OSA 6
1. Kor. 3:1-23
j. 1-4 LIHALLISUUS JA HENGELLISYYS
J. 5-9 SANANPALVELIJAIN TYÖNJAKO
J. 10-15 ERILAISTA RAKENTAMISTA
J. 16-17 PYHITYKSEN VAKAVUUS
J. 18-23 VAPAUTUMINEN IHMISISTÄ
-----
3:1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
3:2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
3:4 Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
3:5 Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut.
3:6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
3:7 Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.
3:8 Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan.
3:9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
3:10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
3:17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.
3:18 Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
3:19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";
3:20 ja vielä: "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi".
3:21 Älköön siis kukaan kerskatko ihmisistä; sillä kaikki on teidän,
3:22 teidän on Paavali ja Apollos ja Keefas, teidän on maailma ja elämä ja kuolema, nykyiset ja tulevaiset, kaikki on teidän.
3:23 Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan.
--
Kuinka pääsemme enemmän tuntemaan Jumalan armon salaisuuksia?
Näyttää siltä, että Korinttin uskovat ottivat vasta uskon ensiaskeleita eivätkä he kestäneet vielä vahvaa ruokaa (j. 2.). Paavali joutui opettamaan heille uudestaan uskonelämän perusasioita.
Jumalan palvelijoilla on erilaisia tehtäviä sen mukaan, mihin heillä on armolahjat. Paavali istutti, Apollos kasteli, mutta Herra antoi kasvun (j. 6). Tarvitaan herätyssaarnaa ja tarvitaan opetussaarnaa.
Jumalan seurakuntaa voidaan verrata peltoon tai rakennustyömaahan (j. 9). Paavali on apostoli, joka taitavan rakentajan tavoin on pannut perustuksen, joka on Jeesus Kristus (j. 10). Perustus on tärkeä, sen tietää jokainen talonrakentaja.
Mutta rakennusaineet voivat olla erilaiset (j. 12). Toisen rakennus kestää paremmin, kuin jonkun toisen (j. 14,15). Tuomiopäivänä käy ilmi, millaisista aineista kukin on rakennuksensa tehnyt (j. 13).
--
Itse olen huomannut perustuksen tärkeyden täällä maalla, kun olen tehnyt puupinoja.
Millään ne puut eivät tahdo pysyä kasassa.
Lienee monelle muullekin tuttua puuhaa!
Pino kaatuu syystä tai toisesta.
Useimmiten perustus ei ole kunnossa.
Usein myös puut on laitettu sikin sokin kasaan. Puupinosta tulee silloin liian hatara, joten ei ole ihme, että kova tuulenpuuska hajoittaa pinon.
Kerrankin talvella sain tehtyä itse mielestäni hyvän pinon, niin eikun sekin kaatunut, kun keväällä routa alkoi sulaa perustan petettyä.
Taas oli aloitettava pinon rakentaminen alusta.
Eiköhän elämässämmekin ole aikoja, jolloin meiltä kysytään, mille perustalle elämämme rakennamme. Mistä siihen saisimme oikeita rakennusaineita? Tarjollahan on niin monenlaista touhua ja menoa.
Raamattupiirissämme, joka kokoontui vuosia eri kodeissa, oli useita henkilöitä, jotka ovat saaneet aloittaa elämänsä aivan kuin alusta.
Heille on kirkastunut; Jumala armahtaa sitä, joka Hänen tykönsä tulee. Joku on saanut vapautuksen alkoholista, joku toinen taas hurmahenkisyydestä, kuka mistäkin.
Joillekin saattaa tulla kompastuskiveksi tunteisiin vetoava kristillisyys, jossa Raamatun Sanalle (terveelle opille) ja armonvälineille ei anneta paljoakaan arvoa.
Uskomme mukaan Jumalan seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit (kaste ja ehtoollinen) evankeliumin mukaisesti jaetaan. Jos näistä luovutaan, osastakin, niin turhaa vaivaa näämme.
Olkoon siis uskonperustamme vahva, Kristuskalliolle rakennettu!
Hyvin rakennettu, oikealle perustalle tehty ja tiivis puupino kestää pystyssä. Niin mekin, kun uskonperustamme on kunnossa.
1. Kor. 3. (Osa 6)Kristus on perustus
1
252
Vastaukset
- Trubaduuri
Niin, Simon Pietarihan oli/on se luja kallio jolle perusta laskettiin. Hän on nyt yhtenä kahdestatoista Apostolista/Ruhtinaasta taivasten valtakunnassa, mutta häntä me kristityt emme saa lähestyä suoraan, koska meille on asetettu yksi oikea ja hyvä Paimen, Kristus! Joka meitä ohjaa opastavilla sanoillaan ja on kansamme läsnä jok`kinen päivä, hamaan maailman loppuun asti, ennalta annetun lupauksen mukaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4943977Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483816Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303049Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902260- 1582068
- 1051760
- 1321624
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541460Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.421308Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71208