Lasikuituveneen elinikä

Capteeni W'huu

Kuinka pitkäikäinen lasukuituvene oikeastaan on? Kestääkö 10, 20, 50 vai 100 vuotta jos hyvin pitää?

32

16093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauan.

      JOS hyvin pitää, totuus taitaa olla toinen. Traileriveneet taitaa olla huonoimpia.

      • traileriveneet

        on huonompia kun muut?


      • tässä olla
        traileriveneet kirjoitti:

        on huonompia kun muut?

        oletuksena että trailerille veto/lasku kuluttaa pohjaa ja tuet voivat vahingoittaa kylkiä/pohjaa, etenkin jatkuvassa monttuajossa.


      • moni on
        tässä olla kirjoitti:

        oletuksena että trailerille veto/lasku kuluttaa pohjaa ja tuet voivat vahingoittaa kylkiä/pohjaa, etenkin jatkuvassa monttuajossa.

        hajottanut veneensä trailerilla. Jatkuvat siirtelyt paikasta toiseen hajottaa pohjan ja sisäpuolen jäykisteet repeytyy irti, jonka jälkeen paatin koko pohja on löysä ja se taas ei kestä aallokkoa, vaan laminaatit murenee ja tulee hiushalkeamia.
        Itse en ostaisi lasikuituvenettä, jota on kiskottu ympäriinsä uistelureissuilla.


      • aika oleellisesti
        moni on kirjoitti:

        hajottanut veneensä trailerilla. Jatkuvat siirtelyt paikasta toiseen hajottaa pohjan ja sisäpuolen jäykisteet repeytyy irti, jonka jälkeen paatin koko pohja on löysä ja se taas ei kestä aallokkoa, vaan laminaatit murenee ja tulee hiushalkeamia.
        Itse en ostaisi lasikuituvenettä, jota on kiskottu ympäriinsä uistelureissuilla.

        trailerin jousituksesta. Jos on kumijousitettu 1200 kg veneelle tarkoitettu kärry, ja sille laitetaan 600kg moottoreineen painava vene, niin tottakai se ryskyttää perhanasti.

        Kunnon lehtijousitus iskareilla trailerissa ja siisti ajotyyli ei venettä hajota.

        Kumijousituskin toimii kohtalaisesti, mutta silloin veneen painon pitää osua varsin lähelle trailerin maksimikantavuutta.

        Itse en enää kumjousitettua traileria osta, vaikka se tyypillisesti hiukan lehtijousitettua matalampi onkin.


    • kestää

      Elinikää on vaikea arvioida, kun vanhimmatkin lasikuituveneet ovat vielä niin nuoria. Tähän mennessä yksikään lasikuituvene ei tietääkseni ole vanhuuteen kuollut. Itselläni on 34-vuotias lasikuitupurkkari, joka on vielä ihan täysissä voimissaan.

    • mukaan

      lasikuituvene kestää helposti 500 vuotta mikäli se ei joudu tekemisiin meriveden tai auringonvalon kanssa. Pitkään joka tapauksessa.
      T PRO

      • se sellainen

        vene on joka ei joudu tekemisiin auringonvalon ja veden kanssa?


    • JRxxx

      ...ei oikeastaan tiedä. Vanhimmat lujitemuoviveneet lienevät n. 50-vuotiaita tällä hetkellä. 1970-luvulla tehtyjä on käytössä paljon. En näe mitään erityistä syytä olettaa, etteikö kohtuullisesti hoidettu lujitemuovi Suomen oloissa (joita vielä helpottaa se, että veneet saavat kuivua kuukausikaupalla, usein yli puolet vuodesta) tänään ostettu lujitemuovivene voisi olla runkonsa puolesta iskussa vielä 50-100 vuoden kuluttua.

      • pohjamaali

        Minkähän verran vaikuttaa elinkaareen asiallisesti tehty vesilinjan alapuolinen 2-komponentti epoksimaalaus esim. hempels light primer tms?


      • on ongelma

        Lasikuituveneiden ikä riippuu tietenkin osmoosin ehkäisystä ja hoidosta, mutta ei pelkästään siitä. Ikä riippuu myös rungon jäykkyydestä. Runko, joka notkuu ja taipuu, menettää vahvuutensa vähitellen. Kerrokset alkavat irtautua toisistaan ja lasikuitu pehmenee. Monissa rungoissa, joissa laminaatti on suht. ohut, on nähty ongelmia jo muutaman käyttövuoden jälkeen.
        Runkoja voi tietenkin korjata asentamalla lisää jäykisteitä ja laminoimalla uusia mattokerroksia. Homma on aikaavievä, joten teetettynä tulee kalliiksi.
        Monista lasikuituveneistä on tullut korjauskelvottomia raatoja 10-20:ssä vuodessa, joskus jopa muutamassa vuodessa. Kierrelkää katsomassa telakka-alueita ja korjaamoita, jos ette usko.

        Alunperin huolellisesti ja tukevasti rakennettu runko kyllä kestää - hyvässä hoidossa. Epoksit pohjaan jo uutena! Rungon kosteusmittauksia suositellaan.


      • SpK
        pohjamaali kirjoitti:

        Minkähän verran vaikuttaa elinkaareen asiallisesti tehty vesilinjan alapuolinen 2-komponentti epoksimaalaus esim. hempels light primer tms?

        Varsinkin suomen olosuhteissa pohjan epoksikäsittely on erittäin suuressa roolissa. Polyesteri (muovi mitä yleisimmin veneen rungossa käytetään) imee vettä. Myös pintakerroksena käytetty gelcoat on polesteriä eli ei ole vesitiivis. Jos veneen antaa kesän imeä vettä ja sitten seisottaa talven pakkasessa niin on varmaa, että runkoon tulee rakenteellisia vaurioita. Vauriot ei välttämättä ole silmämääräisesti havaittavissa vuoden tai parin jälkeen. On joka tapauksessa päivän selvää, että käsittelemättömällä veneellä on rajallinen rakenteellinen käyttöikä (15-20v?). Kunnolla käsitelty ja hoidettu kestää pitkään (50 - 100v?).


      • olosuhteet
        on ongelma kirjoitti:

        Lasikuituveneiden ikä riippuu tietenkin osmoosin ehkäisystä ja hoidosta, mutta ei pelkästään siitä. Ikä riippuu myös rungon jäykkyydestä. Runko, joka notkuu ja taipuu, menettää vahvuutensa vähitellen. Kerrokset alkavat irtautua toisistaan ja lasikuitu pehmenee. Monissa rungoissa, joissa laminaatti on suht. ohut, on nähty ongelmia jo muutaman käyttövuoden jälkeen.
        Runkoja voi tietenkin korjata asentamalla lisää jäykisteitä ja laminoimalla uusia mattokerroksia. Homma on aikaavievä, joten teetettynä tulee kalliiksi.
        Monista lasikuituveneistä on tullut korjauskelvottomia raatoja 10-20:ssä vuodessa, joskus jopa muutamassa vuodessa. Kierrelkää katsomassa telakka-alueita ja korjaamoita, jos ette usko.

        Alunperin huolellisesti ja tukevasti rakennettu runko kyllä kestää - hyvässä hoidossa. Epoksit pohjaan jo uutena! Rungon kosteusmittauksia suositellaan.

        Huolellinen hoito ympäri vuoden ja pitkä telakointiaika vuosittain: hyvä UV-suoja peitolla ja vahalla, oikein rakennettu tuulettuva ja työskenetelyyn sopiva kehikko, jossa on oltava ylimääräistä tilaa puoli metriä joka puolella. Pohjaa ei saa peittää yhtään.
        Venettä täytyy pitää silmällä melkein koko ajan.


      • Joopajoo123
        SpK kirjoitti:

        Varsinkin suomen olosuhteissa pohjan epoksikäsittely on erittäin suuressa roolissa. Polyesteri (muovi mitä yleisimmin veneen rungossa käytetään) imee vettä. Myös pintakerroksena käytetty gelcoat on polesteriä eli ei ole vesitiivis. Jos veneen antaa kesän imeä vettä ja sitten seisottaa talven pakkasessa niin on varmaa, että runkoon tulee rakenteellisia vaurioita. Vauriot ei välttämättä ole silmämääräisesti havaittavissa vuoden tai parin jälkeen. On joka tapauksessa päivän selvää, että käsittelemättömällä veneellä on rajallinen rakenteellinen käyttöikä (15-20v?). Kunnolla käsitelty ja hoidettu kestää pitkään (50 - 100v?).

        Veneeni Flipper 850 on vuosimallia 1979. Pohjassa ei ole minkäänlaista primeria (epoksia), vain myrkkyväri suoraan gelcoatin päällä. Mitään vaurioita ei tästä syystä ole silmämääräisesti havaittavissa.


      • vaurioita ...
        Joopajoo123 kirjoitti:

        Veneeni Flipper 850 on vuosimallia 1979. Pohjassa ei ole minkäänlaista primeria (epoksia), vain myrkkyväri suoraan gelcoatin päällä. Mitään vaurioita ei tästä syystä ole silmämääräisesti havaittavissa.

        ... ei tästä syystä ole silmämääräisesti havaittavissa."

        Joopa joo. Ja kun vedät vaan joka vuosi sitä pelkkää myrkkyä (joka siis ei lasikuiturungon kannalta auta asiaa yhtään sen enempää kuin pelkkä gelcoat) lisää päälle, niin jatkossakaan ei välttämättä silmämääräisesti näy mitään vaurioita.

        Kosteusmittaus syksyllä (noin viikko ylösnoston jälkeen) paljastaa asiat, ja voit havaita sen itsekin esim. siitä, että syksyllä veneesi ui muutamia senttejä syvemmällä kuin keväällä vesille laskiessa (vaikka kuorma olisi täsmälleen sama).

        Suattaapi vaan olla, että joku kerta kun vedät vanhalla Flipperilläs kunnolla laineeseen vauhdilla, niin hapertunut runko pettää alastulossa.


      • Joopajoo123
        vaurioita ... kirjoitti:

        ... ei tästä syystä ole silmämääräisesti havaittavissa."

        Joopa joo. Ja kun vedät vaan joka vuosi sitä pelkkää myrkkyä (joka siis ei lasikuiturungon kannalta auta asiaa yhtään sen enempää kuin pelkkä gelcoat) lisää päälle, niin jatkossakaan ei välttämättä silmämääräisesti näy mitään vaurioita.

        Kosteusmittaus syksyllä (noin viikko ylösnoston jälkeen) paljastaa asiat, ja voit havaita sen itsekin esim. siitä, että syksyllä veneesi ui muutamia senttejä syvemmällä kuin keväällä vesille laskiessa (vaikka kuorma olisi täsmälleen sama).

        Suattaapi vaan olla, että joku kerta kun vedät vanhalla Flipperilläs kunnolla laineeseen vauhdilla, niin hapertunut runko pettää alastulossa.

        En todellakaan ole mikään asiantuntija. Harvapa meistä on sellainen.

        Kun veneeni myrkkymaali on maalattu suoraan gelcoatin päälle, irtoilee se vuosittain ja paljastaa altaan sileän ja ehjän pinnan. Tätä tarkoitan silmämääräisellä arviolla.

        Jos arvioidaan, että veneeni vedenalaisen pohjan pinta-ala on noin 30 m2 ja laminaatin paksuus vaikkapa 15 mm, tällöin ko. pohjalaminaatin tilavuus on noin 450 litraa.. Jos tuo laminaatti imee vettä vaikkapa hurjat 20%, on imeytyneen veden määrä 90 litraa. Edelleen jos arvioidaan veneen rungon poikkileikkauksen vesirajan kohdalla olevan noin 20 m2, tällöin vene painuisi imeytyneen vesimäärän vuoksi 4,5 mm.

        Jos veneeni syksyllä ui muutamia senttejä syvemmällä, kuin keväällä, johtuu se jostain muusta, kuin laminaattiin imeytyneestä vedestä. Nämä tällaiset väitteet ovat tyypillisiä laituripuheita, joita maalikot, kuten minäkin, esittävät paremman tiedon puuttuessa.


      • sisäpuoli
        olosuhteet kirjoitti:

        Huolellinen hoito ympäri vuoden ja pitkä telakointiaika vuosittain: hyvä UV-suoja peitolla ja vahalla, oikein rakennettu tuulettuva ja työskenetelyyn sopiva kehikko, jossa on oltava ylimääräistä tilaa puoli metriä joka puolella. Pohjaa ei saa peittää yhtään.
        Venettä täytyy pitää silmällä melkein koko ajan.

        Sisäpuoli on oltava helppo puhdistaa ja kuivata puhaltimella noin 2 kuukautta kun luukut ovat auki. Pilssisyvennyksen ja muiden syvennysten pitää olla näkyvissä koko pituudeltaan ja ne tulee puhdistaa, kuivata ja tuulettaa myös laipioiden välistä.


    • kestää

      teoriassa jopa 20000 vuotta jos ruosalaista
      Båtnytt lehteä on uskomista.
      Suomessa ollaan valmistettu lasikuituveneitä vuodesta 1956.

      • jos vaan

        sitä lasikuitua ei laiteta veteen lillumaan ja imemään kosteutta ja talvella kenties jäätymään.

        Veneissä vaan tuppaa olemaan niin ikävästi, että niillä on kinkkistä ajella jos niitä ei laiteta veteen.

        Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tarvitaan varmaan jokin helkutin direktiivi, jonka mukaan yhtään lasikuituvenettä ei saa enää myydä kuluttajalle, jos sen gelcoat pintaan ei ole vedetty epoksikäsittelyä päälle.

        Kuluttajan vastuulle voi sitten lisähintaan jäädä halutessaan 1 kerros tartuntaprimeria ja myrkkymaali (ainakin jos vene tulee merivesikäyttöön), mutta on se käsittämätöntä, että aina vaan saa myydä veneitä siten, että vedenkestävyys on erikseen tai sitten jälkeenpäin (kun saattaa olla jo myöhäistä) hankittava LISÄVARUSTE.


      • ja paikkailtukin
        jos vaan kirjoitti:

        sitä lasikuitua ei laiteta veteen lillumaan ja imemään kosteutta ja talvella kenties jäätymään.

        Veneissä vaan tuppaa olemaan niin ikävästi, että niillä on kinkkistä ajella jos niitä ei laiteta veteen.

        Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tarvitaan varmaan jokin helkutin direktiivi, jonka mukaan yhtään lasikuituvenettä ei saa enää myydä kuluttajalle, jos sen gelcoat pintaan ei ole vedetty epoksikäsittelyä päälle.

        Kuluttajan vastuulle voi sitten lisähintaan jäädä halutessaan 1 kerros tartuntaprimeria ja myrkkymaali (ainakin jos vene tulee merivesikäyttöön), mutta on se käsittämätöntä, että aina vaan saa myydä veneitä siten, että vedenkestävyys on erikseen tai sitten jälkeenpäin (kun saattaa olla jo myöhäistä) hankittava LISÄVARUSTE.

        Kun vesi pääsee laminaatin läpi niin jää repii aika nopeasti lasikuidun lähes samanlaiseksi kun lämpöeristeenä käytettävä lasivilla.


      • vettä
        ja paikkailtukin kirjoitti:

        Kun vesi pääsee laminaatin läpi niin jää repii aika nopeasti lasikuidun lähes samanlaiseksi kun lämpöeristeenä käytettävä lasivilla.

        laminaattiin. Johan sen sanoo järkikin että jos veneeseen tulee reikä se kannattaa korjata. Kelluuhan se kuituvene vaikka ois reikäkin mutta pahaa se sille toki tekee.

        Vaan on se vain korjattavissakin. Siitä saa melko edullisesti uudenveroisen kun viitsii korjauttaa. Korjausjäljet saa piiloon nätisti.

        No, pitäkää ny silti huoli ettei veneissänne ole reikiä. Tekee se vesi hallaa puuveneellekin jos et nätisti pidä. Peltiveneestä puhumattakaan. Toinen toistaan parempi.


      • materiaali.....
        vettä kirjoitti:

        laminaattiin. Johan sen sanoo järkikin että jos veneeseen tulee reikä se kannattaa korjata. Kelluuhan se kuituvene vaikka ois reikäkin mutta pahaa se sille toki tekee.

        Vaan on se vain korjattavissakin. Siitä saa melko edullisesti uudenveroisen kun viitsii korjauttaa. Korjausjäljet saa piiloon nätisti.

        No, pitäkää ny silti huoli ettei veneissänne ole reikiä. Tekee se vesi hallaa puuveneellekin jos et nätisti pidä. Peltiveneestä puhumattakaan. Toinen toistaan parempi.

        Usko jo. Vesi menee laminaattiin, vaikka veneessä ei olisi ainoatakaan reikää. Ongelmahan on se, että polyesteri ei ole täysin vesitiivistä. Vesi tunkeutuu vähitellen laminaattiin ja heikentää sitä. Jonkun kolhun aiheuttama reikä on helppo paikata - se taas on tämän materiaalin hyvä puoli. Korjauksesta tietenkin saa nätin, harrastelijakin.
        Laminaatin vettymisen voit todeta punnitsemalla veneesi keväällä ja syksyllä!
        Vettymistä ja osmoosia on eri asteisia. Lasikuituruton tuntee jokainen, mutta lievemmät muodot on vaikeampia nähdä.
        Ainoa täysin varma keino suojata vene, kuten jo mainittiin, on pitää se kuivalla maalla. Toinen keino on laittaa polyesterin päälle vesitiivis materiaali. Epoksi on siihen tarkoitukseen käyttökelpoinen. Huolehdi, että epoksikerros on riittävän paksu ja hyvässä kunnossa. Epoksi kannattaa maalata reilusti vesilinjan yläpuolle asti (usein rakkuloita ilmaantuu vesilinjaan, jos epoksikerros puuttuu siitä ja vain vesilinjan alapuolinen runko on käsitelty).

        Lasikuituvene vaatii jatkuvaa huolellista ylläpitoa, jos sen haluaa pitää lujana ja pitkäikäisenä. Vanhaa lasikuituvenettä ostaessa kannattaisi kysyä ammattilaisen arviota ennen kaupan päättämistä. "Moni kakku päältä kaunis..."

        Uudet nanokuidut ovat tulossa veneen rakennukseen. Niiden odotetaan olevan parempia (ja kalliimpia) kuin polyesteri-lasikuidut kosteusongelmineen.


    • itse lasikuitu

      Kestää varmasti satoja vuosia, mutta veneen kesto riippuu sekä tekotavasta, että hoidosta ja käytöstä.
      Joku Vator kestää huonollakin hoidolla vuosikymmeniä, mutta huonosti tehty ja laminoitu nykyvene on loppu huonolla hoidolla alle 10 vuodessa.

      • tummia

        Vatorit tummuu paljon nopeammin kuin laatuveneet,
        ja ovat mustia jo muutaman vuoden jälkeen.
        Hoitamattomista tulee kuitu näkyviin varhain.


    • R.N

      Kukaan ei vielä pysty vastaamaan kysymykseesi. Hyvin ja OIKEIN hoidettuna kestää todella hyvin.

      • lasikuituveneilijä

        No miten sitä n. 20 -vuotta vanhaa lasikuituvenettä kannattaa/pitää aloittaa hoitaa?

        En ole tähän mennessä kuin pessyt ja vähän myrkkymaalia pohjaan keväällä pistänyt, en ole tähän mennessä mitää "vettymistä" tai vastaavaa havainnut.


      • R.N
        lasikuituveneilijä kirjoitti:

        No miten sitä n. 20 -vuotta vanhaa lasikuituvenettä kannattaa/pitää aloittaa hoitaa?

        En ole tähän mennessä kuin pessyt ja vähän myrkkymaalia pohjaan keväällä pistänyt, en ole tähän mennessä mitää "vettymistä" tai vastaavaa havainnut.

        Kun kuituvenettä oiken hoidetaan ei sen ikää vielä pysty kukaan sanomaan, sillä kyllä ne kestävät.

        Vedenalaiset pinnat pidetään suojattuna epoksilla jolloin kosteus ei pääse imeytymään rakenteisiin.

        Veden yläpuoliset pinnat pidetään uretaani pitoisilla maaleilla suojattuna uv-ltä.

        Kaikki pinnat ja materiaalit veneessä pidetään puhtaana.

        Vene nostetaan riittävän ajoissa ylös ja kuivataan näkyvästä kosteudesta ja peitettynäkin huolehditaan riittävästä tuuletuksesta ja käytetään kosteudenpoistajia riittävästi sisätiloista. Irto tekstiilit ja patjat sekä kaikki turha viedään talveksi pois veneestä.

        Myöskään lasikuituveneellä ei tule ajaa kivikkoisissa vesissä niin että pohjakosketuksia syntyy. Myös l-kuituveneen säilytys tulee tapahtuaniin, että pohja ei pääse hankaamaan mihinkään. Mikäli näitä et pysty toteuttamaan, hanki alumiinivene.


    • R K-S

      ja yllättävän hyvin ne on kestänyt. Olen vienyt 35 vuoden aikana kaatopaikalle puuveneitä, ABS-veneitä, polyeteeniveneitä, alumiiniveneitä mutta ei yhtään ainoata laskuituvenettä.

    • Finmar

      lasikuitu veneelle saa vakuutuksen vain, jos veneen ikä on alle 30 vuotta. Itse ostin viime kesänä Fimmar ht:n vm-79. Runkon lasikuitua, kunto rautaa, mutta kaskon saisi siis enää pariksi kesäksi!

      • hyvä vene

        Minulla on vakuutettu 36 -vuotias lasikuituvene.


      • Finmar
        hyvä vene kirjoitti:

        Minulla on vakuutettu 36 -vuotias lasikuituvene.

        Joo, rajoitus koskee näemmä netin kautta ostettua vakuutusta. Ohjeessa luki: muussa tapauksessa ota yhteyttä asiakaspalveluumme

        (http://www.if.fi/web/fi/venevakuutus.nsf)


    • Anonyymi

      Löytyy lasikuitu soutuvene vuodelta 1962
      Tuleeko tuosta 62v aikaa
      4m tasaperä vene.. pieni metallikilpi, jossa lukee veljekset 1962 Turku
      Kesämökillä on ollut siitä asti,, toisella sukupolvella..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe