lapset eivät ymmärrä

hilekka ...

Uskonnon tunneilla varsinkin pikkulapset joutuvat oppimaan paljon sellaista, jota he eivät ymmärrä.
Siitä muutama esimerkki:
- ... sikisi Pyhästä hengestä; poika kysyi: miten se sikisi?
- ... hänet vietiin ympärileikattavaksi: mitä siinä oikein leikattiin ympäri? miksi se tehtiin vain pojille?

Mitenkähän opettaja nuo selittäisi lapsille? Eivät usein taida vain älytä kysyä.

13

888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Uskonnon opetus peruskoulussa ainakin alaluokilla pitäisi lopettaa ja opettaa tilalla hyviä tapoja, eettistä kasvatusta, ympäristöoppia, vuorovaikutustaitoja ja äidinkieltä..

      Ihmisoikeuksien julistus antaa paljon parempia eväitä eettien kasvuun kuin kymmenen käskyä joka alkaa suvaitsemattomasti "Minä olen Herra..."

      • aito ihmetteliä

        täysin kanssasi samaa mieltä. Uskonnon opetus tulisi alkaa vasta kun lapsi osaa itse hahmottaa mitä uskonto "pitää sisällään". Ehkä 15-16 vuotias lapsi on kehityksessään valmis uskonnonopetukseen, silloin hänellä on kyky tarkastella asioita kriittisesti. Siihen asti lapsellille voi opettaa uskonnon sijasta yleistä moraalia. Alakoulu ikäinen lapsi oppii jo mikä on oikein ja mikä väädin, mutta uskonnot on niin moniselitteisiä, ettei lapsen käsityskyky osaa vielä niitä hahmottaa.


      • uskonnollisisa asioita
        aito ihmetteliä kirjoitti:

        täysin kanssasi samaa mieltä. Uskonnon opetus tulisi alkaa vasta kun lapsi osaa itse hahmottaa mitä uskonto "pitää sisällään". Ehkä 15-16 vuotias lapsi on kehityksessään valmis uskonnonopetukseen, silloin hänellä on kyky tarkastella asioita kriittisesti. Siihen asti lapsellille voi opettaa uskonnon sijasta yleistä moraalia. Alakoulu ikäinen lapsi oppii jo mikä on oikein ja mikä väädin, mutta uskonnot on niin moniselitteisiä, ettei lapsen käsityskyky osaa vielä niitä hahmottaa.

        jo hyvin pienenä. Seitsemänvuotias kouluun menijä tuntee normaalisti jo oman uskontonsa pääkäsitteet, tietää miksi uskonnollisia juhlia vietetään ja ymmärtää hyvän ja pahan eron.

        Vain niiden ihmisten lapset, joille ei ole kotona opetettu uskontoa eivät ymmärrä siitä mitään. Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille. Seitsemän vuotias elää jo myöhäislapsuuttaan. Hän on jo melko valmis ihminen. 15-16-vuotias ei taas enää ole lapsi, vaan aikuistuva nuori.

        Ei muuten ole olemassa mitään "yleistä moraalia". Moraali on aina arvosidonnaista.


      • aito ihmetteliä
        uskonnollisisa asioita kirjoitti:

        jo hyvin pienenä. Seitsemänvuotias kouluun menijä tuntee normaalisti jo oman uskontonsa pääkäsitteet, tietää miksi uskonnollisia juhlia vietetään ja ymmärtää hyvän ja pahan eron.

        Vain niiden ihmisten lapset, joille ei ole kotona opetettu uskontoa eivät ymmärrä siitä mitään. Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille. Seitsemän vuotias elää jo myöhäislapsuuttaan. Hän on jo melko valmis ihminen. 15-16-vuotias ei taas enää ole lapsi, vaan aikuistuva nuori.

        Ei muuten ole olemassa mitään "yleistä moraalia". Moraali on aina arvosidonnaista.

        kun ekaluokkalaiselle opetetaan esimerkiksi että 1 1=2 kuin asioita jotka perustuvat uskomuksiin. Matemaattiset ja muut tieteeseen perustuvat tosiasiat voi lapselle näyttää esimerkin valossa otetaan 2 omenaa ja lisätään 2 omenaa niin sen voi lapsi itse nähdä että siinä on 4 omenaa. Kun taas uskomuksiin perustuvat asiat mitä ei voi lapsille havainollistaa, niin silloin opettaja voi tuputtaa lapsille omia uskomuksiaan. Kun kaikki opetus pitäisi perustua nykytieteellä todistettaviin tosiasioihin, ja hyvin tärkeää on myös että lapsia opetetaan kriittiseen ajatteluun. Kun on sellainen asia kuin uskonto/uskomukse, nuoren lapsen ajatuskyky ei vielä siihen ole valmis. Kyllä jokainen vanhempi, samoin opettaja osaa opettaa lapselle mikä on oikein ja mikä väädin, esimerkiksi jos lyö toista niin se sattuu. Sellaisia asioita pienikin lapsi ymärtää, mutta ei vielä uskontoja/uskomuksia, koska ne on niin moniselitteisiä. Esimerkiksi nyt on aikuistenkin keskuudessa on monta tulkintaa raamatusta, ja kaikki ovat mielestään varmoja että "minun" tulkintani on se oikea.Silloin on vaara että lapselle opetetaan vain opettajan edustaman uskonsuunnan tulkinta raamatusta..


      • Ei voi opettaa

        Ei koulussa pitäisi tuollaista satuainetta edes olla! Yhtä faktaa on Kalevela ja sen maailman syntyminen. Milloinhan Suomen koululaitoksessa sadaan tämä pahemman tason höpötys loppumaan. Samalla laittomien kirkollisverojen kerääminen yritksiltä. Jos joku haluaa yllä pitää tätä satuaan maksakoon myös itse sen!


      • aixi
        aito ihmetteliä kirjoitti:

        kun ekaluokkalaiselle opetetaan esimerkiksi että 1 1=2 kuin asioita jotka perustuvat uskomuksiin. Matemaattiset ja muut tieteeseen perustuvat tosiasiat voi lapselle näyttää esimerkin valossa otetaan 2 omenaa ja lisätään 2 omenaa niin sen voi lapsi itse nähdä että siinä on 4 omenaa. Kun taas uskomuksiin perustuvat asiat mitä ei voi lapsille havainollistaa, niin silloin opettaja voi tuputtaa lapsille omia uskomuksiaan. Kun kaikki opetus pitäisi perustua nykytieteellä todistettaviin tosiasioihin, ja hyvin tärkeää on myös että lapsia opetetaan kriittiseen ajatteluun. Kun on sellainen asia kuin uskonto/uskomukse, nuoren lapsen ajatuskyky ei vielä siihen ole valmis. Kyllä jokainen vanhempi, samoin opettaja osaa opettaa lapselle mikä on oikein ja mikä väädin, esimerkiksi jos lyö toista niin se sattuu. Sellaisia asioita pienikin lapsi ymärtää, mutta ei vielä uskontoja/uskomuksia, koska ne on niin moniselitteisiä. Esimerkiksi nyt on aikuistenkin keskuudessa on monta tulkintaa raamatusta, ja kaikki ovat mielestään varmoja että "minun" tulkintani on se oikea.Silloin on vaara että lapselle opetetaan vain opettajan edustaman uskonsuunnan tulkinta raamatusta..

        hänen omaa uskontoaan. Jos vanhemmat eivät usko, erotkoot kirkostaan/uskontokunnastaan. Silloin lapsikin vaputuu uskonnonopetuksesta ja "pääsee" ikitylsään ET-opetukseen, jossa todellakin jauhetaan vain hyviä tapoja ja sen sellaista eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta.


      • aixi
        Ei voi opettaa kirjoitti:

        Ei koulussa pitäisi tuollaista satuainetta edes olla! Yhtä faktaa on Kalevela ja sen maailman syntyminen. Milloinhan Suomen koululaitoksessa sadaan tämä pahemman tason höpötys loppumaan. Samalla laittomien kirkollisverojen kerääminen yritksiltä. Jos joku haluaa yllä pitää tätä satuaan maksakoon myös itse sen!

        kirjallisuuden tunnilla. Raamattu ja Kalevala kuuluvat molemmat yleissivistykseen.


      • opetuksen määrä
        aixi kirjoitti:

        kirjallisuuden tunnilla. Raamattu ja Kalevala kuuluvat molemmat yleissivistykseen.

        on täysin suhteeton...
        ajatelkaapa nyt: tunti viikossa ja kahtena vuotena 2, siis yhteensä 11 vuosiviikotuntia peruskoulun 9 vuoden aikana,
        tunteja siten ainakin 30 vuodessa, siis 330 tuntia peruskoulumme aikana...
        juutalaisten ym. lähi-itäläisten Raamatun tarinoihin perustuvaa juttua, legendaa, kun taas Kalevalaa(mme) opiskellaan vain ehkä 1-2 tuntia...


      • uskonnottomasti
        uskonnollisisa asioita kirjoitti:

        jo hyvin pienenä. Seitsemänvuotias kouluun menijä tuntee normaalisti jo oman uskontonsa pääkäsitteet, tietää miksi uskonnollisia juhlia vietetään ja ymmärtää hyvän ja pahan eron.

        Vain niiden ihmisten lapset, joille ei ole kotona opetettu uskontoa eivät ymmärrä siitä mitään. Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille. Seitsemän vuotias elää jo myöhäislapsuuttaan. Hän on jo melko valmis ihminen. 15-16-vuotias ei taas enää ole lapsi, vaan aikuistuva nuori.

        Ei muuten ole olemassa mitään "yleistä moraalia". Moraali on aina arvosidonnaista.

        "Seitsemänvuotias kouluun menijä .... ymmärtää hyvän ja pahan eron. ... Myös eettinen kasvatus ja tapakasvatus ovat kovasti myöhässä, jos ne aloitetaan vasta koulussa seitsemän vuotiaille."

        Eettistä ja tapakasvatusta on jo päivähodossa, ja kotona, sehän on selvä. Voiko joku todella uskoa, että uskonnottomat eivät anna eettistä ja tapakasvatusta lapsilleen!? Totta kai antavat, ja se on paljon parempaa kuin Raamatun vanhentuneisiin dogmeihin perustuva tapakasvatus..


      • sisällöstä
        aixi kirjoitti:

        hänen omaa uskontoaan. Jos vanhemmat eivät usko, erotkoot kirkostaan/uskontokunnastaan. Silloin lapsikin vaputuu uskonnonopetuksesta ja "pääsee" ikitylsään ET-opetukseen, jossa todellakin jauhetaan vain hyviä tapoja ja sen sellaista eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta.

        "ikitylsään ET-opetukseen... eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta."

        Kyllä ETssa puhutaan myös uskonnoista ja erilaisista katsomuksista... OPS löytyy www.oph.fi -sivuilta

        Kirjoittajalle kunnollista olisi ilmeisesti tai varmaankin vain hänen oma tulkintansa kristinuskosta..


      • ET:stä
        sisällöstä kirjoitti:

        "ikitylsään ET-opetukseen... eikä opeteta mitään kunnollista. ET:ssähän ei ala-asteella saa puhua mitään uskonnosta."

        Kyllä ETssa puhutaan myös uskonnoista ja erilaisista katsomuksista... OPS löytyy www.oph.fi -sivuilta

        Kirjoittajalle kunnollista olisi ilmeisesti tai varmaankin vain hänen oma tulkintansa kristinuskosta..

        itse olin kiinnostunut kaikista uskonnoista lapsena ja nuorena, mutta en aikuisena pysty enäää uskomaan mihinkään, joten erosin kirkosta. Jokin objektiivisempi suhtautuminen eettisiin kysymyksiiin kuin tunnustuksellinen uskonnonopetus olisi minuakin miellyttänyt. Muistan että kirkkohistorian jankkkaus tuntui todella uuvuttavalta.


    • opettajana oppilaana
    • Lapsenkasvattaja

      Kristinuskon ja sivistyksen mukaan lapsille opetetaan että -hyvä tapa- on oikein ja -paha tapa- on väärin. (Simonaho)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe