Eräs ilmiö ihmetyttää. Jalankulkija ylittää suojatietä ja kun pysähdyn autollani suojatien eteen, jalankulkija hämmentyy, jopa pysähtyy mutta lähes aina, hämmennyksen jälkeen, jatkaa matkaansa ikäänkuin hidastetusti. Mistä tämä johtuu? Itse jalkamiehenä, suojatietä ylittäessäni kiristän vauhtia, jos huomaan auton lähestyvän. Mielestäni kaikissa tapauksissa suojatie tulisi ylittää rivakasti. Tässä saattaa olla eräs syy autoilijoiden haluttomuuteen antaa tietä jalkamiehelle.
Ylitä suojatie ripeästi!
64
936
Vastaukset
- J.Alankulkija
Itse hidastan menoani sellaisten autoilijoiden edessä, jotka tulevat lähelle liian nopeasti, jotka eivät meinaa hidastaa, tai jotka tähtäävät ajavansa aivan vierestä niin pian kuin vain voi.
Ärsyttää tuollainen välinpitämätön ajotyyli. Se on liikenteen vaarantamista. Mitä jos jalankulkija vaikka kaatuisi?
Autoillessakin harrastan samaa koulutusta. Mm autoilijat, joilta ei vilkku syty, heitä säikäytän ajamalla melkein kolarin.- Asmo Sula
Kieltämättä epäilys herää. Itse perään lähinnä yhteispeliä ja sitä kautta sujuvuutta liikenteeseen. Vilkun käyttö lisää sitä, mutta hidastelu suojatiellä ei ja se juuri saa aikaan, etteivät autoilijat anna jalankulkijoille tietä. Ripeästi vain pois alta. Niin se sujuu kaikkien kannalta paremmin.
- J.Alankulkija
Asmo Sula kirjoitti:
Kieltämättä epäilys herää. Itse perään lähinnä yhteispeliä ja sitä kautta sujuvuutta liikenteeseen. Vilkun käyttö lisää sitä, mutta hidastelu suojatiellä ei ja se juuri saa aikaan, etteivät autoilijat anna jalankulkijoille tietä. Ripeästi vain pois alta. Niin se sujuu kaikkien kannalta paremmin.
Säälittävää katsoa kun jotkut jalankulkijat juoksevat pois alta. Aivan väärä asenne. Se saa autoilijat unohtamaan, kuka onkaan väistämisvelvollinen. Autoilijan on hidastettava niin että jalankulkija pääsee ylittämään tien turvallisesti ja turvallisentuntuisesti. Ellei autoilija tätä ymmärrä, tielle voi vaikka jäädä seisomaan. Ja jos torvi soi tai meinaa ajaa päälle, sitten voi vaikka potkaista oven lyttyyn seuraavissa valoissa. Auto valmiiksi merkattu kiinniottoasi varten ja muita tienkäyttäjiä varoittamaan piittaamattomasta kuskista.
- Asmo Sula
J.Alankulkija kirjoitti:
Säälittävää katsoa kun jotkut jalankulkijat juoksevat pois alta. Aivan väärä asenne. Se saa autoilijat unohtamaan, kuka onkaan väistämisvelvollinen. Autoilijan on hidastettava niin että jalankulkija pääsee ylittämään tien turvallisesti ja turvallisentuntuisesti. Ellei autoilija tätä ymmärrä, tielle voi vaikka jäädä seisomaan. Ja jos torvi soi tai meinaa ajaa päälle, sitten voi vaikka potkaista oven lyttyyn seuraavissa valoissa. Auto valmiiksi merkattu kiinniottoasi varten ja muita tienkäyttäjiä varoittamaan piittaamattomasta kuskista.
Reipas kävey riittää. Tuskin autoilijatkaan erityisesti hidastelee, ristevää tietä ylittäessään, miksi sitten jalankulkijat. Autojen potkiminen saattaa osoittautua kalliiksi harrastukseksi. Yhteispelillä, sillain se sujuu. Sama juttu autoilijoiden kesken. Anna tilaa ja tietä sille, joka sitä on vailla. Näin se homma toimii.
- kertoo
itsestäsi kaiken tarvittavan. Eli jos joku hölmöilee, se antaa luvan sinunkin hölmöillä. Toisin sanoen, kateeksi ei käy. Monestiko sinulla palaa hihat liikenteessä? Roikutko muiden perässä? Ja paljonko tällä venkoilulla voitat aikaa? Saati hermoja?
- jopasnytjotaki
J.Alankulkija kirjoitti:
Säälittävää katsoa kun jotkut jalankulkijat juoksevat pois alta. Aivan väärä asenne. Se saa autoilijat unohtamaan, kuka onkaan väistämisvelvollinen. Autoilijan on hidastettava niin että jalankulkija pääsee ylittämään tien turvallisesti ja turvallisentuntuisesti. Ellei autoilija tätä ymmärrä, tielle voi vaikka jäädä seisomaan. Ja jos torvi soi tai meinaa ajaa päälle, sitten voi vaikka potkaista oven lyttyyn seuraavissa valoissa. Auto valmiiksi merkattu kiinniottoasi varten ja muita tienkäyttäjiä varoittamaan piittaamattomasta kuskista.
Tuolla tavalla saat vain nenäsi kipeäksi. :)
- juupou
jopasnytjotaki kirjoitti:
Tuolla tavalla saat vain nenäsi kipeäksi. :)
Meinaat, että se potku kimpoaa auton ovesta potkaisijaa nenään? Ainaakaan minä en ole sellaista potkua nähnyt koskaan.
- AnonyymiUUSI
Jalankulkijan pitää toki varoa ja ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä, mutta autoilijoilla on enemmän vastuita suojatieden kohdalla, kuten nämä:
- Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.
- Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
- Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
- Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkijan pitää toki varoa ja ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä, mutta autoilijoilla on enemmän vastuita suojatieden kohdalla, kuten nämä:
- Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.
- Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
- Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
- Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.Lakipykälien papukaimaisesta toistamisestasi huolimatta, sillä jalankulkijalla itsellään on se suurin vastuu omasta toiminnastaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lakipykälien papukaimaisesta toistamisestasi huolimatta, sillä jalankulkijalla itsellään on se suurin vastuu omasta toiminnastaan.
Jokainen on vastuussa omasta toiminnastaan. Järjissään olevat ovatkin jo ymmärtäneet tuon kirjoituksen, jota sinä vielä et.
- Frank Black
Jos pedestriantti on jo astunut suojatielle, silloin pysähdyn, siis jalkaa tielle vaan rohkeasti.
Jos on kaksi ajokaistaa samaan suuntaan rinnakkain, niin silloin epäilee pysähtyykö myös rinnakkaista kaistaa ajava auto, saattaa tahtomattaan aiheuttaa pedestriantin auton alle jäämisen.- katsantokanta
Siis et kyllä sinä aiheuta jalankulkijan alle jäämistä vaan se tollo vasemmalta ohittaja, joka ei noudata tieliikennelain 32 pykälää. Itsehän noudatat, joten menettelysi on OK!
- Jaska Parruna
pyrin tekemään sen sillä kävelynopeudella jolla olen sillä kertaa liikkeellä. Eilen olin juoksulenkillä, tapanani on kuitenkin hidastaa kävelyksi ennen suojatietä jos autoja lähestyy. Tämä ihan vaan siksi ettei ajoradalle ryntääminen tunnu turvalliselta. Kun olin astumassa eräälle suojatielle näin auton lähestyvän. Koska auto oli turvallisen kaukana lähdin ylittämään suojatietä kävellen. Auto kuitenkin kiihdytti suoraan kohti minua. Tein ratkaisun, hölkkäsin pois alta. Mikäpä siinä kun olin muutenkin juoksemassa, mutta olisin voinut olla vittumainen ja jatkaa kävelyäni jolloin auto olisi joutunut jarruttamaan voimakkaasti. Päätin kuitenkin olla kohtelias sillä kertaa, vaikka auto ehkä yritti pelotella minut kiirehtimään lähestymällä ikään kuin ei aikoisi väistää.
- omaa vauhtiani
Me kaikki jalankulkijat emme ole niin nopeita. Tätini on jo päälle 80 ja kävelee hitaasti. Lisäksi suojatiet ovat usein liukkaita. En halua kiireessäni liukastua ja kaatua autosi eteen, voi olla ettet saa koslaasi pysähtymään.
- Asmo Sula
Kuten huomasit, jos luit aloitukseni. Jokainenhan tietysti ylittää suojatien kykyjensä mukaan. Vanhukset niin auton ratissa kuin jalankulkijoinakin liikkuvat usein muuta liikennettä hitaammin. Näin se vaan on ja se on hyväksyttävä. Jokainen voi kuitenkin kykyjensä mukaan joko edistää tai haitata liikenteen sujuvuutta.
- Tiedän
että, minun on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Näin tekee hämmästyttävän harva ja tämänpä taki juuri jalankulkija pelkää kuollakseen "suojatielle" astumista.
Itse pysähdyn aina suojatien eteen autoillessani jos huomaan jalankulkijan odottavan mahdollisuutta kadunylitykseen. Minulla ei ole ikinä niin kova kiire minnekään, etten tätä ehdi tekemään ja jalankulkija saa ylittää kadun edestäni juuri sillä nopeudella kuin itse haluaa!- aut0ilija
Valitettavasti usealta autoilijalta on näyttänyt suojatien merkitys täysin unohtuneen. Taajamissa ajetaan reilusti yli neljääkymppiä eikä edes suojatien kohdalla löysätä yhtään saatikka että vaivauduttaisiin katsomaan onko suojatietä lähdössä kukaan ylittämään. Täysin käsittämätöntä välinpitämättömyyttä. Mielestäni lisää valvontaa ja kovat rangaistukset autoilijoille jalankulkijan huomioitta jättämisestä. (Norjan malliin)
- oikeassaolet
aut0ilija kirjoitti:
Valitettavasti usealta autoilijalta on näyttänyt suojatien merkitys täysin unohtuneen. Taajamissa ajetaan reilusti yli neljääkymppiä eikä edes suojatien kohdalla löysätä yhtään saatikka että vaivauduttaisiin katsomaan onko suojatietä lähdössä kukaan ylittämään. Täysin käsittämätöntä välinpitämättömyyttä. Mielestäni lisää valvontaa ja kovat rangaistukset autoilijoille jalankulkijan huomioitta jättämisestä. (Norjan malliin)
Juuri näin. Pelkkä suojatien olemassa olo velvoittaa varomaan ja lähes olettamaan että joku lähtee yli.
- Jalankulkija
Huomio: suojatien reunassa seisoessa kohti lähestyvän auton vauhdin hidastumista on todella vaikea arvioida. Autoilijan näkökulmasta hidastuminen on ilmiselvää koska se näkyy kaikissa ympäristön kiintopisteissä, mutta jalankulkijan ainoa kiintopiste on vauhdilla kohti liikkuva auto. Kohti kiitävän muutaman tuhannen metallikuorman eteen astuminen pistää väkisinkin epäröimään. Entä jos kuski ei jostain syystä huomannut minua?
- Käytä_vuoroasi
Älä seiso suojatien reunassa, jos et aio yli. Aikaa voi viettää muuallakin.
Siinä ajassa olisit jo mennyt ja autoilijankaan ei tarvitsis edes hiljentää.
- harakati
yksi ärsyttävä piirre on autoilijoissa, jotka väistävät suojatiellä pyörällä suojatien ylittäviä, joita ei tarvi väistää.
aiheuttavat turhaa liikeenteen nykimistä.
eri asia jos pyöräätalutetaan tai autoilija kääntyy siten ettö on väistämisvelvollinen,
muutenkin säännöt voisi muuttaa niin että jalankulkija väistää, voisi säästyä henkijä ja autojen aiheuttamat päästö ja muut haitat pienee, kun ei kymmenet autot jarruta ja kiihdytä yhden jalankulkijan takia.- samaa.mieltä
Hyvä ehdotus! Sääntöjä voisi muuttaa vielä enemmän, eli risteyksessä aina pienempi väistää, paitsi jos toisella on tosi kivaa kiire. Päästöt vähenisi entisestään!
- Tsot_tsot
samaa.mieltä kirjoitti:
Hyvä ehdotus! Sääntöjä voisi muuttaa vielä enemmän, eli risteyksessä aina pienempi väistää, paitsi jos toisella on tosi kivaa kiire. Päästöt vähenisi entisestään!
Liikennesäännöt on tehty suojattomampien suojaksi ja minimiohjeiksi niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa.
Viidakon lait ovat asia erikseen. Jos osaat vain ne, et kuulu minkään joneuvon kuljettajaksi. - hihihhihihhii
Tsot_tsot kirjoitti:
Liikennesäännöt on tehty suojattomampien suojaksi ja minimiohjeiksi niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa.
Viidakon lait ovat asia erikseen. Jos osaat vain ne, et kuulu minkään joneuvon kuljettajaksi.Miten ymmärrät käsitteen sarkasmi?
:) - Tsot_tsot
hihihhihihhii kirjoitti:
Miten ymmärrät käsitteen sarkasmi?
:)Siten kun sinä ymmärrät sen, kun joku lupaa ajaa mummosi/äitisi/lapsesi yli suojatiellä, ihan vaan huvikseen.
Näitä juttuja lukevista aina yli puolet ottaa tosissaan sen, mitä kirjoitat. - sujuvuudenkannalta
Usein kokonaissujuvuuden kannalta voi olla hyvä päästää se pyöräilijä ajen yli.
Oletetaan alla molemmissa tapauksissa, että "suojatie" on myös pyörätien jatke.
Case 1
Jos pyöräilijä on pysähtynyt suojatien eteen (nousten satulasta), hän on muuttunut jalankulkijaksi ja tilaa on annettava. Jos pyöräilijä sitten nousee satulaan ja polkaisee yli, sujuvuus paranee kun ylittäminen nopeutuu.
Case 2
Jos pyöräilijä on tulossa ajaen kohti suojatietä ja auto päästää tämän yli ennen kuin ollaan Case 1:ssa, sujuvuus paranee. - siksi-joutuu-väistämään
Jokaisen tielläliikkujan ykkösvelvoite on välttää onnettomuus. Siksi joutuu joskus väistämään myös heitä jotka toimivat väärin, eli mokaavat. Päälleajo-oikeutta kun ei ole, vaan juuri tuo velvoite, välttää onnettomuus.
- litiska
jos luotat liikeenteessä sääntöihin, niin varmasti joudut yliajetuksi.
tietysti on hyvä että säänöt on olemassa, koska on lapsia jotka eivät havaitse kaikkia liikenteen tapahtumia.
toisaalta jos katsotaan muiden maiden liikennekulttuuria, jossa ajetaan suomen mittakaavan mukaan kuin heikkopäiset, niin ei siellä niin paljon kuitenkaan onnettomuuksia tapahdu. suheutettuna liikennemääriin.nå muissa maissa on myös monta liikennemerkkiä mitä Suomessa ei ole :D
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14417136/- pysy.aiheessa
1516 kirjoitti:
nå muissa maissa on myös monta liikennemerkkiä mitä Suomessa ei ole :D
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14417136/Ja mitähän muiden maiden liikennemerkit vaikuttaa meillä suojatie käyttäytymiseen?
- ÄläKysy1516EiYmmärrä
pysy.aiheessa kirjoitti:
Ja mitähän muiden maiden liikennemerkit vaikuttaa meillä suojatie käyttäytymiseen?
Älä kysele nimimerkki 1516 noin vaikei5a kysymyksiä. Sehän ei ymmärrä edes mitä itsekään kirjoittaa!
- Rollaattorivaari
Jokainen ylittää suojatien omien kykyjensä mukaista vahutia.
- A_pu_va
Juuri näin. Sen lisäksi kannattaa pitää siinä kahvassa vaikka pientä alasinta kassissa mukana. Kun joutuu hyppäämään pois auton edestä, kassi putoaa vahingossa alle. Eihän sitä hädissään ehdi kaikkia asioita miettiä...
Muista pyytää uusi kassi, kun autoilija tulee soittamaan suutaan katkenneesta pakoputkesta tms. Ja soita valmiiksi poliisille jotta voit ojentaa luurin kuskille asian selvittämiseksi.
- Hllii
Missä muualla näkee mummon juoksemassa kuin suojatiellä, ei missään.
- SkodaSika
Jalan kulkiat ja pyöräiliät on homoja ja niiden yli voi ajaa rauhassa. Niistä saa vähemmän kun ihmisestä.
- HomottelullaVoittoon
Jes. Homokortti taas pöytään. Keskustelu se vaan aina paranee!
Mitä ovat muuten jalankulkia ja pyöräiliä?? - Kirjoittaia
HomottelullaVoittoon kirjoitti:
Jes. Homokortti taas pöytään. Keskustelu se vaan aina paranee!
Mitä ovat muuten jalankulkia ja pyöräiliä??Mitä ovat muuten jalankulkia ja pyöräiliä??
Ne ovat varmaan samoja kuin KÄVELIÄ, JUOKSIA, HYPPÄÄ'Ä, KAIVA'A, RAKENTA'A, tai AUTOILIA. Tyyppejä joita kirjoitustaidottomat vain näkevät. - mahtavaveto
Oikeinkirjoitus ja älykkyys korreloivat komeasti.
- Eläimiäon
Johdonmukainen viestiminen voisi olla avaimena tähän. Ts. jalankulkija kävelee tasanopeutta suojatietä kohti ja katse kohti lähestyvää autoa. Katsekontaktia sinne auton sisään harvemmin kuitenkaan saa, kuin vasta viime metreillä. Mutta autoilja näkee jalankulkijan mainiosti jo kauempaa.
Autoilija hiljentää KAUKAA , kevyesti jarruttaen, jolloin jarruvalot varoittavat (oikein mainostavat) takana ajaville, varsinkin jos on vierekkäinen kaista, siitä että edessä on jotain poikkeuksellista. Jos suojatien eteen joutuu pysähtymään, niin sitten ainakin se viisi metriä enne sitä, ettei aiheuta näkökatvetta ohiajavalle autolle.
Kaukaa hidastamalla jalankulkija yleensä ehtiikin yli ilman että autoilian tarvitsee pysähtyä. Jos jalankulkia jää empimään, väläytän itse pitkillä, että hänet on huomioitu. Yleensä juurikin mummelit eivät sitten millään uskalla yli, koska heidän nuoruudessaan autonomistaja olikin niin herra ja kevyen liikenteen huomiointi "uusi juttu".
Jos autojono tulee letkana esimerkikis edellisistä valoista ja haluaa jalankulkijana luopua oikeudestaan, niin sitten mielenkiinto jonnekkin muualle kuin kadun ylitykseen.
Sitten toisaaltaa, kun jalankulkija haluaa ylittää suojatien tasaisessa liikennevirrassa on se vasemmalta tuleva liikenne se oleellinen. Kun he huomioivat ja antavat sen esteettömaän kulun, niin eikun suojatielle ja sen jälkeen tarvitsee vasta kiinnostua oikealta tulevista autoista (lapsille ei välttämättä kannata opettaa näin). Oikealta tulevat autoilia reagoivat kyllä vastaantulian väistmiseen, ja jos ei, niin toivottavasti ymmärtää olevansa possu :) .- kokeiltu.on
Kyllä ne toisesta suunnasta tulevat autoilijat reagoivat viimeistään silloin, kun melkein alle jääneen ihmisen nyrkki tömähtää auton sivuikkunaan.
- Eläimiäon
Kyllä vain. Tömähtää vai tömäyttää sivuikkunaan ?
Jalankulkijan kannattaa nimenomaan näyttää määrätietoiselta niin eleillään kuin likkumisellaan. Viimeistään silloin osalle autoilijoille valkenee kuinka kova juttu se jalankulkijan esteetön kulku on. Ihan fiksusti laki pyrkii suojelemaan haavoittuvampaa osapuolta.
Auton ruhjomaksi älkää toki tulko! Mutta turha se on nöyristelläkkään. - PussiKuskiKeuruusta
Määrätietoinen jalankulkija on pian kuollut jalankulkija, ja hyvä niin. Typeryksillä on lyhyt elinajanodote. Autoa voi k uljettaa sairas, vanhus, känninen, ryssä, narkkari, kehari, radiota näpläävä, aurinko häikäisee, A-pilari estää näkyvyyden, mitä tahansa. Vain ääliö jättää henkensä tuntemattoman ihmisen reaktioiden varaan.
Toivottavasti jäävät auton alle, mutta auto säilyy ehjänä.
Auton alle ei jäädä, auton alle kävellään ihan omin pikku jaloin, typerästi luottaen suojatiehen tms. Säälittävää touhua. Ja pyöräilijät ovat samanlaisia kusipäitä.- sillä.-lailla
Oli ihan hyvä saada keskusteluun mukaan kommentti myös sieltä henkisen hierarkian pohjilta.
- Eläimiäon
Ylhäältä, PussiKuskiKeuruusta, lainaten: "Määrätietoinen jalankulkija on pian kuollut jalankulkija, ja hyvä niin."
Miksi niin? Onko jalankulkijan ihmisarvo jotenkin autonomistajaa alhaisempi ?
Ja: "Auton alle ei jäädä, auton alle kävellään ihan omin pikku jaloin"
Eikö sen jalankulkijan päälle sitten ajeta ihan omin pikku jaloin ja kätösin? Vai onko sinulla jo robottiauto, jossa pieni softabugi ;) ?
Ajokortittomat jalankulkijat eivät tosissaan ymmärrä että autosta on joskus huono näkyvyys, esim yllä kuvatuissa tialanteissa. Henkilöauton kuljettaja ei ymmärrä minkälaiset katveet kuorma- autoilijalla on jne. Nyt syksyllä, sade ja pimeys ovat todella ikävä yhdistelmä. Näin ollen, pidän itseäni jalankulkijana lähinnä näkymättömänä auoilijoille ko. olosuhteissa.
Yksittäiset valottomat suojatiet liikennevallolisten risteysten välissä ovat myös vaarallisia. Helposti tulee ajettua vain letkan mukana ja valottoman suojatien "löytäminen" unohtuu. Esimerkkinä Helsingissä juurikin Mannerheimintie tai Pasilan aseman kohdilla Ratapihantie. Sen suojatien löytämine, kaukaa, täytyy nyt vaan kiinnostaa tarpeeksi, ettei "pelästy" niitä jalankulkijoita.
Nämä "Se tosiaan meinaa tulla sieltä !?" -autoiliat saisivat vähentyä.
Heikompien arvostaminen on yksi sivistyksen mittari. Se että istuu tavallaan vallan takana autossa, ei saa tehdä meistä herrakansaa.
Suomessa, mitä isomp kaupunki, sitä paremmin toimii. Mutta valitettavasti monessa sivistyneessä maassa toimii paremmin. Ainakin vielä toistaiseksi.- se_tilannenopeus
Ja kaikkia ajoneuvoja koskee velvoite ajaa sopivalla tilannenopeudella. Useimmiten tilannen vaatii että ajetaan reilusti alle rajoitusten, varsinkin kaupunkiliikenteessä.
- PussiKuskiKeuruulta
Taidatte olla melko yksinkertaisia kansalaisia. Hyvä niin, jatkakaa typerehtimistänne. Jos läheisenne kukistuu auton alle, miettikää syitä.
- Ihmisvihaajat.pois
Kaikki huomasivat jo yksinkertaisuutesi, jonka takia sinulla ei läheisiä olekaan.
- AudiKing
Otapa iltalääkkeet, ja sitten lepositeisiin.
- Eläimiäon
Niin siis, näillä palstoillahan ihan jokainen itse saa,kirjoitetun perusteella, muodostaa näkemyksensä siitä miten yksinkertainen taikka monitahoinen joku saattaa olla, ja sen perusteella typeryhtyä lisää tai sivistää itseään :) .
- kulliorja
Oletko homoseksualisti?
- Kjell.C.A.Pippelström
kulliorja kirjoitti:
Oletko homoseksualisti?
Uih!
- SeatSika
Jos ihminen on niin tyhmä, että kävelee tai pyöräilee tonnin painoisen, lähestyvän auton eteen, oli suojatie tai ei, ja kuolee, niin maailma ei menetä sellaisessa typeryksessä mitään. Toivottavasti ei jää kitumaan, siinä tulee tyhmyydestä kova hinta veronmaksajille. Luonnossakin tyhmät ja hitaat ovat ensimmäisiä saaliita. Apinaa koijataan.
- trollaa.paremmin
Ethän sinä osaa edes provosoida, saati trollata.
- AnonyymiUUSI
Aivan, ja sinä olet ihan siellä typerysten kärkipäässä.
- AnonyymiUUSI
Kehitysvamman ei pitäisi tarttua, mutta...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, ja sinä olet ihan siellä typerysten kärkipäässä.
Et sinäkään sitä suurinta järjenjuoksua edusta kun 8vuotta vanhaan kommenttiin typeryksissäsi kommentoit.
- Autoilijastadista
Suomessa suojatien kunnioittaminen on niin harvinainen poikkeustapaus, että jalankulkijat on "koulutettu" varovaisuuteen.
Suojatien eteen pysähtymisestä voi seurata peräänajo kun se on niin odottamaton tempaus takana ajavan kannalta. Monikaistaisella kadulla virittää pysähtyessään ansan myös jalankulkijalle, koska viereisellä kaistalla porhalletaan usein suojatien yli pysähtymättä tai edes hidastamatta.- ajokortti.pois
Kortti pois sellaisilta jotka eivät noudata lakia (eivät osaa tai halua noudattaa).
- Eläimiäon
Siksi jalankulkijoiden pitäisikin vastavuoroisesti "kouluttaa" autoilijat varovaisuuteen. Älkää siis jalankulkijoina jääkö auton alle! . Ja totta puhuen, jos autoilija joutuu suojatien eteen kovaa jarruttamaan ja saa jonkun peräänsä, niin se on sitten vähän voi -voi. Siinä kaksi "esimerkkikuskia" voi sitten yhdessä miettiä; "miten tää sun mielestä meni?" .
Kuten ylempänä mainitsin, monikaistaisella tiellä, kannattaa autoilijan pitkällä jarrutuksella (jarruvalot syttyvät hyvin- hyvin kevyellä polkimen painalluksella) yrittää kertoa takana ajaville edessä olevasta ..."häiriöstä" . Kyllähän ne jalankulkijat välillä häiritsevät .
Sitten, kuten toisella palstalla ehdotetaan ( 2 metriä ? ) ; Jos on monikaistainen tie ja suojatien eteen täytyy pysähtyä, niin sitten mieluiten se 10...5 metriä ennen merkittyä suojatietä.
Kaksi syytä (Stubukalla olis kolme).
Ei tee itsestään näköestettä ohiajavalle autolle, jalankulkijan turvallisuus paranee.
Ja toiseksi, kun ohittava auto sinne suojatielle näkee, se voi ajaa siitä ohi pysähtymättä mikäli ei sitä jalankulkijaa näy.
Tuntuu että olen käynyt seuraavanlaisen Teletappisen keskustelun kun olen tarpeeksi kaukaa hiljentänyt ennen suojatietä jotta jalankulkijat uskaltavat sille astua:
Viereisen kaistan kuljettaja, tuijottaa minun autoa ja sitten minua: - Onks sulla joku ongelma auton kanssa, loppuks sulla bensa?
Minä, hänen huomionsa huomattuani: Eeeeeeeeeeeeei, kyllä sä kohta huomaat kun käännät sen pääsi, että tuossa on suojatie edessä ja sitä tässä varon. Mutta ihan hyvä että sain sinut hidastamaan tähän rinnalleni. Ehkä tämä antoi sinullekin jonkin idean ?
Viereisen kaistan kuljettaja: ____________________________________________________ , eli ei ajatusta. Nähdään ja toimitaan, muttei mietitä.
Nythän monasti käy niin että jos on useampi kaista joista toinen tökkii ja toinen vetää, niin tökkivän kaistan auto työntää suojatiehen kiinni, jolloin liikkuvan kaistan KAIKKI autot joutuvat tekemään ns. Pelle- stopin sen auton rinnalle, oli siellä jalankulkija tai ei.
32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt
..........................................
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä........................................... .......
Suojatien eteen… Mitään metrimäärää ei ole tässä määritelty (pysäköintisäännöissä joo, 5 m) .
Eli se oleellinen on …peittää näkyvyyden. Sen nurkan taakse pitää oikeasti kurkata, että onko siellä ketään. Sitähän tässä haetaan.
Pitkä jaarittelu. Ydinkohtina.
Heikompia pitää kunnioittaa, edelleen.
Laki on yleensä kirjoitettu väljemmin kuin halutaan luulla. Hyvin harvoin siellä lukee jotain tyhmää.
Ehkä oleellisempana. Liikenteessä voi tehdä monta pientä kikkaa ja elettä jotka eivät MILLÄÄN TAVALLA ole itseltään pois, mutta sujuvoittavat muiden ajamista ja vieläpä lisäävät turvallisuutta. Näitä löytynee roppakaupalla lisää, tämä suojatiejuttu nyt yhtenä konkreettisena esimerkkinä.
Mutta liian moni on "MÄ vaan ajan", eikä ole läsnä mitä ympärillä tapahtuu. Kun kismaa tulee, niin se on heti; Säännöt sanoo -säännöt sanoo, kun asioita olisi valmiiksi voitu miettiä korkeamalle tasolle.
Näin siis ennen kuin kaikki ajelee Robotti Ropsilla.- SeatSika
Et sinäkään reppana luonnonvaraisena noilla eväillä pitkään selviäisi. Tai Euroopan ulkopuolella liikenteessä jalankulkijana tai pyöräilijänä. Etkä autoilijanakaan.
Todennäköisesti seurustelukumppanisikin (jos on) on omaa sukupuoltasi. - nimimerkkisikertoo
SeatSika kirjoitti:
Et sinäkään reppana luonnonvaraisena noilla eväillä pitkään selviäisi. Tai Euroopan ulkopuolella liikenteessä jalankulkijana tai pyöräilijänä. Etkä autoilijanakaan.
Todennäköisesti seurustelukumppanisikin (jos on) on omaa sukupuoltasi....ja monet reppanat eivät osaa tai ymmärrä tieliikennelaissa olevia velvoitteitaan kuten esim. varoa jalankulkijoita. Lisäksi pitää varoa lapsia aina ja joka tilanteessa.
- SeatSika
Persiisiin kaikki lakipykälät. Ajan just niinkuin itse haluan, ja niin kännissä kuin satun sillä hetkellä olemaan. Jos kortti menee, ajan kortitta. Mitä sitten? Sakkoja en maksa, auto ei ole omissa nimissä, luottokortti on virolaisen firmani. Minkäs tekevät?
- AnonyymiUUSI
SeatSika kirjoitti:
Persiisiin kaikki lakipykälät. Ajan just niinkuin itse haluan, ja niin kännissä kuin satun sillä hetkellä olemaan. Jos kortti menee, ajan kortitta. Mitä sitten? Sakkoja en maksa, auto ei ole omissa nimissä, luottokortti on virolaisen firmani. Minkäs tekevät?
Tieliikennelaista, eli lakipykälistä ne liikennesäännöt löytyvät. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020.
- AnonyymiUUSI
Jokainen tekee ylityksen omien kykyjensä mukaan. Esim. vanhuksella saattaa mennä hetki ja sinä odotat kiltisti, vaikka valotkin ennättäisivät itselläsi vaihtumaan vihreiksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137350- 485410
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa573019Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72503Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101538Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1951382Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931099Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3161028Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?231980Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30906