Ampparipesän hävitys

amppari

Osaatteko antaa vinkkejä ampiaispesien hävitykseen?

Pesä on matalaharjaisen talon katon ryömintätilassa, mikä on keskeltä reilun metrin korkuinen ja reunoista 10 sentin verran. Ryömintäluukusta saa ryömiä nelisen metriä, ennenkuin on pesien kohdalla ja ne ovat juuri tuolla reunojen ahtaassa päässä. Pari pesää on pesäpallon kokoisia, yksi jalkapallon kokoinen ja yksi on jo sitten lähinnä rantapallo.. eli halkaisia on reilu puolimetriä.

Pienet pesät saisi kun pistää pussin alle ja pudottaa pesän, mutta tuon isoimman alle joutuisi jo ujuttamaan säkkiä hieman enemmän ja irtileikkauskaan ei liene helpoimpia hommia. Pesä on hieman muita lähempänä, mutta täyttää katon ja lattian välin lähes täysin.

Joskus on tullut kakarana hajotettua ampiaispesä syksyllä tai keväällä, jolloin luulimme ampiaisten olevan täysin tokkurassa, mutta yllätys olikin kun osa niistä yritti jopa lentää päälle.. mitenkäs nyt kun pesän vieressä on jatkuvasti öljylämmityskattilan lämmin piippu.. onko pesässä pirteitä amppareita?!

14

4177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valtteri

      Pitäisiköhän kysyä joltain tuholaistorjuntafirmalta hintoja...? Vaikka joku Rentokil. Minä en itse ainakaan lähtis yli jalkapallon kokosia koittamaan, voi tulla sairaalareissu.

      • amppari

        ..kun täälläpäin näyttää nuo ko. alan firmat olevan vähissä :(

        Pitää tosin kysäistä mm. tuolta mainitultakin firmalta, josko ajelisivat tänne asti ja mikä olisi taksa.

        Olisi silti mukava kuulla millaisissa lämpötiloissa pesiä on pudoteltu ja onko niissä ollut elämää.. onko tosiaan olemassa se vaara että vintti on pian täynnä amppareita.. ja ihan äkkiä sieltä ei alas tulla..


    • ???

      Miksi nuo mainiot puutarhan tuhohyonteistorjujat pitäisi hävittää ? Olen elänyt monta kesää iso pesä terassilla, eikä nuo ole päälle käyneet vaikka vieressä on grillailtu. Ne kuitenkin kyllä vaistoavat vihollisensa kuten myös mehiläiset ;)

      Tiaset ovat kovia poikia hävittämään ampparipesiä, jos pesä on vain paikassa, jonne ne pääsevät. Ne käyvät tuhoamassa yhdyskunnan, kun se on yöpuulla ja ilmeisesti kohmeessa.

      • amppari

        ..kun pesä on ulko-oven kohdalla ja katon ja seinän välistä oven edessä parveilee melkoinen määrä amppareita. Eihän ne toissa kesänä vielä häirinneet kun niitä oli pahimmillaan tusinan verran ulkona ja joskus joku tuli sisään, mutta viime kesänä niitä oli useampi tusina ja monesti sen tusinan verran tuli sisään kun tulit tai menit ovesta.


    • Nilla

      missään ampiaispesässä ei ole enää elämää, ne voi huoletta pudottaa pois.

      Ensi kesänä ohjesääntönä voi pitää, että ennaltaehkäisy on paras toimintatapa. Eli pudota pesät jo viimeistään silloin, kun ne ovat nyrkin kokoisia. Ja käytä riittävän pitkää keppiä pudotukseen, jotta vältät pistot.
      Ampiaiset harvoin aloitavat uuden pesän rakennusta vaan häipyvät. Pudotettua pesää ne eivät enää tunnista omakseen.

      • amppari

        ..noilla pienillä pesillä ensin ja vaikka aukaista ne, jotta näkee onko niissä eloa.. isomman uskaltaisi ehkä sitten jo pudottaakin.


      • mehiläinen

        jos siellä on elävää väkeä nyt maaliskuussa, ne ovat mehiläisiä. Kuten Nilla tietävänä henkilönä monissa asioissa sanoi että NYT ei pesissä ole ampiaisia. Ampiaisten työläiset kuolevat syksyllä, ja vain kuningatteret ja kuhnurit talvehtivat. Ampiaisten paperipesän voit huoletta tiputtaa alas. Jos sielä kuitenkin on elämää, ota yhteyttä alueesi mehiläishoitajiin, sieltä tulee apua.


      • amppari
        mehiläinen kirjoitti:

        jos siellä on elävää väkeä nyt maaliskuussa, ne ovat mehiläisiä. Kuten Nilla tietävänä henkilönä monissa asioissa sanoi että NYT ei pesissä ole ampiaisia. Ampiaisten työläiset kuolevat syksyllä, ja vain kuningatteret ja kuhnurit talvehtivat. Ampiaisten paperipesän voit huoletta tiputtaa alas. Jos sielä kuitenkin on elämää, ota yhteyttä alueesi mehiläishoitajiin, sieltä tulee apua.

        Sain mehiläishoitajain liiton kautta lähiseudun mehiläiskasvattajan yhteystiedot ja hän kävi noutamassa ison pesän itselleen, vaikka ampiaispesäksi sekin osoittautui.

        Mehiläispesässä on todellakin talvella elämää, mutta nämä ampiaispesät olivat tyhjiä. Tuon mehiläiskasvattajan mukaan ampiaispesän hävittämiseksi kesällä on tehokkainta kun laittaa illalla lentoajan jälkeen raidia suuaukosta sisään, niin pesä hiljenee. Talvella pesät ovat tyhjiä, joten ne voi vaikka rikkoa, harvoin ampiainen samaa pesää seuraavana vuonna käyttää ehjänäkään.

        Kiitokset vastaajille.


      • Nilla
        amppari kirjoitti:

        Sain mehiläishoitajain liiton kautta lähiseudun mehiläiskasvattajan yhteystiedot ja hän kävi noutamassa ison pesän itselleen, vaikka ampiaispesäksi sekin osoittautui.

        Mehiläispesässä on todellakin talvella elämää, mutta nämä ampiaispesät olivat tyhjiä. Tuon mehiläiskasvattajan mukaan ampiaispesän hävittämiseksi kesällä on tehokkainta kun laittaa illalla lentoajan jälkeen raidia suuaukosta sisään, niin pesä hiljenee. Talvella pesät ovat tyhjiä, joten ne voi vaikka rikkoa, harvoin ampiainen samaa pesää seuraavana vuonna käyttää ehjänäkään.

        Kiitokset vastaajille.

        suosittele ketään suihkuttamaan kesällä ampiaispesänaukosta Raidia sisälle. Meinaan tulee kyllä äkkilähtö, kun ampiaiset tuskissaan käy kaiken lähellä olevan kimppuun!

        Tätä ei todellakaan saa kokeilla kotona, ainakaan ahtaissa paikoissa, joista ei pääse perääntymään todella nopeasti.


      • mehiläinen
        Nilla kirjoitti:

        suosittele ketään suihkuttamaan kesällä ampiaispesänaukosta Raidia sisälle. Meinaan tulee kyllä äkkilähtö, kun ampiaiset tuskissaan käy kaiken lähellä olevan kimppuun!

        Tätä ei todellakaan saa kokeilla kotona, ainakaan ahtaissa paikoissa, joista ei pääse perääntymään todella nopeasti.

        Jos olet vahingossa esim. kesällä mennyt ampparinpesän lähelle - 3 metriä, voit saada kavereita ihollesi, tietenkin pitää poistua takavasemmalle, mutta juoksemalla et jätä näitä veijareita. Ampiainen ei kuitenkaan seuraa pitkään. Mehiläinen taas voi seurata uhriaan helposti 100 metriä. Nämä kaikki hyvää luonteen kasvatusta!


      • juolivoi

        ku mä olin kerran menossa nukkumaan niin mä
        ihmettelin että mikä toii pörinä on. mä käänsin
        pääni tyynystä ja näin siinä lähellä ampiaisen silloi mä
        ajattelin että ampiaisista pitää päästä eroonQ!


    • HIILIHAPPOSAMMUTIN

      Ostat vanhan käytöstä poistetun hiilihapposammuttimen (ei jauho!) ja sillä kun syväjäädytät pesän niin kerralla häviää eikä ole mitään vaaraa. Itse tehnyt useasti enkä ole käyttänyt edes suojavaatetusta!

    • nainen

      senkin aivoton tappaja murhaaja, byäääh!

      • wagneri

        Enimmillään kolme pistoa kerralla, kun astuin vahingossa maassa olevan pesän päälle. Eivät olleet vaarallisia, eivätkä saaneet aikaan ampiaiskammoa.
        Olen yrittänyt hävittää jollakin jauheella kulkuaukon tuntumaan levittämällä (en muista, mitä myrkky oli). Aineen piti mennä pesään ampiaisten mukana. Ei toiminut mielestäni hyvin. Onneksi ampiaiset harvoin tekevät pesän niin, että siitä on haittaa. Enemmän haittaa kun yrittävät ruokalautaselle pihassa tai kaivavat omeniin koloja, joista pistävät poimijan käteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe