Monijumalainen uskonto ?

hirvas

Toki täällä on aiemminkin keskusteltu kolminaisuuopista, mutta tekeekö sen tulkinta kristinuskosta monijumalaisen uskonnon. Kolminaisuusopin näkemys on, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kaikki jumalia, ikuisia persoonia kolme yhdessä.

31

561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

Se tekee uskonnon jossa 3 jumalaa on kasattu yhdeksi. Raamatusta ei löydy kolminaisuutta vaan se on ihmisten keksimää viisautta,yritys selittää sellaista mitä ei ymmärretä, sen takia siihen ei tarvitse uskoa. Mihinkään sellaiseen ei tarvitse uskoa johon ei löydy raamatusta tukea. Ei tarvitse mennä yli sen mitä on kirjoitettu.

• Kristillinen kolminaisuusoppi painottaa Jumalan ykseyttä kuitenkin puhuen samalla jumaluuden kolmesta yhdenvwertaisesta persoonasta.
      Mikä sitten on persoona? Persoona oli alunperin antiikin kreikkalaisessa teatterissa näyttelijän käyttämä naamio, jota hän piti esityksessä kasvoillaan. Näin esim. miesnäyttelijä saattoi esitää naisen osaa.

Olisiko tästä pikkutiedosta mitään ajattelun apua?

• hirvas

yleisesti henkilöä. Jeesus oli nimenomaan oikein käsin kosketeltava persoona lihallisessa ruumiissaan.
        Kolminaisuusoppi myös mainitsee kolme persoonaa, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Viimeksi mainitusta tosin on kiistelty, onko se persoona lainkaan.

Tietoa helluntaiseurakunnista Suomessa ja maailmanlaajuisesti.
        Helluntaiseurakuntien uskontunnustus

Apostolinen uskontunnustus
        Pienoisevankeliumi Joh. 3:16
        Isä Meidän -rukous
        Herran siunaus
        Kymmenen käskyä

JUMALA

On olemassa yksi iankaikkinen Jumala, mutta Hänessä on KOLMEN IANKAIKKISEN PERSOONAN ykseys: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Voidaan puhua kolmiyhteisestä Jumalasta.

Isä
        JUMALA on IANKAIKKINEN ISÄ, joka on luonut koko luomakunnan. Hän myös ylläpitää ja hallitsee kaikkea luomakuntaa. Jumala on pyhä ja vanhurskas (oikeamielinen), Hän on laupias ja armahtavainen ja Hän rakastaa luomaansa ihmistä. Jumalan on Henki, ja hän on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja kaikkialla oleva.

Poika
        Jumalan Poika, Jeesus Kristus, on yhtä Isän kanssa ja on myös IANKAIKKINEN JUMALA. Jeesus Kristus tuli ihmiseksi lunastaakseen syntiinlankeemuksen tähden synnin alaisuuteen joutuneen ihmiskunnan.Hän kuoli vapaaehtoisesti ristillä ihmisen synnin tähden. Hän nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen ja istuu Isän, Jumalan oikealla puolella. Jeesus on tuleva takaisin noutamaan kaikki omansa luokseen iankaikkiseen elämään.

Lue lisää aiheesta: Kuka Jeesus on?

Pyhä Henki
        Jumalan Pyhä Henki on toiminut ja toimii yhdessä Isän ja Pojan kanssa. Pyhä Henki on nyt maan päällä kirkastaakseen ihmisille Jeesuksen Kristuksen Vapahtajana. Pyhä Henki on mukana uudestisynnyttämässä ihmistä elävään toivoon. Pyhä Henki varustaa Jeesukseen uskovan armolahjoilla seurakunnan rakentumiseksi. Armolahjoja ovat mm. viisauden ja tiedon sanat, usko, terveeksitekemisen lahja, lahja tehdä voimallisia tekoja, profetoimisen ja kielilläpuhumisen lahja (1.Kor. 12:4-10). Pyhä Henki kasvattaa uskovissa Hengen hedelmää, so. kasvattaa heidän persoonallisuuttaan Jeesuksen antaman mallin mukaan.

• hirvas kirjoitti:

yleisesti henkilöä. Jeesus oli nimenomaan oikein käsin kosketeltava persoona lihallisessa ruumiissaan.
        Kolminaisuusoppi myös mainitsee kolme persoonaa, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Viimeksi mainitusta tosin on kiistelty, onko se persoona lainkaan.

Tietoa helluntaiseurakunnista Suomessa ja maailmanlaajuisesti.
        Helluntaiseurakuntien uskontunnustus

Apostolinen uskontunnustus
        Pienoisevankeliumi Joh. 3:16
        Isä Meidän -rukous
        Herran siunaus
        Kymmenen käskyä

JUMALA

On olemassa yksi iankaikkinen Jumala, mutta Hänessä on KOLMEN IANKAIKKISEN PERSOONAN ykseys: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Voidaan puhua kolmiyhteisestä Jumalasta.

Isä
        JUMALA on IANKAIKKINEN ISÄ, joka on luonut koko luomakunnan. Hän myös ylläpitää ja hallitsee kaikkea luomakuntaa. Jumala on pyhä ja vanhurskas (oikeamielinen), Hän on laupias ja armahtavainen ja Hän rakastaa luomaansa ihmistä. Jumalan on Henki, ja hän on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja kaikkialla oleva.

Poika
        Jumalan Poika, Jeesus Kristus, on yhtä Isän kanssa ja on myös IANKAIKKINEN JUMALA. Jeesus Kristus tuli ihmiseksi lunastaakseen syntiinlankeemuksen tähden synnin alaisuuteen joutuneen ihmiskunnan.Hän kuoli vapaaehtoisesti ristillä ihmisen synnin tähden. Hän nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen ja istuu Isän, Jumalan oikealla puolella. Jeesus on tuleva takaisin noutamaan kaikki omansa luokseen iankaikkiseen elämään.

Lue lisää aiheesta: Kuka Jeesus on?

Pyhä Henki
        Jumalan Pyhä Henki on toiminut ja toimii yhdessä Isän ja Pojan kanssa. Pyhä Henki on nyt maan päällä kirkastaakseen ihmisille Jeesuksen Kristuksen Vapahtajana. Pyhä Henki on mukana uudestisynnyttämässä ihmistä elävään toivoon. Pyhä Henki varustaa Jeesukseen uskovan armolahjoilla seurakunnan rakentumiseksi. Armolahjoja ovat mm. viisauden ja tiedon sanat, usko, terveeksitekemisen lahja, lahja tehdä voimallisia tekoja, profetoimisen ja kielilläpuhumisen lahja (1.Kor. 12:4-10). Pyhä Henki kasvattaa uskovissa Hengen hedelmää, so. kasvattaa heidän persoonallisuuttaan Jeesuksen antaman mallin mukaan.

Heittikö tuo sitten, mitä kirjoitit, niin kovin kauaksi persoona-sanan merkityksestä naamiona?

• to...
        Epiktetos kirjoitti:

Heittikö tuo sitten, mitä kirjoitit, niin kovin kauaksi persoona-sanan merkityksestä naamiona?

jumala vetää eri rooleja eri nimillä? Välillä hän on oma poikansa, välillä Isä ja välillä Pyhä Henki?

• todé
        to... kirjoitti:

jumala vetää eri rooleja eri nimillä? Välillä hän on oma poikansa, välillä Isä ja välillä Pyhä Henki?

yhtä aikaa niitä kaikkia rooleja. Sitä se jumalallinen kolmen persoonan ykseys justiinsa tarkoittaa.

• todé kirjoitti:

yhtä aikaa niitä kaikkia rooleja. Sitä se jumalallinen kolmen persoonan ykseys justiinsa tarkoittaa.

ongelmana on, että se kieltää Jeesuksen opetuksen: "minun Isäni on suurempi kaikkia" ja: "Isä on minua suurempi".

Johannes 17
        3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat SINUT, JOKA YKSIN OLET TOTINEN JUMALA ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Jeesus opetti että Isä Jumala yksin tekee kaikki ratkaisevat päätökset, mutta Poika ja Pyhä Henki eivät ilman Isää voi mitään tehdä:

Joh. 5:19
        "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee."

• todé
        ekivaari kirjoitti:

ongelmana on, että se kieltää Jeesuksen opetuksen: "minun Isäni on suurempi kaikkia" ja: "Isä on minua suurempi".

Johannes 17
        3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat SINUT, JOKA YKSIN OLET TOTINEN JUMALA ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Jeesus opetti että Isä Jumala yksin tekee kaikki ratkaisevat päätökset, mutta Poika ja Pyhä Henki eivät ilman Isää voi mitään tehdä:

Joh. 5:19
        "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee."

Hän OLI ihminen, neitseestä syntynyt Jumalan Poika. Kun Hän astui TAKAISIN jumaluuteensa, Hän astui takaisin valtaistuimelle, Isän oikealle puolelle, jossa kekottelee vain yksi istuja, Pyhä Kolmiyhteinen.

• todé kirjoitti:

Hän OLI ihminen, neitseestä syntynyt Jumalan Poika. Kun Hän astui TAKAISIN jumaluuteensa, Hän astui takaisin valtaistuimelle, Isän oikealle puolelle, jossa kekottelee vain yksi istuja, Pyhä Kolmiyhteinen.

sanotaan Jeesuksen istuvan Isän oikealla puolella ja suorittavan siellä pappispalvelusta sekä rukoilevan Isää meidän puolestamme joka päivä:

Room. 8:34
        "Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, JA HÄN MYÖS RUKOILEE meidän edestämme."

Jos Isä ja Jeesus olisivat sama, ei Jeesus olisi puhunut tällä tavalla:

Joh. 7:28
        "Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: »Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja ITSESTÄNI MINÄ EN OLE TULLUT, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne»."

Mikä se semmoinen kaikkivaltias Jumala on, jonka pitää rukoilla toista Jumalaa? Jeesus on Raamatun opin mukaan välimies Jumalan ja ihmisten välillä, eika mikään totinen Jumala:

Hepr. 7:25
        "jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska HÄN AINA ELÄÄ RUKOILLAKSEEN heidän puolestansa."

• todé
        ekivaari kirjoitti:

sanotaan Jeesuksen istuvan Isän oikealla puolella ja suorittavan siellä pappispalvelusta sekä rukoilevan Isää meidän puolestamme joka päivä:

"Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, JA HÄN MYÖS RUKOILEE meidän edestämme."

"Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: »Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja ITSESTÄNI MINÄ EN OLE TULLUT, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne»."

Mikä se semmoinen kaikkivaltias Jumala on, jonka pitää rukoilla toista Jumalaa? Jeesus on Raamatun opin mukaan välimies Jumalan ja ihmisten välillä, eika mikään totinen Jumala:

"jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska HÄN AINA ELÄÄ RUKOILLAKSEEN heidän puolestansa."

Isän oikealla puolella, mutta valtaistuimella istujia on kuitenkin vain yksi, Pyhä Kolmiyhteinen.

Minun Raamattuni esittelee Herra Jumalan, ei kolmea eri Jumalaa. Se kuvaa minulle, millainen on Hän, joka on minun Isäni ja minun Vapahtajani.

Raamattu nimittää sekä Jumalaa, että Jeesusta Herraksi. Kumman henki sinun oppisi mukaan on Herran henki eli Pyhä Henki? Vai onko Pyhiä Henkiä kaksin kappalein?

• ekivaari kirjoitti:

Joh.17:3. " Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat SINUT, joka yksin olet totinen Jumala, ja HÄNET, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

Tässä Jeesuksen puheessa SINÄ (yks.2.pers.) olet totinen Jumala, joka on lähettänyt HÄNET (yks.3.pers.)

Joh.7:28. "Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: "Te tunnette MINUT ja riedätte, mistä MINÄ olen; ja itsestäni MINÄ en ole tullut, vaan HÄN, joka MINUT on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja HÄNTÄ te ette tunne."

Tässä Jeesus käyttää itsestään MINÄ-muotoa (yks.1.pers.)ja lähettäjästään HÄN-muotoa (yks.3.pers.). Ensimmäiseksi siteeratussa jakeessa hän puhuu Jeesuksesta Kristuksesta HÄN-muodossa (yks.3.pers.) toisin kuin viimeksimainitussa.

• hirvas
        todé kirjoitti:

todettavissa samalla hetkellä: Matteus 3:16-17

16 Kun JEESUS oli kastettu, nousi HÄN kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki JUMALAN HENGEN tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
        17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on MINUN rakas POIKANI, johon MINÄ olen mielistynyt".

Siis kolme erillistä jumalaa, joten kun uskomme näin kolminaisuusopin opettavan, niin samalla uskomme kolmeen jumalaan.

• Epiktetos kirjoitti:

Joh.17:3. " Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat SINUT, joka yksin olet totinen Jumala, ja HÄNET, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

Tässä Jeesuksen puheessa SINÄ (yks.2.pers.) olet totinen Jumala, joka on lähettänyt HÄNET (yks.3.pers.)

Joh.7:28. "Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: "Te tunnette MINUT ja riedätte, mistä MINÄ olen; ja itsestäni MINÄ en ole tullut, vaan HÄN, joka MINUT on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja HÄNTÄ te ette tunne."

Tässä Jeesus käyttää itsestään MINÄ-muotoa (yks.1.pers.)ja lähettäjästään HÄN-muotoa (yks.3.pers.). Ensimmäiseksi siteeratussa jakeessa hän puhuu Jeesuksesta Kristuksesta HÄN-muodossa (yks.3.pers.) toisin kuin viimeksimainitussa.

on uskoa kaikkea sitä, mitä Jeesus opetti maan päällä ollessaan opetti, että "Isä on minua suurempi" ja "Isä on suurempi kaikkia", sekä: "En minä ilman Isää voi mitään tehdä".

1. Tim. 6:3
        "Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen",
        4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,"

5. Mooses 18
        18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.
        19 Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.
        20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon', — siis aika kova tuomio sellaisen puhumisesta, mitä Herra itse ei ole käskenyt puhua!

Jeesus ja apostolit opettivat, että "Jumala on tekevä KAIKKI YHDEKSI" -oppia [Joh.17:21-23, Ef.1:10], eikä kolminaisuusoppia, joka on tehty vasta kolmannella vuosisadalla Jeesuksen opetuksesta poikkeavaksi "toiseksi evankeliumiksi"!

• hirvas kirjoitti:

todettavissa samalla hetkellä: Matteus 3:16-17

16 Kun JEESUS oli kastettu, nousi HÄN kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki JUMALAN HENGEN tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
        17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on MINUN rakas POIKANI, johon MINÄ olen mielistynyt".

Siis kolme erillistä jumalaa, joten kun uskomme näin kolminaisuusopin opettavan, niin samalla uskomme kolmeen jumalaan.

ei puhu sanallakaan persoonista eikä kolminaisuudesta, eikä Jumala ole käskenyt niistä puhua, niin viisainta olisi olla niistä mitään opettamatta:

5. Moos. 18:20
        "Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä EN OLE KÄSKENYT HÄNEN PUHUA, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'"

• hirvas
        ekivaari kirjoitti:

ei puhu sanallakaan persoonista eikä kolminaisuudesta, eikä Jumala ole käskenyt niistä puhua, niin viisainta olisi olla niistä mitään opettamatta:

5. Moos. 18:20
        "Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä EN OLE KÄSKENYT HÄNEN PUHUA, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'"

yhtälöstä ?

Jumalan sana Raamattu ihmisjärkeily = uskonto

Tästä kai ne erimielisyydet aina alkavat, koska Raamatun erilaiset tulkinnat ja ihmisten tekemät teoriat tekevät uskonnosta sekaopin.

Lisäksi pitää muistaa tämä:

Jes. 45:5
        Minä olen Herra, eikä toista ole, paitsi minua ei ole yhtään jumalaa. Minä vyötän sinut, vaikka sinä et minua tunne,

• M@k3

Paholaisen joka on myös yksi kristinuskon jumal olennoista.

(2038334 — 10) Papukaija merkki sille joka tietää ekana mikä tämä luku on :)

• että Jeesuksella Kristuksella on Jumala ja Isä, jota Jeesus vielä ylösnousemuksensa jälkeenkin rukoilee, mutta Isällä Jumalalla ei ole yläpuolellaan yhtäkään muuta jumalaa, jota hänen pitäisi rukoilla ja totella:

2. Kor. 1:3
      Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,

Ef. 1:3
      "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa",

Ef. 1:17
      "anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan"

1. Piet. 1:3
      "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta",

• hirvas

on kolme erillistä persoonaa:

Matteus 3:

16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi HÄN kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki JUMALAN HENGEN tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
        17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on MINUN RAKAS POIKANI, johon MINÄ olen mielistynyt".

Siis tässä ovat kolme eri persoonaa kaikki erillisinä. Onko Pyhä Henki persoona, se on eri juttu.
        Kun me uskomme Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen, jotka kolminaisuusopin mukaan ovat kaikki jumalia, niin silloinhan kristinusko on monijumalainen uskonto.

• to...
        hirvas kirjoitti:

on kolme erillistä persoonaa:

Matteus 3:

16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi HÄN kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki JUMALAN HENGEN tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
        17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on MINUN RAKAS POIKANI, johon MINÄ olen mielistynyt".

Siis tässä ovat kolme eri persoonaa kaikki erillisinä. Onko Pyhä Henki persoona, se on eri juttu.
        Kun me uskomme Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen, jotka kolminaisuusopin mukaan ovat kaikki jumalia, niin silloinhan kristinusko on monijumalainen uskonto.

suuttuu mutta miksi Jumala piti kastaa ja vielä syntien anteeksisaamiseksi - Jeesushan oli kristillisen teologian mukaan Jumala.

• to... kirjoitti:

suuttuu mutta miksi Jumala piti kastaa ja vielä syntien anteeksisaamiseksi - Jeesushan oli kristillisen teologian mukaan Jumala.

sanoi Moosekselle lähettävänsä profeetan, jolla tarkoitti Jeesusta:

5. Moos. 18:18
        "Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua."

Lähes koko kristillisyys on kolminaisuusopin saastuttamaa.

• ekivaari kirjoitti:

sanoi Moosekselle lähettävänsä profeetan, jolla tarkoitti Jeesusta:

5. Moos. 18:18
        "Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua."

Lähes koko kristillisyys on kolminaisuusopin saastuttamaa.

>> Lähes koko kristillisyys on kolminaisuusopin saastuttamaa. >>

Ai niinkö? - No, millaista kristillisyyttä se on sitten kristillisyys ilman kolminaisuusoppia?

• Uskova

Hirvas, mitä suhtaudut verensiirtoihin? Antaisitko suorittaa itsellesi?

• hirvas

niin kyllä. Olenhan aktiivinen verenluovuttajakin. Tiedän, mitä epäilet - epäilyksesi on turhaa.

• Uskova
        hirvas kirjoitti:

niin kyllä. Olenhan aktiivinen verenluovuttajakin. Tiedän, mitä epäilet - epäilyksesi on turhaa.

Tällaista kirjoittelit 4.2, Adventismi-sivulla:
        "Mikael täytyy olla sama kuin JHWH, joka puolestaan on taas sama kuin Jeesus".

Minusta kuka tahansa, edusti mitä seurakuntaa, kirkkokuntaa tai olkoon vaikka ateisti, voi täällä keskustella uskonasioista, mutta koska olet väittänyt olevasi helluntailainen, niin täytyy vain toistuvasti ihmetellä näitä mielipiteitäsi.

• hirvas
        Uskova kirjoitti:

Minusta kuka tahansa, edusti mitä seurakuntaa, kirkkokuntaa tai olkoon vaikka ateisti, voi täällä keskustella uskonasioista, mutta koska olet väittänyt olevasi helluntailainen, niin täytyy vain toistuvasti ihmetellä näitä mielipiteitäsi.

sieltä, äläkä tuota pätkää. Ihmettelin siellä samaa kolminaisuusoppia, mutta adventisteilla olikin jo neljä persoonaa. He nimittäin opettavat kuten jehovatkin, että Jeesus on sama kuin ylienkeli Miikael. Siitä onkin tehty varsinainen soppa.

Siis jos lainaat jotakin minun tekstiä, niin ota koko juttu - älä pätkää, koska se vääristää asian.

• Uskova kirjoitti:

enkä jehovalainen, mutta ihan helluntailaisena Herra on minulle paljastaanut, että Raamattu kutsuu enkeliksi sellaisia "persoonia", jotka itsensä ovat esitelleet siinä tilanteessa Jumalaksi:

Ap. t. 7:30
        "Ja kun neljäkymmentä vuotta oli kulunut, ilmestyi hänelle Siinain vuoren erämaassa ENKELI palavan orjantappurapensaan liekissä."

Ap. t. 7:38
        "Hän (Mooses) on se, joka seurakunnassa, erämaassa, oli ENKELIN kanssa, joka puhui hänelle Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa; ja hän sai eläviä sanoja meille annettaviksi."

2. Moos.23
        20 "Katso, minä lähetän enkelin sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut.
        21 Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä äläkä pahoita hänen mieltänsä. Hän ei jätä teidän rikoksianne rankaisematta, sillä minun nimeni on hänessä."

Joh. 6:27
        Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."

Aika paljon näyttää muuten yhtäläisyyksiä Jeesuksella ja ylienkeli Miikaelilla olevan!

• Uskova
        ekivaari kirjoitti:

enkä jehovalainen, mutta ihan helluntailaisena Herra on minulle paljastaanut, että Raamattu kutsuu enkeliksi sellaisia "persoonia", jotka itsensä ovat esitelleet siinä tilanteessa Jumalaksi:

Ap. t. 7:30
        "Ja kun neljäkymmentä vuotta oli kulunut, ilmestyi hänelle Siinain vuoren erämaassa ENKELI palavan orjantappurapensaan liekissä."

Ap. t. 7:38
        "Hän (Mooses) on se, joka seurakunnassa, erämaassa, oli ENKELIN kanssa, joka puhui hänelle Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa; ja hän sai eläviä sanoja meille annettaviksi."

2. Moos.23
        20 "Katso, minä lähetän enkelin sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut.
        21 Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä äläkä pahoita hänen mieltänsä. Hän ei jätä teidän rikoksianne rankaisematta, sillä minun nimeni on hänessä."

Joh. 6:27
        Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."

Aika paljon näyttää muuten yhtäläisyyksiä Jeesuksella ja ylienkeli Miikaelilla olevan!

Olen pannut merkille sinunkin kirjoittelusi, ystäväiseni. Miksi muuten puutuit tähän, enhän kommentoinut sinua ollenkaan?

• Uskova
        hirvas kirjoitti:

sieltä, äläkä tuota pätkää. Ihmettelin siellä samaa kolminaisuusoppia, mutta adventisteilla olikin jo neljä persoonaa. He nimittäin opettavat kuten jehovatkin, että Jeesus on sama kuin ylienkeli Miikael. Siitä onkin tehty varsinainen soppa.

Siis jos lainaat jotakin minun tekstiä, niin ota koko juttu - älä pätkää, koska se vääristää asian.

Väitätkö, ettei sinua ole epäilty muillakin palstoilla Jehovan todistajaksi?

• hirvas
        Uskova kirjoitti:

Väitätkö, ettei sinua ole epäilty muillakin palstoilla Jehovan todistajaksi?

sillä jos Raamatun perusteella esität jonkun mielipiteen, joka poikkeaa vaikkapa helluntailaisuuden opista, niin silloin lyödään leimakirveellä. Näin se toimii - valitettavsti.

• Uskova kirjoitti:

Olen pannut merkille sinunkin kirjoittelusi, ystäväiseni. Miksi muuten puutuit tähän, enhän kommentoinut sinua ollenkaan?

ristiriidat pitää oikoa. En sodi ketään uskovaista vastaan. Asiat riidelkööt, eivät uskovaiset, sen vuoksi en käy henkilökohtaisuuksiin, olkoon kukin mistä seurakunnasta tahansa!

• että ihminen on yksi, eikö niin? Kuitenkin olemme henki, sielu ja ruumis. Ja muista että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jumala on yksi eli Hän on Isä, Poika ja Pyhä henki.

* * *

Mutta kolmianaisuusopin harha on näiden keskinäinen yhtäsuureksi väittäminen. Jeesuksen kaikki opetukset kumoavat väitetyn yhtäsuuruuden:

Joh. 6:63
      "Henki on se, joka eläväksi tekee; EI LIHA MITÄÄN HYÖDYTÄ. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä", joten se siitä lihan yhtäsuuruudesta henkeen verraten. Liha on kuolevainen, kun Henki on iankaikkinen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2354
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      241
      2033
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1802
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1461
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      48
      1356
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      56
      1263
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      181
      1170
    8. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1110
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      985
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      931
    Aihe