

        1) makuupussi pitää ravistella erittäin hyvin otettaessa pois säilytyspussista. säilytyspakkauksessa pussin sisuksista puristuu pois ilma ja pussi pitää saattaa mahdollisimman "ilmavaan" tilaan ennen nukkumista. ilma toimii eristävänä tekijänä pussissa.

        2) pussissa kannattaa käyttää (ohutta) yöasua, joka on siis vain yöpymisasu. täten pussi pysyy puhtaampana ja päivävaatteista ei siirry kosteutta pussiin.

        3) kamiina kannattaa sytyttää hyvissä ajoin, siten että teltta olisi "normaalilämmin" nukkumaan mentäessä. silloin kaikki voisivat sovittaa omat yövaatetuksensa oman makuupussin ja nukkumistottumuksien mukaisiksi. aina on joukossa sellaisia, jolla on mukana kesäpussi tms. joka vaatii yöpyjältä enemmän vaatetta. jollain taas on talvipussi, jolla tarkenee toiseen malliin.. näin myös kipinämikko tietää millaista tulta kamiinassa kannattaa pitää.. yleensä on käynyt niin, että kamiinaa poltetaan kylki punaisena ja kaikilla on liian kuuma..

        2) Yöasua parempi vaihtoehto on erillinen sisälakana, jonka voi pestä koneessa.

        4) Talviteltassa ja tulilla on hyvä käyttää pussia, jonka jalkopäässä on paksu palosuojaus. Esim SA-mallit ovat tällaisia.

        5) Astiallinen kylmää vettä kuuluu kipinän varusteisiin, koska aina on riski, että joku tunkee palosuojaamattoman pussinsa kuumaan kaminaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe