Lehtinen ja JP Roos tukkanuottasilla

Iltsikassa

Luitteko viikonvaihteen Ilta-Sanomien Plus -liitteestä Lasse Lehtisen saamat 60 -vuotispäivä onnittelut JPR:lta! Siinä saa Kekkostutkija kuraa oikein kunnolla, mutta LL:n vastaisku on ilmiömäinen, kirje julkaistiin valtakunnallisesti. Kyllä JPR:a nyt mahtaa hävettää ja v*tuttaa! LUKEKAA ja hämmästykää.
Juttu löytyy Lehtisen Blokistakin.

EI uskoisi profesorin sortuvan tuollaiseen alatyyliseen herjailuun.

ttp://www.iltasanomat.fi/plussa/

http://www.lasselehtinen.net/content/category/5/75/102/lang,en/

http://www.valt.helsinki.fi/staff/jproos/

TOVERI TOHTORIN TAISTELUTERVEISET
Julkaistu 10.2.2007 Iltasanomat Plus -liitteessä.

http://www.lasselehtinen.net/content/view/133/102/lang,en/

Kuusikymmentävuotispäiväni johdosta sain vastaanottaa lukuisia tervehdyksiä eri yhteisöiltä ja yksityisiltä. Helsingin yliopiston yhteiskuntapolitiikan laitokselta, sosiaalipolitiikan professori Jeja-Pekka Roosilta tuli kuitenkin lajissaan ylittämätön onnittelu, jonka täten laitan laajempaan jakeluun: "Onnittelen ikääntymisen johdosta! Olen pitkään ollut sitä mieltä että olet yksi lurjusmaisin ja valheellisin suomalainen poliitikko (ja vielä kehnompi historiantutkija) mitä meillä on pitkään aikaan ollut. Odottelen kiinnostuneena missä vaiheessa joudut kiinni epärehellisestä toiminnasta Brysselissä, missä houkutukset ja mahdollisuudet ovat vielä paljon suurempia kuin täällä Suomessa, vaikka täälläkin on jo mahdollista rikastua epäkelvoilla konsteilla.(Uskoakseni olet onnistunut projisoimaan Kekkoseen oman luonteesi huonoimmat piirteet ja käsityksen siitä, että kaikki ovat samanlaisia luihuja vieraan vallan asiamiehiä kuin sinä itse.) Toivon myös kovasti että joudut toistamaan toiveesi Natoon liittymisestä tulevissakin syntymäpäivähaastatteluissa, jos sellaisia tulee. Ainakin Lipponen on niin surkeassa kunnossa että hän ei varmaan pääse tätä iloa näkemään, mutta sinäkin olet tuollainen onneton suomalainen pullukkamies (kumma kun yletön eurooppaintoilusi ei ole johtanut hyvien eurooppalaisten elämäntapojen omaksumiseen...), joten ennuste ei ole kovin hyvä. Natohan olisi pitänyt purkaa silloin kun DDR liittyi Saksaan, se oli se historiallinen ikkuna! Mikä teitä oikeistososiaalidemokraatteja oikein vaivaa, että Nato on teille niin tärkeä asia? Vakavasti puhuen, jos Suomella on joku turvallisuusuhka, niin se liittyy tilanteeseen jossa Baltian maat tai Puola alkavat rettelöidä kunnolla Venäjän kanssa. Siinä tilanteessa saamme olla todella iloisia ettemme ole Naton jäseniä. Ja sinulle siis tosiaan Bush on jonkilainen turvallisuustekijä maailmassa? Toivotan sinulle siis ahkerointia Brysselissä, paljon ilmaisia lounaita ja muuta hyvää ja sitten jossain vaiheessa jotain virheliikettä, liiallista ylimielisyyttä, joka kostautuu. Sehän sinulta luontuu. Juuri sinunkaltaisiasi edusmiehiä ja etujemme valvojia me siellä tarvitsemme, jotta jonain päivänä saamme sanoa hyvästit EU:lle, ainakin sen nykymuodossa. Terveisiä Stubbille, joka sentään on jossain mielessä rehellinen hölmö, kun sinulle tämä EU- ja NATO-intoilukin on luultavasti vain hauskaa peliä, jonka seurauksista et piittaa. Ystävällisin terveisin JPR"
Tunnen onnittelijani vain nimeltä, joten päätin kurkata miehen nettisivuille ja katsoa millaisista lähtökohdista tunnerekisteri on peräisin. Näin professori kertoo itsestään:
"Vanhempani olivat melko konservatiivisia, Viipurin evakkoja, isä oli lisäksi istunut Pietarissa vankilassa jouduttuaan kiinni jääkärivärväyksestä. Hän kuului siis ns. kalterijääkäreihin (jääkärit jotka oli saatu kiinni heidän yrittäessään lähteä koulutukseen ja tuomittu vankeuteen, josta he vapautuivat maaliskuun vallankumouksessa 1917) ja oli heidän puheenjohtajansa 1950–luvulla. Isälle kommunistit olivat myrkkyä, mutta isänmaalliset sosialidemokraatit (kuten Väinö Tanner) kelpasivat kyllä. Kekkonen oli hänen mielestään tyypillinen vallanhimoinen poliitikko joka oli valmis mihin tahansa likaisiin konsteihin päämääriensä toteuttamiseksi. Isän suuret ihanteet olivat Winston Churchill ja John Foster Dulles (jälkimmäinen juuri kommunismin ja Neuvostoliiton tiukkana vastustajana). Hän ei onnekseen koskaan tullut näkemään esiintymistäni ASS:n listoilla ylioppilasvaaleissa tai liittymistäni kommunistiseen puolueeseen, sillä hän kuoli kesällä 1964, juuri minun päästyäni ylioppilaaksi.
Minut nimitettiin Joensuun korkeakoulun apulaisprofessoriksi vuonna 1974. Olin sitä ennen hoitanut Helsingissä apulaisprofessuuria vuodesta 1971 ja väitellyt 1973, minkä jälkeen opetin kaksi lukukautta Los Angelesissa UCLA:ssa (ilman että kukaan kyseli puoluekannan perään). Joensuussa olin vielä aktiivisesti Tutkijaliitossa mukana, samoin kuin SKP:n rivijäsenenä paikallisosastossa, mutta en tuolloinkaan enää millään tavoin keskeisesti.
Neuvostoliitossa kävin ensi kertaa 60–luvulla ja lukuisia kertoja 70–luvun puolella… Aina kun kuubalaiset isot sikarit tulivat asuntolan kioskiin, ostin niitä lukuisia. Nykyään ei sellainen luxus kävisi päinsä, puhumattakaan nyt puolen kilon kaviaaripurkkien syömisestä aamiaiseksi. Ah niitä aikoja … hyväksyin myös Tshekkoslovakian miehityksen valitettavana, mutta kansainvälispoliittisena välttämättömyytenä. Asiat olivat ikään kuin eri osastoissa ja tietysti oli niin, että aivan väärään joukkoon sitä olisi joutunut, jos olisi avoimesti Neuvostoliittoa arvostellut…

Joissakin kohdin on täytynyt vähän lieventää kantaansa (henkilökohtaisen omaisuuden hankkiminen, osakkeiden pienomistus) mutta kaikenlainen yhteiskunnallinen ja poliittinen periaatteettomuus tai korruptio, on edelleen minulle hyvin vastenmielistä. Tämän vuoksi inhoan erityisesti johtavia sosiaalidemokraatteja ja kokoomuslaisia, jotka ovat siis joko pettäneet ihanteensa tai suoraan ostettuja, politiikkahuoria (mitä muuta edustavatkaan Stubbin tai Vapaavuoren vaalikampanjat!). En siis ole takinkääntäjä: en edelleenkään pidä Neuvostoliittoa yhtä pahana kuin natsi-Saksaa (tosin Stalinin pahimpana kautena tultiin kyllä aika lähelle), enkä kadu 60- ja 70-lukulaisuuttani...tulin muuten eronneeksi SKP:stä vasta 80–luvun puolella, Helsinkiin palattuani. Eroaminen tapahtui jättämällä jäsenmaksut maksamatta ja jättäytymällä pois kaikesta toiminnasta. Me hyökkäsimme omia isiämme vastaan. Me pidimme professoreita nollina. Nyt olen opettanut yliopistolla lähes 40 vuotta, ja vieläkään ei ole tullut yhtään aitoa vastaanväittäjäsukupolvea. Itse olen edelleen paljon yhteiskuntakriittisempi kuin useimmat oppilaistani."
Ymmärrän hyvin professorin oppilaita. Minun ei tulisi mieleenikään väittää häntä vastaan.
Lasse Lehtinen

9

1722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse Lehtiselle

Stalinisti-professori JP Roos teki valtavan suuren palveluksen
      Lasse Lehtisen tahraantuneelle julkisuuden kuvalle!

Ei liene ensimmäinen kerta kun entiset STALINISTIT hyppäävät
      palvelemaan UUTTA ISÄNTÄÄ ja toisenlaista ääriliikettä,
      nyt Lasse Lehtisen ÄÄLIÖOIKEISTOLAISUUTTA!

• missä pommisuojat?

Missä pommisuojat? Saako kaasunaamarit mukaan ja kolmen kuukauden muonan. Nyt alkaa röfessörien sota! Kauheaa ja hirveää! Tätä se mun uneni tiesi!

• sentään

"alkaa röfessörien sota!"

Lasse Lehtinen ei sentään ole mikään professori eikä hänestä koskaan professoria tulekaan.

- Pelkkä politiikan LUUSERI ja tyhjäntoimittaja, joka tippui eduskunnasta 1983 menetettyään äänestäjiensä luottamuksen ja itse omakohtaisesti "spämmäsi" oman uransa sekä diplomatian saralla että kansainvälisissä tehtävissä ... ym. .. ym.

Sen sijaan ihmettelen kuinka tästä JP Roosista, kinttupolujen juoksentelijasta, on koskaan professoria edes tullutkaan. Ja kuvittelee olevansa vielä maratoonari kun tallustelee sen just ja just alle 5 tunnin ...

J.P.Roos. MARATONMIEHEN ELÄMÄ. 2. uudistettu painos. Helsinki 1995
        http://www.valt.helsinki.fi/staff/jproos/maresip.htm

• tarkemmin
        sentään kirjoitti:

"alkaa röfessörien sota!"

Lasse Lehtinen ei sentään ole mikään professori eikä hänestä koskaan professoria tulekaan.

- Pelkkä politiikan LUUSERI ja tyhjäntoimittaja, joka tippui eduskunnasta 1983 menetettyään äänestäjiensä luottamuksen ja itse omakohtaisesti "spämmäsi" oman uransa sekä diplomatian saralla että kansainvälisissä tehtävissä ... ym. .. ym.

Sen sijaan ihmettelen kuinka tästä JP Roosista, kinttupolujen juoksentelijasta, on koskaan professoria edes tullutkaan. Ja kuvittelee olevansa vielä maratoonari kun tallustelee sen just ja just alle 5 tunnin ...

J.P.Roos. MARATONMIEHEN ELÄMÄ. 2. uudistettu painos. Helsinki 1995
        http://www.valt.helsinki.fi/staff/jproos/maresip.htm

"alkaa röfessörien sota!" Lienee oltava tarkka ei puhuta professoreista.
        Muuten olen saman mielinen kirjoituksesi kanssa. Ainut missä tämä saatanan savolainen juonittelija on onnistunut, niin savolaismafian johtohahmona heilumisessa. Siellä häärää Lipposet, Liikaset ja Ahtisaaret, sekä lauma vuorineuvoksia hänen keppinsä tahdissa. Pitäisi katsoa tarkemmin Lehtisen varallisuuden huikea kasvu 90-luvun lamassa. Verottajalle se on jo myöhäistä, mutta muuten vain kansan tietoon.
        Roos kuuluu sihhen yliopiston kauhukabinettiin, jossa ovat Esa Saariset ja muut luonnon muovaamat kummallisuudet. Ennen esim. psykologian laitokselle pääsivät vain homot etenemään professuureihin. Nyt koko yliopistossa homot, lesbot ja kummallisuudet saavat kiinitiönsä.

• sentään
        tarkemmin kirjoitti:

"alkaa röfessörien sota!" Lienee oltava tarkka ei puhuta professoreista.
        Muuten olen saman mielinen kirjoituksesi kanssa. Ainut missä tämä saatanan savolainen juonittelija on onnistunut, niin savolaismafian johtohahmona heilumisessa. Siellä häärää Lipposet, Liikaset ja Ahtisaaret, sekä lauma vuorineuvoksia hänen keppinsä tahdissa. Pitäisi katsoa tarkemmin Lehtisen varallisuuden huikea kasvu 90-luvun lamassa. Verottajalle se on jo myöhäistä, mutta muuten vain kansan tietoon.
        Roos kuuluu sihhen yliopiston kauhukabinettiin, jossa ovat Esa Saariset ja muut luonnon muovaamat kummallisuudet. Ennen esim. psykologian laitokselle pääsivät vain homot etenemään professuureihin. Nyt koko yliopistossa homot, lesbot ja kummallisuudet saavat kiinitiönsä.

"..Siellä häärää Lipposet, Liikaset ja
        Ahtisaaret, sekä lauma vuorineuvoksia .."
        "homot, lesbot ja kummallisuudet .."

- Olisikohan sinun aika hakeutua ihan
        vakavissaan - HOITOON!

• mistä keksit?
        sentään kirjoitti:

"..Siellä häärää Lipposet, Liikaset ja
        Ahtisaaret, sekä lauma vuorineuvoksia .."
        "homot, lesbot ja kummallisuudet .."

- Olisikohan sinun aika hakeutua ihan
        vakavissaan - HOITOON!

amispojut hoki tuota jo 1992 koulujen pihoissa. Heiiiii säääää ooot upeeeeeee!!!!!

• aika.

Roosin kirje on outoa tekstiä. Yleensä tutkijat pyrkivät uskottavutensa säilyttämiseen ja varovat viimeiseen asti harkitsemattomia lausuntoja. Roosin "tyyli" on kuin 30-luvun neuvostovenäjältä tai 70-luvun tiedonantajasta.

Solvausten syytäminen tuntemattomalle henkilölle osoittaa harkintakyvyn harkintakyvyn katoamisen.

Valitettavaa on, että professori käyttää tiedeyhteisön arvovaltaa tavalla, johon hänellä ei ole oikeuksia.

Kummaliseen valoon asettuvat maan suurimman yliopiston rekrytoinnin kriteerit. Miten valtiotieteellisen tiedekunnan professorin huomiot ja analyysit valtiosta ja sen toimijoista voivat erota professroin -muista- tieteellisistä kannanotoista?

• meikämie

Lasse Lehtinen on niin kertakaikkisen turha jätkä, historian vääristelijä ja NATO-intoilija, että kaikki Roosin haukut ovat tiukaka asiaa.

Ei muutne oel mikään köyhä mies. Konjakkilaatikoita ja sikarirasioita rahtaa mökilleen.

• sitä
        meikämie kirjoitti:

Lasse Lehtinen on niin kertakaikkisen turha jätkä, historian vääristelijä ja NATO-intoilija, että kaikki Roosin haukut ovat tiukaka asiaa.

Ei muutne oel mikään köyhä mies. Konjakkilaatikoita ja sikarirasioita rahtaa mökilleen.

laulua: "Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu"? ..... Siinä on sulle sopivaa tekstiä, ei tarvihte katehtia Lehtistä, kai sillä on jotain päässä, kun on tehnyt rahaa, niin että voi kanniskella konjakkipullojakin ja tuprutella ketunhäntiä sikarista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      2838
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      207
      1251
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      116
      1211
    4. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      336
      1092
    5. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      111
      1023
    6. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      401
      984
    7. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      85
      977
    8. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66