"Keppiä vai porkkanaa"; 1. Kor. 4:14-21, (Osa 8)

KEPPIÄ VAI PORKKANAA
OSA 8: 1. Kor. 4:14-21
---
4:14 En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen.
4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.
4:16 Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani.
4:17 Juuri sentähden minä lähetin teille Timoteuksen, joka on minun rakas ja uskollinen poikani Herrassa; hän on muistuttava teitä minun vaelluksestani Kristuksessa Jeesuksessa, sen mukaan kuin minä kaikkialla, joka seurakunnassa, opetan.
4:18 Muutamat teistä ovat paisuneet pöyhkeiksi, aivan niinkuin minä en tulisikaan teidän tykönne.
4:19 Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.
4:20 Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.
4:21 Kummanko tahdotte? Tulenko luoksenne vitsa kädessä vaiko rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä?
--
Paavali astuu rohkeasti tiennäyttäjäksi pelkäämättä, mitä muut sanovat (j. 16).
Hän on ensin ”ivannut” ja torunut, nyt hän puhuu niin kuin isä lapsilleen.

Paavalilla Korinttin seurakunnan isänä (j. 15.) oli oikeus ja velvollisuus neuvoa ja opettaa heitä. Tätä vastuusta hän ei luovu. Jos tämä tehtävä häneltä evätään, seurakunnan hoitaminen käy mahdottomaksi.

Järjestyksenpidossa tarvitaan joskus ”vitsaakin” (j. 21.) ”Keppiä ja porkkanaa” kuuluu tämän päivän sanonta.

Isän kuritus tapahtuu kuitenkin meidän parhaaksemme, vaikkei se sillä kertaa tunnukaan hyvältä., ”sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa" (Hebr 12:6.).
--
Pohdittavaa: "Keppiä vai porkkanaa"- kumpi on mielestäsi parempi keino?

24

685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuritus ja keppi ovat hänelle kirkollisverot ja uskonlahkojen jäsenmaksut.
      Porkkanana taas piispojen ja pappien tekopyhyydellä siunattu
      hautausmaan multa, sillä senhän on kirkko jo monta kertaa tutkinut,
      ja aina saman vastauksen saanut: "Kirkon tärkein tehtävä on hautaan siunaaminen."

• TeuvoSuni: "Kuritus ja keppi....Porkkana...
        ---
        Minulle on taas kirkossa opetettu, että kirkon tärkein tehtävä on julistaa evankeliumia kaikille luoduille (Mark. 16:15).
        Mikä sinun/teidän mielestänne on kirkon (seurakunnan) tärkein tehtävä?

• Tapio522 kirjoitti:

TeuvoSuni: "Kuritus ja keppi....Porkkana...
        ---
        Minulle on taas kirkossa opetettu, että kirkon tärkein tehtävä on julistaa evankeliumia kaikille luoduille (Mark. 16:15).
        Mikä sinun/teidän mielestänne on kirkon (seurakunnan) tärkein tehtävä?

tärkein tehtävä on pitää jäsenensä mukana tässä lopun ajan rajussa eksytyksessä.

• TeuvoSuni kirjoitti:

tärkein tehtävä on pitää jäsenensä mukana tässä lopun ajan rajussa eksytyksessä.

TeuvoSuni: "...."
        ---
        Olisi paljon kysyttävää!

Saanen kysyä- ei ole pakko vastata, jos et halua:
        --Etkö kuulu mihinkään seurakuntaan?
        --Mitä sinä ymmärrät kristittyjen yhteydellä?
        --Miten sinun kohdallasi toteutuu uskovien yhteys (vrt. Apt. 2:42)?
        --Miten sinun "joukoissasi" hoidetaan kastamiset ja ehtoollinen? (Milloin esim. kävit viimeksi ehtoollisella ja missä?)

Ei nyt puhuta ahtaasta portista, vaan siitä, mikä on seurakunta.
        ---
        Vihje TeuvoSunille: Voisit aloittaa uuden ketjun, jossa aiheena olisi:
        MITÄ PAAVALI OPETTAA AHTAASTA PORTISTA?
        Mielelläni tulisin mukaan keskusteluihin.

• lukematon
        TeuvoSuni kirjoitti:

on se ihmismäärä, joka on pelastukseen opastuksiesi johdosta on tullut.

• Tapio522 kirjoitti:

---
        Olisi paljon kysyttävää!

--Miten sinun "joukoissasi" hoidetaan kastamiset ja ehtoollinen? (Milloin esim. kävit viimeksi ehtoollisella ja missä?)

---

Ensiksi ahtaasta portista. Olen täällä jo monta kertaa kertonut sen ahtaan portin,
        johon Jumala minut johdatti omien syntiensi tähden ja mitä sitten tapahtui,
        joten en jaksa sitä enää toistaa. Siksi toivon, että haluaisit vastaanottaa kirjan,
        jossa on paljon totuutta. Niin paljon, että päätäni on vaadittus vadille,
        Johannes Kastajan tapaan ja toimitettavaksi vankeuteen apostoli Johanneksen tapaan.

Kuulun siihen samaan lahkoon, kuin Paavalikin, joka ylipapit pidättivät temppelistä,
        ja toimittivat vankeuteen, kun luulivat hänen häpäisseen temppelin. Lue tämä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000282&posting=22000000022781892

Sillä Kristus todella kutsuu kaikki omansa pois joka ainoasta porttoseurakunnasta,
        ennen kuin saapuu ne lopullisesti tuhoamaan.

Kristittyjen (ja tällä tarkoitan nimenomaan sitä yhteyttä, jonka Pyhä Henki on luonut), ja josta on kirjoitettu:

"Pyrkikää rauhan sitein säilyttämään Hengen luoma ykseys."

Kun olet näitä keskusteluja seurannut, olet kyllä tullut huomaamaan ne ihmiset,
        joiden välillä tämä Hengen luoma ykseys on ja miten se toimii.
        Ykseys on monin verroin enemmän kuin vain jokin ulkoinen side, joka ihmisiä
        toisiinsa liittää. Se ei ole sidoksissa yhteenkään porttoseurakuntaan.

Kastamisesta olen sinulle kirjoittanut jo aikaisemmin, "sillä Kristus
        ei lähettänyt minuakaan kastamaan..." Kyllä tässä maassa on kastamiset hoidettu
        ja hoidetaan edelleen ilman minuakin, kun tuhansia ihmisiä on kastettu
        jo useampaankin kertaan.

Ja mitä ehtoolliseen tulee, niin uskotko vakaasti, että tämä saatanallinen
        rituaali: pieni viinitilkka ja pahvin makuinen öylätti on todella sellainen
        ateria, jonka Jeesus omiensa keskellä söi, ja jota hän käski viettää hänen muistokseen?

Se on todella vain Saatanan halpa ja tehokas keino pitää omansa tallessa
        loppuun saakka, kun se on tähän ehtoolliseen liittänyt oman lupauksensa:

"Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri kätkeköön sinun ruumiisi ja
        sielusi iankaikkiseen elämään. Mene Herran rauhaan!"

Eivät tiedä pappiparat eikä heidän lähettämänsä
        ihmiset mihin rauhaan he todella ovat menossa.

Sen jälkeen kun luterilaisen kirkon jätin, 11 vuotta sitten, minun ei ole
        tarvinnut käydä missään tällaisilla tyhjänpäiväisillä rituaaleilla
        elämääni täyttämässä, koska Kristus Henkensa kautta ohjaa elämäni jokaista hetkeä.
        Ei minun tärvitse hänen muistokseen mitään tehdä, koska kirjoitettu on:

"Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa."

• lukematon kirjoitti:

on se ihmismäärä, joka on pelastukseen opastuksiesi johdosta on tullut.

Sillä nämä ovat Jeesuksen sanat omilleen:

"Älä pelkää, pieni laumani. Teidän Isänne on päättänyt antaa teille valtakunnan."

Se lauma, joka totuuden kautta on pelastuksen löytänyt - näistäkin keskusteluista,
        täyttää hyvin tämän Jeesuksen ilmoituksen.

• arvostelee
        TeuvoSuni kirjoitti:

Sillä nämä ovat Jeesuksen sanat omilleen:

"Älä pelkää, pieni laumani. Teidän Isänne on päättänyt antaa teille valtakunnan."

Se lauma, joka totuuden kautta on pelastuksen löytänyt - näistäkin keskusteluista,
        täyttää hyvin tämän Jeesuksen ilmoituksen.

t.s:n toimia, on se hyvin kaukana Pyhän Hengen pilkasta. Silloin ollaan etsimässä totuutta.
        3:21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

• arvostelee kirjoitti:

t.s:n toimia, on se hyvin kaukana Pyhän Hengen pilkasta. Silloin ollaan etsimässä totuutta.
        3:21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

Jolle Totuuden Henki on pimeyden henki?

• henki jolle
        TeuvoSuni kirjoitti:

Jolle Totuuden Henki on pimeyden henki?

pimeyden henki on Totuuden Henki. Tai jotka tälläistä henkeä Totuutena pitävät.

• TeuvoSuni kirjoitti:

Ensiksi ahtaasta portista. Olen täällä jo monta kertaa kertonut sen ahtaan portin,
        johon Jumala minut johdatti omien syntiensi tähden ja mitä sitten tapahtui,
        joten en jaksa sitä enää toistaa. Siksi toivon, että haluaisit vastaanottaa kirjan,
        jossa on paljon totuutta. Niin paljon, että päätäni on vaadittus vadille,
        Johannes Kastajan tapaan ja toimitettavaksi vankeuteen apostoli Johanneksen tapaan.

Kuulun siihen samaan lahkoon, kuin Paavalikin, joka ylipapit pidättivät temppelistä,
        ja toimittivat vankeuteen, kun luulivat hänen häpäisseen temppelin. Lue tämä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000282&posting=22000000022781892

Sillä Kristus todella kutsuu kaikki omansa pois joka ainoasta porttoseurakunnasta,
        ennen kuin saapuu ne lopullisesti tuhoamaan.

Kristittyjen (ja tällä tarkoitan nimenomaan sitä yhteyttä, jonka Pyhä Henki on luonut), ja josta on kirjoitettu:

"Pyrkikää rauhan sitein säilyttämään Hengen luoma ykseys."

Kun olet näitä keskusteluja seurannut, olet kyllä tullut huomaamaan ne ihmiset,
        joiden välillä tämä Hengen luoma ykseys on ja miten se toimii.
        Ykseys on monin verroin enemmän kuin vain jokin ulkoinen side, joka ihmisiä
        toisiinsa liittää. Se ei ole sidoksissa yhteenkään porttoseurakuntaan.

Kastamisesta olen sinulle kirjoittanut jo aikaisemmin, "sillä Kristus
        jo useampaankin kertaan.

Ja mitä ehtoolliseen tulee, niin uskotko vakaasti, että tämä saatanallinen
        rituaali: pieni viinitilkka ja pahvin makuinen öylätti on todella sellainen
        ateria, jonka Jeesus omiensa keskellä söi, ja jota hän käski viettää hänen muistokseen?

Se on todella vain Saatanan halpa ja tehokas keino pitää omansa tallessa
        loppuun saakka, kun se on tähän ehtoolliseen liittänyt oman lupauksensa:

"Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri kätkeköön sinun ruumiisi ja
        sielusi iankaikkiseen elämään. Mene Herran rauhaan!"

Eivät tiedä pappiparat eikä heidän lähettämänsä
        ihmiset mihin rauhaan he todella ovat menossa.

Sen jälkeen kun luterilaisen kirkon jätin, 11 vuotta sitten, minun ei ole
        tarvinnut käydä missään tällaisilla tyhjänpäiväisillä rituaaleilla
        elämääni täyttämässä, koska Kristus Henkensa kautta ohjaa elämäni jokaista hetkeä.
        Ei minun tärvitse hänen muistokseen mitään tehdä, koska kirjoitettu on:

"Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa."

TeuvoSuni: "Kastamisesta olen sinulle kirjoittanut jo aikaisemmin, "sillä Kristus
        jo useampaankin kertaan".
        ---
        Onko sinun mielestäsi "porttoseurakuntien" antama (yksi) kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19) väärä saatanallinen kaste?
        Jos on, niin mistä niitä "Totuuden Hengen" mukaisia kasteita saa?

• sopivan
        henki jolle kirjoitti:

pimeyden henki on Totuuden Henki. Tai jotka tälläistä henkeä Totuutena pitävät.

sekavaa jopa mr. sunille.

• Tapio522 kirjoitti:

TeuvoSuni: "Kastamisesta olen sinulle kirjoittanut jo aikaisemmin, "sillä Kristus
        jo useampaankin kertaan".
        ---
        Onko sinun mielestäsi "porttoseurakuntien" antama (yksi) kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19) väärä saatanallinen kaste?
        Jos on, niin mistä niitä "Totuuden Hengen" mukaisia kasteita saa?

millä kaavalla luterilainen pappi on minut lapsena, kevättalvella 1937 kastanut,
        mutta se kaste Jumalalle kelpasi, koska Pyhä Henki esti minua menemästä
        uudelleen kastettavaksi. Ja onhan tästä näin selvästi kirjoitettu:

"Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste."

Pyhä Henki on tehnyt täysin selväksi sen, että olipa tuo ensimmäinen kaste
        tehty valelemalla tai veteen upottamalla se on Jumalan mielen mukainen kaste.

Silloin kun sitä lähdetään ihmisten toimesta parantelemaan, se tehdään
        aina Pyhä Henkeä vastaan, eli pilkataan Pyhää Henkeä, joksi Saatana on
        sen kasteensa tarkoittanutkin.

• sopivan kirjoitti:

sekavaa jopa mr. sunille.

se on todella sekavaa niille, jotka joutuvat kadotukseen, koska eivät
        ole rakastaneet totuutta, joka olisi heidät pelastanut.

• Sunilta
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Olisi paljon kysyttävää!

---

Etkö vielä ole huomannut Sunin harhaoppia. Se on tällä palstalla jo monta kertaa torjuttu, olet ilmeisesti aika uusi. Suni ei tunnusta Jeesusta Kristusta lihaan tulleeksi Jumalaksi. Hänellä on aivan oma porttioppinsa. On ajan hukkaa kinata hänen kanssaan. On ´persoonallisuushäiriöinen narsisti, joka korottaa vain oman herransa S:n nimeä. Ei kananata ottaa vastaan hänen kirjaansa, se on todella sairasta ja järkyttävää teksiä. Siitä tulee vain harmia, älä anna missään tapauksessa osoitettasi ym. tietojasi. Vaikutat todelliselta uskovalta, älä mene lankaan.

• Tapio522 kirjoitti:

---
        Olisi paljon kysyttävää!

---

"Ei nyt puhuta ahtaasta portista,"

Todellinen Jumalan seurakunta ei ole mikään
        järjestäytynyt ryhmittymä ne ovat saatanan harhoja.
        Ja väkeviä sellaisia.

Kyllä jos todella puhutaan JUMALAN SEURAKUNNASTA
        niin sen muodostavat vain ja ainoastaan ne jotka
        ovat ahtaasta portista sisälle käyneet.

SE ON TOSIASIA.

Et sinäkään Tapio siitä mihinkään pääse vaikka
        kuinka harot vastaan.

Jos et sitä tule näkemään täällä ajassa miten TOTTA JEESUKSEN SANAT OVAT, niin kerran sen tulet
        näkemään.
        Mieti milloin? Mieti miksi?

• Sunilta kirjoitti:

Etkö vielä ole huomannut Sunin harhaoppia. Se on tällä palstalla jo monta kertaa torjuttu, olet ilmeisesti aika uusi. Suni ei tunnusta Jeesusta Kristusta lihaan tulleeksi Jumalaksi. Hänellä on aivan oma porttioppinsa. On ajan hukkaa kinata hänen kanssaan. On ´persoonallisuushäiriöinen narsisti, joka korottaa vain oman herransa S:n nimeä. Ei kananata ottaa vastaan hänen kirjaansa, se on todella sairasta ja järkyttävää teksiä. Siitä tulee vain harmia, älä anna missään tapauksessa osoitettasi ym. tietojasi. Vaikutat todelliselta uskovalta, älä mene lankaan.

saatanan valhe (alkuperäinenkö se taas)

"Suni ei tunnusta Jeesusta Kristusta lihaan tulleeksi Jumalaksi."

Voi, voi sinun vuodatustasi etkä tiedä mistä
        lähtöisin...

• Sunilta kirjoitti:

Turhaan kyselet
        Sunilta: ".... älä mene lankaan".
        ----
        Joo...kyllä varovainen tulee olla.

Tuosta "porttiopista" olen hämmentynyt.
        Se tuntuu kovin vieraalta ja armottomalta; ei siinä kuulu Hyvän Paimenen ääni..
        Myös ehtoollisen vähättely kummastuttaa.

• Tapio522 kirjoitti:

Turhaan kyselet
        Sunilta: ".... älä mene lankaan".
        ----
        Joo...kyllä varovainen tulee olla.

Tuosta "porttiopista" olen hämmentynyt.
        Se tuntuu kovin vieraalta ja armottomalta; ei siinä kuulu Hyvän Paimenen ääni..
        Myös ehtoollisen vähättely kummastuttaa.

et kuule Jeesuksen ÄÄNTÄ,
        kun Jeesus itse sanoo:"Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät"

Eikö minkäänlaiset "hälytyskellot" ala soida?

Eikö ole todella ihmeellistä kun Jeesuksen ääni on
        vaiennut?

• Sunilta kirjoitti:

Sanot:
        "On ajan hukkaa kinata hänen kanssaan. On ´persoonallisuushäiriöinen narsisti..."
        --
        Tämänpäivän Helsingin Sanomissa (Sivu C8) on juttua narsismista.
        Siinä todetaan, että se on tämän ajan sairaus:
        "Ominaista sille on mm. suuruuskuvitelmat (kuten täällä profaataksi tekeytyminen!), eläytymiskyvyttömyys, jatkuva ihailun tarve, itsekeskeisyys, tunteettomuus, ...yliherkkyys arvostelulle.....
        "Narsistia ei hetkauta muut ihmiset ja koska häneltä puuttuu myötäelämisen kyky, hän loukkaa jatkuvasti muita ihmisiä (Usein tätä juuri täälläkin valitetaan aivan aiheesta!)."

Tutulta tämä tuntuu, kun seuraa näitä keskustelupalstoja enemmän!

• takia
        TeuvoSuni kirjoitti:

se on todella sekavaa niille, jotka joutuvat kadotukseen, koska eivät
        ole rakastaneet totuutta, joka olisi heidät pelastanut.

et sinäkin etsisi totuutta ja pelastusta Jeesuksessa
        Kristuksessa.

• käärmelahti

siis Jumalan kurituksena, ei ole tänä päivänä kovin muodikasta tai suosittua. Siihen liittyy aina kipuilua, oman egon palvonnasta luopumista.

Miten meidän "buranatäytteisessä" maailmassamme, jossa vedenkin makua tulisi "raikastaa", olisi trendikästä puhua Jumalan kurituksesta?

Jumalanhan pitää olla rakkautta täynnä oleva syntielämäni hyväksyvä kiltti armahtaja. Ja jos joku toista väittää, ei hän ole suvaitsevainen eikä armollinen, koska puuttuu siihen mielikuvaan, jossa ihminen sanelee jumalan aseman ja valtuudet.

Nähdäkseni ihmiset hakevat enemmän "porkkanoina", kokemuksellisia hetkiä, sen käyttäytymismallkin mukaisesti, jota yhteiskunnassamme ruokitaan.

Asiaan sitoutuminen nähdään/koetaan ahdistavana, jopa loukkaavana. Ajatellaan, että elämä on liian lyhyt ja kaikkea pitäisi ehtiä kokemaan.

Tässä on ongelmana vain se, että kaikkea ei kukaan ehdi kokemaan ja elämä on todellakin liian lyhyt. Kuolemankammoinen ihminen palvoo nuoruutta uskaltamatta kokea elämässään yhtään mitään. "Jos olet sen ja sen ikäinen, oletko jo ajatellut, millainen olet kohta." Tällaista kuvaa media syöttää jokaikinen päivä monesta tuutista yhtäaikaa ulos.

Miten siis puhe Jumalan kurituksesta otetaan vastaan?

• Ajatus "kepistä":
        "..Nähdäkseni ihmiset hakevat enemmän "porkkanoina", kokemuksellisia hetkiä, sen käyttäytymismallinkin mukaisesti, jota yhteiskunnassamme ruokitaan.

Asiaan sitoutuminen nähdään/koetaan ahdistavana, jopa loukkaavana. Ajatellaan, että elämä on liian lyhyt ja kaikkea pitäisi ehtiä kokemaan.

Miten siis puhe Jumalan kurituksesta otetaan vastaan"?
        ----
        Hyviä ajatuksia, joita kannattaa jakaa eteenpäinkin.

Korinttilaisetkin etsivät lyhytaikaisia nautintoja kuka milläkin tavalla. Kaupungissa esiintyi paljon siveettömyyttä ja hillittömyyttä.
        Vapaa seksi oli jo silloin tavallista.

Näistä asioista, seksuaalisuudesta (1. Kor. 5:1-6:20.) ja avioliitosta (1. Kor. 7:1-20) Paavali opettaa seuraavissa luvuissa.
        Näistä samoista asioista tulisi myös tänään opettaa yhä enemmän seurakunnissamme.

• käärmelahti
        Tapio522 kirjoitti:

Ajatus "kepistä":
        "..Nähdäkseni ihmiset hakevat enemmän "porkkanoina", kokemuksellisia hetkiä, sen käyttäytymismallinkin mukaisesti, jota yhteiskunnassamme ruokitaan.

Miten siis puhe Jumalan kurituksesta otetaan vastaan"?
        ----
        Hyviä ajatuksia, joita kannattaa jakaa eteenpäinkin.

Korinttilaisetkin etsivät lyhytaikaisia nautintoja kuka milläkin tavalla. Kaupungissa esiintyi paljon siveettömyyttä ja hillittömyyttä.
        Vapaa seksi oli jo silloin tavallista.

Näistä asioista, seksuaalisuudesta (1. Kor. 5:1-6:20.) ja avioliitosta (1. Kor. 7:1-20) Paavali opettaa seuraavissa luvuissa.
        Näistä samoista asioista tulisi myös tänään opettaa yhä enemmän seurakunnissamme.

oleva mentaliteetti muistuttaa paljolti Ilmestyskirjan kuvausta Laodikean seurakunnasta, jossa ihmiset eivät ole hengellisessä mielessä kylmiä eivätkä kuumia (Ilm. 3:14-22).

Uskon asioista kyllä voidaan taittaa peistä kovaäänisestikin, mutta siihenpä se sitten tahtookin jäädä. "Pullakahvien" lomassa kaikki kääntyykin jo kaiken kattan suvaitsevaisuuden suitsuttamiseksi eli sitoutuminen nähdään peikkona, jota vastaan pitää taistella samalla luopuen kaikesta, mitä oli hetkeä aiemmin kannattanut.

Seksuaalisuuden ja sen vääristymien kohdalla tämä meno näkyykin jo selkeimmin ja samalla yhä jaksetaan ihmetellä, miksi yhteiskunnassa, jossa tietoa on tarjolla enemmän kuin koskaan ennen ja sitä jaetaan enemmän kuin koskaan ennen, tapahtuu seksuaalisuuden kohdalla rikollisuutta ihmisyyttä kohtaan. Jos tieto/sivistys/tutkimustulokset olisivat vastauksia seksuaalirikosten vähenemiseen, pitäisi niitä olevan paljoa vähemmän kuin mitä todellisuus esim. pedofilian kohdalla näyttää.

En ole sinänsä tiedonjakelua vastaan, vaan kiinnittäisin huomion siihen, mitä jaetaan ja kenelle jaetaan ja miksi jaetaan. Lapsellinen uskomus ihmisyyden hyvyyteen on kuitenkin se vallalla oleva ilmapiiri ja puhe synnin todellisuudesta koetaan ahdistavaksi. No, jokainen voi mielessään ajatella, kumpi synnyttää ahdistusta enemmän syntien anteeksiantamus vaiko ihmisviisauden pönkittäminen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3394
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2602
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2496
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      81
      1730
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1395
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1070
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      975
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      945
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      26
      751
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      704
    Aihe