Sinulta ne näkyivät loppuvan

tarkennuksia

ne argumentit. Et kyennyt perustelemaan lainkaan oikein Raamatun sanalla ja kirkkosi historiaakin yritit vääntää. Onneksi 'kilvoituksessa' huomasi.

18

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -I-

      Missä kohtaa väärentelin kirkkoni historiaa? Mitä perustelemista noissa kohdissa on? Ne eivät kumoa lapsikastetta. Päinvastoin luettelosta löytyi paljon kohtia, jotka käskevät kastaa lapsia. Mm. kaste-ja lähetyskäsky.

      • tarkennuksia

        "19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti."
        --Ymmärrätkö todellakin niin, että tässä lukeva 'opetuslapsia' tarkoittaakin OPETUSVAUVOJA?

        "15. Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
        ---Käsitätkö tämänkin tarkoittavan, että vauvoille saarnataan evankeliumia? Onko itselläsi ollut koskaan vauvaa? Saarnasitko sille, että sakramentit pelastavat hänet siitä KAUHEASTA PERISYNTITAAKASTA?


      • jossakin

        kommentissa, taisi olla jo useaan kertaankin, että Origeneen lausunnot olivat Hieronymuksen ja Rufinuksen (vai mikä se olikaan) kääntämiä latinaksi, jolloin he lisäsivät siihen omiaan ja muuttivat sellaisia asioita, mitkä olivat heidän mielestään Origeneella harhaoppisia. Kuitenkin ne pantiin Origeneen tiliin. Etkö siitä muka lukenut?

        Mutta hyvä kun asiat tulevat puiduiksi moneen kertaan, niin paljastat itsesi aina selvemmin.

        Mitä siihen luetteloon tulee, etpä esittänyt yhtäkään kohtaa, missä ne VAUVAT MAINITTAISIIN.


      • -I-
        tarkennuksia kirjoitti:

        "19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti."
        --Ymmärrätkö todellakin niin, että tässä lukeva 'opetuslapsia' tarkoittaakin OPETUSVAUVOJA?

        "15. Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
        ---Käsitätkö tämänkin tarkoittavan, että vauvoille saarnataan evankeliumia? Onko itselläsi ollut koskaan vauvaa? Saarnasitko sille, että sakramentit pelastavat hänet siitä KAUHEASTA PERISYNTITAAKASTA?

        että käskyt koskevat kaikkia kansoja ja ikäryhmiä erottelematta.

        Jos tuota logiikkaasi sovelletaan, niin myöskään aikuisia ei saa kastaa, koska heistä tulee opetusaikuisia.


      • -I-
        jossakin kirjoitti:

        kommentissa, taisi olla jo useaan kertaankin, että Origeneen lausunnot olivat Hieronymuksen ja Rufinuksen (vai mikä se olikaan) kääntämiä latinaksi, jolloin he lisäsivät siihen omiaan ja muuttivat sellaisia asioita, mitkä olivat heidän mielestään Origeneella harhaoppisia. Kuitenkin ne pantiin Origeneen tiliin. Etkö siitä muka lukenut?

        Mutta hyvä kun asiat tulevat puiduiksi moneen kertaan, niin paljastat itsesi aina selvemmin.

        Mitä siihen luetteloon tulee, etpä esittänyt yhtäkään kohtaa, missä ne VAUVAT MAINITTAISIIN.

        puhunut Origeeneesta pitkään aikaan. Kun puhuimme kirkkohistoriasta, niin hän tosin tuli puheenaiheeksi. Tertullianus vs. Origenes on oikeaoppisuudessa aika tasaväkinen matsi.
        Lisäksi tuosta väärentelystä ei voi olla varma. Puolueettomat lähteet sanovat niiden olevan Origeeneelta.

        Eihän luetteloissa mainita aikuisia, nuoria, lapsia, vauvoja, keski-ikäisiä, vanhuksia, jne.. ketään ei siis ilmeisesti tule kastaa?


      • jossakin
        -I- kirjoitti:

        puhunut Origeeneesta pitkään aikaan. Kun puhuimme kirkkohistoriasta, niin hän tosin tuli puheenaiheeksi. Tertullianus vs. Origenes on oikeaoppisuudessa aika tasaväkinen matsi.
        Lisäksi tuosta väärentelystä ei voi olla varma. Puolueettomat lähteet sanovat niiden olevan Origeeneelta.

        Eihän luetteloissa mainita aikuisia, nuoria, lapsia, vauvoja, keski-ikäisiä, vanhuksia, jne.. ketään ei siis ilmeisesti tule kastaa?

        - 'kilvoituksessa' siteerasi tämän seuraavan:

        "Kolmannella vuosisadalla astuu ensin eteemme Aleksandriassa vaikuttanut Origenes, t 254. Hän käytti kirjoituksissaan kreikankieltä, mutta niitä hänen kirjoituksiaan, joista lainaamiaan kohtia lapsenkastajat koettavat hyväkseen käyttää, ei ole tällä kielellä enää tutkijain käytettä
        vissä, vaan ainoastaan niiden latinalaisia käännöksiä. Vertailtaessa niitä käännösten kohtia, jotka ovat saatavina myös alkukielellä, alkuperäiseen tekstiin, on huomattu, että “kääntäjät”, joina olivat kirkkoisät Hieronymus ja Rufinus, eivät olekaan tyytyneet kääntämään Origeneksen esitystä, vaan he ovat muutelleet, poistaneet ja lisäilleet oman mielensä mukaan. Tämän he myöntävät itsekin eräiden toisten kohtien suhteen, koska
        tahtoivat “oikaista” niitä Origeneksen lausuntoja, joita heidän, myöhäisemmän, käsityksensä mukaan pidettiin harhaoppeina. JA ERÄÄT KUULUISAT MIEHET, JOTKA OVAT JULKAISSEET ORIGENEKSEN TEOKSIA (HE OVAT LAPSENKASTAJIA) KATSOVAT, ETTÄ NIISSÄ ON SELVÄSTI NÄHTÄVÄNÄ MYÖHEMMÄN AJAN MIELIPITEITÄ, JOTKAEIVÄT VOI OLLA ORIGENEELTA LÄHTÖISIN. Tärkein kohta, josta riitaa käydään, on se, jossa Origenes muka väittää että “kirkko on apostoleilta saanut perimätiedon, että pikku lapset kastettava”. Jos tämä kohta nyt olisikin Origeneksesta itsestään lähtöisin, niin ei hänkään siinä sano, että Jeesus tai apostolit olisivat lapsenkasteen asettaneet, vaan ainoastaan, että sellainen puhe oli kulkenut polvesta polveen, että lapset muka pitäisi kastaa. Miten kulkupuhe voi johtaa harhaan, olemme jo edellä osoittaneet.Sitä paitsi ei lapsenkasteeseen asiallisesti sovellu se sääntö, joka perimätiedon pätevyyteen nähden siihen aikaan oli voimassa, että nim. oikeaperäisenä pidettiin vain sitä, mitä kaikki aina ja kaikkialla olivat noudattaneet. Jo siitäkin, mitä edellä on esitetty, on selvää, että näin ei ollut lapsenkasteen laita, sillä juuri vähän ennen Origenesta oli Tertullianus asettunut sitä vastaan, ja kuitenkin hän oli yksi kiivaimpia perimätiedon puolustajia. Kuinka eivät hänen vastustajansa, lapsenkastajat, olisi lyöneet häntä hänen omilla aseillaan, jos olisivat voineet!
        Mutta sitä paitsi on huomattava, että jo ennen Origeneksen aikaa oli apostolisena perimätietona hyväksytty paljon sellaista, jota eivät lapsen kastajatkaan meidän päivinämme tahdo oikeaksi myöntää. Sellaisia tapoja olivat: perkeleen manaaminen ulos ihmisestä kasteessa; kastettavan voiteleminen öljyllä sekä suolan, maidon ja hunajan antaminen hänelle; kasteen jälkeen ei yhteen viikkoon saanut kylpeä, vaikka se muuten oli jokapäiväinen tapa; sunnuntaisin rukoiltaessa ei saanut polvistua jne. Näitä puolustaa myös Tertullianus, mutta ei lapsenkastetta.
        Jos siis riidanalainen Origeneksen lausunto olisikin oikea, ei se todistaisi muuta, kuin että muiden väärinkäytösten ohessa lapsenkastekin oli korotettu apostoliseksi säädökseksi.
        Mutta nyt ei yhdessäkään Origeneksen alkuperäisten kirjoitusten kohdassa puhuta mitään rintalasten kastamisesta; päinvastoin selviää monesta kohdasta, että lapsenkaste ei ollenkaan sisältynyt hänen oppijärjestelmäänsä.
        Vastakohtana sille lausunnolle, joka on ainoastaan kääntäjän teoksissa, että “kirkko on apostoleilta saanut perimätiedon, että pikkulapsillekin on annettava kaste”, esitämme seuraavan, joka on olemassa myös alkukielellä ja siis varmasti on Origeneksen oma lausunto:
        “Me kehotamme syntisiä tulemaan osallisiksi siitä opetuksesta, joka opettaa heitä olemaan syntiä tekemättä, ja ymmärtämättömiä tulemaan osallisiksi siitä, mikä antaa ymmärrystä, ja pieniä lapsia kohoamaan ajatuksen nousussa (ymmärryksen kehityksessä) miehiksi... Mutta kun kehotuksen saaneista ne, jotka edistyvät, osoittavat, että he ovat Sanan kautta puhdistuneet ja, mikäli mahdollista, ovat eläneet parempaa elämää, silloin kutsumme heitä vihkiytymään meidän kanssamme.”

        Juuri nimenomaan puolueelliset (lapsenkastajalähteet) lähteet sanovat niiden olevan olevan sellaisia, etteivät voi olla Origeneen kynästä.

        Kirjoitit: "Eihän luetteloissa mainita aikuisia, nuoria, lapsia, vauvoja, keski-ikäisiä, vanhuksia, jne.. ketään ei siis ilmeisesti tule kastaa?"
        -- No eikö siinä sinun luettelossasi mainittukaan niitä vauvoja? Olen ymmärtänyt sepustuksistasi, että se "kaste" kuuluu Suomessa vain sellaisille, kun he ovat niin perin juurin perisyntisiä. Ja heidän kasteensa on jopa toimitettava HÄTÄKÄSTEENA ERITTÄIN KIIREELLISESTI, mikäli ovat kuolemanvaarassa, muuten on HELVETIN TUOMIO VARMA? Anteeksi vain, mutta kyllä on pakko ihmetellä luterilaista järjenjuoksua! Jos niitä luetteloita vaivauduit lukemaan, niin niissä vesikastetta koskevissa paikoissa on yksi yhteinen nimittäjä, etkä sitä pysty sieltä poistamaan: uskoontuleminen ja uskovaksi tulemisen tunnustaminen olivat silloin kasteen ehtona. Iällä ei ollut väliä, siellä oli luultavasti sellaisia lapsiakin, jotka pystyivät saarnaa seuraamaan ja ymmärtämään. - Itse olen esimerkki: 7-vuotiaana tulin uskoon ja jo silloin olin ymmärrykseltäni näköjään sinua edellä, kun et tuota vieläkään ymmärrä. (Tosin en tiedä, oletko ehkä nuorempi..).


      • -I-
        jossakin kirjoitti:

        - 'kilvoituksessa' siteerasi tämän seuraavan:

        "Kolmannella vuosisadalla astuu ensin eteemme Aleksandriassa vaikuttanut Origenes, t 254. Hän käytti kirjoituksissaan kreikankieltä, mutta niitä hänen kirjoituksiaan, joista lainaamiaan kohtia lapsenkastajat koettavat hyväkseen käyttää, ei ole tällä kielellä enää tutkijain käytettä
        vissä, vaan ainoastaan niiden latinalaisia käännöksiä. Vertailtaessa niitä käännösten kohtia, jotka ovat saatavina myös alkukielellä, alkuperäiseen tekstiin, on huomattu, että “kääntäjät”, joina olivat kirkkoisät Hieronymus ja Rufinus, eivät olekaan tyytyneet kääntämään Origeneksen esitystä, vaan he ovat muutelleet, poistaneet ja lisäilleet oman mielensä mukaan. Tämän he myöntävät itsekin eräiden toisten kohtien suhteen, koska
        tahtoivat “oikaista” niitä Origeneksen lausuntoja, joita heidän, myöhäisemmän, käsityksensä mukaan pidettiin harhaoppeina. JA ERÄÄT KUULUISAT MIEHET, JOTKA OVAT JULKAISSEET ORIGENEKSEN TEOKSIA (HE OVAT LAPSENKASTAJIA) KATSOVAT, ETTÄ NIISSÄ ON SELVÄSTI NÄHTÄVÄNÄ MYÖHEMMÄN AJAN MIELIPITEITÄ, JOTKAEIVÄT VOI OLLA ORIGENEELTA LÄHTÖISIN. Tärkein kohta, josta riitaa käydään, on se, jossa Origenes muka väittää että “kirkko on apostoleilta saanut perimätiedon, että pikku lapset kastettava”. Jos tämä kohta nyt olisikin Origeneksesta itsestään lähtöisin, niin ei hänkään siinä sano, että Jeesus tai apostolit olisivat lapsenkasteen asettaneet, vaan ainoastaan, että sellainen puhe oli kulkenut polvesta polveen, että lapset muka pitäisi kastaa. Miten kulkupuhe voi johtaa harhaan, olemme jo edellä osoittaneet.Sitä paitsi ei lapsenkasteeseen asiallisesti sovellu se sääntö, joka perimätiedon pätevyyteen nähden siihen aikaan oli voimassa, että nim. oikeaperäisenä pidettiin vain sitä, mitä kaikki aina ja kaikkialla olivat noudattaneet. Jo siitäkin, mitä edellä on esitetty, on selvää, että näin ei ollut lapsenkasteen laita, sillä juuri vähän ennen Origenesta oli Tertullianus asettunut sitä vastaan, ja kuitenkin hän oli yksi kiivaimpia perimätiedon puolustajia. Kuinka eivät hänen vastustajansa, lapsenkastajat, olisi lyöneet häntä hänen omilla aseillaan, jos olisivat voineet!
        Mutta sitä paitsi on huomattava, että jo ennen Origeneksen aikaa oli apostolisena perimätietona hyväksytty paljon sellaista, jota eivät lapsen kastajatkaan meidän päivinämme tahdo oikeaksi myöntää. Sellaisia tapoja olivat: perkeleen manaaminen ulos ihmisestä kasteessa; kastettavan voiteleminen öljyllä sekä suolan, maidon ja hunajan antaminen hänelle; kasteen jälkeen ei yhteen viikkoon saanut kylpeä, vaikka se muuten oli jokapäiväinen tapa; sunnuntaisin rukoiltaessa ei saanut polvistua jne. Näitä puolustaa myös Tertullianus, mutta ei lapsenkastetta.
        Jos siis riidanalainen Origeneksen lausunto olisikin oikea, ei se todistaisi muuta, kuin että muiden väärinkäytösten ohessa lapsenkastekin oli korotettu apostoliseksi säädökseksi.
        Mutta nyt ei yhdessäkään Origeneksen alkuperäisten kirjoitusten kohdassa puhuta mitään rintalasten kastamisesta; päinvastoin selviää monesta kohdasta, että lapsenkaste ei ollenkaan sisältynyt hänen oppijärjestelmäänsä.
        Vastakohtana sille lausunnolle, joka on ainoastaan kääntäjän teoksissa, että “kirkko on apostoleilta saanut perimätiedon, että pikkulapsillekin on annettava kaste”, esitämme seuraavan, joka on olemassa myös alkukielellä ja siis varmasti on Origeneksen oma lausunto:
        “Me kehotamme syntisiä tulemaan osallisiksi siitä opetuksesta, joka opettaa heitä olemaan syntiä tekemättä, ja ymmärtämättömiä tulemaan osallisiksi siitä, mikä antaa ymmärrystä, ja pieniä lapsia kohoamaan ajatuksen nousussa (ymmärryksen kehityksessä) miehiksi... Mutta kun kehotuksen saaneista ne, jotka edistyvät, osoittavat, että he ovat Sanan kautta puhdistuneet ja, mikäli mahdollista, ovat eläneet parempaa elämää, silloin kutsumme heitä vihkiytymään meidän kanssamme.”

        Juuri nimenomaan puolueelliset (lapsenkastajalähteet) lähteet sanovat niiden olevan olevan sellaisia, etteivät voi olla Origeneen kynästä.

        Kirjoitit: "Eihän luetteloissa mainita aikuisia, nuoria, lapsia, vauvoja, keski-ikäisiä, vanhuksia, jne.. ketään ei siis ilmeisesti tule kastaa?"
        -- No eikö siinä sinun luettelossasi mainittukaan niitä vauvoja? Olen ymmärtänyt sepustuksistasi, että se "kaste" kuuluu Suomessa vain sellaisille, kun he ovat niin perin juurin perisyntisiä. Ja heidän kasteensa on jopa toimitettava HÄTÄKÄSTEENA ERITTÄIN KIIREELLISESTI, mikäli ovat kuolemanvaarassa, muuten on HELVETIN TUOMIO VARMA? Anteeksi vain, mutta kyllä on pakko ihmetellä luterilaista järjenjuoksua! Jos niitä luetteloita vaivauduit lukemaan, niin niissä vesikastetta koskevissa paikoissa on yksi yhteinen nimittäjä, etkä sitä pysty sieltä poistamaan: uskoontuleminen ja uskovaksi tulemisen tunnustaminen olivat silloin kasteen ehtona. Iällä ei ollut väliä, siellä oli luultavasti sellaisia lapsiakin, jotka pystyivät saarnaa seuraamaan ja ymmärtämään. - Itse olen esimerkki: 7-vuotiaana tulin uskoon ja jo silloin olin ymmärrykseltäni näköjään sinua edellä, kun et tuota vieläkään ymmärrä. (Tosin en tiedä, oletko ehkä nuorempi..).

        ihmeellistä, että aikuuiset ihmiset eiv't osaa puhua solvauksitta?

        Tuo on ihan roskaa, ettei lapsikaste olisi ollut käytäntönä. Tertullianuksen teksteistäkin paistaa se läpi. Hän ei kuitenkaan tykännyt valltsevasta järjestelmästä, koska piti lapsia viattomina.

        Kaste kuuluu kaikille, joita ei ole ennen kastettu ja joita Kristus vetää kasteelle.'

        Minäkin voisin tässä tehdä omat herjaukseni, mutta ehken ole niin lapsellinen.


      • tarkennuksia kirjoitti:

        "19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti."
        --Ymmärrätkö todellakin niin, että tässä lukeva 'opetuslapsia' tarkoittaakin OPETUSVAUVOJA?

        "15. Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
        ---Käsitätkö tämänkin tarkoittavan, että vauvoille saarnataan evankeliumia? Onko itselläsi ollut koskaan vauvaa? Saarnasitko sille, että sakramentit pelastavat hänet siitä KAUHEASTA PERISYNTITAAKASTA?

        Kateutta ilmeisesti vasta aikuisena kastetut harrastavat. Minua ei nimittäin yhtään harmita se, että minut kastettiin vauvana. Sille tielle kuitenkin Herra otti. Ateistina tietysti olisin vihainen vanhemmilleni, en uskovaisena.

        Olen uudestikastettu, eikä sekään harmita, sillä on "yksi kaste, yksi usko, yksi Jumala". Jo taannoin koko perheet kastettiin, jopa palvelusväki.

        Eräs mafiapomo Venäjällä vaati, uskoon tultuaan, koko jenginsä kasteelle. Car-Gustav Severin sitten kastoi heidät. Mikäli oli vauvoja, ei niitä varmastikaan jätetty paitsi tästä hyvästä.

        Jeesus osti meidät omakseen, kun vielä olimme Jumalan vihollisia. Miksi ei saisi kastaa ennen kuin on omakohtaisen uskonratkaisun Jeesukselle antautumisessa tehnyt?

        Kehoitan kaikkia vapaiden suuntienkin ja uskonliikkeen perheitä viemään pienokaisensa Jeesuksen siunattaviksi, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


      • -I- kirjoitti:

        ihmeellistä, että aikuuiset ihmiset eiv't osaa puhua solvauksitta?

        Tuo on ihan roskaa, ettei lapsikaste olisi ollut käytäntönä. Tertullianuksen teksteistäkin paistaa se läpi. Hän ei kuitenkaan tykännyt valltsevasta järjestelmästä, koska piti lapsia viattomina.

        Kaste kuuluu kaikille, joita ei ole ennen kastettu ja joita Kristus vetää kasteelle.'

        Minäkin voisin tässä tehdä omat herjaukseni, mutta ehken ole niin lapsellinen.

        "Joita Kristus vetää kasteelle". Outo, Raamatun kielelle tuntematon ajatus. Isä vetää Kristuksen yhteyteen ja Kristus vetää ... rakastamaan lähimmäiset Jumalan valtakuntaan. Kasteasia sen sijaan on ihmsisten päätösten varassa.

        Paavali vetää, Kirinttolaiskirjeessä, ulos kastekiistoista - evankeliumia, Joh 3:16, julistamaan. Kaikki kasteesta kiistelevät ovat jämähtäneet sameaan, seisovaan veteen.
        Se paljastetaan jo Hesekielissä, Hes 47:11.

        Hesekiel:
        47:11 Sen rämeet ja lätäköt eivät parane: ne jätetään suolan valtaan.


      • juuri teemme
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Kateutta ilmeisesti vasta aikuisena kastetut harrastavat. Minua ei nimittäin yhtään harmita se, että minut kastettiin vauvana. Sille tielle kuitenkin Herra otti. Ateistina tietysti olisin vihainen vanhemmilleni, en uskovaisena.

        Olen uudestikastettu, eikä sekään harmita, sillä on "yksi kaste, yksi usko, yksi Jumala". Jo taannoin koko perheet kastettiin, jopa palvelusväki.

        Eräs mafiapomo Venäjällä vaati, uskoon tultuaan, koko jenginsä kasteelle. Car-Gustav Severin sitten kastoi heidät. Mikäli oli vauvoja, ei niitä varmastikaan jätetty paitsi tästä hyvästä.

        Jeesus osti meidät omakseen, kun vielä olimme Jumalan vihollisia. Miksi ei saisi kastaa ennen kuin on omakohtaisen uskonratkaisun Jeesukselle antautumisessa tehnyt?

        Kehoitan kaikkia vapaiden suuntienkin ja uskonliikkeen perheitä viemään pienokaisensa Jeesuksen siunattaviksi, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Me viemme pienokaisemme siunattavikisi Isän, Pojan
        ja Pyhän-Hengen nimeen. Näin Jeesuskin teki.
        Turhaa siihen on kastetta sotkea. Lapsi on Jee-
        suksen oma ilman kastettakin.
        Kysyt:
        Miksi ei saisi kastaa ennen kuin on omakohtaisen uskonratkaisun Jeesukselle antautumisessa tehnyt? "

        Siksi, koska kaste ilman uskoa ei ole Raamatun mu-
        kainen kaste.
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."
        "Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen."


      • -I-
        AnttiVKantola kirjoitti:

        "Joita Kristus vetää kasteelle". Outo, Raamatun kielelle tuntematon ajatus. Isä vetää Kristuksen yhteyteen ja Kristus vetää ... rakastamaan lähimmäiset Jumalan valtakuntaan. Kasteasia sen sijaan on ihmsisten päätösten varassa.

        Paavali vetää, Kirinttolaiskirjeessä, ulos kastekiistoista - evankeliumia, Joh 3:16, julistamaan. Kaikki kasteesta kiistelevät ovat jämähtäneet sameaan, seisovaan veteen.
        Se paljastetaan jo Hesekielissä, Hes 47:11.

        Hesekiel:
        47:11 Sen rämeet ja lätäköt eivät parane: ne jätetään suolan valtaan.

        Isä vetää puoleensa ja Hänen omiksensa me pääsemme kasteessa, uudestisyntymisen ja Kristukseen pukemisen kautta.

        Korinton ongelma oli puolueet, jotka jättivät varjoonsa Kristuksen. Kaste on keskeisimpiä kristillisiä oppeja, joten sen oikein ymmärtäminen on erittäin tärkeää.


      • juuri teemme kirjoitti:

        Me viemme pienokaisemme siunattavikisi Isän, Pojan
        ja Pyhän-Hengen nimeen. Näin Jeesuskin teki.
        Turhaa siihen on kastetta sotkea. Lapsi on Jee-
        suksen oma ilman kastettakin.
        Kysyt:
        Miksi ei saisi kastaa ennen kuin on omakohtaisen uskonratkaisun Jeesukselle antautumisessa tehnyt? "

        Siksi, koska kaste ilman uskoa ei ole Raamatun mu-
        kainen kaste.
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."
        "Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen."

        NYT TARVITTAISIIN NÖYRÄÄ, LAPSENMIELISTÄ AVARTUMISTA

        2.Korinttolaiskirje:
        6:13 Antakaa verta verrasta - puhun kuin lapsilleni - avartukaa tekin.

        Nimittäin tuo vänkääminen ei ole mistään kotoisin. Tai ehkä sittenkin jostain...

        Kaste ei muka ole mitään, ellei ihminen ole omakohtaisessa uskossa sillä hetkellä, kun kastetaan. Nytpä emme edes voi tietää, onko kasteelle tullut vilpittömässä uskossa. Ja kukas sen määrittelisi, mikä on riittävä vilopittömyys? Ei kukaan kykene siihen.

        "Usko ei ole joka miehen", mutta kaste on. Uskoon ei voi pakottaa, mutta kastamisvelvoite on yhdistetty lähetyskäskyyn. Vai tahdotko vääntää tämän lähetyskäskynkin korvasyyhysi mukaiseksi, sinä vilpittömän uskon perikuva?!
        Aivan jokaiselal apostolillakaan ei vielä ollut uskoa, mutta oli määrä mennä ja TEHDÄ.

        Matteuksen evankeliumi:
        28:16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
        28:17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." _AnttiVKantola_


      • -I- kirjoitti:

        Isä vetää puoleensa ja Hänen omiksensa me pääsemme kasteessa, uudestisyntymisen ja Kristukseen pukemisen kautta.

        Korinton ongelma oli puolueet, jotka jättivät varjoonsa Kristuksen. Kaste on keskeisimpiä kristillisiä oppeja, joten sen oikein ymmärtäminen on erittäin tärkeää.

        Missä kohdin tässä on se sinun UUDESTISYNTYMISESI?

        L Ä H E T Y S K Ä S K Y

        Matteuksen evankeliumi:
        28:16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
        28:17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."


      • -I-
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Missä kohdin tässä on se sinun UUDESTISYNTYMISESI?

        L Ä H E T Y S K Ä S K Y

        Matteuksen evankeliumi:
        28:16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
        28:17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        opettaa sitä jo aikaisemmin Joh. 3:ssa Nikodemukselle.


      • -I- kirjoitti:

        opettaa sitä jo aikaisemmin Joh. 3:ssa Nikodemukselle.

        Aivan. Joh 3. sen sanoo.

        UUDESTISYNTYMINEN ON JUMALAN SALAISUUS!

        Johanneksen evankeliumi:
        3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

        Kiitos täsmentävästä vihjeestä !


      • Soomipoik
        -I- kirjoitti:

        opettaa sitä jo aikaisemmin Joh. 3:ssa Nikodemukselle.

        ei ymmärrä lukemaansa. Tuossa väärinkäännetyssä lähetyskäskyssäkin asia sanotaan melko selvästi:
        28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla HEITÄ Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

        Ketä käsketään kastamaan: HEITÄ, siis opetuslapsia.

        Uudessa käänöksessä asia on sanottu selvemmin:
        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetus-
        lapsikseni: kastakaa heitä..."
        Siis taas opetuslapsia.

        Voisitko antaa yhden Raamatunpaikan, missä apos-
        tolit olisivat ENSIN KASTANEET JA VASTA SEN JÄL-
        KEEN OPETTANEET!!!!!!


      • -I-
        Soomipoik kirjoitti:

        ei ymmärrä lukemaansa. Tuossa väärinkäännetyssä lähetyskäskyssäkin asia sanotaan melko selvästi:
        28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla HEITÄ Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

        Ketä käsketään kastamaan: HEITÄ, siis opetuslapsia.

        Uudessa käänöksessä asia on sanottu selvemmin:
        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetus-
        lapsikseni: kastakaa heitä..."
        Siis taas opetuslapsia.

        Voisitko antaa yhden Raamatunpaikan, missä apos-
        tolit olisivat ENSIN KASTANEET JA VASTA SEN JÄL-
        KEEN OPETTANEET!!!!!!

        loppuun.


      • -I-
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Aivan. Joh 3. sen sanoo.

        UUDESTISYNTYMINEN ON JUMALAN SALAISUUS!

        Johanneksen evankeliumi:
        3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

        Kiitos täsmentävästä vihjeestä !

        jae 5. Siinä on vastaus tähän ongelmaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe