sisätilan tuuletin alkoi puhaltaa täysillä yhtäkkiä tyhjäkäynnillä ollessaan.sulakkeet on ehjät eikä automaatti ole päällä.mikä voi aiheuttaa tälläistä?Mistä päin pitää vikaa etsiä?Missä on tuulettimen moottori???xsara 2.0 hdi v,99
xsara neuvoja kaivataan
16
5178
Vastaukset
- Make
Minulla ainakin Xarassa on sellainen ominaisuus, kun ilman puhalluksen kääntää tuulilasille hetken päästä puhallin menee täysille, poistaen huurteen/kosteuden tehokkaasti tuulilasilta.
Tämä on hyvä ominaisuus, ei vika.- tietämätön
auto on ollut minulla noin vuoden eikä moista ole tapahtunut ja se puhaltaa koko ajan täysillä eikä sitä voi säätää hiljemmalle tai kovemmalle.
- penaiii
tietämätön kirjoitti:
auto on ollut minulla noin vuoden eikä moista ole tapahtunut ja se puhaltaa koko ajan täysillä eikä sitä voi säätää hiljemmalle tai kovemmalle.
Itselläni toimi tuuletin ainoastaan (muistaakseni) ykkös- ja nelosasennosssa. Oli kuulemma tuulettimen säätövastukset rikki -> uutta osaa tilalle, ja taas toimii ok.
- tietämätön
penaiii kirjoitti:
Itselläni toimi tuuletin ainoastaan (muistaakseni) ykkös- ja nelosasennosssa. Oli kuulemma tuulettimen säätövastukset rikki -> uutta osaa tilalle, ja taas toimii ok.
missähän vastukset sijaitsee ja mistä näkee onko ne rikki?
- Anonyymi
penaiii kirjoitti:
Itselläni toimi tuuletin ainoastaan (muistaakseni) ykkös- ja nelosasennosssa. Oli kuulemma tuulettimen säätövastukset rikki -> uutta osaa tilalle, ja taas toimii ok.
KYLLÄ TOIMMII KUN VAIHDOIN RELEEN JA VAIHDOIN SUODATTIMEN KANNATTAA KOITTAA NÄITÄ ENNEN KUN RUPEE VASTUKSIA VAIHTAA
- uno
Vika on releessä siitä on jäänyt kärjet jumiin.Tiedätkö missä nämä releet on ja mikä on vuosi mallisi?
- tietämätön
en tiedä missä releet on.vuosi malli on 99
- uno
tietämätön kirjoitti:
en tiedä missä releet on.vuosi malli on 99
Kun avaat konepellin niin jäähdyttäjän vasemmalla puolella,aivan jäähdyttäjän vieressä.Sellain noin 15x10 sm musta aika lattea rasia ruuveilla kiinni.Avaat sen, sieltä löytyy 3 relettä,nämä releet on eri puhaltamille ilmastoinnille,jäähdyttimen puh.ja lämmityslaiteen puh.Vedät vuorotellen irti ne, en muista tarkkaa järjestystä, voi olla että keskimmäinen on ilmastoinnille.Kerro hiljentyikö.
- tietämätön
uno kirjoitti:
Kun avaat konepellin niin jäähdyttäjän vasemmalla puolella,aivan jäähdyttäjän vieressä.Sellain noin 15x10 sm musta aika lattea rasia ruuveilla kiinni.Avaat sen, sieltä löytyy 3 relettä,nämä releet on eri puhaltamille ilmastoinnille,jäähdyttimen puh.ja lämmityslaiteen puh.Vedät vuorotellen irti ne, en muista tarkkaa järjestystä, voi olla että keskimmäinen on ilmastoinnille.Kerro hiljentyikö.
auto on lainassa kerron heti huomena kun pääsen kokeilemaan neuvojasi.kiitos jo etukäteen vinkeistä.
- mies
Minulla meni pösössä saman lailla, että rupes huutamaan täysillä eikä säätö auttanut.
Mulla oli ainakin mennyt puhaltimen moottorista säädin vastus mykäksi. Näitä on kahta mallia, joissa on yhdellä vastuksella ja kahdella vastuksella. Vastuksen hinta on jotain 8e kpl. Kauppaavat varmaan koko säädin yksikköä huollossa, sen hinta on jossain 100e paikkeilla. mutta vaihdata vain se vastus niin taas pelittää.
Itselläni paloi 3kpl vastuksia ja syy oli että vettä meni mootorin pesussa sinne mistä ilma menee puhaltimeen. - Ittellä sama
Jos autosi on varustettu automaatti-ilmastoinnilla on vika puhaltimen säätöyksikössä. Yksikköä on kahta tyyppiä, edullisempi malli ja kallis transistorisäädöllä varustettu malli. Jos haluat tietää ennen purkamista mallin, se täytyy varmistaa Veholta rek.numerolla tai valmistenumerolla. Ns. halpamalli kannattaa ostaa uusi ja vaihtaa (makso jotain reilu 10 eur). Jos autossasi on transistorisäädöllä varustettu puhallin kannattaa se korjata koska uusi maksaa lähemmäs 200 eur, kun taas osat eli uudet transistorit maksaa 2,5 eur/kappale (tarviit 2),transistorin tyyppi on BDX 66 C 4401 ja ne kannattaa ostaa valmiiksi, saa esim Yleis-elektroniikasta tai vast.
Puhallin löytyy apumiehen puolelta kojelaudan alta. Se on kiinni 3:lla ruuvilla, liittimet irti ja moottori syliin. Moottori lähtee irti muovikaukalostaan jonka jälkeen pääsee käsiksi säätimeen.
Jos tuntee epävarmuutta osien vaihdossa (pitää porata, juottaa jne) kannattaa viedä se vaikka TV-korjaamoon osan vaihtoon. Sitten auki poratut niitit korvataan ruuveilla, homma kasaan ja naatiskelemaan
PS. varmista että puhaltimen akseli ei ole kovin jäykkä, transistorien tuhoutuminen johtuu puhaltimen jäykistymisestä yleensä pakkasilla, kun asetus on auto-asennossa on pyörimisnopeus pieni ja akselin laakeroinnin jäykistyessä se ottaa virtaa sen verran reilummin että transistorit tuhoutuu jonka jälkeen puhallus on täysillä säädöstä riippumatta.
Onnea!- Asentaja
Se koko säätöyksikkö maksaa Valeo-merkkisenä 74 €, eikä 200€ (ilmeisesti Vehon hinta)
- tietämätön
Asentaja kirjoitti:
Se koko säätöyksikkö maksaa Valeo-merkkisenä 74 €, eikä 200€ (ilmeisesti Vehon hinta)
kiitos vinkeistä,vaihdoin transistorit ja taas pelittää,maksoi 6e kpl.kiitos kiitos kiitos!!!
- tietämätön
kiitos neuvoista transistorit oli palanut vaihdoin ne ja taas pelittää.
- Ittellä kans
Jos autosi on varustettu automaatti-ilmastoinnilla on vika puhaltimen säätöyksikössä. Yksikköä on kahta tyyppiä, edullisempi malli ja kallis transistorisäädöllä varustettu malli. Jos haluat tietää ennen purkamista mallin, se täytyy varmistaa Veholta rek.numerolla tai valmistenumerolla. Ns. halpamalli kannattaa ostaa uusi ja vaihtaa (makso jotain reilu 10 eur). Jos autossasi on transistorisäädöllä varustettu puhallin kannattaa se korjata koska uusi maksaa lähemmäs 200 eur, kun taas osat eli uudet transistorit maksaa 2,5 eur/kappale (tarviit 2),transistorin tyyppi on BDX 66 C 4401 ja ne kannattaa ostaa valmiiksi, saa esim Yleis-elektroniikasta tai vast.
Puhallin löytyy apumiehen puolelta kojelaudan alta. Se on kiinni 3:lla ruuvilla, liittimet irti ja moottori syliin. Moottori lähtee irti muovikaukalostaan jonka jälkeen pääsee käsiksi säätimeen.
Jos tuntee epävarmuutta osien vaihdossa (pitää porata, juottaa jne) kannattaa viedä se vaikka TV-korjaamoon osan vaihtoon. Sitten auki poratut niitit korvataan ruuveilla, homma kasaan ja naatiskelemaan
PS. varmista että puhaltimen akseli ei ole kovin jäykkä, transistorien tuhoutuminen johtuu puhaltimen jäykistymisestä yleensä pakkasilla, kun asetus on auto-asennossa on pyörimisnopeus pieni ja akselin laakeroinnin jäykistyessä se ottaa virtaa sen verran reilummin että transistorit tuhoutuu jonka jälkeen puhallus on täysillä säädöstä riippumatta.
Onnea! - Sorry lähti
..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!912103- 841875
- 491490
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481446- 1441384
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481334Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1441264Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261116Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251034- 1011013