PÄÄSTÖMITTAUSHELVETTI!

Nimetön

Autoni on vm-94. Rekisteriotteessa on merkintä:
vähäpäästöinen, koska kyseessä on ruiskukone
jossa on katalysaattori.
merkkihuollossa on tehty mm. seuraavat asiat:

1. Venttiilien säätö ja tiivisteen vaihto
2. Katalysaattorin vaihto (tarvike)
3. Lambda-anturin johdon korjaus
4. Lambda-anturin vaihto
5. Öljyn ja suodattimen vaihto
6. Tulppien vaihto

Päästöarvot ovat edelleen liian suuret.
Moottori syö jonkin verran öljyä ja katti on jo kerran aikaisemmin vaihdettu. Tulpat olivat
kuitenkin ihan hyvännäköiset. Itse epäilen, että
tämä juuri asennettu tarvikekatti on
maanantaikappale. Hintaero alkuperäiseen on
peräti 230 euroa.
Minulla on jo kolmas aika varattuna
Ford-huoltoon. Sen olen päättänyt,
että seuraavaksi ostan niin wanhan auton,
ettei siinä ole katalysaattoria. Tuollaisten
remonttien hinnalla hitsaa paljon wanhan auton
pohjaa. Uudet autot ne vasta aikapommeja
ovatkin koska ne on ahdettu täyteen hienoa
tekniikkaa.

23

10929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestää

      Eihän autosi vaan ole escort?
      Itte sain JOKA hemmetin katastukseen TEETTÄÄ remppaa aina päästöjen takia.
      Menin hermot, vaihdoin sierra 2.0iS:ään vm86
      Sen jälkeen katsastukset on ollu läåihuutojuttuja eikä jännitä ennen päästömittausta.
      Mut kohtahan tääkin romuttuu jos aletaan päästöjen mukaan verottaa...

      • mfdkjgvkjhbkf

        ...Fiasco. Wanhemmat autot poistuvat katukuvasta
        pikkuhiljaa, ei kuitenkaan kokonaan. On törkeää
        jos tätä köyhää vähemmistöä aletaan sitten
        raskaasti verottaa. Jos näin käy, ostan traktorin.
        Siinä on monta etua: Tulee paljon halvemmaksi ja
        sillä voi tehdä esim. lumityöt talvella.


    • frage

      on mondeo 1.8 ollut jo 10v eikä kertaakaan ole päästöistä valitettu,vuodenvaihteessa just kävin näyttämässä ja kaikki oli OK,ruiskua en ole koskaan joutunut säätämään/säädättämään,kulutuskin on ihan kohtuullinen kaupunki 9l/100km maantie 6l/100km,pienemmälläkin pääsisin mutta mulla on maantiellä aika raskas kaasujalka,kattiakaan ei ole koskaan vaihdettu,nyt vain pakoputken pöntöstä lähti kaikki vaimennus jutskat ulos,rojut tuli ulos putken päästä sen korjaan sit joskus kesällä koska pönttö muuten on ehjä

    • Lamba-anturi

      Alkuperäinen, meillä joskus oli tarvikeanturin kanssa ongelmia ja ne johtui siitä että ei toiminut oikein.Myyjä väitti meidän tehneen väärin liitokset vanhaan johtoon ja ne kyllä tehtiin ihan niillä ohjeilla mitkä oli tuotteessa mukana mutta ei vaan pelittänyt.
      Tässä meni rahaa 50erkkiä pakokaasumittauksiin ja käytiin alkuperäinen hakemassa ei fiatilta vaan bosch,in joka niitä tekee ja ongelma ratkesi tuolla.
      Katti on jo kestänyt 280tkm ja kerran olen laipan hitsannut kun oli revennyt irti.
      Säästöä oli tuolloin eka lamba 55erkkiä ja boschilainen 105erkkiä joten eipä tuossa tullut ilmi kuin että älä hemmetissä säästä väärässä paikassa.

    • maadoitus

      Olen kuullut ja itse ollut näkemässä että Escortin päästö ongelma on johtunut maadoitusviasta.
      Ohjainyksiköllä lambda-anturin maadoitukseen vedettävä uusi maadoituspiuha, tai jopa akulla ollut madoitusjohto irti (ainakin johonkin malliin tulee samaan nippuun useampi maajohto ja yksi päässyt nipusta irti)
      Luulisi kyllä merkkihuollossa kyseisen asian olevan tiedossa ja varmaan tarkastaneet mutta ehkä sittenkin...

    • ShoVeli1

      Aja autosi tankki lähes tyhjäksi, kaada sinne SINOLIA ainakin 1/4 jäljellä olevan bensan määrästä, aja sen jälkeen pikku lenkki maantieajoa,
      sitten mene konttorille ja katsasta autosi, päästöt ovat nyt ok.!

      • jo etukäteen!

        Kokeilen sitä. Menee ensiviikon loppupuolelle, mutta kerron sitten kuulumiset. Päästömittaus tehdään
        tietenkin ford-huollossa.


      • Kuulemma kokeiltu

        Tuota Futura Green pienmoottoribensiiniä kuulemma menestykkäästi kokeiltu. Onko kokemuksia ?

        Hintaahan tuossa on hiukan enmmän.


      • seos
        Kuulemma kokeiltu kirjoitti:

        Tuota Futura Green pienmoottoribensiiniä kuulemma menestykkäästi kokeiltu. Onko kokemuksia ?

        Hintaahan tuossa on hiukan enmmän.

        Eihän se pienkonebensa taida auttaa. Ei katsastuksessa mitata bensan epäpuhtauksia vaan palamisreaktion lopputuloksia ja jäännöspitoisuuksia. Siis CO, HC, CO2 ja O2, ja lambda-arvo. Eli jos lambda-anturi säätää oikein, ei ole ilmavuotoja missään eikä jää esim. sytytyksiä välistä, sekä kattikin on kunnossa, pitäisi mennä läpi.


      • mutta
        seos kirjoitti:

        Eihän se pienkonebensa taida auttaa. Ei katsastuksessa mitata bensan epäpuhtauksia vaan palamisreaktion lopputuloksia ja jäännöspitoisuuksia. Siis CO, HC, CO2 ja O2, ja lambda-arvo. Eli jos lambda-anturi säätää oikein, ei ole ilmavuotoja missään eikä jää esim. sytytyksiä välistä, sekä kattikin on kunnossa, pitäisi mennä läpi.

        Lambda, katti ja syttypuoli, esim syttyjohdot ovat ne yleisimmät syyt joista pielessä olevat päästöt johtuvat. Nämä asiat yleensä ensimmäisenä vaihdetaankin, mutta on muitakin komponentteja joilta saadaan tietoa seoksen säätämistä varten, esim lämpötilan tunnistin moottorissa tai imuilmassa. Mitä uudempi auto sen enempi tunnistimia löytyy.
        Jos kyseiseenkin tapaukseen on jo yleisimmät vaihtoehdot vaihdettu niin silloin on kyse jostain harvinaisemmasta viasta.
        Escortti on tarkka ainakin syttyjohdoista, vaikka käynti kuullostaa terveeltä niin voi olla sytytys katkoksia.
        Olisi kiva tietää kyseisestä tapauksesta mitkä arvot on pielessä, vai onko kaikki. Jos pelkkä HC on pielessä niin sen aiheuttaa käyntihäiriöt.


      • tuotteet
        seos kirjoitti:

        Eihän se pienkonebensa taida auttaa. Ei katsastuksessa mitata bensan epäpuhtauksia vaan palamisreaktion lopputuloksia ja jäännöspitoisuuksia. Siis CO, HC, CO2 ja O2, ja lambda-arvo. Eli jos lambda-anturi säätää oikein, ei ole ilmavuotoja missään eikä jää esim. sytytyksiä välistä, sekä kattikin on kunnossa, pitäisi mennä läpi.

        Käsittääkseni pienkonebensassa on juuri palamistuotteet puhtaampia. Vähemmän päästöjä.

        Käytetää mm. sisätiloissa, mikroautoissa.


    • Katsuri

      Kerropa numeroarvot: hc,co, co2, o2 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Voit kertoa myös lambdan, vaikka se onkin pelkkä laskennallinen numero noiden muiden perusteella.

      • kuin että

        HC oli jatkuvasti ylhäällä, toiset arvot
        tulivat alaspäin kun oikein kaasutettiin
        muttei tarpeeksi. Epäilivät että öljyn seassa on
        bensaa. Öljynvaihto vain pahensi tilannetta.


      • 2. katsuri
        kuin että kirjoitti:

        HC oli jatkuvasti ylhäällä, toiset arvot
        tulivat alaspäin kun oikein kaasutettiin
        muttei tarpeeksi. Epäilivät että öljyn seassa on
        bensaa. Öljynvaihto vain pahensi tilannetta.

        Veikkaan, että männänrenkaat ovat juuttuneet tai poikki. Tällä selittyisi myös bensan joutuminen öljyn sekaan. Ei nyt niinkään harvinaista Fordissa varsinkaan Focuksessa.


      • voortissa
        2. katsuri kirjoitti:

        Veikkaan, että männänrenkaat ovat juuttuneet tai poikki. Tällä selittyisi myös bensan joutuminen öljyn sekaan. Ei nyt niinkään harvinaista Fordissa varsinkaan Focuksessa.

        oli kans päästöt pielessä.. siihen oli tehty ties mitä remonttia (venttiilisäätöö, uutta kattia vaihettu jne..), mutta ei ollu auttanu päästöihin...

        päästöt kuitenkin meni kohdalleen, kun oli saatu jakopää kohdalleen.. oli kuulemma yhden hammaspykälän heittäny ni vaikutti päästöihin..


      • puhtaat
        2. katsuri kirjoitti:

        Veikkaan, että männänrenkaat ovat juuttuneet tai poikki. Tällä selittyisi myös bensan joutuminen öljyn sekaan. Ei nyt niinkään harvinaista Fordissa varsinkaan Focuksessa.

        Emmä usko notta moottoris olis vikaa ku
        tulupat oli ihan siistit. Ens torstaina
        tulee lisää tietoa. Silloin selviää mm. auttoiko
        SINOL, koska aion tosissaan kokeilla.


      • merkkihuoltoon
        2. katsuri kirjoitti:

        Veikkaan, että männänrenkaat ovat juuttuneet tai poikki. Tällä selittyisi myös bensan joutuminen öljyn sekaan. Ei nyt niinkään harvinaista Fordissa varsinkaan Focuksessa.

        Ei vuonna -94 ollut vielä focus mallistossa!!! Alkuperäiseen kysymykseen ettei vain ois pieni vuoto putkessa (es.uuden katin tiivisteissä) taikka ruiskusuuttimet likaiset/vialliset (huono suihkutus).


      • tankkiin
        merkkihuoltoon kirjoitti:

        Ei vuonna -94 ollut vielä focus mallistossa!!! Alkuperäiseen kysymykseen ettei vain ois pieni vuoto putkessa (es.uuden katin tiivisteissä) taikka ruiskusuuttimet likaiset/vialliset (huono suihkutus).

        ja ylihuomenna meen suoraan katsastamaan.
        Saas nähärä miten käy. Mittareissakin voi
        olla heittoja.


      • Helpotus
        merkkihuoltoon kirjoitti:

        Ei vuonna -94 ollut vielä focus mallistossa!!! Alkuperäiseen kysymykseen ettei vain ois pieni vuoto putkessa (es.uuden katin tiivisteissä) taikka ruiskusuuttimet likaiset/vialliset (huono suihkutus).

        Aamulla poistin ilmansuodattimen. Sitten ajoin
        huoltoasemalle, tankkasin 10 litraa ja laitoin
        koko puolen litran pullollisen KAT Masinolia
        tankkiin. Sen jälkeen ajoin nelosvaihteella
        noin 17 km matkan katsastusasemalle.
        Alkumatkasta laitoin puhaltimen pois päältä
        ja säädin lämmityslaitteen kylmälle. Avasin
        sivuklaseja hieman klasien huurtumisen
        ehkäisemiseksi. Moottori kuumenikin ihan
        kiitettävästi kun on pahvikin syylärin edessä.
        Katsastuksessa päästöarvot olivat erittäin
        hyvät! Muutaman pikkujutun vuoksi autoni ei
        mennyt läpi, mutta pahin on ohi!
        Kävin näyttämässä vikalappoa Ford-huollossa.
        Siellä tietenkin olivat ihan "äimän käkenä".
        Myönsivät että mittareissa voi olla heittoja.
        Sen sanon, että kyllä noin tärkeät mittalaitteet
        tulisi kalibroida riittävän usein. Voi olla
        että autooni vaihdettiin Ford-huollossa paljon
        sellaistakin, jota ei olisi tarvinnut vaihtaa.
        Tarinan opetus: Älä luota yhden paikan
        mittalaitteisiin!


    • solex

      resurs-merkkistä öljyn joukkoon laitettavaa tehoainetta, joka tiivistää moottoria. Mielestäni taisit kertoa juuri ongelman ytimen, kun sanoit moottorin kuluttavan hieman öljyä. Katalysaattoriautossa öljynkulutus, sangen pienikin, näkyy heti päästöarvojen ylityksenä.

      • Öljyn kulutus

        vaikuta oikeastaan mitenkään! Ihan oikeasti, tärkeintä on saada oikea seos. En näe tästä mutta oliko ilmansuodatin vaihdettu huollossa?
        Provo: Ne on vaan kussu sua helvetisti silmään Siellä FÅRD huollossa.


      • solex
        Öljyn kulutus kirjoitti:

        vaikuta oikeastaan mitenkään! Ihan oikeasti, tärkeintä on saada oikea seos. En näe tästä mutta oliko ilmansuodatin vaihdettu huollossa?
        Provo: Ne on vaan kussu sua helvetisti silmään Siellä FÅRD huollossa.

        kun olet niin varma asiasta? Itselläni on ollut tilaisuus nähdä HC- ja CO-päästöjen putoaminen noin 20 % resurs-aineen lisäyksen jälkeen! Se mitä sanot seokseksi, on palotilaan kulkeutuvan bensiinin, männänrenkaiden ohitse päässeen öljyn ja kampikammion öljyhöyryjen sekä imukanaviston kautta tulevan ilman seos. Koska öljyjen palaminen on huonompaa kuin bensiinin, niin erittäin pieni määrä öljyä vaikuttaa jo päästöarvoihin.
        Ilmanpuhdistimen puhtaudella taas ei ole käytännöllisesti katsoen mitään vaikutusta tyhjäkäynnillä ja 2500 r/min käyntinopeudella tehdyissä mittauksissa, koska ilmanpuhdistin on mitoitettu moottorin täyttä tehoa varten.


      • Solex mainostaja
        solex kirjoitti:

        kun olet niin varma asiasta? Itselläni on ollut tilaisuus nähdä HC- ja CO-päästöjen putoaminen noin 20 % resurs-aineen lisäyksen jälkeen! Se mitä sanot seokseksi, on palotilaan kulkeutuvan bensiinin, männänrenkaiden ohitse päässeen öljyn ja kampikammion öljyhöyryjen sekä imukanaviston kautta tulevan ilman seos. Koska öljyjen palaminen on huonompaa kuin bensiinin, niin erittäin pieni määrä öljyä vaikuttaa jo päästöarvoihin.
        Ilmanpuhdistimen puhtaudella taas ei ole käytännöllisesti katsoen mitään vaikutusta tyhjäkäynnillä ja 2500 r/min käyntinopeudella tehdyissä mittauksissa, koska ilmanpuhdistin on mitoitettu moottorin täyttä tehoa varten.

        Oletko mahdollisesti solex jälleenmyyjä? Kun auton pitäisi alittaa päästöt ilman mitään ihme "Huippu" aineita ja kyllä se ilmanputsari vaikuttaa ihan oikeasti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4422
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2879
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2632
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      83
      1606
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1508
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      49
      1229
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      202
      1052
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    10. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      993
    Aihe