Kyllä on mukavaa, kun kotona on nettiyhteys ja toimiva kone. Mittari kertoo ulkona olevan pakkasta 21 astetta ja kansa palelee bussipysäkillä odottaen bussia ja junaa. Meikäläinen istuu kotona koneen ääressä ryystäen kuumaa kahvia ja samalla kuunnellen auki olevaa televisiota ja uutisia.
Eilisen päivän tein kotona töitäni ja tänään teen pitkälle iltapäivään, jolloin on pakko käydä hoitamassa yksi juttu, mutta reissu on hyvin lyhyt. Onneksi kaapeissa on hätäruokaa.
Tiesittekö, että jonkun tietokonelehden kolumnin mukaan eräässä yrityksessä oli tuotto noussut 20% niillä työntekijöillä, jotka siirtyivät etätyön piiriin.
Eläköön etätyö
36
6967
Vastaukset
- tietokoneeni (uusin Mac-läp...
ääressä ja teen pikakauppoja pörssissä!
Kuulemma ulkona on melkoinen pakkanen...:)- Jahuu.fi
Onnittelut, että olet päässyt tähän etätyöläisten kastiin. ;-)
Olisi kiva tietää, että kuinka moni tekee ja pystyy tekemään etätyötä. Tekniikka on olemassa, mutta kuinka paljon sitä käytetään hyväksi?
On olemassa paljon erilaisia ammatteja, jossa voidaan käyttää hyväksi etätyömahdollisuuksia, mutta kuinka moni todella tekee etätyötä ja mitä se tuo ihmisille?
Johanna Korhonen kertoi Tietokonelehti 12/06:ssa pari tarinaa työntekemisestä ja toinen kertoi etätyöskentelystä. Oli hyvin erikoista huomata se ero tavallisen duunin ja etätyön saldon välillä. Tavallista duunia tehtiin 2h 30min tehokkaasti ja etätyössä 6h 20 min. - raataja.
Jahuu.fi kirjoitti:
Olisi kiva tietää, että kuinka moni tekee ja pystyy tekemään etätyötä. Tekniikka on olemassa, mutta kuinka paljon sitä käytetään hyväksi?
On olemassa paljon erilaisia ammatteja, jossa voidaan käyttää hyväksi etätyömahdollisuuksia, mutta kuinka moni todella tekee etätyötä ja mitä se tuo ihmisille?
Johanna Korhonen kertoi Tietokonelehti 12/06:ssa pari tarinaa työntekemisestä ja toinen kertoi etätyöskentelystä. Oli hyvin erikoista huomata se ero tavallisen duunin ja etätyön saldon välillä. Tavallista duunia tehtiin 2h 30min tehokkaasti ja etätyössä 6h 20 min.Tehtiin tehokkaasti! Mutta mikä oli tulos?
Tuli tästä mieleen mitä virkamiehistä on sanottu.
He tekevät paljon työtä, mutta valitettavasti turhaa työtä. - burn out...
Jahuu.fi kirjoitti:
Johanna Korhonen kertoi Tietokonelehti 12/06:ssa pari tarinaa työntekemisestä ja toinen kertoi etätyöskentelystä. Oli hyvin erikoista huomata se ero tavallisen duunin ja etätyön saldon välillä. Tavallista duunia tehtiin 2h 30min tehokkaasti ja etätyössä 6h 20 min.22-vuotta sama työnantaja. Tehnyt sairaana duunia kotona sekä konttorilla. Laman jälkeen tehnyt monen henkilön hommia 10-12h/pv. Yöllä painajaisia duunista, ennen nukahtamista ahaa elämyksiä unohdetuista töistä. Sairaslomalla yleensä puolet töissä konttorilla ja loput kotona (luuri soi vielä enemmän kotona).
Lomatkin yleensä myyn työnantajalle jotta saa jostain fyrkkaa...
Toimiihan se etätyö mutta olis kiva joskus levätäkkin. Tähän on menty ja monttu lähestyy... - ainoa!
burn out... kirjoitti:
22-vuotta sama työnantaja. Tehnyt sairaana duunia kotona sekä konttorilla. Laman jälkeen tehnyt monen henkilön hommia 10-12h/pv. Yöllä painajaisia duunista, ennen nukahtamista ahaa elämyksiä unohdetuista töistä. Sairaslomalla yleensä puolet töissä konttorilla ja loput kotona (luuri soi vielä enemmän kotona).
Lomatkin yleensä myyn työnantajalle jotta saa jostain fyrkkaa...
Toimiihan se etätyö mutta olis kiva joskus levätäkkin. Tähän on menty ja monttu lähestyy...Valitettavasti psykiatrian polilla on koko ajan entistä enemmän näitä kodissaan hommia tehneitä työntekijöitä jotka kärsivät loppuunpalamisesta, sekä ahdistuksesta ja peloista.
Yksi tyypillinen tarina on sellainen, että alkuun on menty töihin, tehty töitä 8 tuntia ja loppupäivä on ollut vapaana kavereille ja perheelle. Sitten on työt tuotu kotiin, tehokas työaika on kasvanut, mutta se on tarkoittanut sitä että ruokatunnit ja iltapäivät on tehty töitä sen entisen vapaa-ajan ja säännöllisyyden kustannuksella. Epäsäännöllisyys on luonut paineita hallita työntekoa ja tilaa koska rutiinit ovat heikentyneet pahasti. Noiden paineiden vuoksi, työ on pysynyt samana, mutta päänsisäinen tulkinta työn helppoudesta on muuttunut päinvastaiseksi. Työstä on tullut vaikeampaa ja haastavampaa. Sitten on huomattu että kotoa on entistä vaikeampaa lähteä ihmisten ilmoille tai työpaikalle/asiakkaiden luo kysymään neuvoa tai keskustelemaan projektista. Tuo tilanne on luonut noidankehän jossa on menetetty vapaa-aika, saatu tilalle paineita joka on syönyt vapaa-ajan kokonaan. Deadlinea odottelevat projektit ovat luoneet häpeää ettei ole uskallettu käydä enää työpaikallakaan kunnolla. Perhe on alkanut oirehtia ja lopulta tulee stoppi eteen.
Joillekin tuo kotityö sopii, mutta se ei todellakaan ole ihmevastaus työn tuottavuuden kasvattamiseksi. Siinä tarvitaan johtajaltakin todella tiukkaa ja sopivan tiuhaa tarkistustahtia että työntekijä osaa pitää vapaansa työstä erossa. Tuota eivät valitettavasti monetkaan johtajat ymmärrä. Heille ei alaisen terveys merkitse ennenkuin alaiselle tulee stoppi. Sitten alaista vielä syytetään ja vaihdetaan toiseen työntekijään. Tai pahimmassa tapauksessa, johtaja määrää sairaslomalle tai eläkkeelle jääneen työntekijän työt muille alaisilleen lisätyöksi. - Anonyymi
Jahuu.fi kirjoitti:
Johanna Korhonen kertoi Tietokonelehti 12/06:ssa pari tarinaa työntekemisestä ja toinen kertoi etätyöskentelystä. Oli hyvin erikoista huomata se ero tavallisen duunin ja etätyön saldon välillä. Tavallista duunia tehtiin 2h 30min tehokkaasti ja etätyössä 6h 20 min.Minäkin haluaisin työllistyä etätöihin, koska olen introvertti ja pystyn keskittymään kaikkein parhaiten kun saan työskennellä yksin ilman kahvihuonekeskusteluja tai muita työntekijöitä niin mitä ammatteja on joissa töitä voisi tehdä etänä kotoa?
Olisiko teillä yhtään käytännön esimerkkejä asiasta?
- Seurasta pitävä
Onhan tuo etätyön ihanuuskin koettu.Itse vaan olen sellainen ihminen,joka tykkää lähteä joka aamu töihin,koska siellä näkee muita ihmisiä ja ei tarvitse tehdä kotona töitä,vaan työasiat jää työpaikalle.Kuka tykkää mistäkin.Minua pikkupakkanen työmatkalla vain piristää!
- Kiinnostaisi kovasti!!!!!
niistä paikoista joista etä työ mahdollisuutta voi kysellä. Se sopisi minulle kuin nyrkki silmään etenkin tähän elämän tilanteeseen mutta en vain tiedä mistä sellaisia töitä kannattaa hakea.
- Seurasta pitävä
Kiinnostaisi kovasti!!!!! kirjoitti:
niistä paikoista joista etä työ mahdollisuutta voi kysellä. Se sopisi minulle kuin nyrkki silmään etenkin tähän elämän tilanteeseen mutta en vain tiedä mistä sellaisia töitä kannattaa hakea.
Ainakin markkinoinnin saralta löytyy paljonkin etätyötä.Onhan se joskus hyvä vaihtoehto,mutta kun sitä tarpeeksi kauan aikaa tekee,iskee helposti mökkihöperöys.Riippuu tietenkin siitäkin,kuinka tärkeää toisten ihmisten seura on jne.
- meillä ois tällanen tarjous
puhelinmyynti onnistuu myös kotoa, tutkimukset myös, samoin valuuttakauppa forexissa ja moni muu
- Työntekijä_
Siis riippuu vähän millä alalla työskentelet?
Kyllä ainakin kaikki valveutuneet työpaikat antavat ammattilaisilleen läppärit ja releet.
- Olkku
teksin jos voisin... Uusi johtaja sanoi pari vuotta sitten tullessaan töihin että "meillä ei tehdä etätyötä" - jote se siitä sitten.
testasin etätyötä viitisen vuotta sitten, ja saimme ryhmällä tulokseksi 120% - eli etätyön tehokkuus oli 120% edeltävää ja e-päivän jälkeiseen päivään verrattuna.- JOS haluaa..
Itse tehnyt jo pitkään ja homma sen kuin paranoo!
JOS kiinnostaa liittyä Tiimiin, saapi lisäinfoo:
[email protected]
t jazzdigari, vaikka ei tää nettityö olekaan musaa.
- pakkasherra12
Juu eilenkin mittari näytti 33 astetta miinusta ja töihin vaan oli lähdettävä. Ja ulkotöihin vielä kaiken lisäksi. Ei ole mahdollista tehdä sisähommia ja varsinkaan kotona. Muuten siellä tarkenee hyvinkin mutta sormet ja varpaat meinaavat jäätyä. Parin tunnin välein kun pitää tauon niin ei nekään kerkee paleltua. Mut sanon vaan että pakkaseenkin tottuu. Tänään mittari näytti 36 astetta miinusta niin päätettiin työkaverin kans jäädä kotiin nukkumaan, rajansa kaikella.
- kyllävain
Itsekkin istun kotona tekemässä etätöitä ke-pe ajan. Pitää nimittäin suunitella taidenäyttelyä ja tehdä muutamia töitä lisäksi. Kauhea stressi on päällä, mutta etätyöt on kyllä ihan mukavia. Ei tarvitse herätä aamulla ennen sianpieremää töihin, vaan nukkua ihan kunnon yöunet ennenku alkaa duunia tekemään, sillon jaksaakin vähän paremmin.
Voi rauhallisesti soida joku musiikki taustalla samalla kun tekee duunia tai katsoo televisiota. Sillon saa kyllä ihmeen paljon enemmän aikaseks ja laatu voi olla sitten parempaa kun tekee ihan kotona rauhassa..- Aloittava yrittäjä
Olen tässä jo pari kuukautta suunnitellut ja organisoinut erästä toimeksiantoa. Se onnistuu ihan hyvin netin ja puhelimen avulla. Toisaalta on myös kivaa kun ei tarvi kuin nousta punkasta ylös, avata tietokone ja kaivaa puhelimen esiin niin on töissä.
Nyt täytyy tässä käydä postissa muutaman sadan päässä kämpästä ja katsoa joko toimeksiantajan postilähetys on saapunut niin pääsee jatkamaan projektia. - etätyöläinen minäkin
J.S.Bachin musiikkia taustalla, kun paiskin hommia kotitietokoneella.
Työni on niin keskittymistä vaativaa, etten voi pitää mitään radiokanavaa auki koska niillä kaikilla (classic-radiota lukuunottamatta) on niin kauheasti kälättäjiä - sellaisia toimittajia ja muita, jotka rakastavat omaa ääntään.
- paska homma
Minä teen myös etätöitä, kirjoitan väitöskirjaa. Ja voin kertoa, että koska tahansa vaihtaisin tämän paikan normaaliin työpaikkaan (=kirjoittaa työpaikalla samaa hommaa). Siis siksi, että paperit ovat yötä päivää nähtävillä ja hommat seuraavat minua sänkyyn saakka. On päiviä, etten saa tehtyä mitään, ja sitten päiviä, että teen hommia 15 h putkeen. Ei hyvä. Kukaan ei valvo, kunhan silloin tällöin raportoin tekemisiäni palkanmaksajalle.
No, eipähän tarvi aamulla hypätä kylmään autoon ;-)- Tahtoo pois
Mä kans vaihtaisin takaisin heti ns. tavalliseen työhön kuin et teen töitä nyt kotona. No, pyöriihän pyykkikone samal ku istuu koneel, et ei ainakaan kotihommat kaadu niskaan. Mut puhelin voi soida illallakin, eli työ- ja vapaa-ajan eroa ei huomaa. Ei oo ketään, kenelle haukkua pomoa ja yksin ois pitänyt viettää pikkujoulukin. Palkka ei oo kehuttava ja pitäisi tosiaan aina olla vähintään puhelimen saavutettavissa. Mut tosiaan, jos on veto pois, niin kahvilla voi istua vaik 2 tuntia ja hommat jää seuraavaan päivään. Et eipä tämä kovin herkkua ole.
- Kummaksuja
Etatyöt on ihan jees... niin kauan kun työntekeminen rajoittuu siihen normaaliin työaikaan!
Yksikään järkevä firma ei anna sellaisille työntekijöille eta mahdollisuutta, joiden työtehtäviin ei kuulu täyspäiväisesti koneen äärellä tehtäviä töitä.
Itse ainakin olen sopinut että teen sovitut työni, ja olen toimistolla sillon kun itse koen sen tarpeelliseksi. Täytyy sanoa että vaatii itseltäni aika lailla enemmän poonnisteluja aloittaa työäivä kotona, kun toimiston pöydän ääressä. Kotona tehtäessä työpäivät väkisin venyy iltamyöhään, kun päivällä ei tule tehtyä muuta kun luettua päivän lehdet yms. Toimistolta voi hyvin mielin lähteä klo 16.00 ja käydä vaikka kotimatkalla työkavereiden kanssa kaljalla.
En ikipäivänä suostuisi tekemään pitempiaikaisia pätkiä etana.
- työtön lusmuilija
"etätyötä" hahaha
oon tehnyt jo viis vuotta!
Jaahas, tulispa pian kesä niin pääsis taas Oulunjärvelle kalaan... - tietoa etsivä
mulla on kotona kone ja netti.mistä voi hankkia tietoa etätöitä tarjoavista yrityksistä?
- Heh
"mulla on kotona kone ja netti.mistä voi hankkia tietoa etätöitä tarjoavista yrityksistä?"
No on kyllä aikamoista laiskuutta, jos ei ole valmis lähtemään kodin ulkopuolelle töihin..
- Työntekijä_
Siis mikä tää juttu niinku on?
Mulle itelleni työ on kuitenkin myös sosiaalinen tapahtuma. Toki voisin lukittautua kämpille tekemään vaikka viikox läppärilläni toitä, mutta en todellakaan pidä sitä kauheen hyvänä vaihtoehtona. Ja mitä pakkaseen tulee niin, se piristää kummasti kun käy vähän ulkona välillä. - on sekä
hyviä että huonoja puolia. Itse tein sellaista about vuoden verran, mutta en todellakaan ollut "umpiossa" sosiaalisena ihmisenä - tapailin kavereita päivällä ja tein hommia sekä aamusta että illasta. Työmatkan lyhyys oli kyseisen työn hyviä puolia :) Kaikki työt ei kuitenkaan onnistu etätyönä, esim. sairaanhoito tai kuljetusala, koskaan...
- putkikauppa.com
Etätyö on hyvä tapa tehdä työtä, mutta siinäkin piilevät omat vaarat. Tavallisessa duunista on mielestäni helpompi siirtyä vapaa-ajan viettoon, kun on jonkinlainen työmatka. Etätyössä voi siirtymä olla vaikeampaa, koska työ ja vapaa-ajan ero voi olla pelkästään henkisellä puolella. Etätyö voi mielestäni jäädä helpommin "päälle" eli kaikki aika menee töissä. Se ei ole kenenkään intresseissä, loppuun palaminen tulee ennemmin tai myöhemmin.
- ----------------
Juu, näin on... aamulla aloittelin työt klo 9, lopettelin n. 16.00, jatkoin 17.00 - 18.30, nyt olen tehnyt n. 1,5 tuntia ja ajattelin lopettaa tältä päivältä, mutta katsotaan nyt maltanko :)
Useimpina päivinä venyy aamuyön tunteihin saakka.. vielä ei häämötä loppuunpalaminen, mutta joskus meinaa vähän väsyttää.. - sinkulta
---------------- kirjoitti:
Juu, näin on... aamulla aloittelin työt klo 9, lopettelin n. 16.00, jatkoin 17.00 - 18.30, nyt olen tehnyt n. 1,5 tuntia ja ajattelin lopettaa tältä päivältä, mutta katsotaan nyt maltanko :)
Useimpina päivinä venyy aamuyön tunteihin saakka.. vielä ei häämötä loppuunpalaminen, mutta joskus meinaa vähän väsyttää..mutta vaarana on myös ikisinkkuus.
Parisuhteessa elävältä tuollainen työpäivien pitkittäminen ei onnistu pidemmän päälle. Silloinkin on vaarassa jäädä sinkuksi.
- ewrwerwerre
Toivottavasti pystyn tulevaisuudessa tekemään etätöitä. Sairaus hankaloittaa aika paljon työn tekoa, varsinkin minuuttiaikataulussa pysymistä. Kyllä normaalityössä on se hyvä puoli, että säilyy napakka päivärytmi ja näkee muitakin ihmisiä, mutta käytännössä mun ei oo mahdollista tehdä kovin pitkiä pätkiä normaaliduunia ilman, että sairaus rupeaa menemään pahemmaksi. Etätyöt vaativat enemmän itsekuria; on vaan pakko istua alas ja hoitaa hommat, vaikka ympärillä on jos jonkinlaista virikettä.
- mutta mutta
mutta.. kuinkahan pitkäksi aikaa tuotot nousivat?
Kyllä se on semmoinen juttu, että kun on pari vuotta puurtanut yksin kotoa käsin töitä, niin alkaa maistua puulle.. Etätyö etäännyttää myös ihmisistä, koska niin valitettavaa kuin se onkin, jos työ vie suuren osan elämästä, myös suurin osa ihmiskontakteista tulee työn kautta. Nyt kun päivisin ainoat juttukaverit ovat harvoin soittavat asiakkaat ja työhön liittyvä kommunikointi tapahtuu kotona istuen tietokoneen kautta, niin huh huh..
Jos olisin perheetön, olisin varmasti tullut jo hulluksi, voin vain kuvitella. Oikein mielelläni palelisin pakkasessa joka aamu ja menisin työpaikalle töihin.. mutta kun itse olen osani valinnut, niin pakkohan tämä on kestää pystyssäpäin :) - "koti" työ
Pakkasata liki -30 ja auto "pottuilee", duuniin olisi lähettävä illaksi. Olisin heti valmis etätyöhön jos vain jostain? sellaisen saisi. Ei mittään lehtikauppaa..
- Aureelia
Tässäpä lista syitä, miksi en haluaisi tehdä etätyötä:
- sosiaaliset kontaktit vähenevät (erityisesti ihmisten fyysinen kohtaaminen)
- liikkuminen vähenee (hyötyliikuntaa kertyy päivittäin, kun kulkee töissä kävellen, kulkee rappusia, ravaa käytävillä ym.)
- tiedonkulku saattaa katketa matkalla etätyöläiselle (sähköposti kulkee, mutta suusta-suuhun kulkeva epävirallinen informaatio saattaa jäädä saamatta)
- työn ja vapaa-ajan raja hämärtyy (kotona tehtävä työ saattaa jäädä tekemättä tutussa ja mukavassa ympäristössä tai toisaalta työtä saattaa tehdä liikaakin (paperit koko ajan näkyvillä, työ mielessä koko ajan)>>>>tästä voi olla monia seurauksia, mikäli ei osaa vetää rajaa työaikaan ja vapaa-aikaan mm. stressin lisääntyminen.
Mieleeni tulee kyllä myös etätyöhön liittyviä monia hyviä asioita, mutta en nyt niitä tähän listaa. Tällaisena citysinkkuna tykkään käydä töissä, jossa tapaan muita ihmisiä ja asiakkaita. En olisi valmis etätyöhön ainakaan pitkäksi aikaa. - tutkari
Sanotaan nyt näin, että joillekkin se etätyö sopii kuin nappi silmään ja toisille ei todellakaan.
Minä itse tein etätöitä reilu puolisen vuotta ja olin aika tyytyväinen työhöni ja työpanokseeni. Muutaman kerran tuli lipsuttua ja monesti houkutti ajatus jäädä nukkumaan hieman pidempään. Työpisteeni nimittäin sijaitsi askeleen päästä sängystä.. ehkäpä liian lähellä. Harkitsin jopa päikkärien ottamista ruokatunnilla.:) Mielestäni etätyö sopi minulle mutta aikansa kutakin. Mutta toisaalta voisin aloittaa etätyöt vaikka tältä istumalta uuestaan jos sellainen työtarjous tulee..miksipäs ei.
Kaipaamaan jäin niitä face to face- keskusteluja työkavereiden kanssa ja muutenkin "oikeita" ihmisiä, mutta parasta oli että työvaatteita ei ollut, joten saatoin istua tietokoneen ääressä yöpaidassa:D - Anonyymi
Vanha keskustelu mut nostetaan silti. Itselläni työmäärä varmaan kolminkertaistui koronan myötä. Sitten kun itse sen taudin sain, ei pomo edes tarjonnut mitään etätyön mahdollisuutta. Käski vaan hakea Kelasta tartuntapäivärahaa. Vaikka lääkärin mukaankin etätyötä voidaan tehdä. Niin se mun toimenkuva, on viedä kauppoihin elintarvikkeita muiden hamstrattaviksi. Eikä sitä pysty muka tietokoneella tekemään kotoa käsin. Kumma juttu.
- Anonyymi
Jos joustava etätyö kiinnostaa suosittelen.
https://asiakas-palvelut.com/ref/FI73447
Töitä voi tehdä silloin kun itselle sopii. Ei vaadi aikaisempaa kokemusta. - Anonyymi
Jos kiinnostaa etätyö chat operattorina Rekry auki nyt!! https://asiakas-palvelut.com/ref/FI3962764
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1096953- 954451
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493945- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1913502
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482542
- 131924