Kysytäänpäs nyt täältä, jos tietoa löytyisi.
Suhteellisen kapea tasapalsta (50-60 merkkiä/rivi), suomenkieli sekä automaattisen tavutuksen poissaolo. Siinäpä yhdistelmä, jota kukaan ei haluaisi nähdä. Kuitenkin menin tälläisen leiskaan tekemään.
Pystyykö css:llä auttamaan tilannetta jotenkin? Onko olemassa automaattista tavutusta? Vihjetavua? Mitään millä saisi edes vähän kauniimpia palstoja?
Onko ainoa keino vain leventää palstaa? Oikea liehukin näyttää aika hirveältä tuossa ilman tavutusta.
Tavutusta ja tasapalstaa
2
850
Vastaukset
- trolliolli
Html-merkkaukseen on olemassa pehmeä tavuviiva , mutta eipä toiminut sekään mozillassa eikä safarissa.
Palstan leventäminenkään ei auta jos on paljon pitkiä yhdyssanoja. Ja suomessahan niitä riittää.
Jos jollain on muita keinoja mielessä, saa mielellään kertoa. Perusongelmaan ei ole toistaiseksi ratkaisua: selaimet eivät osaa tavuttaa. Kuten myöhemmin mainitset, ns. pehmeä tavuviiva ei toimi kaikissa selaimissa, ja mikä pahempaa se näkyy tavuviivana (rivin keskelläkin) silloin kun se ei toimi.
Yleensä 50–60 merkkiä mainitaan sopivaksi palstanleveydeksi, mutta webissä tilanne on toinen mm. juuri tavuttamattomuuden takia. Ylipäänsä ei kannata asettaa kiinteää palstanleveyttä vaan ehkä lähinnä kohtalaisen iso maksimileveys, tyyliin
body { max-width: 40em; }
Tasapalsta kannattaa ehdottomasti unohtaa. Jälki on lähes aina huonoa, usein hirveää, lähinnä juuri tavutuksen puutteen takia mutta myös siksi, että selaimissa on virheitä tasauksen toteutuksessa. Tasapalstaa voi käyttää enintään hyvin harkitusti erikoistilanteissa, ei leipätekstille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579