Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kuinka kirjanpitäjäksi ?!

merkonomi

Valmistun taloushallinto merkonomiksi nyt keväällä. Ja haluan kirjanpitäjäksi. Ongelmani on, että jotkut sanovat, että lue itsesi tradenomiksi ja erikoistu kirjanpitäjäksi ja taas toiset, että pelkkä merkonomi tutkinto riittää, plus hanki kokemusta vaan. Joten jos mahd. kirjanpitäjät ja tietoiset voisitte auttaa minua urasuunnitelmassa kuinka toimia..

Ja mielellään jos saisin kuulla vinkkejä kuinka saavuttaisin itseni kirjanpitäjäksi nyt valmistuttuani keväällä...

17

16289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulutukseltani

      tradenomi ja työskentelen kirjanpitäjänä. Sanoisin, että (ainakin) kirjanpito on sellainen ala, jossa koulutuksen tasolla ei ole niin paljon merkitystä. Säännöthän ovat samat, tehdään työtä sitten miltä koulutuspohjalta tahansa. Veikkaisin, että kirjanpitäjät pääasiassa ovat joko merkonomeja tai tradenomeja, joten työllistyt nykyisellä tutkinnollasi varmasti ihan hyvin.

      Ongelmia voi tulla, jos haluat edetä esim. controllerin tehtäviin. Niihin yleensä edellytetään joko tradenomi- tai ktm-tutkinnon suorittaneita. Katselen alan työpaikkailmoja aika aktiivisesti, enkä muista kuin kerran nähneeni, että controllerin paikalle haettiin mitä tahansa seuraavista: merkonomia, tradenomia tai ekonomia.

      Tietysti riippuu ihan toimenkuvasta, mistä luulee selviytyvänsä. Kannattaa katsella eri työpaikkailmoituksia ja miettiä minkälaisia taitoja kirjanpitäjältä edellytetään. Haet sitten niitä, joista luulet selviytyväsi. Tsemppiä:)

      • Nimetön

        Kiitos tosi paljon:)


      • The green joker
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos tosi paljon:)

        Osta kirja ja pidä siitä kiinni niin olet kirjanpitäjä. Argh niin huono vitsi että oikein naurattaa.


      • kauppat. maist.

        Itse olen koulutukseltani KTM ja nykyisin Controllerin tehtävissä suurehkossa kansainvälisessä yrityksessä. Hupaisaa tässä on se, että en ollut koskaan tehnyt pätkääkään kirjanpitohommia ennen tätä jobia ja sitten piti yhtä äkkiä vastata yhden tehtaan taloushallinnosta... noh, oppiihan tuota sitten tekemällä...

        Tämä ei tarkoita sitten sitä, että KTM ei osaisi kirjanpitoa, vaan sitä, että en tosiaankaan ollut koskaan tehnyt työkseni kirjanpitoa, vaan ihan muita hommia.


      • merkonomi
        kauppat. maist. kirjoitti:

        Itse olen koulutukseltani KTM ja nykyisin Controllerin tehtävissä suurehkossa kansainvälisessä yrityksessä. Hupaisaa tässä on se, että en ollut koskaan tehnyt pätkääkään kirjanpitohommia ennen tätä jobia ja sitten piti yhtä äkkiä vastata yhden tehtaan taloushallinnosta... noh, oppiihan tuota sitten tekemällä...

        Tämä ei tarkoita sitten sitä, että KTM ei osaisi kirjanpitoa, vaan sitä, että en tosiaankaan ollut koskaan tehnyt työkseni kirjanpitoa, vaan ihan muita hommia.

        jos voisin mahd. udella että kuinka pääsit controller hommiin ja viel ku en oo alan tekijä niin mitä controller duunaa yleensä..??

        ja mitä itse suosittelisit meikäläiselle, jotta saavuttaisin itseni kirjanpitäjäksi tai muihin vastaaviin taloushallinnon tehtäviin??


      • kauppat. maist.
        merkonomi kirjoitti:

        jos voisin mahd. udella että kuinka pääsit controller hommiin ja viel ku en oo alan tekijä niin mitä controller duunaa yleensä..??

        ja mitä itse suosittelisit meikäläiselle, jotta saavuttaisin itseni kirjanpitäjäksi tai muihin vastaaviin taloushallinnon tehtäviin??

        Pääsin Controllerin hommiin ihan laittamalla työhakemuksen avoimeen työpaikkaan, joka ilmoitettiin jollain rekrysaitilla (en nyt enää muista missä niistä).

        Ainakin minulla Controllerin tehtäviin kuuluu vastata kokonaisvaltaisesti yhden tehtaan taloushallinnosta. Siihen siis kuuluu kaikki mitä taloushallinnossa ylipäätänsä tehdään. Toki pääosa perustaloushallinnosta, kuten varsinainen kirjanpito, laskujen käsittely jne. hoidetaan konsernin taloushallinnossa ja minä sitten vastaan, että kaikki on ok ja raportoin taloudellisesta tuloksesta yrityksen johdolle.

        Taloushallintoon pääsyyn tietenkin vaaditaan lähes aina joku tutkinto. Tutkinnon suorittaneita on kuitenkin jo niin paljon, että työnantajalle helpoin kriteeri purkaa työhakemuspinoa on pistää kaikkien niiden hakemukset suoraan roskiin, joilla ei ole tutkintoa kasassa.

        Tosin aika moni työnantaja ottaa määräaikaisiin (kuten kesätöihin) myös opiskelijoita, jolloin on helppo saada jalka oven väliin (näin tein itsekin ensimmäisessä työpaikassani).

        Sitten vain katsomaan ilmoituksia avoimista työpaikoista. Nykyään suurin osa vielä ottaa vastaan sähköisiä hakemuksia, joten niitä lähettää helposti kymmeniä illan aikana.


      • Markus97

        Minulla on vielä yksi kysymys kai saan kysyä sen :) niin miten tradenomiksi pääsee? Merkonomin alalta (onko siinä väliä meetko talous ja toimisto osaamisalalle TSI asiakaspalvelu ja myynnin osaamisalalle)? Ja sitten kaupan korkea koulussa pystyy sinne opiskella tradenomiksi tai ? Ja sit vielä halusin kysyä et miten talous hallintoon pääsee? Vaikka kirjanpitäjäksi mitä kaikki koulutukset sinnekin pitää olla käyty että pääsisi sinnekin opiskelemaan?


    • Työnsankaritar -

      Peruskoulumerkonomin vastaus: Koulun jälkeen tilitoimistoon hankkimaan työkokemusta, sen jälkeen pikkuhiljaa voit jäädä sinne tai alkaa hakea muualle.

      Tärkeintä tässä alalla on työkokemus eikä se oletko merkonomi vai trade.

    • avusta

      että jaksoitte vastailla...
      lisää mielipiteitä ja vinkkejä ois kyl kiva saada viel lisää.. :)

    • suomea

      mahdat olla. Katso esim tämä linkki http://www.operaria.com/ ja sieltä apulaiskirjanpitäjä. Onko sinulla jonkinlaista kokemusta taloushallinnosta esim. työharjoittelun kautta?

      Itse olen tradenomi, alunperin merkantti, ja samoja kirjanpidon hommia teen edelleen.

      Eräs rekryfirman ihminen valitti jokin aika sitten telkkarissa, että on pulaa ihan perusmerkonomeista, jotka hallitsevat hommansa. Eli kyllä merkonomilla töitä tulee riittämään, ja ainahan voit suorittaa tradenmin tutkinnon myöhemmin, vaikka työn ohessa iltaopiskeluna. Sitten kun sinulla on käytännön kokemusta alasta sujuu opinnotkin helpommin.

      Itsestä on paljon kiinni. Jos pääset tilitoimistoon, ole aktiivinen ja ime kaikki tieto mitä saat, äläkä yritä päästä helpolla. Tekemällä oppii. Kokemus on tärkeää tällä alalla, mutta jostainhan on aloitettava.

    • kaikille..

      Mielessäni on käynyt, että keväällä nyt valmistuttuani aion hakea ensiksi työharjoitteluun, jos ei suoraan pääse palkalliseksi kirjanpitäjän duuneihin ja sitä kautta hankkia kokemusta.. Kuinka kauaksi aikaa pitäisi hakea työharjoitteluun, jotta hallitsisi kirjanpitäjän hommat joko yksin?? tai sillein, että voi hakea palkalliseksi kirjanpitäjän hommiin?? Myös onko kirjanpitäjällä joku tietty painoitus taloushallinnossa vai ihan yleisesti kaikkea talous´hallintoon liittyvää??

      • tilitoimistosta

        läytyy se paras paikka oppia kirjanpitoa. Hae ensin harjoittelijan paikkaa, siellä pääset tekemään tiliöintiä ja tutustut kaikkiin mahdollisin yhtiömuotoihin ja moneen eri toimialaan. Pikku hiljaa voit alkaa tehdä tilinpäätöksen valmistelua ja ehkä myös veroilmoituksia.

        Itselläni on laskentamerkonomin koulutus. Työskentelin ensin monta vuotta tilitoimistossa, ensin harjoittelijana sitten kirjanpitäjänä ja lopuksi yritysneuvojana. Koin tilitoimistotyön kuitenkin aika rankaksi koska se oli ainakin vielä silloin hyvin kausiluontoista hommaa, tilinpäätöskausi kestää tammikuusta huhtikuulle ja sinä aikana pitää saada tilinpäätökset ja veroilmoitukset tehtyä.

        Niinpä hakeuduin muualle hommiin, olihan mulla jo kosolti kokemusta kaikista taloushallinnon töistä. Menin ensiksi pääkirjanpitäjäksi yhteen julkishallinnon yksikköön ja nyt olen ollut viitisen vuotta talouspäällikkönä teollisuuden parissa. Ja olen siis edelleen sillä merkonomin koulutuksella, totta kai joka vuosi tulee käytyä kursseja ja jatkuvasti on pidettävä itsensä ajan tasalla lainsäädännön muutoksista.

        Nykyisin olen tosi tyytyväinen, palkka on kohtalaisen hyvä ja riittää kun huolehdin yhden yrityksen asioista.


      • skdkdkd

        Meidän koulussa merkonomiopintojoen ekana vuonna päätetään erikoistuuko kirjanpitäjäksi vai asiakaspalveluun & markkinointiin ja opiskelut kahtena seuraavan vuonna määräytyvät sitten tämän valinnan perusteella.


    • tutkinnoista

      jotain..Onko hyötyä ed.mainitussa kysymyksissäni kirjanpidosta tai taloushallintoon liittyvissä tehtävissä mm. Talouspäälikön tutkinto, laskenta-assistentin tutkinto, kirjanpitäjän tutkinto?? kattelin kyseisiä sivuja www.markinst.fi

      jos joku mahd. tietää jotain tai kokemusta näistä tutkinnoista, myös kyseisestä paikasta ja niiden koulutuksesta. Olisi kiva saada tietää jotai...

      terv: Laskentamerkonomi 2007

    • tyttö ´87

      Ite valmistuin viime keväänä taloushallintomerkonomiksi, ja kysyin kesätöitä harjottelupaikasta, tilitoimistossa jossa olin opiskeluaikana. Sain töitä, ja olin neljä kuukautta siellä. sitte tässä hieman ennen joulua soitettiin sieltä päin että tulisitko töihin, ois hieman kiire. tottakai!ü nyt sitte jään pois töistä omien syitten takia tässä reilun kuukauen päästä, mutta en tiiä oisko työsuhde jatkunu pitempään jos oma tilanne ois toisenlainen. Ehin jo jossain välissä olla työkkärissä työnhakijana, ja siinä kuukauden aikana tarjottiin töitä tilitoimistosta, tosin kiireinen aika oli tulossa, siellähän se on alkuvuodesta. mutta innokkaasti hakemuksia ja vaikka työkkärin kautta, kyllä se joskus tärppää! viimestään ens alkuvuodesta :) tai tämän vuoden lopussa. tässä tarinani :)

    • vieläkö

      löytyy??

    • Kallista on

      Virallinen kirjapitäjä tutkinto KLT tutkinto. Talouhallintoliiton sivuilta löytyy tietoa tutkinnon suorittamiseen. Tutkintoon kuluvat kirjat ovat kalliita. Jos löytyisi ryhmä niin voisi WSOYpro onlain kirjat hankkia yhdessä ja jokainen voisi lukea (jotain rajoituksia) netissä milloin haluaisi. Seuraavaan tutkintoon tarvitaan 12 kirjaa joitakin lakikirjoja jotka saa ehkä kirjastosta. Kysyin eilen nettikirjoja, niin esim. vuoden käyttöoikeus/kirja 133 euroa. Yksin ei ole vara, mutta jos olisi kiinnostuneita tulisi halvemmaksi. Ilmoittautuminen huhtikuussa ja koe syksyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe