Olen miettinyt tuota perhekuntakastetta, jonka varaan on perustettu pyhän Luterilaisen kirkon isiltäperitty käytäntö kastaa vauvoja.
Missään kohdin raamattu ei kerro että noissa perhekunnissa olisi ollut vauvoja, se on rohkea päätelmä, joka on lähtenyt tarpeesta löytää edes joitakin perusteita lähetyskäskyn lisäksi, kirkomme käytännön puolustamiseksi lahkolaisten syytteitä vastaan.
Eikö meillä todellaan ole mitään varmaa raamatullista perustetta??, tunnen aika vaikeaksi keskustelut lahkolaisten kanssa, kun raamatusta en löydä selviä ja varmoja kohtia vauvojen kastamisen perustelemiseksi.
Kertokaa nyt jotakin varmaa ja selvää, millä voisin perustella kirkomme kastetta, keskustellassani raamattua hyvin tuntevien lahkolaisten kanssa ?
Perhekuntakaste
52
1749
Vastaukset
- Teologi.
Ei ole raamatullista perustetta. Miksi haluat keskustella ja perustella asiaa? Ainoa perustelu on kirkon omaksuma sisäinen kanta asiaan
- Vt.
Jeesuksen kastekäsky kastaa kansoihin kuuluvat lapset on kasteen hengellinen käsky ja vanhemmille annettu perusta. Ensimmäiset kirkkoisät ja heidän vanhempansa oli jo kastettu lapsina ennenkuin apostolien tekojen kirjan kuvauksia kasteista oli ollenkaan vielä kirjoitettu.
Apostolien Raamattu oli vanha testamentti ja sen pesot oli kasteen ja kastetapojen esikuvia (vihmonta, pirskoitus ja valelu)
Perheisiin kuuluvien lapsien kastaminen oli täysin selviö Jeesuksen ajan juutalaisuudessa (tutustu proselyyttikastekäytäntöön, joka oli perhekaste myös)
Alkukirkon aikana ei missään ole mainintaa, että lapsi olisi jätetty kastamattomaksi pelkän ihmisen siunauksen varaan ilman kristillistä kastetta ja siinä annettavia hengellisiä lahjoja. etsin totuutta: "Missään kohdin raamattu ei kerro että noissa perhekunnissa olisi ollut vauvoja, se on rohkea päätelmä,..."
---
Esität hyviä kysymyksiä!
Eikö toisaalta ole rohkeata väittää, ettei noissa perheissä olisi ollut yhtään vauvaa tai "ymmärtämätöntä" lasta!
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista:
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 ("Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")
Keitähän Raamatun kielenkäytön mukaan kuuluu perhekuntaan?
Uskovien kasteen kannattajat usein väittävät, ettei näissä edellä mainituissa perheissä ollut lapsia, ei ainakaan pieniä "ymmärtämättömiä" lapsia.
He olettavat näin, mutta milläs sen he todistavat olleen näin?- etsin totuutta
Kun keskustellaan hyvin raamattua tuntevien ihmisten kanssa, perusteluiksi eivät riitä ja eivätkä kelpaa, mitkään sellaiset asiat, jotka eivät ole selvästi ja varmasti kirjoitettuina raamatussa.
Jos joudun kovin tulkitselemaan ja selittelemään jotakin raamatun kohtaa, esittäen yhtä ja toista mahdollista mutta epävarmaa merkitystä kerrotulle asialle, olen hyvin epävarmalla ja kestämättömällä perustuksella.
Perhekuntakasteissa ei erikseen mainita sitä että vauvoja olisi tai ei olisi kastettu, joten tunnen aika heikoksi yritykseksi raamattuun vedoten, perustella pyhää kastetta raamatun perhekunta kohtien avulla.
Ihmiset kiistelevät jo siitä mitä raamatun aikaan perhekunnalla tarkoitettiin, eräs kertomansa mukaan paljon raamattua tunkinut lahkolaisseurakunnan johtaja sanoo, ettei perhekuntaan laskettu ollenkaan kuuluviksi alle 12 vuotiaita tyttöjä ja alle 13 vuotiaita poikia.
Ei voida sanoa varmaksi, että perhekunnissa ei ollut lapsia, mutta ihan yhtä epävarmaa on sanoa että perhekunnissa oli lapsia. Sen vuoksi koen, että perhekunta kasteista puhuminen ei paljoa auta kun keskustelen lahkolaisten kanssa.
Kasteemme perustelut pitää pystyä esittämään raamatusta, selvästi ja varmasti, ilman että niitä pystyy toinen raamattua hyvin tuntema ihminen helposti kumoamaan.
Itse en tiedä enkä ymmärrä kaikkea, ehkä joku toinenkin palstalla on ajatellut tätä asiaa ja osaa sanoa jotakin sellaista viisasta asiaan, jota en ole itse ajatellutkaan. - voidaan
Stefanaan perhekunta pudottaa varmasti pois tuosta
luettelosta, sillä 1. Kor 16:15 sanoo:
"Te tunnette Stefanaan perhekunnan, ja tiedätte, et-
tä se on Akaian ensi-hedelmä ja ETTÄ HE OVAT ANTAU-
TUNEET PYHEN PALVELUKAEEN. Olkaa tekin kuuliaisia
heidän kaltaisilleen ja jokaiselle, joka heidän
kanssaan työtä tekee."
Miten vauva voi antautua pyhien palvelukseen tai
voi tehdä työtä??? MOT etsin totuutta kirjoitti:
Kun keskustellaan hyvin raamattua tuntevien ihmisten kanssa, perusteluiksi eivät riitä ja eivätkä kelpaa, mitkään sellaiset asiat, jotka eivät ole selvästi ja varmasti kirjoitettuina raamatussa.
Jos joudun kovin tulkitselemaan ja selittelemään jotakin raamatun kohtaa, esittäen yhtä ja toista mahdollista mutta epävarmaa merkitystä kerrotulle asialle, olen hyvin epävarmalla ja kestämättömällä perustuksella.
Perhekuntakasteissa ei erikseen mainita sitä että vauvoja olisi tai ei olisi kastettu, joten tunnen aika heikoksi yritykseksi raamattuun vedoten, perustella pyhää kastetta raamatun perhekunta kohtien avulla.
Ihmiset kiistelevät jo siitä mitä raamatun aikaan perhekunnalla tarkoitettiin, eräs kertomansa mukaan paljon raamattua tunkinut lahkolaisseurakunnan johtaja sanoo, ettei perhekuntaan laskettu ollenkaan kuuluviksi alle 12 vuotiaita tyttöjä ja alle 13 vuotiaita poikia.
Ei voida sanoa varmaksi, että perhekunnissa ei ollut lapsia, mutta ihan yhtä epävarmaa on sanoa että perhekunnissa oli lapsia. Sen vuoksi koen, että perhekunta kasteista puhuminen ei paljoa auta kun keskustelen lahkolaisten kanssa.
Kasteemme perustelut pitää pystyä esittämään raamatusta, selvästi ja varmasti, ilman että niitä pystyy toinen raamattua hyvin tuntema ihminen helposti kumoamaan.
Itse en tiedä enkä ymmärrä kaikkea, ehkä joku toinenkin palstalla on ajatellut tätä asiaa ja osaa sanoa jotakin sellaista viisasta asiaan, jota en ole itse ajatellutkaan.Perustelut raamatusta
etsin totuutta":Itse en tiedä enkä ymmärrä kaikkea, ehkä joku toinenkin palstalla on ajatellut tätä asiaa ja osaa sanoa jotakin sellaista viisasta asiaan, jota en ole itse ajatellutkaan".
---
Oppipoikia tässä ollaan kaikki.
Kasteen vanhatestamentilliset esikuvat antavat myös vahvistuksen sille, kuka voidaan kastaa!
Kannattaa myös tutkia Raamatusta, mikä on kasteen hengellinen sisältö;
Onko se lakia vai evankeliumia?
Kommentteja!voidaan kirjoitti:
Stefanaan perhekunta pudottaa varmasti pois tuosta
luettelosta, sillä 1. Kor 16:15 sanoo:
"Te tunnette Stefanaan perhekunnan, ja tiedätte, et-
tä se on Akaian ensi-hedelmä ja ETTÄ HE OVAT ANTAU-
TUNEET PYHEN PALVELUKAEEN. Olkaa tekin kuuliaisia
heidän kaltaisilleen ja jokaiselle, joka heidän
kanssaan työtä tekee."
Miten vauva voi antautua pyhien palvelukseen tai
voi tehdä työtä??? MOTNimimerkki "voidaan" (Sulla on muuten kummallinen nimimerkki) väittää:
"Stefanaan perhekunta pudottaa varmasti pois tuosta luettelosta, ..."
---
Et taida ymmärtää Raamatun puhetapaa.
Jooel sanoo:
"Kootkaa kansa, pitäkää seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset." (Jooel. 2:16).
Aivan pienetkin laskettiin kuuluvaksi seurakuntaan.
Jo kuukauden ikäisenä pojat erotettiin pyhäkköpalvelukseen (4. Moos. 3:28).
Kannattaa uskoa Raamattua, eikä luottaa omaan järkeensä.- usko Raamattuun
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "voidaan" (Sulla on muuten kummallinen nimimerkki) väittää:
"Stefanaan perhekunta pudottaa varmasti pois tuosta luettelosta, ..."
---
Et taida ymmärtää Raamatun puhetapaa.
Jooel sanoo:
"Kootkaa kansa, pitäkää seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset." (Jooel. 2:16).
Aivan pienetkin laskettiin kuuluvaksi seurakuntaan.
Jo kuukauden ikäisenä pojat erotettiin pyhäkköpalvelukseen (4. Moos. 3:28).
Kannattaa uskoa Raamattua, eikä luottaa omaan järkeensä.vaan väität vastaan?
Miten sylivauva voi antautua pyhien palvelukseen tai
tehdä töitä????
ÄLÄ TEE OMIA OLETTAMUKSIA.
Järjen käyttökin on sallittua. usko Raamattuun kirjoitti:
vaan väität vastaan?
Miten sylivauva voi antautua pyhien palvelukseen tai
tehdä töitä????
ÄLÄ TEE OMIA OLETTAMUKSIA.
Järjen käyttökin on sallittua.Nimimerkki "usko Raamattuun" (Käyttäisitkö samaa nimerkkiä!) Miten sylivauva voi antautua pyhien palvelukseen tai tehdä töitä????
---
Niinpä!
Selitäppä tämä:
" Miehenpuolten, KUUKAUDEN IKÄISTEN ja sitä vanhempien, (lukumäärän mukaan oli heitä kaikkiaan kahdeksantuhatta kuusisataa), jotka hoitivat pyhäkössä suoritettavia tehtäviä" (4.Moos. 3:28).
Miten kuukauden ikäinen pystyi hoitamaan pyhäkössä suoritettavia tehtäviä?
Puhuukohan Raamatun kirjoittaja tässä nyt omiaan?
Vai pitäiskö minun vaan uskoa tähän "niinkuin on kirjoitettu"-järkeilemättä!- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "usko Raamattuun" (Käyttäisitkö samaa nimerkkiä!) Miten sylivauva voi antautua pyhien palvelukseen tai tehdä töitä????
---
Niinpä!
Selitäppä tämä:
" Miehenpuolten, KUUKAUDEN IKÄISTEN ja sitä vanhempien, (lukumäärän mukaan oli heitä kaikkiaan kahdeksantuhatta kuusisataa), jotka hoitivat pyhäkössä suoritettavia tehtäviä" (4.Moos. 3:28).
Miten kuukauden ikäinen pystyi hoitamaan pyhäkössä suoritettavia tehtäviä?
Puhuukohan Raamatun kirjoittaja tässä nyt omiaan?
Vai pitäiskö minun vaan uskoa tähän "niinkuin on kirjoitettu"-järkeilemättä!vanhan-liiton uhripalvelusmenoihin, niin kyllä
siellä on tarkat määräykset, minkä ikäisenä poika
sai osallistua palvelustehtävien suorittamiseen.
Täysi-ikäiseksi hän tuli Bar Mitshvah seremonian
jälkeen, 12 vuoden iässä ja sen jälkeen hän joutui
vielä rabbien kouluun.
Vasta sen jälkeen hän sai osallistua palvelukseen,
n 18 v:n iässä.
Tuo edellälukemiasi kohta tarkoittaa sitä, että leeviläiset poikalapset eroitettiin jo vauvana pyhäkön palvelustehtäviin mutta johan sen jo järkikin sanoo, että työtehtävät alkoivat paljon myöhemmin.
Se koski ainoastaan leeviläisiä, ei koko kansaa!
Oletko muuten tietoinen, että elämme nyt uuden-
liiton aikaa? Vanha-liitto oli lakiliitto ja siihen kuului pakkotoimenpiteet, kuten teidän
lapsikasteenne tänä päivänä. Uudessa-liitossa
palvelustehtävätkin ovat VAPAAEHTOISIA!
Järkeäkin on lupa käyttää!!!! - paavali.
Soomipoik kirjoitti:
vanhan-liiton uhripalvelusmenoihin, niin kyllä
vielä rabbien kouluun.
Tuo edellälukemiasi kohta tarkoittaa sitä, että leeviläiset poikalapset eroitettiin jo vauvana pyhäkön palvelustehtäviin mutta johan sen jo järkikin sanoo, että työtehtävät alkoivat paljon myöhemmin.
liiton aikaa? Vanha-liitto oli lakiliitto ja siihen kuului pakkotoimenpiteet, kuten teidän
Järkeäkin on lupa käyttää!!!!Kyllä Jumala kutsuu kenet tahtoo palvelustehtäväänsä ja varustaa siihen voimallaan. Ei se ole ihmisen päätettävissä. Pyhä Henki jakaa kullekin niinkuin tahtoo.
Johannes oli erotettu palvelustetävään ja täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. - Johanneskin aloitti
paavali. kirjoitti:
Kyllä Jumala kutsuu kenet tahtoo palvelustehtäväänsä ja varustaa siihen voimallaan. Ei se ole ihmisen päätettävissä. Pyhä Henki jakaa kullekin niinkuin tahtoo.
Johannes oli erotettu palvelustetävään ja täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa.toimintansa vasta n 30-vuotiaana keisari Tiberiuksen
viidentenätoista hallitusvuotena.
Ei hänkään vauvana saarnannut tai kastanut. - hypähti ilosta
Johanneskin aloitti kirjoitti:
toimintansa vasta n 30-vuotiaana keisari Tiberiuksen
viidentenätoista hallitusvuotena.
Ei hänkään vauvana saarnannut tai kastanut.Kyllä Johanneksen esimerkki saarnaa sanan kautta vielä 2000 vuotta tapahtuman jälkeenkin.
Kun Pyhällä Hengellä täytetty Johannespoika kuuli Marian tervehdyksen sanat niin hän pyhähti uskosta ja ilosta äitinsä kohdussa oleva autua lapsi.
44 Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
45 Ja autuas se, joka uskoi, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!" Soomipoik kirjoitti:
vanhan-liiton uhripalvelusmenoihin, niin kyllä
vielä rabbien kouluun.
Järkeäkin on lupa käyttää!!!!Soomipoik: "Vanha-liitto oli lakiliitto ja siihen kuului pakkotoimenpiteet, kuten teidän
lapsikasteenne tänä päivänä".
---
Vanhemmat toivat lapsiaan Jeesuksen tykö, mutta opetuslapset estelivät (Mark. 10:13).
Kumman puolelle sinä asetut:
1)Vanhempien puolelle, jotka "pakottivat" lapsiaan tulemaan Jeesuksen tykö.
2)Opetuslasten puolelle, joiden mielestä lapsia ei voi "pakottaa" tulemaan Jeesuksen tykö.
(Ajattelivat ehkä, että lapsen pitää tulla siihen ikään, että hän kykenee tekemään omia valintoja.)- etsin totuutta
Tapio522 kirjoitti:
Perustelut raamatusta
etsin totuutta":Itse en tiedä enkä ymmärrä kaikkea, ehkä joku toinenkin palstalla on ajatellut tätä asiaa ja osaa sanoa jotakin sellaista viisasta asiaan, jota en ole itse ajatellutkaan".
---
Oppipoikia tässä ollaan kaikki.
Kasteen vanhatestamentilliset esikuvat antavat myös vahvistuksen sille, kuka voidaan kastaa!
Kannattaa myös tutkia Raamatusta, mikä on kasteen hengellinen sisältö;
Onko se lakia vai evankeliumia?
Kommentteja!Kiitos avustasi.
Mutta koska perustelut pitäisi löytää raamatusta ja elämme Uuden liiton aikaa, niin pitäisi perustella asiat Uuden Testamentin avulla, eikä juutalaisuuden käytäntöjen avulla. - profetoin
etsin totuutta kirjoitti:
Kiitos avustasi.
Mutta koska perustelut pitäisi löytää raamatusta ja elämme Uuden liiton aikaa, niin pitäisi perustella asiat Uuden Testamentin avulla, eikä juutalaisuuden käytäntöjen avulla.sinulla on ketunhäntä kainalossa "totuuden etsijä"
- etsin totuutta
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik: "Vanha-liitto oli lakiliitto ja siihen kuului pakkotoimenpiteet, kuten teidän
lapsikasteenne tänä päivänä".
---
Vanhemmat toivat lapsiaan Jeesuksen tykö, mutta opetuslapset estelivät (Mark. 10:13).
Kumman puolelle sinä asetut:
1)Vanhempien puolelle, jotka "pakottivat" lapsiaan tulemaan Jeesuksen tykö.
2)Opetuslasten puolelle, joiden mielestä lapsia ei voi "pakottaa" tulemaan Jeesuksen tykö.
(Ajattelivat ehkä, että lapsen pitää tulla siihen ikään, että hän kykenee tekemään omia valintoja.)Juuri tätä mainitsemaasi raamatun kohtaa tuntemani lahkolaiset käyttävät ja he sanovat että tämä kohta kertoo ettei Jeesus kastanut lapsia vaan siunasi heidät.
Markus 10:13 Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
10:16 Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
Lasten siunaaminen on kaunista ja hyvä asia.
Kun mietin perhekuntakastetta ja muita raamatun kohtia jotka todistavat kirkkomme käytännön raamatullisuuden puolesta, tulee mieleen lähinnä lähetyskäsky:
KR-92
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
28:20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
KR-33/38
Matteus 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
RKK
Matteus 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
28:20 ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."
Perhekuntakaste ei mielestäni ole selvä ja varma ja kestävä perustelu, ainakaan raamattua hyvin tuntevien lahkolaisten kanssa keskustellessa, mutta lähetyskäsky sanoo selvästi, että kaikista kansoista pitää tehdä opetuslapsia ja kastaa heitä.
Olisiko kellään mielessä mitään muuta selvää ja varmaa raamatun paikkaa (Uusi Testamentti) joka kelpaisi päteväksi ja kestäväksi perusteeksi keskusteluissa kastekäytännön puolesta ? - etsin totuutta
profetoin kirjoitti:
sinulla on ketunhäntä kainalossa "totuuden etsijä"
Pyydän ystävällisesti ettet nimittelisi ja syyttäisi.
Keskustelu on rakentavaa silloin kun ihmiset eivät tappele keskenään eivätkä hauku toinen toistaan.
Jos olen jossakin kirjoittanut väärin, ole ystävällinen ja osoita se mulle ja kerro mikä siinä on väärin, jos niin teet, silloin kaikesta olisi jotakin hyötyä ja voisin oppia jotakin uutta. - Soomipoik
etsin totuutta kirjoitti:
Juuri tätä mainitsemaasi raamatun kohtaa tuntemani lahkolaiset käyttävät ja he sanovat että tämä kohta kertoo ettei Jeesus kastanut lapsia vaan siunasi heidät.
Markus 10:13 Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
10:16 Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
Lasten siunaaminen on kaunista ja hyvä asia.
Kun mietin perhekuntakastetta ja muita raamatun kohtia jotka todistavat kirkkomme käytännön raamatullisuuden puolesta, tulee mieleen lähinnä lähetyskäsky:
KR-92
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
28:20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
KR-33/38
Matteus 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
RKK
Matteus 28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
28:20 ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."
Perhekuntakaste ei mielestäni ole selvä ja varma ja kestävä perustelu, ainakaan raamattua hyvin tuntevien lahkolaisten kanssa keskustellessa, mutta lähetyskäsky sanoo selvästi, että kaikista kansoista pitää tehdä opetuslapsia ja kastaa heitä.
Olisiko kellään mielessä mitään muuta selvää ja varmaa raamatun paikkaa (Uusi Testamentti) joka kelpaisi päteväksi ja kestäväksi perusteeksi keskusteluissa kastekäytännön puolesta ?muitakin. Ap 8:12
"Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
evankeljumia Jumalan valtakunnasta, ja Jeesuksen
Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä
miehet että naiset."
Kyllä tuossakin joukossa oli perhekuntia, koska
mainittiin "miehet ja naiset", mutta taaskaan ei
vauvoista puhuttu mitään.
Taas oli kasteen edellytyksenä uskoon tuleminen.
Kyllä Raamattu on johdonmukainen tässä asiassa.
Raamatussa mainitaan Nooan perhekunta ja sanotaan
että siihen kuului 8 aikuista. Ei siinäkään
laskettu perhekuntaan koko sukua ja kaikkia kylän
miehiä, kuten lapsikasteen puolustajat tekevät
UT:n perhekuntien kohdalla. - siihen aikaan
Soomipoik kirjoitti:
muitakin. Ap 8:12
"Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
evankeljumia Jumalan valtakunnasta, ja Jeesuksen
Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä
miehet että naiset."
Kyllä tuossakin joukossa oli perhekuntia, koska
mainittiin "miehet ja naiset", mutta taaskaan ei
vauvoista puhuttu mitään.
Taas oli kasteen edellytyksenä uskoon tuleminen.
Kyllä Raamattu on johdonmukainen tässä asiassa.
Raamatussa mainitaan Nooan perhekunta ja sanotaan
että siihen kuului 8 aikuista. Ei siinäkään
laskettu perhekuntaan koko sukua ja kaikkia kylän
miehiä, kuten lapsikasteen puolustajat tekevät
UT:n perhekuntien kohdalla.Jeesuksen ajan juutalaisuudessa perheissä ei käytetty laisinkaan ehkäisyä, joten lapsiluku perheissä oli suuri.
Jeesuksen ajan perheissä oli paljon eri ikäisiä lapsia ja nuoria, jotka siis kaikki kastettiin välittömästi seurakunnan jäseniksi. Ketään perheenjäsenstä ei viety "vihreälle" linjalle kasteen ohi.
Kasteessa saatava syntien anteeksisaaminen ja Pyhän Hengen lahja on teille ja teidän lapsille.
Kastettu perhekunta käsitti myös orjien ja palvelijoidet perheet lapsineen, jotka kastettiin kristityiksi heti isäntäväen perheen kastamisen jälkeen.
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
Hepr. 2:13
ja taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!" - olettaa
siihen aikaan kirjoitti:
Jeesuksen ajan juutalaisuudessa perheissä ei käytetty laisinkaan ehkäisyä, joten lapsiluku perheissä oli suuri.
Jeesuksen ajan perheissä oli paljon eri ikäisiä lapsia ja nuoria, jotka siis kaikki kastettiin välittömästi seurakunnan jäseniksi. Ketään perheenjäsenstä ei viety "vihreälle" linjalle kasteen ohi.
Kasteessa saatava syntien anteeksisaaminen ja Pyhän Hengen lahja on teille ja teidän lapsille.
Kastettu perhekunta käsitti myös orjien ja palvelijoidet perheet lapsineen, jotka kastettiin kristityiksi heti isäntäväen perheen kastamisen jälkeen.
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
Hepr. 2:13
ja taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"sellaista, mitä Raamattuun ei ole kirjoitettu!
Koko lapsikaste perustuu olettamuksiin!
- Trubaduuri
Missään kohdin raamattua ei kerrota, etteikö olisi ollut vauvoja perhekunnissa jotka kasteelle menivät ja kyllä kerrotaan perhekunnista joihin kuului vauvoja, joten voidaan olettaa että perhekuntaan tosiaankin kuuluu jo luonnollisena osanakin vauvoja. Jopa täällä suomessa on perheitä joissa on vauvoja! ;) Mutta silloin kun viha sumentaa ihmisjärjen, niin ei mikään enää tunnu todelta ja oikealta. Sääli!
- uskova
Kiva että täällä on kerrankin näin asiallishenkinen keskustelu aiheesta! En ymmärrä, mikä tarve kristityillä on tuomita toisiaan tämänkin aiheen tiimoilta. Kuitenkin varmaankin kaikki haluamme etsiä Jumalan tahtoa näissä asioissa (?)
Ensiksi haluaisin huomauttaa, että Johannes Kastajan esimerkki Raamatussa osoittaa, että ihminen voi jo ääitinsä kohdussa olla täytetty Pyhällä Hengellä - se sanotaan Raamatussa aivan yksiselitteisesti. No, toki Johannes oli erikoistapaus, mutta tavallinen syntinen ihminen siltikin. Sanoohan Jeesuskin, että "vähäisin taivaan valtakunnassa on suurempi kuin Johannes".
Sitten totuuden etsijälle: Olen itse pitkään mietitnyt samoja asoita kuin sinä. "Lahkolaisten" väitteitä on vaikea kumota, koska he tulkitsevat raamattua literalistisesti, mikä tarkoittaa kirjaimellista tulkintaa ilman, että otetaan huomioon Raamatun kokonaisuus. Nimittäin jos heidän väitteensä siitä, että kaste on kuuliaisuuden osoitus pitäisi paikkansa, se vesittäisi koko muun Raamatun sanoman. Sen ydin on: Jeesus tuli tänne ARMAHTAMAAN ja VAPAUTTAMAAN - ei tekemään uusia säädöksiä noudatettaviksi. Kastekin todella on evankeliumia ja armoa - ei lakia eli ihmisen kuuliaisuuden osoitusta.
Lisäksi tämä kirjaimellinen Raamatun tulkinta vesittäisi sen, mitä Jeesus sanoi lapsista (ja nimenomaan kyseessä oli sylivauvat): jos emme ota taivaan valtakuntaa vastaan kuten lapset, emme sinne pääse.
Lisäksi tämä uskovien kaste-oppi vesittää sen sanoman, että Jeesus on tie, totuus, ja elämä. Kukaan ei pääse taivaan valtakuntaa muuten kuin uskomalla Jeesukseen - eivät lapsetkaan. MISSÄÄN kohtaa Raamattua ei ole edes vihjaistu, että eri ikäisillä ihmisillä olisi eri tie taivaaseen. Jeesus ei koskaan näin eritellyt ihmisiä. Lähetyskäskykin kuului "kaikille kansoille", eikä vain tietyn ikäsille ja tietyn määrän ymmärrystä omaaville.
Kasteen esikuva vanhasa testamentissa on punaisen meren ylitys. Silloinkin koko kansa ylitti meren kuvin jaloin - lapsista vanhuksiin. Ei lapsia jätetty rannalle siksi, että Jumalalla olisi joku muu suunnitelma pelastaa heidät.
Vielä hiukan tuosta literalistisesta Raamatun tulkinnasta. Sitä on tosiaan vaikea kumota, koska ne ovat suoria Raamatun paikkoja - mutta irrotettuina asiahteydestään. Usein perustellaan uskovien kastetta sillä, että Raamatussa ei ole mainittu koskaan lapsen kastamista. Ei olekaan. Siellä ei ole myöskään mainittu naista käymässä ehtoollisella. Siltikään missään ei (tieteääkseni) kielletä naisia käymästä ehtoollisella.
Auttoiko tämä yhtään?- vapaa kristitty
Samoisin että vapaitten suuntien kastetta on vaikea
kumota, koska se perustuu kaikiltaosin raamatun sanaan.
Se ei ole niin, mutta, kun, uskoa, vaan raamatullista uskoa.
Kaikki kasteelle menijät raamatussa olivat tulleet uskoon, julistetun sanan kautta, eihän se kasteelle meno olisikaan muuten tarpeellista, eikä seurakuntaan liittyminen, mitä jumalaton tekee uskovien seurakunnassa. - että taas
nimim uskova esittää tuon saman vanhan väitteen,
että Raamatussa ei olisi mainintaa naisten osallistumisesta ehtooliselle. Miten te luette Raa-
mattua?
Ap 2:42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa, LEIVÄN MURTAMISESSA ja rukouksessa".
Ap 5:14 Ja yhä ememmän karttui niitä jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä ETTÄ NAISIA, suuret joukot".
Vauvoista ei ole minkäänlaista mainintaa!
- etsin totuutta
Pyydän kohteliaasti ketjuun kirjoittavia ihmisiä käyttämään ymmärrystään ja aikaansa keskustelemiseen ketjun aiheesta eikä turhiin ja hyödyttömiin väittelyihin, jotka eivät ketään auta.
Ihmisillä on oikeus erilaisiin mielipiteisin, sen vuoksi ei kannata toista haukkua tai tuomita.
Rakentavaa on kertoa miksi on jotakin mieltä, kertoa mihin raamatun jakeeseen mielipiteensä perustaa.
Mun tavoite on löytää varmoja ja kestäviä raamatullisia perusteluja puhuttaessa kasteesta.
Ajattelen että perustelut jotka ovat selvästi ja varmasti selvinä sanoina löydettävissä raamatusta, ovat jokaiselle uskovalle tarpeellisia.
Perusteluissa katson paremmaksi pysyä Uudessa Testamentissa, sen vuoksi että elämme Uuden Liiton aikakautta ja olemme kristittyjä, emmekä juutalaisia.
Mutta perustelut, joiden kohdalla pitää selittää sanalle yhtä ja toista merkitystä ja olettaa jotakin, ovat melko epävarmoja.
Jos olen kaiken oikein ymmärtänyt, raamattua tulee lukea niin kuin se on kirjoitettu, eikä tulkita sitä oman näkemyksen ja mielipiteen mukaisesti, pyrkien milloin mihinkin päämäärään.
Usko perustuu Jumalan sanaan, joka on sama kaikille aikakausille. Uskovalle ihmiselle on tarpeellista päästä selvyyteen siitä kaikesta, mitä Jumala on sanaan laittanut, tieksi pelastukseen ja ohjeeksi tässä elämässä.
Toivon että olette tästä samaa mieltä, että usko perustuu Jumalan sanaan ja että sana on kaikkein varmin ja luottettavin tietolähde Jumalan tahdosta ihmiseen nähden.
Sen vuoksi, vaikka on arvokkaita perinteitä ja ikivanhoja arvokkaita käytäntöjä ja kirkkoisien yms. kirjoituksia, katson kuitenkin varmemmaksi oppia tuntemaan ne perustelut jotka ovat Jumalan sanassa.
Raamatun ulkopuoliset perustelut ovat epävarmoja, nehän riippuvat keskenään usein ristiriitaisista lukuisten eri ihmisten säilyneistä kirjoituksista, joita myös tulkitaan monella eri tavalla, olettaen yhtä ja toista.etsin totuutta: "Jos olen kaiken oikein ymmärtänyt, raamattua tulee lukea niin kuin se on kirjoitettu, eikä tulkita sitä oman näkemyksen ja mielipiteen mukaisesti, pyrkien milloin mihinkin päämäärään".
---
Hyvä huomio!
"Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota. Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen".
Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.
Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
Esim. Joh.3:5 jakeen (vedestä ja Hengestä-syntyminen) konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
etsin totuutta: "Jos olen kaiken oikein ymmärtänyt, raamattua tulee lukea niin kuin se on kirjoitettu, eikä tulkita sitä oman näkemyksen ja mielipiteen mukaisesti, pyrkien milloin mihinkin päämäärään".
---
Hyvä huomio!
"Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota. Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen".
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.
Esim. Joh.3:5 jakeen (vedestä ja Hengestä-syntyminen) konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.yrität taas tuota samaa häämäämistemppuasi tuon
Joh 3:5 jakeen kohdalla.
EI SIINÄ MAINITA KASTEESTA MITÄÄN!
Ei pidä OLETTAA EIKÄ LISÄTÄ tekstiin, sellaista,
mitä siinä ei ole sanottu.
Ei kait Jeesus jätä noin tärkeää asiaa olettamus-
ten varaan.
Tuo "vesi" viittaa tässäkin Jumalan Sanaan
Ef 5:26 "Kristus rakasti seurakuntaa, että Hän
sen pyhittäisi, puhdistaen sen , vedellä pesten,
Sanan kautta."
Syykarin kaivolle Jeesus tarjoaa naiselle "elävää
vettä", joka myös oli niitä eläviä sanoja, joita
hän puhui naiselle.
"Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta".
Kyllä on selvää tekstiä. - uskova
Tämän aiheen tiimoilta on turha väitellä ja syytellä puolin tai toisin. Itse uskon, että on pelkästään sielunvihollisen työtä se, että tästä on tehty "kärpäsestä härkänen". Kun tapellaan eri kastekäytännöistä, unohtuu se tärkein asia - lehtystyö jää silloin sivummalle.
Tekstini saattoi ollakin heiveröistä. Tarkotukseni ei ollutkaan sen avulla "käännyttää" ketään oman näkemykseni taakse. Kerroin vain, mitä kautta olen omaan näkemykseeni päätynyt. Ymmärrän, että asian voi ajatella eri tavallakin ja kunnioitan sitä. Omaan uskooni ja ymmärrykseeni Jumalan Sanasta ei vain mahdu käsitys uudestikastamisesta.
Minä en kaste-asiaa edes täysin ymmärrä, mutta ajattelen että usko ei olekaan kirjaimessa, eikä ymmärtämisessä, vaan yksinkertaisesti uskomisessa. Siksi olen jättänyt tämän asian Jumalan käsiin ja uskon Hänen minulle kirkastavan oikean tien ja totuuden. Miten voisinkaan sen itse niin täydellisesti tietää, minä vajavainen ja syntinen ihminen!!
Uskon, että kaikki me haluamme etsiä Jumalan tahtoa näissä asioissa. Olen itse ollut ihan samanlaisissa ajatuksissa kuin Sinä, totuuden etsijä! Rukoillaan, että Jumala saisi johdattaa oikeisiin ratkaisuihin.
Muistetaan myös, että pääasiahan on, että kerran pelastuisimme. Eikö meidän pitäisi pikemminkin yrittää tukea toisiamme ja rakkauden ja rukouksen hengessä etsiä näihin asioihin vastauksia? Eikä tuomita ja syytellä toisiamme. Rukoillaan, että me kaikki pelastuisimme! - eepu*
Tapio522 kirjoitti:
etsin totuutta: "Jos olen kaiken oikein ymmärtänyt, raamattua tulee lukea niin kuin se on kirjoitettu, eikä tulkita sitä oman näkemyksen ja mielipiteen mukaisesti, pyrkien milloin mihinkin päämäärään".
---
Hyvä huomio!
Esim. Joh.3:5 jakeen (vedestä ja Hengestä-syntyminen) konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.Sillä uudestisyntyminen tapahtuu USKOSTA Kristukseen upotuskasteen kautta, ja ihminen saa siinä mikä on luvattu: syntien anteeksiantamuksen ja Pyhän Hengen Lahjan, sillä Jumala vanhurskauttaa vain USKOVAN!
--- entä; Teemmekö TEOT mitättömäksi uskon kautta? POIS SE sellainen! Vaan me TEOISSA VAHVISTAMME USKON."!
Paavali sanoo sen näin: "Teemmekö siis LAIN mitättömäksi USKON kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme LAIN."!
Jaakob kirjoittaa sen näin: ”… näytä sinä minulle uskosi ilman TEKOJA, niin minä TEOISTANI näytän sinulle USKON.”
.. sillä ihminen tulee VANHURSKAAKSI ensin USKON KAUTTA ja sinetöi Liiton Jumalan kanssa uskonmukaisen upotuskasteen kautta Kristukseen, ja saa Lahjaksi PYHÄN HENGEN VOIMAN tekoihin ja niin ihminen tulee niistä HEDELMISTÄ/TEOISTA pysymään VANHURSKAANA, eikä ainoastaan uskosta.”!
… ihminen siis tulee VANHURSKAAKSI TEOISTA eikä ainoastaan uskosta.”!
Mutta, tuo epäraamatullinen vauva-valelu-ihmisoppi ei voi antaa mitään siitä minkä Oikea (Apt.2:38; 4:12) Uskonmukainen upotusKaste Antaa - Pyhitykseen!
-- jos väität vastaan, niin salli toki minun kysyä sinulta; Mikä ”MIELI” sinulla on?
Onko/oletko vauva-valelussa vauva kuollut lihan himoille/synnille?! (sinäkin sen ymmärrät/tiedät; EI todellakaan)
Paavalikin sanoo: ”Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta. Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan VOIMASSA (vaelluksessa).” (1.Kor.4:19,20)
Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät HENGEN mukaan, on HENGEN MIELI.” …niinpä Paavali huudahtaa uskonmukaisesti (Apt.2:38) upotuskastetuille uskoville: ”Mutta (nytpä) meillä on KRISTUKSEN MIELI.” (Ks.Room.7:5; 8-5; 1.Kor.2.Luku)
.. siis sinulle/teille kasteveden KUTSU UUDISTUKSEEN/PARANNUKSEEN kuuluu!
.. Sillä; Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN HYLKÄÄMINEN johtaa UUDISTAMATTOMUUTEEN, ja siten PYHITYKSEN ja PELASTUKSEN MENETTÄMISEEN!!!
.. niinpä kehotan sinua, että käännyt lähimmän lähiseurakuntamme puoleen, ja kysyt mitä asiallesi voitaisiin tehdä .
Katso; http://www.adventtikirkko.fi/seurakunnat/
…. ja pyydä saada kaste ”Vapahtajan Nimeen”, näin sinä annat pelastaa itsesi!
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
Katso lisää: Emme elä Lain alla, vaan "Laki sydämessä":
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000022747477#22000000022747477
*
Anna pelastaa itsesi, katso: *Joh.3:16; Mark.16:16; Apt.2:38; 4:12; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)
Sillä; ”..jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, UUSI on sijaan tullut.”
-- Uskonmukaisesti upotuskastetuilla; ”… meillä on KRISTUKSEN mieli.” ”Sellaista vastaan ei ole laki.”! (2.Kor.5:17; 1.Kor.2:16; Gal.5:23)
*
♥ MARANATA! ♥ uskova kirjoitti:
Tämän aiheen tiimoilta on turha väitellä ja syytellä puolin tai toisin. Itse uskon, että on pelkästään sielunvihollisen työtä se, että tästä on tehty "kärpäsestä härkänen". Kun tapellaan eri kastekäytännöistä, unohtuu se tärkein asia - lehtystyö jää silloin sivummalle.
Tekstini saattoi ollakin heiveröistä. Tarkotukseni ei ollutkaan sen avulla "käännyttää" ketään oman näkemykseni taakse. Kerroin vain, mitä kautta olen omaan näkemykseeni päätynyt. Ymmärrän, että asian voi ajatella eri tavallakin ja kunnioitan sitä. Omaan uskooni ja ymmärrykseeni Jumalan Sanasta ei vain mahdu käsitys uudestikastamisesta.
Minä en kaste-asiaa edes täysin ymmärrä, mutta ajattelen että usko ei olekaan kirjaimessa, eikä ymmärtämisessä, vaan yksinkertaisesti uskomisessa. Siksi olen jättänyt tämän asian Jumalan käsiin ja uskon Hänen minulle kirkastavan oikean tien ja totuuden. Miten voisinkaan sen itse niin täydellisesti tietää, minä vajavainen ja syntinen ihminen!!
Uskon, että kaikki me haluamme etsiä Jumalan tahtoa näissä asioissa. Olen itse ollut ihan samanlaisissa ajatuksissa kuin Sinä, totuuden etsijä! Rukoillaan, että Jumala saisi johdattaa oikeisiin ratkaisuihin.
Muistetaan myös, että pääasiahan on, että kerran pelastuisimme. Eikö meidän pitäisi pikemminkin yrittää tukea toisiamme ja rakkauden ja rukouksen hengessä etsiä näihin asioihin vastauksia? Eikä tuomita ja syytellä toisiamme. Rukoillaan, että me kaikki pelastuisimme!Laitan tähän kootusti sen, miten Luther perustelee Raamatun Sanalla lapsikasteen oikeellisuuden.
Jokainen voi vapaasti arvioida, onko Lutherin opetukset Raamatun Sanan mukaisia.
-----
Lista on lainaus.
Miksi pienetkin lapset on kastettava?
Pienetkin lapset on kastettava, koska
1. Hekin kuuluvat kaikkiin kansoihin.
Matt. 28:19: Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla...
2. Hekin ovat hengellisesti kuolleita ja heidänkin on tarpeen syntyä uudesti uskon kautta Kristukseen, jotta voisivat pelastua.
Joh. 3:3,5: Se, joka ei synny uudesti, ylhäältä, ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa... Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3. Armoliitto ja lupaus taivasten valtakunnasta kuuluu lapsille. Silloin kuuluu heille myös liiton ja lupauksen sinettikin eli kaste.
1 Moos. 17:7: Minä teen... iankaikkisen liiton ollakseni sinun ja sinun siemenesi Jumala.
Apt. 2:38-39: Ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksiantamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu.
Mark. 10:14: Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta.
4. Pyhä Henki vaikuttaa uskon pienissäkin lapsissa.
Mark. 10:13-16: Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.
Matt. 18:6: Joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun..
Matt. 21:16: Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen.
5. Kaste tuli ympärileikkauksen paikalle.
Kol. 2:11-12: Kristuksessa te myös olette ympärileikatut... Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala.
6. Pyhä Henki vaikuttaa kasteessa uskon ja uudestisyntymisen.
Kol. 2:12: Kasteessa te myös olette hänen kanssaan herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala.
7. Kaste kuuluu koko Kristuksen kirkolle, jonka jäseniä ovat myös uskovat lapset.
Ef. 5:25-26: Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen vedellä pesten, sanan kautta.
8. Jumala ei ole antanut meille mitään muuta välinettä kuin kasteen, jolla voimme saattaa pienet lapset uskoon ja siten osallisiksi lunastuksesta.
Matt. 18:10-11: Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä pienistä. Sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa. Sillä Ihmisen Poika on tullut pelastamaan sitä, mikä on kadonnut.
9. Apostolit kastoivat kokonaisia perhekuntia.
Apt. 10 ja 11: Korneliuksen, 16:13-15: Lyydian, 16:25-34: Filipin vanginvartijan, 18:8: Krispuksen, ja 1 Kor. 1:16: Stefanaan perhekuntien kasteet.
Kirkkoisä Origenes (182-254): "Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa pikku lapsetkin."
Luther: "Kasteelle tultuansa ja ... kastajan tehdessä Kristuksen sijassa toimitustansa, Kristus siunaa lapsia antaen heille uskon ja taivaan valtakunnan (Kirkkopostilla)."
Mikä on kastekummien tehtävä?
Kastekummit todistavat, että lapsi on oikein kastettu. He rukoilevat lapsen puolesta ja tukevat hänen kristillistä kasvatustaan ja tarvittaessa vastaavat siitä.
Lähde: Uskonpuhdistaja tohtori Martti Lutherin
VÄHÄN KATEKISMUKSEN SELITYS eli KRISTINOPPI, PYHÄN KASTEEN SAKRAMENTTI/
LAPSIKASTE- eepu*
Tapio522 kirjoitti:
Laitan tähän kootusti sen, miten Luther perustelee Raamatun Sanalla lapsikasteen oikeellisuuden.
Jokainen voi vapaasti arvioida, onko Lutherin opetukset Raamatun Sanan mukaisia.
-----
Lista on lainaus.
2. Hekin ovat hengellisesti kuolleita ja heidänkin on tarpeen syntyä uudesti uskon kautta Kristukseen, jotta voisivat pelastua.
Joh. 3:3,5: Se, joka ei synny uudesti, ylhäältä, ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa... Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3. Armoliitto ja lupaus taivasten valtakunnasta kuuluu lapsille. Silloin kuuluu heille myös liiton ja lupauksen sinettikin eli kaste.
1 Moos. 17:7: Minä teen... iankaikkisen liiton ollakseni sinun ja sinun siemenesi Jumala.
Apt. 2:38-39: Ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksiantamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu.
Mark. 10:14: Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta.
Mark. 10:13-16: Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.
Matt. 21:16: Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen.
Kol. 2:11-12: Kristuksessa te myös olette ympärileikatut... Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala.
Kol. 2:12: Kasteessa te myös olette hänen kanssaan herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala.
7. Kaste kuuluu koko Kristuksen kirkolle, jonka jäseniä ovat myös uskovat lapset.
Ef. 5:25-26: Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen vedellä pesten, sanan kautta.
8. Jumala ei ole antanut meille mitään muuta välinettä kuin kasteen, jolla voimme saattaa pienet lapset uskoon ja siten osallisiksi lunastuksesta.
Matt. 18:10-11: Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä pienistä. Sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa. Sillä Ihmisen Poika on tullut pelastamaan sitä, mikä on kadonnut.
Apt. 10 ja 11: Korneliuksen, 16:13-15: Lyydian, 16:25-34: Filipin vanginvartijan, 18:8: Krispuksen, ja 1 Kor. 1:16: Stefanaan perhekuntien kasteet.
Kirkkoisä Origenes (182-254): "Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa pikku lapsetkin."
Luther: "Kasteelle tultuansa ja ... kastajan tehdessä Kristuksen sijassa toimitustansa, Kristus siunaa lapsia antaen heille uskon ja taivaan valtakunnan (Kirkkopostilla)."
Kastekummit todistavat, että lapsi on oikein kastettu. He rukoilevat lapsen puolesta ja tukevat hänen kristillistä kasvatustaan ja tarvittaessa vastaavat siitä.
LAPSIKASTEOletko vielä UUDESTISYNTYNYT vain elätkö "lihan mukaan"?
Sillä; mitä tulee tuohon vauva-valeluun, niin sehän ei ole kaste ensinkään, se on paavin/roomalaiskatolisen kirkon HARHAOPPI, Raamattu ei sellaista/sitä TUNNE,!
Se ei täytä niitä ehtoja, joka/mikä ihmiseltä vaaditaan JUMALAN luo tulemiseksi, uskonmukaisen upotuskasteen antamiselle ja näin sovitukseen ja pelastuksen armoon liittymiseksi!
Ja koskapa vauva-valelu, joka on epäraamatullinen paavilta/roomalaiskatoliselta kirkolta tullut HARHAOPPI! .. siinä sinä et sitä Pyhän Hengen Lahjaa saa!!! … sillä tuo on niiden väärämielisten omaa sekasanaoppisoppaa?
.. Sillä; nämä; pienet vauva/lapset tuotiin ( puhdistuspäivien mentyä) Herran huoneeseen SIUNATTAVIKSI! Vapahtajakaan ei heitä kastanut/kastattanut;
Sillä uudestisyntyminen tapahtuu USKOSTA Kristukseen upotuskasteen kautta, ja ihminen saa siinä mikä on luvattu: syntien anteeksiantamuksen ja Pyhän Hengen Lahjan, sillä Jumala vanhurskauttaa vain USKOVAN!
Mutta, tuo epäraamatullinen vauva-valelu-ihmisoppi ei voi antaa mitään siitä minkä Oikea (Apt.2:38; 4:12) Uskonmukainen upotusKaste Antaa - Pyhitykseen!
-- jos väität vastaan, niin salli toki minun kysyä sinulta; Mikä ”MIELI” sinulla on?
Onko/oletko vauva-valelussa vauva kuollut lihan himoille/synnille?! (sinäkin sen ymmärrät/tiedät; EI todellakaan)
Paavalikin sanoo: ”Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta. Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan VOIMASSA (vaelluksessa).” (1.Kor.4:19,20)
Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät HENGEN mukaan, on HENGEN MIELI.” …niinpä Paavali huudahtaa uskonmukaisesti (Apt.2:38) upotuskastetuille uskoville: ”Mutta (nytpä) meillä on KRISTUKSEN MIELI.” (Ks.Room.7:5; 8-5; 1.Kor.2.Luku)
Katso lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000024036921 - uskova
eepu* kirjoitti:
Oletko vielä UUDESTISYNTYNYT vain elätkö "lihan mukaan"?
Sillä; mitä tulee tuohon vauva-valeluun, niin sehän ei ole kaste ensinkään, se on paavin/roomalaiskatolisen kirkon HARHAOPPI, Raamattu ei sellaista/sitä TUNNE,!
Se ei täytä niitä ehtoja, joka/mikä ihmiseltä vaaditaan JUMALAN luo tulemiseksi, uskonmukaisen upotuskasteen antamiselle ja näin sovitukseen ja pelastuksen armoon liittymiseksi!
Ja koskapa vauva-valelu, joka on epäraamatullinen paavilta/roomalaiskatoliselta kirkolta tullut HARHAOPPI! .. siinä sinä et sitä Pyhän Hengen Lahjaa saa!!! … sillä tuo on niiden väärämielisten omaa sekasanaoppisoppaa?
.. Sillä; nämä; pienet vauva/lapset tuotiin ( puhdistuspäivien mentyä) Herran huoneeseen SIUNATTAVIKSI! Vapahtajakaan ei heitä kastanut/kastattanut;
Sillä uudestisyntyminen tapahtuu USKOSTA Kristukseen upotuskasteen kautta, ja ihminen saa siinä mikä on luvattu: syntien anteeksiantamuksen ja Pyhän Hengen Lahjan, sillä Jumala vanhurskauttaa vain USKOVAN!
Katso lisää:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000024036921Eikö sinua yhtään hirvitä tuomita muita uskovaisia suoraa päätä helvettiin?
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" - ihmettelemässä
Tapio522 kirjoitti:
Laitan tähän kootusti sen, miten Luther perustelee Raamatun Sanalla lapsikasteen oikeellisuuden.
-----
Lista on lainaus.
LAPSIKASTE"5. Kaste tuli ympärileikkauksen paikalle.
Kol. 2:11-12: Kristuksessa te myös olette ympärileikatut... Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala."
Jos tuo pitäisi paikkansa, Jeesuksen Kristuksen ei olisi tarvinut mennä kasteelle, hänethän oli ympärileikattu. Ikävää sanoa näin, mutta tuossa kohdin Luther erehtyi. Ei meistä kukaan ole täydellinen eikä erehtymätön, ei ollut Lutherkaan. - eepu*
uskova kirjoitti:
Eikö sinua yhtään hirvitä tuomita muita uskovaisia suoraa päätä helvettiin?
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi"Eikö totuutta/varoitusta saa julistaa??
.. tuollaisella asenteellasi se olet sinä itse, joka on viemässä heitä/itseäsi kadotukseen, kun et VAROITA heitä!!
.. Sillä; Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN HYLKÄÄMINEN johtaa UUDISTAMATTOMUUTEEN, ja siten PYHITYKSEN ja PELASTUKSEN MENETTÄMISEEN!!!
.. niinpä kehotan sinua, että käännyt lähimmän lähiseurakuntamme puoleen, ja kysyt mitä asiallesi voitaisiin tehdä .
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000022747477#22000000022747477
*
Anna pelastaa itsesi, katso: *Joh.3:16; Mark.16:16; Apt.2:38; 4:12; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)
Sillä; ”..jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, UUSI on sijaan tullut.”
-- Uskonmukaisesti upotuskastetuilla; ”… meillä on KRISTUKSEN mieli.” ”Sellaista vastaan ei ole laki.”! (2.Kor.5:17; 1.Kor.2:16; Gal.5:23)
*
♥ MARANATA! ♥ - uskova
ihmettelemässä kirjoitti:
"5. Kaste tuli ympärileikkauksen paikalle.
Kol. 2:11-12: Kristuksessa te myös olette ympärileikatut... Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala."
Jos tuo pitäisi paikkansa, Jeesuksen Kristuksen ei olisi tarvinut mennä kasteelle, hänethän oli ympärileikattu. Ikävää sanoa näin, mutta tuossa kohdin Luther erehtyi. Ei meistä kukaan ole täydellinen eikä erehtymätön, ei ollut Lutherkaan.siinä, että kuka tahansa meistä voi erehtyä - myös Luther. Eikä Luther itsekään koskaan kieltänyt, etteikö voisi erehtyä. Hänhän opetti, että jos ei jotain Raamatun paikka ymmärrä, on parempi nostaa hattua ja siirtyä eteenpäin.
Tässä kohdin hän ei kylläkään minun mielestäni erehtynyt. Olen ymmärtänyt, että Johanneksen kaste ei ollut kristillinen kaste, vaan parannuksen kaste. Kristillinen kaste perustuu Jeesuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen, joten se voitiin asettaa vasta ristinkuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen. Näin olen asian ymmärtänyt.
Jeesushan ei parannusta tarvitse, koska oli täydellinen. HÄn kuitenkin kävi parannuksen kasteella täyttääkseen lain ja vanhan testamentin profetiat.
Matt. 3
3 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen kastettavaksi. [3:13-17: Mark. 1:9-11; Luuk. 3:21,22; Joh. 1:29-34]
14 Johannes esteli ja sanoi: "Sinäkö tulet minun luokseni? Minunhan pitäisi saada sinulta kaste!"
15 Mutta Jeesus vastasi hänelle: "Älä nyt vastustele. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon." Silloin Johannes suostui hänen pyyntöönsä. - uskova
eepu* kirjoitti:
Eikö totuutta/varoitusta saa julistaa??
.. tuollaisella asenteellasi se olet sinä itse, joka on viemässä heitä/itseäsi kadotukseen, kun et VAROITA heitä!!
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
*
*
♥ MARANATA! ♥Toki totuutta ja varoitusta pitääkin julistaa - sehän on aivan Raamatun mukaista.
Mutta sitä ennen kannattaa varmistua siitä, että oma käsitys asiosita on Jumalan sanan mukainen. Kuten sinusta seuraava nimimerkki kirjoitti, jokainen ihminen saattaa erehtyä - oli hän sitten kuka tahansa. Mitä, jos oletkin erehtynyt? Mitä jos käsityksesi uudesti kastamisesta ei olekaan Jumalan mielen mukainen? Mitä, jos toimitkin Jumalan sanaa vastaan?
En sano, että ehdottomasti TOIMISIT Jumalan sanaa vastaan, mutta kehottaisin rukouksen kanssa pyytämään Jumalalta oikeita vastauksia.
Minullakin on oma käsitykseni asiasta, mutta en voi olla 100-prosenttisen varma siitä, että olen oikeassa - koska olen vajavainen ja syntinen ihminen. Siksi en uskalla tuomita kenenkään uskoa. Jumala on se, joka tuomitsee.
Mutta en tällä halua Sinua tuomita - Jumala ainoastaan näkee sinun sydämeesi ja millä mielellä toitotat tätä totuuttasi. Ihan omaksi parhaaksesi halusin tämän sanoa. Siunausta. - eepu*
ihmettelemässä kirjoitti:
"5. Kaste tuli ympärileikkauksen paikalle.
Jos tuo pitäisi paikkansa, Jeesuksen Kristuksen ei olisi tarvinut mennä kasteelle, hänethän oli ympärileikattu. Ikävää sanoa näin, mutta tuossa kohdin Luther erehtyi. Ei meistä kukaan ole täydellinen eikä erehtymätön, ei ollut Lutherkaan.Maaliset eläinuhritoimitukset syntien anteeksiantamiseksi loppuivat ja Uskonmukainen UpotusKaste on tullut Johanneksen kautta nyt kertakaikkiseksi jokaiselle syntien anteeksisaamiseksi siihen ainoaa Pelastajaan Uhri Karitsaan, Voideltuun Jumalan poikaan uskomiseen!
KÄÄNTYKÄÄ siis ja ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen Lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja KAIKILLE, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, KUTSUU."
VAPAHTAJA sanoo sinulle: "Ellen minä sinua PESE, ei sinulla ole osuutta minun kanssani."
"Joka ei SYNNY UUDESTI, YLHÄÄLTÄ, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
*
"Joka USKOO ja kastetaan”, hän saa LAHJAKSI PYHÄN HENGEN PYHITYKSEEN - Vapahtajan seuraamiseen muuttumiseen:
… ja sitten ".. nyt, kun olette SYNNISTÄ VAPAUTETUT ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne PYHITYS, ja sen loppu on iankaikkinen elämä."
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;"
"Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki." Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;”
”Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua [meitä (Apt.2:38 mukaisesti kastettuja)] heitä veljiksi,” (Ks. Room.6:22; Heb.12:14; 2.Kor.3:18; Room.8:29; Heb.2:11)
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
-- Ja koskapa vauva-valelu, joka on epäraamatullinen paavilta/roomalaiskatoliselta kirkolta tullut HARHAOPPI! .. siinä sinä et sitä Pyhän Hengen Lahjaa saa!!! … sillä tuo on niiden väärämielisten omaa sekasanaoppisoppaa?
*
*
*
♥ MARANATA! ♥ - eepu*
uskova kirjoitti:
Toki totuutta ja varoitusta pitääkin julistaa - sehän on aivan Raamatun mukaista.
Mutta sitä ennen kannattaa varmistua siitä, että oma käsitys asiosita on Jumalan sanan mukainen. Kuten sinusta seuraava nimimerkki kirjoitti, jokainen ihminen saattaa erehtyä - oli hän sitten kuka tahansa. Mitä, jos oletkin erehtynyt? Mitä jos käsityksesi uudesti kastamisesta ei olekaan Jumalan mielen mukainen? Mitä, jos toimitkin Jumalan sanaa vastaan?
En sano, että ehdottomasti TOIMISIT Jumalan sanaa vastaan, mutta kehottaisin rukouksen kanssa pyytämään Jumalalta oikeita vastauksia.
Minullakin on oma käsitykseni asiasta, mutta en voi olla 100-prosenttisen varma siitä, että olen oikeassa - koska olen vajavainen ja syntinen ihminen. Siksi en uskalla tuomita kenenkään uskoa. Jumala on se, joka tuomitsee.
Mutta en tällä halua Sinua tuomita - Jumala ainoastaan näkee sinun sydämeesi ja millä mielellä toitotat tätä totuuttasi. Ihan omaksi parhaaksesi halusin tämän sanoa. Siunausta.Lyhyesti (mistä puutut?) näin:
--- Ystäväni, jos et käy henkilökohtaisella upotuskasteella; -- jäät ilman Jumalan Pyhän Hengen Lahjaa, -- ja Raamattu sanoo: ” Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.” … sillä vain Hänen omansa PELASTUVAT!!!
-- jos VÄITÄT VASTAAN, niin salli toki minun kysyä sinulta; Mikä ”MIELI” sinulla on?
Onko/oletko vauva-valelussa vauva kuollut lihan HIMOILLE/synnille?! (sinäkin sen ymmärrät/tiedät; EI todellakaan)
Paavalikin sanoo: ”Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta. Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan VOIMASSA (vaelluksessa - pyhityksessä).” (1.Kor.4:19,20 Katso myös Room.6.Luku; 8:13)
”Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on TEISSÄ? ELLEI, niin ette KESTÄ KOETUSTA.”! (2.Kor.13:5)
*
KÄÄNTYKÄÄ siis ja ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen Lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja KAIKILLE, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, KUTSUU."
VAPAHTAJA sanoo sinulle: "Ellen minä sinua PESE, ei sinulla ole osuutta minun kanssani."
"Joka ei SYNNY UUDESTI, YLHÄÄLTÄ, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
*
"Joka USKOO ja kastetaan”, hän saa lahjaksi Pyhän Hengen PYHITYKSEEN - Vapahtajan seuraamiseen muuttumiseen:
… ja sitten ".. nyt, kun olette SYNNISTÄ VAPAUTETUT ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne PYHITYS, ja sen loppu on iankaikkinen elämä."
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;"
"Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki." Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;”
”Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua [meitä (Apt.2:38 mukaisesti kastettuja)] heitä veljiksi,” (Ks. Room.6:22; Heb.12:14; 2.Kor.3:18; Room.8:29; Heb.2:11)
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
-- Ja koskapa vauva-valelu, joka on epäraamatullinen paavilta/roomalaiskatoliselta kirkolta tullut HARHAOPPI! .. siinä sinä et sitä Pyhän Hengen Lahjaa saa!!! … sillä tuo on niiden väärämielisten omaa sekasanaoppisoppaa?
*
*
*
♥ MARANATA! ♥ - hartonen
Tapio522 kirjoitti:
-----
Lista on lainaus.
LAPSIKASTEKaikki pielessä! Nyt kun olen oppinut asioita pitkällisen kastetutkimiseni ja rukouksen jälkeen niin kirjoituksesi ovat väärin ymmärrettyjä. KASTE KUULUU MIELENMUUTOKSEN JA PARANNUKSEN TEON YHTEYTEEN. TÄMÄ ON SELKEÄ RAAMATUN TOSIASIA! Sen kun tajuaa niin tulee olo jotenkin vapaaksi. Selkeä tosiasia on myös se että PELKKÄ KASTETOIMITUS EI TEE KENESTÄKÄÄN USKOVAA EIKÄ SIINÄ TULE YKSISELITTEISESTI PYHÄ HENKI JA USKO! NÄIN RAAMATTU EI KASTEESTA LUPAA. "usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen kristuksen sanan eli raamatun kautta". "sillä ei minua LÄHETETTY KASTAMAAN VAAN JULISTAMAAN EVANKELIUMIA" JNE JNE
- mathetes
hartonen kirjoitti:
Kaikki pielessä! Nyt kun olen oppinut asioita pitkällisen kastetutkimiseni ja rukouksen jälkeen niin kirjoituksesi ovat väärin ymmärrettyjä. KASTE KUULUU MIELENMUUTOKSEN JA PARANNUKSEN TEON YHTEYTEEN. TÄMÄ ON SELKEÄ RAAMATUN TOSIASIA! Sen kun tajuaa niin tulee olo jotenkin vapaaksi. Selkeä tosiasia on myös se että PELKKÄ KASTETOIMITUS EI TEE KENESTÄKÄÄN USKOVAA EIKÄ SIINÄ TULE YKSISELITTEISESTI PYHÄ HENKI JA USKO! NÄIN RAAMATTU EI KASTEESTA LUPAA. "usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen kristuksen sanan eli raamatun kautta". "sillä ei minua LÄHETETTY KASTAMAAN VAAN JULISTAMAAN EVANKELIUMIA" JNE JNE
...pitkästä aikaa ja ilokseni havaitsin tämän kirjoituksesi!
Aivan oikein, juuri noin on asia!
Siunausta nimim, hartonen. Jeesus kanssasi! :) - hartonen
mathetes kirjoitti:
...pitkästä aikaa ja ilokseni havaitsin tämän kirjoituksesi!
Aivan oikein, juuri noin on asia!
Siunausta nimim, hartonen. Jeesus kanssasi! :)Asiat ovat selvinneet minulle hyvin paljon. Tiedän nyt miten asiat ovat ensisijaisesti tarkoitettu mentäväksi. Kaste kuuluu ensisijaisesti mielenmuutoksen yhteyteen mutta ON SILTI LAHJAA JOSSA JUMALA SIUNAA JA ANTAA! Tämä kasteen olemus on selkeä raamatatun todistus ja karsastan edelleen kaikkea "kuuliaisuuden teko / jeesuksen esimerkin seuraamis " kaste opetusta! Uskon puute kastehetkellä ei voi tehdä kastetta tyhjäksi jos myöhemmin uskoo tai uskoo paremmin tai vahvemmin! Kaste on aina kaste! Pitää yksinkertaisesti vain hyväksyä se asia että kasteen sisältö on viimekädessä salaisuus ja vaikeasti selitettävissä! Ehkä Jumala antaa todella jollekin uskon kasteessa yms en tiedä. Ehkä Jumala haluaa antaa kasteessa kastettavalle turvallisen ARMOON UPOTTAUTUMISEN OLON! Jotenkin sellaisen olon että Kristuksen armo ympäröi vastedes uskovaa tämän elämässä! En tiedä.. Kaste on salaisuus! Siunausta.
- Huomaaja
hartonen kirjoitti:
Asiat ovat selvinneet minulle hyvin paljon. Tiedän nyt miten asiat ovat ensisijaisesti tarkoitettu mentäväksi. Kaste kuuluu ensisijaisesti mielenmuutoksen yhteyteen mutta ON SILTI LAHJAA JOSSA JUMALA SIUNAA JA ANTAA! Tämä kasteen olemus on selkeä raamatatun todistus ja karsastan edelleen kaikkea "kuuliaisuuden teko / jeesuksen esimerkin seuraamis " kaste opetusta! Uskon puute kastehetkellä ei voi tehdä kastetta tyhjäksi jos myöhemmin uskoo tai uskoo paremmin tai vahvemmin! Kaste on aina kaste! Pitää yksinkertaisesti vain hyväksyä se asia että kasteen sisältö on viimekädessä salaisuus ja vaikeasti selitettävissä! Ehkä Jumala antaa todella jollekin uskon kasteessa yms en tiedä. Ehkä Jumala haluaa antaa kasteessa kastettavalle turvallisen ARMOON UPOTTAUTUMISEN OLON! Jotenkin sellaisen olon että Kristuksen armo ympäröi vastedes uskovaa tämän elämässä! En tiedä.. Kaste on salaisuus! Siunausta.
**Uskon puute kastehetkellä ei voi tehdä kastetta tyhjäksi jos myöhemmin uskoo tai uskoo paremmin tai vahvemmin!**
MIKSI? Miksi pitää kastaa etukäteen kun kaste ei ole pelastustoimi itsessään ja emmehän me kukaan voi tietää tuleeko tuo kastettu lapsi joskus uskoon.! Sillä kun ihminen sitten joskus jos tulee uskoon, niin silloinhan tuo kaste tulee suorittaa, että on ottanut Jeesuksen uskossa vastaan ja nyt uskovana hänen kanssaan kasteessa on haudannut syntinsä kasteen hautaan josta hän yhdessä Kristuksen kanssa nousee uuteen hengelliseen elämään uskonsa perusteella.
Kaste kuvaa uskovan Kristukseen "upottautumista" ja synnille tuomiota ja sen hautaamista jossa entinen syntielämä haudataan Jumalan tuomion alle kuten Nooan aikainen vedenpaisumus asiaa hyvin kuvaa, jossa syntinen maailma hautautui Jumalan tuomion eli vedenpaisumuksen alle! "Nooan Arkki" joka kuvaa esikuvallisesti Jeesusta, pelasti Nooan ja hänen perheväkensä, ei vesi! Vesi oli synnille tuomio ja hauta, "ARKKI" oli pelastusväline!
Kaste on kuin "valtioiden raja", joka eroittaa syntisen maailman ja Jumalan hengellisen maailman toisistaan. Usko ja kaste kuuluvat yhteen ja juuri tässä järjestyksessä.
**Ehkä Jumala haluaa antaa kasteessa kastettavalle turvallisen ARMOON UPOTTAUTUMISEN OLON!**
Se "OLO" on Jumalan sanasta tulevaa tietoa, ei olettamusta, vaan tietoa ja siinä on turvamme.
Kun uskomme Jumalan ilmoitukseen pelastuksestamme Kristuksessa, niin siinä on se turvallinen "OLO", siinä sanan välittämässä tiedossa, eikä sitä tarvitse pähkäillä, että "tuntuuko olo" nyt turvalliselta vai ei. Turvamme ei ole tunteitten välittämässä olotilassa, vaan Jumalan sanan välittämässä tiedossa jonka omistamme uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa.
Kun uskomme Jeesuksen vapahtajaksemme, on "olomme" silloin turvallinen! - anabaptismi
Huomaaja kirjoitti:
**Uskon puute kastehetkellä ei voi tehdä kastetta tyhjäksi jos myöhemmin uskoo tai uskoo paremmin tai vahvemmin!**
MIKSI? Miksi pitää kastaa etukäteen kun kaste ei ole pelastustoimi itsessään ja emmehän me kukaan voi tietää tuleeko tuo kastettu lapsi joskus uskoon.! Sillä kun ihminen sitten joskus jos tulee uskoon, niin silloinhan tuo kaste tulee suorittaa, että on ottanut Jeesuksen uskossa vastaan ja nyt uskovana hänen kanssaan kasteessa on haudannut syntinsä kasteen hautaan josta hän yhdessä Kristuksen kanssa nousee uuteen hengelliseen elämään uskonsa perusteella.
Kaste kuvaa uskovan Kristukseen "upottautumista" ja synnille tuomiota ja sen hautaamista jossa entinen syntielämä haudataan Jumalan tuomion alle kuten Nooan aikainen vedenpaisumus asiaa hyvin kuvaa, jossa syntinen maailma hautautui Jumalan tuomion eli vedenpaisumuksen alle! "Nooan Arkki" joka kuvaa esikuvallisesti Jeesusta, pelasti Nooan ja hänen perheväkensä, ei vesi! Vesi oli synnille tuomio ja hauta, "ARKKI" oli pelastusväline!
Kaste on kuin "valtioiden raja", joka eroittaa syntisen maailman ja Jumalan hengellisen maailman toisistaan. Usko ja kaste kuuluvat yhteen ja juuri tässä järjestyksessä.
**Ehkä Jumala haluaa antaa kasteessa kastettavalle turvallisen ARMOON UPOTTAUTUMISEN OLON!**
Se "OLO" on Jumalan sanasta tulevaa tietoa, ei olettamusta, vaan tietoa ja siinä on turvamme.
Kun uskomme Jumalan ilmoitukseen pelastuksestamme Kristuksessa, niin siinä on se turvallinen "OLO", siinä sanan välittämässä tiedossa, eikä sitä tarvitse pähkäillä, että "tuntuuko olo" nyt turvalliselta vai ei. Turvamme ei ole tunteitten välittämässä olotilassa, vaan Jumalan sanan välittämässä tiedossa jonka omistamme uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa.
Kun uskomme Jeesuksen vapahtajaksemme, on "olomme" silloin turvallinen!lahkojen uudestikasteen on vierasta evankeliumia, jossa ihminen sidotaan valkeuden enkelin varustuksiin
- kaste ole
anabaptismi kirjoitti:
lahkojen uudestikasteen on vierasta evankeliumia, jossa ihminen sidotaan valkeuden enkelin varustuksiin
sitonut mihinkään
Päinvastoin.
Kun menin kasteelle, sain kokea todeksi Raamatun
lupauksen, että kaste on hyvän omantunnon liitto
Jumalan kanssa.
Jeesuksen askelissa on niin turvallista kulkea. - prophet.
kaste ole kirjoitti:
sitonut mihinkään
Päinvastoin.
Kun menin kasteelle, sain kokea todeksi Raamatun
lupauksen, että kaste on hyvän omantunnon liitto
Jumalan kanssa.
Jeesuksen askelissa on niin turvallista kulkea.Uudestikasteen totuus selviää kuitenkin vielä kerran sinulle.
Jeesuksen sanat lahkoihin uudestikastetuille:
"Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt.7:22-23) - vauvana kastetulle,
prophet. kirjoitti:
Uudestikasteen totuus selviää kuitenkin vielä kerran sinulle.
Jeesuksen sanat lahkoihin uudestikastetuille:
"Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt.7:22-23)joka luulee sen turvin pelastuvansa:
"Menkää pois, te vauvana kastetut, koska ette tah-
toneet tehdä parannusta synneistänne. Minä en ole
koskaan tuntenut teitä." - Huomaaja
anabaptismi kirjoitti:
lahkojen uudestikasteen on vierasta evankeliumia, jossa ihminen sidotaan valkeuden enkelin varustuksiin
Olet ystävä hyvä "sielunvihollisen siteissä"!
Sanoudu siitä lujasti ja tietoisesti irti Jeesuksen nimessä, niin saat sieluusi vapautuksen tuosta väärästä mielenlaadustasi ja opetuksestasi.
Jos kerran olet jotain mieltä jostain asiasta, niin tuo selkeää vastaopetusta tilalle, että miten voimme omaa kantaamme tarkistaa eikä vain lukea sinun mitäänsanomatonta höpötystäsi josta ei löydy minkäänlaista opetuksen sanaa. Hammasten kiristelyä ja vihaa muita Kristittyjä kohtaa, sitä kirjoituksestasi löytyy, ja ymmärrätkö että luterilasuus on saksalaisen katolisuudesta eroittautuneen munkin myötä syntynyt LAHKO! Onko käynyt lainkaan mielessä? Myös katolisuus on alkukristillisyydestä omaksi kuppikunnakseen eroittautunut lahko oman kirkollisen oppinsa vuoksi, joka paikka paikoin ei perusta oppiaan Raamatun sanan selkeään ilmoitukseen monissa kohdin.
Kun alat lukemaan sanaa enemmän, niin silloin myös tiedät enemmän, ja jatkossa luulet silloin vähemmän.
Siunattuja sanan lukuhetkiä
- jo järkikin..
ettei niiden olis tarvinnu mennä perhekunnittain,ekä ollenkaan,jos lapsikaste olisi olut voimassa,sillä silloinhan kaikki aikuisetkin olisi olleet jo kastettu vauvana.
- järkeä?
Johanneksen kaste Jordanilla ei ollut kristillinen kaste, vaan sitä edeltävä "parannuksen kaste", joka kuului testamenttien väliaikaan, aikakausien taitekohtaan ja se oli kansan valmistamista uskomaan tulevaan lopunajalliseen Messiaaseen ennen Jumalan valtakunnan ilmestymistä. Siksi Johanneksen kasteella kastetut kastettiin kristillisellä kasteella, joten kyseessä ei ollut "kasteen uusiminen" (Apt. 19:3-4, vrt. myös 18:24-28). Mutta UT:ssa ei ole yhtään esimerkkiä kristillisen kasteen uusimisesta tai kasteen toistamisen tarpeellisuudesta ylipäätään.
- järkeä?
Eikös heitä kastettu alkuseurakunnan jäseniksi. Miten aikuiset olisi silloin voitu kastaa ennen lapsia? Eikös aikaisemmin ollut käytössä Johanneksen kaste?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614198KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1152752Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo452252Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?291913- 241843
- 281566
- 171420
- 731360
- 1461307
- 311178