Tilit kateissa?

Asioiden etähoitoa

Voiko joku auttaa seuraavassa asiassa? Olen kuullut, että Helsingissä on paikka, onko joku pankkirekisteri tai muu,josta henkilötunnuksella saa selvitettyä kaikissa pankeissa olevat kyseisen henkilön omaavat tilit. Tarvitsen tietoja edesmenneen ihmisen asiakassuhteisiin, eli siis onko ollut tilejä tai tallelokerosäilytyksiä...

8

1715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä onko olemassa rekisteriä, mutta
      minä kävin jokaisessa pankissa sampo, osuuspankki, nordea, säästöpankki ym.. henkilökohtaisesti kysymässä edesmenneen omaisen tilit onko ja, kun menet niin sinulla pitää olla kuolintodistus ja virkatodistus tietenkin henkilötodistuksesi mukana muuten et saa tilitietoja.

      Pankeissa selvittävät eteenpäin eri konttoreiden tilit onko vainajalla tilejä missä konttoreissa.

      Ainakin nordea pankissa näkevät koko suomen nordea konttorin tilit heti päätteeltä ja sampo pankissa virkailija soittaa jonnekin sampo pankin omaan rekisteriin.

    • Asioiden etähoitoa...

      Kiitos Sinulle. Oikeastaan tuo kaikki, mitä kirjoitit, olikin minulla jo hoidossa.Jossain kohtaa tuntuu, että ihmisen asiat selviää liiankin helposti, mutta tässä kohtaa tuntuu, että ihan kuin jonkun kiusaks yrittäis päästä eteenpäin. Luulen, että tiedät tunteen. Kamala byrokratia, just nyt kun ei jaksais.Eikä kaikkea haluais jättää siihen perunkirjoitushetkeenkään...

      • asiantuntija

        Missään ei todellakaan ole mitään keskitettyä rekisteriä ihmisten pankkitileistä. Pankit hoitelevat ne itse, ja kyseessä on vanha demokratiaan kuuluva periaate: pankisalaisuus.

        Ainoastaan verottaja saa pankeilta tiedot ihmisten pankkitileistä, ja käsittääkseni vain koroista maksetun lähdeveron osalta.

        Totta kai se on vaikeaa saada selville, kun ihminen kuolee, mutta kuitenkin mahdollista, juoksemalla pankit läpi asianmukaisten paperien kanssa. Muuten ihmisten yksityisyys olisi vaarassa, ja tuota olisi käytetty jo ties minkälaisiin rikollisiin toimiin.


      • aert
        asiantuntija kirjoitti:

        Missään ei todellakaan ole mitään keskitettyä rekisteriä ihmisten pankkitileistä. Pankit hoitelevat ne itse, ja kyseessä on vanha demokratiaan kuuluva periaate: pankisalaisuus.

        Ainoastaan verottaja saa pankeilta tiedot ihmisten pankkitileistä, ja käsittääkseni vain koroista maksetun lähdeveron osalta.

        Totta kai se on vaikeaa saada selville, kun ihminen kuolee, mutta kuitenkin mahdollista, juoksemalla pankit läpi asianmukaisten paperien kanssa. Muuten ihmisten yksityisyys olisi vaarassa, ja tuota olisi käytetty jo ties minkälaisiin rikollisiin toimiin.

        tiliasia ei liity pankkisalaisuuteen yhtään.

        verottaja ei saa mitään tilitietoja, vain summan.

        Kun kysyjä kysyi noin,
        oletko lainkaan kysynyt pankista asiaa,
        kysy ensin sieltä, vai onko hankalaa.

        Monesta meillä tuli kuolintodistuksien perusteella, automaattiusesti,
        mm. 6 vakuutusyhtiöstä, sijoutustalletuksia, säästöhenkivakuutuksia, ym
        tulevat kyllä vasta 3-5 kk kuluttua,

        mutta eihän ne vanhene.


      • on.
        asiantuntija kirjoitti:

        Missään ei todellakaan ole mitään keskitettyä rekisteriä ihmisten pankkitileistä. Pankit hoitelevat ne itse, ja kyseessä on vanha demokratiaan kuuluva periaate: pankisalaisuus.

        Ainoastaan verottaja saa pankeilta tiedot ihmisten pankkitileistä, ja käsittääkseni vain koroista maksetun lähdeveron osalta.

        Totta kai se on vaikeaa saada selville, kun ihminen kuolee, mutta kuitenkin mahdollista, juoksemalla pankit läpi asianmukaisten paperien kanssa. Muuten ihmisten yksityisyys olisi vaarassa, ja tuota olisi käytetty jo ties minkälaisiin rikollisiin toimiin.

        "asiantuntija 7.2.2007 klo 13.02"
        tuollaisia asiantuntijoita on meidänkin pankissa,
        ja lisäksi eronneita.


      • aert kirjoitti:

        tiliasia ei liity pankkisalaisuuteen yhtään.

        verottaja ei saa mitään tilitietoja, vain summan.

        Kun kysyjä kysyi noin,
        oletko lainkaan kysynyt pankista asiaa,
        kysy ensin sieltä, vai onko hankalaa.

        Monesta meillä tuli kuolintodistuksien perusteella, automaattiusesti,
        mm. 6 vakuutusyhtiöstä, sijoutustalletuksia, säästöhenkivakuutuksia, ym
        tulevat kyllä vasta 3-5 kk kuluttua,

        mutta eihän ne vanhene.

        Eivät saamiset vanhene 3-5 kuukaudessa, mutta perunkirjoitus on tehtävä 3 kuukauden kuluessa kuolemasta ja perukirja on annettava verotoimistoon kuukauden kuluessa perunkirjoituksen toimittamisesta. Jos perukirja annetaan verotoimistoon myöhässä tai olennaisesti puutteellisena, siitä seuraa veronkorotus.


      • aert
        Timontti kirjoitti:

        Eivät saamiset vanhene 3-5 kuukaudessa, mutta perunkirjoitus on tehtävä 3 kuukauden kuluessa kuolemasta ja perukirja on annettava verotoimistoon kuukauden kuluessa perunkirjoituksen toimittamisesta. Jos perukirja annetaan verotoimistoon myöhässä tai olennaisesti puutteellisena, siitä seuraa veronkorotus.

        tein itse perunkirjan,
        muita virallisia seuraillen perunkirjoja seurailen.

        Lopussa oli jotenkin että on tehty tämän hetken tietojen perusteella
        ja täydennän tarvittaessa.

        Lisäksi oli että mainittu asunto menee myyntiin,
        pyydän hinnan määrittelyyn lisäaikaa.

        Täydensin ilmoitustani säästöhenkivakuutusten osalta 4 kk kuluttua,
        asunnosta saadun hinnan toimitin, 6 kk kuluttua,

        Mitään ei valitettu,
        toimitettiin perunkirjoitus kuten sen olin kirjoittanut.

        Tiedän että maan tavat ovat hyvinkin erilaiset,
        mutta jos ei tiedä, ei voi ilmoittaa,
        on pakko kaikissa tilanteissa saada oikaista ensimmäistä ilmoitusta.

        Muuten kuten jo keroinkin,
        nuo pankit ja vakuutusyhtiöt saavat tiedon automaattisesti henkilörekisteristä.


      • Asioiden etähoitoa...

        Sydämmestäni kiitän kaikkia, jotka ovat antaneet neuvoja ja kertoneet, miten itsellä nämä jutut ovat edenneet.Olen kyllä laittanut ammatti-ihmisen asioita hoitamaan, mutta tuntui, että jos itsekin yrittäis jotain selvittää, niin ehkä se "asiantuntija-apu" ei sitte maksais ihan niin paljon.Hyvää kevättä kaikille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe