xsara neuvoja kaivataan

tietämätön

sisätilan tuuletin alkoi puhaltaa täysillä yhtäkkiä tyhjäkäynnillä ollessaan.sulakkeet on ehjät eikä automaatti ole päällä.mikä voi aiheuttaa tälläistä?Mistä päin pitää vikaa etsiä?Missä on tuulettimen moottori???xsara 2.0 hdi v,99

16

5248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Make

      Minulla ainakin Xarassa on sellainen ominaisuus, kun ilman puhalluksen kääntää tuulilasille hetken päästä puhallin menee täysille, poistaen huurteen/kosteuden tehokkaasti tuulilasilta.
      Tämä on hyvä ominaisuus, ei vika.

      • tietämätön

        auto on ollut minulla noin vuoden eikä moista ole tapahtunut ja se puhaltaa koko ajan täysillä eikä sitä voi säätää hiljemmalle tai kovemmalle.


      • penaiii
        tietämätön kirjoitti:

        auto on ollut minulla noin vuoden eikä moista ole tapahtunut ja se puhaltaa koko ajan täysillä eikä sitä voi säätää hiljemmalle tai kovemmalle.

        Itselläni toimi tuuletin ainoastaan (muistaakseni) ykkös- ja nelosasennosssa. Oli kuulemma tuulettimen säätövastukset rikki -> uutta osaa tilalle, ja taas toimii ok.


      • tietämätön
        penaiii kirjoitti:

        Itselläni toimi tuuletin ainoastaan (muistaakseni) ykkös- ja nelosasennosssa. Oli kuulemma tuulettimen säätövastukset rikki -> uutta osaa tilalle, ja taas toimii ok.

        missähän vastukset sijaitsee ja mistä näkee onko ne rikki?


      • Anonyymi
        penaiii kirjoitti:

        Itselläni toimi tuuletin ainoastaan (muistaakseni) ykkös- ja nelosasennosssa. Oli kuulemma tuulettimen säätövastukset rikki -> uutta osaa tilalle, ja taas toimii ok.

        KYLLÄ TOIMMII KUN VAIHDOIN RELEEN JA VAIHDOIN SUODATTIMEN KANNATTAA KOITTAA NÄITÄ ENNEN KUN RUPEE VASTUKSIA VAIHTAA


    • uno

      Vika on releessä siitä on jäänyt kärjet jumiin.Tiedätkö missä nämä releet on ja mikä on vuosi mallisi?

      • tietämätön

        en tiedä missä releet on.vuosi malli on 99


      • uno
        tietämätön kirjoitti:

        en tiedä missä releet on.vuosi malli on 99

        Kun avaat konepellin niin jäähdyttäjän vasemmalla puolella,aivan jäähdyttäjän vieressä.Sellain noin 15x10 sm musta aika lattea rasia ruuveilla kiinni.Avaat sen, sieltä löytyy 3 relettä,nämä releet on eri puhaltamille ilmastoinnille,jäähdyttimen puh.ja lämmityslaiteen puh.Vedät vuorotellen irti ne, en muista tarkkaa järjestystä, voi olla että keskimmäinen on ilmastoinnille.Kerro hiljentyikö.


      • tietämätön
        uno kirjoitti:

        Kun avaat konepellin niin jäähdyttäjän vasemmalla puolella,aivan jäähdyttäjän vieressä.Sellain noin 15x10 sm musta aika lattea rasia ruuveilla kiinni.Avaat sen, sieltä löytyy 3 relettä,nämä releet on eri puhaltamille ilmastoinnille,jäähdyttimen puh.ja lämmityslaiteen puh.Vedät vuorotellen irti ne, en muista tarkkaa järjestystä, voi olla että keskimmäinen on ilmastoinnille.Kerro hiljentyikö.

        auto on lainassa kerron heti huomena kun pääsen kokeilemaan neuvojasi.kiitos jo etukäteen vinkeistä.


    • mies

      Minulla meni pösössä saman lailla, että rupes huutamaan täysillä eikä säätö auttanut.
      Mulla oli ainakin mennyt puhaltimen moottorista säädin vastus mykäksi. Näitä on kahta mallia, joissa on yhdellä vastuksella ja kahdella vastuksella. Vastuksen hinta on jotain 8e kpl. Kauppaavat varmaan koko säädin yksikköä huollossa, sen hinta on jossain 100e paikkeilla. mutta vaihdata vain se vastus niin taas pelittää.
      Itselläni paloi 3kpl vastuksia ja syy oli että vettä meni mootorin pesussa sinne mistä ilma menee puhaltimeen.

    • Ittellä sama

      Jos autosi on varustettu automaatti-ilmastoinnilla on vika puhaltimen säätöyksikössä. Yksikköä on kahta tyyppiä, edullisempi malli ja kallis transistorisäädöllä varustettu malli. Jos haluat tietää ennen purkamista mallin, se täytyy varmistaa Veholta rek.numerolla tai valmistenumerolla. Ns. halpamalli kannattaa ostaa uusi ja vaihtaa (makso jotain reilu 10 eur). Jos autossasi on transistorisäädöllä varustettu puhallin kannattaa se korjata koska uusi maksaa lähemmäs 200 eur, kun taas osat eli uudet transistorit maksaa 2,5 eur/kappale (tarviit 2),transistorin tyyppi on BDX 66 C 4401 ja ne kannattaa ostaa valmiiksi, saa esim Yleis-elektroniikasta tai vast.
      Puhallin löytyy apumiehen puolelta kojelaudan alta. Se on kiinni 3:lla ruuvilla, liittimet irti ja moottori syliin. Moottori lähtee irti muovikaukalostaan jonka jälkeen pääsee käsiksi säätimeen.
      Jos tuntee epävarmuutta osien vaihdossa (pitää porata, juottaa jne) kannattaa viedä se vaikka TV-korjaamoon osan vaihtoon. Sitten auki poratut niitit korvataan ruuveilla, homma kasaan ja naatiskelemaan
      PS. varmista että puhaltimen akseli ei ole kovin jäykkä, transistorien tuhoutuminen johtuu puhaltimen jäykistymisestä yleensä pakkasilla, kun asetus on auto-asennossa on pyörimisnopeus pieni ja akselin laakeroinnin jäykistyessä se ottaa virtaa sen verran reilummin että transistorit tuhoutuu jonka jälkeen puhallus on täysillä säädöstä riippumatta.
      Onnea!

      • Asentaja

        Se koko säätöyksikkö maksaa Valeo-merkkisenä 74 €, eikä 200€ (ilmeisesti Vehon hinta)


      • tietämätön
        Asentaja kirjoitti:

        Se koko säätöyksikkö maksaa Valeo-merkkisenä 74 €, eikä 200€ (ilmeisesti Vehon hinta)

        kiitos vinkeistä,vaihdoin transistorit ja taas pelittää,maksoi 6e kpl.kiitos kiitos kiitos!!!


      • tietämätön

        kiitos neuvoista transistorit oli palanut vaihdoin ne ja taas pelittää.


    • Ittellä kans

      Jos autosi on varustettu automaatti-ilmastoinnilla on vika puhaltimen säätöyksikössä. Yksikköä on kahta tyyppiä, edullisempi malli ja kallis transistorisäädöllä varustettu malli. Jos haluat tietää ennen purkamista mallin, se täytyy varmistaa Veholta rek.numerolla tai valmistenumerolla. Ns. halpamalli kannattaa ostaa uusi ja vaihtaa (makso jotain reilu 10 eur). Jos autossasi on transistorisäädöllä varustettu puhallin kannattaa se korjata koska uusi maksaa lähemmäs 200 eur, kun taas osat eli uudet transistorit maksaa 2,5 eur/kappale (tarviit 2),transistorin tyyppi on BDX 66 C 4401 ja ne kannattaa ostaa valmiiksi, saa esim Yleis-elektroniikasta tai vast.
      Puhallin löytyy apumiehen puolelta kojelaudan alta. Se on kiinni 3:lla ruuvilla, liittimet irti ja moottori syliin. Moottori lähtee irti muovikaukalostaan jonka jälkeen pääsee käsiksi säätimeen.
      Jos tuntee epävarmuutta osien vaihdossa (pitää porata, juottaa jne) kannattaa viedä se vaikka TV-korjaamoon osan vaihtoon. Sitten auki poratut niitit korvataan ruuveilla, homma kasaan ja naatiskelemaan
      PS. varmista että puhaltimen akseli ei ole kovin jäykkä, transistorien tuhoutuminen johtuu puhaltimen jäykistymisestä yleensä pakkasilla, kun asetus on auto-asennossa on pyörimisnopeus pieni ja akselin laakeroinnin jäykistyessä se ottaa virtaa sen verran reilummin että transistorit tuhoutuu jonka jälkeen puhallus on täysillä säädöstä riippumatta.
      Onnea!

    • Sorry lähti

      ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2415
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1880
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1557
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1383
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1310
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      850
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe