Kannabispsykoosi totta

Turha valittaa ja koettaa

hämätä. Mulla ainakin on välillä kun polttelee, nin alkuun niitä ahdistustiloja, jotka kyllä menee ohi.
Mikäli syön tai juon kannabista, niin se sen verran hitaasti tulee se päihtymistila, jottei ne psykoottiset oireet tule ollenkaan.
Samaten ne oireet tulee herkemmin, jos nauttii tai on nauttinut alkoholia.

Mutta en silti pidä kannabista pahana.
Ne alkoholista tulevat psykoosit on tosi vittumaisia eli ne liskodiskot yms... Muut. Ne saattaa kestää päiviä, 2-3 päivää mulla kestää normaalisti yhden ryyppäämispäivän jälkeinen psykoosi alkoholista.
Mikäli kahtena päivänä juon, niin 4-5 päivää saatan olla psykoosissa.
Rankempi minusta on alkoholipsykoosi kuin kannabispsykoosi.
Kannabispsykoosi on siitäkin parempi, että se tulee ensin, heti kun savut ottaa. Sitten on hyvät fiilikset olla pilvessä. eikä jälkeenpäin ole mitään. siinä ikäänkuin se krapula tulee ensin ja sitten vasta todellinen päihtymistila.
Alkoholissa tulee ensin päihtymistila ensin ja krapula sitten jälkeenpäin.

alkoholin ja kannabiksen yhteiskäytöstä tuleekin sitten niitä psykoottisia oireita aika kummallisesti. Jos polttaa kannaa ja juo olutta niin kannabiskrapulaa ei tule, vasta kun alkoholikrapulan yhteydessä. eli ne henkiset psyykkiset vibat tulee sitten yhdessä.

Olen pannut merkille, että jos en juo, niin ei minulle tule kannabiksesta ollenkaan psykoottisia tiloja. Siihen tulee toleranssi, jonka saa mielenhallinalla kuosiin.
Alkoholissa taas ei toleranssi niihin psykooseihin tule, vaan ne pahenevat mitä enemmän juo.

24

5281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

      Jos alkoholi ja kannabis tekee noin pahaa jalkea paassasi, niin kannattaisiko lopettaa molemmat ? Itse en ole koskaan kokenut mitaan "psykooseja", mutta jos sellaisia alkaisi imaantumaan niin se olisi aika selva merkki minulle, etta nyt ois aika lopettaa...

      • mutta kannabis

        on sen arvoista. Tommoset psykoosit ovat pikku-juttu.


      • skitsoilua, kuten kaikilla

        Eli, jotain "en juo viinaa ikinä" luokkaa, hokemisia, kunnes se taas se psykkosi unohtuu.

        Ei se kannabiksesta ole läheskään, niin rankassa sfäärissä se psykoosi. Se oikenee, kun katsoo telkkaria hetken tai kuuntelee musiikkia. ajattelee vain muuta.

        Kannabiksesta ne mitä luokitellaan aina psykooseiksi on normaaleja aineesta johtuvia hetken pelkotiloja.

        Monesti se tulee eka kokeilukerralla pahimpana. Pennut saattaa kokeilla ganjaa. sitten ne huumefobistisina sinkoiklee terveyskeskuksiin itkemään tilaansa. Kun se pelko laukeaa, siinä herkässä päihtymistilassa, että nyt mä olen sen huumeen vetänyt, enkä voi perua. Siinä monesti teinille tulee äitiä ikävä. Sitten kun on vielä peloteltu kauheilla psykooseilla, niin ei ihme.

        Kannabispsykoosi on lievä ja verrattavissa alkoholipsykoosiin joka on ns. normaali "en juo ikuna viinaa" krapula tila. Ne liskodiskot onkin sitä alkoholin jo rankempaa psykoosipuolta.

        Minusta kun psykoositiloista puhutaan kannabiksen osalta on otettava vertailukohdaksi alkoholi, jotta tietämötän tai kannabista kokeilematon osaa hahmottaa mistä on kyse.

        Alkoholin jokainen tietää, niin se on helppo vertailukohde.


      • .......................
        skitsoilua, kuten kaikilla kirjoitti:

        Eli, jotain "en juo viinaa ikinä" luokkaa, hokemisia, kunnes se taas se psykkosi unohtuu.

        Ei se kannabiksesta ole läheskään, niin rankassa sfäärissä se psykoosi. Se oikenee, kun katsoo telkkaria hetken tai kuuntelee musiikkia. ajattelee vain muuta.

        Kannabiksesta ne mitä luokitellaan aina psykooseiksi on normaaleja aineesta johtuvia hetken pelkotiloja.

        Monesti se tulee eka kokeilukerralla pahimpana. Pennut saattaa kokeilla ganjaa. sitten ne huumefobistisina sinkoiklee terveyskeskuksiin itkemään tilaansa. Kun se pelko laukeaa, siinä herkässä päihtymistilassa, että nyt mä olen sen huumeen vetänyt, enkä voi perua. Siinä monesti teinille tulee äitiä ikävä. Sitten kun on vielä peloteltu kauheilla psykooseilla, niin ei ihme.

        Kannabispsykoosi on lievä ja verrattavissa alkoholipsykoosiin joka on ns. normaali "en juo ikuna viinaa" krapula tila. Ne liskodiskot onkin sitä alkoholin jo rankempaa psykoosipuolta.

        Minusta kun psykoositiloista puhutaan kannabiksen osalta on otettava vertailukohdaksi alkoholi, jotta tietämötän tai kannabista kokeilematon osaa hahmottaa mistä on kyse.

        Alkoholin jokainen tietää, niin se on helppo vertailukohde.

        Sekoitat paniikkihäiriöoireen ja psykoosin. Psykoosit eivät ole jokapäiväistä leipää eivätkä ne mene "noin vain" ohi.

        Et ole tavannut kannabispsykootikkoa. Miksi siis mitään siitä tietäisitkään?


      • .......................
        skitsoilua, kuten kaikilla kirjoitti:

        Eli, jotain "en juo viinaa ikinä" luokkaa, hokemisia, kunnes se taas se psykkosi unohtuu.

        Ei se kannabiksesta ole läheskään, niin rankassa sfäärissä se psykoosi. Se oikenee, kun katsoo telkkaria hetken tai kuuntelee musiikkia. ajattelee vain muuta.

        Kannabiksesta ne mitä luokitellaan aina psykooseiksi on normaaleja aineesta johtuvia hetken pelkotiloja.

        Monesti se tulee eka kokeilukerralla pahimpana. Pennut saattaa kokeilla ganjaa. sitten ne huumefobistisina sinkoiklee terveyskeskuksiin itkemään tilaansa. Kun se pelko laukeaa, siinä herkässä päihtymistilassa, että nyt mä olen sen huumeen vetänyt, enkä voi perua. Siinä monesti teinille tulee äitiä ikävä. Sitten kun on vielä peloteltu kauheilla psykooseilla, niin ei ihme.

        Kannabispsykoosi on lievä ja verrattavissa alkoholipsykoosiin joka on ns. normaali "en juo ikuna viinaa" krapula tila. Ne liskodiskot onkin sitä alkoholin jo rankempaa psykoosipuolta.

        Minusta kun psykoositiloista puhutaan kannabiksen osalta on otettava vertailukohdaksi alkoholi, jotta tietämötän tai kannabista kokeilematon osaa hahmottaa mistä on kyse.

        Alkoholin jokainen tietää, niin se on helppo vertailukohde.

        "Monesti se tulee eka kokeilukerralla pahimpana. Pennut saattaa kokeilla ganjaa. sitten ne huumefobistisina sinkoiklee terveyskeskuksiin itkemään tilaansa. Kun se pelko laukeaa, siinä herkässä päihtymistilassa, että nyt mä olen sen huumeen vetänyt, enkä voi perua. Siinä monesti teinille tulee äitiä ikävä. Sitten kun on vielä peloteltu kauheilla psykooseilla, niin ei ihme."

        Paniikkihäiriöoire.

        Psykoosi on eri asia.

        Kuin vertaisit kynttilää spna-lamppuun. Mittakaava on ihan toista kaliberia.


      • gargaluuka

        lukekaa koko alkuperäinen teksti repomiehen äänellä.


      • rusko12
        mutta kannabis kirjoitti:

        on sen arvoista. Tommoset psykoosit ovat pikku-juttu.

        Jaa! Hyvin tiedät asiasta jos se on pikku-juttu! Ota asiasta selvää enne ku mistelet!


      • rusko12
        rusko12 kirjoitti:

        Jaa! Hyvin tiedät asiasta jos se on pikku-juttu! Ota asiasta selvää enne ku mistelet!

        Miestelet!


    • werty1

      Kyseessä ei ole psykoosi vaan kannabiksen akuutti vaikutus henkilöllä, jolle kannabis ei sovi. Tällä hetkellä kiistellään voiko kannabis aiheuttaa psykoottista sairastumista. Mikäli henkilöllä on taipumusta mielenterveysongelmiin, ei kannabis aina sovi näille henkilöille. On varmaa, että se pahentaa psykoottisten potilaiden oireilua joillakin henkilöillä.

      Varsinaiset psykoosit jaetaan funktionaalisiin sekä reaktiivisiin. Reaktiiviset ovat seurausta jostakin psyyken kannalta ylivoimaisesta kuormituksesta. Psyyken puolustuskeino. Näissä ennuste on hyvä. Funktionaaliset kuten esim. skitsofrenia on ainakin suurelta osin neurokemiallista ja nämä usein kroonistuvat. Neurolepteillä saadaan kuitenkin hyviäkin tuloksia.

      Alkoholi sen sijaan aiheuttaa varsinaisia psykooseja. Alkoholiabstinenssissa eli vieroitusoireissa delirium tremens (juoppohulluus). Ilman abstinenssia pitkäaikainen etyylin käyttö saattaa laukaista alkoholihallusinoosin. Näistä delirium tremens on vaarallisempi.

      • .........................

        On se psykoosi kaikin määritelmin määriteltynä. Ei tarvi "herkkyyttä" vaan tarpeeksi suuren aivokemiallisen rasituksen.

        Tyypillinen (vähintään 95% tapauksista) kannabispsykoosi iskee suurkäyttäjälle joka lopettaa käyttönsä nopeasti. Tällöin syntyy kannabiksen delirium tremens; aivokemia järkkyy liian rajusti. Ei vaadi mitään erikoisherkkyyttä.


      • hallusinogeeni

        "Ilman abstinenssia pitkäaikainen etyylin käyttö saattaa laukaista alkoholihallusinoosin."


      • werty1
        ......................... kirjoitti:

        On se psykoosi kaikin määritelmin määriteltynä. Ei tarvi "herkkyyttä" vaan tarpeeksi suuren aivokemiallisen rasituksen.

        Tyypillinen (vähintään 95% tapauksista) kannabispsykoosi iskee suurkäyttäjälle joka lopettaa käyttönsä nopeasti. Tällöin syntyy kannabiksen delirium tremens; aivokemia järkkyy liian rajusti. Ei vaadi mitään erikoisherkkyyttä.

        Kannabis ei aiheuta delirium tremensiä. Alkoholin, bentsodiatsepiinien liian nopea lopettaminen aiheuttaa, mikäli pitkä suuriannoksinen lääkitys. Lisäksi barbituraatit joita ei käytetä tänä päivänä kuin yleisanestesiassa ja lääkelaitoksen erityisluvalla fenobarbitaalia epilepsiassa, mikäli muut lääkitykset eivät anna vastetta. Itselläni alalla 6- vuoden koulutus sekä n. 10- vuoden kokemus psykiatrisesta hoitotyöstä. Eli jotain käsitystä asiasta on.

        Sinänsä mielenkiintoinen argumentti, mutta lääketiede ei tunnusta kyseistä väitettä. On kuitenkin selvää, että todella suuri kannabiksen käyttö aiheuttaa psyykkisiä reaktioita, jotka voivat vaikuttaa psykoottisilta oireilta. Kuitenkaan kannabisabstinenssissa ei ilmene delirium tremensiä, joka on oma oireyhtymänsä.

        Mutta joka tapauksessa runsas kannabiksen käyttö tuskin tekee hyvää yksilön psyykelle. Siitä olemme varmasti samaa mieltä. Liika käyttö muun muassa passivoi ja heikentää lähimuistia. Kaikkia haittoja ei vielä tunneta.


      • Exitman
        werty1 kirjoitti:

        Kannabis ei aiheuta delirium tremensiä. Alkoholin, bentsodiatsepiinien liian nopea lopettaminen aiheuttaa, mikäli pitkä suuriannoksinen lääkitys. Lisäksi barbituraatit joita ei käytetä tänä päivänä kuin yleisanestesiassa ja lääkelaitoksen erityisluvalla fenobarbitaalia epilepsiassa, mikäli muut lääkitykset eivät anna vastetta. Itselläni alalla 6- vuoden koulutus sekä n. 10- vuoden kokemus psykiatrisesta hoitotyöstä. Eli jotain käsitystä asiasta on.

        Sinänsä mielenkiintoinen argumentti, mutta lääketiede ei tunnusta kyseistä väitettä. On kuitenkin selvää, että todella suuri kannabiksen käyttö aiheuttaa psyykkisiä reaktioita, jotka voivat vaikuttaa psykoottisilta oireilta. Kuitenkaan kannabisabstinenssissa ei ilmene delirium tremensiä, joka on oma oireyhtymänsä.

        Mutta joka tapauksessa runsas kannabiksen käyttö tuskin tekee hyvää yksilön psyykelle. Siitä olemme varmasti samaa mieltä. Liika käyttö muun muassa passivoi ja heikentää lähimuistia. Kaikkia haittoja ei vielä tunneta.

        Delirium tremens on alkoholioire mutta miksei sama tekniikka (aivokemiallisen ärsykkeen liian nopea poistaminen, aivokemiallisen tottumismekanismin purkautuminen) voisi toimia myös muilla aineilla, ts. delirium tremensin KALTAINEN tila, eri kemikaalilla. "Cannabis Tremens" ? - Delirium Tremenshän voitaisiin henkiseltä luonteeltaan määritellä pitkälti psykoosiksi; kannabiksella vastaavassa on vähemmän fyysisiä oireita mutta korostuneet henkiset oireet ja pidempi kestoaika.

        "Sinänsä mielenkiintoinen argumentti, mutta lääketiede ei tunnusta kyseistä väitettä."

        Lääketiede... lätkii kaikille kannabispsykootikoille skitsofrenialeimat pelkästään päihtymyksenaikaisen diagnoosin perusteella. Itse olen kahden kannabispsykoosini takia luokiteltu skitsofreeniseksi ... itseasiassa olen perustanut sittemmin perheen ja käyn vakitöissä ja olen mielenliikkeiltäni täysin normaali enkä käytä/tarvi suositeltua estolääkitystä (joka huonontaa elämänlaatuani x50), subjektiivisesti ajatukseni ovat täysin normaalit. Ainoat mielenterveydelliset episodit elämässäni ovat todella raskaan kannabiksenkäytön jälkeisiä/aikaisia. Tässä se lääketieteen "ehdoton totuus" muuttuu naurettavaksi poliittiseksi paskanjauhannaksi. Älä luota lääketieteeseen jos se ei ole tutkinut asiaa tarpeeksi syvälliseksi tai evidenssi viittaa johonkin muuhun! Skitsofrenialeimaamista voidaan toki perustella sillä että se leima annetaan varmuuden vuoksi (parempi että ei-skitsofreeni saa väärän diagnoosin kuin se että skitsofreeni ei saa diagnoosia); se ei silti edusta totuudentavoittelun tieteellistä ihannetta. Kannabispsykoosin tutkiminen lienee lääketieteellisesti mappi Ö:ssä kannabiksen kriminaalin statuksen vuoksi.

        Itselläni on takana kaksi kannabispsykoosia joista molemmat lähtivät liikkeelle rankan pössyttelyn keskeydyttyä kuin seinään. Ainakin omassa tapauksessani evidenssi on täysin hypoteesia tukeva. Kukaan ei ole tehnyt jälkiseurantaa millaisessa henkisessä ilmastossa nykyään olen vaan papereissa olen edelleenkin "kannabis-skitsofreenikko". Miltähän oma - ja muiden vastaavien ihmisten sairaustarina - vaikuttaa tilastollisessa tutkimuksessa?

        Tässäpä purtavaa. Minä lähden nyt duuniin.


      • werty 1
        Exitman kirjoitti:

        Delirium tremens on alkoholioire mutta miksei sama tekniikka (aivokemiallisen ärsykkeen liian nopea poistaminen, aivokemiallisen tottumismekanismin purkautuminen) voisi toimia myös muilla aineilla, ts. delirium tremensin KALTAINEN tila, eri kemikaalilla. "Cannabis Tremens" ? - Delirium Tremenshän voitaisiin henkiseltä luonteeltaan määritellä pitkälti psykoosiksi; kannabiksella vastaavassa on vähemmän fyysisiä oireita mutta korostuneet henkiset oireet ja pidempi kestoaika.

        "Sinänsä mielenkiintoinen argumentti, mutta lääketiede ei tunnusta kyseistä väitettä."

        Lääketiede... lätkii kaikille kannabispsykootikoille skitsofrenialeimat pelkästään päihtymyksenaikaisen diagnoosin perusteella. Itse olen kahden kannabispsykoosini takia luokiteltu skitsofreeniseksi ... itseasiassa olen perustanut sittemmin perheen ja käyn vakitöissä ja olen mielenliikkeiltäni täysin normaali enkä käytä/tarvi suositeltua estolääkitystä (joka huonontaa elämänlaatuani x50), subjektiivisesti ajatukseni ovat täysin normaalit. Ainoat mielenterveydelliset episodit elämässäni ovat todella raskaan kannabiksenkäytön jälkeisiä/aikaisia. Tässä se lääketieteen "ehdoton totuus" muuttuu naurettavaksi poliittiseksi paskanjauhannaksi. Älä luota lääketieteeseen jos se ei ole tutkinut asiaa tarpeeksi syvälliseksi tai evidenssi viittaa johonkin muuhun! Skitsofrenialeimaamista voidaan toki perustella sillä että se leima annetaan varmuuden vuoksi (parempi että ei-skitsofreeni saa väärän diagnoosin kuin se että skitsofreeni ei saa diagnoosia); se ei silti edusta totuudentavoittelun tieteellistä ihannetta. Kannabispsykoosin tutkiminen lienee lääketieteellisesti mappi Ö:ssä kannabiksen kriminaalin statuksen vuoksi.

        Itselläni on takana kaksi kannabispsykoosia joista molemmat lähtivät liikkeelle rankan pössyttelyn keskeydyttyä kuin seinään. Ainakin omassa tapauksessani evidenssi on täysin hypoteesia tukeva. Kukaan ei ole tehnyt jälkiseurantaa millaisessa henkisessä ilmastossa nykyään olen vaan papereissa olen edelleenkin "kannabis-skitsofreenikko". Miltähän oma - ja muiden vastaavien ihmisten sairaustarina - vaikuttaa tilastollisessa tutkimuksessa?

        Tässäpä purtavaa. Minä lähden nyt duuniin.

        Kerroit kokemuksistasi ja esitit melko hyviä pointteja. Skitsofreenikon leiman saa tänä päivänä todella helposti, johtuen siitä, että tautiluokituksissa on siirrytty käyttämään ICD- 10 tautiluokitusta. Tässä luokituksessa voi psykiatrian erik. lääkäri tehdä jo yhden tapaamisen perusteella skitsofreniadiagnoosin, kun aiemmin käytettäessä DSM- 3 tautiluokitusta skitsofreniadiagnoosi oli mahdollista tehdä vain mikäli oireet kestäneet yli 6 kuukautta.

        Delirium tremens on hengenvaarallinen nimenomaan fyysinen oireyhtymä eikä psyykkinen. Ihmiset ovat yksilöitä ja on toki mahdollista, että tulevaisuudessa tulee käyttöön kannabispsykoosioireyhtymä.

        Olet siinäkin oikeassa, että johtuen illegaalisuudestaan, kannabiksen syvällisempi tutkimus on ollut vaikeaa.


      • Exitman
        werty 1 kirjoitti:

        Kerroit kokemuksistasi ja esitit melko hyviä pointteja. Skitsofreenikon leiman saa tänä päivänä todella helposti, johtuen siitä, että tautiluokituksissa on siirrytty käyttämään ICD- 10 tautiluokitusta. Tässä luokituksessa voi psykiatrian erik. lääkäri tehdä jo yhden tapaamisen perusteella skitsofreniadiagnoosin, kun aiemmin käytettäessä DSM- 3 tautiluokitusta skitsofreniadiagnoosi oli mahdollista tehdä vain mikäli oireet kestäneet yli 6 kuukautta.

        Delirium tremens on hengenvaarallinen nimenomaan fyysinen oireyhtymä eikä psyykkinen. Ihmiset ovat yksilöitä ja on toki mahdollista, että tulevaisuudessa tulee käyttöön kannabispsykoosioireyhtymä.

        Olet siinäkin oikeassa, että johtuen illegaalisuudestaan, kannabiksen syvällisempi tutkimus on ollut vaikeaa.

        Mielestäni tautiluokitusta ei pitäisi tehdä ikinä päihtyneelle ihmiselle, päihde kuitenkin on ulkoinen oireita matkiva tekijä joka ei sinänsä kerro todellisesta sairaudesta tai sairaudettomuudesta yhtikäs mitään. Tai no. Ehkä jokaiselta tarpeeksi kännissä olevalta potilaalta pitäisi diagnosoida pysyvä kehitysvammaisuus senhetkisen tilan oireiston perusteella. Sehän hilpeää olisi.

        Ja ymmärtääkseni delirium tremensiin liittyvät hyvin vahvat psyykkiset oireetkin, hallusinaatiot yms - johan tilan nimi "Delirium" siihen viittaa. Hoito tehdään psykiatrisessa sairaalassa.

        Vai viittasitko fyysisellä oireyhtymällä siihen että kyse on kuitenkin fyysisestä asiasta, aivokemiasta - joka kuitenkin poikii psyykkisiä oireita? Siinä tapauksessa...

        Samaahan minä olen esittänyt kannabiksesta; kannabispsykoosi - "Delirium Excannabis" - on itseasiassa fyysinen oireyhtymä joka johtuu erään kemiallisen ärsykkeen habituaation liian nopeasta purkautumisesta aivoissa, jos tuo habituaatio olisi alkoholi olisi kyseessä tietenkin DT, oletettavasti sama järjestelmä pätee monissa muissakin päihteissä. Vaikka tämä hypoteesi ei ole tieteellisesti vahvistettu on johtopäätös rationaalinen ja perusteltu. Miksi tätä itsestäänselvää asiaa ei ole sitten tutkittu/huomattu? - Tutkimuksen vähyys ja ennakko-oletus että kannabis ja skitsofrenia kulkevat käsi kädessä. Terveydenhuollon intressi on aina akuutissa sairaudessa - ei jälkiseurannassa (joka paljastaa onko kyseessä elimellinen skitsofrenia vai väliaikainen aivokemiallinen "onnettomuus").

        Mitenkä tätä hypoteettista "Delirium Excannabis" tilaa sitten hoidetaan?

        - Kannabiksen hitaalla alasajolla, kemiallisen ärsykkeen loivalla vähentämisellä. (Kannabiksen takavarikoiminen lopettavalta voitaisiin määritellä pahoinpitelyksi...).
        - Estolääkityksellä / rauhoittavilla joita aletaan antamaan ajoissa (Nykyisin valistuneemmat lääkärit antavat tämän jo vakiona, tiedostavat Delirium Excannabiksen riskin vaikkeivät tilaa osaakaan nimetä).


      • tuo sinun juttusi
        Exitman kirjoitti:

        Mielestäni tautiluokitusta ei pitäisi tehdä ikinä päihtyneelle ihmiselle, päihde kuitenkin on ulkoinen oireita matkiva tekijä joka ei sinänsä kerro todellisesta sairaudesta tai sairaudettomuudesta yhtikäs mitään. Tai no. Ehkä jokaiselta tarpeeksi kännissä olevalta potilaalta pitäisi diagnosoida pysyvä kehitysvammaisuus senhetkisen tilan oireiston perusteella. Sehän hilpeää olisi.

        Ja ymmärtääkseni delirium tremensiin liittyvät hyvin vahvat psyykkiset oireetkin, hallusinaatiot yms - johan tilan nimi "Delirium" siihen viittaa. Hoito tehdään psykiatrisessa sairaalassa.

        Vai viittasitko fyysisellä oireyhtymällä siihen että kyse on kuitenkin fyysisestä asiasta, aivokemiasta - joka kuitenkin poikii psyykkisiä oireita? Siinä tapauksessa...

        Samaahan minä olen esittänyt kannabiksesta; kannabispsykoosi - "Delirium Excannabis" - on itseasiassa fyysinen oireyhtymä joka johtuu erään kemiallisen ärsykkeen habituaation liian nopeasta purkautumisesta aivoissa, jos tuo habituaatio olisi alkoholi olisi kyseessä tietenkin DT, oletettavasti sama järjestelmä pätee monissa muissakin päihteissä. Vaikka tämä hypoteesi ei ole tieteellisesti vahvistettu on johtopäätös rationaalinen ja perusteltu. Miksi tätä itsestäänselvää asiaa ei ole sitten tutkittu/huomattu? - Tutkimuksen vähyys ja ennakko-oletus että kannabis ja skitsofrenia kulkevat käsi kädessä. Terveydenhuollon intressi on aina akuutissa sairaudessa - ei jälkiseurannassa (joka paljastaa onko kyseessä elimellinen skitsofrenia vai väliaikainen aivokemiallinen "onnettomuus").

        Mitenkä tätä hypoteettista "Delirium Excannabis" tilaa sitten hoidetaan?

        - Kannabiksen hitaalla alasajolla, kemiallisen ärsykkeen loivalla vähentämisellä. (Kannabiksen takavarikoiminen lopettavalta voitaisiin määritellä pahoinpitelyksi...).
        - Estolääkityksellä / rauhoittavilla joita aletaan antamaan ajoissa (Nykyisin valistuneemmat lääkärit antavat tämän jo vakiona, tiedostavat Delirium Excannabiksen riskin vaikkeivät tilaa osaakaan nimetä).

        kuulostaa.
        Miksi kannabiksen käytön jälkeen pitäisi ottaa rauhoittavia. Eli siirtyä kovempiin aineisiin.
        Bentsot aiheuttavat vielä pahemman riippuvuuden kuin alkoholi.
        Joten jos jo kannabisriippuvaiselle annetaan bentsoja, niin riippuvuus bentsoihin on taattu.

        Se on aivan paskapuhetta, että joku addikti pystyisi jotain lääkärin määrämiä juttuja noudattamaan.
        Ei niin kovia päihteitä kuin bentsot saa antaa kannabisteille. Mielestäni on kyseenalaista antaa nittä edes alkoholisteille.

        Kannabispsykoosi, jos se nyt on edes olemassa, niin pitää hoitaa kannabiksen käytön vähentämisellä asteettain, jotta se shokkivaikutus jää pois. Ei mitään ylimääräisiä kemikaaleja.
        Samaten alkoholistien pitäisi vain pikkuhiljaa kyetä ajamaan alkoholin käyttöä alas eikä kerralla.
        Kovista miedompiin on portti ulos päihteistä.

        Eli alkoholista kannabikseen ja sitten loppu.
        Näin itse tein, eikä mulle mitään psykoosia tullut vaikka lopetin kolem vuotta putkeen ryyppäämisen. Oli se rankkaa henkisesti se lopettaminen, mutta pilven avulla se onnistui.
        Rauhoittavat vain pahensi tilannetta, joten jätin ne heti alkuun pois.
        Kannabiksen lopettaminen kuin seinään ei aiheuttanut sitten enää mitään.

        Sitä on psyyke sen verran alkoholistilla kovassa koulussa ollut, että joku mieto päihde niinkuin kannabis ei sitä psyykettä kyllä hetkauta mihinkään suuntaan.
        Ne on ne kolmen päivän liskodiskot ja ympäritaloa ravaavat viinanpirut sellasta psykedeliaa, että LSDkin on kevyttä viihdettä sen rinnalla.
        Kannabisvainoilut vain naurattavat semmosten jälkeen.


      • werty1
        Exitman kirjoitti:

        Mielestäni tautiluokitusta ei pitäisi tehdä ikinä päihtyneelle ihmiselle, päihde kuitenkin on ulkoinen oireita matkiva tekijä joka ei sinänsä kerro todellisesta sairaudesta tai sairaudettomuudesta yhtikäs mitään. Tai no. Ehkä jokaiselta tarpeeksi kännissä olevalta potilaalta pitäisi diagnosoida pysyvä kehitysvammaisuus senhetkisen tilan oireiston perusteella. Sehän hilpeää olisi.

        Ja ymmärtääkseni delirium tremensiin liittyvät hyvin vahvat psyykkiset oireetkin, hallusinaatiot yms - johan tilan nimi "Delirium" siihen viittaa. Hoito tehdään psykiatrisessa sairaalassa.

        Vai viittasitko fyysisellä oireyhtymällä siihen että kyse on kuitenkin fyysisestä asiasta, aivokemiasta - joka kuitenkin poikii psyykkisiä oireita? Siinä tapauksessa...

        Samaahan minä olen esittänyt kannabiksesta; kannabispsykoosi - "Delirium Excannabis" - on itseasiassa fyysinen oireyhtymä joka johtuu erään kemiallisen ärsykkeen habituaation liian nopeasta purkautumisesta aivoissa, jos tuo habituaatio olisi alkoholi olisi kyseessä tietenkin DT, oletettavasti sama järjestelmä pätee monissa muissakin päihteissä. Vaikka tämä hypoteesi ei ole tieteellisesti vahvistettu on johtopäätös rationaalinen ja perusteltu. Miksi tätä itsestäänselvää asiaa ei ole sitten tutkittu/huomattu? - Tutkimuksen vähyys ja ennakko-oletus että kannabis ja skitsofrenia kulkevat käsi kädessä. Terveydenhuollon intressi on aina akuutissa sairaudessa - ei jälkiseurannassa (joka paljastaa onko kyseessä elimellinen skitsofrenia vai väliaikainen aivokemiallinen "onnettomuus").

        Mitenkä tätä hypoteettista "Delirium Excannabis" tilaa sitten hoidetaan?

        - Kannabiksen hitaalla alasajolla, kemiallisen ärsykkeen loivalla vähentämisellä. (Kannabiksen takavarikoiminen lopettavalta voitaisiin määritellä pahoinpitelyksi...).
        - Estolääkityksellä / rauhoittavilla joita aletaan antamaan ajoissa (Nykyisin valistuneemmat lääkärit antavat tämän jo vakiona, tiedostavat Delirium Excannabiksen riskin vaikkeivät tilaa osaakaan nimetä).

        Delirium tremens (sekavuustila) aiheutuu nimenomaan neurokemiallisista seikoista, jotka luonnollisesti vaikuttavat psyykeen. Delirium termens on graavi psykoositila, jossa tapahtuu minän pirstoutuminen. Henkilö on desorientoitunut esim. paikkaan, aikaan jne. Toisin sanoen hän ei ole realiteeteissa.

        Ja aivan oikein ymmärsit. Kyseessä on aivokemiallinen oire joka poikii rankat psyykkiset oireet, kuten myös fyysiset.

        Tämän takia katkaisuhoito( kesto 3 vrk.) suoritetaan esim. terveyskeskuksen vuodeosastolla.

        Lääkityksenä käytetään useinmiten diatsepaamikyllästyshoitoa, jossa potilaalle annetaan diatsepaami mixtuuraa 20mg kahden tunnin välein ad. 200 mg eli kahteensataan milligrammaan asti, taikka kunnes potilas nukkuu. Tarvittaessa esim. anestesiologi voi lisätä annostusta. Diatsepaaminantoa vähennetään kyllästysvaiheen jälkeen. Kyllästyshoitoon käytetään myös joissain tapauksissa klopoksidia ( klooridiatsepoksidi). Usein bentsokyllästyksen lisäksi annetaan myös jotain neuroleptiä. Useinmiten haloperidolia 5mg i.m. eli lihakseen. Tarvittaessa voidaan antaa enemmän.


      • ............................
        tuo sinun juttusi kirjoitti:

        kuulostaa.
        Miksi kannabiksen käytön jälkeen pitäisi ottaa rauhoittavia. Eli siirtyä kovempiin aineisiin.
        Bentsot aiheuttavat vielä pahemman riippuvuuden kuin alkoholi.
        Joten jos jo kannabisriippuvaiselle annetaan bentsoja, niin riippuvuus bentsoihin on taattu.

        Se on aivan paskapuhetta, että joku addikti pystyisi jotain lääkärin määrämiä juttuja noudattamaan.
        Ei niin kovia päihteitä kuin bentsot saa antaa kannabisteille. Mielestäni on kyseenalaista antaa nittä edes alkoholisteille.

        Kannabispsykoosi, jos se nyt on edes olemassa, niin pitää hoitaa kannabiksen käytön vähentämisellä asteettain, jotta se shokkivaikutus jää pois. Ei mitään ylimääräisiä kemikaaleja.
        Samaten alkoholistien pitäisi vain pikkuhiljaa kyetä ajamaan alkoholin käyttöä alas eikä kerralla.
        Kovista miedompiin on portti ulos päihteistä.

        Eli alkoholista kannabikseen ja sitten loppu.
        Näin itse tein, eikä mulle mitään psykoosia tullut vaikka lopetin kolem vuotta putkeen ryyppäämisen. Oli se rankkaa henkisesti se lopettaminen, mutta pilven avulla se onnistui.
        Rauhoittavat vain pahensi tilannetta, joten jätin ne heti alkuun pois.
        Kannabiksen lopettaminen kuin seinään ei aiheuttanut sitten enää mitään.

        Sitä on psyyke sen verran alkoholistilla kovassa koulussa ollut, että joku mieto päihde niinkuin kannabis ei sitä psyykettä kyllä hetkauta mihinkään suuntaan.
        Ne on ne kolmen päivän liskodiskot ja ympäritaloa ravaavat viinanpirut sellasta psykedeliaa, että LSDkin on kevyttä viihdettä sen rinnalla.
        Kannabisvainoilut vain naurattavat semmosten jälkeen.

        "Miksi kannabiksen käytön jälkeen pitäisi ottaa rauhoittavia. Eli siirtyä kovempiin aineisiin."

        Jotta vältetään aivokemiallinen shokki joka johtaa pahempaan lopputulokseen kuin rauhoittavien käyttäminen. Nykyisen kieltolain aikana ei ole teknisesti mahdollista tarjota kannabiksen loivaa alasajoa, siis oireet on estettävä toisella mekanismilla.

        "Se on aivan paskapuhetta, että joku addikti pystyisi jotain lääkärin määrämiä juttuja noudattamaan.
        Ei niin kovia päihteitä kuin bentsot saa antaa kannabisteille. Mielestäni on kyseenalaista antaa nittä edes alkoholisteille."

        Sitten et ymmärrä lääkitsemisen ja hoitosuunnitelman tavoitetta ja merkitystä. Bentsot aiheuttavat riippuvuuden mutta tuo riippuvuus on helpompi hallita ja purkaa kuin psykotrooppisten päihteiden aiheuttama "retkahdusherkkyys" ja elämänhallinnan menetys jotka tukevat päihteenkäytön jatkamista. Bentsot auttavat raittiuteen toisin kuin riippuvuuskynnykseltään "miedommat" päihteet jotka kuitenkin vaikuttavat arvostelukykyyn enemmän.

        Entä väärinkäyttö? Siinä tapauksessakin että tämä sälli käyttää bentsoja väärin ollaan korkeintaan samassa riskitilanteessa kuin aikaisemmalla päihteellä. Toisin sanoen, negatiivisessa tapauksessa ei tilanne muutu olennaisesti verrattuna siihen ettei edes koiteta hoitaa. Tällöin hoito on täysin loogista ja perusteltua. Sekakäyttäjätyyppinen potilas päätyy sekakäyttäjäksi ilman bentsojakin, toisin sanoen -tämä ikävä skenaario ei ole merkityksekäs suure koska se tapahtuu yritettiin hoitaa tai ei.

        Bentsokoukku itsessään on varsin harmiton etenkin yhteiskunnallisesti. Koukun kohteen saa apteekista eikä se maksa merkittävästi. Toleranssi ei kasva ellei sitä vartavasten kasvata joten riippuvainen on riippuvaisenakin stabiilissa tilassa.

        Ja irtipääseminen? Hallittu riippuvuuden alasajo pitkällä tähtäimellä annosta asteittain vähentämällä. Onnistuu. On ihan omaa kokemusta aiheesta.


    • ..........................

      Jep. Kannabispsykoosi on totta. Se on ihan normaali päihdepsykoosi.

      Mutta kannabis-skitsofrenia ei ole totta vaikka politisoitunut lääketiede niin yrittääkin väittää.

      Kannabispsykoosi on tyypillinen päihdepsykoosi. Sama paska niin alkoholilla kuin amfetamiinillakin; suurkäyttäjän ongelmia.

      Jos päihdepsykooseja haluttaisiin vähentää niin ensimmäiseksi pitäisi saada dekriminalisointi jolloin voidaan tarjota matalan kynnyksen paranoidivapaata hoitoa, tuomitsevuus vähenee jolloin yleinen psyykkinen paine ei luo niin helposti mielenterveysongelmia ja ennenkaikkea määräkontrolli coffeeshopeissa on erityisen ehkäisevä tekijä suurkäyttäjien kohdalla.

      Jos päihdepsykooseja halutaan lisätä niin mielellään mahdollisimman opressiivinen ja kaksinaamainen järjestelmä kyllä houkuttelee psykoilemaan.

      • hamalahumala

        ei kannabis psykoosi mikään pila juttu ole se on aika serious bisnes . tulee kaiken mailman vaino tiloja , alkaa kuvittelee kaikkea mikä ei oo todellista alkaa luullla kaikkea alkaa väätää toisten puheesta semmosta mikä vastaa omia pelkojaan . esim jos toiset nauraa jollekkin niin luulet et ne nauraa sulle. menee kuulemma pois jos kohtaa omat pelkosa face to face nukkuu niiden kanssa . ja vaikka ne olisivat todellisia oppii olemaan välittämättä niiden seuraksista. ja ennenkaikkia oppii arvostamaan kannabista .


      • THLutka
        hamalahumala kirjoitti:

        ei kannabis psykoosi mikään pila juttu ole se on aika serious bisnes . tulee kaiken mailman vaino tiloja , alkaa kuvittelee kaikkea mikä ei oo todellista alkaa luullla kaikkea alkaa väätää toisten puheesta semmosta mikä vastaa omia pelkojaan . esim jos toiset nauraa jollekkin niin luulet et ne nauraa sulle. menee kuulemma pois jos kohtaa omat pelkosa face to face nukkuu niiden kanssa . ja vaikka ne olisivat todellisia oppii olemaan välittämättä niiden seuraksista. ja ennenkaikkia oppii arvostamaan kannabista .

        Loppujen lopuksi kapitalistinen järjestelmä suosii alkoholia. Käyt töissä MA-PE ja sitten ryyppäät. Nollaat pään. Juot itsesi mukavaksi ja naiset kauneiksi.

        Mutta sitten tulee se krapula. Kun alkoholitilasi laskee sinulle tulee vieroitusoire. Tremens on jo sitten sairaus.

        Tämä sopii mottoon. Koska ihmisen ei saa huijata itseään ottamalla ainetta josta tulee hyvä olo. Sun pitää käydä töissä ja totella johtajaa joka antaa sulle palkaksi lomaa. Ihmisellä ei ole näköjään omaa valtaa omaan fyysiseen ruumiseensa saati sitten psyykkeensä.

        Huumeet on huijausta. Epärehellistä. Täysin turhaa palkkiota tekemättömästä työstä.

        Omalla kohdalla olen huomannut itsellä pienen motivaatio-ongelman. Ehkä osuvasti se on juuri se a-motivaatio syndrooma. Sitten se luokitellaan jotenkin kvartaalitalouden mukaan psykoosiksi. Nämä psykootikot eivät kuitenkaan ole mikään turhake tai tuottamaton voimavara.

        Kiistelyä kovasti tämä skitsofreniakanabispsykoosi juttu aiheuttaa.


      • lievapsykoosiko
        hamalahumala kirjoitti:

        ei kannabis psykoosi mikään pila juttu ole se on aika serious bisnes . tulee kaiken mailman vaino tiloja , alkaa kuvittelee kaikkea mikä ei oo todellista alkaa luullla kaikkea alkaa väätää toisten puheesta semmosta mikä vastaa omia pelkojaan . esim jos toiset nauraa jollekkin niin luulet et ne nauraa sulle. menee kuulemma pois jos kohtaa omat pelkosa face to face nukkuu niiden kanssa . ja vaikka ne olisivat todellisia oppii olemaan välittämättä niiden seuraksista. ja ennenkaikkia oppii arvostamaan kannabista .

        Olen miettinyt että onko minulla jonkinlainen "lievä kannabispsykoosi" tai tämä hämälähumala sillä poltin todella paljon yli kuukauden ajan joka päivä. Nyt olen ollut selvillä pidempään ja en tunnu muistavan mitään ikinä en edes juuri tapahtuneita asioita ja tunnen aivan kuin olisin virtsannut housuihini vaikka todellisuudessa en ole (Normaalia paukuissa mutta ei selvinpäin?)


    • Sekopäävalistaja

      Voi vittu juu psykoosi kun kerran harmitti, kun löin jalkani sängyn tolppaan.

      Älkää nyt trollit leikkikö tota, mää niinku leikisti polttelen ja sit leikisti sain psykoosin sit mää viälä laitan, että niinku mää silti pidän sitä sen arvoisena, ne saa ihan hullun kuvan. Katto sillai mää ilmasen, et mää oon niin katto riippuvainen sittä, että otan sitä vaikka tulee psykoosi. Kihihihi hihhihii kylä ne nny lopettaannääs on niin kamalaa tekstiä. Kihihihiiii hihiiii ihan hulluja noi kannabiksen huumepolttajat kihihhiii, hihiiii paljon järkevämpää vaan jutellla ittellensä täällä netissä. Kihihiiiihiihiiii nyt joku suuttu, äkkiä housut alas ja onanoimaan. Spermasta saa ihan hyvän tukkageelin, kihihiiii, mutta ette te AIVONNE pilanneet NARKKARIT SITÄ YMMÄRRÄÄ SAATANA PERKELE!!!!!! MIKSEI NE OTA TOSISSANSA, SAATANA. mIKS MÄÄ EN SAANUT LAITTAA SE PIKKUTYTÖN HIUKSIA KIHIHIIHII keelillä kauniisti hiukset.

      Kevät on vaikeaa aikaa mielenterveydestä kärsiville.

    • Anonyymi

      Vittu mitä paskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe