Päivärahat ja työnantajan verotus

1234567890

Työskentelen eräässä kodintekniikan huoltoyrityksessä ja työhöni kuuluu myös kuljetustehtäviä pari kertaa viikossa. Nämä ajoreissut kestävät normaalisti 7-9 tuntia ja niistä kuuluu silloin minulle maksaa osapäiväraha eli 14€ päivältä. Työnantaja ei kuitenkaan halua maksaa päivärahoja ja on yksipuolisesti päättänyt ettei niitä makseta.

Tiedän että pakkohan nuo on maksaa kun nostan metelin mutta kysyisinkin nyt että pystyykö työnantaja omassa verotuksessaan vähentämään työntekijöille maksetut päivärahat? Nehän ovat verotonta tuloa. Ilmeisesti työntekijä pystyy omassa verotuksessaan maksamattomat päivärahat vähentämään(?) mutta kävisihän se kätevämmin jos asia hoidettaisiin työnantajan puolelta.

Yritin löytää asiaan vastausta netin kautta mutta mitään yksiselitteistä ei oikein osunut silmiin.

9

2681

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos ei maksa

Ei niitä ole mikään pakko maksaa.

• 1234567890

Oletko varma ettei ole pakko maksaa? Päivärahat on kuitenkin työehtosopimuksessa määritelty ja ehdot niiden maksamiseen täyttyvät.

Jos oletetaan ettei työnantajan tarvitse maksaa päivärahoja, voiko niitä hakea jotain muuta kautta?

• putte

Päivärahan maksusta määrätään TESsissä. Sieltä selviää se onko työnantajan maksettava päivärahaa vai ei.
      Verottaja määrää sen, onko päiväraha verollista vai ei. Riippumatta siitä onko työnantaja maksanut päivärahaa, saat sinä työntekijänä päivärahaa vastaavan osuuden verotta, mikäli verottajan asettamat edellytykset verottomalle päivärahalle täytyy.

• lfdgsjlfjg

Aina oppii uutta.

Kerropa kuinka tapahtuu käytännössä kyseinen "päivärahaa vastaavan osuuden saaminen verotta".

En ole koskaan moisesta kuullut, mutta uteliaana odotan tietoa lisää ;)

• verottaja
        lfdgsjlfjg kirjoitti:

Aina oppii uutta.

Kerropa kuinka tapahtuu käytännössä kyseinen "päivärahaa vastaavan osuuden saaminen verotta".

jos et sitä ymmärrä, työntekijällähän on oikeus vähentää lisääntyneinä elantokustannuksina päivärahan suuruinen määrä verotettavista tuloistaan mikäli työnantaja ei ole päivärahaa maksanut jos verovapaan päivärhan maksuedellytykset ovat olemassa.

• putte
        lfdgsjlfjg kirjoitti:

Aina oppii uutta.

No tuossa yllähän se jo tulikin, joskaan otsikointiin en yhdy.

• dkfjfsjföalkjf
        putte kirjoitti:

No tuossa yllähän se jo tulikin, joskaan otsikointiin en yhdy.

enpä saanut vastausta kysymykseeni:

esim. jos olen tehnyt yhden työmatkan josta olen oikeutettu verottomaan päivärahaan 30 euroa. työnantaja ei sitä ole minulle maksanut. kuinka saa kyseisen päivärahan hyväkseni verotuksessa?

en kyllä löydä veroilmoituksen täyttöohjeesta apua kyseiseen asiaan.

saanko vastauksen ennen kuin aletaan nimittelemään?

• putte
        dkfjfsjföalkjf kirjoitti:

enpä saanut vastausta kysymykseeni:

esim. jos olen tehnyt yhden työmatkan josta olen oikeutettu verottomaan päivärahaan 30 euroa. työnantaja ei sitä ole minulle maksanut. kuinka saa kyseisen päivärahan hyväkseni verotuksessa?

en kyllä löydä veroilmoituksen täyttöohjeesta apua kyseiseen asiaan.

saanko vastauksen ennen kuin aletaan nimittelemään?

http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=4785;62949

Tuossa osoitteessa asia kerrotaan kohdassa 2.

Jos vähennyksesi on noin pieni se kuuluu siihen tulonhankkimisvähennyksen piiriin jonka kaikki palkansaajat saavat vaikkei vähennettävää olisikaan.

En ole nimitellyt.

• vähennyksiin
        putte kirjoitti:

http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=4785;62949

Tuossa osoitteessa asia kerrotaan kohdassa 2.

Jos vähennyksesi on noin pieni se kuuluu siihen tulonhankkimisvähennyksen piiriin jonka kaikki palkansaajat saavat vaikkei vähennettävää olisikaan.

En ole nimitellyt.

"jos et sitä ymmärrä, työntekijällähän on oikeus vähentää lisääntyneinä elantokustannuksina päivärahan suuruinen määrä verotettavista tuloistaan mikäli työnantaja ei ole päivärahaa maksanut jos verovapaan päivärhan maksuedellytykset ovat olemassa."

tätä minä juuri epäilinkin: työntekijä ei saa vähentää päivärahan suuruista määrää vaan vähennys on toteutuneiden kustannusten mukainen tai verohallituksen matkakuluvähennyspäätöksen mukainen.

kiitos hyvästä linkistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe