miksi stalin..

neuvottelija

..luopui syksyn -39 neuvotteluissa niinkin nopeasti vaatimasta suomalaisilta sotilaallista avunantosopimusta? Balttien sopimuksessa se lieni tukikohtavaatimusten kanssa ihan tärkein kohta.

11

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baltia.

      Suomelta riitti sotilastukikohta Viroa vastapäätä. Suomenlahden liikenne saatiin näin valvontaan.

      Tämä toteutui talvisodan jälkeen ja uudelleen jatkosodan jälkeen.

      • neuvottelija

        ..ilmeisesti vaihtoehtoa että NL:n aikomus ei ollut käsitellä Suomea samalla viivalla balttien kanssa?


    • Päämäärä toinen

      Koska sillä ei ollut olennaista merkitystä maan miehittämisen kanssa. Kun itärajan varustukset olisi purettu ja maassa olisi venäläisiä sotilaita tukikohdissaan, sopimuksia olisi kyllä saatu sellaisia kuin olisi haluttu.

    • Saksassa

      Stalingradissa vangiksi jäänyt Paulus pelasi Wehrmachtin sotapelejä ennen Barbarossaa. Suomi ei kuulunut saksalaisten suunnitelmiin alunperin hyökkäyksessä Neuvostoliittoon, Baltia kylläkin.

      Saksalaiset kommunistit olivat niin hyvin soluttautuneet Hitlerin lähipiiriin että der Furerin viikoittainen ruokalistakin oli tiedossa.

      • neuvottelija

        ..jos Baltia kuului saksalaisten hyökkäyssuunnitelmiin jo alunperin ja Suomi ei niin eihän saksalaisten olisi kannattanut missään tapauksessa antaa venäläisten miehittää Baltian maita, joutuivat turhaan taistelemalla ottamaan senkin maapalan venäläisiltä. Suomihan olisi siinä tapauksessa ollut aivan joutava venäläisten miehittämäksi. Tosin Paulus pelaili barbarossa sotapelejänsä vasta yli vuosi näiden tapahtumien jälkeen.


      • olla vain
        neuvottelija kirjoitti:

        ..jos Baltia kuului saksalaisten hyökkäyssuunnitelmiin jo alunperin ja Suomi ei niin eihän saksalaisten olisi kannattanut missään tapauksessa antaa venäläisten miehittää Baltian maita, joutuivat turhaan taistelemalla ottamaan senkin maapalan venäläisiltä. Suomihan olisi siinä tapauksessa ollut aivan joutava venäläisten miehittämäksi. Tosin Paulus pelaili barbarossa sotapelejänsä vasta yli vuosi näiden tapahtumien jälkeen.

        Hitlerin shakkinappula. Näin sitten myös Stalingrad jäi valloittamatta. Kiitos Pauluksen kokemattomuuden?


      • neuvottelija kirjoitti:

        ..jos Baltia kuului saksalaisten hyökkäyssuunnitelmiin jo alunperin ja Suomi ei niin eihän saksalaisten olisi kannattanut missään tapauksessa antaa venäläisten miehittää Baltian maita, joutuivat turhaan taistelemalla ottamaan senkin maapalan venäläisiltä. Suomihan olisi siinä tapauksessa ollut aivan joutava venäläisten miehittämäksi. Tosin Paulus pelaili barbarossa sotapelejänsä vasta yli vuosi näiden tapahtumien jälkeen.

        Jos Saksa olisi joutunut ensin "kahlaamaan puolan ja balttian läpi hyökätäkseen Neuvostoliittoon niin siellä oltaisiin oltu rajalla valmiimpana oottamassa... Nyt oli tilanne sellainen että Neuvostojoukot olivat "vieraalla maalla" itsekkin jo valmiina sekä Saksa pääsi heti "päävihollisen" kimppuun.


      • Näkökulma
        neuvottelija kirjoitti:

        ..jos Baltia kuului saksalaisten hyökkäyssuunnitelmiin jo alunperin ja Suomi ei niin eihän saksalaisten olisi kannattanut missään tapauksessa antaa venäläisten miehittää Baltian maita, joutuivat turhaan taistelemalla ottamaan senkin maapalan venäläisiltä. Suomihan olisi siinä tapauksessa ollut aivan joutava venäläisten miehittämäksi. Tosin Paulus pelaili barbarossa sotapelejänsä vasta yli vuosi näiden tapahtumien jälkeen.

        Saksalle R-R-sopimuksen idea oli varmistaa selusta Saksan länsihyökkäyksen ajaksi. Myös malminkuljetusreitti oli varmistettu: Jos Stalin etenisi Suomessa sovittua pidemmälle, Saksa saisi Ahvenanmaan saariston. Suomi oli Hitlerille ilmaa, vain Petsamo kiinnosti häntä, mutta se olisi helppo vallata Norjasta käsin, kun rähinä alkaa.

        Stalin halusi Baltin ja Suomen omaan intressipiiriinsä, eikä Hitler voinut tästä kieltäytyä, koska se olisi tehnyt hänen tulevat suunnitelmansa liian läpinäkyviksi. Hän ei olisi voinut mitenkään selittää, miksi hän olisi halunnut esim. palan maata Suomenlahden perukasta.


    • Näkökulma

      Stalin tiesi jo kevään -38 neuvottelujen perusteella, että tuollainen sopimus ei kävisi Suomelle. Suomi kieltäytyi siitä vedoten ehdottomaan puolueettomuuteensa.

      • neuvottelija

        ..tiesi niiden -38 neuvottelujen pohjalta paljon muutakin, kuitenkin ne syksyn -39 neuvottelut käytiin ja pitkän kaavan mukaan.


      • Näkökulma
        neuvottelija kirjoitti:

        ..tiesi niiden -38 neuvottelujen pohjalta paljon muutakin, kuitenkin ne syksyn -39 neuvottelut käytiin ja pitkän kaavan mukaan.

        Kaavan pituus johtui pääasiassa suomalaisista. 12. ja 14.10 neuvottelut keskeytyivät, kun Paasikiven piti kysyä hallitukselta neuvoa. 23.10 valtuuskunnat tapasivat kaksi kertaa, ja taas täytyi suomalaisten matkustaa Helsinkiin lisäohjeita ja -valtuuksia varten.

        Tässä vaiheessa tosin Erkko totesi (25.10) epäilevänsä, kannattaako neuvotteluja enää jatkaa, vai onko asia "siirrettävä diplomaateille". 6. marraskuuta Erkko sai Judanovilta (joka oli Derevjanskin sijainen) eräänlaisen uhkauksen, joka kannusti jatkamaan neuvotteluja.

        Neuvottelut Moskovassa jatkuivat jo 3.marraskuuta, ja Paasikivi ja Tanner olivat Moskovassa Suomen "lopullisen kannan" kanssa. Joitakin myönnytyksiä oltiin valmiit tekemään, ainakin Suursaaren, Suomenlahden pohjoisrannan ja Kalastajasaarennon suhteen.

        Molotov oli jo valmis luopumaan neuvotteluista, mutta seuraavana päivänä, 4.marraskuuta Stalin kuitenkin ehdotti Hangon myymistä, vielä 9.marraskuuta hän osoitti Paasikivelle kartalta Russarö:tä. Paasikivi pudisti päätään. Hän oli saanut Helsingistä valtuudet keskeyttää neuvottelut, jos sopimusta ei tule.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1782
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      461
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe