Minua on kovasti ihmettänyt millä vauhdilla kiertoliittymiin tullaan ja vielä sillä asenteella että alta pois kaikki täältä tullaan.
Varsinkin tossa Rajapatsaalla Pietarintien ja Imatrankoskentien kiertoliittymä on välillä kauhujen paikka kun esim. raskaat ajoneuvot eivät hidasta vaan tulevat samalla nopeudella...
Olen vaan ootellut milloin siinä rysähtää..
En tiiä ovatko muut ajatelleet asiaa...vai olenko ihan väärässä.
kiertoliittymät
14
1690
Vastaukset
- rysähdystä odotellessa
..autoiljan "minä itse"-asenne. Liikennesäännöistä viis, kunhan Minä pääsen menemään ensin.
- anssi.
Samantapaisesta kirjoitin viimeviikolla, mutta sillä muutoksella, että samalla puhutaan kännykkään. Minusta on hurjaa, kun Svetosta päin tulee rekka ja ajaa Joensuun suuntaan. Koska puhuu samalla puhelimeen, niin huomaa etuajooikeutetun liian myöhään. Mikä tarve kaikilla on puhua puhelimeen rajalta päin tullessa. Eikö kenties siellä puhuta ollenkaan ja rajan ylityksen jälkeen hoidetaan puhelut pois. Kiertoliittymät on ihan ok muuten, koska niissä risteyksissä, missä ne on läpiajoliikenne on muistaakseni jotain 15% nopeampaa.
- joustava
Kiertoliittymien tarkoitus on lisätä joustavuutta liikenteeseen niin, ettei risteykseen tarvitsisi pysähtyä. Tätä eivät imatralaiset ole vielä nähtävästi tajunneet, vaan ympyrään ajetaan kuten perinteisiin risteyksiin, ja jäädään sitten kökkimään siihen.
Ymmärtääkseni rekkakuskit pyrkivät ennakoivaan ajotapaan, sillä raskaille rekoille on edullista, ettei risteyksiin tarvitse pysähtyä suotta.
Imatralainen ajokultuuri on aika joustamatonta, eikä ennakoivaa ajotapaa juuri harrasteta.Täällä on tosiaan se mentaliteetti liikenteessä, että minä ensin ja muut sitten.
Etelä-Suomessa ei ehkä osata ajaa oikeilla nopeuksilla silloin, kun keliolosuhteet ovat muuttuneet, mutta joustava liikenne siellä toimii. Eli tietä annetaan. Ne "kuumakallet" mitkä siellä kolaroivat, ovat usein jostain muualta sinne menneitä ja omaavat tämän minä ensin-mielialan.- imatralainen
ajotapahan ei jousta ja ei varsinkaan kestä arvostelua.
Ei muuten nuorempi polvi ole paljoa parantanut. Etelässä vanhemmat kuskit on riski liikenteessä. Imatralla kaksi-kolmekymppiset ajaa kun vanhat ukot ja akat.
- pinna palaa
Voihan siellä rysähtääkin, mutta saattaa pinna palaa, kun (erityisesti nuoret jätkät) ei näytetä vilkkua kiertoliittymässä, vaikka käännytään liittymästä pois. Kiusahan se on pienikin kiusa, typerykset. Siinä sitten se joustavuus. Ammattiautoilijat kyllä hallitsevat ajoneuvonsa ja huomiovat muutkin tiellä liikkuvat.
- ensio itku
Ajattelevat (?) vain pieniä pippeleitään, eihän ne ehdi vilkunnäyttämisiä miettimään.
- taksit
imatralaiset taksit ei käytä vilkkuja, ei osaa ryhmittyä, eikä muutenkaan erotu positiivisesti liikennevirrasta.
- naulankantaan
ensio itku kirjoitti:
Ajattelevat (?) vain pieniä pippeleitään, eihän ne ehdi vilkunnäyttämisiä miettimään.
Tuo oli hyvin ja osuvasti sanottu. Tietysti saattaa olla, että ajetaan siten, kuin äiti on opettanut eli ei tarvitse välittää muista.
- jyräävät
Paperimiehet ajelee tuontimersuillaan ja bemareillaan sillä he ovat parasta A-ryhmää.
- real-isti
Kyllä kiinalaisten paperimiesten kelpaa.
- sen akka
Paperimies tai sen kaunis, älykäs ja hyvin pukeutuva akka, joka kuvittelee, että muita ei maailmaan mahdukaan. Tai sitten se akka on niin uupunut siellä pylväs-sängyssä peuhaamisesta, ettei tajua tätä maailmaa. tai sitten seillä on tuskaisen kuuma siinä turkissaan.
- kaloja
sen akka kirjoitti:
Paperimies tai sen kaunis, älykäs ja hyvin pukeutuva akka, joka kuvittelee, että muita ei maailmaan mahdukaan. Tai sitten se akka on niin uupunut siellä pylväs-sängyssä peuhaamisesta, ettei tajua tätä maailmaa. tai sitten seillä on tuskaisen kuuma siinä turkissaan.
Onko seillä turkki teilläpäin?
- naisautoilija83
Itse ajan kyseisestä kiertoliittymästä pari kertaaa päivässä ja luulempa että nuo rekkakuskit on pienin riski. He kyllä osaavat ennakoida ja käsitellä autoaan.
Jokainen joka on joskus rekan kyydissä ollut, tai ajattelee järjellä, tietää kuinka kauan rekalla kestää kiihdyttää vauhti. Eikö se silloin ole aika ymmärretävää että jos on hyvä rako niin silloin se täytyy mennä eikä odottaa hetkeä että ketään ei näy mailla halmeilla?! Sitä en suostu edes uskomaan että rekkakuskit kenenkään kylkeen ajaisi, todennäköisemmin tavan henkilöautoilija ajaa rekan kylkeen kun ei ymmärrä että sillä kestää himpun verran kauemmin päästä liittymä läpi! Itse annan joskus rekalle jopa tietä jos se on juuri tulossa ympyrään.
Pahimpia ovat teini-corollalla ajavat juipit, jotka eivät omaa vilkkua autossaan kuin lisävarusteena ja jarrutkaan eivät autosta tunnu löytyvän. Mutta taidammepa olla monet muutkin sortuneet samanlaiseen käytökseen ajokortin saatuamme... ;)
Siitä olen erään kirjoittajan kanssa samaa mietä, että kiertoliittymän tarkoitus on tosiaan auttaa joustavaan liikenteeseen. Oikein ajettaessa ja muut huomioiden se onnistuisi niin kiertoliittymässä, kuin muuallakin.
Ja nuo taksikuskit ovat tosiaan sitä suurinta mahdollista riskiluokkaa. Olen meinannut kolme kertaa ajaa kolarin, kaikki niistä taksikuskin kanssa. Kaksi kertaa taksi on tullut kolmion takaa eteen ja kerran väärää kaistaa mutkassa vastaan. Kerran jouduin väistämään jopa liikenneympyrän keskelle, talvikelillä vielä.
Se asia voitaisiin täällä Imatralla vielä opetella, että liikenteessä voitaisiin joustaa kaistanvaihdon yhteydessäkin. Etelä- ja länsi-suomessa on se kohtelias tapa, että jos vilkku laitetaan päälle kun haluaa vaihtaa kaistaa, niin kyllä muut tekevät tilaa. Heti ilmaantuu auton mentävä rako. Se on joustavuutta ja kohteliaisuutta liikenteessä.
Kaikesta huolimatta turvallisia ajokilometrejä kaikille rekkakuskeille, taksiautoilijoille ja tavan henkilöautoilijoille, sekä mukavaa keväänodotusta!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292178
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261738Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121339Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701211Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121177- 88992
- 83876
- 17867
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16761Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107701