vasemmanpuoleinen liikenne

kaupunkiradalla

olen miettinyt, että onko kaupunkiradan liikennöinnissä jokin järkevä syy, miksi liikennöinti on vasemmanpuoleista?

junaturvallisuussääntö VI kohta 22. Kaksiraiteinen rata
Kaksiraiteisella radalla tulee junien yleensä kulkea kulkusuuntaan nähden oikeanpuoleista raidetta.

miksi kaupunkiradalla on tuosta poikettu?

7

1621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enemmän.

      Siksihän joukkoliikennettä subventoidaan ja yksityisesti ajattelevia riistetään jotta demaripopulaatio leviäisi.

    • peilimies

      Varmaan syy on siinä, että kuski istuu ohjaamossa oikeassa reunassa. Ja koska tällä radalla laiturit ovat kaupunkiradan välissä, niin vasemmanpuoleisella liikenteellä ne saadaan jäämään oikealle sivulle. Kuljettajan on helpompi tarkkailla sivustaa ja matkustajien mahdollista oven väliin jäämistä oikean peilin kautta, koska istuu tätä peiliä lähinnä. Toki vasemmastakin peilistä "näkee", mutta heikommin. Turvallisuussyy siis...

    • talein

      Keski-Euroopassa junat kulkee vasemmalla kiskoparilla. Syytä siihen en tiedä. Ehkä joku tietää? Mutta eikös Suomessa junat kulje oikeaa kiskoparia.

      Kysymys: Kuinka eroavat vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitetut autot meikäläisistä? Yleensä puhutaan vain ratin paikasta, mutta on niitä eroja muuallakin (polkimet, vaihdekeppi, muut vipstaakit)? Kysyn kun pitäisi vuokrata auto Irlannissa.

      • omia kokemuksia

        Ohjausakselin viikset ja polkimien järjestys ovat samanlaiset sekä oikealta että vasemmalta ohjattavissa autoissa. Hallintalaitteiden ainoa ero on siis vasemmalla puolella sijaitseva vaihdekeppi, mutta siihen tottuu yleensä nopeasti.

        Suurempi ongelma on väistämissääntöjen kääntyminen nurinniskoin:tasa-arvoisissa risteyksissä vasemmalta tulevalla on etuoikeus. Etuoikeutetulla tiellä ajamisessa ei ole ongelmia, kunhan muistaa liikkeellelähdettäessä valita vasemmanpuoleisen kaistan!


      • Nimetön
        omia kokemuksia kirjoitti:

        Ohjausakselin viikset ja polkimien järjestys ovat samanlaiset sekä oikealta että vasemmalta ohjattavissa autoissa. Hallintalaitteiden ainoa ero on siis vasemmalla puolella sijaitseva vaihdekeppi, mutta siihen tottuu yleensä nopeasti.

        Suurempi ongelma on väistämissääntöjen kääntyminen nurinniskoin:tasa-arvoisissa risteyksissä vasemmalta tulevalla on etuoikeus. Etuoikeutetulla tiellä ajamisessa ei ole ongelmia, kunhan muistaa liikkeellelähdettäessä valita vasemmanpuoleisen kaistan!

        Poljinten järjestys lienee helpotus, kun niitä ei juuri katsella. Jos vaihteisto on vasemmalla, onko ykkönen eniten vasemmalla ja viitonen oikeassa reunassa, eli samassa järjestyksessä kuin meillä, vai onko se peilikuvana?


      • omia kokemuksia
        Nimetön kirjoitti:

        Poljinten järjestys lienee helpotus, kun niitä ei juuri katsella. Jos vaihteisto on vasemmalla, onko ykkönen eniten vasemmalla ja viitonen oikeassa reunassa, eli samassa järjestyksessä kuin meillä, vai onko se peilikuvana?

        Vaihdekaavio on muistini mukaan kummaltakin puolelta ohjattavissa malleissa sama.


      • talein

        Tuoreet kokemukset vasemmalla puolella ajosta (Irlannissa):
        1) ensimmäinen puoli tuntia liikenne vaikuttaa todella kaoottiselta,
        2) Irlannissa pikkutiet on tosi kapeita, ja alussa tuntuu jos vastaan tulee rekka tai bussi, ettei autot millään mahdu ohittamaan toisiaan ja pelottaa nokkakolari. Äkkiä siihen sitten tottuu,
        3) gps-navigaattori auttaa todella paljon, kun se tunnistaa, että ko. maassa ajetaan vasemmalla, ja ohjaa kuinka ajetaan liikenneympyröissä,
        4) vaihdekepin sijaintiin vasemmalla puolella oppii parissa päivässä. Sitä ennen haroo aika usein tyhjää oikealla kädellä,
        5) vaimo valitti usein kun auton vasen laita kulki tien reunalla tai sen ulkopuolella. Siihen kuluu jonkinverran aikaa, että oppii ja uskaltaa ajaa keskiviivan vieressä (eli oma penkki kulkee ajoradan oikeassa reunassa).

        Oikealle kääntymisessä pitää olla tarkkana. Pahin paikka oli sellainen, missä tultiin pienemmältä tieltä päätielle ja käännyttiin periaatteessa oikeaan, mutta missä päätie jatkui kuitenkin saman suuntaisena kuin oli se pikkutie. - Kun lähestyin risteystä, tuli päätietä pitkin oikealta pari autoa, ja yllättäen ne ajoivat ihan editseni vasemmalle (pitkin päätietä), jolloin välttääkseni nokkakolarin, löin jarrut lukkoon. Sitten vasta tajusin, ettei niiden tosiaan tarvinnutkaan näyttää vinkkaria, koska he ajoivat päätietä pitkin koko ajan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1884
    Aihe