miksi stalin..

neuvottelija

..luopui syksyn -39 neuvotteluissa niinkin nopeasti vaatimasta suomalaisilta sotilaallista avunantosopimusta? Balttien sopimuksessa se lieni tukikohtavaatimusten kanssa ihan tärkein kohta.

11

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baltia.

      Suomelta riitti sotilastukikohta Viroa vastapäätä. Suomenlahden liikenne saatiin näin valvontaan.

      Tämä toteutui talvisodan jälkeen ja uudelleen jatkosodan jälkeen.

      • neuvottelija

        ..ilmeisesti vaihtoehtoa että NL:n aikomus ei ollut käsitellä Suomea samalla viivalla balttien kanssa?


    • Päämäärä toinen

      Koska sillä ei ollut olennaista merkitystä maan miehittämisen kanssa. Kun itärajan varustukset olisi purettu ja maassa olisi venäläisiä sotilaita tukikohdissaan, sopimuksia olisi kyllä saatu sellaisia kuin olisi haluttu.

    • Saksassa

      Stalingradissa vangiksi jäänyt Paulus pelasi Wehrmachtin sotapelejä ennen Barbarossaa. Suomi ei kuulunut saksalaisten suunnitelmiin alunperin hyökkäyksessä Neuvostoliittoon, Baltia kylläkin.

      Saksalaiset kommunistit olivat niin hyvin soluttautuneet Hitlerin lähipiiriin että der Furerin viikoittainen ruokalistakin oli tiedossa.

      • neuvottelija

        ..jos Baltia kuului saksalaisten hyökkäyssuunnitelmiin jo alunperin ja Suomi ei niin eihän saksalaisten olisi kannattanut missään tapauksessa antaa venäläisten miehittää Baltian maita, joutuivat turhaan taistelemalla ottamaan senkin maapalan venäläisiltä. Suomihan olisi siinä tapauksessa ollut aivan joutava venäläisten miehittämäksi. Tosin Paulus pelaili barbarossa sotapelejänsä vasta yli vuosi näiden tapahtumien jälkeen.


      • olla vain
        neuvottelija kirjoitti:

        ..jos Baltia kuului saksalaisten hyökkäyssuunnitelmiin jo alunperin ja Suomi ei niin eihän saksalaisten olisi kannattanut missään tapauksessa antaa venäläisten miehittää Baltian maita, joutuivat turhaan taistelemalla ottamaan senkin maapalan venäläisiltä. Suomihan olisi siinä tapauksessa ollut aivan joutava venäläisten miehittämäksi. Tosin Paulus pelaili barbarossa sotapelejänsä vasta yli vuosi näiden tapahtumien jälkeen.

        Hitlerin shakkinappula. Näin sitten myös Stalingrad jäi valloittamatta. Kiitos Pauluksen kokemattomuuden?


      • neuvottelija kirjoitti:

        ..jos Baltia kuului saksalaisten hyökkäyssuunnitelmiin jo alunperin ja Suomi ei niin eihän saksalaisten olisi kannattanut missään tapauksessa antaa venäläisten miehittää Baltian maita, joutuivat turhaan taistelemalla ottamaan senkin maapalan venäläisiltä. Suomihan olisi siinä tapauksessa ollut aivan joutava venäläisten miehittämäksi. Tosin Paulus pelaili barbarossa sotapelejänsä vasta yli vuosi näiden tapahtumien jälkeen.

        Jos Saksa olisi joutunut ensin "kahlaamaan puolan ja balttian läpi hyökätäkseen Neuvostoliittoon niin siellä oltaisiin oltu rajalla valmiimpana oottamassa... Nyt oli tilanne sellainen että Neuvostojoukot olivat "vieraalla maalla" itsekkin jo valmiina sekä Saksa pääsi heti "päävihollisen" kimppuun.


      • Näkökulma
        neuvottelija kirjoitti:

        ..jos Baltia kuului saksalaisten hyökkäyssuunnitelmiin jo alunperin ja Suomi ei niin eihän saksalaisten olisi kannattanut missään tapauksessa antaa venäläisten miehittää Baltian maita, joutuivat turhaan taistelemalla ottamaan senkin maapalan venäläisiltä. Suomihan olisi siinä tapauksessa ollut aivan joutava venäläisten miehittämäksi. Tosin Paulus pelaili barbarossa sotapelejänsä vasta yli vuosi näiden tapahtumien jälkeen.

        Saksalle R-R-sopimuksen idea oli varmistaa selusta Saksan länsihyökkäyksen ajaksi. Myös malminkuljetusreitti oli varmistettu: Jos Stalin etenisi Suomessa sovittua pidemmälle, Saksa saisi Ahvenanmaan saariston. Suomi oli Hitlerille ilmaa, vain Petsamo kiinnosti häntä, mutta se olisi helppo vallata Norjasta käsin, kun rähinä alkaa.

        Stalin halusi Baltin ja Suomen omaan intressipiiriinsä, eikä Hitler voinut tästä kieltäytyä, koska se olisi tehnyt hänen tulevat suunnitelmansa liian läpinäkyviksi. Hän ei olisi voinut mitenkään selittää, miksi hän olisi halunnut esim. palan maata Suomenlahden perukasta.


    • Näkökulma

      Stalin tiesi jo kevään -38 neuvottelujen perusteella, että tuollainen sopimus ei kävisi Suomelle. Suomi kieltäytyi siitä vedoten ehdottomaan puolueettomuuteensa.

      • neuvottelija

        ..tiesi niiden -38 neuvottelujen pohjalta paljon muutakin, kuitenkin ne syksyn -39 neuvottelut käytiin ja pitkän kaavan mukaan.


      • Näkökulma
        neuvottelija kirjoitti:

        ..tiesi niiden -38 neuvottelujen pohjalta paljon muutakin, kuitenkin ne syksyn -39 neuvottelut käytiin ja pitkän kaavan mukaan.

        Kaavan pituus johtui pääasiassa suomalaisista. 12. ja 14.10 neuvottelut keskeytyivät, kun Paasikiven piti kysyä hallitukselta neuvoa. 23.10 valtuuskunnat tapasivat kaksi kertaa, ja taas täytyi suomalaisten matkustaa Helsinkiin lisäohjeita ja -valtuuksia varten.

        Tässä vaiheessa tosin Erkko totesi (25.10) epäilevänsä, kannattaako neuvotteluja enää jatkaa, vai onko asia "siirrettävä diplomaateille". 6. marraskuuta Erkko sai Judanovilta (joka oli Derevjanskin sijainen) eräänlaisen uhkauksen, joka kannusti jatkamaan neuvotteluja.

        Neuvottelut Moskovassa jatkuivat jo 3.marraskuuta, ja Paasikivi ja Tanner olivat Moskovassa Suomen "lopullisen kannan" kanssa. Joitakin myönnytyksiä oltiin valmiit tekemään, ainakin Suursaaren, Suomenlahden pohjoisrannan ja Kalastajasaarennon suhteen.

        Molotov oli jo valmis luopumaan neuvotteluista, mutta seuraavana päivänä, 4.marraskuuta Stalin kuitenkin ehdotti Hangon myymistä, vielä 9.marraskuuta hän osoitti Paasikivelle kartalta Russarö:tä. Paasikivi pudisti päätään. Hän oli saanut Helsingistä valtuudet keskeyttää neuvottelut, jos sopimusta ei tule.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1014
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      99
      871
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      767
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      76
      661
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      475
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe