Gekkojen elämää

phuuh

Olin ajatellut rakentaa itse terraarion gekolle..mitä tulisi ottaa huomioon? tietysti ensin pitäisi valita gekko minkä haluaa..en oikein tiedä mikä olisi paras vaihtoehto...ja tietysti erilaiset gekot tarvitset erilaiset elinolosuhteet...mutta jos terraarion rakentaa lasista minkälainen katon pitäisi olla? voiko katto olla jotain muuta kuin lasia? minkä kokoisista koloista parikymmen senttiset gekot mahtuvat?..onko lattia materiaalilla väliä?..minkälaisille gekoille sopivat enemmänkin korkeat terraariot kuin taas leveät..?

2

553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leeko_

      Viestisi perusteella oletan, että olet matelijoiden suhteen aloittelija, jolloin suosittelisin heti kättelyssä sinulle liskoksi leopardigekkoa. Se on sopivan kokoinen, tarpeeksi iso käsiteltäväksi tarvittessa, eikä tarvitse mitään mieletöntä terraariota. Se on myöskin "hidas" lisko, joten tarvittaessa siirtäminen ei ole liskon perässä juoksemista :)
      Jos päädyt leoskiin, terraario voi olla lasia tai pleksiä. Kattoa ei yli 30cm terrarioon tarvita (jos korkeita sisustuksia tai kalliotaustaa löydy). Jos taas meinaat rakentaa kalliotaustan, katto on helposti rakennettavissa pieni silmäisestä verkosta ja jalkalistasta / vastaavasta, siitä lisätietoa esim. googlettamalla tai herppi.netistä.
      Leopardigekko ei ihan mistään pikkukoloista viitsi tunkea mutta, ei silti kannata mitään suuri silmästä verkkoa ostaa.
      Meillä kattona on hyttysverkkosta ja jalkalistasta pingoittamalla tehty systeemi.
      Jos hankit leopardigekon pohjamateriaali voi olla talouspaperia, hiekkaa jne. Pienillä poikasilla kannattaa pitää talouspaperia tai painamatonta paperia, sillä ne usein syövät hiekkaa.
      Terrarion voi leoskille rakentaa myös vanerista, välttämättä ei tarvitse ostaa veden kestävää vaneria, sillä leoskit elävät kuivissa olosuhteissa.
      Yhdelle leoskille sopiva terraario on esim. 80x40x40 tai vastaava, myös pienempi terraario on riittävä, mutta mitä isompi sen parempi :)

      Jos taas haluat gekon, jolle sopii korkea terraario, olosuhteet muuttuu kuivasta aavikkomaisesta kosteaksi ja trooppiseksi. Mielestäni aloittelijalle sopivia trooppisia gekkoja ovat esim. kultagekko (gekko ulikovskii), jolle parasvaihtoehto on lasi terraario minimissään 50x50x80 (suurin korkeus). Myös tokee gekko (gekko gecko) sopii aloittelijalle, ja sille pitää minimissään olla 40x40x70 terrario. Molemmat edellä mainitut lajit tarvitsevat kosteat olosuhteet. Tietoa näistä lajeista löytyy googlettamalla tai osoitteesta http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/

    • Näpertäjä

      Minulle tuli vaan tänä aamuna tälläinen mieleen... Olisiko tokee gekko hyvä laji tälläiselle aloittelijalle jos tiedostaa lajin henkilökohtaiset tavat... Kun itse ajattelin että se voisi olla juuri minunlaiseni gekko.... Ja voihan se myös mennä niin etteivät kaikki tokee gekot käyttäydy niin aggressiivisesti, sehän riippuu sen luonteesta🤣🎭

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      120
      1301
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1163
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      48
      1133
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe