Kaipailen neuvoja kokeneemmilta taloyhtiön hallituken jäseniltä, että miten kestää ns. hankalia osakkaita. Itse olen vasta toista vuotta hallituksessa ja nyt jo tuntuu siltä, että taidan harkita lähtemistä hallituksesta.
Eniten minua on ihmetyttänyt, että jotkut osakkaat kokevat, että hallituksen jäsenelle saa huutaa ja purkaa pahaa oloaan. Lisäksi kuvitellaan, että hallituksen jäsen on talonmies ja hänen pitäisi hoitaa sekä isännöinnin että huollon hommia. Lisäksi kuvitellaan, että olemme hallituspalkkiota vastaa 24 tuntia osakkaiden palvelijoita. Lisäksi puhelinsoittaja tulee ympärivuoden.
Olen siviilissä asiakaspalvelutehtävissä, mutta pitää myöntää, että taloyhtiön asioissa saa enemmän negatiivistä palautetta kuin asiakkailta töissä.
Onko jotain kikkoja miten asia voisi käsitellä? Vai onko ainoa mahdollisuus vain ilmoittaa seuraavassa yhtiökokouksessa, että ei ole käytettävissä.
Neuvoja hankalien osakkaiden käsittelyyn?
75
15359
Vastaukset
- Tiedotus
Osakkaathan omistavat taloyhtiön, kukapa osakas ei olisi kiinnostunut taloyhtiön asioista jo senkin vuoksi. Niissä taloyhtiöissä hoissa naapurussuhteet ovat kunnossa, on yhteistoimintaa ja mahdollisuus vaikuttaa, hommat sujuvat parhaiten. On muistettava että ihmiset ovat erilaisia, lähtökohtana on aina oltava osakkaan mielipide, ei ajatella toisten puolesta kyllä aikuiset osaavat päätelä itse asiansa ja niin kuuluukin tehdä. Odotukset ovat että asiat tehdään tietyllä tavalla ja jos odotukset eivät täyty syntyy luottamuspulaa. Isännöitsijä ja hallitus eivät ole osakkaiden ojentamista varten. Asioissa on kaksi osapuolta ja tuskinpa kukaan yksipuolisesti käytäytyy tietyllä tavalla hallituksenjäseneen päin, mikähän on antanut aiheen hallituksenjäsenen puolelta? Kaikkein eniten voi vaikuttaa omaan käytökseensä, siitä kannattaa aloittaa! Väärällä tiellä olet jos kaavailet osakkaille varoituksia moisen asian vuoksi.
- Alkuperäinen kertoja
Vaikea on miellyttää osakasta, jonka mielestä korjauksia ei saa tehdä ja enemmistön mielestä niitä pitää tehdä. Lisäksi minun on vaikea ymmärtää, että mikään käytös oikeuttaa huutamaan kurkku suorana keskellä pihaa hallituksen jäsenelle. En oikein usko, että siinä tiedotus auttaa, vaikka siinäkin on varmasti parannettavaa. Lisäksi minusta ei ole oikein, että hallitusten jäsenille soitellaan kello 22.00 jälkeen ilman mitään akuuttia ongelmaa.
En siis ole hallituksen jäsen 24 tuntia vuorokaudessa, vaan työssäkäyvänä ihmisenä toivon yhteydenottoa pääsääntöisesti 18.00-21.00 arki-iltoina. Varmasti on sellaisia jäseniä, jotka tekevät hommia 24 tuntia vuorokaudessa, mutta näillä pienillä hallituksen kokouspalkkioilla en katso olevani velvollinen tekemään työtä yöllä tai työpäivän aikana taloyhtiölle. - kahden vuoden aikana
Totta puhut osittain, mutta hallitus päättää asioista vain kokouksissaan, ei muutoin ja kokonaisuutena. Hallitukselle tarkoitettu mielipide laitetaan paperille ja toimitetaan isännöitijälle/ hallituksen puheenjohtajalle.
hallituksen jäsenelle maksetaan kokouspalkkio, se ei ole mikään korvaus ympärivuorokautisesta varuillaolosta.
Hallituksen yksittäisellä jäsenellä ei ole velvollisuuksia sietää toisen osakkaan törkeyksiä ja hänelle on turvattu myös kotirauha, niin kuin muillekin ihmisille. Jos osakas tarvitsee ojentamista mitä tulee toisten osakkaiden kotirauhaan, niin sitten sitä pitää antaa. Hallituksen jäsenkin on varsin usein osakas. Jos hänen kotirauhaansa häiritään, syytä pitää hakea häiritsijästä, ei häirinnän kohteesta.
Jos hallituksen jäsen tuntee, että muiden osakkaiden käytös menee ööveriksi, niin hallituksen jäsen on ihan oikealla tiellä kun puolustaa oikeuksiaan asua rauhassa. - korjaus
osakkeenomistaja ei omista taloyhtiötä vaan yhtiö omistaa talon ja osakas tietyt osakkeet tietyn huoneiston hallintaan
- ilmajarrumies Akaasta
korjaus kirjoitti:
osakkeenomistaja ei omista taloyhtiötä vaan yhtiö omistaa talon ja osakas tietyt osakkeet tietyn huoneiston hallintaan
Kuka muu sen taloyhtiön omistaa elleivät osakkaat?
- Evpisännöitsijä
Osakkaathan omistavat taloyhtiön, kukapa osakas ei olisi kiinnostunut taloyhtiön asioista jo senkin vuoksi.
-- Kyllä kyllä ja siksi valitsevat edustajansa yhtiökokouksessa.
Niissä taloyhtiöissä joissa naapurussuhteet ovat kunnossa, on yhteistoimintaa ja mahdollisuus vaikuttaa, hommat sujuvat parhaiten.
-- On kait niitäkin, mutta enemmistö Suomen yhtiöistä ei varmasti ole.
On muistettava että ihmiset ovat erilaisia, lähtökohtana on aina oltava osakkaan mielipide, ei ajatella toisten puolesta kyllä aikuiset osaavat päätelä itse asiansa ja niin kuuluukin tehdä.
--Höpö höpö! Eräässäkin yhtiössä 20 asuntoa ja 40 eri mielipidettä lasten leikkitilan sijoittamiseen, muitakin asioita oli vastaavia.
Odotukset ovat että asiat tehdään tietyllä tavalla ja jos odotukset eivät täyty syntyy luottamuspulaa.
-- Jos tuleva hallitus ohjeistetaan ennen vaalia, voi noin puhua. Muussa tapauksessa on tyydyttävä valittuihin jäseniin ja heidän tapaansa toimia.
Isännöitsijä ja hallitus eivät ole osakkaiden ojentamista varten.
--Ovatpas. He vastaavat, että lakia ja hyviä tapoja noudatetaan. Heidän jälkeen poliisi ja muut viranomaiset "ojentavat" asukasta.
Asioissa on kaksi osapuolta ja tuskinpa kukaan yksipuolisesti käytäytyy tietyllä tavalla hallituksenjäseneen päin, mikähän on antanut aiheen hallituksenjäsenen puolelta?
--Kokemuksesta kerron, että useimmissa tapauksissa riviasukkaat jostain syystä käyvät asoy:n hallinnon kimppuun syyttä. Kohdallani jokaisessa yhtiössä on sattunut näitä häiriköitä.
Kaikkein eniten voi vaikuttaa omaan käytökseensä, siitä kannattaa aloittaa! Väärällä tiellä olet jos kaavailet osakkaille varoituksia moisen asian vuoksi.
--Ehdotat siis, että asoy:n hallintoon osallistuvat ovat aina hyväntuulisia, kuuntelevia, rak.insinööri/ekonomi/tuomari/psykologi ym. -tyyppiä 24 tuntia vuorokaudessa.
Ei käynyt minulle. Omakin elämä on elettävä, eikä se voi olla kiinni 140 euron nettokorvauksesta/kk. - Elävästä elämästä
Evpisännöitsijä kirjoitti:
Osakkaathan omistavat taloyhtiön, kukapa osakas ei olisi kiinnostunut taloyhtiön asioista jo senkin vuoksi.
Niissä taloyhtiöissä joissa naapurussuhteet ovat kunnossa, on yhteistoimintaa ja mahdollisuus vaikuttaa, hommat sujuvat parhaiten.
On muistettava että ihmiset ovat erilaisia, lähtökohtana on aina oltava osakkaan mielipide, ei ajatella toisten puolesta kyllä aikuiset osaavat päätelä itse asiansa ja niin kuuluukin tehdä.
--Höpö höpö! Eräässäkin yhtiössä 20 asuntoa ja 40 eri mielipidettä lasten leikkitilan sijoittamiseen, muitakin asioita oli vastaavia.
Odotukset ovat että asiat tehdään tietyllä tavalla ja jos odotukset eivät täyty syntyy luottamuspulaa.
-- Jos tuleva hallitus ohjeistetaan ennen vaalia, voi noin puhua. Muussa tapauksessa on tyydyttävä valittuihin jäseniin ja heidän tapaansa toimia.
--Ovatpas. He vastaavat, että lakia ja hyviä tapoja noudatetaan. Heidän jälkeen poliisi ja muut viranomaiset "ojentavat" asukasta.
Asioissa on kaksi osapuolta ja tuskinpa kukaan yksipuolisesti käytäytyy tietyllä tavalla hallituksenjäseneen päin, mikähän on antanut aiheen hallituksenjäsenen puolelta?
--Kokemuksesta kerron, että useimmissa tapauksissa riviasukkaat jostain syystä käyvät asoy:n hallinnon kimppuun syyttä. Kohdallani jokaisessa yhtiössä on sattunut näitä häiriköitä.
Kaikkein eniten voi vaikuttaa omaan käytökseensä, siitä kannattaa aloittaa! Väärällä tiellä olet jos kaavailet osakkaille varoituksia moisen asian vuoksi.
--Ehdotat siis, että asoy:n hallintoon osallistuvat ovat aina hyväntuulisia, kuuntelevia, rak.insinööri/ekonomi/tuomari/psykologi ym. -tyyppiä 24 tuntia vuorokaudessa.
Ei käynyt minulle. Omakin elämä on elettävä, eikä se voi olla kiinni 140 euron nettokorvauksesta/kk.Olen ollut taloyhtiössä asukkaana, hallituksessa, puheenjohtajana, isännöitisijänä. Olen myös omistanut/asunut omakotitalossa, kokemusta on! Niin vain on että on taloyhtiöitä joissa on "sairas meininki". Hallitus/isännöitsijä kuvittelee kaikenlaista tapahtuneeksi, lisäksi heillä on erilaiset säännöt kuin "tavallisilla asukkailla" mm. parkkipaikan, tupakoinnin, varastojen, piha-alueen suhteen. Miksi he ottavat ns. saavutettuja etuja taloyhtiössä joka on yhteistä omaisuutta? Ahneutta vai mitä? Itse ole aivan toisenlaisen kulttuurin kannattaja, nimittäin rehellisyyden ja avoimuuden!
- Selvitän
Evpisännöitsijä kirjoitti:
Ei käynyt minulle. Omakin elämä on elettävä, eikä se voi olla kiinni 140 euron nettokorvauksesta/kk.Aion ostaa kolmion ja aivan varmasti selvitän aivan ensimmäiseksi millaisia hallituksen jäsenet ovat ja millainen on isännöitsijä; se ratkaisee asunnon hankinnan. Hallitus ja isännöitsijä voivat pahimmillaan toiminnallan aiheuttaa huomattavan arvon alenemisen osakehuoneistolle! Nythän koko kaupunki puhuu paikasta jonne kukaan ei halua juuri tuon taloyhtiön hallinnon takia ja sieltä en asuntoa ainakaan osta!
- 456789
Elävästä elämästä kirjoitti:
Olen ollut taloyhtiössä asukkaana, hallituksessa, puheenjohtajana, isännöitisijänä. Olen myös omistanut/asunut omakotitalossa, kokemusta on! Niin vain on että on taloyhtiöitä joissa on "sairas meininki". Hallitus/isännöitsijä kuvittelee kaikenlaista tapahtuneeksi, lisäksi heillä on erilaiset säännöt kuin "tavallisilla asukkailla" mm. parkkipaikan, tupakoinnin, varastojen, piha-alueen suhteen. Miksi he ottavat ns. saavutettuja etuja taloyhtiössä joka on yhteistä omaisuutta? Ahneutta vai mitä? Itse ole aivan toisenlaisen kulttuurin kannattaja, nimittäin rehellisyyden ja avoimuuden!
Jos isännöitsijä ei pompi suunnilleen hallituksen tahdon mukaan hänet irtisanotaan hallituksen toimesta tai hän irtisanoutuu. Näin ainakin itse teksin ko. tilanteensa ettei joutuisi osavastuuseen hallituksen hölmöilyistä. Kaikille ei rehellisyys ja avoimuus, eikä myöskään selvitykset mitkä päätökset ovat as oy lain mukaisia ja mitkä ei päde.
- jarkko
"Lisäksi kuvitellaan, että hallituksen jäsen on talonmies ja hänen pitäisi hoitaa sekä isännöinnin että huollon hommia."
Tuo lause pisti viestissäsi silmään. Jos huolto tai isännöinti ei toimi, ongelma on hallituksen jonka pitäisi ohjata näitten toimia.
Onko valittavilla asukkailla aihetta valittaa?- Alkuperäinen kertoja
Osakkaat ilmoittavat esim. vuotavasta hanasta suullisesti ja toivovat hallituksen jäsenen vievän eteenpäin asiaa. Kun olen ehdottanut, että he ottavat yhteyttä huoltoon itse, niin he kertovat puhelimella soittaminen maksaa heille ja sen takia he ilmoittavat siitä hallituksen jäsenille, jotta voivat säästää kuluissa. Lisäksi saa haukut laiskuudesta ja ihmetystä, että eikö hallitus tee yhtään mitään kuin osakkaat eivät saa vaivata esim. jouluaatonaattona.
Samoin kävi kuin vesivahinko sattui yöllä, niin osakas ei soittanut päivystävälle huoltomiehelle vaan herätti hallituksen pj, joka sitten soitti päivystävälle huoltomiehelle.
Lisäksi käytännön asioiden hoitoa yritetään laittaa hallitukselle, vaikka isännöinti toimii ihan hyvin. Kyse on vain siitä, että on niin paljon helpompi soittaa ovikelloa ja laittaa hallituksen jäsen tekemään hommia kuin itse soittaa huoltoon tai isännöintiin. - jarkko
Alkuperäinen kertoja kirjoitti:
Osakkaat ilmoittavat esim. vuotavasta hanasta suullisesti ja toivovat hallituksen jäsenen vievän eteenpäin asiaa. Kun olen ehdottanut, että he ottavat yhteyttä huoltoon itse, niin he kertovat puhelimella soittaminen maksaa heille ja sen takia he ilmoittavat siitä hallituksen jäsenille, jotta voivat säästää kuluissa. Lisäksi saa haukut laiskuudesta ja ihmetystä, että eikö hallitus tee yhtään mitään kuin osakkaat eivät saa vaivata esim. jouluaatonaattona.
Samoin kävi kuin vesivahinko sattui yöllä, niin osakas ei soittanut päivystävälle huoltomiehelle vaan herätti hallituksen pj, joka sitten soitti päivystävälle huoltomiehelle.
Lisäksi käytännön asioiden hoitoa yritetään laittaa hallitukselle, vaikka isännöinti toimii ihan hyvin. Kyse on vain siitä, että on niin paljon helpompi soittaa ovikelloa ja laittaa hallituksen jäsen tekemään hommia kuin itse soittaa huoltoon tai isännöintiin.Ikävää jos tilanne on tuo vaikka ostetut palvelut toimivat.
En keksi muuta ratkaisua kun ohjeistaminen. Asukkaille jaetaan tiedote miten missäkin tapauksessa pitää toimia. Samaan tiedotteeseen maininta siitä, ettei hallituksen jäsenet jatkossa välitä huoltokutsuja ym. selvissä tapauksissa. - Maalaisjärki käyttöön
Alkuperäinen kertoja kirjoitti:
Lisäksi käytännön asioiden hoitoa yritetään laittaa hallitukselle, vaikka isännöinti toimii ihan hyvin. Kyse on vain siitä, että on niin paljon helpompi soittaa ovikelloa ja laittaa hallituksen jäsen tekemään hommia kuin itse soittaa huoltoon tai isännöintiin.Jos on ihan selvää häirintää nin sehän on selvitettävä. Puolin ja toisin ei saisi häirintää/rikollista toimintaa olla.
- jarkko
jarkko kirjoitti:
Ikävää jos tilanne on tuo vaikka ostetut palvelut toimivat.
En keksi muuta ratkaisua kun ohjeistaminen. Asukkaille jaetaan tiedote miten missäkin tapauksessa pitää toimia. Samaan tiedotteeseen maininta siitä, ettei hallituksen jäsenet jatkossa välitä huoltokutsuja ym. selvissä tapauksissa.Meillä on vihko ilmoitustaulun yhteydessä johon kirjataan viestit huoltoyhtiölle. Huoltomies lukee sen päivittän. Meillä tämä toimii hyvin.
- kahden vuoden aikana
Pitää vain määrätietoisesti kehottaa ottamaan yhteys siihen tahoon, jolle asia kuuluu eli isännöitijään tai huoltoyhtiöön. Ja sitten pitää poistua tilanteesta. Jonkun mylvintää ei tarvitse kuunnella. Jos ko. henkilöllä on asiaa hallitukselle, kirjoittakoon asiansa paperille ja toimittakoon isännöisijälle, joka yleensä toimii hallituksen sihteerinä.
Yösoitoille ei kai ole muuta ratkaisua kuin ilmoittaa samat tiedot kuin edellä, lisäksi voi leikkisästi uhata syytteellä kotirauhan häirinnästä, jos ei mene jakeluun.
Olen kerran soittanut pysäköinninvalvojan valvontakäynnille ja tulokena oli kaksi maksukehoitusta. Asianosaiset eivät ottaneet yhteyttä, mutta toisen parkkisakon johdosta tuli puhelu melkein heti ja toisen johdosta suunsoittoa ja uhkailua myöhemmin parkkipaikalla. Kumpikin möykkääjä oli osakas, mutta parkkiasiassa täysin ulkopuolinen. Kaksi vuotta olen ollut hallituksessa ja siinä oli negatiivinen palaute. Olen kyllä aika kärkäs lopettamaan asiattomuudet alkunsa.
Meidän hallitukseen tuli uusi jäsen ja yksi lähti sopimattomien kemioiden takia. - Larsson ja poika
ottamasta vastaan suullisia valituksia. Vaadi valitukset paperilla ja tee samalla selväksi, että niihin vastataan aikanaan hallituksen päätöksellä kirjallisesti.
Edelleen tee selväksi, että valitukset tutkitaan tarvittaessa myös ulkopuolisin voimin ja että tutkimuksen tulokset julkistetaan osakkaille.
Jos kirjallinen valittaminen ei onnistu, niin kehoita käyttämään asiamiestä. Ennen muuta vaadi valitus paperilla, että jälkeen päin voidaan todeta onko korjattu sitä, mistä on valitettu.
Tästä tulee pientä vaivaa ja lisäkustanusta, mutta tehkää asia mahdollisimman julkiseksi talossa. Julkisuus on noille mulkeroille kauheinta, mitä he tietävät.- ilmajarrumies
"Edelleen tee selväksi, että valitukset tutkitaan tarvittaessa myös ulkopuolisin voimin ja että tutkimuksen tulokset julkistetaan osakkaille."
???
- Hallitus ja isännöitsijä
Kuka valitsee asukkaat taloyhtiöön, kuka antaa valitukset ja erottaa? ketä varten asukkaat ovat, ketä varten hallitus ja isännöitsijä ovat? Mistä rahoitus tulee? Mitä varten taloyhtiö yleensä on olemassa? Kotirauha, mitä se tarkoittaa? Millaisia asukkaiden pitäisi olla, entä isännöitsijän ja hallituksen jäsenten?
Näyttää siltä että alkuasukkaat ovat kaapaneet vallan ja pitävät siitä kiinni ampumalla kaikkea liikkuvaa. - kestää
Joka ainoassa taloyhtiössä on ainakin yksi hankala ihminen, usein montakin.
Sinun on sisäistettävä hallituksen jäsenen tarkoitus, hän ei ole jatkuvasti käytettävissä oleva henkilö. Ota jämäkkä ote ja poistu paikalta, jos joku alkaa räyhäämään.
Pyydä huutajaa todella kirjoittamaan paperille ja sano, että hallituksen kokous asiasta pidetään heti kun kirje on tullut. Yhtään ainoata kertaa et soittele huollolle, asukkaan on itse se tehtävä, hän osaa selittää vian, hän voi antaa luvan tulla yleisavaimella, ei kuulu hallituksen toimenkuvaan.
Sinun asiasi on hoitaa yhtiötä mahdollisimman hyvin eikä puuttua lillukanvarpuihin, eikä toimia terapeuttina eikä rahoittajana (puhelinsoitot).
Lopeta kilttinä oleminen, se ei todella palvele kokonaisuutta. Järkeviä, hyviä ihmisiä kaivataan nykyään hallituksiin, kohta isot omaisuudet ovat "kahjojen" käsissä, kun näitä vaikeita ei kestetä.- Ei kannata aliarvioida
Leimaamisella ja parjaamisella ei pitkälle pötkitä. En kannata asukkaiden seulomista jyviin ja akanoihin, vaan kaikkien ääntä on kuultava. Asumiseen ei tarvita korkeakoulua eikä lain tuntemusta, sensijaan isännöitsijältä ja hallituksen jäseniltä sitä edellytetään. Tämän ei pitäisi johtaa siihen että asukas onkin se kaiken pahan juuri ja alku, jokainenhan vain haluaa asua rauhassa, mukavasti ja mielyttävästi. Turha on osoitella ketään sormella - kun yksi osoitaa muualle kolme osoittaa takaisin! Olen sitä mieltä että asukkaiden on nyt ryhdistäydyttävä eikä siedettävä kaikenlaista viestintää varoituksista kieltoihin ja holhoamiseen. Laki, asetukset ja taloyhtiön järjestyssäännöt koskee kaikkia talossa asuvia myös hallituksen jäseniä ja isännöitsijää! Siis yhteisymmärryksessä eteenpäin - yhtiökokous on korkein päättävä elin taloyhtiössä ja siellähän kuuluu kaikkien osakkaiden ääni - mennäänpä kevään yhtiökokouksiin sanomaan ja äänestämään, eikä kuunela täällä jatkuvasti vellovaa asukkaiden mollaammista ja leimaamista. Asiat kyllä saadaan kuntoon yhteistoiminnalla ja olisiko että pitää aloittaa hallituksen ja isännöitsijän vaihtamisella!!!!
- hallituksessa
Ei kannata aliarvioida kirjoitti:
Leimaamisella ja parjaamisella ei pitkälle pötkitä. En kannata asukkaiden seulomista jyviin ja akanoihin, vaan kaikkien ääntä on kuultava. Asumiseen ei tarvita korkeakoulua eikä lain tuntemusta, sensijaan isännöitsijältä ja hallituksen jäseniltä sitä edellytetään. Tämän ei pitäisi johtaa siihen että asukas onkin se kaiken pahan juuri ja alku, jokainenhan vain haluaa asua rauhassa, mukavasti ja mielyttävästi. Turha on osoitella ketään sormella - kun yksi osoitaa muualle kolme osoittaa takaisin! Olen sitä mieltä että asukkaiden on nyt ryhdistäydyttävä eikä siedettävä kaikenlaista viestintää varoituksista kieltoihin ja holhoamiseen. Laki, asetukset ja taloyhtiön järjestyssäännöt koskee kaikkia talossa asuvia myös hallituksen jäseniä ja isännöitsijää! Siis yhteisymmärryksessä eteenpäin - yhtiökokous on korkein päättävä elin taloyhtiössä ja siellähän kuuluu kaikkien osakkaiden ääni - mennäänpä kevään yhtiökokouksiin sanomaan ja äänestämään, eikä kuunela täällä jatkuvasti vellovaa asukkaiden mollaammista ja leimaamista. Asiat kyllä saadaan kuntoon yhteistoiminnalla ja olisiko että pitää aloittaa hallituksen ja isännöitsijän vaihtamisella!!!!
Minulla on aivan samoja kokemuksia kuin aiheen aloittajalla. Jäin jo kerran pois hallituksesta kyllästyttyäni olemaan asukkaiden palveluksessa 24 tuntia vuorokaudessa ja kestämään valituksia milloin mistäkin.
Kun olen yrittänyt sanoa, etten millään juuri nyt (klo 22 illalla tai klo 7.30 la-aamuna) ehdi/jaksa kuunnella ja kehottanut ottamaan yhteyttä isännöitsijään virka-aikana tai laittamaan asiat paperille, olen saanut takaisin loukkaavia kommentteja ja suoraahuutoa.
Olemme laittaneet tiedotteita puhelinnumeroineen (ihan asiallisia, ei holhoavia), miten toimitaan ja kehen otetaan yhteyttä missäkin asiassa. Ei apua. On järjestetty keskustelutilaisuuksia: niihin tulevat samat ikuiset valittajat ja kehittämisen vastustajat haukkumaan vuokralaisia ja puhumaan asian vierestä. Mikään ei koskaan ole hyvin: mitään ei saisi tehdä, mikään ei saisi maksaa, mutta silti pitäisi kaikki pikkuasiat hoitaa samassa silmänräpäyksessä.
Annoin kuitenkin taas valita itsenu hallitukseen, ja yritän kestää, koska haluan, että talon asioita omaisuuttanikin hoidetaan hyvin.
Olen ihan ilmainen sosiaalityöntekijä, ei voi mitään.
Nämä "väärähirret" eivät itse halua ottaa vastuuta mistään eivätkä tehdä mitään, vsehän on aivan selvä. - Kenen varat
hallituksessa kirjoitti:
Minulla on aivan samoja kokemuksia kuin aiheen aloittajalla. Jäin jo kerran pois hallituksesta kyllästyttyäni olemaan asukkaiden palveluksessa 24 tuntia vuorokaudessa ja kestämään valituksia milloin mistäkin.
Kun olen yrittänyt sanoa, etten millään juuri nyt (klo 22 illalla tai klo 7.30 la-aamuna) ehdi/jaksa kuunnella ja kehottanut ottamaan yhteyttä isännöitsijään virka-aikana tai laittamaan asiat paperille, olen saanut takaisin loukkaavia kommentteja ja suoraahuutoa.
Olemme laittaneet tiedotteita puhelinnumeroineen (ihan asiallisia, ei holhoavia), miten toimitaan ja kehen otetaan yhteyttä missäkin asiassa. Ei apua. On järjestetty keskustelutilaisuuksia: niihin tulevat samat ikuiset valittajat ja kehittämisen vastustajat haukkumaan vuokralaisia ja puhumaan asian vierestä. Mikään ei koskaan ole hyvin: mitään ei saisi tehdä, mikään ei saisi maksaa, mutta silti pitäisi kaikki pikkuasiat hoitaa samassa silmänräpäyksessä.
Annoin kuitenkin taas valita itsenu hallitukseen, ja yritän kestää, koska haluan, että talon asioita omaisuuttanikin hoidetaan hyvin.
Olen ihan ilmainen sosiaalityöntekijä, ei voi mitään.
Nämä "väärähirret" eivät itse halua ottaa vastuuta mistään eivätkä tehdä mitään, vsehän on aivan selvä.Valittajillakin on pääomaa kiinni taloyhtiössä, ja hekin todennäköisesti pitävät itseään parempana kuin sinä. Ei taida olla arviontikykyä kummallakaan! Kenen varoja vahdit jos niin tärkeänä pidät osallistumistasi taloyhtiön hallitukseen? Omia, valittajien vai kenen? Ja ihan vapaaehtoisesti? NO, kai se on tehtävä ellei halua yhtiötä selvitystilaan!!!!
- Remppa75
Ei kannata aliarvioida kirjoitti:
"Asiat kyllä saadaan kuntoon yhteistoiminnalla ja olisiko että pitää aloittaa hallituksen ja isännöitsijän vaihtamisella!!!!" Hyvä asenne sinulla oikein esimerkillistä yhteistoimintaa. Taitaisi käydä vain niin että olisi kummatkin hakusessa. Taidat kuulua niihin yhteistoimijoihin, jotka osaavat moittia esim. hallituksen toimia mutta hallitukseen sinua tuskin saa kirveelläkään. Asukkaat ovat valveutuneita on aika suuri yleistys. Liian suuri yleistys, on asukkaita jotka ovat asiallisia ja oikeasti kiinnostuneita taloyhtiön asioita, sitten on näitä oman edun tavoittelijoita ja surullisen kuuluisia vääräleukoja, jotka osaavat vain moittia mutta eivät tee juurikaan mitään taloyhtiön asioiden eteen. Siis joukkoon mahtuu kaikenlaisia ja heidän kanssa on yritettävä elää sovussa vaikka aina se ei ole helppoa. Itse jos olisin isännöitsijä niin työpuheluihin en vastaisi työajan jälkeen tai numero menisi maksulliseksi työajan ulkopuolella jälkeen 2.5 eur / min tai toinen vaihtoehto on vastaaja. Hallituksessa olen joskus ollut mutta onneksi taloyhtiö oli asiallinen ja mitään epäasiallista toimintaa ei tapahtunut. Yöllä turhasta asiasta soittanut olisi kyllä saanut sukkasaippuaa. Ongelmana on myös nykyään asukkaiden uusavuttomuus. Suunnilleen lamppua tai sulaketta ei osata vaihtaa itse.
- Kontrolli
Remppa75 kirjoitti:
"Asiat kyllä saadaan kuntoon yhteistoiminnalla ja olisiko että pitää aloittaa hallituksen ja isännöitsijän vaihtamisella!!!!" Hyvä asenne sinulla oikein esimerkillistä yhteistoimintaa. Taitaisi käydä vain niin että olisi kummatkin hakusessa. Taidat kuulua niihin yhteistoimijoihin, jotka osaavat moittia esim. hallituksen toimia mutta hallitukseen sinua tuskin saa kirveelläkään. Asukkaat ovat valveutuneita on aika suuri yleistys. Liian suuri yleistys, on asukkaita jotka ovat asiallisia ja oikeasti kiinnostuneita taloyhtiön asioita, sitten on näitä oman edun tavoittelijoita ja surullisen kuuluisia vääräleukoja, jotka osaavat vain moittia mutta eivät tee juurikaan mitään taloyhtiön asioiden eteen. Siis joukkoon mahtuu kaikenlaisia ja heidän kanssa on yritettävä elää sovussa vaikka aina se ei ole helppoa. Itse jos olisin isännöitsijä niin työpuheluihin en vastaisi työajan jälkeen tai numero menisi maksulliseksi työajan ulkopuolella jälkeen 2.5 eur / min tai toinen vaihtoehto on vastaaja. Hallituksessa olen joskus ollut mutta onneksi taloyhtiö oli asiallinen ja mitään epäasiallista toimintaa ei tapahtunut. Yöllä turhasta asiasta soittanut olisi kyllä saanut sukkasaippuaa. Ongelmana on myös nykyään asukkaiden uusavuttomuus. Suunnilleen lamppua tai sulaketta ei osata vaihtaa itse.
En halua pitää itsevaltiaana valtaa käsissäni. Jos yhtiökokous päättää hallituksen vaihtamisesta niin ilomielin siihen suostun, eikä mitään ole isännöitsijän vaihtamista kohtaan, siitä vaan jos siltä tuntuu. Miksi te täällä jupisette - yhtiökokous tekee päätöksen itsenäisesti osakkaiden ei tarvitse kysyä hallitukselta eikä isännöitsijältä. Yhtiökokouksen valintaan on kaikkien tyydyttävä vaikka jäisi hallituksen ulkopuolelle kahdenkymmenen hallitusvuoden jälkeen!!!
- Käytös hyvä 10
Kenen varat kirjoitti:
Valittajillakin on pääomaa kiinni taloyhtiössä, ja hekin todennäköisesti pitävät itseään parempana kuin sinä. Ei taida olla arviontikykyä kummallakaan! Kenen varoja vahdit jos niin tärkeänä pidät osallistumistasi taloyhtiön hallitukseen? Omia, valittajien vai kenen? Ja ihan vapaaehtoisesti? NO, kai se on tehtävä ellei halua yhtiötä selvitystilaan!!!!
Edellisestä kirjoittajasta en tiedä, mutta voin vastata omasta puolestani. Jos minulta kysytään, pidänkö itseäni parempana ihmisenä kuin sellaista joka kommunikoi huutamakka, kiroilemalla, uhkailemalla, keskeyttämällä ja nimittelemällä, niin vastaan että:
" Itse asiassa kyllä. Pidän itseäni tuota toista ihmistä sivistyneempänä, moraalisesti korkeatasoisempana, paremmin käyttäytyvänä ja fiksumpana. Perusteluksi riittänee että vertaa hänen käytöstään minun käytökseeni. " - Monta tapaa
Käytös hyvä 10 kirjoitti:
Edellisestä kirjoittajasta en tiedä, mutta voin vastata omasta puolestani. Jos minulta kysytään, pidänkö itseäni parempana ihmisenä kuin sellaista joka kommunikoi huutamakka, kiroilemalla, uhkailemalla, keskeyttämällä ja nimittelemällä, niin vastaan että:
" Itse asiassa kyllä. Pidän itseäni tuota toista ihmistä sivistyneempänä, moraalisesti korkeatasoisempana, paremmin käyttäytyvänä ja fiksumpana. Perusteluksi riittänee että vertaa hänen käytöstään minun käytökseeni. "Asiat ovat aikaan, paikkaan, ihmisiin, asioihin ym. sidottuja. Enpä ihan nyt noin yksioikoisesti voi uskoa asioiden tapahtuneen. Sinun provosointisi on omiaan aiheuttamaan toisten käytöksen kuvaamallasi tavalla, joten syytä sopii etsiä sinusta. Älä provosoi, hoida asioita ja jätä ihmisten arvostelu. Näin on paras kaikkien kannlta, myös sinun!
- Yhtiökokouksessa
Vaikka olen vanha näissä hallituskuvioissa nyt aion käyttää asiantuntijaa/avustajaa yhtiökokouksessa, sellaiseenhan jokaisella on oikeus. Eli otan hyvän ystäväni mukaan, onpahan joku todistaja mitä puhutaan ja miten.
- Hallitusasiantuntija
Olen parissa yhtiössä hallituksessa ja pohtinut näitä asioita koulutuksen vuoksi ja harrastuksena.
Asunto-osakeyhtiöiden olennaisin ero liiketoimintaa harjoittaviin yhtiöihin on yhden osapuolen kolme päällekkäistä roolia. Se osapuoli on osakas, joka on samalla asukas ja asiakas. Itse he eivät useinkaan tiedosta tätä kolmikasvoisuuttaan, minkä takia osakkaan viestit hallitukselle ovat joskus hyvin ristiriitaisia.
Osakas:
osakas on osakkeenomistaja, jonka päällimmäinen intressi pitäisi olla omistaja-arvon kasvattamisessa. Kaikki investoinnit, jotka lisäävät omistaja-arvoa yli riskineutralisoidun korkotason, pitäisi voida hyväksyä. Osakkaan intressissä on pitää vastike matalana, koska vastike heikentää omistuksen tuottoa.
Asiakas:
Asiakas ottaa vastaan palveluja kuten lämpöä, vettä, siisteyttä, isännöintipalveluja, jätehuoltoa ja muuta vastaavaa. Asiakas haluaa korkeatasoisia palveluja ilman vasteaikaa. Asiakas haluaa hyvää ja henkilökohtaista kontaktia tai ainakin kohteliasta palvelua.
Asukas:
Asukas on läsnä talossa tapahtuvissa tilanteissa, keskustelee naapureidensa kanssa ja erittää ääntä, hajua, likaa ja tunnelmia. Voi olla monimutkainen tai helppo tapaus. Asukas voi tupakoida parvekkeella tai möykätä joka yö, puhua soopaa hallituksen toiminnasta tai agitoida valheilla, mutta voi myös tuoda naapureilleen pullaa, kannattaa hyviä parannusehdotuksia tai antaa hyviä kehitysideoita.
Nämä päällekkäiset roolit on hallituksen hyvä havaita, sillä motivaatioiden ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää omien toimenpiteiden suunnittelussa, tiedottamisessa ja päätösten esittelyssä. Puhumattakaan sitten ns. kriisitilanteista.
Osakasta mairittelevat tavoitteet omistaja-arvon kehittämisestä, vastikkeen perusteltu taso ja huolellinen kiinteistönhoito nimenomaan arvonäkökulmasta.
Asiakasta kiinnostavat palvelut, mitä parempaa ja laajempia, sen parempi. Asukas ei huomaa, että ilmaisia lounaita ei ole, vaan voi vaatia samassa virkkeessä sekä alhaisempaa vastiketta että parempia palveluita. Molempia ei voi saada.
Asukas on vaikein, sille kyse on puhtaasti tunnesiteestä. Asukas reagoi nopeasti, kriisitilanteissa selkäytimestä. Naapuriviha ja -kateus ovat ikäviä.
Suosittelen sinulle oman kokemukseni perusteella hallituksen strategiaa, tavoitteiden asettamista ja niiden selkeää ja avointa tiedottamista. Samalla voi ihan hyvin ilmoittaa hallituksen näkemyksen eri toimijoiden tehtävänjakoon. Hallituksen tehtävä on tehdä isoja valintoja, esim. valita isännöitsijä ja huoltoyhtiö, valita konsultteja, antaa tehtäväksi kilpailutuksia ja valita kilpailutusten tuloksena jokin toimijoista.
Hallitus ei ole talonmies. Hallituksen jäsenen pitää kuitenkin - erityisesti jos asuu itse talossa - näyttää esimerkkiä.
Toivottavasti sait tästä uusia näköaloja. Suosittelen ihan aluksi hallituksen sisäiseksi työkaluksi maksuttoman itsearvioinnin tekemistä. Pohja löytyy akha ry:n nettisivuilta.- Kerrostaloon
Luulin aikaisemmin että omakotitaloasuminen vaatii enemmän, mutta ei kerrostaloasuminenkaan iahn helppo juttu ole. Ihmetyttää miksi asukastilaisuuksia ei järjestetä mutta kyllä ollaan asukkaat/osakkeenomsitajat nostamaan vastuuuseen kaikesta mahdollisesta jopa hallituksen ja isännöitsijän tehtävistä. Ihan kaikki ei kuitenkaan ole asukkaan/osakkeenomistajan syytä. Organisaatio on sellainen että yhtiökokous valitsee hallituksen hallitus isännöitsijän. Missä raameissa toimitaan on ihan selvä juttu asuntoosakeyhtiölaki, osakeyhtiölaki ja taloyhtiön järjestyssäännöt. Mistään usta ei tarvitse välittää, annetaan jokaisen elää rauhassa omaa elämäänsä onnellisena ilman hallituksen, puheenjohtajan, isännöitsijän jatkuvaa painostusta ja vähättelyä. Maksumiesten perään kyllä kysellään jatkuvasti mutta kun haluaa vastinetta maksuille alkaa rääkyminen ja sopankeitto. Olen asunut kerrostalossa jossa asiat hoituivat sujuvasti ilman ylimääräistä energiaa ja on ikävä niitä aikoja nyt kun ei toimi mikään.
- hallituksessa
Hallitusasiantuntijalla on hyvä analyysi aiheesta.
"Asukas ei huomaa, että ilmaisia lounaita ei ole, vaan voi vaatia samassa virkkeessä sekä alhaisempaa vastiketta että parempia palveluita."
Juuri näin.
Kaikissa strategioissa ja tavoitteissa lähdetään kuitenkin siitä, että ihmiset - olivatpa missä roolissa tahansa - käyttäytyvät edes jotenkin rationaalisesti. Näin ei aina ole. Tunnepitoisiin purkauksiin on hirveän vaikea vastata ja ottaa kantaa, kun ei tiedä, mikä niiden taustalla on. Kun on muutaman vuoden kuunnellut hymyssä suin ja nyökytellyt, alkaa jossain vaiheessa tulla itsellekin sellainen tunne, että mikä ihmeen sylkykuppi minä olen. Kun olisi ihan omakin elämä.
Jos osakas ei kertakaikkiaan ota vastaan mitään järkiperäisiä perusteluja, jäljelle ei jää paljon vaihtoehtoja. Asukkaiden alveutuneisuudesta: on ihmisryhmä, joka ei ihan oikeasti ole kärryillä paljon mistään, mutta ottaa kantaa kaikkeen. Meillä muuan keski-ikäinen nainen väitti ihan vakavissaan, että hänen asuntonsa arvo on putkiremontin takia laskenut!
Eivät hallituksissa istuvat ihmisetkään mitään yli-ihmisiä ole, vaan ihan tavallisia tallaajia, joilla myös saattaa palaa pinna kohtuuttomien syytösten ja vaatimusten edessä.
Meillä ei hallituksen jäsenille esim. makseta kokouspalkkioita, koska ne herättäisivät liikaa kateutta. Olen laskuttanut hiukan puhelinkuluja, kun olen joutunut hoitamaan paljon talon asioita, mutta siitäkin nousi kauhea meteli.
Isännöitsijää moititaan myös koko ajan, vaikka hän tekee kyllä kaikki työt, mitkä hänelle kuuluvat. Muutama itkuiikka pilaa koko talon ilmapiirin.
Joskus tulee mieleen, että nykyinen hallitus eroaisi (jolloin myös isännöitsijä lähtisi taatusti), ja katsottaisiin, mitä sitten tapahtuu. Olen monta kertaa sanonut valittajille, että eikun hallitukseen. Mutta eivät suin surminkaan ota vastuuta, on paljon helpompi moittia toisia. - Mikään
hallituksessa kirjoitti:
"Asukas ei huomaa, että ilmaisia lounaita ei ole, vaan voi vaatia samassa virkkeessä sekä alhaisempaa vastiketta että parempia palveluita."
Juuri näin.
Kaikissa strategioissa ja tavoitteissa lähdetään kuitenkin siitä, että ihmiset - olivatpa missä roolissa tahansa - käyttäytyvät edes jotenkin rationaalisesti. Näin ei aina ole. Tunnepitoisiin purkauksiin on hirveän vaikea vastata ja ottaa kantaa, kun ei tiedä, mikä niiden taustalla on. Kun on muutaman vuoden kuunnellut hymyssä suin ja nyökytellyt, alkaa jossain vaiheessa tulla itsellekin sellainen tunne, että mikä ihmeen sylkykuppi minä olen. Kun olisi ihan omakin elämä.
Jos osakas ei kertakaikkiaan ota vastaan mitään järkiperäisiä perusteluja, jäljelle ei jää paljon vaihtoehtoja. Asukkaiden alveutuneisuudesta: on ihmisryhmä, joka ei ihan oikeasti ole kärryillä paljon mistään, mutta ottaa kantaa kaikkeen. Meillä muuan keski-ikäinen nainen väitti ihan vakavissaan, että hänen asuntonsa arvo on putkiremontin takia laskenut!
Eivät hallituksissa istuvat ihmisetkään mitään yli-ihmisiä ole, vaan ihan tavallisia tallaajia, joilla myös saattaa palaa pinna kohtuuttomien syytösten ja vaatimusten edessä.
Meillä ei hallituksen jäsenille esim. makseta kokouspalkkioita, koska ne herättäisivät liikaa kateutta. Olen laskuttanut hiukan puhelinkuluja, kun olen joutunut hoitamaan paljon talon asioita, mutta siitäkin nousi kauhea meteli.
Isännöitsijää moititaan myös koko ajan, vaikka hän tekee kyllä kaikki työt, mitkä hänelle kuuluvat. Muutama itkuiikka pilaa koko talon ilmapiirin.
Joskus tulee mieleen, että nykyinen hallitus eroaisi (jolloin myös isännöitsijä lähtisi taatusti), ja katsottaisiin, mitä sitten tapahtuu. Olen monta kertaa sanonut valittajille, että eikun hallitukseen. Mutta eivät suin surminkaan ota vastuuta, on paljon helpompi moittia toisia.On turha provosoida juttuja asukkaista ja heidän tekemisistään. Jos se tuntuu niin epämiellyttävältä niin miksi ihmeessä siinä asemassa olet että sitä on pakko sietää. Samaa mieltä varmaankin ovat asukkaatkin että sinn olisi parempi olla osallistumatta, vai kuinka? Haluaisin kuulla edes yhden hyvän jutun missä kerrotaan miten hyvin hallitus ja isännöitsijä toimivat, niitä taitaa vain olla liian vähän. Nämä hallituksen jäsenet ja isännöitsijät ovat luoneet sellaisen kulttuurin ettei kukaan halua osallistua taloyhtiöissä mihinkään enää ei edes talkoisiin saati sitten muuhun. Ja jostain puhuttaessa jo etukäteen tiedetään että jälkikäteen takana hakutaan että se sanoi titä ja sitä... Mallia sopii ottaa yrityselämästä - jos on paha luottamuspula vaihdoksia tulee!!! Miksi tämä taloyhtiö hallinnon vaihtaminen on nin vaikea asia, vaikka sitä haluavat kaikki!!!!
- Arvo toisellekin
hallituksessa kirjoitti:
Juuri näin.
Joskus tulee mieleen, että nykyinen hallitus eroaisi (jolloin myös isännöitsijä lähtisi taatusti), ja katsottaisiin, mitä sitten tapahtuu. Olen monta kertaa sanonut valittajille, että eikun hallitukseen. Mutta eivät suin surminkaan ota vastuuta, on paljon helpompi moittia toisia.Taitaa olla täysin unohtunut että jokainen tulee sadan prosentin varmuudella vanhaksi ja on myös joskus sairas, nin ja täydellistä ihmistä ei ole. Haluaisin asua sellaisessa taloyhtiössä jonka hallituksessa on ihan tavallisia ihmisiä ja isännöitsijänä tavis - niin ettei tule tilannetta että asukkaat ovt niin osaamattomia ja juteelevat aivan sopimattomia, valittavat kaikesta yms. Luulisin että silloin aito vuorovaikutus pelaisi parhaiten. Nythän näyttää että hallitus/isännöitsijä kuvittelevat olevansa vähintään kuninkaallisia?!!
- Hallitusasiantuntija
Arvo toisellekin kirjoitti:
Taitaa olla täysin unohtunut että jokainen tulee sadan prosentin varmuudella vanhaksi ja on myös joskus sairas, nin ja täydellistä ihmistä ei ole. Haluaisin asua sellaisessa taloyhtiössä jonka hallituksessa on ihan tavallisia ihmisiä ja isännöitsijänä tavis - niin ettei tule tilannetta että asukkaat ovt niin osaamattomia ja juteelevat aivan sopimattomia, valittavat kaikesta yms. Luulisin että silloin aito vuorovaikutus pelaisi parhaiten. Nythän näyttää että hallitus/isännöitsijä kuvittelevat olevansa vähintään kuninkaallisia?!!
Totta kai ihmisiä on erilaisia, ja ihmisten on voitava elää erilaisten tavoitteidensa ja elämäntilanteidensa kanssa samoissa ympyröissä.
Hallituksen tehtävä on pitää huolta kiinteistöstä ja rakennuksista, yhtiöstä ja sen taloudesta sekä asukkaiden viihtymisestä. Joskus tehtävä on helpompi ja joskus vaikeampi. Jos talon katot ja seinät vuotavat, parvekkeet ja putket hajoavat käsiin ja kassassa ei ole rahaa, tehtävä on vaikea. Vielä jos asukkaat eivät halua rahoittaa korjauksia, vaikeusaste kasvaa.
Mielestäni hallituksen tärkein tehtävä ei suinkaan ole tietää kaikkea taloudesta tai rakennustekniikasta, vaan ennen kaikkea valita oikea isännöitsijä ja asiantuntevat palveluntarjoajat, ja osoittaa näille selkeät suuntaviivat.
Eihän se seikka,, että tuon esille asukkaan monta päällekkäistä roolia, mitenkään tarkoita, että pitäisin hallituksen jäseniä sellaisenaan erehtymättöminä. Hallituksen jäseneksi pitäisi voida valita kenet tahansa, ja hallituksen yhdessä osata raamittaa toimintansa siten, että menetelmät tuottavat tuloksia.
Se, mitä halusin tuoda esille, oli että hallituksen kannattaa oman kokemukseni mukaan havaita asukkaan roolitus ja toimia eri tilanteissa sen mukaisesti. Yleisesti ottaen avoin ja riittävä tiedottaminen, osakkaiden yhdenvertaisuuden kunnioittaminen ja tinkimätön omien etujen edistämättä jättäminen ovat melko hyviä periaatteellisia lähtökohtia. Jos olet näistä eri mieltä, emme jaa hyvän hallitustyöskentelyn perusajatuksia.
Oletko eri mieltä havainnoistani asukkaan rooleista? Oletko sitä mieltä, että asukas ei käytännössä koe samaan aikaan olevansa sekä palvelun saaja että osakkeenomistaja, ja usein vaativansa keskenään ristiriitaisia asioita? Saat niin vapaasti tehdä, mutta jospa perustelisit hieman.
Juuri siitä syystä, että hallitukset on kasattava käytettävissä olevasta materiaalista, on hallituksen tuotoksiin syytä suhtautua lähtökohtaisesti hyväksyvästi.
Kuten todettua, nämä nyt olivat joitain ajatuksia pitkän koulutuksen ja kokemuksen tuomana, en mitenkään väitä löytäneeni absoluuttista totuutta tästä tai mistään muustakaan asiasta. - Anonyymi
Kerrostaloon kirjoitti:
Luulin aikaisemmin että omakotitaloasuminen vaatii enemmän, mutta ei kerrostaloasuminenkaan iahn helppo juttu ole. Ihmetyttää miksi asukastilaisuuksia ei järjestetä mutta kyllä ollaan asukkaat/osakkeenomsitajat nostamaan vastuuuseen kaikesta mahdollisesta jopa hallituksen ja isännöitsijän tehtävistä. Ihan kaikki ei kuitenkaan ole asukkaan/osakkeenomistajan syytä. Organisaatio on sellainen että yhtiökokous valitsee hallituksen hallitus isännöitsijän. Missä raameissa toimitaan on ihan selvä juttu asuntoosakeyhtiölaki, osakeyhtiölaki ja taloyhtiön järjestyssäännöt. Mistään usta ei tarvitse välittää, annetaan jokaisen elää rauhassa omaa elämäänsä onnellisena ilman hallituksen, puheenjohtajan, isännöitsijän jatkuvaa painostusta ja vähättelyä. Maksumiesten perään kyllä kysellään jatkuvasti mutta kun haluaa vastinetta maksuille alkaa rääkyminen ja sopankeitto. Olen asunut kerrostalossa jossa asiat hoituivat sujuvasti ilman ylimääräistä energiaa ja on ikävä niitä aikoja nyt kun ei toimi mikään.
Kerrostalossa ja yleensä As Oy:ssä asuminen on vihoviimeistä. Olen ns. yhden hengen hallituksessa kaksi muuta ei osallistu eikä piittaa mistään. Olen täysin kypsynyt olemaan kusitolppana.
- hpj
Ensinnäkin kannattaa keskittyä siihen mihin voi vaikuttaa eli omaan käyttäytymiseen esim. Jos joku menettää malttinsa, niin totea vain rauhallisesti, että poistut nyt paikalta ja olet valmiina keskustelemaan asiasta kun hän on rauhoittunut. Samoin totea vain rauhallisesti, että on parempi, että hän ilmoittaa huoltoon, koska silloin huolto saa kaikki tarvittavat tiedot käyttöönsä ja lisäksi kerro, että samalla tavalla se soittaminen huoltoon maksaa sinulle kuin hänelle.
Muutenkin kannattaa pysyä rauhallisena, vaikka joskus se on vaikeaa. Minusta sen pitää riittää, että itse tiedät tehneesi parhaasi. Jos se ei riitä osakkaille, niin sitten ei auta muu kuin vaihtaa henkilöitä.
Lisäksi ei se hallitustyöskentely ole maailman vakavin asia. Muistan itsekin, kun tuli otettua liikaa paineita joidenkin kommenteista, mutta nykyään olen ajatellut, että hoidan homman niin hyvin kuin osaan ja jos se ei riitä, niin sitten ei auta muu kuin heidän erottaa minut hallituksesta. Lisäksi tein jo kauan sitten itselleni selväksi, että jos alkaa tuntumaan liian ikävältä tämä työskentely, niin luovutan paikan muille. Sillä ei minua tähän kukaan pakoita, vaan itse olen osani valinnut.
Mutta kuten muutenkin elämässä, niin vastuunkanto on aina raskasta. On niin paljon helpompi olla ulkopuolella kritisoimassa kuin itse kantaa vastuuta. Usein nimittäin joutuu valitsemaan kahden huonon vaihtoehdon väliltä ja silloin on turha odottaa kehuja. Lisäksi ulkopuoliset tietävät aina miten hommat pitäisi hoitaa.- Yksipuolinen osapuoli
Useampi osapuoli asiassa - yhden henkilön näkemys on todella yksipuolinen omasta näkökulmasta kirjoitettu purkaus. Yhteisiä asioita on hoidettava kuunnellen osakkaita sehän on selvä. Miksi käydään kesksutelua pitääkö vaiko eikö. Ei pidä, vasten tahtoaan tehdä yhtään mitään.
- ilmajarrumies
talon hallitukselta saanut VR:n mies kertoo:
Yksikin hallituksen ämmä sanoi yhtiökokouksessa: Niihin termostaattiventtiileihin ei saa koskea!
Tällä hetkellä ulkona - 22 ja sisällä 22 ja patterit kylmänä kämpässäni 77m2. Olen yrittänyt yhtiökokouksissa ja muutenkin kertoa posteljoonin eläkkeellä olevalle hallituksen puheenjohtajankyrvälle: Liian kuuma talo, lämpö säädettäköön lämmönjakohuoneesta, vastaus: böö böö!
Varoitukset tulleet väärästä pysäköinnistä autotallini oven eteen, koska en aja lumisohjoista rautaani talliin sulamaan.
jarkkosetä, pidä avaimistasi tarkempaa huolta! - Väärin
ilmajarrumies kirjoitti:
Yksikin hallituksen ämmä sanoi yhtiökokouksessa: Niihin termostaattiventtiileihin ei saa koskea!
Tällä hetkellä ulkona - 22 ja sisällä 22 ja patterit kylmänä kämpässäni 77m2. Olen yrittänyt yhtiökokouksissa ja muutenkin kertoa posteljoonin eläkkeellä olevalle hallituksen puheenjohtajankyrvälle: Liian kuuma talo, lämpö säädettäköön lämmönjakohuoneesta, vastaus: böö böö!
Varoitukset tulleet väärästä pysäköinnistä autotallini oven eteen, koska en aja lumisohjoista rautaani talliin sulamaan.
jarkkosetä, pidä avaimistasi tarkempaa huolta!Varoitusten jakelemisesta kuulee aivan liikaa, mielivaltaista touhua. Aiheuttaa mielipahaa, mutta lähettäjilleen mielihyvää? Näin voisi ajatella että joissakin tapauksissa varoituksia on jaeltu ihan vain kiusantekomielessä! Toivoisikin että asukkaat peräänkuuluttaisi näiden (ei perustu asunto-osakeyhtiölakiin, osakeyhtiölakiin, yhtiöjärjestykseen) oikeellisuutta ja laatijat vastuuseen aiheettomista varoituksista. Näitähän ei kannata hallituksen tai isännöitisjän kanssa selvittää seurauksenahan on vain uusi varoitus ja sitä rataa. Räikeimmissä tapauksissa selvittäisin asiaa asianajajan kanssa, ehkä rikosilmoitus, käräjäoikeuteen...
- yhteishenkeä
Väärin kirjoitti:
Varoitusten jakelemisesta kuulee aivan liikaa, mielivaltaista touhua. Aiheuttaa mielipahaa, mutta lähettäjilleen mielihyvää? Näin voisi ajatella että joissakin tapauksissa varoituksia on jaeltu ihan vain kiusantekomielessä! Toivoisikin että asukkaat peräänkuuluttaisi näiden (ei perustu asunto-osakeyhtiölakiin, osakeyhtiölakiin, yhtiöjärjestykseen) oikeellisuutta ja laatijat vastuuseen aiheettomista varoituksista. Näitähän ei kannata hallituksen tai isännöitisjän kanssa selvittää seurauksenahan on vain uusi varoitus ja sitä rataa. Räikeimmissä tapauksissa selvittäisin asiaa asianajajan kanssa, ehkä rikosilmoitus, käräjäoikeuteen...
Näinkö sitä yhteishenkeä kohotetaan taloissa.
- Yhteishenkeä
yhteishenkeä kirjoitti:
Näinkö sitä yhteishenkeä kohotetaan taloissa.
Yhteishenki joidenkin (hallitus/isännöitsijä) mielestä on holhoamista, kyttäämistä, valheita, mollaamista, "vallankäyttöä", kotirauhan rikkomista...
- Uni ja kotirauha
Yhteishenkeä kirjoitti:
Yhteishenki joidenkin (hallitus/isännöitsijä) mielestä on holhoamista, kyttäämistä, valheita, mollaamista, "vallankäyttöä", kotirauhan rikkomista...
Kaikki haluavat kotiinsa puhdasta raitista ilmaa, se ei tietenkään toteudu jos ikkunan alla tupakoidaan!!! Kaikki haluavat häiriöttömän yöunen, se ei tietenkään toteudu jo yläkerran naapuri häiriköi yöllä. Tämäntyyppisistä asioista useimmiten eripurat johtuu, sillä hallitus/isännöitsijä ei ymmärrä että moinen häiritsee, sekun ei häiritse heitä itseään koska asuvat kauempana!!!!!
- jarkko
ilmajarrumies kirjoitti:
jarkkosetä, pidä avaimistasi tarkempaa huolta!Lämpö säädetään meillä automaattisesti ulkolämpötilan mukaan. Termostaatin anturi huoltorakennuksen pohjoisseinällä jossa aurinko ei sekoita sitä. Huoneistokohtaiset erot ja auringon vaikutus huoneistoihin säätyy itsestään patteritermostaateilla.
Antaa niitten vaan varoitella, tuosta tuskin kannattaa välittää jos muitten liikkuminen ei esty rautasi takia. - ilmajarrumies
jarkko kirjoitti:
Lämpö säädetään meillä automaattisesti ulkolämpötilan mukaan. Termostaatin anturi huoltorakennuksen pohjoisseinällä jossa aurinko ei sekoita sitä. Huoneistokohtaiset erot ja auringon vaikutus huoneistoihin säätyy itsestään patteritermostaateilla.
Antaa niitten vaan varoitella, tuosta tuskin kannattaa välittää jos muitten liikkuminen ei esty rautasi takia.ulkolämpötilan oikein. Alunperin kaukolämmön digitaalinen säädin asetettu oikein, ehkä.
Nollakelillä pelaa hyvin, mutta kun joku ämmä palelee pakkasella on viritystä muutettu. Seurauksena sisälämpötila nousee pakkasen kiristyessä liian jyrkästi. Ulkona -26C, sisällä helposti 26C, ellet säädä omia termostaattejasi, joiden kääntelemisen hallituksen ämmä kieltää!!!
vanhempi höyryjunan lämmittäjä stadista - jarkko
ilmajarrumies kirjoitti:
ulkolämpötilan oikein. Alunperin kaukolämmön digitaalinen säädin asetettu oikein, ehkä.
Nollakelillä pelaa hyvin, mutta kun joku ämmä palelee pakkasella on viritystä muutettu. Seurauksena sisälämpötila nousee pakkasen kiristyessä liian jyrkästi. Ulkona -26C, sisällä helposti 26C, ellet säädä omia termostaattejasi, joiden kääntelemisen hallituksen ämmä kieltää!!!
vanhempi höyryjunan lämmittäjä stadistaIhmiset eivät ole samasta muotista ja myös lämmöntarve vaihtelee.
Olen joskus kuulut tuon saman kiellon patteritermostaattien koskemiselle. Mielestäni tyhmimpiä kieltoja mitä kukaan voi keksiä. - kunnossa?
jarkko kirjoitti:
Ihmiset eivät ole samasta muotista ja myös lämmöntarve vaihtelee.
Olen joskus kuulut tuon saman kiellon patteritermostaattien koskemiselle. Mielestäni tyhmimpiä kieltoja mitä kukaan voi keksiä.Termostaatin säätöjä ei pitäisi olla tarve koskea, mikäli termostaatti on kunnossa.
Asento 3 on useimille ihmisille sopivin, vastaa n. 22-23 asteen lämpötilaa.
Aika yleinen vika on termostaateissa neulan jumittuminen paikoilleen, jolloin venttiili jää vain vähän raolleen, huoltomies auttaa.
Lämmönsäädin säätää lämmönjakohuoneessa lämmön määriteltyjen asetusarvojen mukaisesti.
Ne saattavat olla talokohtaisiakin, meri tuo mm. kosteutta lisäksi kun taasen pohjoisessa on kuivempaa.
Paksuseinäisissä kivitaloissa vaiken lämmitysalka on pakkasen lauhtuessa nopeasti, jolloin seinät ovat vielä kylmiä, siksi kannattaa ottaa käyttöön automatiikassa viivästys esim 12 tuntia. - joillain on liikaa aikaa po...
Yhteishenkeä kirjoitti:
Jälleen kerran ihmeelistä yleistämistä. Kyttääjät luultavasti löytyvät sieltä asukkaiden joukosta hallituksen jäseniä tai ei. Isännöitsijää tuskimpa jaksaa vähempää kiinnostaa joidenkin ihmisten kyylääminen. Tekee vain työnsä ja jättää nämä holhoamiset, kyttäämiset valheet, mollaamiset ym. vääräleukaisten asukkaiden hartioille. Yhteishenkeä ei jokaisesta taloyhtiöstä löydy sillä asukasmateriaali on erilaista. Asukkaista lähtee se taloyhtiön yhteishenki, ei mistään muusta. Yhteishenkeä ei taloyhtiöön saada hallitusta vaihtamalla, isännöitsijää vaihtamalla, sillä jos ei yhteishenkeä taloyhtiöstä löydy niin sitten ei löydy muuta kuin vaihtamalla asukkaat. Näin se asia vain todellisuudessa menee. Fiktio ja sadut on sitten asia erikseen.
- smoke687
Uni ja kotirauha kirjoitti:
Kaikki haluavat kotiinsa puhdasta raitista ilmaa, se ei tietenkään toteudu jos ikkunan alla tupakoidaan!!! Kaikki haluavat häiriöttömän yöunen, se ei tietenkään toteudu jo yläkerran naapuri häiriköi yöllä. Tämäntyyppisistä asioista useimmiten eripurat johtuu, sillä hallitus/isännöitsijä ei ymmärrä että moinen häiritsee, sekun ei häiritse heitä itseään koska asuvat kauempana!!!!!
Tupakoinnista hallitus/isännöitsijä voivat korkeintaa lähettää tiedotteen ja vedota ihmisten hyvään tahtoon. Parveketupakointi ei ole laitonta eikä myöskään jalkakäytävällä tupakointi esim. jos sellainen ikkunan alta menee. Aina hyvään tahtoon vetoaminen ei tepsi ja tästä on aivan moukkamaista syyttää hallitusta/isännöitsijää. Käy itse sanomassa asia ko. tupakoitsijalle, mutta ei ilmeisesti taida löytyä sisua muuta kuin seläntakana aihettomaan syyttelyyn?
Mitä menee häiriköiviin asukkaisiin niin siinä kuvio menee as oy lain mukaan ja se tie ei ole aina nopea ennen kuin saadaan viimeisenä keinona huoneistohaltuun. Tästäkin on avain moukkamaista syyttää hallitusta/isännöitsijää. Selvitä asioiden kulkua ennenkuin päästelet typeryyksiä suustasi. - Laki tupakoinnista
smoke687 kirjoitti:
Tupakoinnista hallitus/isännöitsijä voivat korkeintaa lähettää tiedotteen ja vedota ihmisten hyvään tahtoon. Parveketupakointi ei ole laitonta eikä myöskään jalkakäytävällä tupakointi esim. jos sellainen ikkunan alta menee. Aina hyvään tahtoon vetoaminen ei tepsi ja tästä on aivan moukkamaista syyttää hallitusta/isännöitsijää. Käy itse sanomassa asia ko. tupakoitsijalle, mutta ei ilmeisesti taida löytyä sisua muuta kuin seläntakana aihettomaan syyttelyyn?
Mitä menee häiriköiviin asukkaisiin niin siinä kuvio menee as oy lain mukaan ja se tie ei ole aina nopea ennen kuin saadaan viimeisenä keinona huoneistohaltuun. Tästäkin on avain moukkamaista syyttää hallitusta/isännöitsijää. Selvitä asioiden kulkua ennenkuin päästelet typeryyksiä suustasi.Ikkunan alla tupakointi on kielletty olipa sitten jalkakäytävä tei ei. Kyllähän jokaisen itseään ja toisiaan kunnioittavan asukkaan ja kulkijan järkikin jo sanoo ettei toisen asunnon/kodin rauhaa häiritä ei tupakoinnilla eikä muutoinkaan ja tämä koskee myös isännöitsijää!!!!
- Mikä kolahtaa
joillain on liikaa aikaa po... kirjoitti:
Jälleen kerran ihmeelistä yleistämistä. Kyttääjät luultavasti löytyvät sieltä asukkaiden joukosta hallituksen jäseniä tai ei. Isännöitsijää tuskimpa jaksaa vähempää kiinnostaa joidenkin ihmisten kyylääminen. Tekee vain työnsä ja jättää nämä holhoamiset, kyttäämiset valheet, mollaamiset ym. vääräleukaisten asukkaiden hartioille. Yhteishenkeä ei jokaisesta taloyhtiöstä löydy sillä asukasmateriaali on erilaista. Asukkaista lähtee se taloyhtiön yhteishenki, ei mistään muusta. Yhteishenkeä ei taloyhtiöön saada hallitusta vaihtamalla, isännöitsijää vaihtamalla, sillä jos ei yhteishenkeä taloyhtiöstä löydy niin sitten ei löydy muuta kuin vaihtamalla asukkaat. Näin se asia vain todellisuudessa menee. Fiktio ja sadut on sitten asia erikseen.
Nämähän vain ovat kertomuksia tosielämästä.
- Kymmenen metriä
Laki tupakoinnista kirjoitti:
Ikkunan alla tupakointi on kielletty olipa sitten jalkakäytävä tei ei. Kyllähän jokaisen itseään ja toisiaan kunnioittavan asukkaan ja kulkijan järkikin jo sanoo ettei toisen asunnon/kodin rauhaa häiritä ei tupakoinnilla eikä muutoinkaan ja tämä koskee myös isännöitsijää!!!!
Laki sanoo metrimäärän mitä lähemmäksi ei saatulla!
- laissa
Kymmenen metriä kirjoitti:
Laki sanoo metrimäärän mitä lähemmäksi ei saatulla!
???
- Käytössä?
Laki tupakoinnista kirjoitti:
Ikkunan alla tupakointi on kielletty olipa sitten jalkakäytävä tei ei. Kyllähän jokaisen itseään ja toisiaan kunnioittavan asukkaan ja kulkijan järkikin jo sanoo ettei toisen asunnon/kodin rauhaa häiritä ei tupakoinnilla eikä muutoinkaan ja tämä koskee myös isännöitsijää!!!!
Mikähän lakipykälä moisen kieltää?
- kuin osake myydään.
Mikä kolahtaa kirjoitti:
Nämähän vain ovat kertomuksia tosielämästä.
Pitäisi olla täälläkin Amerikan systeemi, että haastettelu ja tutkitaan referenssit ennen kuin osake taloyhtiöstä myydään eteenpäin. Näin saataisiin karsittua mätää materiaalia asukkaista pois. Tämä tapahtuisi taloyhtiön hallituksen toimesta. Nyt voi kuka tahansa karvajalka osakkeen ostaa.
- Lue lakikirjasta
laissa kirjoitti:
???
Pyydä asiantuntijaa keromaan mitä tupakkalaki sanoo!!!!
- Rikoslaki
Käytössä? kirjoitti:
Mikähän lakipykälä moisen kieltää?
Luepa lakikirjaa jos kiinnostaa!
Puhdas ilma, kotirauha!
Sinullekin maalaisjärjenkäyttö on sallittua! - Pääomaa
kuin osake myydään. kirjoitti:
Pitäisi olla täälläkin Amerikan systeemi, että haastettelu ja tutkitaan referenssit ennen kuin osake taloyhtiöstä myydään eteenpäin. Näin saataisiin karsittua mätää materiaalia asukkaista pois. Tämä tapahtuisi taloyhtiön hallituksen toimesta. Nyt voi kuka tahansa karvajalka osakkeen ostaa.
Osakkeen ostamiseen tarvitaan pääomaa, ei kuka tahansa voi ostaa. Pääomasijoittajat kyllä katsovat mistä osakkeensa haluavat ostavat. Ja jos kodin hankkii niin kyllä jokainen selvittää ja kartoittaa millaisella alueella/taloyhtiössä asunto sijaitsee ja millaisia ihmisiä taloyhtiössä asuu. Usein puskaradio tiedottaa näistä tehokkaimmin!
- asiantuntijana
Lue lakikirjasta kirjoitti:
Pyydä asiantuntijaa keromaan mitä tupakkalaki sanoo!!!!
Kun kerran olet asiantuntija, niin kerro mistä pykälästä löytyy tuo 10 metriä, niin me muutkin ei asiantuntijat tiedämme.
- Näe vaivaa
asiantuntijana kirjoitti:
Kun kerran olet asiantuntija, niin kerro mistä pykälästä löytyy tuo 10 metriä, niin me muutkin ei asiantuntijat tiedämme.
Jos viitsit tupakoida viitsit varmaan nähdä vaivaa selvittää asian. En tupakoi enkä selvitä sinun puolestasi!
- löytänyt
Näe vaivaa kirjoitti:
Jos viitsit tupakoida viitsit varmaan nähdä vaivaa selvittää asian. En tupakoi enkä selvitä sinun puolestasi!
En minäkään ole koskaan tupakoinnut, ei siis koske minua muuten kuin, että pitääkö minun torjua tupakoiva henkilö joka, on minua lähempänä kuin 10m.
- Joopa joo
löytänyt kirjoitti:
En minäkään ole koskaan tupakoinnut, ei siis koske minua muuten kuin, että pitääkö minun torjua tupakoiva henkilö joka, on minua lähempänä kuin 10m.
Tee niinkuin parhaaksi näet!
- Taloyhtiössämme
löytänyt kirjoitti:
Sinä olet varmaan se isännöitsijä joka on taloyhtiössämme. Ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
- Oletko aikuinen
löytänyt kirjoitti:
Oletko aikuinen vai pieni lapsi?
- että ...
Oletko aikuinen kirjoitti:
Oletko aikuinen vai pieni lapsi?
Ei pidä esittää perättömiä, jos ei pysty todistamaan niiden oikeullisuutta.
Aikoinaan on ollut suositus, että tupakalle mentäisiin n. 5 m päähän talon seinästä, jotta röökinsavu ei kulkeutuisi ihmisten asuntoihin.
Mutta tuosta 10 metristä ei ole kyllä koskaan ole ollut mainintaa.
Mitä sitten tuo tullessaan uudet ravintoloiden tupakkakiellot, silloinhan tupakkaväki siirtyy terasseille röökamaan, voisi päätellä että savu siitä kantautuu asukkaille sisään. - Lukutaitoinen utelias
että ... kirjoitti:
Ei pidä esittää perättömiä, jos ei pysty todistamaan niiden oikeullisuutta.
Aikoinaan on ollut suositus, että tupakalle mentäisiin n. 5 m päähän talon seinästä, jotta röökinsavu ei kulkeutuisi ihmisten asuntoihin.
Mutta tuosta 10 metristä ei ole kyllä koskaan ole ollut mainintaa.
Mitä sitten tuo tullessaan uudet ravintoloiden tupakkakiellot, silloinhan tupakkaväki siirtyy terasseille röökamaan, voisi päätellä että savu siitä kantautuu asukkaille sisään.Varmuuden vuoksi, niin kuin nunnalla nännit.
- 123456789
Lukutaitoinen utelias kirjoitti:
Varmuuden vuoksi, niin kuin nunnalla nännit.
Paha etsiä sellaista mitä ei ole olemassa. Täyttä tavaraa suolesta koko väittämä.
- olet?
Rikoslaki kirjoitti:
Puhdas ilma, kotirauha!
Sinullekin maalaisjärjenkäyttö on sallittua!Ehkä sinulla on lukemisen ymmärtämisessä vielä kehittämisen varaa. Mikä lakikohdan pykälä on keseessä??? Kerroppas jos tiedät vai oletko keksinyt päästäsi koko jutun?? Ei pidä esittää väittämiä joilla ei ole fakta pohjaa.
- Lue laki
olet? kirjoitti:
Ehkä sinulla on lukemisen ymmärtämisessä vielä kehittämisen varaa. Mikä lakikohdan pykälä on keseessä??? Kerroppas jos tiedät vai oletko keksinyt päästäsi koko jutun?? Ei pidä esittää väittämiä joilla ei ole fakta pohjaa.
Fiksu etsii itse tiedon!!!
- Tosin se hieman maksaa
Lukutaitoinen utelias kirjoitti:
Varmuuden vuoksi, niin kuin nunnalla nännit.
Asianajajat neuvoo tuppakkalain tulkitsemisessa!
- kun on lusikalla annettu.
Lue laki kirjoitti:
Fiksu etsii itse tiedon!!!
"Fiksu etsii itse tiedon!!!" Kommenttisi ovat aivan ala-asteen väittelykerhon tasoa. Siihen pisteeseen olet vajonnut kun ei faktapohjaa väittämällesi löydy. Olet aivan säälittävä tapaus. Odotan innolla seuraavaa älytasolla sahapunkkiin verrattavaa kommentiasi.
- the law
Rikoslaki kirjoitti:
Puhdas ilma, kotirauha!
Sinullekin maalaisjärjenkäyttö on sallittua!Tupakkalaki löytyy tuolta. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1976/19760693
Koko väittämääsi säädöstä ei ole olemassa. Suolsit siis täyttä roskaa. Meitä mahtuu moneen junaan ja osa jää asemalle. Ota nyt itseäsi niskasta kiinni, ryhdistäydy ja lopeta toisten ihmisten huijaaminen. - osvald
Pääomaa kirjoitti:
Osakkeen ostamiseen tarvitaan pääomaa, ei kuka tahansa voi ostaa. Pääomasijoittajat kyllä katsovat mistä osakkeensa haluavat ostavat. Ja jos kodin hankkii niin kyllä jokainen selvittää ja kartoittaa millaisella alueella/taloyhtiössä asunto sijaitsee ja millaisia ihmisiä taloyhtiössä asuu. Usein puskaradio tiedottaa näistä tehokkaimmin!
Pahimpia ovat tosiaan usein ns. alkuperäisasukkaat (eivät kaikki tietenkään).
Ikäneito on perinyt osakkeensa vanhemmiltaan, ei hyväksy talossa mitään muutoksia, kaikki uudet asukkaat ovat epäilyttäviä ja vuokralaisia halveksitaan aivan erityisesti. - Lieveilmiöt
osvald kirjoitti:
Pahimpia ovat tosiaan usein ns. alkuperäisasukkaat (eivät kaikki tietenkään).
Ikäneito on perinyt osakkeensa vanhemmiltaan, ei hyväksy talossa mitään muutoksia, kaikki uudet asukkaat ovat epäilyttäviä ja vuokralaisia halveksitaan aivan erityisesti.Jokainen asukoon tavallaan ottaen toiset huomioon. Vuokralaiset ovat häiritsijöitä sillehän ei mahda kukaan mitään!
- Asenteellinen
Mielestäni asenteellinen ja provosoiva otsikko. Asioita voi käsitellä ei ihmisiä. Materiaalia käsitellään ei ihmisiä. Puhutaan lihan käsittelystä - Ymmärrätkö mikä on ihmisarvo?
- provosoiva
Aivan tarhassakin jo puhutaan, miten käsitellä itkevää, potkivaa, huutavaa lasta.
Kyllä tässä on ihmisarvosta kysymys, jos jouluaattona tullaan naama punaisena huutamaan oven taakse, niin kysymys on todella ihmisarvosta.
- jiwe
waikuttaa walitaanko sinut tulewalla kaudella :=)
wastakysymys aina auttaa esim
olek sää tyhmä waiko et muuten tajuu mitään :=)
toimii muuten jopa isännöitsijään :=)
eli ei ole hankalia osakkaita waan taitamattomia hallituksen jäseniä/isännöitsijöitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681838Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401539Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758