vasemmanpuoleinen liikenne

kaupunkiradalla

olen miettinyt, että onko kaupunkiradan liikennöinnissä jokin järkevä syy, miksi liikennöinti on vasemmanpuoleista?

junaturvallisuussääntö VI kohta 22. Kaksiraiteinen rata
Kaksiraiteisella radalla tulee junien yleensä kulkea kulkusuuntaan nähden oikeanpuoleista raidetta.

miksi kaupunkiradalla on tuosta poikettu?

7

1656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enemmän.

      Siksihän joukkoliikennettä subventoidaan ja yksityisesti ajattelevia riistetään jotta demaripopulaatio leviäisi.

    • peilimies

      Varmaan syy on siinä, että kuski istuu ohjaamossa oikeassa reunassa. Ja koska tällä radalla laiturit ovat kaupunkiradan välissä, niin vasemmanpuoleisella liikenteellä ne saadaan jäämään oikealle sivulle. Kuljettajan on helpompi tarkkailla sivustaa ja matkustajien mahdollista oven väliin jäämistä oikean peilin kautta, koska istuu tätä peiliä lähinnä. Toki vasemmastakin peilistä "näkee", mutta heikommin. Turvallisuussyy siis...

    • talein

      Keski-Euroopassa junat kulkee vasemmalla kiskoparilla. Syytä siihen en tiedä. Ehkä joku tietää? Mutta eikös Suomessa junat kulje oikeaa kiskoparia.

      Kysymys: Kuinka eroavat vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitetut autot meikäläisistä? Yleensä puhutaan vain ratin paikasta, mutta on niitä eroja muuallakin (polkimet, vaihdekeppi, muut vipstaakit)? Kysyn kun pitäisi vuokrata auto Irlannissa.

      • omia kokemuksia

        Ohjausakselin viikset ja polkimien järjestys ovat samanlaiset sekä oikealta että vasemmalta ohjattavissa autoissa. Hallintalaitteiden ainoa ero on siis vasemmalla puolella sijaitseva vaihdekeppi, mutta siihen tottuu yleensä nopeasti.

        Suurempi ongelma on väistämissääntöjen kääntyminen nurinniskoin:tasa-arvoisissa risteyksissä vasemmalta tulevalla on etuoikeus. Etuoikeutetulla tiellä ajamisessa ei ole ongelmia, kunhan muistaa liikkeellelähdettäessä valita vasemmanpuoleisen kaistan!


      • Nimetön
        omia kokemuksia kirjoitti:

        Ohjausakselin viikset ja polkimien järjestys ovat samanlaiset sekä oikealta että vasemmalta ohjattavissa autoissa. Hallintalaitteiden ainoa ero on siis vasemmalla puolella sijaitseva vaihdekeppi, mutta siihen tottuu yleensä nopeasti.

        Suurempi ongelma on väistämissääntöjen kääntyminen nurinniskoin:tasa-arvoisissa risteyksissä vasemmalta tulevalla on etuoikeus. Etuoikeutetulla tiellä ajamisessa ei ole ongelmia, kunhan muistaa liikkeellelähdettäessä valita vasemmanpuoleisen kaistan!

        Poljinten järjestys lienee helpotus, kun niitä ei juuri katsella. Jos vaihteisto on vasemmalla, onko ykkönen eniten vasemmalla ja viitonen oikeassa reunassa, eli samassa järjestyksessä kuin meillä, vai onko se peilikuvana?


      • omia kokemuksia
        Nimetön kirjoitti:

        Poljinten järjestys lienee helpotus, kun niitä ei juuri katsella. Jos vaihteisto on vasemmalla, onko ykkönen eniten vasemmalla ja viitonen oikeassa reunassa, eli samassa järjestyksessä kuin meillä, vai onko se peilikuvana?

        Vaihdekaavio on muistini mukaan kummaltakin puolelta ohjattavissa malleissa sama.


      • talein

        Tuoreet kokemukset vasemmalla puolella ajosta (Irlannissa):
        1) ensimmäinen puoli tuntia liikenne vaikuttaa todella kaoottiselta,
        2) Irlannissa pikkutiet on tosi kapeita, ja alussa tuntuu jos vastaan tulee rekka tai bussi, ettei autot millään mahdu ohittamaan toisiaan ja pelottaa nokkakolari. Äkkiä siihen sitten tottuu,
        3) gps-navigaattori auttaa todella paljon, kun se tunnistaa, että ko. maassa ajetaan vasemmalla, ja ohjaa kuinka ajetaan liikenneympyröissä,
        4) vaihdekepin sijaintiin vasemmalla puolella oppii parissa päivässä. Sitä ennen haroo aika usein tyhjää oikealla kädellä,
        5) vaimo valitti usein kun auton vasen laita kulki tien reunalla tai sen ulkopuolella. Siihen kuluu jonkinverran aikaa, että oppii ja uskaltaa ajaa keskiviivan vieressä (eli oma penkki kulkee ajoradan oikeassa reunassa).

        Oikealle kääntymisessä pitää olla tarkkana. Pahin paikka oli sellainen, missä tultiin pienemmältä tieltä päätielle ja käännyttiin periaatteessa oikeaan, mutta missä päätie jatkui kuitenkin saman suuntaisena kuin oli se pikkutie. - Kun lähestyin risteystä, tuli päätietä pitkin oikealta pari autoa, ja yllättäen ne ajoivat ihan editseni vasemmalle (pitkin päätietä), jolloin välttääkseni nokkakolarin, löin jarrut lukkoon. Sitten vasta tajusin, ettei niiden tosiaan tarvinnutkaan näyttää vinkkaria, koska he ajoivat päätietä pitkin koko ajan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1458
    Aihe