Työskentelen eräässä kodintekniikan huoltoyrityksessä ja työhöni kuuluu myös kuljetustehtäviä pari kertaa viikossa. Nämä ajoreissut kestävät normaalisti 7-9 tuntia ja niistä kuuluu silloin minulle maksaa osapäiväraha eli 14€ päivältä. Työnantaja ei kuitenkaan halua maksaa päivärahoja ja on yksipuolisesti päättänyt ettei niitä makseta.
Tiedän että pakkohan nuo on maksaa kun nostan metelin mutta kysyisinkin nyt että pystyykö työnantaja omassa verotuksessaan vähentämään työntekijöille maksetut päivärahat? Nehän ovat verotonta tuloa. Ilmeisesti työntekijä pystyy omassa verotuksessaan maksamattomat päivärahat vähentämään(?) mutta kävisihän se kätevämmin jos asia hoidettaisiin työnantajan puolelta.
Yritin löytää asiaan vastausta netin kautta mutta mitään yksiselitteistä ei oikein osunut silmiin.
Päivärahat ja työnantajan verotus
9
2681
Vastaukset
- jos ei maksa
Ei niitä ole mikään pakko maksaa.
- 1234567890
Oletko varma ettei ole pakko maksaa? Päivärahat on kuitenkin työehtosopimuksessa määritelty ja ehdot niiden maksamiseen täyttyvät.
Jos oletetaan ettei työnantajan tarvitse maksaa päivärahoja, voiko niitä hakea jotain muuta kautta?
- putte
Päivärahan maksusta määrätään TESsissä. Sieltä selviää se onko työnantajan maksettava päivärahaa vai ei.
Verottaja määrää sen, onko päiväraha verollista vai ei. Riippumatta siitä onko työnantaja maksanut päivärahaa, saat sinä työntekijänä päivärahaa vastaavan osuuden verotta, mikäli verottajan asettamat edellytykset verottomalle päivärahalle täytyy.- lfdgsjlfjg
Aina oppii uutta.
Kerropa kuinka tapahtuu käytännössä kyseinen "päivärahaa vastaavan osuuden saaminen verotta".
En ole koskaan moisesta kuullut, mutta uteliaana odotan tietoa lisää ;) - verottaja
lfdgsjlfjg kirjoitti:
Aina oppii uutta.
Kerropa kuinka tapahtuu käytännössä kyseinen "päivärahaa vastaavan osuuden saaminen verotta".
En ole koskaan moisesta kuullut, mutta uteliaana odotan tietoa lisää ;)jos et sitä ymmärrä, työntekijällähän on oikeus vähentää lisääntyneinä elantokustannuksina päivärahan suuruinen määrä verotettavista tuloistaan mikäli työnantaja ei ole päivärahaa maksanut jos verovapaan päivärhan maksuedellytykset ovat olemassa.
- putte
lfdgsjlfjg kirjoitti:
Aina oppii uutta.
En ole koskaan moisesta kuullut, mutta uteliaana odotan tietoa lisää ;)No tuossa yllähän se jo tulikin, joskaan otsikointiin en yhdy.
- dkfjfsjföalkjf
putte kirjoitti:
No tuossa yllähän se jo tulikin, joskaan otsikointiin en yhdy.
enpä saanut vastausta kysymykseeni:
esim. jos olen tehnyt yhden työmatkan josta olen oikeutettu verottomaan päivärahaan 30 euroa. työnantaja ei sitä ole minulle maksanut. kuinka saa kyseisen päivärahan hyväkseni verotuksessa?
en kyllä löydä veroilmoituksen täyttöohjeesta apua kyseiseen asiaan.
saanko vastauksen ennen kuin aletaan nimittelemään? - putte
dkfjfsjföalkjf kirjoitti:
enpä saanut vastausta kysymykseeni:
esim. jos olen tehnyt yhden työmatkan josta olen oikeutettu verottomaan päivärahaan 30 euroa. työnantaja ei sitä ole minulle maksanut. kuinka saa kyseisen päivärahan hyväkseni verotuksessa?
en kyllä löydä veroilmoituksen täyttöohjeesta apua kyseiseen asiaan.
saanko vastauksen ennen kuin aletaan nimittelemään?http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=4785;62949
Tuossa osoitteessa asia kerrotaan kohdassa 2.
Jos vähennyksesi on noin pieni se kuuluu siihen tulonhankkimisvähennyksen piiriin jonka kaikki palkansaajat saavat vaikkei vähennettävää olisikaan.
En ole nimitellyt. - vähennyksiin
putte kirjoitti:
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=4785;62949
Tuossa osoitteessa asia kerrotaan kohdassa 2.
Jos vähennyksesi on noin pieni se kuuluu siihen tulonhankkimisvähennyksen piiriin jonka kaikki palkansaajat saavat vaikkei vähennettävää olisikaan.
En ole nimitellyt."jos et sitä ymmärrä, työntekijällähän on oikeus vähentää lisääntyneinä elantokustannuksina päivärahan suuruinen määrä verotettavista tuloistaan mikäli työnantaja ei ole päivärahaa maksanut jos verovapaan päivärhan maksuedellytykset ovat olemassa."
tätä minä juuri epäilinkin: työntekijä ei saa vähentää päivärahan suuruista määrää vaan vähennys on toteutuneiden kustannusten mukainen tai verohallituksen matkakuluvähennyspäätöksen mukainen.
kiitos hyvästä linkistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733