Luopuminen - kuinka mahdollista?

Aikana jolloin olin itsekin vilpitön todistaja, mietiskelin joskus, että kuinka kukaan joka tietää "totuuden" voi erota jehovantodistajista, tai ainakaan luopioitua. Syytä tähän en todistaja aikanani löytänyt (yllättäen), mutta aika todistajuuden jälkeen on antanut tuohonkin kysymykseen paremman kuin hyvän vastauksen.

Jos palstalla vielä jokunen todistaja uskaltaa vastata, niin voisitte kertoa omia näkemyksiänne asiasta. Miten koette sen tosiasian, että Ainoan Oikean Totuuden voi hylätä, ja pitää sitä yhtenä elämänsä parhaista ratkaisuista? Kuinka asian itsellenne selitätte, vai yritättekö edes?

Helppoakin helpompaa on siirtää asia "itsestäänselvyyslaatikkoon" ja todeta kylmästi, ettei sellaiseen ratkaisuun päätyneen henkilön sydämentila ollut oikea, tai että kyse on paatuneesta väärintekijästä, joka ei kadu tms. Tällaiset kliseet ja stereotypian ylistykset ovat todellakin helppo selitys, mutta onko noissa "itsestäänselvyyksissä" kuitenkaan loppujenlopuksi mitään itsestäänselvää? Oletteko uskaltautuneet itsetutkinnan syvimpiin syövereihin asian tiimoilta, toisinsanoen pohtimaan asiaa puolueettomasti ja rehellisesti?

3

402

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan...

Huomasit jo JT aikoinasi, että kys. lahkossa
      ei vastata/mietitä/kommentoida ns. ikäviä
      asioita. Jos olet "laumassa" niin olet tai sitten
      halveksittu luopio. Aivan älytöntähän se on, mutta
      totta. Kannaltasi hieno asia on se, että olet
      alkanut ajattelemaan ihan omalla nupilla.
      Totuus ei pala tulessakaan, vaikka väärässä
      oleminen onkin joskus tuskaa/valhetta/olemattomia
      horinoita...

• vain ihmisten horinoita

Koska absoluuttista totuutta ei ole mahdollista tietää, siksi on turha hakea ihmis-systeemeistä(mistään) selitystä mahdottomiin (ihmisen älyn ylittäviin) kysymyksiin, tähän lukeutuvat kaikki uskonnot, myös Jt:t.

• >>Koska absoluuttista totuutta ei ole mahdollista tietää, siksi on turha hakea ihmis-systeemeistä(mistään)

Tämän olen tullut huomaamaan. Mutta jehovantodistajan on sanktioiden uhalla uskottava ihmistekoisen järjestönsä ylivertaisuuteen, halusi tai ei. He kertovat omaavansa totuuden ja suuri osa jehovantodistajista näin myös uskoo, ja miksi ei uskoisi? Sanktiot motivoivat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      355
      1075
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      738
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      686
    4. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      41
      578
    5. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      48
      571
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      533
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      320
      496
    8. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      75
      471
    9. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      461
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe