lapset eivät ymmärrä

hilekka ...

Uskonnon tunneilla varsinkin pikkulapset joutuvat oppimaan paljon sellaista, jota he eivät ymmärrä.
Siitä muutama esimerkki:
- ... sikisi Pyhästä hengestä; poika kysyi: miten se sikisi?
- ... hänet vietiin ympärileikattavaksi: mitä siinä oikein leikattiin ympäri? miksi se tehtiin vain pojille?

Mitenkähän opettaja nuo selittäisi lapsille? Eivät usein taida vain älytä kysyä.

13

906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Uskonnon opetus peruskoulussa ainakin alaluokilla pitäisi lopettaa ja opettaa tilalla hyviä tapoja, eettistä kasvatusta, ympäristöoppia, vuorovaikutustaitoja ja äidinkieltä..

      Ihmisoikeuksien julistus antaa paljon parempia eväitä eettien kasvuun kuin kymmenen käskyä joka alkaa suvaitsemattomasti "Minä olen Herra..."

      • aito ihmetteliä

        täysin kanssasi samaa mieltä. Uskonnon opetus tulisi alkaa vasta kun lapsi osaa itse hahmottaa mitä uskonto "pitää sisällään". Ehkä 15-16 vuotias lapsi on kehityksessään valmis uskonnonopetukseen, silloin hänellä on kyky tarkastella asioita kriittisesti. Siihen asti lapsellille voi opettaa uskonnon sijasta yleistä moraalia. Alakoulu ikäinen lapsi oppii jo mikä on oikein ja mikä väädin, mutta uskonnot on niin moniselitteisiä, ettei lapsen käsityskyky osaa vielä niitä hahmottaa.


      • uskonnollisisa asioita
        aito ihmetteliä kirjoitti:

        täysin kanssasi samaa mieltä. Uskonnon opetus tulisi alkaa vasta kun lapsi osaa itse hahmottaa mitä uskonto "pitää sisällään". Ehkä 15-16 vuotias lapsi on kehityksessään valmis uskonnonopetukseen, silloin hänellä on kyky tarkastella asioita kriittisesti. Siihen asti lapsellille voi opettaa uskonnon sijasta yleistä moraalia. Alakoulu ikäinen lapsi oppii jo mikä on oikein ja mikä väädin, mutta uskonnot on niin moniselitteisiä, ettei lapsen käsityskyky osaa vielä niitä hahmottaa.

        jo hyvin pienenä. Seitsemänvuotias kouluun menijä tuntee normaalisti jo oman uskontonsa pääkäsitteet, tietää miksi uskonnollisia juhlia vietetään ja ymmärtää hyvän ja pahan eron.

        Vain niiden ihmisten lapset, joille ei ole kotona opetettu uskontoa eivät ymmärrä siitä mitään. Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille. Seitsemän vuotias elää jo myöhäislapsuuttaan. Hän on jo melko valmis ihminen. 15-16-vuotias ei taas enää ole lapsi, vaan aikuistuva nuori.

        Ei muuten ole olemassa mitään "yleistä moraalia". Moraali on aina arvosidonnaista.


      • aito ihmetteliä
        uskonnollisisa asioita kirjoitti:

        jo hyvin pienenä. Seitsemänvuotias kouluun menijä tuntee normaalisti jo oman uskontonsa pääkäsitteet, tietää miksi uskonnollisia juhlia vietetään ja ymmärtää hyvän ja pahan eron.

        Vain niiden ihmisten lapset, joille ei ole kotona opetettu uskontoa eivät ymmärrä siitä mitään. Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille. Seitsemän vuotias elää jo myöhäislapsuuttaan. Hän on jo melko valmis ihminen. 15-16-vuotias ei taas enää ole lapsi, vaan aikuistuva nuori.

        Ei muuten ole olemassa mitään "yleistä moraalia". Moraali on aina arvosidonnaista.

        kun ekaluokkalaiselle opetetaan esimerkiksi että 1 1=2 kuin asioita jotka perustuvat uskomuksiin. Matemaattiset ja muut tieteeseen perustuvat tosiasiat voi lapselle näyttää esimerkin valossa otetaan 2 omenaa ja lisätään 2 omenaa niin sen voi lapsi itse nähdä että siinä on 4 omenaa. Kun taas uskomuksiin perustuvat asiat mitä ei voi lapsille havainollistaa, niin silloin opettaja voi tuputtaa lapsille omia uskomuksiaan. Kun kaikki opetus pitäisi perustua nykytieteellä todistettaviin tosiasioihin, ja hyvin tärkeää on myös että lapsia opetetaan kriittiseen ajatteluun. Kun on sellainen asia kuin uskonto/uskomukse, nuoren lapsen ajatuskyky ei vielä siihen ole valmis. Kyllä jokainen vanhempi, samoin opettaja osaa opettaa lapselle mikä on oikein ja mikä väädin, esimerkiksi jos lyö toista niin se sattuu. Sellaisia asioita pienikin lapsi ymärtää, mutta ei vielä uskontoja/uskomuksia, koska ne on niin moniselitteisiä. Esimerkiksi nyt on aikuistenkin keskuudessa on monta tulkintaa raamatusta, ja kaikki ovat mielestään varmoja että "minun" tulkintani on se oikea.Silloin on vaara että lapselle opetetaan vain opettajan edustaman uskonsuunnan tulkinta raamatusta..


      • Ei voi opettaa

        Ei koulussa pitäisi tuollaista satuainetta edes olla! Yhtä faktaa on Kalevela ja sen maailman syntyminen. Milloinhan Suomen koululaitoksessa sadaan tämä pahemman tason höpötys loppumaan. Samalla laittomien kirkollisverojen kerääminen yritksiltä. Jos joku haluaa yllä pitää tätä satuaan maksakoon myös itse sen!


      • aixi
        aito ihmetteliä kirjoitti:

        kun ekaluokkalaiselle opetetaan esimerkiksi että 1 1=2 kuin asioita jotka perustuvat uskomuksiin. Matemaattiset ja muut tieteeseen perustuvat tosiasiat voi lapselle näyttää esimerkin valossa otetaan 2 omenaa ja lisätään 2 omenaa niin sen voi lapsi itse nähdä että siinä on 4 omenaa. Kun taas uskomuksiin perustuvat asiat mitä ei voi lapsille havainollistaa, niin silloin opettaja voi tuputtaa lapsille omia uskomuksiaan. Kun kaikki opetus pitäisi perustua nykytieteellä todistettaviin tosiasioihin, ja hyvin tärkeää on myös että lapsia opetetaan kriittiseen ajatteluun. Kun on sellainen asia kuin uskonto/uskomukse, nuoren lapsen ajatuskyky ei vielä siihen ole valmis. Kyllä jokainen vanhempi, samoin opettaja osaa opettaa lapselle mikä on oikein ja mikä väädin, esimerkiksi jos lyö toista niin se sattuu. Sellaisia asioita pienikin lapsi ymärtää, mutta ei vielä uskontoja/uskomuksia, koska ne on niin moniselitteisiä. Esimerkiksi nyt on aikuistenkin keskuudessa on monta tulkintaa raamatusta, ja kaikki ovat mielestään varmoja että "minun" tulkintani on se oikea.Silloin on vaara että lapselle opetetaan vain opettajan edustaman uskonsuunnan tulkinta raamatusta..

        hänen omaa uskontoaan. Jos vanhemmat eivät usko, erotkoot kirkostaan/uskontokunnastaan. Silloin lapsikin vaputuu uskonnonopetuksesta ja "pääsee" ikitylsään ET-opetukseen, jossa todellakin jauhetaan vain hyviä tapoja ja sen sellaista eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta.


      • aixi
        Ei voi opettaa kirjoitti:

        Ei koulussa pitäisi tuollaista satuainetta edes olla! Yhtä faktaa on Kalevela ja sen maailman syntyminen. Milloinhan Suomen koululaitoksessa sadaan tämä pahemman tason höpötys loppumaan. Samalla laittomien kirkollisverojen kerääminen yritksiltä. Jos joku haluaa yllä pitää tätä satuaan maksakoon myös itse sen!

        kirjallisuuden tunnilla. Raamattu ja Kalevala kuuluvat molemmat yleissivistykseen.


      • opetuksen määrä
        aixi kirjoitti:

        kirjallisuuden tunnilla. Raamattu ja Kalevala kuuluvat molemmat yleissivistykseen.

        on täysin suhteeton...
        ajatelkaapa nyt: tunti viikossa ja kahtena vuotena 2, siis yhteensä 11 vuosiviikotuntia peruskoulun 9 vuoden aikana,
        tunteja siten ainakin 30 vuodessa, siis 330 tuntia peruskoulumme aikana...
        juutalaisten ym. lähi-itäläisten Raamatun tarinoihin perustuvaa juttua, legendaa, kun taas Kalevalaa(mme) opiskellaan vain ehkä 1-2 tuntia...


      • uskonnottomasti
        uskonnollisisa asioita kirjoitti:

        jo hyvin pienenä. Seitsemänvuotias kouluun menijä tuntee normaalisti jo oman uskontonsa pääkäsitteet, tietää miksi uskonnollisia juhlia vietetään ja ymmärtää hyvän ja pahan eron.

        Vain niiden ihmisten lapset, joille ei ole kotona opetettu uskontoa eivät ymmärrä siitä mitään. Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille. Seitsemän vuotias elää jo myöhäislapsuuttaan. Hän on jo melko valmis ihminen. 15-16-vuotias ei taas enää ole lapsi, vaan aikuistuva nuori.

        Ei muuten ole olemassa mitään "yleistä moraalia". Moraali on aina arvosidonnaista.

        "Seitsemänvuotias kouluun menijä .... ymmärtää hyvän ja pahan eron. ... Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille."

        Eettistä ja tapakasvatusta on jo päivähodossa, ja kotona, sehän on selvä. Voiko joku todella uskoa, että uskonnottomat eivät anna eettistä ja tapakasvatusta lapsilleen!? Totta kai antavat, ja se on paljon parempaa kuin Raamatun vanhentuneisiin dogmeihin perustuva tapakasvatus..


      • sisällöstä
        aixi kirjoitti:

        hänen omaa uskontoaan. Jos vanhemmat eivät usko, erotkoot kirkostaan/uskontokunnastaan. Silloin lapsikin vaputuu uskonnonopetuksesta ja "pääsee" ikitylsään ET-opetukseen, jossa todellakin jauhetaan vain hyviä tapoja ja sen sellaista eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta.

        "ikitylsään ET-opetukseen... eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta."

        Kyllä ETssa puhutaan myös uskonnoista ja erilaisista katsomuksista... OPS löytyy www.oph.fi -sivuilta

        Kirjoittajalle kunnollista olisi ilmeisesti tai varmaankin vain hänen oma tulkintansa kristinuskosta..


      • ET:stä
        sisällöstä kirjoitti:

        "ikitylsään ET-opetukseen... eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta."

        Kyllä ETssa puhutaan myös uskonnoista ja erilaisista katsomuksista... OPS löytyy www.oph.fi -sivuilta

        Kirjoittajalle kunnollista olisi ilmeisesti tai varmaankin vain hänen oma tulkintansa kristinuskosta..

        itse olin kiinnostunut kaikista uskonnoista lapsena ja nuorena, mutta en aikuisena pysty enäää uskomaan mihinkään, joten erosin kirkosta. Jokin objektiivisempi suhtautuminen eettisiin kysymyksiiin kuin tunnustuksellinen uskonnonopetus olisi minuakin miellyttänyt. Muistan että kirkkohistorian jankkkaus tuntui todella uuvuttavalta.


    • opettajana oppilaana
    • Lapsenkasvattaja

      Kristinuskon ja sivistyksen mukaan lapsille opetetaan että -hyvä tapa- on oikein ja -paha tapa- on väärin. (Simonaho)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3710
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      72
      1944
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1598
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      82
      1243
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1057
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      998
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe