lapset eivät ymmärrä

hilekka ...

Uskonnon tunneilla varsinkin pikkulapset joutuvat oppimaan paljon sellaista, jota he eivät ymmärrä.
Siitä muutama esimerkki:
- ... sikisi Pyhästä hengestä; poika kysyi: miten se sikisi?
- ... hänet vietiin ympärileikattavaksi: mitä siinä oikein leikattiin ympäri? miksi se tehtiin vain pojille?

Mitenkähän opettaja nuo selittäisi lapsille? Eivät usein taida vain älytä kysyä.

13

949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Uskonnon opetus peruskoulussa ainakin alaluokilla pitäisi lopettaa ja opettaa tilalla hyviä tapoja, eettistä kasvatusta, ympäristöoppia, vuorovaikutustaitoja ja äidinkieltä..

      Ihmisoikeuksien julistus antaa paljon parempia eväitä eettien kasvuun kuin kymmenen käskyä joka alkaa suvaitsemattomasti "Minä olen Herra..."

      • aito ihmetteliä

        täysin kanssasi samaa mieltä. Uskonnon opetus tulisi alkaa vasta kun lapsi osaa itse hahmottaa mitä uskonto "pitää sisällään". Ehkä 15-16 vuotias lapsi on kehityksessään valmis uskonnonopetukseen, silloin hänellä on kyky tarkastella asioita kriittisesti. Siihen asti lapsellille voi opettaa uskonnon sijasta yleistä moraalia. Alakoulu ikäinen lapsi oppii jo mikä on oikein ja mikä väädin, mutta uskonnot on niin moniselitteisiä, ettei lapsen käsityskyky osaa vielä niitä hahmottaa.


      • uskonnollisisa asioita
        aito ihmetteliä kirjoitti:

        täysin kanssasi samaa mieltä. Uskonnon opetus tulisi alkaa vasta kun lapsi osaa itse hahmottaa mitä uskonto "pitää sisällään". Ehkä 15-16 vuotias lapsi on kehityksessään valmis uskonnonopetukseen, silloin hänellä on kyky tarkastella asioita kriittisesti. Siihen asti lapsellille voi opettaa uskonnon sijasta yleistä moraalia. Alakoulu ikäinen lapsi oppii jo mikä on oikein ja mikä väädin, mutta uskonnot on niin moniselitteisiä, ettei lapsen käsityskyky osaa vielä niitä hahmottaa.

        jo hyvin pienenä. Seitsemänvuotias kouluun menijä tuntee normaalisti jo oman uskontonsa pääkäsitteet, tietää miksi uskonnollisia juhlia vietetään ja ymmärtää hyvän ja pahan eron.

        Vain niiden ihmisten lapset, joille ei ole kotona opetettu uskontoa eivät ymmärrä siitä mitään. Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille. Seitsemän vuotias elää jo myöhäislapsuuttaan. Hän on jo melko valmis ihminen. 15-16-vuotias ei taas enää ole lapsi, vaan aikuistuva nuori.

        Ei muuten ole olemassa mitään "yleistä moraalia". Moraali on aina arvosidonnaista.


      • aito ihmetteliä
        uskonnollisisa asioita kirjoitti:

        jo hyvin pienenä. Seitsemänvuotias kouluun menijä tuntee normaalisti jo oman uskontonsa pääkäsitteet, tietää miksi uskonnollisia juhlia vietetään ja ymmärtää hyvän ja pahan eron.

        Vain niiden ihmisten lapset, joille ei ole kotona opetettu uskontoa eivät ymmärrä siitä mitään. Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille. Seitsemän vuotias elää jo myöhäislapsuuttaan. Hän on jo melko valmis ihminen. 15-16-vuotias ei taas enää ole lapsi, vaan aikuistuva nuori.

        Ei muuten ole olemassa mitään "yleistä moraalia". Moraali on aina arvosidonnaista.

        kun ekaluokkalaiselle opetetaan esimerkiksi että 1 1=2 kuin asioita jotka perustuvat uskomuksiin. Matemaattiset ja muut tieteeseen perustuvat tosiasiat voi lapselle näyttää esimerkin valossa otetaan 2 omenaa ja lisätään 2 omenaa niin sen voi lapsi itse nähdä että siinä on 4 omenaa. Kun taas uskomuksiin perustuvat asiat mitä ei voi lapsille havainollistaa, niin silloin opettaja voi tuputtaa lapsille omia uskomuksiaan. Kun kaikki opetus pitäisi perustua nykytieteellä todistettaviin tosiasioihin, ja hyvin tärkeää on myös että lapsia opetetaan kriittiseen ajatteluun. Kun on sellainen asia kuin uskonto/uskomukse, nuoren lapsen ajatuskyky ei vielä siihen ole valmis. Kyllä jokainen vanhempi, samoin opettaja osaa opettaa lapselle mikä on oikein ja mikä väädin, esimerkiksi jos lyö toista niin se sattuu. Sellaisia asioita pienikin lapsi ymärtää, mutta ei vielä uskontoja/uskomuksia, koska ne on niin moniselitteisiä. Esimerkiksi nyt on aikuistenkin keskuudessa on monta tulkintaa raamatusta, ja kaikki ovat mielestään varmoja että "minun" tulkintani on se oikea.Silloin on vaara että lapselle opetetaan vain opettajan edustaman uskonsuunnan tulkinta raamatusta..


      • Ei voi opettaa

        Ei koulussa pitäisi tuollaista satuainetta edes olla! Yhtä faktaa on Kalevela ja sen maailman syntyminen. Milloinhan Suomen koululaitoksessa sadaan tämä pahemman tason höpötys loppumaan. Samalla laittomien kirkollisverojen kerääminen yritksiltä. Jos joku haluaa yllä pitää tätä satuaan maksakoon myös itse sen!


      • aixi
        aito ihmetteliä kirjoitti:

        kun ekaluokkalaiselle opetetaan esimerkiksi että 1 1=2 kuin asioita jotka perustuvat uskomuksiin. Matemaattiset ja muut tieteeseen perustuvat tosiasiat voi lapselle näyttää esimerkin valossa otetaan 2 omenaa ja lisätään 2 omenaa niin sen voi lapsi itse nähdä että siinä on 4 omenaa. Kun taas uskomuksiin perustuvat asiat mitä ei voi lapsille havainollistaa, niin silloin opettaja voi tuputtaa lapsille omia uskomuksiaan. Kun kaikki opetus pitäisi perustua nykytieteellä todistettaviin tosiasioihin, ja hyvin tärkeää on myös että lapsia opetetaan kriittiseen ajatteluun. Kun on sellainen asia kuin uskonto/uskomukse, nuoren lapsen ajatuskyky ei vielä siihen ole valmis. Kyllä jokainen vanhempi, samoin opettaja osaa opettaa lapselle mikä on oikein ja mikä väädin, esimerkiksi jos lyö toista niin se sattuu. Sellaisia asioita pienikin lapsi ymärtää, mutta ei vielä uskontoja/uskomuksia, koska ne on niin moniselitteisiä. Esimerkiksi nyt on aikuistenkin keskuudessa on monta tulkintaa raamatusta, ja kaikki ovat mielestään varmoja että "minun" tulkintani on se oikea.Silloin on vaara että lapselle opetetaan vain opettajan edustaman uskonsuunnan tulkinta raamatusta..

        hänen omaa uskontoaan. Jos vanhemmat eivät usko, erotkoot kirkostaan/uskontokunnastaan. Silloin lapsikin vaputuu uskonnonopetuksesta ja "pääsee" ikitylsään ET-opetukseen, jossa todellakin jauhetaan vain hyviä tapoja ja sen sellaista eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta.


      • aixi
        Ei voi opettaa kirjoitti:

        Ei koulussa pitäisi tuollaista satuainetta edes olla! Yhtä faktaa on Kalevela ja sen maailman syntyminen. Milloinhan Suomen koululaitoksessa sadaan tämä pahemman tason höpötys loppumaan. Samalla laittomien kirkollisverojen kerääminen yritksiltä. Jos joku haluaa yllä pitää tätä satuaan maksakoon myös itse sen!

        kirjallisuuden tunnilla. Raamattu ja Kalevala kuuluvat molemmat yleissivistykseen.


      • opetuksen määrä
        aixi kirjoitti:

        kirjallisuuden tunnilla. Raamattu ja Kalevala kuuluvat molemmat yleissivistykseen.

        on täysin suhteeton...
        ajatelkaapa nyt: tunti viikossa ja kahtena vuotena 2, siis yhteensä 11 vuosiviikotuntia peruskoulun 9 vuoden aikana,
        tunteja siten ainakin 30 vuodessa, siis 330 tuntia peruskoulumme aikana...
        juutalaisten ym. lähi-itäläisten Raamatun tarinoihin perustuvaa juttua, legendaa, kun taas Kalevalaa(mme) opiskellaan vain ehkä 1-2 tuntia...


      • uskonnottomasti
        uskonnollisisa asioita kirjoitti:

        jo hyvin pienenä. Seitsemänvuotias kouluun menijä tuntee normaalisti jo oman uskontonsa pääkäsitteet, tietää miksi uskonnollisia juhlia vietetään ja ymmärtää hyvän ja pahan eron.

        Vain niiden ihmisten lapset, joille ei ole kotona opetettu uskontoa eivät ymmärrä siitä mitään. Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille. Seitsemän vuotias elää jo myöhäislapsuuttaan. Hän on jo melko valmis ihminen. 15-16-vuotias ei taas enää ole lapsi, vaan aikuistuva nuori.

        Ei muuten ole olemassa mitään "yleistä moraalia". Moraali on aina arvosidonnaista.

        "Seitsemänvuotias kouluun menijä .... ymmärtää hyvän ja pahan eron. ... Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille."

        Eettistä ja tapakasvatusta on jo päivähodossa, ja kotona, sehän on selvä. Voiko joku todella uskoa, että uskonnottomat eivät anna eettistä ja tapakasvatusta lapsilleen!? Totta kai antavat, ja se on paljon parempaa kuin Raamatun vanhentuneisiin dogmeihin perustuva tapakasvatus..


      • sisällöstä
        aixi kirjoitti:

        hänen omaa uskontoaan. Jos vanhemmat eivät usko, erotkoot kirkostaan/uskontokunnastaan. Silloin lapsikin vaputuu uskonnonopetuksesta ja "pääsee" ikitylsään ET-opetukseen, jossa todellakin jauhetaan vain hyviä tapoja ja sen sellaista eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta.

        "ikitylsään ET-opetukseen... eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta."

        Kyllä ETssa puhutaan myös uskonnoista ja erilaisista katsomuksista... OPS löytyy www.oph.fi -sivuilta

        Kirjoittajalle kunnollista olisi ilmeisesti tai varmaankin vain hänen oma tulkintansa kristinuskosta..


      • ET:stä
        sisällöstä kirjoitti:

        "ikitylsään ET-opetukseen... eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta."

        Kyllä ETssa puhutaan myös uskonnoista ja erilaisista katsomuksista... OPS löytyy www.oph.fi -sivuilta

        Kirjoittajalle kunnollista olisi ilmeisesti tai varmaankin vain hänen oma tulkintansa kristinuskosta..

        itse olin kiinnostunut kaikista uskonnoista lapsena ja nuorena, mutta en aikuisena pysty enäää uskomaan mihinkään, joten erosin kirkosta. Jokin objektiivisempi suhtautuminen eettisiin kysymyksiiin kuin tunnustuksellinen uskonnonopetus olisi minuakin miellyttänyt. Muistan että kirkkohistorian jankkkaus tuntui todella uuvuttavalta.


    • opettajana oppilaana
    • Lapsenkasvattaja

      Kristinuskon ja sivistyksen mukaan lapsille opetetaan että -hyvä tapa- on oikein ja -paha tapa- on väärin. (Simonaho)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe