Nokkahihnan vaihto - kallis/halpa

Eskelinen

Paikallinen huoltoliike lupasi vaihtaa nokkahihnan ja säätää venttiilit (ei muita huoltoja) uudehkoon 40hv 4t moottoriin hintaan:
Osat noin 100€
Työ noin 180€

Asiaan vihkiytymättömältä työn osuus vaikuttaa suurelta, onko muilla kokemuksia?

Vien itse veneen huoltopaikalle jne.

43

16066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matias.

      Minkä merkkiseen uudehkoon moottoriin pitää vaihtaa nokkahihna. Onko tapahtunut jotain vaurioita, öljyvuotoja tms.?

      • Eskelinen

        kone 3 kesää ajettu, mutta tunteja on kertynyt senverran, että hihna pitää vaihtaa.

        Toiset pitää tota vielä uudehkona :-)


      • miksiköhän
        Eskelinen kirjoitti:

        kone 3 kesää ajettu, mutta tunteja on kertynyt senverran, että hihna pitää vaihtaa.

        Toiset pitää tota vielä uudehkona :-)

        Ajoin Honda 50 hv 9 vuotta ja noin 1500 tuntia ei vielä ollut tarvetta.
        Älä usko kaikkia Jammun myyjien houkutuksia.
        Pitää olla tupelo jos tuota työtä ei twee itse alle 2 tuntia.


      • teknistä kumia
        Eskelinen kirjoitti:

        kone 3 kesää ajettu, mutta tunteja on kertynyt senverran, että hihna pitää vaihtaa.

        Toiset pitää tota vielä uudehkona :-)

        johon ei sisälly mitään magiikkaa.Samanlaista kumi hihnaa käytetään autoissa. Joidenka käyttöikä on sentään 80000-100000 km eli n.800-1000 tuntia,eikä niitäkään kukaan vaihda ennen kuin määrä on kohdallaan.Tässä taitaa haiskahtaa huoltajan rahastuksen tarve.Mutta omathan ovat rahasi.Laske käyttö tunnit yhteen ja vertaile.


      • Eskelinen
        teknistä kumia kirjoitti:

        johon ei sisälly mitään magiikkaa.Samanlaista kumi hihnaa käytetään autoissa. Joidenka käyttöikä on sentään 80000-100000 km eli n.800-1000 tuntia,eikä niitäkään kukaan vaihda ennen kuin määrä on kohdallaan.Tässä taitaa haiskahtaa huoltajan rahastuksen tarve.Mutta omathan ovat rahasi.Laske käyttö tunnit yhteen ja vertaile.

        Muistaakseni koneen huoltokirjassa puhuttiin 500h vaihtovälistä, mutta näyttäisi tosiaan olevan autoissa huomattavasti pidempi aikaväli.

        Hihnojen vahvuuksista auto vs. vene moottori en osaa sanoa, mutta taidan silti säästää rahat ja ajella toisen mokoman samalla hihnalla. Säädetään vaan tässävaiheessa :)


      • Kestää
        Eskelinen kirjoitti:

        Muistaakseni koneen huoltokirjassa puhuttiin 500h vaihtovälistä, mutta näyttäisi tosiaan olevan autoissa huomattavasti pidempi aikaväli.

        Hihnojen vahvuuksista auto vs. vene moottori en osaa sanoa, mutta taidan silti säästää rahat ja ajella toisen mokoman samalla hihnalla. Säädetään vaan tässävaiheessa :)

        Näkemissäni nelareissa hihna kiertää todella yksinkertaisen lenkin verrattuna autojen tuhannenmutkan virityksiin. Kestää varmasti kymmenen vuotta.


      • SäästönPaikka
        teknistä kumia kirjoitti:

        johon ei sisälly mitään magiikkaa.Samanlaista kumi hihnaa käytetään autoissa. Joidenka käyttöikä on sentään 80000-100000 km eli n.800-1000 tuntia,eikä niitäkään kukaan vaihda ennen kuin määrä on kohdallaan.Tässä taitaa haiskahtaa huoltajan rahastuksen tarve.Mutta omathan ovat rahasi.Laske käyttö tunnit yhteen ja vertaile.

        Mee dorka muualle kylvemään noita tyhmiä mielipiteitäsi.
        Autoissa vaihdetaan pääsääntöisesti 40-80tkm välein hihna merkistä riippuen ja kilometrimäärää jokainen järkevä ihminen pitää silmällä ja vaihdattaa hihnan ennenkuin on liian myöhäistä.
        Jos aikoo säästää järjettömän kasan rahaa niin vaihtaa hihnan silloin kun on suositus.


      • yyyvvväää
        SäästönPaikka kirjoitti:

        Mee dorka muualle kylvemään noita tyhmiä mielipiteitäsi.
        Autoissa vaihdetaan pääsääntöisesti 40-80tkm välein hihna merkistä riippuen ja kilometrimäärää jokainen järkevä ihminen pitää silmällä ja vaihdattaa hihnan ennenkuin on liian myöhäistä.
        Jos aikoo säästää järjettömän kasan rahaa niin vaihtaa hihnan silloin kun on suositus.

        missä autossa vaihtoväli muka 40t en ole kuullutkaan,
        useimmissa 120000 , mutta euroopassa samoissa merkeissä 160000
        ja vaikka suositus on esim 4v, moni on ajanut jopa 6-7 v


      • ÄläVaihdaÖljyjä
        yyyvvväää kirjoitti:

        missä autossa vaihtoväli muka 40t en ole kuullutkaan,
        useimmissa 120000 , mutta euroopassa samoissa merkeissä 160000
        ja vaikka suositus on esim 4v, moni on ajanut jopa 6-7 v

        Missä on HIHNAN vaihtoväli muka yli 100tkm. Esim. Suomen suosotuimmassa VW Golfissa on vaihtoväli 80tkm. Tuollainen 160tkm vaikuttaa jakoketjun vaihtoväliltä.

        On tyhmää säästää tässä kohtaa kaikenlaisten mutujen perusteella. Jos jakohihna katkeaa, menee moottori käytänössä helposti paaliiin jos ei ole hyvä lottovoittajan onni. Tässä kohtaa kannattaa todellakin noudattaa valmistajan ilmoittamaa vaihtoväliä.


      • Anonyymi
        ÄläVaihdaÖljyjä kirjoitti:

        Missä on HIHNAN vaihtoväli muka yli 100tkm. Esim. Suomen suosotuimmassa VW Golfissa on vaihtoväli 80tkm. Tuollainen 160tkm vaikuttaa jakoketjun vaihtoväliltä.

        On tyhmää säästää tässä kohtaa kaikenlaisten mutujen perusteella. Jos jakohihna katkeaa, menee moottori käytänössä helposti paaliiin jos ei ole hyvä lottovoittajan onni. Tässä kohtaa kannattaa todellakin noudattaa valmistajan ilmoittamaa vaihtoväliä.

        minulla on hiacessa. jakohihnan vaihtoväli 120tuhatta km..


    • heh

      Yamahan F50:n kanssa ammattilaiselta menee varmaan tunnin verran kun nuo jutut tekee. Muista koneista en osaa sanoa mitään.

    • vaihtelija

      Ensiksi otetaan asiakkaan vene vastaan ja järjestetään sille paikka. Sitten pakollinen keskustelu asiakkaan kanssa ja yhteystietojen kirjoittelu. Tästä harva veloittaa, mutta aikaa menee 15min.

      Tilataan asiakkaalle varaosat ja mahdollisesti vielä noudetaan tavarat. Tähänkin menee aikaa, jota harvoin veloitetaan.

      Siirretään vene huoltohalliin töitä aloitettaessa 15min.
      Nokkahihnan vaihto 1/2 tuntia.
      Ajetaan kone lämpimäksi ja säädetään venat 1/2 tuntia.
      Siirretään vene ulos hallista 15min.

      Lisäksi tehdään kirjoitellaan lasku ja pakollinen keskustelu asiakkaan kannsa tämän noutaessa veneen 15min.

      Varsinaista työtä 1-2tuntia, mutta kokonaisaikaa kuluu noin 3 tuntia.

      • Myymala

        Jos asentaja on vielä kova puhumaan asioista kuin asioista, niin tunnin voi lisätä kokonaisaikaan


    • kuskata venettä?

      Tuskinpa sen hihnan vaihto on sen hankalampaa kuin autoonkaan, joten eiköhän kannata vain ostaa se hihna kiristimineen ja vaihtaa itse. Suomessa työ maksaa paljon. Ei varmaan tullut yllätyksenä?

    • ei tarvitse

      vaihtaa jakopään remmiä ollenkaan. On muistaakseni ketjulla vaiko peräti rattailla toteutettu.

      • Eskelinen

        Suzukissa homma on tosiaan toteutettu öljykylpyisellä ketjulla, mutta kyllä sitäkin tarvitsee säätää ja vaihtaa määräajoin.

        Ketju alkaa olemaan vanhaa tekniikkaa melunsa ja muun puolesta.

        Alkuperäiseen kysymykseeni en ole oikeastaan vielä saanut vastauksia, eli paljonko homma maksaa keskimäärin muissa huoltamoissa ts. montako tuntia laskutetaan työstä.

        Jos joku viisastelee, että miksi et tee itse niin tää on vähän sama homma kuin, että miksi et tee taloa itse vaikka osaisit --> ammattimies tekee homman nopeammin ja kokemuksen tuomalla tarkkuudella. Ei tarvitse sitten ihmetellä kun purkki ei kulje väärin säädettyjen välyksien takia.


      • asian vierestä
        Eskelinen kirjoitti:

        Suzukissa homma on tosiaan toteutettu öljykylpyisellä ketjulla, mutta kyllä sitäkin tarvitsee säätää ja vaihtaa määräajoin.

        Ketju alkaa olemaan vanhaa tekniikkaa melunsa ja muun puolesta.

        Alkuperäiseen kysymykseeni en ole oikeastaan vielä saanut vastauksia, eli paljonko homma maksaa keskimäärin muissa huoltamoissa ts. montako tuntia laskutetaan työstä.

        Jos joku viisastelee, että miksi et tee itse niin tää on vähän sama homma kuin, että miksi et tee taloa itse vaikka osaisit --> ammattimies tekee homman nopeammin ja kokemuksen tuomalla tarkkuudella. Ei tarvitse sitten ihmetellä kun purkki ei kulje väärin säädettyjen välyksien takia.

        mutta ketju ei ole vanhanaikainen vaan hihna...


      • heh
        asian vierestä kirjoitti:

        mutta ketju ei ole vanhanaikainen vaan hihna...

        Suurimmassa osassa autonmoottoreita käytettiin ketjua 70-luvulle asti. Sitten sen korvasi äänetön ja huoltovapaa hihna. Nyt on Suzuki keksinyt taas ottaa ketjun käyttöön ja mainostaa sitä hiljaisena ja huoltovapaana.

        Varmaan ketjut ja niiden ohjaus on parantunut tuon 70-luvun jälkeen, mutta mikäli olet kuullut Ladan 1200cm3 peruskoneen käyntiä, tiedät mitä se on kun ketju metelöi.


      • on 10x parempi
        heh kirjoitti:

        Suurimmassa osassa autonmoottoreita käytettiin ketjua 70-luvulle asti. Sitten sen korvasi äänetön ja huoltovapaa hihna. Nyt on Suzuki keksinyt taas ottaa ketjun käyttöön ja mainostaa sitä hiljaisena ja huoltovapaana.

        Varmaan ketjut ja niiden ohjaus on parantunut tuon 70-luvun jälkeen, mutta mikäli olet kuullut Ladan 1200cm3 peruskoneen käyntiä, tiedät mitä se on kun ketju metelöi.

        Niin, esim. Toyota on siirtynyt autonmoottoreissa ketjuun hihnan sijasta, koska ketju on varmempi ja kestävämpi. Ja nätisi ne käyvät.

        Oma lukunsa on esim. Fiat, jossa hihnan vaihtoväli on nykyään lyhennetty 3v tai 60tkm, ja hihnan vaihto maksaa 400euroa. Volvossakin oli aiemmin 6 vuotta joka lyhennettiin 4 vuoteen, koska hihnoja oli mennyt poikki. Ja sanontahan kuuluu, että jos sulla on paljon rahaa, niin vaihdat hihnan silloin kun huolto-ohjelma näin sanoo, ja jos sulla on oikein paljon rahaa, niin jätä vaihtamatta. Siltikin se voi katketa. Hihnan katkeamisesta seuraa usein täystuho.

        Ketju on moninverroin parempi kuin hihna, paitsi jos olet Yamahan merkkihuoltokorjaamon omistaja. Ei kannata verrata vanhan Ladan hurjilla toleransseilla tehtyjä systeemeitä nykyaikaiseen japanilaiseen moottoriin.


      • heh
        on 10x parempi kirjoitti:

        Niin, esim. Toyota on siirtynyt autonmoottoreissa ketjuun hihnan sijasta, koska ketju on varmempi ja kestävämpi. Ja nätisi ne käyvät.

        Oma lukunsa on esim. Fiat, jossa hihnan vaihtoväli on nykyään lyhennetty 3v tai 60tkm, ja hihnan vaihto maksaa 400euroa. Volvossakin oli aiemmin 6 vuotta joka lyhennettiin 4 vuoteen, koska hihnoja oli mennyt poikki. Ja sanontahan kuuluu, että jos sulla on paljon rahaa, niin vaihdat hihnan silloin kun huolto-ohjelma näin sanoo, ja jos sulla on oikein paljon rahaa, niin jätä vaihtamatta. Siltikin se voi katketa. Hihnan katkeamisesta seuraa usein täystuho.

        Ketju on moninverroin parempi kuin hihna, paitsi jos olet Yamahan merkkihuoltokorjaamon omistaja. Ei kannata verrata vanhan Ladan hurjilla toleransseilla tehtyjä systeemeitä nykyaikaiseen japanilaiseen moottoriin.

        Hauskasti menee hommat. Ensin on joku hyvä, sitten joku toinen ja sitten taas se ensimmäinen. Ja kuoroon liittyy aina suuri joukko laulajia.

        Kuten sanoin, 70-luvulle saakka lähes kaikissa autoissa oli ketjukäyttöinen nokka-akseli. Lada on toki ääriesimerkki melusta, mutta eivät olleet muutkaan äänettömiä.

        Sanoisin, että sitten vasta kannattaa kehua mekaanisilla rakenteilla kun hihna tai ketju on korvattu rattaistolla. Näinhän on joissakin hienoissa autonmoottoreissa, on vaan kallis tehdä.


      • ketjuun
        heh kirjoitti:

        Hauskasti menee hommat. Ensin on joku hyvä, sitten joku toinen ja sitten taas se ensimmäinen. Ja kuoroon liittyy aina suuri joukko laulajia.

        Kuten sanoin, 70-luvulle saakka lähes kaikissa autoissa oli ketjukäyttöinen nokka-akseli. Lada on toki ääriesimerkki melusta, mutta eivät olleet muutkaan äänettömiä.

        Sanoisin, että sitten vasta kannattaa kehua mekaanisilla rakenteilla kun hihna tai ketju on korvattu rattaistolla. Näinhän on joissakin hienoissa autonmoottoreissa, on vaan kallis tehdä.

        Siirtyneet automerkit, Nissan, Tojo, uudet Wolkkarit fis kone jotkut uudet Oopelit, Honda, Susuki, uudet Audit fis kone Skooda fis kone Mersu ei koskaan käyttänyt hihnaa Bemari kokeili muutaman vuoden mutta palas ketjuu, Saab aina ketju.Miksiköhän nämä merkit palasivat ketjuun ja yleensä ovat luottaneet ketjuun.Mukana myös sellaisia ketjuun siirtyneitä joilla hihnat ovat kestäneen normaali noin sadantuhannen kilometrin vaihtovälin eikä kestossa ole ollut ongelmia ja vaihdotkin edullisia mutta silti takaisin ketjuun menty.


      • heh
        ketjuun kirjoitti:

        Siirtyneet automerkit, Nissan, Tojo, uudet Wolkkarit fis kone jotkut uudet Oopelit, Honda, Susuki, uudet Audit fis kone Skooda fis kone Mersu ei koskaan käyttänyt hihnaa Bemari kokeili muutaman vuoden mutta palas ketjuu, Saab aina ketju.Miksiköhän nämä merkit palasivat ketjuun ja yleensä ovat luottaneet ketjuun.Mukana myös sellaisia ketjuun siirtyneitä joilla hihnat ovat kestäneen normaali noin sadantuhannen kilometrin vaihtovälin eikä kestossa ole ollut ongelmia ja vaihdotkin edullisia mutta silti takaisin ketjuun menty.

        Kysymys on tietenkin siitä, että hihnan vaihto on kustannus josta halutaan eroon. Omaanikín juuri vaihdatin ja maksoi melkein 400€. Työ maksaa nykyään paljon länsieuroopassa. Ilmeisesti ketjurakenteet pystytään nykyisin tekemään kohtuu hinnalla luotettavammaksi ja hiljaisemmiksi kuin 70-luvulla. Toisaalta persveivarin hihnan vaihto on aika yksinkertainen temppu verrattuna moderniin autonmoottoriin.

        Persveivarissa en siis nokkaketjua osaa pitää myyntivalttina, mutta jos se on jollekin tärkeää niin ei siinä mitään.


      • ziguli
        heh kirjoitti:

        Suurimmassa osassa autonmoottoreita käytettiin ketjua 70-luvulle asti. Sitten sen korvasi äänetön ja huoltovapaa hihna. Nyt on Suzuki keksinyt taas ottaa ketjun käyttöön ja mainostaa sitä hiljaisena ja huoltovapaana.

        Varmaan ketjut ja niiden ohjaus on parantunut tuon 70-luvun jälkeen, mutta mikäli olet kuullut Ladan 1200cm3 peruskoneen käyntiä, tiedät mitä se on kun ketju metelöi.

        Ladassakin tuo ketju on hiljainen, kunhan se on kiristetty säännöllisesti, siinä kun sattuu olemaan manuaalikiristys ei automaattinen


      • T-foorti
        asian vierestä kirjoitti:

        mutta ketju ei ole vanhanaikainen vaan hihna...

        Ketju ikuinen Myyntikikka!Hyvä voiteluöljy ei tee ketjusta ikuista.Kaikki kuluu ja laatu vaihtelee.Toki huollot pienkone moottoreissa kallista.Silti huolto kannataa jos konetta meinaa pitää pitempään.Tossa meni T-foorti juuri tuunatu ilmanhuoltoa tusin kulkisi ..


    • raisiolainen

      lähtee nää jutut pojilta näämmä lapasista aiheesta ku aiheesta. vaihdatin 100 yamahan hihnan kea-marinissa hihna makso 160 egee ja työ oli 50 egee/h. pidin sikahintasena mut ei jaksanu itekään ryhtyä räpeltään. 60 yammuun makso muistaakseni 100eskoo 200yammuun n.200 egee. sairaan hintasii ne vaan on.
      tää oli pari vuotta sitten ,et varmaan on hinnat taas noussu.....

      • On se aikalailla

        Vieläkin Nelitahtisilla sitä ihteään , höyrymoottorin aikalaisten tekniikkaa, jolloin piti vielä vähänväliä laittaa rasvaa venttiilikoneiston nippoihin .

        Palaisivat ees työntötanko tekniikkaan, niin ei tarttisi niitten hihnojen kanssa maksaa noin hiivatin paljo, ja moottorin kokokin pienenisi aikalailla. !


      • vm 41
        On se aikalailla kirjoitti:

        Vieläkin Nelitahtisilla sitä ihteään , höyrymoottorin aikalaisten tekniikkaa, jolloin piti vielä vähänväliä laittaa rasvaa venttiilikoneiston nippoihin .

        Palaisivat ees työntötanko tekniikkaan, niin ei tarttisi niitten hihnojen kanssa maksaa noin hiivatin paljo, ja moottorin kokokin pienenisi aikalailla. !

        Eipä tuo nyt mikään hämmästelyn arvoinen hinta remontille ole. Satkulla monen firman asentaja ei nosta edes persustaan penkistä. Yrittäjänä tiedän, että monen asiakkaan mielestä joku pikkuhomma voi sekoittaa usein yrittäjän päivärytmin lähes puoleksi päiväksi, varsinkin silloin kun joutuu aloittamaan ihan puhtaalta pöydältä ja pöytä on homman jälkeen taas siivottu seuraavaa hommaa varten
        Eli nelarit takaisin kauppaan, ja palataan takaisin 2T kuvioihin, jääpä turhat vetistelyt pois, sekä muu jälkipeli ( ois kyllä pitänyt vaan...)
        Kyllä auton jakohinhnan vaihtoväli täytyy olla väh. 100 000 km, jos kyseessä on auto, eikä mikään kottero.


      • Ei jaksa yrittää...
        vm 41 kirjoitti:

        Eipä tuo nyt mikään hämmästelyn arvoinen hinta remontille ole. Satkulla monen firman asentaja ei nosta edes persustaan penkistä. Yrittäjänä tiedän, että monen asiakkaan mielestä joku pikkuhomma voi sekoittaa usein yrittäjän päivärytmin lähes puoleksi päiväksi, varsinkin silloin kun joutuu aloittamaan ihan puhtaalta pöydältä ja pöytä on homman jälkeen taas siivottu seuraavaa hommaa varten
        Eli nelarit takaisin kauppaan, ja palataan takaisin 2T kuvioihin, jääpä turhat vetistelyt pois, sekä muu jälkipeli ( ois kyllä pitänyt vaan...)
        Kyllä auton jakohinhnan vaihtoväli täytyy olla väh. 100 000 km, jos kyseessä on auto, eikä mikään kottero.

        On se yrittäminen kovaa kun se päivän ainoa asiakas sekoittaa päivärytmin...


      • Itse huoltava
        vm 41 kirjoitti:

        Eipä tuo nyt mikään hämmästelyn arvoinen hinta remontille ole. Satkulla monen firman asentaja ei nosta edes persustaan penkistä. Yrittäjänä tiedän, että monen asiakkaan mielestä joku pikkuhomma voi sekoittaa usein yrittäjän päivärytmin lähes puoleksi päiväksi, varsinkin silloin kun joutuu aloittamaan ihan puhtaalta pöydältä ja pöytä on homman jälkeen taas siivottu seuraavaa hommaa varten
        Eli nelarit takaisin kauppaan, ja palataan takaisin 2T kuvioihin, jääpä turhat vetistelyt pois, sekä muu jälkipeli ( ois kyllä pitänyt vaan...)
        Kyllä auton jakohinhnan vaihtoväli täytyy olla väh. 100 000 km, jos kyseessä on auto, eikä mikään kottero.

        Toivottavasti vm 41 et ole perämoottorihuoltoyrittäjä!


      • vm 41
        Itse huoltava kirjoitti:

        Toivottavasti vm 41 et ole perämoottorihuoltoyrittäjä!

        Nuukaniilot taas valittaa työn kalleutta ? Eikö ole tullut mieleen että teetätetyllä työllä on myös vastuu työn onnistumisesta, jonka johdosta on oltava esim. tila, työkalut, ammattitaito sekä myös vakuutus.
        Lukihäiriöistänne päätellen, ymmärrän teidän vajaata käsityskykyänne normaali asioista. Mielestäni 100- 150€ 2h ammattitaitoisesta työstä on kohtuullista, josta täytyy sen 25% katteen jälkeen vielä riittää euroja muille ottajille.
        Tehdystäni työstä on kiitoksia sadellut, ainakin niiltä, jotka ovat pyörtymättä selvinneet.
        Muuten mottoni on ollut, >Itseäni olen kiittänyt ja kiitosta on riittänyt.


      • Asiaa puhut
        vm 41 kirjoitti:

        Nuukaniilot taas valittaa työn kalleutta ? Eikö ole tullut mieleen että teetätetyllä työllä on myös vastuu työn onnistumisesta, jonka johdosta on oltava esim. tila, työkalut, ammattitaito sekä myös vakuutus.
        Lukihäiriöistänne päätellen, ymmärrän teidän vajaata käsityskykyänne normaali asioista. Mielestäni 100- 150€ 2h ammattitaitoisesta työstä on kohtuullista, josta täytyy sen 25% katteen jälkeen vielä riittää euroja muille ottajille.
        Tehdystäni työstä on kiitoksia sadellut, ainakin niiltä, jotka ovat pyörtymättä selvinneet.
        Muuten mottoni on ollut, >Itseäni olen kiittänyt ja kiitosta on riittänyt.

        Kyllä hyvin tehdystä työstä on saatava asiallinen palkka. Minäkin oon joutunu tekemään talkoilla hyvää työtä, ja käteen jää vaan paskanmaku palkaksi.,-. Joten oppii kieltäytymään pikkuhiljaa.


      • kannataa
        vm 41 kirjoitti:

        Eipä tuo nyt mikään hämmästelyn arvoinen hinta remontille ole. Satkulla monen firman asentaja ei nosta edes persustaan penkistä. Yrittäjänä tiedän, että monen asiakkaan mielestä joku pikkuhomma voi sekoittaa usein yrittäjän päivärytmin lähes puoleksi päiväksi, varsinkin silloin kun joutuu aloittamaan ihan puhtaalta pöydältä ja pöytä on homman jälkeen taas siivottu seuraavaa hommaa varten
        Eli nelarit takaisin kauppaan, ja palataan takaisin 2T kuvioihin, jääpä turhat vetistelyt pois, sekä muu jälkipeli ( ois kyllä pitänyt vaan...)
        Kyllä auton jakohinhnan vaihtoväli täytyy olla väh. 100 000 km, jos kyseessä on auto, eikä mikään kottero.

        Täytyyhän sitä työntekijän pitää ruoka,tupakka,kahvitauko,wc,omaankännykkäänpuhua ja muutamatextari heittää työaikana ja päivänkuulumiset jutella työkavereidenkanssa.Hintaahan siitä kertyy ja asiakasparka maksaa siitä.Kilpailuttakaa huoltonne jokuroti huoltohinnoillakin oltava.Samoin muillakinaloilla työnhinta alkaa olla työkoneveloituksen tuntihinta.Työnantajat eivät osaa ja pysty valvomaan työpaikkojaan.


    • remmitön jammu

      Siksipä ajelen vaan 2t jammulla, ei mitn vitn remmitalkoita.

      • vm 41

        Sama täällä, ainakin perätuupparien suhteen. Ainoat välttämättömät pahat meillä ovat autot, ruohonleikkuri sekä lumilinko 4T sina.


    • PuSe

      Alkuperäiselle kysyjälle alkuperäiseen aiheeseen. Aika lailla kohtuullinen hinta jos firma tekee em. huoltoja työkseen ja maksaa palkat, verot ym. ym. toiminnastaan.
      Periaatteessa kallis lasku tuosta hommasta mutta Suomi on kallis maa yrittää.

      Joku harrastusmielessä tekevä tehnee halvemmalla mutta ei ole takuita siitä osaako tehdä homman.

      • vm 2013

        Kun esim. vie auton merkkiliikkeeseen vuosihuoltoon, voi hinta olla 400- 500 € pelkistä tarkastuksista sekä öljyn vaihdosta. Rouvani vei vuodessa 6000 km ajettua autoaan vuosihuoltoon, meinasivat että nyt tehdään 30 000 km määräaikaishuolto a 410 € jos haluaa että takuu pysyy voimassa. Löytyi onneksi muualta asiallinen vaihtoehto, silti 120€, joten se siitä työn hinnoittelusta.


    • Gummia_peliin

      Yammu 40 koko homma 180 € valmistajan hihnalla. Suositus on 1000 h tai 5 v. Oli 1000 h ja 10 v vaihdettaessa ja gummi jo haurastanut & pykinyt.

    • Andrew Fox

      Just tuli Hondan 50 nelariin vaihdatettua remmi. Hihnan hinta on 99 e ja töitä toinen mokoma päälle eli karvan verran alle 200 e...keväthuollon yhteydessä. Remmi oli koneessa uudesta asti eli 14 vuotta ja noin 1000 tuntia, eikä siinä näyttänyt päälle päin vikoja olevan. Tarkastin juuri käsikirjasta huolto-ohjelman, eikä siinä puhuta mitään hihnan vaihdosta, ainoastaan tarkastamisesta...ilmeisesti ovat aikaisemmin tehty kestämään. No nyt on turvallinen mieli.

    • 34423423423423

      Mulla on mariner 40hp vuodelta 99. Koneella tunteja 1350 ja alk.peräsellä hihnalla mennään. Konettakaan ei ole avattu kertaakaan, kaasarit synkattu joskus 12vuotta sitten viimeeksi.

      pelkällä öljyjen vaihdoilla menty. täytyy sanoa että parempaa laatua ei voisi enää olla.

      • käyttö

        Hyvä just vaihdoin ferguun moottoriöljyt edellinenvaihto 1990v.Muutamavuosi kulunut ja kone pelittää edelleen.Maalaan ja fiksaan sen tarkastan käyttötuntimittarin joku saa siitä oikeinlaadukkaan pelin.


    • KASVAIN

      Köyhälle kallis, kaikille samanhintainen.. Sano ison laivan kippari kun paattiaan satamassa tankkasi

    • Anonyymi

      Pistänpä tähän vielä että itellä on Yamaha 20 hv. ja ajettu 22 vuotta eikä remmiä ole vielä vaihdettu. Jos näitä juttuja uskoo niin nyt varmaan on jo kova kiire tilata aika remmin vaihtoon. Iten en ala kun ei ole tarvittavia työkaluja.

    • Anonyymi

      Joo 2t jammu kestää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe