Olli Saarelan uusin, Virpi Hämeen-Anttilan samannimiseen romaaniin perustuva Suden vuosi oli pettymys. Se oli epäuskottava, teennäinen ja kankeasti näytelty.
Ilmeisesti oli tarkoitus tehdä akateeminen rakkauselokuva, mutta juuri siinä mentiin pahasti pieleen. Elokuva toisaalta kuvaa yliopistomaailman täysin vieraantuneeksi elävälle elämälle, mutta samalla kirjallisuuden opiskelijat kuvataan muotilehdistä revityiksi bilettäjiksi. Kaikkihan kuitenkin tietävät humanistiopiskelijoiden olevan "kirpputorivaatteisiin pukeutuvia, pahalle haisevia tupakanpummaajia".
Elokuvan "susi" eli päähenkilön epilepsia oli turhan korostetussa roolissa. Oikein täytyy ihmetellä sitä jatkuvaa lääkkeiden nappailua ja kohtauksien runsautta.
Elokuvassa paistoi selvästi silmiin, että näyttelijät näyttelivät roolinsa, varsinkin opikelijaroolit. Mihinkään aitouteen ei ilmeisesti ollut edes pyritty. Dosentin hysteerinen vaimo ja hänen sukulaisensa olivat stereotypialauma svenskaspråkiga bättre folkista kaksoiselämää viettävine setineen ja alkoholisoituneine täteineen. Pääasia, että julkisivu on kunnossa.
Näyttelijöistä Krista Kosonen oli miellyttävä tuttavuus. Kari Heiskanen on vetänyt samaa roolia maneereineen jo Velipuolikuusta lähtien. Samoin Jukka Puotila, Ville Virtanen ja Oiva Lohtander ovat näytelleet samat roolit erinimisinä roolihahmoina kymmeniä kertoja aikaisemminkin. Tosin Lohtanderin sikaria tupruttelevassa professorissa oli jotakin oikeaa professorimaisuutta. Myös Kristiina Halttu oli ikääntynyt oikeasti keski-ikäiseksi päähenkilön äidiksi. Matalalta puhuva, lähes mörisevä Katariina Kaitue oli mielestäni väärä valinta lääkäriksi.
Elokuvaan oli ahdettu liikaa kaikkea: avioerosta, teiniraskaudesta, viranhausta alkaen yhdistettynä varsinaisen päähenkilön itsenäisyyspyrkimyksiin, sairauden pahenemiseen ja rakastumiseen. Tuskin Heiskasen näyttelemä surkimus olisi saanut edes koko professuuria eihän hän itse tehnyt juuri mitään koko asian eteen. Päähenkilö Sari ja vanha professori tekivät kaiken hänen puolestaan.
En juurikaan ihmettele, ettei elokuva ole saanut katsojia liikkeelle. Tekijöiden tavoittelemat 200 000 katsojaa jäävät varmasti haaveeksi, hyvä jos puolet siitä menee rikki.
Suden vuosi
12
1449
Vastaukset
- ja...
meen kattoo sen huomenna uudelleen, pimahtanut oon. Luen jopa sitä kirjaakin, vähän kyll erilailla asiat on menneet leffassa, muttei niitä pääjuttuja oltu muutettu, rakkaustarinaa ja epilepsiaa. Vesiteema oli loistava ja ne varjot ja synkkyys, kuin mulla toisen sairauden kaa. Sekin puristaa ja tukahduttaa. Melkein vei henkeni.
Tietenkin leffat yritetään tehdä mielenkiintoisemmiks kuin itse kirja, tulee liian pitkäks ja ehkei niin leffamaisen kiinnostavaks. Harmittelen kyll ettei kaikkii asioita, joita päähenkilöiden välillä tapahtui, näytetty leffassa, kuten ett he menivät sänkyyn siell Mikon huoneistossa, mutt vain nukkuivat yhdessä.
Krista Kososesta tykkäsin myös paljon, siinä vasta lahjakas ja kaunis nainen. - liian korosteuneessa?
Elokuva on tehty yhteistyössä Epilepsialiiton kanssa, että oli kyllä tarkoituskin olla niin päin, että epilepsia on isossa roolissa yhdessä rakkausteeman kanssa.
Enpä haluaisi kanssasi katsoa elokuvia. Onkohan tehty yhtään elokuvaa, jossa joku ei menisi yli tai stereotypian puolelle? Elokuvassa oli tarkoitus kuvata elämää kaikkine osa-alueineen ja ongelmineen sekä kliseineen. Elämää on vaikka olisikin vakavasti sairas. Yliopistomaailmaan se nyt sijoittui, mutta se ei kyllä mielestäni ollut se pointti.
No, toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä, joten ei siinä mitään. - ..i
lainaus : "En juurikaan ihmettele, ettei elokuva ole saanut katsojia liikkeelle"
Mihin tämä tieto perustuu? Elokuvasäätiön tilastotietojen mukaan katsojia on ollut ensimmäisen puolentoista viikon aikana melko hyvin.- Maisteri
Väitteeni, ettei Suden vuosi ole saanut katsojia liikkeelle perustuu elokuvan katsojatavoitteeseen, joksi on ilmoitettu 200000. Ensi-iltaviikonloppu ei ollut mikään suuri menestys. Paikkakunnallamme elokuvaa näytettiin moniteatterin suuressa salissa ja parhaaseen katsoja-aikaan lauantaina, viikko ensi-illan jälkeen sali oli 1/3 täynnä. Jopa erään kansanedustajaehdokkaan mahdollisille äänestäjille tarjoama ilmaisnäytös, johon oli varattu 100 paikkaa, oli täynnä vain 60 - 70%.
Vielä voisin mainita sen, että vaikka epilepsialiitto oli osatuottajana, niin sairaus oli kuitenkin ylikorostetusti esillä. Yliopistomaailmalla OLI elokuvassa merkittävä osuus, joten sen olisi saanut kuvata realistisemmin. Kaikista kuluneimmat kliseet olisi edelleenkin saanut jättää pois. Toistaiseksi valitsen itse elokuvaseurani ja kyseessä oli vain minun mielipiteeni. Moni varmasti pitää elokuvasta, minä en erityisemmin. - sinulla
Maisteri kirjoitti:
Väitteeni, ettei Suden vuosi ole saanut katsojia liikkeelle perustuu elokuvan katsojatavoitteeseen, joksi on ilmoitettu 200000. Ensi-iltaviikonloppu ei ollut mikään suuri menestys. Paikkakunnallamme elokuvaa näytettiin moniteatterin suuressa salissa ja parhaaseen katsoja-aikaan lauantaina, viikko ensi-illan jälkeen sali oli 1/3 täynnä. Jopa erään kansanedustajaehdokkaan mahdollisille äänestäjille tarjoama ilmaisnäytös, johon oli varattu 100 paikkaa, oli täynnä vain 60 - 70%.
Vielä voisin mainita sen, että vaikka epilepsialiitto oli osatuottajana, niin sairaus oli kuitenkin ylikorostetusti esillä. Yliopistomaailmalla OLI elokuvassa merkittävä osuus, joten sen olisi saanut kuvata realistisemmin. Kaikista kuluneimmat kliseet olisi edelleenkin saanut jättää pois. Toistaiseksi valitsen itse elokuvaseurani ja kyseessä oli vain minun mielipiteeni. Moni varmasti pitää elokuvasta, minä en erityisemmin.on oikeus mielipiteeseen, ei siinä mitään. Kaikkihan katsovat elokuvaa eri näkövinkkelistä. Vaikka minä olen työskennellytkin yliopistolla, minä en juuri edes huomannut yliopistoympäristöä leffassa. Minulle tärkeämpää oli se, että elokuva kertoi ihmisen elämästä yleisesti epistä huolimatta.
- edistysaskel
Suden vuosi on varmaankin paras Saarelan tähänastisista elokuvista. Aiempi ohjaus Bad Luck Love kilpailee minun asteikollani ansiokkaasti Suomen huonoimman elokuvan tittelistä.
- maan alle?
Lohdullista ajatella että ko. tekele on "varmaankin paras Saarelan tähänastisista".
Koskas joku tekisi sen ensimmäisen ihan kelvollisen suomalaisen elokuvan? Jossa yleisinhimillinen teema kohoaisi jopa metsäsuomalaisuuden päälle? Jossa ei väännettäisi epätoivoa ja aggressiota kuvitellen että se on realismia ja dramatiikkaa. Jossa puheet eivät kuulostaisi repliikeiltä vaan ajatuksilta.
Voi hitto, ehkä nämä Saarelan tekeleet ovat juuri siitä syystä niin karmeita, että niissä jotenkin selvästi näkyy yrittäminen ja epäonnistuminen jossain ihan oleellisessa. Näissä näkyy suomalaista elokuvaa vaivaava suomalaiskansallinen käpertymä. Kaurismäki on voittanut sen ikään kuin puolivahingossa karrikoimalla lakonisuutta godard-plagiaatin hengessä. Nämä pikkusieluisemmat muka-ammattilaisemme rypevät syvällä.
Valtion elokuvataiteen tukirahoista pitäisi kategorisesti puolet varata pelkästään uusille tekijöille. Ja heille pitäisi määräykseksi antaa tehdä vain omanäköisiä kokeilevia elokuvia. Ei Suomessa tarvita näitä tyhjänpäiväisiä perinteen toistajia, eikä kaupallista elokuvaa tarvitse valtion tukea. Suomeen pitäisi saada syntymään elokuvataiteen osaamista. - edistysaskel
maan alle? kirjoitti:
Lohdullista ajatella että ko. tekele on "varmaankin paras Saarelan tähänastisista".
Koskas joku tekisi sen ensimmäisen ihan kelvollisen suomalaisen elokuvan? Jossa yleisinhimillinen teema kohoaisi jopa metsäsuomalaisuuden päälle? Jossa ei väännettäisi epätoivoa ja aggressiota kuvitellen että se on realismia ja dramatiikkaa. Jossa puheet eivät kuulostaisi repliikeiltä vaan ajatuksilta.
Voi hitto, ehkä nämä Saarelan tekeleet ovat juuri siitä syystä niin karmeita, että niissä jotenkin selvästi näkyy yrittäminen ja epäonnistuminen jossain ihan oleellisessa. Näissä näkyy suomalaista elokuvaa vaivaava suomalaiskansallinen käpertymä. Kaurismäki on voittanut sen ikään kuin puolivahingossa karrikoimalla lakonisuutta godard-plagiaatin hengessä. Nämä pikkusieluisemmat muka-ammattilaisemme rypevät syvällä.
Valtion elokuvataiteen tukirahoista pitäisi kategorisesti puolet varata pelkästään uusille tekijöille. Ja heille pitäisi määräykseksi antaa tehdä vain omanäköisiä kokeilevia elokuvia. Ei Suomessa tarvita näitä tyhjänpäiväisiä perinteen toistajia, eikä kaupallista elokuvaa tarvitse valtion tukea. Suomeen pitäisi saada syntymään elokuvataiteen osaamista.Suomessa hallittiin vielä 1950- ja 60-luvuilla sujuvan elokuvan teko. Tuon ajan ohjaajista Teuvo Tulio on saanut viime aikoina osakseen taiteellista arvostusta, Eino Ruutsalon 60-luvun työt taas ovat kaikkien aikojen moderneinta suomalaiselokuvaa.
Nykysuomalainen elonkuvantekoperinne on television turmelemaa, monet elokuvat muistuttavat aivan liikaa arkipäivän tasolla rämpiviä televisiodraamoja, joissa juonenkulku on ennalta-arvattavaa. On aivan tavallista, että elokuvasta tehdään sekä TV-sarjaversio että elokuvaversio! Tämä rahoituskytköksistä johtuva pakkoavioliitto on aivan liian yleinen ratkaisu!
Olen kuitenkin sitä mieltä, että Olli Saarelan Suden vuosi ylittää meikäläisen nykyelokuvan keskitason. Mutta se ei riitä! - Simo
maan alle? kirjoitti:
Lohdullista ajatella että ko. tekele on "varmaankin paras Saarelan tähänastisista".
Koskas joku tekisi sen ensimmäisen ihan kelvollisen suomalaisen elokuvan? Jossa yleisinhimillinen teema kohoaisi jopa metsäsuomalaisuuden päälle? Jossa ei väännettäisi epätoivoa ja aggressiota kuvitellen että se on realismia ja dramatiikkaa. Jossa puheet eivät kuulostaisi repliikeiltä vaan ajatuksilta.
Voi hitto, ehkä nämä Saarelan tekeleet ovat juuri siitä syystä niin karmeita, että niissä jotenkin selvästi näkyy yrittäminen ja epäonnistuminen jossain ihan oleellisessa. Näissä näkyy suomalaista elokuvaa vaivaava suomalaiskansallinen käpertymä. Kaurismäki on voittanut sen ikään kuin puolivahingossa karrikoimalla lakonisuutta godard-plagiaatin hengessä. Nämä pikkusieluisemmat muka-ammattilaisemme rypevät syvällä.
Valtion elokuvataiteen tukirahoista pitäisi kategorisesti puolet varata pelkästään uusille tekijöille. Ja heille pitäisi määräykseksi antaa tehdä vain omanäköisiä kokeilevia elokuvia. Ei Suomessa tarvita näitä tyhjänpäiväisiä perinteen toistajia, eikä kaupallista elokuvaa tarvitse valtion tukea. Suomeen pitäisi saada syntymään elokuvataiteen osaamista.Ja valtion rahoituksen lisääminen ei myöskään nosta suomalaisen elokuvan tasoa. Kyse ei ole rahasta vaan tekijöiden henkisestä tasosta.
The Last King Of Scotland on hieno elokuva. Kuinka suuri oli sen budjetti? Tämä lienee joillekin yllätys.
Kuusi miljoonaa dollaria.
Euroissa ei paljoakaan enempää kuin kotimainen elokuva.
Tämän elokuvan nähtyään jokainen voi raapia päätään. Miksiköhän se on noin hyvin tehty?
- Maisteri
Se, että moitin Saarelan Suden vuotta, ei tarkoita etteikö Suomessa osattaisi tehdä elokuvia. Maassamme on tehty paljon hyviä elokuvia 1950- ja 1960-lukujen jälkeenkin. Yleensä kun on pyritty taiteellisuuteen, on epäonnistuttu.
Kuten tuossa äsken joku mainitsi, Kaurismäet ovat joissakin elokuvissa onnistuneet minimalistisella tyylillä ja tarkoituksellisen teennäisellä replikoinnilla, joskin molempien veljesten tuotannossa on myös paljon tekotaiteellista roskaa. Onnistuneita ovat: Arvottomat, Klaani, Rikos ja rangaistus sekä Varjoja paratiisissa. Perttu Lepän elokuvat ovat suhteellisen onnistuneita, kun niissä ei ole yritetty liikaa. Viimesyksyinen Timo Koivusalon Kalteva torni oli onnistunut pienimuotoinen elokuva, vaikken muuten Koivusalon elokuvista olekaan pitänyt, Kulkuria ja joutsenta lukuunottamatta. Myös Markku Pölönen osoitti Koirankynnen leikkaajassaan osaavansa tehdä pienimuotoisen inhimillistä elokuvaa.
Olli Saarela on ollut elokuvissaan ylikehuttu ja lähes aina osoittautunut pettymykseksi. Myös Rukajärven tie oli epäuskottava, katsojamenestyksestään ja totuuspohjastaan huolimatta. Esimerkiksi Irina Björklundin rooli oli elokuvassa aivan turha. Tarkoituksena oli ilmeisesti ympätä elokuvaan väkisin yksi panokohtaus.
Ymmärrän, että on vaikea tehdä persoonallista elokuvaa, johon sekä katsojat että arvostelijat olisivat tyytyväisiä.- Laivat
Menin katsomaan Suden vuotta sillä mielellä, että katsotaan nyt, mitä se Olli Tanjanmies on räpeltänyt, heh heh. Mutta yllättäen pidin kovasti näkemästäni. Yksi parhaista kotimaisista koskaan.
Luin jostakin, että Saarela on saanut vaikutteita Wong Kar Waista. Niinpä olikin: parhaat vuotensa nähnyt hotelli tyylitapetteineen, sadekohtaus, yksi nenäänvetokin. Ja upeaa Tuomas Kantelisen säveltämää musiikkia ja jokin iskelmäkin Wongin tapaan. Wongit on katseltu tarkkaan. Ei se silti ollut matkimista vaan palveli tämän elokuvan sanomaa.
Kun heti alkuteksteissä kerrottiin, että elokuva on Epilepsialiiton tukema, ajattelin ei voi ei, opetuselokuvaako tulin katsomaan. Mutta alkutekstien jälkeen asia ei haitannut. Epilepsia oli olennainen asia elokuvan kerronnassa. Tarina ei olisi ollut uskottava ilman sitä.
Päätähti Krista oli aivan suloinen ja näytteli loistavasti. Samoin tyttären rooliin oli löytynyt lahjakas uusi kasvo. Myös vanhat kasvot vetivät osansa hienosti. Tietysti kävi mielessä, että eikö Suomessa todellakaan ole muita keski-ikäisiä miesnäyttelijöitä. Mutta ehkä ei sitten.
Kannattaa mennä katsomaan! - oxytrooppi
katsomassa kaverini kanssa Suden vuoden ja en erityisemmin yllättynyt tai pettynytkään. Ohutjuoninen ihmissuhdelätinä, jonka miellyttäviä poikkeuksia oli visuaalisesti kaunis kuvaus ja uusi näyttelijäkasvo Krista Kosonen. Kolmisen tähteä olisin antanut, kolme viidestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1226089- 292150
- 1771982
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101153Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.701151- 731007
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241007Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24922Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42907Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12775