Risti kaulassa-merkki uskosta?

Handu

Miten varma merkki uskosta on se, kun ihminen käyttää kaulaketjua jossa roikkuu risti? Olen ollut jonkin verran tekemisissä kreikkalaisten kanssa viime aikoina (ne on roomalais-katolisia), ja niillä käytäntö näyttää olevan yleinen.

21

2259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joulukuusi

merkki mistään muusta kuin että henkilö ei todennököisesti ole kiihkomuslimi.

Tietääkseni noin 70% uskovaisista kristityistä (luterilaiset, helluntailaiset jne) eivät yleensä käytä ristiriipuksia tms.

• tapahtumaan tulee

Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
        Eikä mitään kirousta ole enää oleva.

Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.

Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.

Ja hän sanoi minulle:

"Nämä sanat ovat vakaat ja todet, ja Herra, profeettain henkien Jumala, on lähettänyt enkelinsä näyttämään palvelijoilleen, mitä pian tapahtuman pitää.

Ja katso, minä tulen pian. Autuas se, joka ottaa tämän kirjan ennustuksen sanoista vaarin!"

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ilm.22.html

Raamatusta

• stb

ole merkki omakohtaisesta uskosta. kyllahan moni suomalainenkin pitaa ristia kaulassa, mutta kuinka moni niista on uskovaisia, ei kovinkaan moni. risti on yleensa lahja, kuten rippilahja.

• Niiser

Kreikkalaiset on ortodokseja.

Oletko vetänyt jotain?

• Paavo

Sokeaa hullutusta sehän on murha ase
      Jos tappo ois tehty miekalla,niin kaikkilla taitais olla ketjuissa miekat.Ja kirkon torneissa myös, uskomatonta uskoa

• Pakana(M)

kreikkalaisten enemmisto ole ortodokseja? En tiedä tilastoja, mutta oletan ettei Kreikassa ole katolisia juurikaan alkuperäisväestön keskuudessa.

• Toivo

Ajattelematonta sehän on murha ase

• Uskovaiset voittaa!

Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".

Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.

Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.

Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa

; tämä on toinen kuolema."

Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon".

Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä,
        ja siinä oli Jumalan kirkkaus; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspis-kivi;
        siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;
        idässä kolme porttia ja pohjoisessa kolme porttia ja etelässä kolme porttia ja lännessä kolme porttia.

Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ilm.21.html

Raamattu

• Pakana(M)

kreikkalaisten enemmisto ole ortodokseja? En tiedä tilastoja, mutta oletan ettei Kreikassa ole katolisia juurikaan alkuperäisväestön keskuudessa.

• maagikko

Tao risti jo muinaisessa egyptissä oli merkki heidän uskostaan.En laittaisi kaulaani tuollaista kidutusvälinettä. Vaikka tyhjä risti onkin lupaus toivosta. On ristillä kidutettu tunansia, syyttömiäkin Jeesuksen lisäksi. Hyi hyi. On kelttiristiä yms......... Turhaan te minua uhkaatte mielipiteeni takia. Onneksi nykyään ei ketään enään polteta noitana. Jos hiukankin lipsuu rivistä.
      että silleen

• että tietäisit

Olkaa alamaiset kaikelle inhimilliselle järjestykselle Herran tähden, niin hyvin kuninkaalle, joka on ylin, kuin käskynhaltijoille, jotka hän on lähettänyt pahaa tekeville rangaistukseksi, mutta hyvää tekeville kiitokseksi;

sillä se on Jumalan tahto, että te hyvää tekemällä tukitte suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä

niinkuin vapaat, ei niinkuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona, vaan niinkuin Jumalan palvelijat.

Kunnioittakaa kaikkia, rakastakaa veljiä, peljätkää Jumalaa, kunnioittakaa kuningasta.

Palvelijat, olkaa kaikella pelolla isännillenne alamaiset, ei ainoastaan hyville ja lempeille, vaan nurjillekin.

Sillä se on armoa, että joku omantunnon tähden Jumalan edessä kestää vaivoja, syyttömästi kärsien.

Sillä mitä kiitettävää siinä on, jos te olette kärsivällisiä silloin, kun teitä syntienne tähden piestään? Mutta jos olette kärsivällisiä, kun hyvien tekojenne tähden saatte kärsiä, niin se on Jumalan armoa.

Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne,

jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,

joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut".

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Piet.2.html

• Ei voi mitään, tuli vaan miel

Minua on alkanut inhottamaan risti kaulaiset ihmiset. Ei se todellakaan ole varma merkki uskosta, mutta en ymmärrä, että epäuskoinen laittaa moisen kristillisyyteen liittyvän symboolin kaulaansa, vaikkakin ristinmerkki olisi ollut iät ja ajat olemassa muussakin merkityksessä. Itse en usko, enkä ristiä kaulaani pane.

• Johanna

Olen samaa mieltä siitä, että on vähintään pöhköä käyttää kristinuskon symbolia, jos ei usko. Mutta kyllä ristiä kaulassaan (tai vaikka korvassaan) kantavista osa kantaa sitä todellisen uskon merkkinä.

• Johanna

Olen samaa mieltä siitä, että on vähintään pöhköä käyttää kristinuskon symbolia, jos ei usko. Mutta kyllä ristiä kaulassaan (tai vaikka korvassaan) kantavista osa kantaa sitä todellisen uskon merkkinä.

• ymmärsitkö vai et

Rakkaani, niinkuin outoja ja muukalaisia minä kehoitan teitä pidättymään lihallisista himoista,

jotka sotivat sielua vastaan,

ja vaeltamaan nuhteettomasti pakanain keskuudessa, että he siitä, mistä he parjaavat teitä niinkuin pahantekijöitä, teidän hyvien tekojenne tähden, niitä tarkatessaan, ylistäisivät Jumalaa

etsikkopäivänä.

Olkaa alamaiset kaikelle inhimilliselle järjestykselle Herran tähden, niin hyvin kuninkaalle, joka on ylin,
        kuin käskynhaltijoille, jotka hän on lähettänyt pahaa tekeville rangaistukseksi, mutta hyvää tekeville kiitokseksi;
        sillä se on Jumalan tahto, että te hyvää tekemällä tukitte suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä

niinkuin vapaat, ei niinkuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona,

vaan

niinkuin Jumalan palvelijat.

• Vallu Viiksi

Ristiriipus kaulassa ei saa olla näkyvillä vaatteiden päällä vaan ristiriipuksen tulee olla ihoa vasten mikäli on jumalanpalvelija (tavallinen seurakuntalainen).. On muistettava, että ristiriipus ei ole mikään koru eikä sen avulla saa kerskailla ollakseen muita parempi.

• Nuunuu__

Itse kirkkoon kuulumattomana käytän ristikaulakorua, jonka sain jo nyt edesmenneiltä isovanhemmilta (ainoa koru jonka sain heiltä). Se on kaunis muisto heistä ja muistuttaa että ovat aina mukana. En pidä ristiä uskon takia vaan sen tunnearvoa takia.

• oma mielipiteeni

Minä taas käytän ristiä senmerkkinä että Jeesus on kuolemallaan voittanut kuoleman, ja jokainen joka Häneen uskoo saa iankaikkisen elämän.

Ja jos vielä kiinnostaa niin käytän sitä silloin kun huvittaa, en ihan joka hetki.

• Ei uskon merkki

...kaikkialla. Esim. Aasiassa nuorten kulttuurissa on erittäin pop pitää ristikoruja muodin vuoksi. Liitetään siellä goottilaiseen tyyliin tai "rankkaan" muotimakuun. Mitä enempi ja näkyvämmin ristejä, sen kovempi tyyppi.

Huvittavaa sinänsä: merkitys ei voisi kauemmaksi mennä länsimaisen "lähimmäisten rakastamisesta". Mutta alkuperältään tappovälineenä koru on kyllä katu-uskottavampi synkän muodin lisäkkeenä kuin rakkauden ja armon symbolina.

• tämä asia

Raamattu sanoo uskossa olevista ihmisistä näin:

Koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,
        joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",
        joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee,

joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun,

että me,

synneistä pois kuolleina,

eläisimme vanhurskaudelle;

ja hänen "haavainsa kautta

te olette paratut".

25. Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.

• Ei uskon merkki
        tämä asia kirjoitti:

Raamattu sanoo uskossa olevista ihmisistä näin:

Koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,
        joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",
        joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee,

joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun,

että me,

synneistä pois kuolleina,

eläisimme vanhurskaudelle;

ja hänen "haavainsa kautta

te olette paratut".

25. Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.

Hei kiva kun laitoit vastausta viestiini :) Huomasithan, etten väittänyt näiden ristikoruja käyttävien aasialaisten olevan uskossa? Vaan nimenomaan käyttävän niitä koruja yhden tyylisuunnan (muodin) osana? Mikä on mielipiteesi tästä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe