Kielilläpuhuminen korintossa?

( Minulla on tästä Lutherin opetusta)
Kirkkoisä Johannes Krysostomos (354-407) , sanoi ettei hänen aikanaan tiedetty mitä oli kielilläpuhuminen Korintossa.

Karismaatithan järjestävät tilaisuuksia korinton malliin.

Minusta tästä Lutherin selityksestä löytyy oikea malli. Veljet ja siskot voivat korjata.

1.kor.14:30. ”Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta”.

Luther: ”Tähän vedoten luikerteliat luulevat , että heillä on valta arvostella seurakunnassa saarnaajia ja saarnata toisin.. Mutta tässä he menevät suuresti harhaan. Luikertelijat eivät tarkkaa tekstiä oikein, vaan panevat siihen mitä haluavat. Pyhä Paavali puhuu tässä kohden profeetoista, joiden on määrä opettaa, ei kansasta, joilla ei ole seurakunnassa saarnanvirkaa. Jos luikertelija luulee olevansa profeettaa, kuka hänet on siihen uskonut? Missä hän ei sitä osoita, juoskoon pois paholaisen luo, joka hänet on lähettänyt ja joka on käskenyt hänet anastamaan toiselle kuuluvan saarnaviran seurakunnassa

29. Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot. Keitä ovat nämä muut? Ne ovat muita profeettoja. "profetoiva rakentaa seurakuntaa" (1.Kor.14:4): Ja toisen kerran: 12. "Kun te nyt kerran tavoittelette henkilahjoja, pyrkikää saamaan niitä runsain määrin seurakunnan rakentamiseksi". Keitä on nää, joiden tulee rakentaa seurakuntaa? Eivätkö he ole profeettoja (Tai kuten hän sanoo puhuvat kielillä), ts. niitä jotka lukevat tekstin seurakunnan kuunnellessa, ja profeettoja, joiden on määrä selittää teksti, seurakunnan rakennukseksi, niin että oppimatonkin voisi sitä ymmärtää?
.(ks. St. V, 696-731); Olen vapaa”. vuodelta 1532 St.L.XX.1670-1676.)

Tässä jotain pintaraapaisua nyt.

9

409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielet on lahja

KIELILLÄPUHUMISESTA LAAJEMMIN

Raamatunkohdat joissa kielilläpuhumisesta mainitaan:

”Mk 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat UUSILLA KIELILLÄ,

Apt 2:4Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja ALKOIVAT PUHUA MUILLA KIELILLÄ, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

Apt 10:46 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
      46. sillä he kuulivat HEIDÄN PUHUVAN KIELILLÄ ja ylistävän Jumalaa.

Apt 19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja HE PUHUIVAT KIELILLÄ ja ennustivat.

1Kr 12:10toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen ERI KIELILLÄ PUHUMISEN LAHJAN, TOINEN TAAS LAHJAN SELITTÄÄ KIELIÄ.
      11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

1.Kr 12: 28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, PUHUA ERI KIELILLÄ.

1.Kr 12. 30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? EIVÄTHÄN KAIKKI PUHU KIELILLÄ? Eiväthän kaikki kykene NIITÄ SELITTÄMÄÄN?

1.Kr 13: 1. Vaikka minä PUHUISIN IHMISTEN ja ENKELIEN KIELILLÄ, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

1.Kr 13: 8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA, ja tieto katoaa.

1Kr 14: 2. Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.

1.Kr 14: 4. KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.

1.Kr 14: 5. Soisin teidän KAIKKIEN PUHUVAN KIELILLÄ, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
      6. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne KIELILLÄ PUHUEN, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
      7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
      8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
      9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
      10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
      11. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
      12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

13. Sentähden rukoilkoon se, JOKA KIELILLÄ PUHUU, ETTÄ HÄN TAITAISI SELITTÄÄ.
      14. Sillä JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.

1.Kr 14: 15. Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.
      16. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
      17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
      18. Minä kiitän Jumalaa, että PUHUN KIELILLÄ ENEMMÄN kuin teistä kukaan;
      19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, KUIN KYMMENENTUHATTA SANAA KIELILLÄ.

1.Kr 14. 21. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
      22. KIELET EIVÄT SIIS OLE MERKIKSI USKOVILLE, vaan NIILLE, JOTKA EIVÄT USKO; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
      23. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja KAIKKI SIELLÄ PUHUISIVAT KIELILLÄ ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
      24. Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
      25. hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
      26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, MIKÄ PUHUU KIELILLÄ, MIKÄ SELITTÄÄ; KAIKKI TAPAHTUKOON RAKENNUKSEKSI.

1.Kr 14. 27. JOS KIELILLÄ PUHUTAAN, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja YKSI KERRALLAAN, JA YKSI SELITTÄKÖÖN;
      28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

1.Kr 14. 39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista ÄLKÄÄKÄ ESTÄKÖ KIELILLÄ PUHUMASTA.
      40. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.

Ehkä muuallakin kielilläpuhumisesta mainitaan, mutta edellä tärkeimmät asiaan vaikuttavat kohdat.
      ------------------

MONET VÄITTÄVÄT, ETTÄ KIELILLÄPUHUMISEN LAHJAN TULEE OLLA JOTAKIN OLEMASSA OLEVAA KANSALLISTA KIELTÄ.

Monesti varmaan niin onkin mutta EI suinkaan AINA, tai jopa erittäin harvoin.

KUVITELLAANPA, että kielet olisivat jotakin olemassa olevaan kieltä vaikkapa Englantia. Eli joku siis saisi Pyhän Hengen lahjana Englannin kielen puhumisen lahjan, muutat ei ymmärtäisi itse siitä mitään.

Itse hän ei siis ymmärtäisi puhumaansa Englantia vaan seurakunnassa pitäisi olla toinen joka on saanut Pyhältä Hengeltä lahjan selittää Englannin kieliä.
      Eli toimittaisiin Raamatun opetuksen mukaan:

Yksi puhuu Englantia ja joku toinen selittää. Jos puhutaan paikalla olevalla Englantilaiselle, niin miksi se pitäisi selittää toisillekin.

Miksi pitäisi puhua kokouksessa Englantia ? Miksi Englantia puhuttaessa rakennutaan, miksi ei Suomea puhuttaessa?

Miksi sanotaan:
      ” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet KUKAAN ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”

Tokihan nyt Englantia ymmärtää kokouksessa monikin.

Olisko niin, että kielillä puhumisen armolahjan voi opiskella – Englantiahan opiskellaan, - onko siis Englantia osaavalla armolahja puhua kielillä? Ja olisko Englantia tulkkaavalla armolahja selittää kieliä?

MIKSI KOTONA PITÄIS PUHUA ENGLANTIA JUMALALLE?

Sanotaanhan Raamatussa:
      ” Sillä KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ.”

Onko kotona Englantia Jumalalle puhuva salaisuuksia Jumalalle puhuva? Miksi ei puhuisi Suomeksi Jumalalle?

”KIELILLÄ PUHUVA RAKENTAA ITSEÄÄN”

Olisko niin, että Englantia puhuva rakentaa itseään hengellisesti puhuessaan Englantia?

”KIELILLÄ PUHUMINEN LAKKAA”
      Lakkaisiko englannin puhuminen joskus?

Eipä oikein tunnu menevän kohdalleen tuo ”Englannin kielen armolahja”.

Kielillä puhuminen on toki ”järjetöntä” eikä siihen löydy järjellistä selitystä.

Vaan löytyisikö Hengellinen selitys?

VÄITÄN, ETTÄ ARMOLAHJA NIMELTÄ ”KIELILLÄ PUHUMINEN” ei tuskin koskaan ole ( tai on aika harvoin) jotakin kansallista kieltä.

Kielilläpuhumisesta ei mainita kai kuin eka helluntaina, sitä että eri kielet olivat jotta paikalla olevan muunkieliset ymmärtäisivät mitä kiitetään.

Paavali ei viittaa mitään kasallisten kielten suuntaan. Hän opettaa, että Korintossa uskovat puhuvat jotakin kieltä mikä ei ole kansallista kieltä.

Toteaahan hän että puhumaan kotona kielillä Jumalalle salaisuuksia.

Myöskin maininta, että kielet rakentaa kielillä puhuvaa hengellisesti.

Paavali itsekin toteaa omalta kohdaltaan, että hänen on rukoiltava ja veisattava kiitosta kielillä ja myöskin ymmärryksellä;

” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN.

Kuinka siis on? Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI, mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI; minun on veisattava KIITOSTA HENGELLÄNI, mutta minun on VEISATTAVA MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI.”

Paavali siis rukoilee kielillä jota kieltä hän ei itse ymmärrä, myöskin Paavali veisaa kiitosta kielillä jota ei ymmärrä itse ( vaikka joku väittä tuolla toisaalla, että Raamattu ei puhu mitään kielillä laulamisesta).Mutta hän rukoillee myöskin ymmärryksellä ja veisaa ymmärryksellä- eli rukoilee ja veisaa kielellä jota hän itsekin ymmärtää, mutta myöskin niin että hän ei itse sitä ymmärrä.

Tuntuu tosi ”järjettömältä” ja järjelle se järjetöntä onkin. MUTTA ei Hengelle.

Kielilläpuhumisessa ei olekaan kyse järjen asiasta vaan Hengellisestä asiasta joka on tutkiskeltava Hengellisesti.

Sellainen ihminen joka ei omaa mitään Pyhän Hengen yliluonnollista lahjaa , sellaisen on mahdotonta käsittää koko asiaa , vaan katselee noita asioita täysin ulkopuolelta, omiin luuloihinsa perustuen

Itsekään en ymmärtänyt kielilläpuhumisesta ja muistakaan Pyhän Hengen lahjoista hälkäsen pöläystä ennen kuin itse yllättäen sain kielet vaikka en ollut muistaakseni KOSKAAN kuullut 30 vuoden aikana kenenkään puhuvan kielillä. Muiden armolahjojen saamisen myötä Pyhä Henki avasi myöskin ymmärryksen käsittämään Pyhän Hengen lahjoja laajemmin.

Miltä kielet sitten kuulostavat:
      Empä kirjoita kielillä jotka sain jo noin 15 vuotta sitten. Turhaa antaa monille aihetta pilkata Pyhän Hengen lahjoja omaksi kadotuksekseen. Itse en ymmärrä vähääkään siitä mitä kielillä puhun, mutta monet uskovat joilla on lahja selittää kieliä ovat kieliäni selittäneet ja niissä on ollut selvä hengellinen sanoma jollekin.

Joskus autolla ajaessa laulan täyttä kurkkua tutulla sävelellä kielillä- se on ihan helppoa kun ei tarvitse seurata sanoja.

Tärkeää on että silloin kun ei oikein tiedä mitä rukoilee, niin on kuten sana sanoo:

” Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
      27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.”

Henki rukoilee kielillä- ihan niin kuin Paavali toteaa omalta kohdaltaan;

” Minun ON RUKOILTAVA HENGELLÄNI”

Toki on rukoiltava myöskin ymmärryksellä. Ihan selvällä Suomella:
      ” mutta minun on rukoiltava MYÖSKIN YMMÄRRYKSELLÄNI;”

” JOS MINÄ RUKOILEN KIELILLÄ PUHUEN, niin minun HENKENI kyllä rukoilee, MUTTA YMMÄRRYKSENI ON HEDELMÄTÖN”

Jumala kyllä ymmärtää kieliä, vaikka et itse niitä ymmärtäisikään sanotaanhan selvästi:

” KIELILLÄ PUHUVA EI PUHU IHMISILLE, vaan JUMALALLE; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä HÄN PUHUU SALAISUUKSIA HENGESSÄ”

Valtavan ihanan asia.

Siksi on siis hyvä rukoilla ja pyytää jotakin hengellistä lahjaa. Kielilläpuhumisen lahja on niistä yleisin.

” pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
      2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
      3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
      4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.”

Eikä se itsensä hengellinen rakentaminen ole pahaksi ollenkaan.

Itse en ole puhunut kielillä hengellisessä kokouksessa kai muuta kuin parisen kertaa ja silloinkin tiesin, että selittäjä on paikalla, ja siitäkin on aikaa jo 15 vuotta.

Monesti menee ehkä vuosikin tai enemmänkin, että en muista koko kielilläpuhumista.
      Kuitenkin pystyn koska tahansa aloittaa puhumaan kielillä oli tilanne muuten mikä tahansa.

Eräs asia vielä:

Kielillä puhumista on toki sellaistakin, että uskova pystyy puhumaan kielillä VAIN tietyssä hengellisessä ”hurmostilassa” ollessaan. Siksi kai joissakin luterilaisissa piireissä puhutaankin ”hurmoskielistä”.

Näinhän -92 käänös myöskin yhdessä kohtaa sanoo:

1.Kr 14:19 ” Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia HURMOSKIELEN sanoja.”

Varsinaisesti kielet eivät kuitenkaan ole mitään ”hurmoskieliä” –mutta on toki niitäkin. ”Hurmoskielet ” omaava ei siis pysty puhumaan kielillä koska tahansa vaan ainoastaan tietyssä ”hurmostilassa” ollessaan.

Tuollaisessa hurmostilassa on kuitenkin omat vaaransa- mistä kyseinen hurmos on lähtöisin?

Paljon on hurmosta joka saadaan aikaan manipuloimalla ja kiihottamalla. Sellaisen on hyvin yleistä pakanauskontojen piirissä, mutta valitettavasti tuollaista kiihottamista esiintyy täällä Suomessakin yltiökarismaattisissa piireissä.

JOS asia synnyttää ASIALLISTA keskustelua palannen asiaan kommenttien myötä.

Voitto Ramu    

• Kilvoituksessa

itsekin samaa -ja ajattelen samalla tavoin po. asiasta. Joka ei ole niitä kokenut, ymmärtää siitä yhtä paljon, kuin sika pohjantähdestä. Mutta näyttää selittelijöitä riittävän...

Sanon vain AAMEN tekstiisi.

• evankelisluterilainen

Oliskohan tässä kysymys jostakin käännösvirheestä, Raamattu kai oli hebreaksi alkujaan kirjoitettu.

Jospa kysymys oli vain niistä kaikista kielistä mitä tänä päivänä on! Ehkä profeetat ennustivat, että Raamattu käännetään lähes viidelle sadalle kielelle.

• Kilvoituksessa
        evankelisluterilainen kirjoitti:

Oliskohan tässä kysymys jostakin käännösvirheestä, Raamattu kai oli hebreaksi alkujaan kirjoitettu.

Jospa kysymys oli vain niistä kaikista kielistä mitä tänä päivänä on! Ehkä profeetat ennustivat, että Raamattu käännetään lähes viidelle sadalle kielelle.

ole kysymys. Kyllä profeetat toki ennustivat Sanan menevän kaikkialle, jopa "maan ääriin" (sattumalta siis sana FINLAND) ja "vieraskieliset ja muukalaiset" mainitaan. Mutta TUO kielilläpuhuminen on kyllä aivan oma asiansa. Joka on saanut kokea ns. 'henkikasteen', tuntee asian. Valtava Pyhän Hengen kosketus ja läsnäolo täyttää sydämen. Kiitos alkaa pulppuamaan spontaanisti suusta ehkä ensimmäistä kertaa ja se voi tulla jollakin vieraalla kielellä, - ei sitä välttämättä itse lainkaan tunnista. Kerran olin rukouksessa eräässä raamatunhakumatkassa (Ruotsista haettiin) pienessä ryhmässä, kun mukana ollut lääkärirouva, ystävämme, alkoi puhumaan jollakin kielellä jota hän ei osannut. Siinä joukossa sattui olemaan muuten eräs jo edesmennyt neuvos(en sano tarkemmin), joka tunsi kielen hepreaksi. Väkevässä tilaisuudessa Jumalan Henki rukoili sen sisaren kautta hepreaksi Israelin 7:nnen alijan puolesta. Itse olen saanut kokea valtavan Hengen kosketuksen useasti, myös autolla ajaessani rukoillessani. Sanonpa sen suoraan: myös tätä kirjoittaessani. Kielilläpuhumisen sain lahjaksi kerran erään tunnetun Afrikan lähetyssaarnaajan majaillessa kodissamme paastopäivien ajan (Hän on säveltänyt mm Veikko Hurstin kokouksissa usein lauletun 'GOLGATAN VERESSÄ VOIMA ON', olin jonkin aikaa VH:n työssä mukana). Hän tiesi minun jo täyttyneen PH:llä, mutta olin saanut kielet vain merkiksi, enkä rukoillut kielillä. Hän rukoili minulle sitä lahjaksi; 3 - 4 pv:n kuluttua se tuli, ja millä voimalla! Tämä heikko saviastia ei tahdo oikein sitä murtumatta kestää! Puhuin koko sen ja seuraavan päivän työssänikin kielillä. Ajattelin vainottuja uskovia NL:ssa, Kiinassa.Ihmisiä eri puolilla Afrikkaa, joitakin intiaaniheimoja eteläisessä Amerikassa jne. Aina suunnan vaihtuessa vaihtui kielikin. Itse en ymmärtänyt, mitä tarkkaan ottaen rukoilin. Mutta se toimi ja se TOIMII TÄNÄKIN PÄIVÄNÄ!
        1. Kor.14: 2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
        4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
        Tämän mukaan se juuri tapahtui ja rakensin siis itseäni. Myös tuo profetoimisen lahja on joskus toiminut, mutta olen ollut arka sitä käyttämään.

• Lutherin

teksti on selkeä. Se kertoo mitä kielilläpuhuminen todella oli Raamatussa.

Kun lukee 1.kor.14, mitekään irroitettavasti tekstistä, asia pitäisi olla selvä.

Esim. Ramu irroitteli yhteydestään tota apostolin opetusta kielilläpuhumisesta.

14. "Sillä jos minä kielillä rukoilen, niin minun henkeni rukoilee, mutta minun mieleni on hedelmätöin.
      15. Kuinkas se siis on? Minä rukoilen hengessä, ja rukoilen myös mielessäni: minä veisaan hengessä, ja veisaan myös mielessäni".

Tässä yhteydessä Paavalin sana onkin paikallaan:

18. "Minä kiitän minun Jumalaani, että minä taidan usiammalla kielellä puhua kuin te kaikki".

• Krysostomuksen

aikana kirkkolaitos oli jo luopunut monessa kohden
      apostolien opetuksesta, kun paavi-keskeinen kirkkolaitos alkoi muodostua.
      Kehitettiin hierarkinen pappeinvalta, ja eihän sellaiseen rakenteeseen sopinut kielilläpuhuminen tai armolahjojen vapaa toiminta. Nehän olisivat olleet
      vaaraksi pappien valtapyrkimyksille.
      Erkoista muuten on, että Krysostomus kastatti itsensä aikuisena. Tämäkin osoittaa, että lapsikas
      te ei ollut vielä vakiinnuttanut paikkaansa kato-
      lisessa kirkossa.

Mark 16:17 "Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka
      uskovat: Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia,
      he puhuvat uusilla kielillä."
      1. Kor 14:26 Kun tulette yhteen, on jokaisella jotain annettavaa: millä on virsi, millä opetus,
      millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selit-
      tää."

Ellei toiminnassanne näy mitään näitä Raamatun lupaamia merkkejä, se on vain osoitus siitä, että
      Pyhä-Henki ei ole toimannassa mukana!
      Weha on jo monta kertaa yrittänyt mitätöidä näitä
      lupauksia, mutta ei hän voi kumota Raamatun sel-
      vää ilmoitusta.

• Krysostomos, puhuu myös voimakkaasti lapsikasteen puolesta. Hänen vanhempansa oli aikanaan lyönyt laimin velvollisuutensa ja hän sai siitä kärsiä. Jumala kuitenkin herätti hänet, ja hän palautti kasteen oikeata käyttöä kirkkoon.

On tuosta jo puhuttu. . Jae Mark.16:20 ei sano, että Herra "tulee vahvistamaan" sanansa merkeillä, jotka seuraavat Kirkon kaikkina aikoina. Se lausuu Herran "vahvistaneen" Raamatun sanan sitä seuraavien merkkien kautta. Hän vahvisti sen alkuajan ja jokaisen sitä seuraavan ajan hyödyksi.

• ymmärtäminen
        weha kirjoitti:

Krysostomos, puhuu myös voimakkaasti lapsikasteen puolesta. Hänen vanhempansa oli aikanaan lyönyt laimin velvollisuutensa ja hän sai siitä kärsiä. Jumala kuitenkin herätti hänet, ja hän palautti kasteen oikeata käyttöä kirkkoon.

On tuosta jo puhuttu. . Jae Mark.16:20 ei sano, että Herra "tulee vahvistamaan" sanansa merkeillä, jotka seuraavat Kirkon kaikkina aikoina. Se lausuu Herran "vahvistaneen" Raamatun sanan sitä seuraavien merkkien kautta. Hän vahvisti sen alkuajan ja jokaisen sitä seuraavan ajan hyödyksi.

ei taida olla vahvimpia puoliasi.
        "Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat."

Tässä on jatkuva lupaus ja tämä tämä lupaus on kaikille, jotka meidän Herramme kutsuu.

Joel ennusti, että viimeisinä päivinä Herra
        vuodattaa henkensä kaiken lihan päälle. Ei Pyhän-
        Hengen vuodatus ole lakannut.

Jos teidän toiminnassanne ei näy näitä merkkeja, niin sehän todistaa, että Jumala ei ole koko touhussa mukana.

• hissukka

on kielillä puhumista. Lestadiolaisseuroissakin saattaa tavata kielilläpuhumista ainakin maaseudulla vanhempien ihmisten parissa. Kutsutaan sitä kuitenkin "liikutukseksi", mutta samasta asiasta on kysymys kuin, mitä tapaa helluntailaisilla ja karismaatikoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2328
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1923
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      29
      1646
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      176
      1613
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1506
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      185
      1253
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      131
      1238
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      25
      1156
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      962
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      959
    Aihe