Mistä on tullut kirkkoomme tapa kasteen yhteydessä valella pelkästään pää vedellä ja mihin se perustuu?Itse en ainakaan löydä raamatusta kohtaa joka tukisi tätä käytäntöä.
Kysymys
19
498
Vastaukset
- kirkot
olivat talvisin kylmiä, ja upotuskasteessa vauvat paleltuivat joskus niin pahasti, että saivat keuhkokuumeen ja kuolivat.
- ???
Myönnät siis valelukasteen olevan raamatun opin vastaista?? Tai jos nyt ei vastaista niin ei ainakaan sen mukaista. Se on keskiajalla kerran muutettu ihmisille sopivaan muotoon. Miksi sitten pitää kastaa vauvana?? Ei raamatusta ainakaan siihen löydy vastausta.
- kirkko saisi
??? kirjoitti:
Myönnät siis valelukasteen olevan raamatun opin vastaista?? Tai jos nyt ei vastaista niin ei ainakaan sen mukaista. Se on keskiajalla kerran muutettu ihmisille sopivaan muotoon. Miksi sitten pitää kastaa vauvana?? Ei raamatusta ainakaan siihen löydy vastausta.
jäsenensä, ellei olisi tuota pakollista kastetta vauvana?
- luulojen kirjassa
noin kerrotaan, kerro se kirja?
- asiallisesta..
tiedosta.
- talvella .
Talvella saattoi olla vaikea kastaa upottamalla...
- Issues etc. sivusto
Kuuntele, baptism, October 22.
http://www.kfuo.org/ie_archive_oct_06.htm
Issues etc. Et mitenkään voi tietää, valeltiinko vauvan pää vedellä, kun hänet kastettiin alkuseurakunnan aikoihin. Et voi sitäkään tietää, upotettiinko aikuiset kokonaan veden alle. Olettamuksia vain.
Raamattu sanoo kokonaan kastautumista sukeltamiseksi. Muistammehan kertomuksen 7 kertaa upottautuneesta, joka parani spitaalista.
Sitäpaitsi, pisara riittää, vahvistaa Raamattu. Pisara kuvaa myös pisaraa Jeesuksen verta, joka on tietysti jo vuotanut, eikä enää vuoda. Kuivana meren halki käydessään juutalaiset saivat päälleen korkeintaan pisaroita, se sadepilvi ei ehkä tiputtanut pisaraakaan.
Kuitenkin nämä ovat Kristus-kasteen esikuvia.
1.Korinttolaiskirje:
10:2 ja saivat kaikki kasteen Mooseksen pilvessä ja meressä.
Opetuskin on vain opin pisaroita, mutta riittää.
5.Mooseksen kirja:
32:2 Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.
Tuo 1 Kor 10:2 osoittaa, että kaikki voidaan kastaa, niin kuuliaiset kuin tottelemattomatkin. Luvattuun maahanhan pääsi alkuperäisestä väestä vain kaksi, Joosua ja Kaaleb. Osoittaa myös, että veden määrä ei ratkaise.
Veden kosketus ei liene edes ihan välttämätön, kunhan sitä vertauskuvallisesti läsnä on. Sillä voidaan väittä myös, että täysin kuivana sen ihmeen kautta pääsivät veden yli, kun Raamattu ei sano, että kastuivat. Niinikään pilvi johdatti heitä erämaassa, mutta Raamattu ei sano, että pilvi olisi tullut aivan kohdalle ja kastanut heidät. Johdatus piti näkyä edessäpäin, suuntaa antavana.
Joka tapauksessa tuo "kaste pilvessä ja meressä" ei ollut upotuskaste, vaan vain pisaroita tai valelu.
Olen tässä todistanut lapsikasteen raamatulliseksi. Toki minulla olisi yhtä vankat perusteet aikuiskasteelle, mutta se aihe ei tietenkään luterilaiselle palstalle kuulu.
Uudelleen kastamiseen onkin sitten jo heikommat perusteet, toki inhimillisistä lähtökohdista perusteita löytyy.
Kolmas kaste tai "Kaste Jeesuksen nimeen Jeesuksen nimessä" - tuo Weijo Lindroosin keksintö - se on yksinkertaisesti sanottuna: lapsellinen ja naurettava. Sitä vastaan ei tarvitse muuta sanoa. _AnttiVKantola_- Kilvoituksessa
käsityksesi tueksi paikka, joka osoittaa "vauvakasteen" tai "hätäkasteen" oikeaksi teoksi sen vauvaressukan pelastamiseksi "perisynnin raskaasta taakasta"! Ette kai te nyt turhaan vauvaa "kasta"? Tehän pelastatte hänet helvetistä sillä keinolla!!!!!
--tÄSSÄ TÄMÄ LUETTELO jälleen kerran kasteista ja kastamisesta:
6. ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
7. Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
11. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
13. Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
14. Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
25. Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisistä?" Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo meille: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?'
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
4. niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
5. Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
8. Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
9. Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
38. Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"
39. He sanoivat hänelle: "Voimme." Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
30. Oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Vastatkaa minulle."
20. Hän sanoi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, se, joka kastaa vatiin minun kanssani.
16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
3. Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,
7. Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
12. Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle: "Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?"
16. niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
21. Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
29. Ja kaikki kansa, joka häntä kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella.
30. Mutta fariseukset ja lainoppineet tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.
50. Mutta minä olen kasteella kastettava, ja kuinka minä olenkaan ahdistettu, kunnes se on täytetty!
24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
4. oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä?"
25. ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: "Miksi sitten kastat, jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?"
26. Johannes vastasi heille sanoen: "Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota te ette tunne.
28. Tämä tapahtui Betaniassa, Jordanin tuolla puolella, jossa Johannes oli kastamassa.
31. Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan."
33. Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä.'
22. Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
23. Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
26. Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä."
1. Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
2. - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
40. Ja hän meni taas Jordanin tuolle puolelle siihen paikkaan, missä Johannes ensin kastoi, ja viipyi siellä.
26. Jeesus vastasi: "Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan." Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin pojalle.
5. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
22. Johanneksen kasteesta alkaen hamaan siihen päivään, jona hänet meiltä otettiin ylös, tuleman hänen ylösnousemisensa todistajaksi meidän kanssamme."
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
12. Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
13. Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
16. sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
18. Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
37. sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte;
47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
16. Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.'
24. sittenkuin Johannes ennen hänen tuloansa oli saarnannut parannuksen kastetta kaikelle Israelin kansalle.
15. Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä." Ja hän vaati meitä.
33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
8. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
25. Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.
3. Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
16. Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
13. Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
14. Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15. niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
16. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
17. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
2. ja saivat kaikki kasteen Mooseksen pilvessä ja meressä
13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
5. yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2. oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.
21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
13. ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
Löydätkö tästä vauvoille tehtyjä kasteita tai hätäkasteita? Etevä olet jos läydät!
Sinulla on joskus ollut kutsu kasteelle päällä, mikset silloin mennyt? Nyt kipuilet sen kysymyksen kanssa, koskapa noin kiivaasti puolustat sitä, mitä et löydä Raamatusta. Uskoontulleiden kasteesta siellä on paljon todistuksia, vaikka kirkko-oppineet ovat vahvimpia todisteita niistä poistaneet.
Sananlaskukin sanoo, että 'siitä puhe, mistä puute'. Käsittäisin sinun lukeneen näitä asioita riittävästi Raamatustasi, joten ota se kuuliaisuuden askel, äläkä välitä häpeästä, joka tulee pilkkanimen 'lahkolainen' myötä: olen itse sen hyvin kokenut. Kirkonmiehiä on asiakkainani ollut useitakin: H:n yliopiston eksegetiikan professorista alkaen, eikä yksikään ole kyennyt Sanalla keskustelua voittamaan. Tällaisilla palstoilla voi asiaa vääntää ja kääntää kuinka kukin haluaa, mutta henk.kohtaisessa keskustelussa / väittelyssä punnitaan suoraan tosi eroon valheesta. Olen valmis siihenkin mikäli halutaan.
Hyvän omantunnon saat ja pääset "kuivasta erämaasta "pois, Hengen virvoitukseen ELÄVÄN VEDEN LÄHTEILLE, kunhan luovut siitä TAIKUUDEN SYNNISTÄ (tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoitteleminen valhetta) "1.Sam.15:23. Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. " Kilvoituksessa kirjoitti:
käsityksesi tueksi paikka, joka osoittaa "vauvakasteen" tai "hätäkasteen" oikeaksi teoksi sen vauvaressukan pelastamiseksi "perisynnin raskaasta taakasta"! Ette kai te nyt turhaan vauvaa "kasta"? Tehän pelastatte hänet helvetistä sillä keinolla!!!!!
--tÄSSÄ TÄMÄ LUETTELO jälleen kerran kasteista ja kastamisesta:
6. ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
7. Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
11. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
13. Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
14. Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
25. Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisistä?" Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo meille: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?'
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
4. niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
5. Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
8. Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
9. Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
38. Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"
39. He sanoivat hänelle: "Voimme." Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
30. Oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Vastatkaa minulle."
20. Hän sanoi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, se, joka kastaa vatiin minun kanssani.
16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
3. Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,
7. Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
12. Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle: "Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?"
16. niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
21. Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
29. Ja kaikki kansa, joka häntä kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella.
30. Mutta fariseukset ja lainoppineet tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.
50. Mutta minä olen kasteella kastettava, ja kuinka minä olenkaan ahdistettu, kunnes se on täytetty!
24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
4. oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä?"
25. ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: "Miksi sitten kastat, jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?"
26. Johannes vastasi heille sanoen: "Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota te ette tunne.
28. Tämä tapahtui Betaniassa, Jordanin tuolla puolella, jossa Johannes oli kastamassa.
31. Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan."
33. Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä.'
22. Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
23. Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
26. Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä."
1. Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
2. - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
40. Ja hän meni taas Jordanin tuolle puolelle siihen paikkaan, missä Johannes ensin kastoi, ja viipyi siellä.
26. Jeesus vastasi: "Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan." Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin pojalle.
5. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
22. Johanneksen kasteesta alkaen hamaan siihen päivään, jona hänet meiltä otettiin ylös, tuleman hänen ylösnousemisensa todistajaksi meidän kanssamme."
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
12. Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
13. Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
16. sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
18. Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
37. sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte;
47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
16. Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.'
24. sittenkuin Johannes ennen hänen tuloansa oli saarnannut parannuksen kastetta kaikelle Israelin kansalle.
15. Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä." Ja hän vaati meitä.
33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
8. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
25. Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.
3. Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
16. Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
13. Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
14. Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15. niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
16. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
17. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
2. ja saivat kaikki kasteen Mooseksen pilvessä ja meressä
13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
5. yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
2. oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.
21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
13. ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
Löydätkö tästä vauvoille tehtyjä kasteita tai hätäkasteita? Etevä olet jos läydät!
Sinulla on joskus ollut kutsu kasteelle päällä, mikset silloin mennyt? Nyt kipuilet sen kysymyksen kanssa, koskapa noin kiivaasti puolustat sitä, mitä et löydä Raamatusta. Uskoontulleiden kasteesta siellä on paljon todistuksia, vaikka kirkko-oppineet ovat vahvimpia todisteita niistä poistaneet.
Sananlaskukin sanoo, että 'siitä puhe, mistä puute'. Käsittäisin sinun lukeneen näitä asioita riittävästi Raamatustasi, joten ota se kuuliaisuuden askel, äläkä välitä häpeästä, joka tulee pilkkanimen 'lahkolainen' myötä: olen itse sen hyvin kokenut. Kirkonmiehiä on asiakkainani ollut useitakin: H:n yliopiston eksegetiikan professorista alkaen, eikä yksikään ole kyennyt Sanalla keskustelua voittamaan. Tällaisilla palstoilla voi asiaa vääntää ja kääntää kuinka kukin haluaa, mutta henk.kohtaisessa keskustelussa / väittelyssä punnitaan suoraan tosi eroon valheesta. Olen valmis siihenkin mikäli halutaan.
Hyvän omantunnon saat ja pääset "kuivasta erämaasta "pois, Hengen virvoitukseen ELÄVÄN VEDEN LÄHTEILLE, kunhan luovut siitä TAIKUUDEN SYNNISTÄ (tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoitteleminen valhetta) "1.Sam.15:23. Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. "Luettelosi on mielenkiintoinen, varsinkin siksi, että se on liitetty juuri tähän keskusteluun.
En tosin ymmärtänyt, mitä ajat takaa sillä.
Nehän eivät mitenkään kumonneet sitä, mitä minä toin esiin.- Kilvoituksessa
AnttiVKantola kirjoitti:
Luettelosi on mielenkiintoinen, varsinkin siksi, että se on liitetty juuri tähän keskusteluun.
En tosin ymmärtänyt, mitä ajat takaa sillä.
Nehän eivät mitenkään kumonneet sitä, mitä minä toin esiin.sillä et oosoittanut siitä luettelosta sitä paikkaa, missä joku vauva olisi joko "KASTETTU TAI HÄTÄKASTETTU". Siinä on lueteltu KAIKKI ne UT:n paikat, joissa mainitaan 'kaste' tai 'kastaminen'. Ellet siitä löydä perusteita, niitä EI YKSINKERTAISESTI OLE.
- luterilaisuuden tunnus***
Kilvoituksessa kirjoitti:
sillä et oosoittanut siitä luettelosta sitä paikkaa, missä joku vauva olisi joko "KASTETTU TAI HÄTÄKASTETTU". Siinä on lueteltu KAIKKI ne UT:n paikat, joissa mainitaan 'kaste' tai 'kastaminen'. Ellet siitä löydä perusteita, niitä EI YKSINKERTAISESTI OLE.
1.Timoteuksen kirje:
4:7 Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.
Taruilemisen sijaan voisit lukea 10 kertaa lävitse lähetyskäskyn Matteuksessa ja miettiä, onko sen perusteella e s t e t t ä mm. hätäkasteelle, laivan kastamiselle Herran siunauksen alle, kissanristiäisille tai kaikelle, mitä kekseliäs usko aikaan saa.
Jumalaa ei kukaan voi epäuskollaan rajoittaa, sillä jollain toisella on uskoa, vaikka joku toinen sitävastoin roikkuisikin pelkissä teksteissä, jotka itsessään ovat vain kuollutta kirjainta - silkkaa oppia.
Olisi luullut, että luterilaisuuden ulkopuolella ymmärrettäisiin uskonasioita paremmin, mutta huonolta näyttää.
Kirjoittanut: Mieron Teuvo
Kirkollinen toimitus, lapsikaste pelastaa ihmisen. Ei siihen mitään uskoa tarvita. JOKAINEN joka on kastettu vauvana, pelastuu ja hän pelastuu koska hänet on kastettu. Raamatussakin sanotaan, että teidät pelastaa kaste. Kaste pelastaa myös siinäkin tapauksessa jos lapsena kastettu liittyy johonkin ei-kristilliseen seurakuntaan kuten islamiin tai jehoviin. Lapsikasteen armo kantaa ihmisen kehdosta hautaan, sillä kasteessa lapsi otetaan Jumalan yhteyteen. Sillä ei ole väliä, mihin uskoo, uskooko Jehovaan, Allahiin, Äiti Maahan, Isä Jumalaan vai Lordiin vai uskooko mihinkään.
Toinen pelastava tekijä on konfirmaatio. Jos on kastettu, konfirmaatiossa vahvistetaan lapsikasteen armo. Konfirmaatio on myös välttämätön ehto yli 15-vuotiaan pelastukselle. Alle 15-vuotias pelastuu ilman konfirmaatiotakin, koska rikoslain mukaan alle 15-vuotias on syyntakeeton. Rikoslain mukaan syyntakeiselle pitää vahvistaa kasteen armo ja se vahvistus tapahtuu konfirmaatiossa.
Pelastua voi luterilainen, ortodoksi tai katolilainen, joka on kastettu lapsena. Lahkot ei peri Jumalan valtakuntaa. Taivaaseen pääsee vain ne jotka on kastettu lapsena. jos sinua ei ole lapsena kastettu, et pääse taivaaseen.- Kilvoituksessa
"JOKAINEN joka on kastettu vauvana, pelastuu ja hän pelastuu koska hänet on kastettu. "
Entisessä asuinkunnassani kuoli taannoin henkilö, Hänet ilmeisesti tapettiin,juopottelun seurauksena: löytyi pää murskattuna ojan pohjalta mopo selän päällä nokkospensaassa. Oli kastettu lapsena, kuului kinkeripiiriin. Onneksi kaste pelasti.
Hitler oli hurskas room.katolinen. Paavi siunasi hänet tehtäviinsä ja oli uskollinen kuolemaansa asti. Murhautti paljon juutalaisia, romaneja, kommunisteja venalaisiä jne. Ampui itsensä bunkkerissaan, menee Jumalan eteen ja toteaa: minulla on oikeus tulla Taivaaseen, sillä olen lapsena kastettu. Luther vanhoilla päivillään muuttui hyvin aggressiiviseksi ja vaati tapettaviksi juutalaisia ja 'uudestikastajia'; sen mukaan toimittiin ja tapettiin PALJON USKOVIA. Taivaaseen menee että ovet paukkuvat. Paavien tunnolla kautta aikain on paljon murhattuja: taivaaseen vaan.
Oletkohan koskaan sattunut avaamaan sellaista kirjaa, jonka nimi on RAAMATTU?
- Jeesus pelasti minut!
uudestikastajat väittävät, että alkukielen sana "kastaa" (baptidzoo) tarkoittaisi vain upottamista. Tällainen väite perustuu puutteelliseen Raamatun alkukielten tuntemiseen, ei tosiasioihin. Nimittäin tuollasanalla on myös merkitys, "pestä", "peseytyä" tai "vihmoa" tai "pirskottaa". Esimerkkejä: Mk 7:4 sanaa käytetään siinä yhtey- dessä, kun puhutaan astioiden pesemisestä. Luuk 11:38 sanalla on merkitys peseytyä, mikä siihen aikaan tarkoitti lähinnä käsien ja jalkojen pesemistä. Hebr 9:10 puhuu "erilaisista pesuista". Luuk 12:50 ja Mark 10:38-39 sanalla kastaa on vertauskuvallinen merkitys, eli Jeesus tarkoittaa siinä "kasteella" ristiinnaulitsemista. Jo nämä esimerkit osoittavat, ettei uudelleenkastajien väite, että alkukielen sana "baptidzoo" tarkoittaisi kreikankielessä vain veteen upottamista, pidä paikkaansa.
- Kilvoituksessa
että sanan OIKEA KÄÄNNÖS VALITAAN SEN ASIAYHTEYDEN PERUSTEELLA, jos on useampia mahdollisuuksia. Noissa yhteyksissä sen merkitys on varmasti nimenomaan KASTAA UPOTTAMALLA: tiedät sen aivan hyvin. Miksi muuten olisi tarvittu 'paljon vewttä'? Jordanissa oli niilla seuduin PALJON VETTÄ ja etiopialainen hoviherra kastettiin Gassan tien lähellä - tod.nököisesti VÄLIMERESSÄ. Siinäkin oli ainakin silloin PALJON VETTÄ. Ainakin on varmaa, että kastaja Filippus ja Kandaken hoviherra eivät VOINEET ASTUA yhtä aikaa mihinkään pulloon tai maljaan: niinkö luulit tapahtuneen?
Sanot 'uudestikastajat' mutta se on virheellinen väite; nykyisin helluntaikodeissa ja muissakin elävässä uskossa olevissa kodeissa se kaste on ainutkertainen. Niin se oli minullakin, vaikka pappi erehtyi vanhempieni tavoin valelemaan sen veden yläpäähän. Alapäätäni siihen aikaan tietääkseni tavallisesti 'baptidzoo'.
- on enemmän***
Jos meillä olisi rakkautta
ymmärtäisimme lopettaa
kastekiistelyt
sillä kumpaisellekin kastekäsitykselle
löytyy lähetyskäsky
Me luterilaiset käytämme rakkauden kanavaa
ja avaamme kyynelkanavat ilosta
Monet muut käyttävät tuomion profetoinnin kanavia
ja kyynelkanavat avautuvat toivottomuuden vuoksi
1.Korinttolaiskirje 13:1 : Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.- Kilvoituksessa
lakaiset sen 'maton alle' ja luulet olevan hyvä niin. "
"Me luterilaiset käytämme rakkauden kanavaa
ja avaamme kyynelkanavat ilosta", -
-Kummallinen toteamus. Ei historianne totisesti todista teidän käyttäneen rakkauden kanavaa ja kyllä te ne kyynelkanavat olette avanneet surusta ja tuskasta. Oppi-isänne tapattamia uskoontulleita ja kastettuja; pitääkö vielä muistuttaa?
" — — Me tahdomme myös, että jokaisen on annettava kastaa lapsensa kristillisen järjestyksen ja tavan mukaisesti. Mutta hän, joka tätä halveksii eikä tee sen mukaan, vaan uskoo, ettei lapsenkaste ole mitään, hän on, jos hän uskaltaa sitä jatkaa, oleva yllä mainitun lakimme määräysten alainen. — — Näin oli uskonpuhdistuksen ihanaa kevättä seurannut kamala takatalvi, jota jatkui vuosisatoja. Uskonpuhdistuksen miehet kirjoittivat innoissaan kiihotuskirjoja ja kirouksia, ja valtiomahti miekalla ja hirsipuulla pani ne täytäntöön sotien “puhtaan opin” puolesta.
V. 1532 kirjoitti Luther, ettei mikään esivalta saa suosia maassa sakramenttilaisia ja kasteenkertojia. Jokaisen alamaisen velvollisuus on ilmoittaa nurkkasaarnaajat esivallalle rangaistaviksi. He ovat muka kova korvaisia heittiöitä, joiden perkeleellinen lahko saa kiittää helvetin henkiä olemassaolostaan.
Vielä räikeämpi oli Melanchton, jonka kehotuksesta v. 1535 neljä kasteenkertojaa mestattiin, ja seuraavana vuonna jatkettiin samaa. Nähdessään heidän sankarillisen kuolemansa M. lausui: “Sellaista rohkeutta ei voi pitää muuna kuin kauheana perkeleellisenä paatumuksena.” Luther kannattaa kuolemanrangaistusta uskonasioissa.
Vuodelta 1536 on vielä olemassa eräs Lutherin ja Melanchtonin alle-kirjoittama lausunto kasteenkertojia vastaan, jossa mm. sanotaan: “—
— — mutta missä joku ainoastaan suosii (vääriä) opinkappaleita hengellisissä asioissa, kuten lapsenkasteesta, perisynnistä ja turhasta hajaantumisesta, niin, koska nämä opinkappaleet ovat hyvin tärkeät — päätämme me, että näissäkin tapauksissa vastahakoiset on tapettava." Näinkö 'avataan kyynekanavat ilosta'? Tuo tekstihän osoittaa juuri päinvastoin sitä, että luterilaisuus on käyttänyt tuomion kanavia ja avannut kyynelkanavia niiltä sortamiltaan ihmispoloisilta toivottomuuden vuoksi. Vaikka Lutherin vainon marttyyreina heillä nyt onkin ilo ja onni Jumalan luona.
-- Jos teillä olisi rakkautta totuuteen ja Sanaan, ymmärtäisitte lopettaa kastekiistelyt. - se alkuperäinen***
Kilvoituksessa kirjoitti:
lakaiset sen 'maton alle' ja luulet olevan hyvä niin. "
"Me luterilaiset käytämme rakkauden kanavaa
ja avaamme kyynelkanavat ilosta", -
-Kummallinen toteamus. Ei historianne totisesti todista teidän käyttäneen rakkauden kanavaa ja kyllä te ne kyynelkanavat olette avanneet surusta ja tuskasta. Oppi-isänne tapattamia uskoontulleita ja kastettuja; pitääkö vielä muistuttaa?
" — — Me tahdomme myös, että jokaisen on annettava kastaa lapsensa kristillisen järjestyksen ja tavan mukaisesti. Mutta hän, joka tätä halveksii eikä tee sen mukaan, vaan uskoo, ettei lapsenkaste ole mitään, hän on, jos hän uskaltaa sitä jatkaa, oleva yllä mainitun lakimme määräysten alainen. — — Näin oli uskonpuhdistuksen ihanaa kevättä seurannut kamala takatalvi, jota jatkui vuosisatoja. Uskonpuhdistuksen miehet kirjoittivat innoissaan kiihotuskirjoja ja kirouksia, ja valtiomahti miekalla ja hirsipuulla pani ne täytäntöön sotien “puhtaan opin” puolesta.
V. 1532 kirjoitti Luther, ettei mikään esivalta saa suosia maassa sakramenttilaisia ja kasteenkertojia. Jokaisen alamaisen velvollisuus on ilmoittaa nurkkasaarnaajat esivallalle rangaistaviksi. He ovat muka kova korvaisia heittiöitä, joiden perkeleellinen lahko saa kiittää helvetin henkiä olemassaolostaan.
Vielä räikeämpi oli Melanchton, jonka kehotuksesta v. 1535 neljä kasteenkertojaa mestattiin, ja seuraavana vuonna jatkettiin samaa. Nähdessään heidän sankarillisen kuolemansa M. lausui: “Sellaista rohkeutta ei voi pitää muuna kuin kauheana perkeleellisenä paatumuksena.” Luther kannattaa kuolemanrangaistusta uskonasioissa.
Vuodelta 1536 on vielä olemassa eräs Lutherin ja Melanchtonin alle-kirjoittama lausunto kasteenkertojia vastaan, jossa mm. sanotaan: “—
— — mutta missä joku ainoastaan suosii (vääriä) opinkappaleita hengellisissä asioissa, kuten lapsenkasteesta, perisynnistä ja turhasta hajaantumisesta, niin, koska nämä opinkappaleet ovat hyvin tärkeät — päätämme me, että näissäkin tapauksissa vastahakoiset on tapettava." Näinkö 'avataan kyynekanavat ilosta'? Tuo tekstihän osoittaa juuri päinvastoin sitä, että luterilaisuus on käyttänyt tuomion kanavia ja avannut kyynelkanavia niiltä sortamiltaan ihmispoloisilta toivottomuuden vuoksi. Vaikka Lutherin vainon marttyyreina heillä nyt onkin ilo ja onni Jumalan luona.
-- Jos teillä olisi rakkautta totuuteen ja Sanaan, ymmärtäisitte lopettaa kastekiistelyt.PAKOTETTU KUULIAISUUS EI JOHDA TAIVAASEEN
"Häivy täältä", kirjoitti eräs jollekin totuudenetsijälle.
Tuommoisen kirjoittajan taholtatuleva tarjonta on kirottua, vaikka olisikin siinä hyvää asiaa.
Kuvaan sitä näin: tarjottimella on rauhan kyyhky - mutta kuolleena!
Totuutta rakkaudessa noudattaen tarjoillaan elävää ravintoa.
Kuvaus: rakkaus ei voitele panssarivaunun mitään osia, vaan voitelee ennemminkin pelastushelikopterin siivet ja kaiken siinä.
Rakkaus on täyden kolmen tähden asia, sillä kaikki, mikä tulee Jumalalta ja on Jumalasta, se on paketoitu rakkauteen.
Luterilaisuus on täynnä rakkautta; jumalanpalveluksissa, etenkin ehtoollis-jp:ssa se hyvin näkyy.
Siellä Isä meidän -rukous ja Herran siunaus ovat aina käytössä.
Pakotettua kuuliaisuutta ei ole, sillä siellä saa olla sellainen kuin Herran edessä on.
Muualla on liiankin paljon sitä, että laitetaan tarjoavan tahon tulkitsemaan muottiin kaikki yksilöt.
ÄLÄ HELLITÄ JEESUKSESTA - vain Jeesus ja rakkaus on välttämätöntä
Jos Jeesus sanoisi "häivy täältä" niille, jotka etsivät Herraa, ei toivoa olisi.
Koetella Jeesus toki saattaa - jotta tarttuisimme lujemmin hänen auttavaan käteensä.
Mutta hän toivoo, ettemme hellitä, niinkuin ei kanaanilaisnainenkaan menettänyt toivoaan.
Opetuslapsetkin rukoilivat, että Jeesus vastaisi tuon naisen pyyntöön, mutta Jeesus oli vaiti.
Huomaa, että nainen oli täynnä rakkautta ja siksi myös uskoa ja toivoa.
("Niin pysyvät nyt nämä 3: usko, toivo ja rakkaus; joista rakkaus on suurin")
Hän pyysi apua toisen puolesta, ei itselleen. Sitä sanotaan pyyteettömyydeksi.
Tietysti Jeesus heti noteerasi naisen epäitsekkään rakkauden ja luottamusen ainoaan toivoon.
Nainen osoitti täydellistä nöyryyttä ja toisaalta "lujaat ja vakaat Daavidin armot" hän uskoi.
"Niin mutta syöväthän penikatkin niitä, muruja, jotka hänen herransa pöydältä putoilevat".
Niinpä Jeesus asettaa esimerkiksi tuon naien, vaikka hän kuului niihin kanaanilaisiin, jotka "on hävitettävä maasta". Kaikkihan me olemme hävityksen alaisia, mutta voimme vedota armoon.
Matteuksen evankeliumi:
15:22 Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni."
15:23 Mutta hän ei vastannut hänelle sanaakaan. Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja rukoilivat häntä sanoen: "Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän jälkeemme."
15:24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."
15:25 Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi: "Herra, auta minua."
15:26 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille."
15:27 Mutta vaimo sanoi: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat."
15:28 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot." Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve.
Jeesus on puhunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131053
- 1141046
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20757- 52704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32643ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42608Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482