Sairaanhoitajien palkoista

Törkeän hyvät liksat jo nyt

2500 euroa(vain keskiarvo, monet tienaa paremminkin) kuussa on mielestäni huikean hyvä palkka. Monet oikeasti raskasta työtä tekevät eivät tienaa edes 2000 euroa. Eiköhän lähihoitajat tee ne kaikkein likaisimmat ja raskaimmat työt useimmissa tapauksissa.
Sairaanhoitajakoulutukseen pääsee lähes kuka vain. Toista on yliopistoon pääseminen tai yliopistotutkinnon suorittaminen. mielestäni on väärin yliopiston käyneitä kohtaan maksaa sairaanhoitajille parempaa liksaa periaatteessa kuitenkin aika yksinkertaisesta työstä. Ja vielä 500 euroa kuussa lisää liksaa!!!Ei näytä rahanhimolla olevan rajaa. Kohta taidan siirtyä yliopistosta hoitsulinjalle

55

3701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näköjään iskee

onko susta 1300 euroa käteen hyvä? Ammattikorkeakoulut tutkinto on korkeakoulututkinto. Jos 2000:sta opiekelmaan pääsee 30 hakijaa niin täytyy olla päässä muutakin kuin hiukset ja saman homma lähihoitaja koulutukseen Älä tuu tänne jauhaan paskaa jos et työnkuvasta mitään tiedä!!!! Oletko tietoninen semmoisesta asiasta kuin vastuu???? Miten on, itse toimin anestesiahoitajana yliopistosairaalassa, lääkäri nukuttaa potilaan, mutta se on kyllä hoitaja joka sitä anestesiaa valvoo, jos hoitaja ei osaa omaa työtään niin eipä se lääkäri sieltä kopistaan osaa tulla auttamaan jos hätä tulee, muistapa tämä jos menet nukutuksen vaativaan leikkaukseen.Valitettavan usein on niin ettei lääkäriä salissa näy muuta kuin nukuttamassa/puuduttamassa ja potilasta herätettessä. Työ on vaativaa ja vaatii perusteelliset perehtymisen ihmisen annatomiaan,lääkkeisiin ja teknisiin laitteisiin.Lääkärien keskipalkka on 4000 euroa,että revi siitä.
      Ajatuksena on että kaikkien hoitjaien palkaa tulisi nostaa.
      Lähihoitjat tekevät arvokasta työtä, mutta työtä ei voi eriarvoistaa, esim että perushoito olisi jotenkin arvokkaampaa kuin esim tehohoito. Enkä trkoita tällä sitä,etteivätkö lähihoitajat tekisi muutkin kuin perushoitoa.

Että mua sieppaa tollaset idiootit, tule kuule sairaaloiden vuodeosastoille ja muualla kattomaan mitä se työ on,ennekuin alat mielipiteistäsi esittämään.
      Prosessihoitjathan ne painaa kerran vuorossa nappia ja himppa enemmän jää liksaa käteen.

• omaa kokemusta

lääkärit tienaa ihan asiasta 4000 euroa kuussa:)Sairaanhoitajista minulla itselläni erittäin huonoja kokemuksia. Yläasteen ryhmäni heikoimmat oppilaat nyt sairaanhoitajia. Itselläni suunnilleen noin kolme numeroa korkeampi keskiarvo.

• kelpaa
        omaa kokemusta kirjoitti:

lääkärit tienaa ihan asiasta 4000 euroa kuussa:)Sairaanhoitajista minulla itselläni erittäin huonoja kokemuksia. Yläasteen ryhmäni heikoimmat oppilaat nyt sairaanhoitajia. Itselläni suunnilleen noin kolme numeroa korkeampi keskiarvo.

jo tieteelliseksi tutkimukseksi :).

Lehdessä oli vasta, että lääkäriopiskelijan mokan vuoksi vauva kuoli = lääkärit on tappajia. Tuolla logiikalla.

• minäpäs..

Olen itse ollut sairaalassa hoidossa, ja hyvin hoito pelasi. Sairaala, jossa olin on suhteellisen pieni ja hoitajia vähän. Itse ainakin sain suurimmalta osalta hoitajia muutakin kuin terveydenhoitoa, osalta sairaalassa olon aikana ja osalta normaalissa ravintola elämässä. Silloin (aikaa jo 15v) päätin, että tuleva vaimoni ei todellakaan ole sairaanhoitaja. Tuohon otsikkooni, ei kannata alkaa vertaamaan sellaisia aloja, joista ei tiedä mitään. Monet prosessinhoitajat joutuvat tekemään myös raskasta fyysistä työtä, joten harhakuvasi on lähinnä tv:n tulosta. Tv harvemmin pääsee/tahtoo kuvata ongelmatilanteiden aikana.

• esim. 20 %

1300 euroa käteen on juuri sopiva sairaanhoitajien yksinkertaisesta työstä. Koulutus on suorastaan suuri vitsi. Joko ikinen tuppukylä on täynnä noita mukamas korkeakouluja ja joka ikinen amiksen häirikkökin pääsee koulutukseen heittämällä sisään. Puhumattakaan itse koulutuksesta, joka on naurettavan helppo läpäistä. Tentit pääsee läpi säälistä, jotta amk:lla säilyy rahoituspuoli kunnossa.

Kaikkien hoitajien palkkaa tulisi pikemminkin laskea, koska hoitajien palkoista koituu jo nykyisellään kohtuuttoman suuret rasitukset veronmaksajille. Onneksi nämä kansanedustajien puheet ovat vain vaalipuhetta ja vaalien jälkeen voidaankin alkaa suunnittelemaan palkanalennuksia.

• oikea hoitsu
        esim. 20 % kirjoitti:

1300 euroa käteen on juuri sopiva sairaanhoitajien yksinkertaisesta työstä. Koulutus on suorastaan suuri vitsi. Joko ikinen tuppukylä on täynnä noita mukamas korkeakouluja ja joka ikinen amiksen häirikkökin pääsee koulutukseen heittämällä sisään. Puhumattakaan itse koulutuksesta, joka on naurettavan helppo läpäistä. Tentit pääsee läpi säälistä, jotta amk:lla säilyy rahoituspuoli kunnossa.

Kaikkien hoitajien palkkaa tulisi pikemminkin laskea, koska hoitajien palkoista koituu jo nykyisellään kohtuuttoman suuret rasitukset veronmaksajille. Onneksi nämä kansanedustajien puheet ovat vain vaalipuhetta ja vaalien jälkeen voidaankin alkaa suunnittelemaan palkanalennuksia.

Kiinnostaisi tietää oletko itse käynyt koulutuksen tai työskennellyt hoitoalalla? Oletko tehnyt sairaanhoitajien tenttejä? Miten joku voi sanoa että se on helppoa jos ei itse ole koskaan kokeillut??? uskomatonta.

Miksi ihmiset eivät voi arvostaa toisiaan? Kyllä täällä maailmassa tarvitaan monen alan ammattilaisia.

• shpoizu

Eipä sinulla kovin kattavaa kuvaa taida olla hoitajien työstä, menepäs kuule ihan ruohonjuuritasolle ja avaa silmäsi ja kun sen olet tehnyt, tule sitten puhumaan hoitajien palkoista.

• vihreä ruoho

Niinhän se on,että ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella.Laskeudu alas yliopisto-opiskelijan norsunluutornista ja kouluttaudu "vain hoitsulinjalle",selviävät elämän realiteetit viimeistään työelämässä sinullekin.Lähihoitajana täytyy tehdä todella töitä pienen palkkansa eteen.

• 35 työvuotta takana

osastonhoitajan virassa. Palkkani kaikkine lisineen on 2400 e eikä se yllä teollisuuden keskipalkkaan. Toki minä pärjään sillä, asunto alkaa olla maksettu, lapset maailmalla, mutta käteni ei vapise tilipäivänä... ja työtä olen totisesti tehnyt ja teen vieläkin, parin vuoden päästä teen aamukamman...

• lisää liksaa

Palkkasi ei yllä edes sairaanhoitajan keskipalkkaan. Nyt kipinkapin pyytämään lisää liksaa.

• lähtöpalkkaan,
        lisää liksaa kirjoitti:

Palkkasi ei yllä edes sairaanhoitajan keskipalkkaan. Nyt kipinkapin pyytämään lisää liksaa.

sairaanhoitajan lähtöpalkka on n. 1830 €, mutta vuorolisät nostavat keskipalkkaa. Oh saa harvoin vuorolisiä.

• peruspalkka
        lisää liksaa kirjoitti:

Sairaanhoitajan peruspalkka on n.1750. Siihen tulee sitten 5 ja 10 vuoden päästä 5 ja 10% korotukset.
        Eli palkka on tosi pieni. Kaikki yö-ja iltavuorolisät kun laitetaan päälle,niin silloin saadaan tuo 2500. Eli vain raatamalla irtoaa tuo palkka.
        Monilla aloilla epämukavavien työaikojen lisät on toisenlaiset ja yleensäki monella alalla vuorotyöläisten palkat on ihan toista luokkaa.
        Itse olen laboratoriohoitaja ja teen päivävuoroa 5pv/viikko ja palkka on tosiaankin tuo n.1750 eikä penniäkään enempää.Tosin nyt teen puolta päivää,joten verojen jälkeen käteen jää hiukan alle 750 €/kk. Kuinkahan moni saa enemmän ansiosidonnaista..

• ja lisistä vielä
        peruspalkka kirjoitti:

Sairaanhoitajan peruspalkka on n.1750. Siihen tulee sitten 5 ja 10 vuoden päästä 5 ja 10% korotukset.
        Eli palkka on tosi pieni. Kaikki yö-ja iltavuorolisät kun laitetaan päälle,niin silloin saadaan tuo 2500. Eli vain raatamalla irtoaa tuo palkka.
        Monilla aloilla epämukavavien työaikojen lisät on toisenlaiset ja yleensäki monella alalla vuorotyöläisten palkat on ihan toista luokkaa.
        Itse olen laboratoriohoitaja ja teen päivävuoroa 5pv/viikko ja palkka on tosiaankin tuo n.1750 eikä penniäkään enempää.Tosin nyt teen puolta päivää,joten verojen jälkeen käteen jää hiukan alle 750 €/kk. Kuinkahan moni saa enemmän ansiosidonnaista..

Sitä sopii jokaisen miettiä, miten hinnoittelee vapaat viikonloput, yömyöhälle menneet illat, joulut ym.

Sitä säälii mies parkaa, joka yksin työpäivänsä päälle ruokkii ja nukuttaa pienet muksut, ku äiti on töissä. Ja kadehtii niitä vapaita viikonloppuja, kun itse lähtee töihin ja muu perhe lähtee vaikka retkelle rantsuun.

Lisät ei paljon tiliä lihota, kun miettii mistä luopuu.
        Peruspalkka yksin taas on melko pieni toimenkuvaan nähden. Sen voi kuka tahansa fiksu ihminen myöntää.

• Nyty..
        ja lisistä vielä kirjoitti:

Sitä sopii jokaisen miettiä, miten hinnoittelee vapaat viikonloput, yömyöhälle menneet illat, joulut ym.

Sitä säälii mies parkaa, joka yksin työpäivänsä päälle ruokkii ja nukuttaa pienet muksut, ku äiti on töissä. Ja kadehtii niitä vapaita viikonloppuja, kun itse lähtee töihin ja muu perhe lähtee vaikka retkelle rantsuun.

Lisät ei paljon tiliä lihota, kun miettii mistä luopuu.
        Peruspalkka yksin taas on melko pieni toimenkuvaan nähden. Sen voi kuka tahansa fiksu ihminen myöntää.

Kyllä se on monella alalla se sama homma.Äiti kotona ja isi yöt ja viikonloput töissä.Ja peruspalkka ei ole huono . Ahneella 0n paskanen loppu !Pitäisi muistaa ottaa esiin positiivisia puolia.Esim. palkka tulee ajallaan(monessa paikassa pelkkä haave)lisätunneista maksetaan(monessa paikassa saa tehdä talkoilla)on sisätyö voi "pitää" tarvittaessa kipeenä sairaslomaa(monessa soitellaan kotiin jos et tule ei enää tarvi tulla). Ja oma emäntäni on tradenomi ei ollut töitä joten siivoaa 7-15 joka arkipäivä (Kiire ettei kerkeä kuulemma taukoja pitää)1150€/kk brutto eli netto alle 800€/kk.

• ilmankos
        Nyty.. kirjoitti:

Kyllä se on monella alalla se sama homma.Äiti kotona ja isi yöt ja viikonloput töissä.Ja peruspalkka ei ole huono . Ahneella 0n paskanen loppu !Pitäisi muistaa ottaa esiin positiivisia puolia.Esim. palkka tulee ajallaan(monessa paikassa pelkkä haave)lisätunneista maksetaan(monessa paikassa saa tehdä talkoilla)on sisätyö voi "pitää" tarvittaessa kipeenä sairaslomaa(monessa soitellaan kotiin jos et tule ei enää tarvi tulla). Ja oma emäntäni on tradenomi ei ollut töitä joten siivoaa 7-15 joka arkipäivä (Kiire ettei kerkeä kuulemma taukoja pitää)1150€/kk brutto eli netto alle 800€/kk.

harmittaa...

• se on..

Oletkohan valinnut väärän alan ? Harmittaa varmaan kun on akateeminen tutkinto eikä tienaa paskan vertaa. Työtilanne on näillä filosofeilla ja muilla "baskerikoulutuksilla" on heikko ja palkat on paskat. Lainaa saa silti hommattua tehokkaasti pitkäksi aikaa. Täytyyhän sitä rahaa olla kun täytyy baareissa notkua viisastelemassa.

Pitäs olla sen verran älliä ihmisellä että hankkii koulutuksen jolla oikeasti on töitä. Jos ei tätä ole käsittänyt niin turha vikistä tässä vaiheessa. Itse tienaan lähelle tuota 2500 kuussa ilman lisiä ja toivottavasti saan seuraavassa tupossa vielä lisää. Jaa ahne, no enpä tiedä. Liliusta Fortumilla sanoisin ahneeksi.

• Jenniel

Tällä hetkellä hoitajan palkka on ihan riittävä työhön nähden. Kaikillahan on aina liikaa töitä nykypäivän työelämässä. Tuskinpa kukaan hoitajaksi aikova kuvittelee työn olevan kevyttä sisätyötä.

Palkan määräävä tekijä on työn tuottavuus. Tunnetusti hoitoalalla tuottavuus on hankalasti määriteltävä ominaisuus. Miten määritellään asiakkaan hyvinvointi -- ei mitenkään. Mutta tarvitseeko sitä oikeasti verrata niin tarkasti esim. teollisiin ammatteihin.

• määäin

tästä keskustelusta puuttuu yksi näkökulma, nimittäin se, ettei kohta ole hoitoalalla työntekijöitä, niin sairaanhoitajia, kuin lähihoitajiakaan. Johtuen huonosta palkkauksesta suhteessa työn fyysiseen ja psyykkiseen kuormittavuuteen, työn vastuullisuuteen yms. asioihin. Ja tämä on tosiasia jo nyt, sijaisia ei enää saada monessakaan paikassa. Vakipaikkoihin on vielä hakijoita, mutta ei kauaa niihinkään.

Siinä on sitten hetkenpäästä mietittävä ihan uudestaan yhteiskunnan rakentumista, mihinkähän nää "tuottavien alojen" työntekijät menevät itseään hoidattamaan, tai vievät ikääntyneet vanhempansa hoitoon, kun hoitohenkilökuntaa ei enää ole kuin muutamissa yksityisissä laitoksissa? Pitää ehkä itse alkaa omaishoitajaksi ja kokeilla miltä se vaipanvaihto tuntuu pilipalipalkalla.

• Hoitsujen työmoraali?

Hoitajilla on todellakin hyvät palkat kun ajattelee työtä. Älkää valittako koko ajan vaan tehkää niitä hommianne kahvihuoneessa juoruamisen sijaan.

• Opettaja x

Niin, kyllä opettajaksi on paljon vaikeampi päästä opiskelemaan kuin sairaanhoitajaksi. Hyvät ja lahjakkaat voivat päästä opettajiksi, mutta sairaanhoitajaksi oikeasti pääsee helpommin eväin. Lääkäriksi on vielä vaikeampi päästä opiskelemaan.

En ymmärrä yhtään syytä, miksi amk-tutkinnon suorittaneelle sairaanhoitajalle pitäisi maksaa suurempaa palkkaa kuin yliopistosta valmistuneelle opettajalle.

Niin, että missäkö ole opettajana? Opetan tulevia sairaanhoitajia amk:ssa.

• henki

voi olla kiinni siitä sairaanhoitajan ammattitaidosta, joita opetat.

• sairaanhoitaja,

ja jatkanut yliopistossa opettajaksi? Vai? Eikö siitä kuulukin saada parempi palkka kuin pelkkänä sairaanhoitajana?

Tuliko sinusta hyvä ja lahjakas vasta sairaanhoitajakoulussa?

• hoitajakoulussa
        sairaanhoitaja, kirjoitti:

ja jatkanut yliopistossa opettajaksi? Vai? Eikö siitä kuulukin saada parempi palkka kuin pelkkänä sairaanhoitajana?

Tuliko sinusta hyvä ja lahjakas vasta sairaanhoitajakoulussa?

Kyllä siellä opetetaan muutakin kuin hoitamista. En ole sairaanhoitaja. Sitä paitsi kyse oli nyt siitä, etät sairanhoitaja saa jo nyt enemmän palkkaa kuin opettaja. Silti sairaanhoitaja pyytää lisää palkkaa.

• sinulla sitten
        hoitajakoulussa kirjoitti:

Kyllä siellä opetetaan muutakin kuin hoitamista. En ole sairaanhoitaja. Sitä paitsi kyse oli nyt siitä, etät sairanhoitaja saa jo nyt enemmän palkkaa kuin opettaja. Silti sairaanhoitaja pyytää lisää palkkaa.

käynyt huonosti. Sairaanhoidon opettaja (sh maisteri) kyllä hankkii paremmin kuin sairaanhoitaja.

Vuorotyölisät on asia erikseen. Peruspalkkoja voi verrata. Itselläni about 1850. Sairaanhoitajana.

• henki ei
        henki kirjoitti:

voi olla kiinni siitä sairaanhoitajan ammattitaidosta, joita opetat.

ole sairaanhoitajan käsissä vaan LÄÄKÄRIN.

• Käsissä?
        henki ei kirjoitti:

Ai lääkärin käsissä se potilas paran henki on?

Et taida ystävä hyvä tietää puhut... Kyllä se hoitajien käsissä on. Lääkäri tulee vain kun kutsutaa kierrot ja vastaanotto. Lääkkeet jakaa, tarkistaa ja antaa sh:t. Ei ne lääkärit potilaita näe kuin murto-osan siitä mitä hoitajat.

Jos ongelmia: syd.infarkti, aivoinfarkti jne. hoitajan on tunnistettava oireet. Jos näin ei käy: arvaas kuinka käy...
        Vastuu kova, PERUSpalkka siihen verrattuna liian pieni... Ja lisät korvausta menetetyistä illoista, viikonlopuista ja esim. jouluista lasten kanssa...

• ......
        Käsissä? kirjoitti:

Et taida ystävä hyvä tietää puhut... Kyllä se hoitajien käsissä on. Lääkäri tulee vain kun kutsutaa kierrot ja vastaanotto. Lääkkeet jakaa, tarkistaa ja antaa sh:t. Ei ne lääkärit potilaita näe kuin murto-osan siitä mitä hoitajat.

Jos ongelmia: syd.infarkti, aivoinfarkti jne. hoitajan on tunnistettava oireet. Jos näin ei käy: arvaas kuinka käy...
        Vastuu kova, PERUSpalkka siihen verrattuna liian pieni... Ja lisät korvausta menetetyistä illoista, viikonlopuista ja esim. jouluista lasten kanssa...

ymmärtää aiheesta jotain.

• kuitenkaan
        Käsissä? kirjoitti:

"Lääkäri tulee vain kun kutsutaa kierrot ja vastaanotto. Lääkkeet jakaa, tarkistaa ja antaa sh:t. Ei ne lääkärit potilaita näe kuin murto-osan siitä mitä hoitajat."

eihän sillä potilaan kanssa vietetyn ajan kanssa ole mitään tekemistä hänen hengissä pitämisen kanssa. Ja mitä lääkkeiden jakamiseen tulee, niin sehän on yksinkertaista lääkeoppia ja matematiikkaa, mistä usein sairaanhoitajaopiskelijat selviävät hirveällä päänraapimisella. Lääkärin käsissä on edelleen potilaan LÄÄKETIETEELLINEN hoito, ei hoitajien.

• sh.opisk.

Miten mä en jotenkin pysty uskomaan, että tämä kirjoittaja opettaa meitä sairaanhoitajaksi..

• Täältä jostakin...
        kuitenkaan kirjoitti:

"Lääkäri tulee vain kun kutsutaa kierrot ja vastaanotto. Lääkkeet jakaa, tarkistaa ja antaa sh:t. Ei ne lääkärit potilaita näe kuin murto-osan siitä mitä hoitajat."

eihän sillä potilaan kanssa vietetyn ajan kanssa ole mitään tekemistä hänen hengissä pitämisen kanssa. Ja mitä lääkkeiden jakamiseen tulee, niin sehän on yksinkertaista lääkeoppia ja matematiikkaa, mistä usein sairaanhoitajaopiskelijat selviävät hirveällä päänraapimisella. Lääkärin käsissä on edelleen potilaan LÄÄKETIETEELLINEN hoito, ei hoitajien.

Voi kuule pieni ihminen - juuri sillä läsnä- ja paikallaololla on se suurin ja tärkein merkitys.

Vain silloin kun ollaan ihmisen luona ja lähellä voidaan havaita erilaisia terveyteen, sairauteen, paranemiseen, kuntoutumiseen jne. liittyviä asioita ihmisessä. Ja ennen kaikkea, vain läsnäolevalle hoitajalle ne ihmiset niitä ongelmiaan kertovat: erityisesti ne, jotka "eivät halua olla vaivaksi". Sitä se hoitotyö on parhaimmillaan: ollaan paikalla kun tarvitaan. Lääkärit tulevat kun me hoitajat emme pysty auttamaan.

Se "hengissä pitäminen" on hyvin pieni osa tätä työtä. Enemmän tässä on kyse sairauden parantamisesta, toimintakyvyn ja terveyden ylläpitämisestä, kuntouttamisesta ja kotihoidon onnistumisen tukemisesta, ihmisen ja tämän omaisten auttamisesta. Hyvin suuri osa hoitoa on muuta kuin ns. läääketieteellistä hoitoa. Ehkä et vain näe sitä. Hoito on meidän hoitajien käsissä (haluat tai et). Ja se lääkärin rooli: erittäin tärkeä, ilman heidän asiantuntemustaan homma ei toimisi.

Ja niistä lääkkeistä: selvittelen päivittäin työssäni ns. maallikkojen tekemiä lääkehoitoratkaisuja, koska moni niistä on lääkehoidollisesti virheellisiä. Lääkehoito saattaa olla helpon tuntuista: pilleri suuhun ja sen siinä, mutta...
        Tieto lisää tuskaa: Farmakologisen tiedon lisääntyminen sairaanhoitajan opintojen kautta lisää valtavasti kykyä ymmärtää lääkehoidon ongelmien ja erityisesti niiden virheiden vakavuutta ja lääkehoidon problematiikka, uhkia, haitta- ja sivuvaikutuksia, suunnitelmallisuuden ja arvioinnin tarvetta jne... Ja lääkkeet ja lääkehoito kehittyvät koko ajan... se luo meille haasteita ja vastuuta, joita et ehkä aivan ymmärrä.

Me olemme palkkamme ansainneet. Itse asiassa: palkkamme on vastuuseen ja työn vaativuuteen nähden aivan liian pieni... Teemme hyvää työtä, osaamme työmme ja olemme siinä toisinaan jopa loistavia: ikävä kyllä onnistumisistamme ei juurikaan kirjoitella lööpeissä. Olen tänään auttanut noin 25 henkilöä, kuuden ihmisen välittömän terveyden olen pelastanut, olen ravinnut, juottanut ja tuudittanut uneen: mutta lööpeistä en työmme päivittäisiä tuloksia löydä, koska hyvät uutiset ja teot eivät sinne yllä.

Pieni ystäväni: toivon sinulle kokemuksia sosiaali- ja terveydenhuollon maailmasta: ehkäpä sitten paremmin tietäisit, mistä puhut...

• tai sitten ei
        henki ei kirjoitti:

Mietitäänpä ihan käytännössä, miten sairaalassa tapaat lääkärin.

Kierrolla kerran päivässä.

Entä jos tarvitset lääkäriä yöllä tai vointisi huononee illalla. Painat kutsunappia ja paikalle saapuu hoitaja. Kuka kutsuu lääkärin, sinä vai hoitaja?

• pointti!
        tai sitten ei kirjoitti:

Mietitäänpä ihan käytännössä, miten sairaalassa tapaat lääkärin.

Kierrolla kerran päivässä.

Entä jos tarvitset lääkäriä yöllä tai vointisi huononee illalla. Painat kutsunappia ja paikalle saapuu hoitaja. Kuka kutsuu lääkärin, sinä vai hoitaja?

---

• näreet
        Täältä jostakin... kirjoitti:

Voi kuule pieni ihminen - juuri sillä läsnä- ja paikallaololla on se suurin ja tärkein merkitys.

Vain silloin kun ollaan ihmisen luona ja lähellä voidaan havaita erilaisia terveyteen, sairauteen, paranemiseen, kuntoutumiseen jne. liittyviä asioita ihmisessä. Ja ennen kaikkea, vain läsnäolevalle hoitajalle ne ihmiset niitä ongelmiaan kertovat: erityisesti ne, jotka "eivät halua olla vaivaksi". Sitä se hoitotyö on parhaimmillaan: ollaan paikalla kun tarvitaan. Lääkärit tulevat kun me hoitajat emme pysty auttamaan.

Se "hengissä pitäminen" on hyvin pieni osa tätä työtä. Enemmän tässä on kyse sairauden parantamisesta, toimintakyvyn ja terveyden ylläpitämisestä, kuntouttamisesta ja kotihoidon onnistumisen tukemisesta, ihmisen ja tämän omaisten auttamisesta. Hyvin suuri osa hoitoa on muuta kuin ns. läääketieteellistä hoitoa. Ehkä et vain näe sitä. Hoito on meidän hoitajien käsissä (haluat tai et). Ja se lääkärin rooli: erittäin tärkeä, ilman heidän asiantuntemustaan homma ei toimisi.

Ja niistä lääkkeistä: selvittelen päivittäin työssäni ns. maallikkojen tekemiä lääkehoitoratkaisuja, koska moni niistä on lääkehoidollisesti virheellisiä. Lääkehoito saattaa olla helpon tuntuista: pilleri suuhun ja sen siinä, mutta...
        Tieto lisää tuskaa: Farmakologisen tiedon lisääntyminen sairaanhoitajan opintojen kautta lisää valtavasti kykyä ymmärtää lääkehoidon ongelmien ja erityisesti niiden virheiden vakavuutta ja lääkehoidon problematiikka, uhkia, haitta- ja sivuvaikutuksia, suunnitelmallisuuden ja arvioinnin tarvetta jne... Ja lääkkeet ja lääkehoito kehittyvät koko ajan... se luo meille haasteita ja vastuuta, joita et ehkä aivan ymmärrä.

Me olemme palkkamme ansainneet. Itse asiassa: palkkamme on vastuuseen ja työn vaativuuteen nähden aivan liian pieni... Teemme hyvää työtä, osaamme työmme ja olemme siinä toisinaan jopa loistavia: ikävä kyllä onnistumisistamme ei juurikaan kirjoitella lööpeissä. Olen tänään auttanut noin 25 henkilöä, kuuden ihmisen välittömän terveyden olen pelastanut, olen ravinnut, juottanut ja tuudittanut uneen: mutta lööpeistä en työmme päivittäisiä tuloksia löydä, koska hyvät uutiset ja teot eivät sinne yllä.

Pieni ystäväni: toivon sinulle kokemuksia sosiaali- ja terveydenhuollon maailmasta: ehkäpä sitten paremmin tietäisit, mistä puhut...

Niin ja on valitettavasti ollut tilanteita, jossa kokematon lääkäri on kysynyt hoitajalta mitä kannattaisi tehdä.

• mutta
        Täältä jostakin... kirjoitti:

kun puhun lääketieteellisestä hoidosta, niin en tietenkään tarkoita holistista lähestymistapaa potilaisiin. Tottakai hoitajien läsnäolo on parantumiselle ja hyvinvoinnille selvää, mutta hoitajat eivät edelleenkään vastaa potilaan LÄÄKETIETEELLISESTÄ hoidosta eli ilman lääkäriä ei ole diagnoosia ja sitä kautta HOITOA. Hoitajat aina nostavat omaa tärkeyttään mitä tulee potilaan lääketieteelliseen hoitoon, mutta miksi? En ole väittänytkään etteikö hoitajat ansaitse palkankorotusta, mutta pitää perustella se muuten kuin että vastuu on niin valtava, sillä sitä se ei ole lääkäriin nähden. Se mitä hoitajien tietämykseen farmakologiasta tulee, niin niin...

• Ed. täältä jostakin
        mutta kirjoitti:

kun puhun lääketieteellisestä hoidosta, niin en tietenkään tarkoita holistista lähestymistapaa potilaisiin. Tottakai hoitajien läsnäolo on parantumiselle ja hyvinvoinnille selvää, mutta hoitajat eivät edelleenkään vastaa potilaan LÄÄKETIETEELLISESTÄ hoidosta eli ilman lääkäriä ei ole diagnoosia ja sitä kautta HOITOA. Hoitajat aina nostavat omaa tärkeyttään mitä tulee potilaan lääketieteelliseen hoitoon, mutta miksi? En ole väittänytkään etteikö hoitajat ansaitse palkankorotusta, mutta pitää perustella se muuten kuin että vastuu on niin valtava, sillä sitä se ei ole lääkäriin nähden. Se mitä hoitajien tietämykseen farmakologiasta tulee, niin niin...

1. Kanssasi on mukava keskutella: et sorru alatyylin juttuihin (joita täältä kyllä löytyy liikaakin), joten kiitos kiitos Sinulle siitä.

2. Ja nimimerkille "näreet": on ihan totta, että kokemattomat lääkärit kysyvät hoitajilta neuvoja. Mutta lääkäristä tekee hyvän se, että hän kokeneenakin kysyy hoitajien mielipiteitä, keskustelee voinnista, psyyk. sos. hyvinvoinnista, omaisten reaktioista, hoitovasteesta, lääkehoidon onnistumisesta jne.. Näin ainakin meillä...
        Ja lääkärit, jotka kysyvät meillä eniten ovat ylilääkäreitä. Osoitus tod. viisaudesta, jota voisi muillekin opettaa. Arvostan kysyvää ja pohtivaa lääkäriä paljon... Onneksi meillä on niitä paljon...

3. Lääketieteellinen hoito: edelleen paljon lääketieteestä ja diagnosoinnista ja lääketieteellisen hoidon seurannasa tapahtuu ns. kliinisen kuvan, oireiden kuvauksen, anamneesin, omaisten kertoman, lääkehoidollisen vasteen jne. perusteella: kukapa muu sitä tietoa lääkäreille tuo kuin hoitohenkilöstö. Meidän vastuullamme on tuoda nämä tiedot "objektiivisesti".

4. Mielestäni emme pyri nostamaan tärkeyttämme lääketieteelisen hoidon suhteen. Ymmärrämme vain roolimme tiedon siirtäjinä, tuottajina ja sen tulkitsijoina. Mielestäni me hoitajat pyrimme tuomaan julki niitä asioita, joita hyvä lääkäri tarvitsee tehdäkseen oikeita päätoksiä.

5. Farmakologia: (et saanut minua provosoitua, jos sitä yritit !) On totta, että hoitajien farmakologinen tietämys on puutteellista. Sitä se on kaikilla. En ole kohdannut lääkäriä, AMK:n opettajaa tms., joka olisi kaiken osannut Pharmaca Fennicasta, lääkehoidosta, -huollosta jne.. Me tarvitsemme enemmän aikaa käydäksemme läpi kys. kirjaa, enemmän koulutusta ja parempaa pohjakoulutusta (= parempaa ja laadukkaampaa opetusta ), tietojaan jakavia lääkäreitä ja yhteistyökykyisiä kollegoita... Siten farmakologinen osaaminen paranee.

Ja se vastuu: lääkäri tekee hoitovirheen tehdessään väärän dg:n, määrätessään väärän hoidon tai lääkkeen. Minä sairaanhoitajana saatan tehdä hoitovirheen tai ajautua muuten vaikeuksiin jos:
        1. en käännä vuodepotilasta riittävän usein
        2. annan väärin määrätyn lääkkeen (eikö ole mielestasi merkillistä, että minun sh:na on AINA tunnettava lääkkeet, sivu- ja haittavaikutukset, yhteisvaikutukset ja olla vielä niiden annosta vastuussa (vaikka lääkäri en olekkaan) (ja samoin hoitojen kanssa...)
        3. en ole arvioinut potilaan liikuntakykyä oikein (kaatumiset, lonkkamurtumat jne...)
        4. jos olen väärässä paikassa väärään aikaan
        5. jos en tajua lopettaa väärin määrätyn lääkkeen antoa
        6. jos en kertakaikkiaan ehdi olla siellä missä pitäisi...
        7. jos lääkäri ei suostu kirjaamaan tekemisiään, vaan jättää ne minulle...

VASTUU ON MINULLA..
        (Ja jos tämä ei ole tullut mieleesi: Hinnan näistä erheistä maksavat potilaat...!!!)

Jos todellakin olet opettaja: on sinulla itselläsi vielä paljon opittavaa...
        Jos olet terv.huoll. opettaja(mitä muuten epäilen): olisi varmaan hyvä tehdä hieman työtä ns. kentällä... Tulisi todellinen maailma taas tutuksi... SE ON MUUTUNUT, KUTEN KOULUTUSKIN...

• kyllä
        Ed. täältä jostakin kirjoitti:

1. Kanssasi on mukava keskutella: et sorru alatyylin juttuihin (joita täältä kyllä löytyy liikaakin), joten kiitos kiitos Sinulle siitä.

2. Ja nimimerkille "näreet": on ihan totta, että kokemattomat lääkärit kysyvät hoitajilta neuvoja. Mutta lääkäristä tekee hyvän se, että hän kokeneenakin kysyy hoitajien mielipiteitä, keskustelee voinnista, psyyk. sos. hyvinvoinnista, omaisten reaktioista, hoitovasteesta, lääkehoidon onnistumisesta jne.. Näin ainakin meillä...
        Ja lääkärit, jotka kysyvät meillä eniten ovat ylilääkäreitä. Osoitus tod. viisaudesta, jota voisi muillekin opettaa. Arvostan kysyvää ja pohtivaa lääkäriä paljon... Onneksi meillä on niitä paljon...

3. Lääketieteellinen hoito: edelleen paljon lääketieteestä ja diagnosoinnista ja lääketieteellisen hoidon seurannasa tapahtuu ns. kliinisen kuvan, oireiden kuvauksen, anamneesin, omaisten kertoman, lääkehoidollisen vasteen jne. perusteella: kukapa muu sitä tietoa lääkäreille tuo kuin hoitohenkilöstö. Meidän vastuullamme on tuoda nämä tiedot "objektiivisesti".

4. Mielestäni emme pyri nostamaan tärkeyttämme lääketieteelisen hoidon suhteen. Ymmärrämme vain roolimme tiedon siirtäjinä, tuottajina ja sen tulkitsijoina. Mielestäni me hoitajat pyrimme tuomaan julki niitä asioita, joita hyvä lääkäri tarvitsee tehdäkseen oikeita päätoksiä.

5. Farmakologia: (et saanut minua provosoitua, jos sitä yritit !) On totta, että hoitajien farmakologinen tietämys on puutteellista. Sitä se on kaikilla. En ole kohdannut lääkäriä, AMK:n opettajaa tms., joka olisi kaiken osannut Pharmaca Fennicasta, lääkehoidosta, -huollosta jne.. Me tarvitsemme enemmän aikaa käydäksemme läpi kys. kirjaa, enemmän koulutusta ja parempaa pohjakoulutusta (= parempaa ja laadukkaampaa opetusta ), tietojaan jakavia lääkäreitä ja yhteistyökykyisiä kollegoita... Siten farmakologinen osaaminen paranee.

Ja se vastuu: lääkäri tekee hoitovirheen tehdessään väärän dg:n, määrätessään väärän hoidon tai lääkkeen. Minä sairaanhoitajana saatan tehdä hoitovirheen tai ajautua muuten vaikeuksiin jos:
        1. en käännä vuodepotilasta riittävän usein
        2. annan väärin määrätyn lääkkeen (eikö ole mielestasi merkillistä, että minun sh:na on AINA tunnettava lääkkeet, sivu- ja haittavaikutukset, yhteisvaikutukset ja olla vielä niiden annosta vastuussa (vaikka lääkäri en olekkaan) (ja samoin hoitojen kanssa...)
        3. en ole arvioinut potilaan liikuntakykyä oikein (kaatumiset, lonkkamurtumat jne...)
        4. jos olen väärässä paikassa väärään aikaan
        5. jos en tajua lopettaa väärin määrätyn lääkkeen antoa
        6. jos en kertakaikkiaan ehdi olla siellä missä pitäisi...
        7. jos lääkäri ei suostu kirjaamaan tekemisiään, vaan jättää ne minulle...

VASTUU ON MINULLA..
        (Ja jos tämä ei ole tullut mieleesi: Hinnan näistä erheistä maksavat potilaat...!!!)

Jos todellakin olet opettaja: on sinulla itselläsi vielä paljon opittavaa...
        Jos olet terv.huoll. opettaja(mitä muuten epäilen): olisi varmaan hyvä tehdä hieman työtä ns. kentällä... Tulisi todellinen maailma taas tutuksi... SE ON MUUTUNUT, KUTEN KOULUTUSKIN...

ansainnut kunnioitukseni, kirjoitit hienoa ja painavaa tekstiä. Ennen kaikkea tuot hienosti esille kaikki näkökulmat hoitajan työstä. En ole opettaja vaan tuleva lääkäri, ja missään vaiheessa ei ollut tarkoitus vähätellä hoitajien työtä, vaan pikemminkin
        tarkentaa toimenkuvia lääketieteen kannalta. Mutta mutta potilas ennen kaikkea. Kiitos ja kumarrus, hoitajatäti.

• ja ahkerille

ylimääräinen lisä. Olen tavannut duunissa niin monta laiskaa hoitajaa, etten ihmettele, vaikka ammattikunnan maine mennyt. Tosin Puolasta saa puolet halvemmalla...

• sh-itäsuomi

Ihmettelin kuule minäkin että mistä tommonen luku kun 2500 euroa on reväisty? Se on ehkä jollain hesalaisella tai espoolaisella hoitsulla joka tekee pelkkiä yövuoroja ja aina sen rahakkaan sunnuntaita vasten yön.
      Itse en ole koskaan saanut tuommosta palkkaa, en edes vuorotyössä.
      Olen opiskellut ja täydentänyt osaamistani useamman kerran 20 opintoviikon täydennysopinnoilla, nehän ei tietty meikäläisten palkkoja nosta mutta tällä hetkellä tulee 1372,20 kuukaudessa käteen! Teen siis terveyteni takia päivätyötä ja ihan kuule pesen mummoja, syötän ja hoidan muutenkin kuin vain sairauksia! Pienellä paikkakunnalla tehdään kaikkea, joskus jopa siivotaan. Se siitä

• hoituri

Ei näytä olevan yliopistossa olevienkaan tyhmyydellä rajaa!!! Peruspalkka on se, jota tulee verrata. Esim. Jyväskylässä ilman ikälisiä n.1700e. mielestäni ei todellakaan mikään iso, kun miettii mikä vastuu hoitajilla on. Koko ajan lääkäreiden tehtäviä siirretään lisää hoitajille ja palkka pysyy samana. Ja henki voi todellakin olla hoitajan käsissä. Ei ole varaa mokailla lääkkeiden ym. kanssa. Sairaanhoitajia opettavan ihmisen kannattaisi varmaan vähän perehtyä hoitajan ammattiin...

• -elämän ja kuoleman kysymykset
        hoituri kirjoitti:

Ei näytä olevan yliopistossa olevienkaan tyhmyydellä rajaa!!! Peruspalkka on se, jota tulee verrata. Esim. Jyväskylässä ilman ikälisiä n.1700e. mielestäni ei todellakaan mikään iso, kun miettii mikä vastuu hoitajilla on. Koko ajan lääkäreiden tehtäviä siirretään lisää hoitajille ja palkka pysyy samana. Ja henki voi todellakin olla hoitajan käsissä. Ei ole varaa mokailla lääkkeiden ym. kanssa. Sairaanhoitajia opettavan ihmisen kannattaisi varmaan vähän perehtyä hoitajan ammattiin...

Miksi helvetissä hoitajat sitten taistelevat kynsin ja hampain näistä lääkäreiltä heille siirretyistä töistä? (eivät muuten todellakaan ole mitään elämän ja kuoleman asioita ompeleiden poistot ja tipanlaitot) ja itkevät heti jos perus- lähihoitajat uskaltavat edes katsoa niitä hommia päin?

• .......
        -elämän ja kuoleman kysymykset kirjoitti:

Miksi helvetissä hoitajat sitten taistelevat kynsin ja hampain näistä lääkäreiltä heille siirretyistä töistä? (eivät muuten todellakaan ole mitään elämän ja kuoleman asioita ompeleiden poistot ja tipanlaitot) ja itkevät heti jos perus- lähihoitajat uskaltavat edes katsoa niitä hommia päin?

Etkä yleistä ollenkaan... Itse en ainakaan lääkäreiden hommia halua.. eikä ole kyse ompeleiden poistosta. Se on ihan normaali hoitajan homma.. Hauskaa, kun sellaset keskustelee, jotka ei aiheesta mitään tiedä. Ja lähi-ja perushoitajat ansaitsee ihan yhtälailla lisää palkkaa!!!!

• voi olla hiljaa

tuota joo... AMATÖÖRI! Yksinkertainen työ? Hemmetti mikä AMATÖÖRI..

• tuleva sh

Kyllä sinne yliopistoonkin pääsee aika helposti tietyille linjoille, ei tarvi olla kummoiset paperit, eikä välttämättä tarvitse edes pääsykokeissa käydä...tervetuloa yrittämään sh-koulutusohjelmaan jonnekin ison kaupungin amk:hon, ei sinne kuule niin vaan marssita.

Oletko todella sitä mieltä, että ylemmästä koulutuksesta ei tarvitse maksaa parempaa palkkaa? No siinä tapauksessa sinua ei varmaan harmita, jos oman alasi ammattikoulututkinnon suorittaneet saavat vain satasen huonompaa kuin kuukausipalkkaa kuin sinä, tuleva akateeminen...

• työ ja koulutus

työstä maksettava palkka ja lukemisesta.
        Tässä alla muutama karkea esimerkki.
        Minusta autonasentajalle pitää maksaa enemmän kun
        jollekin inssille.
        Onhan se selvä, että asentaja sen vian etsii ja korjaa, inssi taas käskee asentajan korjata autosta vian.

Taas paperimies tarvii enemmän koska tuottaa huomattavasti enemmän pienellä porukalla ja elättää tukun johtaja ja osakkeen omistajaia.
        Sairaanhoitjajia on iso määrä ja he itsekkään eivät ole valmiita maksamaan lisää veroja millä voitaisiin kustantaa omat palkkansa.

Minusta sielä sairaanhoito puolella palkan mittarina pitäisi käytää työtä, eikä koulutusta.
        Suomessa on nyt menty siihen, että sairaalat sun muut on ylikoulutettua väkeä täynnä.
        On pomoa pomon perään jäljellä on vain apuhoitajat jotka sen raskaimman työn tekevät ja
        silti saavat pientä palkkaa.
        ps. ei muuten ole ihme jos ei nykyisin ole metallialalla työntekijöitä kun ammattikoulun käynyttä pidetään aliarvostettuna ammattina jo sairaanhoito puolella.
        Minusta nämä apuhoito työtä tekevät tarvitsevat sen isomman palkan, ei nämä kahvinjuojat.

• shth
        työ ja koulutus kirjoitti:

työstä maksettava palkka ja lukemisesta.
        Tässä alla muutama karkea esimerkki.
        Minusta autonasentajalle pitää maksaa enemmän kun
        jollekin inssille.
        Onhan se selvä, että asentaja sen vian etsii ja korjaa, inssi taas käskee asentajan korjata autosta vian.

Taas paperimies tarvii enemmän koska tuottaa huomattavasti enemmän pienellä porukalla ja elättää tukun johtaja ja osakkeen omistajaia.
        Sairaanhoitjajia on iso määrä ja he itsekkään eivät ole valmiita maksamaan lisää veroja millä voitaisiin kustantaa omat palkkansa.

Minusta sielä sairaanhoito puolella palkan mittarina pitäisi käytää työtä, eikä koulutusta.
        Suomessa on nyt menty siihen, että sairaalat sun muut on ylikoulutettua väkeä täynnä.
        On pomoa pomon perään jäljellä on vain apuhoitajat jotka sen raskaimman työn tekevät ja
        silti saavat pientä palkkaa.
        ps. ei muuten ole ihme jos ei nykyisin ole metallialalla työntekijöitä kun ammattikoulun käynyttä pidetään aliarvostettuna ammattina jo sairaanhoito puolella.
        Minusta nämä apuhoito työtä tekevät tarvitsevat sen isomman palkan, ei nämä kahvinjuojat.

enpä ole sinun kanssasi samaa mielta tuosta kahvin juomisesta.
        Kerronpa ihan elävästä elämästä , tietenkin jossakin voi olla toisinkin mutta epäilempä.

Työskentelin eteläisen Suomen eräässä kunnassa terveyskeskuksen vuodeosastolla sairaanhoitajana. Tehtäviini kuului perushoidosta lähtien potilaiden lääkehoito, lääkärinkiertojen hoito vuorossani, kotiutus, asioiden selvittäminen jne myös verenpaineiden ottaminen ja verensokereiden ottmiset olivat vain sairaanhoitajien tehtäviä....
        siis potilaan kokonaishoito kaikkineen...
        Oli aika stressaavaa kun piti kaikkialla olla yhtäaikaa. Monesti jäi ruokatauko erittäin minimiin eli noin 15 min. ja kahvitauosta saattoi vain unelmoida...
        Arvosta erittäin paljon perus- ja lähihoitajia, yhdessä tätä työtä tehdään kuitenkin. MUTTA tässä työpaikassa heillä oli erittäin paljon aikaa lounaan jälkeen istua kansliassa ja kahvilla... auta armias jos pyysi jotain yksinkertaista juttua otettavan esim. verenpainetta tai verensokeria niin kylläpä tuli vastauksena ettei se heille kuulu.... mutta auta armias edelleen mikä nurina ja narina oli kun ei ehtinyt samalla intensiteetillä aamupesuihin mukaan kun piti olla lääkärinkierrolla ja hoitaa juoksevia asioita (potilaidenasioita ) vastata jatkuviin soittoihin (jos omaiset soitti niin aina haettiin sairaanhoitaja kun lähihoitajatkin olisivat osanneet varmasti vastata moniin kysymyksiin kun raportilla olivat mukana olleet) soittaa kotisairaanhoitoon kun sinne oli tietty yhden tunnin pituinen soittoaika jolloin heidät sai kiinni, tilata kyytejä, laittaa kotiutujien paperit kuntoon ja tilata labrat ja röntgenit yms. (osastosihteeriä ei ollut koska kuulemma ei tarvita, eipä niin kyllähän sair.hoitajat tekevät sitten ) ja hoitaa tietenkin yllättävät kohtaukset ym. äkilliset avun tarpeet. Hoitaa lääkkeen jaot ja tilaukset ym. Mutta en tiedä mistä se johtui että kun kertakaikkiaan ei ehtinut kuin 4 potilaan perushoitoon näiden muiden lisäksi niin kyllä napinaa kuului...perushoitaja ei ollut yksin vaan heitä oli kaksi vähintäin solussa ja solussa n.20 potilasta. TOki kiirettä pitää tuon määrän potilaiden perushoidossa. Mutta jonkun piti hoitaa myös nämä muutkin asiat.... ja aina huonolla omalla tunnolla vaikka kuinka parhaansa teki. Delegoida ei voinut vaikka näki että heillä aikaa oli lounaan jälkeen ei edes aikaa potilaiden kuntouttamiseen eli ylösnostamiseen ja kääntöihin ja tälläiseen perustyöhön.... siihenkin yritin omalta osalta muutosta saada...makuuhaavoja oli paljon...ja sehän periaatteessa on hoitovirhe. en ollut siellä kuin noin puolisen vuotta kun lähdin nykyiseen paikkaani...En tiedä mitä siellä oli vikana mutta työyhteisön henki oli huono ja se heijastui potilaiden hoitoon myös makuuhaavoina ja huonona kohtelunakin ajoittain.... eli todella hirveä paikka oli....sairaanhoitajat oli ylityöllistettyjä yhtään ei voinut delegoida tehtäviä joita perus tai lähihoitajat olisivat voineet ihan hyvin tehdä. Perushoitajat okei heillä oli kiireinen aamupäivä mutta loppuaika luppoaikaa jota ei käytetty perustyöhön mihin olisi pitänyt vaan juuri tuohon kahvitteluun....potilaita ei nosteltu...ei kuntoutettu, yritinpä omalta osalta puuttua siihen mutta yksin ei uppoavaa laivaa nosteta.
        Nykyisessä paikassa teen työtä yhdessä lähihoitajien kanssa hyvässä yhteistyössä, makuuhaavoja ei ole paitsi ne harvat joilla on tulevat sairaalasta tai muualta. Meilä kuntoutetaan nostetaan mahd. paljon niin kuin mahdollista. sairaanhoitajalla tietenkin on tietyt vastuut jotka hoidettava mutta se ei estä hedelmällistä yhteistyötä eri ammattiryhmien kanssa.
        Jotenkin tälläinen keskustelu on aivan turhaa ja vain ennakkoluuloja nostavaa. Kiukuttaa kun lukee tälläisiä keskusteluja joissa arvostellaan toisia... no ehkä minunkin kirjoitus oli sellainen mutta kun tähän ei voinut olla vastaamatta ja olla kertomattta omaa kokemusta elävästä elämästä.... tällä osastolla varmaan oli niin tulehtunut työilmapiiri jostain syystä että se ilmeni näin jos ilmapiiri olisi ollut toinen ehkä perushoitajatkin olisivat jaksaneet työtään toisella tavalla. Palkka lähihoitajien ja sairaanhoitajien välillä ei nyt ihan kauhean suuri ole loppujen lopuksi.... täällä peruspalkka on jotain 1600 euroo lähärillä ja sh:lla 1860 euroa eli ei käytännössä suurta eroa.... minullakin on yli 10 v. työuraa eli olen urani huipulla ja peruspalkka jää 50 vaille 2000. 2-vuorotyötä teen ja palkka mikä jää käteen lisineen on keskimäärin noin 1400 euroa. eli ei juhlita onneksi on mies jolla samanarvoinen koulutus eli insinööri-amk ollut 7 vuotta töissä ja palkka kaksinkertainen omaani verrattuna eikä edes päällikkötason hommissa vaan sitä alempana. Minä siis palkallisesti huipulla se ei tästä nouse enään ellei jotain huippuhyvää yhtäkkistä kertakorotusta peruspallkkaan tule. Eli kun koneita hoitaa ja huoltaa on se arvokkaampaa kuin elävää ja arvaamatonta ihmistä hoitaa ja huoltaa.... Ei sinänsä sekin työ on arvokasta...

• Työilmapiiri
        shth kirjoitti:

enpä ole sinun kanssasi samaa mielta tuosta kahvin juomisesta.
        Kerronpa ihan elävästä elämästä , tietenkin jossakin voi olla toisinkin mutta epäilempä.

Työskentelin eteläisen Suomen eräässä kunnassa terveyskeskuksen vuodeosastolla sairaanhoitajana. Tehtäviini kuului perushoidosta lähtien potilaiden lääkehoito, lääkärinkiertojen hoito vuorossani, kotiutus, asioiden selvittäminen jne myös verenpaineiden ottaminen ja verensokereiden ottmiset olivat vain sairaanhoitajien tehtäviä....
        siis potilaan kokonaishoito kaikkineen...
        Oli aika stressaavaa kun piti kaikkialla olla yhtäaikaa. Monesti jäi ruokatauko erittäin minimiin eli noin 15 min. ja kahvitauosta saattoi vain unelmoida...
        Arvosta erittäin paljon perus- ja lähihoitajia, yhdessä tätä työtä tehdään kuitenkin. MUTTA tässä työpaikassa heillä oli erittäin paljon aikaa lounaan jälkeen istua kansliassa ja kahvilla... auta armias jos pyysi jotain yksinkertaista juttua otettavan esim. verenpainetta tai verensokeria niin kylläpä tuli vastauksena ettei se heille kuulu.... mutta auta armias edelleen mikä nurina ja narina oli kun ei ehtinyt samalla intensiteetillä aamupesuihin mukaan kun piti olla lääkärinkierrolla ja hoitaa juoksevia asioita (potilaidenasioita ) vastata jatkuviin soittoihin (jos omaiset soitti niin aina haettiin sairaanhoitaja kun lähihoitajatkin olisivat osanneet varmasti vastata moniin kysymyksiin kun raportilla olivat mukana olleet) soittaa kotisairaanhoitoon kun sinne oli tietty yhden tunnin pituinen soittoaika jolloin heidät sai kiinni, tilata kyytejä, laittaa kotiutujien paperit kuntoon ja tilata labrat ja röntgenit yms. (osastosihteeriä ei ollut koska kuulemma ei tarvita, eipä niin kyllähän sair.hoitajat tekevät sitten ) ja hoitaa tietenkin yllättävät kohtaukset ym. äkilliset avun tarpeet. Hoitaa lääkkeen jaot ja tilaukset ym. Mutta en tiedä mistä se johtui että kun kertakaikkiaan ei ehtinut kuin 4 potilaan perushoitoon näiden muiden lisäksi niin kyllä napinaa kuului...perushoitaja ei ollut yksin vaan heitä oli kaksi vähintäin solussa ja solussa n.20 potilasta. TOki kiirettä pitää tuon määrän potilaiden perushoidossa. Mutta jonkun piti hoitaa myös nämä muutkin asiat.... ja aina huonolla omalla tunnolla vaikka kuinka parhaansa teki. Delegoida ei voinut vaikka näki että heillä aikaa oli lounaan jälkeen ei edes aikaa potilaiden kuntouttamiseen eli ylösnostamiseen ja kääntöihin ja tälläiseen perustyöhön.... siihenkin yritin omalta osalta muutosta saada...makuuhaavoja oli paljon...ja sehän periaatteessa on hoitovirhe. en ollut siellä kuin noin puolisen vuotta kun lähdin nykyiseen paikkaani...En tiedä mitä siellä oli vikana mutta työyhteisön henki oli huono ja se heijastui potilaiden hoitoon myös makuuhaavoina ja huonona kohtelunakin ajoittain.... eli todella hirveä paikka oli....sairaanhoitajat oli ylityöllistettyjä yhtään ei voinut delegoida tehtäviä joita perus tai lähihoitajat olisivat voineet ihan hyvin tehdä. Perushoitajat okei heillä oli kiireinen aamupäivä mutta loppuaika luppoaikaa jota ei käytetty perustyöhön mihin olisi pitänyt vaan juuri tuohon kahvitteluun....potilaita ei nosteltu...ei kuntoutettu, yritinpä omalta osalta puuttua siihen mutta yksin ei uppoavaa laivaa nosteta.
        Nykyisessä paikassa teen työtä yhdessä lähihoitajien kanssa hyvässä yhteistyössä, makuuhaavoja ei ole paitsi ne harvat joilla on tulevat sairaalasta tai muualta. Meilä kuntoutetaan nostetaan mahd. paljon niin kuin mahdollista. sairaanhoitajalla tietenkin on tietyt vastuut jotka hoidettava mutta se ei estä hedelmällistä yhteistyötä eri ammattiryhmien kanssa.
        Jotenkin tälläinen keskustelu on aivan turhaa ja vain ennakkoluuloja nostavaa. Kiukuttaa kun lukee tälläisiä keskusteluja joissa arvostellaan toisia... no ehkä minunkin kirjoitus oli sellainen mutta kun tähän ei voinut olla vastaamatta ja olla kertomattta omaa kokemusta elävästä elämästä.... tällä osastolla varmaan oli niin tulehtunut työilmapiiri jostain syystä että se ilmeni näin jos ilmapiiri olisi ollut toinen ehkä perushoitajatkin olisivat jaksaneet työtään toisella tavalla. Palkka lähihoitajien ja sairaanhoitajien välillä ei nyt ihan kauhean suuri ole loppujen lopuksi.... täällä peruspalkka on jotain 1600 euroo lähärillä ja sh:lla 1860 euroa eli ei käytännössä suurta eroa.... minullakin on yli 10 v. työuraa eli olen urani huipulla ja peruspalkka jää 50 vaille 2000. 2-vuorotyötä teen ja palkka mikä jää käteen lisineen on keskimäärin noin 1400 euroa. eli ei juhlita onneksi on mies jolla samanarvoinen koulutus eli insinööri-amk ollut 7 vuotta töissä ja palkka kaksinkertainen omaani verrattuna eikä edes päällikkötason hommissa vaan sitä alempana. Minä siis palkallisesti huipulla se ei tästä nouse enään ellei jotain huippuhyvää yhtäkkistä kertakorotusta peruspallkkaan tule. Eli kun koneita hoitaa ja huoltaa on se arvokkaampaa kuin elävää ja arvaamatonta ihmistä hoitaa ja huoltaa.... Ei sinänsä sekin työ on arvokasta...

että jos työilmapiiri on pielessä, niin silloin ei toimi mikään vaan aletaan syömään toisia.
        Minullakin on kokemusta aika laajalti näistä terveyden hoito alalta.
        Huomattavan yleistä monessa paikassa huono työilmapiiri joka minusta johtuu siitä kun voimmakas ammmattijärjestö ajaa vain oman jäsenten etuja, vaikka kyseisessä työpaikassa on muitenkin järjestöjen jäseniä.
        Tuntuu siltä että kyseessä on pikemminkin toisten väheksyminen kuin yhteisen työn tekeminen.
        Teillä nyt näyttää vikaa olevan työnjohto tehtäviä hoitavassa henkilössä.
        Eli varmaan tiedät kyseisen henkilön nimikkeen joten en sitä mainitse etten tuota lisää paheksuntaa.
        Valitettavasti tästä kahvin juonti jutusta on kokemuksia, mutta tietysti olisi pitänyt sanoa että poikkeuksiakin löytyy.
        Sinulle jaksamisia töissä teet arvokasta työtä ja meistä jokainen tarvii teidän apuanne jossain vaiheessa.
        Eli minusta kaikki on palkkansa ansainnut ja jokaisessa työssä on minusta nykysin hirvee meno päällä, joten minusta tuntuu että sairaseläkeelle olevia on hetken kuluttua suuren ikäluokan lisäksi.
        Toivottavasti niitäkin löytyisi jotka on suostuvaisia maksaan veroja josta teidänkin palkkanne maksetaan, tosin tuntuu tämä yksi ammattiliito olevan sitä mieltä ettei veroja saisi nostaa.

• metallimies

Mikä siinä on että ihmiset haukkuvat toisten ihmisten työtä koska toisilla on parempi palkka kuin heillä itsellään? Naurattaa tuollainen kateus matalapalkkaisia sairaanhoitajia kohtaan jotka ihan oikeasti ansaitsevat sen palkkansa. Ja miettikää nyt sitä että itsekin saisitte vain osa-aikaisia pätkätöitä ilman mitään tietoa tulevaisuudesta kun ei kuulemma oo varaa palkata vakituiseksi! Pitäisitte turpanne vaan kiinni jos olette omaan ammattiinne tai palkkaanne kyllästyneitä....saatana...Suomi on vapaa maa...menkää ja opiskelkaa sellanen työ mikä miellyttää! Se on oma murhe jos saa paskaa palkkaa...itse siihen on itsensä hommannut! Tottakai sitä kaikki haaveilee paremmasta palkasta mutta se kun ei siitä miksikään muutu ellei itse tee asialle jotain ja kehitä itseään! Ei minua haittaa yhtään että osa veroistani menee sairaanhoitajien kukkaroon. Meneepähän hyvään asiaan. Luulempa että enemmän sieltä työttömäksi yliopiston jälkeen jääpi väkeä kuin AMK:sta sairaanhoitajia! Yrittäkääpä ihmiset arvostaa toisten tekemää työtä kun kaikkia aivan varmasti tarvitaan....poislukien ehkä joku runoilijakuvataidemuotoilija on aika tarpeeton tässä yhteiskunnassa!

• Lakkojen

kun pankkineiti meni lakkoon niin arvaa ketkä oli enemmistössä sasnomassa miten yksinkertaista se pankkityö on, että miksi sairaanhoitajat joutuu kärsiin kun palkkaa ei saa pankista.
        Tai kun paperimies on menossa lakkoon niin jo sairaanhoitajat poruavat, miksi he menevät lakkoon kun saavat isompaa palkkaa kun he ja onhan niiten työkin niin yksinkertaista.
        Eli kun THY taas suunnittelee lakkoa sairaitten ihmisten kustannuksella, on minusta oikein vähän kertoa heille mistä on kysymys.
        Muuten apuhoitajat sen palkankorotuksen tarvitsee ei sairaanhoitajat.

• justiisa
        Lakkojen kirjoitti:

kun pankkineiti meni lakkoon niin arvaa ketkä oli enemmistössä sasnomassa miten yksinkertaista se pankkityö on, että miksi sairaanhoitajat joutuu kärsiin kun palkkaa ei saa pankista.
        Tai kun paperimies on menossa lakkoon niin jo sairaanhoitajat poruavat, miksi he menevät lakkoon kun saavat isompaa palkkaa kun he ja onhan niiten työkin niin yksinkertaista.
        Eli kun THY taas suunnittelee lakkoa sairaitten ihmisten kustannuksella, on minusta oikein vähän kertoa heille mistä on kysymys.
        Muuten apuhoitajat sen palkankorotuksen tarvitsee ei sairaanhoitajat.

Et alemmin koulutetut "apuhoitajat" tarkotat varmaan lähihoitajia? Saavat parempaa palkkaa kuin korkeakoulutetut sairaanhoitajat? Tässä sen just huomaa et kuka on järjellä mukana ja kuka sydämellä.Kaikki hoitajat ansaitsisivat palkakorotuksen mutta eurooppalaisiin palkkoihin verrattuna ne jotka ovat huonoimassa jamassa verrattuna esim englantiin ja ruotsiin ovat sairaanhoitajat eivät lähihoitajat,vaikka heidän työpanosta en vähättelekkään. Vastuu on osa työtä ja sairaanhoitajilla on sitä enemmän joka tekee työstä siis raskaampaa ja tämän kirjoituksen perusteella raskaasta työstä parempi palkka? Vai antasitko sen takia lähihoitajille enemmän rahaa kun he valmistuvat amiksesta ihan niinkuin sinäkin?

• Tehokkuutta
        justiisa kirjoitti:

Et alemmin koulutetut "apuhoitajat" tarkotat varmaan lähihoitajia? Saavat parempaa palkkaa kuin korkeakoulutetut sairaanhoitajat? Tässä sen just huomaa et kuka on järjellä mukana ja kuka sydämellä.Kaikki hoitajat ansaitsisivat palkakorotuksen mutta eurooppalaisiin palkkoihin verrattuna ne jotka ovat huonoimassa jamassa verrattuna esim englantiin ja ruotsiin ovat sairaanhoitajat eivät lähihoitajat,vaikka heidän työpanosta en vähättelekkään. Vastuu on osa työtä ja sairaanhoitajilla on sitä enemmän joka tekee työstä siis raskaampaa ja tämän kirjoituksen perusteella raskaasta työstä parempi palkka? Vai antasitko sen takia lähihoitajille enemmän rahaa kun he valmistuvat amiksesta ihan niinkuin sinäkin?

tarvitsemme näitä avustavaa työtä tekeviä enemmän.
        Ei sielä seisoskelijoita enää tarvita niitä on riittämiin.
        Pulahan sairaaloissa on avustavasta hengilökunnasta ei pomoista.
        Näinhän se on että jos jollain alalla on ylikoulutusta niin se ei ole tehokasta.
        Kerron sen sulle autossani oli ongelma, joten auto korjaamolle ja sieltä tuli työn vastaanottaja (teknikko) katsomaan, ei kuulemma osannut sanoa mikä vika, täytyy kuulemma antaa asentajan hoitaa ja kuinka ollakkaan puolentunnin päästä auto toimi.
        Täysy kunnioitus ammmatikoulun käyneelle asentajalle.
        Joten älä sinäkään aliarvosta ammattikoulun käynyttä.
        Tosin arvaa kumpi saa isomman palkan heistä eikö ole väärin.
        ps. itse olen kaupparatsu jos se sua helpottaa.

• nyt on näin
        Tehokkuutta kirjoitti:

tarvitsemme näitä avustavaa työtä tekeviä enemmän.
        Ei sielä seisoskelijoita enää tarvita niitä on riittämiin.
        Pulahan sairaaloissa on avustavasta hengilökunnasta ei pomoista.
        Näinhän se on että jos jollain alalla on ylikoulutusta niin se ei ole tehokasta.
        Kerron sen sulle autossani oli ongelma, joten auto korjaamolle ja sieltä tuli työn vastaanottaja (teknikko) katsomaan, ei kuulemma osannut sanoa mikä vika, täytyy kuulemma antaa asentajan hoitaa ja kuinka ollakkaan puolentunnin päästä auto toimi.
        Täysy kunnioitus ammmatikoulun käyneelle asentajalle.
        Joten älä sinäkään aliarvosta ammattikoulun käynyttä.
        Tosin arvaa kumpi saa isomman palkan heistä eikö ole väärin.
        ps. itse olen kaupparatsu jos se sua helpottaa.

Sairaanhoitaja vasta tehokas onkin lähihoitajaan verrattuna, tekee likaiset työt vastaa osaston sairaanhoidollisista toimenpiteistä, ja tekee kumpaakin hommaa niin paljon kuin ehtii. Eli maksaisitko siis lähihoitajille palkkaa saman verran, joiden ei välttämättä perushoidon lisäksi tarvitse päätänsä muilla tehtävillä vaivata? Sairaanhoitaja nimittäin tekee niitä likaisia ja raskaitakin töitä, ei ole pelkkää kynänpyöritystä se homma ei...

• heh heh
        nyt on näin kirjoitti:

Sairaanhoitaja vasta tehokas onkin lähihoitajaan verrattuna, tekee likaiset työt vastaa osaston sairaanhoidollisista toimenpiteistä, ja tekee kumpaakin hommaa niin paljon kuin ehtii. Eli maksaisitko siis lähihoitajille palkkaa saman verran, joiden ei välttämättä perushoidon lisäksi tarvitse päätänsä muilla tehtävillä vaivata? Sairaanhoitaja nimittäin tekee niitä likaisia ja raskaitakin töitä, ei ole pelkkää kynänpyöritystä se homma ei...

nyt hän sä sen vitsin murjasit....
        vittu te muutaku haukutte meitä ja pälpätätte niitä sun näitä

• psyk.sh
        heh heh kirjoitti:

nyt hän sä sen vitsin murjasit....
        vittu te muutaku haukutte meitä ja pälpätätte niitä sun näitä

varsinainen murjaisu. Et varmaan ole hoitoalalla kun tollaista kieltä käytät.
        Meillä psykiatrian puolell tehdään yhdessä töitä olit sitten lähi-, sairaan- tai mielenterveyshoitaja... Eikä mitään ongelmia tai kismaa... JA lisäks kaikki on tyytyväisiä oloihinsa..

• Härkä
        psyk.sh kirjoitti:

varsinainen murjaisu. Et varmaan ole hoitoalalla kun tollaista kieltä käytät.
        Meillä psykiatrian puolell tehdään yhdessä töitä olit sitten lähi-, sairaan- tai mielenterveyshoitaja... Eikä mitään ongelmia tai kismaa... JA lisäks kaikki on tyytyväisiä oloihinsa..

Moi!
        Itse olen psyk.sh ja meilläkin menee osastolla hyvin. Työssä ei katsota mikä olet ammatiltasi. Psyk. puoli on henkisesti raskasta ja ajoittain aggresiivisten potilaiden kanssa fyysisesti rankkaa. Itse olen aikuisten vastaanotto osastolla ja koskaan ei tiedä minkälaisia tapauksia tulee ja apuna on vain oma suu/kädet. Ala on sellainen, että huumoria pitää olla ja yhteen kuuluvaisuuden tunnetta työkaverien kanssa. Tittelit nurkkaan töihin mentäessä!

• peruspalkka

Kaikille hoitajille olisi n.3000 euroa/kk.(Työaikalisät ja muut ovat muuten erikseen..eli turha kenenkään sanoa että palkka on niin ja niin paljon..haittakorvaukset ovat juuri korvaus haitasta.Eli nollapeliä.Ei niitä voi laskea palkaksi.Työ on ERITTÄIN raskasta ja uuvuttavaan.Moni vahvakin lyö hanskat tiskiin ja menee muihin töihin,missä ei tarvitse koulutusta ja parempi tulo.
      Moni myös lähtee ulkomaille kohtuullisemman (yli 4000 euroa/kk) tulon tähden.Tätäkö suomen valtio haluaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe