Onko siviilipalvelus rangaistus?

bvmz

Siviilipalveluksessa näyttänee porukka olevan saman näköistä kuin (esimerkiksi) peruskoulussa. Hippejä en näe, mutta rastapäitä on muutama. Ihmiset ovat tympeitä ja vihamielisiä.

Ihmetyttää eniten nämä vähähiuksiset, maastovaatteissa olevat sivarit. Näyttävät uusnatseilta, mutta kun ne ovatkin suorittamassa siviilipalvelusta. Huhujen mukaan eräälle henkilölle ei myönnetty intissä asetta ja hänet passitettiin sivariin, mutta eihän niin saisi tehdä vai saako? Täällä on myöskin lökäpöksyjä ja muita "koviksia". Täällä on myöskin paljon taviksia.

Minä kun luulin, että suomen parhaimmisto menee inttiin.

Kai se johtuu vuodenajasta...

12

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikenlaisia

      On totta että sivarissa on kaikenlaisia tyyppejä. Jonkunlainen stereotypia on se että sivarissa olisi pääosin aatteen- ja rauhanmiehiä.
      Tosiasiassa siellä on ihan helvetin paljon sopeutumattomia juntteja ja muita kummajaisia.
      Tuttavani oli sivarikoulutuksessa ja kertoi että aattenmiehiä oli joku 10 prosenttia porukasta, loput olivat mitä olivat. Pääosa laiskoja jätkiä, joiden elämässä ei ole suuntaa. Pahoitteluni kun ilmaisin asian noin karkeasti.
      Sivaria on pidetty rangaistuksenomaisena. Sitä se ei ole vaikka aika onkin asepalvelua pidempi. Sivarit eivät voi tajuta että intin rasittavuus ja kuormittavuus psyykkis-sosiaalis-fyysisesti on eri luokkaa kuin heillä. Se on faktaa, ilman mitään tunnelatauksia.

      • noinkohan

        "Sivarit eivät voi tajuta että intin rasittavuus ja kuormittavuus psyykkis-sosiaalis-fyysisesti on eri luokkaa kuin heillä. Se on faktaa, ilman mitään tunnelatauksia."


        Oletkos käynyt molemmat, kun mielestäsi tiedät noin hyvin faktat molemmista palvelumuodoista, että voit vertailla niitä?

        Itse olen käynyt ainoastaan armeijan 6 kk eikä sitä voinut kovin rankaksi sanoa muutamaa maastoleiriä lukuunottamatta. Menin sinne siksi että arvelin pääseväni kokonaisuudessaan vähemmällä. Esim. mainitsemasi sosiaaliset paineet ovat varmasti Suomessa kovemmat sivareita kuin armeijaan meneviä kohtaan. Väitän että iso osa miehistä menee armeijaan siksi että sitä pidetään helpompana tienä.

        Ainoat joilla on kokemusta molemmista, ovat ensinne jotka ovat vaihtaneet intistä kesken palveluksen sivariin. (päinvastoin ei käsittääkseni voi tehdä eli vaihtaa sivarista inttiin).


      • erot
        noinkohan kirjoitti:

        "Sivarit eivät voi tajuta että intin rasittavuus ja kuormittavuus psyykkis-sosiaalis-fyysisesti on eri luokkaa kuin heillä. Se on faktaa, ilman mitään tunnelatauksia."


        Oletkos käynyt molemmat, kun mielestäsi tiedät noin hyvin faktat molemmista palvelumuodoista, että voit vertailla niitä?

        Itse olen käynyt ainoastaan armeijan 6 kk eikä sitä voinut kovin rankaksi sanoa muutamaa maastoleiriä lukuunottamatta. Menin sinne siksi että arvelin pääseväni kokonaisuudessaan vähemmällä. Esim. mainitsemasi sosiaaliset paineet ovat varmasti Suomessa kovemmat sivareita kuin armeijaan meneviä kohtaan. Väitän että iso osa miehistä menee armeijaan siksi että sitä pidetään helpompana tienä.

        Ainoat joilla on kokemusta molemmista, ovat ensinne jotka ovat vaihtaneet intistä kesken palveluksen sivariin. (päinvastoin ei käsittääkseni voi tehdä eli vaihtaa sivarista inttiin).

        Hmm.. olimme tuttavani kanssa suunnilleen samoja aikoja "valtiolla", itse intissä sen silloisen minimiajan 8kk ja kaveri sivarissa 13 kk. Olimme ja olemme edelleen hyvissä väleissä ja keskustelimme palveluksistamme täysin avoimesti.
        Huomattavia eroja:
        - Itse kiinni lukuisia viikonloppuja, pisin 4 viikkoa yhtämittaa. Kaveri pari lauantaita työvuorossa.
        - Rasitustaso, laihduin 15 kiloa, kaveri lihoi, ei kuitenkaan 15 kiloa.
        - Majoitusolosuhteet; 80 yötä metsässä, suuri osa talvella. Kaveri ei viettänyt kuin yhden yön putkassa juopumuksesta
        - Yleiset olosuhteet; jouduin heilumaan, hyppimään, pokkuroimaan, kuuntelemaan epäasiallista kielenkäyttöä, jossain määrin simputustakin, punkat revittiin lattialle, joka aamu klo 6 lenkille, jouduin paskantamaan 30 asteen pakkasessa jossain kuppasessa korvessa ja perse paleltui. Henkilökohtaista vittuilua varusmiesjohtajilta. 40 km hiihtomarssilla meinasin kuolla. Kapiaiset alkoholisti/machoja joiden mielestä tärkein ominaisuus naisessa on pillu (voi ollakin), 8 jätkää samassa majoituksessa, kuorsausta, piereskelyä, puhumattakaan luonteista jotka olivat mitä sattuivat aina hullusta terveeseen.
        Sekä ainainen koti-ikävä 300 kilometrin päähän.
        -Kaverilla ei näitä ongelmia, ja myönsi sen itsekin.
        En tiedä vieläkö vanhaan malliin mennään armeijassa, mutta jos mennään, niin uskallan väittää suoraan että armeijan rasittavuus on varmastikin raskaampi kuin sivarin.
        Sinänsä asia on ihan sama itselleni, mutta itse en pitänyt noista itkijöistä jotka eivät tajunneet että intissä eletään sitä maailmaa 24/7, tai jos viikonlopu auki 24/5.
        Pisin kiinniolo oli yhdella kuskilla, 6 viikkoa. Siitä voi jo miettiä rasittavuutta sille miehelle.


    • Sinä olet se porukka. Ei ole olemassa mitään käsitettä kuin "he". Et voi sanoa että kun "he" ovat sellaisia ja tällaisia, kun ei ole olemassa "heitä"! En ole koskaan tavannut "heitä".

      Sitäpaitsi jos ihmiset ovat sinulle tympeitä tai vihamielisiä, OMISTA SE! Sinä kerrot ihmisille miten heidän tulisi kohdella sinua. Ja missä "täällä" sinä oikein elät ? Onko "täällä" jokin erityinen paikka missä minun pitäisi olla ?

    • on..

      RANGAISTUS siitä että olet MIES maassa nimeltä Suomi.

    • Kiki  

      Mieheksi syntyminen on tappoon, siis tappoon verrattava rikos.

      Suomessa on rangaistus syntyä mieheksi.

      Intti, vankila ja siviilipalvelus on kaikki rangaistukia, joista tosin vankila edullisin itselleen.

      Toki jos osaa näytellä voi yrittää puhua itselleen C-luokituksen

    • böggi

      Itse vietin koko viime vuoden Lapinjärvellä keittiöleggarina ja en haluaisi vaihtaa kyllä päivääkään pois. Kun tuli nähtyä vähän kaikenlaista porukkaa niin voisin kategorioida ne vaikka näin:

      -rastapäät/pitkätukat
      -risuparrat
      -aatteelliset/uskovaiset
      -homot/bit
      -mammanpojat
      -intissä tympääntyneet
      -laistajat (haluaisivat vain päästä vähällä)
      -muusikot
      -vegaanit/vegetaristit
      -intistä poispotkitut
      -yläluokan edustajat
      -omituiset/persoonalliset

      Näiden ryhmien edustajat menevät tietenkin melko päällekkäin, mutta omasta mielestäni se on melko kattava jaottelu.

      • BARE

        Mä olin sielä sen takia jotta pystyis treenaamaan piirtämistä jatkuvasti?

        Mihin kategoriaan menen?

        .... Ihmeen vähän kyllä loppupeleissä tuola näki sellasia jotka oikeasti tekivät jotain juttua täydellä teholla ja sen takia tarvitsivat illat vapaaksi. Jäi sellanen fiilis että olin ainoa tosta sakista. Suurin osa oli tuola vaan löysäilemässä.


      • böggi
        BARE kirjoitti:

        Mä olin sielä sen takia jotta pystyis treenaamaan piirtämistä jatkuvasti?

        Mihin kategoriaan menen?

        .... Ihmeen vähän kyllä loppupeleissä tuola näki sellasia jotka oikeasti tekivät jotain juttua täydellä teholla ja sen takia tarvitsivat illat vapaaksi. Jäi sellanen fiilis että olin ainoa tosta sakista. Suurin osa oli tuola vaan löysäilemässä.

        Mikä oli sun eräs? Muistelen nyt kyllä, että joskus tais olla joku, joka piirsi usein. Oiskohan ollut kesällä?

        Sijoittaisin sut ehkä kategoriaan "persoonalliset", koska nää jäät jonkun "poikkeuksellisen" piirteesi suhteen mieleen tuonne takaraivoon, vaikka en nyt yhtäkkiä mitään muuta muistakaan.

        Tottahan se on, että sivarila on semmoinen isojen poikien leirikeskus, jossa ei tehdä mitään tuikitärkeää, mutta kyllä siellä saattoi pyrkiä toteuttamaan itseään monella eri tapaa niin kuin just sinä. Ne, jotka ottivat siellä olon vain pakkona tai syyttömien rankaisuna, menettivät kyllä paljon.


      • böggi kirjoitti:

        Mikä oli sun eräs? Muistelen nyt kyllä, että joskus tais olla joku, joka piirsi usein. Oiskohan ollut kesällä?

        Sijoittaisin sut ehkä kategoriaan "persoonalliset", koska nää jäät jonkun "poikkeuksellisen" piirteesi suhteen mieleen tuonne takaraivoon, vaikka en nyt yhtäkkiä mitään muuta muistakaan.

        Tottahan se on, että sivarila on semmoinen isojen poikien leirikeskus, jossa ei tehdä mitään tuikitärkeää, mutta kyllä siellä saattoi pyrkiä toteuttamaan itseään monella eri tapaa niin kuin just sinä. Ne, jotka ottivat siellä olon vain pakkona tai syyttömien rankaisuna, menettivät kyllä paljon.

        Mua pistää vähän ihmetyttämään tämä jatkuva kitinä siitä että sivari olisi rangaistus jostain pituudellaan. Miten niin? Eikö olekaan etuoikeus saada vuosi tehdä järkevää työtä ja olla hyödyksi yhteiskunnalle? Palkatta tosin, mutta intistäkin saa saman "palkan". Tehtäväni suoritin ylpeydellä enkä todellakaan selkärangattomasti kaikkea laistaen.

        Itse olen ollut kaksi viikkoa vajaa täydet palveluksessa, ja päivääkään ei ole kaduttanut. Ei ole tullut mietittyä "miksi en jäänyt inttiin". Vuoden verran saa yleistä työkokemusta ja pääsin irroittautumaan perheestäni tehokkaasti kun palveli kaukaa kotoaan. Muutamia viikonloppuja on tullut oltua kiinni ihan vapaaehtosesti. Ei todellakaan ole valittamista!

        on käynyt paljo mielessä että tämä olikin parempi vaihtoehto. Asiallisesti läheiset ovat ottaneet Matti Säterin tarinoista huolimatta, ja on ilmennyt yksi sivari suvustakin. Kaksi kaverianikin on mennyt minun jälkeen sivariin.

        Vaalitentissä oli taannoin asiallinen puheenvuoro. edustaja (nimeä en muista) sanoi kutakuinkin näin: "Mikä se on se todellinen uhka? onko se ilmastonmuutos, kansalaisten pahoinvointi, sotilaallinen uhka vai mikä?"

        Maailmassamme on muitakin uhkia kuin sotilaallinen, miksi kaikki miehet pitäisi kouluttaa vain yhtä uhkaa varten? Ovatko muut uhat niin merkityksettömiä, ettei niihin tule ketään kouluttaa? Siviilipalvelusmiehiä voisi hyödyntää kansalaisten turvallisuuden takaamiseen mitä moninaisimmissa tehtävissä, armeija pitäköön huolen maallisesta turvallisuudestamme. Molempia tarvitaan, eikä kumpikaan kumoa toista.


    • 34rfd

      Siviilipalvelus on orjuutta siinä missä armeija.Valtio haluaa päättää mitä elämässäsi teet.Ne orjuuttaa sut.

    • moraaliaoltava

      Siviilipalvelus pitäisi sallia vain todellisten syiden takia, ei laiskuuden, pinnauksen.
      Se saisi olla myös jonkinverran asepalvelusta pitempi, niin sinne ei olisi niin paljon tunkua.
      Sen tiedän että sivarit työllistyy heikommin. Työnantajat eivät hirviä heitä ottaa töihin, kun pitävät heitä jo ennakkoon pinnareina ja töitä karttavina.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe