Käsityksenne sarjan "ytimestä"?

URHEILU-TIETEILIJÄ

Siis TP:han on kuin parhain sekametelisoppa ja tuskinpa tuottajat tahi käsikirjoittajatkaan tiesivät enää mitä olivat tekemässä sarjan loppuvaiheilla!

Mikä on ns. sarjan "punainen lanka"?

Usein puhutaan, että Laura Palmerin murha ja sen selvitys olisi se sarjan ydin, mutta minusta se on loppujen lopuksi vain sivuseikka laajemmassa kokonaisuudessa ja niin luulen sen olleen Lynchillekin!?

En kerro vielä itse miten näen TP:n, kertokaa te ensin mielipiteenne? Mikä on sarjan ydin ja tarkoitus ja mikä oli ennen kaikkea alkuperäinen tarkoitus, sillä sarjastahan tehtiin myöhemmässä vaiheessa jopa lähes saippuaa!?

9

1994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en mä vaan tiedä

      ei o harmainta aavistusta mitä lynch aatteli tp tehdessä, mutta siitähän voi keksiä vaikka mitä. lynchin elokuvissa on sanomaa ja erikoisia tapahtumia joista normaali ihmiset ei ole kiinostuneet.

      katso elokuva twin peaks tuli kulje kanssani niin se kertoo kaiken. se on paljon synkempi kun tv-sarja vaikka kertoo saman tarinan.

      laura palmerilla on sanottavaa.

      pöllöt eivät ole sitä miltä näyttävät!

      toistan:

      pöllöt eivät ole sitä miltä näyttävät!

    • Windom

      Itse en ole koskaan nähnyt Lauran murhaa sarjan ytimenä vaan sivujuonena huomattavasti suuremassa kokonaisuudessa. Onhan tässä hieman tätä klassista hyvän ja pahan taistelua. Sarjalla nyt ei varmaankaan ole yhtä ainoaa oikeaa tarkoitusta, mutta se nyt on täysin varman ettei Lynch siitä mitään rikossarjaa ole tarkoittanut. Harmittaa kun monet hehkuttavat alussa että kyllä on mielenkiintoienn ja mahtava sarja, mutta kun murhaaja selviääkin sitten jo hyvissä ajoin ja sarja jatkaa kulkuaan niin sitä ei enää ymmärretäkkään ja se menee kaikkien mielestä överiksi toisella kaudella. Ei se mitään överiksi mene... Sittenhän se vasta kunnolla alkaa :)

    • Black dog runs at nigt

      on tärkeää elokuvien visuaalinen näyttävyys ja tapahtumiin yhteensopiva musiikki sekä juonen hidas eteneminen ja staattisen kameran käyttö. Ihan toista kun äksön leffoissa.

      TP:ssä pääosassa on henkilöt ja heidän väliset suhteet. TP:ssä oudotkin ihmiset ovat normaaleja ja mukana on kokoajan yliluonnollinen ulottuvuus.

      TP on ihan toista kuin SDP vetoinen luterilainen Suomi, jossa kaikkien pitää olla samanlaisia.

    • kalpea albert

      mikä on frendien punainen lanka? siinä on tyyppejä jotka välillä asuvat samassa kämpässä ja välillä eri kämpissä ja seurustelevat ja teho-osasto oli lääkärisarja ja siinä pelastettiin ihmisiä ja eikös voisi ajatella että twin peaksissakin vain "aikaa kuluu ja asioita tapahtuu" ?

      Onhan siinä tietysti hyvän ja pahan taistelu-tematiikkakin.. sankari tulee pikkukaupunkiin ja alkaa aluksi toiveikas, myöhemmin entistä epätoivoisempi taistelu pahuutta vastaan.. (samaa tematiikkaa on eri kansojen mytologioissa ja esim. lovecraftilla)

    • Katselija.

      Sarjaa ei ole tullut kovin montaa jaksoa, mutta mun nähdäkseni keskeisenä punaisena lankana kyllä on Lauran murhan selvittäminen ja nämä muut kuviot pyörii sen ympärillä.
      Selvinnyt on ettei Laura ollutkaan äidin ja isin pikkuinen kiltti tyttö. Hän on oikeastaan yksi osa kokonaisuutta jokatapauksessa, paljastunut on tämän takametsien pajulassakin osataan rötöstellä, huumeet liikkuu ja ympärillä pyörii hämäräbisnekset.
      Oikeastaan näyttää siltä että kaikilla on jokin osuus johonkin ketä siinä on.
      Oikeastaan Donna, James, Madde ja Audrey ovat niitä, kenellä on puhtaimmat paperit ja ovat kaikki "pikku etsiviä" eikä lähes kukaan osaa heitä epäillä. Ehkä nyt Bobby on ainut joka on huomannut että Donna ja James ovat jäljillä ja niin se järjesti J:lle kapuloita rattaisiin. Liekö Bobby yrittäisi suojata omaa selustaansa?
      Sarjassa on tapahtunut nyt joukko erittäin mielenkiintoisia käänteitä.
      Yksi mielenkiintoisimmista mun mielestä on tää sahan poltto, jossa Josie yrittää näytellä puhdasta pulmusta...mäkin menin siinä lankaan kun se viserteli seriffille kuinka häntä yritetään saada kuseen siinä ja tietystihän hyväsydäminen sefu uskoi tätä tyttöä.

      Juu, kyllähän siitä on kohtaus olemassa että Catherine makasi tuon kylän pukin eli Ben Hornen kanssa ja samalla juonittelivat. Aikamoista joo.
      Kyseessä on iso musta bisnes TP:ssä siis ja taustalla väijyy paha voima joka tekee osasta porukkaa pahansuopia sätkynukkeja.

      Ja tuo Leland, kuulin kaveriltani et jossain paljastusohjelmassa oli kerrottu että Lauralla oli jopa isäänsä outo suhde, insestiä tms. ja molemmat sen lisäks käyttivät kokaiinia. No, odotanpa kun huhtikuussa saan sen filmin Tuli kulje kanssani, niin nähdään sitten sekin...
      muistan kun se jo aikanaan ilmestyi videona eikä saanut silloinkaan hirveen paljon kehuja.
      Joka tapauksessa ainakin näin alkuun se on aika taitavasti kokoon kyhätty jännitysdraama.

    • ILoveLara

      Sanoisin että punainen lanka on ihmissuhteet, kun nyt toista kertaa oikein katsomalla katson tätä sarjaa. Ihmissuhteet paikassa joka on kaukana kaikesta, USAn syrjimmässä kolkassa, ja jonne ei ulkomaailma yletä muuten kuin FBIn muodossa.
      Suhteet murhan, väkivallan ja rikollisuuden varjossa, sillä rikollisuuttahan sarjassa on paljon. Kieroutuneet, salatut ja täyttymättömät suhteet, se on se punainen lanka.

      • SARJASSA

        on se, että jokainen voi luoda oman punaisen lankansa. Mullekin se oli eka kerralla Lauran murha. Nyt se on enemmänkin itse kaupunki ja sen sisäiseet ihmissuhteet ja jonkin pahuuden voittaminen...tai löytäminen..harvoin nykyään tehdään sarjoja missä olisi mitään mystiikkaa! Twin peaks on ihan paras!


      • Twin peaks <3
        SARJASSA kirjoitti:

        on se, että jokainen voi luoda oman punaisen lankansa. Mullekin se oli eka kerralla Lauran murha. Nyt se on enemmänkin itse kaupunki ja sen sisäiseet ihmissuhteet ja jonkin pahuuden voittaminen...tai löytäminen..harvoin nykyään tehdään sarjoja missä olisi mitään mystiikkaa! Twin peaks on ihan paras!

        Itse olen katsomassa nyt twin peaksia ekaa kertaa ja kun olin täällä ja vähän kattelin keskusteluja ja samalla vahingossa sain selville kuka tappoi Lauran ja että myös Maddykin tapetaan. Aluksi olin että nyt meni jännitys ja ilo katsoa sarjaa, mutta kyllä twin peaksissa tapahtuu niin paljon että tekee sitä silti mieli katsoa vaikka tuon Lauran murhaajan sain selville.


      • Skoijari
        SARJASSA kirjoitti:

        on se, että jokainen voi luoda oman punaisen lankansa. Mullekin se oli eka kerralla Lauran murha. Nyt se on enemmänkin itse kaupunki ja sen sisäiseet ihmissuhteet ja jonkin pahuuden voittaminen...tai löytäminen..harvoin nykyään tehdään sarjoja missä olisi mitään mystiikkaa! Twin peaks on ihan paras!

        Asiat eivät ole sitä miltä äkkiseltään näyttävät.

        Ihmiset eivät ole sellaisia kuin yrittävät
        ulkopuolisille näyttävät.

        Mahtavinta Twin Peaksissa on lukuisat sivujuonteet ja tarinan kerrostumat, jotka on
        niputettu upeasti yhteen. Loistava musiikki ja
        visuaalisuus. Upeat henkilöhahmot (sekä ulkoisesti
        ja sielunelämältään).

        Ehkä paras TV-sarja mitä on ikinä tehty!
        Sopranos ja X-files seuraavat kaukaa perässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe