VANHURSKAUTTAMINEN
Kun uskossa otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme, Jumala ei lue meille syntejämme, vaan antaa ne meille Kristuksen tähden anteeksi.
Hän pukee meidät Kristuksen puhtauteen ja pyhyyteen.
Näin Jumala vanhurskauttaa meidät.
Vanhurskas on elävä uskosta. Room.1:17.
Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.
Room.5:1.
Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille , jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Room.8:1.
Hänessä meillä on lunastus hänen verensä kautta,
rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
Ef.1:7.
Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. Room.8:16.
Sinä herrani Jeesus, olet minun vanhurskauteni,
Mutta minä olen sinun syntisi. Martti Luther.
Alkuperäinen Lutherin oppi
10
460
Vastaukset
- uudestisyntymistä,
kasteessa.
- Voitto Ramu
Lue seuraava Lutherin opetus uudestisyntymisestä kasteessa.
10. KASTEESSA UUDESTISYNNYTÄÄN
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu”.
Ei vedellä ole tosin sitä voimaa luonnostaan. Vesihän on vettä, luotu aine, joka itsestään ei voi sydäntä liikuttaa ja muuttaa eikä puhdistaa synnistä.
Vaatteita ja ihon epäsiisteyttä voidaan vedellä puhdistaa, mutta sielua ei voi vesi koskettaa eikä tehdä puhtaaksi. Mutta se vesi, josta Herra tässä puhuu ja jota me sanomme kasteen vedeksi, ei olekaan paljasta, luonnollista vettä, vaan se on sellainen vesi, JOHON JUMALAN SANA, KÄSKY JA LUPAUS ON SULJETTU JA YHDISTETTY. (ja silloin siitä on syntynyt sakramentti).
Siinä YHTYVÄT sekä VESI että SANA ja liittyvät niin yhteen, ettei niitä voi toisistaan erottaa. Jos otat sanan pois vedestä, niin ei sinulla olekaan kastetta; jos taasen erotat veden sanasta, niin ei sinulla myöskään ole kastetta.
Mutta kun sana ja vesi saavat pysyä yhdessä, niin on sinulla sellainen vesi, jossa on Pyhä Henki, joka SEN KAUTTA UUDESTI SYNNYTTÄÄ sinut Jumalan valtakuntaan, se on, antaa SYNTISI ANTEEKSI ja tekee sinut autuaaksi.
Meidän tulee siis ottaa tästä Herran lauseesta tarkoin vaari, varsinkin vastustaaksemme noita sokeita kasteenuusijoita, jotka pitävät lapsikastetta kelvottomana ja turhana. Mutta kuinka voikaan tämä kaste olla kelvoton, kun Kristus säätää veden välineeksi ihmisen uudestisyntymiseen Pyhän Hengen myötävaikutuksen kautta.
”jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”
Kun LASTENKIN TARVITSEE UUDESTISYNTYÄ VOIDAKSEEN JUMALAN VALTAKUNTAA NÄHDÄ, niin minkä tähden kiellettäisiinkään heiltä kaste?
Kuinka voidaankaan ajatella, ettei kasteen vesi, joka on Jumalan sanaan suljettu ja Jumalan sanan kanssa yhdistetty, muka kelpaisi uudesti synnyttämään?
Eivätkö Kristuksen sanat todellakin vaadi meitä siihen vakuutukseen, että uuden syntymisen täytyy VEDEN KAUTTA jokaisessa ihmisessä tapahtua?
Vaikka ei tosin vesi ilman Pyhää Henkeä vaikuta mitään, niin ei Pyhä Henki myöskään tee ilman vettä meissä tätä työtänsä. (”joka ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ..”)
Martti Luther - Sanassa myös
Voitto Ramu kirjoitti:
Lue seuraava Lutherin opetus uudestisyntymisestä kasteessa.
10. KASTEESSA UUDESTISYNNYTÄÄN
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu”.
Ei vedellä ole tosin sitä voimaa luonnostaan. Vesihän on vettä, luotu aine, joka itsestään ei voi sydäntä liikuttaa ja muuttaa eikä puhdistaa synnistä.
Vaatteita ja ihon epäsiisteyttä voidaan vedellä puhdistaa, mutta sielua ei voi vesi koskettaa eikä tehdä puhtaaksi. Mutta se vesi, josta Herra tässä puhuu ja jota me sanomme kasteen vedeksi, ei olekaan paljasta, luonnollista vettä, vaan se on sellainen vesi, JOHON JUMALAN SANA, KÄSKY JA LUPAUS ON SULJETTU JA YHDISTETTY. (ja silloin siitä on syntynyt sakramentti).
Siinä YHTYVÄT sekä VESI että SANA ja liittyvät niin yhteen, ettei niitä voi toisistaan erottaa. Jos otat sanan pois vedestä, niin ei sinulla olekaan kastetta; jos taasen erotat veden sanasta, niin ei sinulla myöskään ole kastetta.
Mutta kun sana ja vesi saavat pysyä yhdessä, niin on sinulla sellainen vesi, jossa on Pyhä Henki, joka SEN KAUTTA UUDESTI SYNNYTTÄÄ sinut Jumalan valtakuntaan, se on, antaa SYNTISI ANTEEKSI ja tekee sinut autuaaksi.
Meidän tulee siis ottaa tästä Herran lauseesta tarkoin vaari, varsinkin vastustaaksemme noita sokeita kasteenuusijoita, jotka pitävät lapsikastetta kelvottomana ja turhana. Mutta kuinka voikaan tämä kaste olla kelvoton, kun Kristus säätää veden välineeksi ihmisen uudestisyntymiseen Pyhän Hengen myötävaikutuksen kautta.
”jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”
Kun LASTENKIN TARVITSEE UUDESTISYNTYÄ VOIDAKSEEN JUMALAN VALTAKUNTAA NÄHDÄ, niin minkä tähden kiellettäisiinkään heiltä kaste?
Kuinka voidaankaan ajatella, ettei kasteen vesi, joka on Jumalan sanaan suljettu ja Jumalan sanan kanssa yhdistetty, muka kelpaisi uudesti synnyttämään?
Eivätkö Kristuksen sanat todellakin vaadi meitä siihen vakuutukseen, että uuden syntymisen täytyy VEDEN KAUTTA jokaisessa ihmisessä tapahtua?
Vaikka ei tosin vesi ilman Pyhää Henkeä vaikuta mitään, niin ei Pyhä Henki myöskään tee ilman vettä meissä tätä työtänsä. (”joka ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ..”)
Martti Lutherpyhdasta Jumalan sanaa. Minä vihmon heidän päällensä
puhdasta vettä eli sanaa. - Voitto-Ramu
Sanassa myös kirjoitti:
pyhdasta Jumalan sanaa. Minä vihmon heidän päällensä
puhdasta vettä eli sanaa.Ilmoittako Jumala vihmovansa puhdasta sanaa vasta UL:n aikana?
Ilmoittaessaan Uuden liiton ajasta: "Minä vihmon teidän päällenne puhdasta VETTÄ" Hes 36:25-27 - vauvakasteet
Voitto-Ramu kirjoitti:
Ilmoittako Jumala vihmovansa puhdasta sanaa vasta UL:n aikana?
Ilmoittaessaan Uuden liiton ajasta: "Minä vihmon teidän päällenne puhdasta VETTÄ" Hes 36:25-27voidaan lopettaa, koska Jumala itse vihmoo puhdasta
vettä.
Muuten tuo lupaus oli annettu israelilaisille!
"Israelin tuleva armoitus". - Voitto-Ramu
vauvakasteet kirjoitti:
voidaan lopettaa, koska Jumala itse vihmoo puhdasta
vettä.
Muuten tuo lupaus oli annettu israelilaisille!
"Israelin tuleva armoitus".Väitätkö tosiaankin että Uusi liitto koskee vain Israelia?
Kun väität, että tuo VESI tarkoittaa Sanaa, niin väitätkö että Jumala ITSE vihmoo tuota sanaa?
Vertaukset Jeesus ITSE selitti ja tapauksessa jossa ei selittänyt niin EVANKELISTA SELITTI , myöhäisemmän ajan uskoville ei jätetty selittelemisen paikka
"tämän hän sanoi Hengestä joka niiden piti saaman jotka uskovat, sillä Henki ei ollut veilä vuodatettu" - lukea?
Voitto-Ramu kirjoitti:
Väitätkö tosiaankin että Uusi liitto koskee vain Israelia?
Kun väität, että tuo VESI tarkoittaa Sanaa, niin väitätkö että Jumala ITSE vihmoo tuota sanaa?
Vertaukset Jeesus ITSE selitti ja tapauksessa jossa ei selittänyt niin EVANKELISTA SELITTI , myöhäisemmän ajan uskoville ei jätetty selittelemisen paikka
"tämän hän sanoi Hengestä joka niiden piti saaman jotka uskovat, sillä Henki ei ollut veilä vuodatettu"Hes 36 luvun alussa sanotaan:
Israelin tuleva armoitus. Kansa palaa maahansa.
Israelin vuoret, kuulkaa Herran sana."
Tuo lupaus vihmomisesta KOSKEE VAIN ISRAELIA!!
Uusi liitto koskee kaikkia, mutta tuo Hes 36 on erillinen lupaus Israelin kansalle.
Mutta lapsikastekiihkoilijan täytyy yrittää soveltaa kaikkia Raamatunpaikkoja, jossa mainitaan "vesi, omaan oppiinsa. - israelin kansaa,
Voitto-Ramu kirjoitti:
Ilmoittako Jumala vihmovansa puhdasta sanaa vasta UL:n aikana?
Ilmoittaessaan Uuden liiton ajasta: "Minä vihmon teidän päällenne puhdasta VETTÄ" Hes 36:25-27jonka jäännöksen Jumala kokonaan pelastaa.
Saatpa nähdä kun israelin kansa saa puhtaan Sanan, ja
uskoo evankeliumin, ja pelastuu, ja vie evankeliumin sanomaa muillekkin, ja kansat näkevät, että Herra on totisesti heidän kanssa.
Kiitokset alkuperäisen Lutherin esiin tuomisesta! On yhtäpitävä Raamatun kanssa.
Uskosta vanhurskautumsien oppihan se Lutherin ensisijainen löytö oli.
Uskonvanhurskauden löytämisen kauttahan hän paljasti keskiajan harhatkin.
Ylistys Jumalalle ja hänen palvelijalleen Lutherille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131053
- 1141046
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20757- 52704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32643ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42608Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482