Eikö löydy fibromyalgiaan mitään lääkitystä?

Apua kaipaava

Olen selaillut eri palstoilla ja etsinyt kipulääke-ehdotusta fibromyalgiaan, turhaan. Onko tosiaankin näin? Käytän Triptyliä 50 mg iltaisin, joka ilta puolikkaan Stilnoch nukahtamislääkettä, eikä niistä ole juurikaan hyötyä, noin 3 tunnin unet saan heti nukahtamislääkkeen vaikutettua. Joskus otan puolikkaita pitkin yötä, että jaksan lähteä joten kuten töihin. Somadril Comppia olen ottanut pariin otteeseen tupla-annoksen pahimmassa tilanteessa, kyllähän sillä on pari tuntia pikkupienissä, mutta siihen loppuu sekin lysti. Käyn kokopäivätyössä ja olen tosiaankin tulossa hulluksi näitten kipujeni kanssa. Kävelen päivittäin ½ - 1½ tuntia. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia jonkun lääkkeen tehosta näihin kamaliin kipuihin? Auttakaa nyt hyvät ihmiset, kun sitä apua ei näytä saavan ammattilaisilta = lääkäreiltä!

11

2733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masennuslääke

mä syön kipuun Sepramia eli mielialalääkettä, auttaa mulla, ei muuta lääkettä käytössä.

• siruhippu

mulla kans fibromyalgia ja söin jonkin aikaa sepramia mutta tuli aivan liikaa sivuvaikutuksia.lääkäri määräsi mulle nyt triptyliä mutta en halua sitä aloittaa koska on myös mielialalääke...
      lääkärillä oli tietoa uusista lääkkeistä mutta tämänhetkiseen rahatilanteeseen ovat liian kalliita kokeiltavaksi( n.100 euroa/kk)
      en muista mitä lääkkeitä olivat mutta kannattaa mennä yksityiselle erikoislääkärille, koska mulla julkisen puolen reumatologi käski vaan jumpata joka päivä!!!että näin.

• Fibroilija

Ei tähän tautiin auta mitkään kipulääkkeet.

Jotkut saavat hiukan apua määrätyistä masennuslääkkeistä eli Triptyl, Cympalta tai Efexor, jotka nostavat kipukynnystä.

Minulla kanssa fyysinen työ eli liikkeessä koko 8 tuntia ja tämä aiheuttaa sen, että kivut vaan lisääntyy, kun liikaa rasittaa ja näinollen myös yöuni häiriintyy entisestään. Ja sitten on noidankehä valmis eli uupumus lisääntyy koko ajan, kunnes romahtaa.

Olen jo 3:tta kuukautta sairaslomalla ja paperit menossa, jos saisi osatyökyvyttömyyseläke paperit vaikka vuodeksi.

Mulla on myös krooninen Horton Neuralgia eli jatkuva tuska päässä.

Ei o helppoo ei.

Itse olen koko ikäni liikuntaa ja sosiaalista elämää harrastanut (len 38v) ja nyt joudun täällä kotona vaan makaamaan tuskassa ja uupumuksessa.

Rasitun jopa ihan istuen ja ihmisten kanssa seurustellen. Karsee tauti.

• nyt tyytyväinen

olen samaa mieltä edell.kirjoittajan kanssa.maksa
      n.60 euroa ja mene yksityiselle reumalääkärille.ky-
      sele esim.puhelimella eri lääkäriasemilta,onko fib-
      roon perehtyneitä lääkäreitä.kaikille ei kannata mennä!sun pitää sada hyvä lääkäri suhde,muuten ei
      tule mitään.ja yksityiseltä saa sitten saikkaria
      samaan hintaan!ei tartte terveyskeskuksissa ja työ
      terveydessä(mikäli huono lääkäri)asioida.tarviit
      nyt sairaslomaa ja lääkärin,joka auttaa.yhdessä ka-
      totte sun tilannetta ja lääkkeitä.minä ainakin sain
      avun ja olen tyytyväinen.lääkäri kaiken a ja o!

• Apua kaipaava

täällä Oulussa, ja häneltä sain nämä lääkkeet ja ohjeet, että kävele vaan menemään. Olen tässä reilun kahdenkymmenen vuoden aikana tuhlannut omaisuuden eri alan yksityislääkäreihin, tämä reumalääkäri teki vihdoin ko. diagnoosin. Kait se niin on, että pitää vain tulla hulluksi, jospa ne "kumikopissa" pumppaisivat sen verran mömmöjä päivittäin, että ei tuntisi kipuja enää ollenkaan.

• oma rytmi

pettymykseksesi täytyy todeta,jotta tätä tautia ei
      mikään lääke paranna.sitä ei ole vielä keksitty.
      on vain edell.mainuittuja lääkkeitä,jotka auttavat
      kipuun,toiselle sopii toinen,toiselle toinen..
      itse olen lääkekokeilussa,jossa testataan ixel ni-
      mistä lääkettä nimenomaan kipuihin.tulevaisuudessa
      tulee varmaan markkinoille.masennuslääke sekin,mut-
      ta minua auttanut,eikä tästä tule tokkuraiseksi!
      kuitenkin sun unijutut niin sekaisin,että ilman
      sen korjausta ei sulle mikään lääke tule auttamaan.
      uniasia pitää saada ensin kuntoon.saikkarille?

• Somatril ja Triptyl

Olen syönyt Triptyliä ja Somatrolia. Kumpikaain ei sopinut. Nyt on Mobic 2 /pv ja Panacodia 6/pv.
      On myös selkäreuma.

Olen seurannut asiallista keskustelua verkkoklinikan reuma-palstalla. Siellä on jatkuva keskustelu erilaisista reumasairauksista, lääkityksestä ja etuisuuksien hakemisesta. Kannattaa käydä sielläkin vilkaisemassa. Siellä on tohtori.fi palvelukin ja suosituimpiin kysymyksiin ihan lääkärin vastauksia.

Fibro on tosi pirullinen sairaus. Sitä vain ei noteerata "oikeaksi sairaudeksi".

• tosiaankin

voinut olla 3kk sairaslomalla fibron takia?! Lähinnä, että onko työnantaja suostunut maksamaan palkkaa kun diagnoosina on "pelkkä" fibromyalgia?! itselläni olisi myös tarvetta vähän pidempään sairaslomaan fm takia, mutta pelottaa ettei sellaista ihan hevillä saa.. varsinkin kun on määräaikainen työpaikka kyseessä..

• jo helpottaa

Mulla on ollut fibro kohta 20 vuotta, joista 10 viimeistä "virallisesti" erik. lääkärin toteamana. Olen syönyt monenlaisia kipulääkkeitä, joita en ole enää pariin vuoteen tarvinnut. Aloitin näet Omega 3 ja magnesiumin käytön n. pari vuotta sitten sekä säännöllisen kuntosaliharjoittelun (1-3krt/viikko) sekä kävelyn muutaman kerran viikossa noin tunti kerrallaan. Kivut ovat minimissään. Viime kesänä olin pari kuukautta ilman omegaa ja magnesiumia ja kivut palautuivat totaalisina. Sen jälkeen olen jatkanut niiden syömistä ja liikkumista ja olen melkein unohtanut koko fibron! Samoin kannattaa lisätä kasviksia ja vähentää pullan mussutusta sekä punaisen lihan osuutta! Ainakin mulla auttaneet vaivoihin.

• hermoraunio

kokeillut tramalia? Minulle on auttanut hermovauriokipuun mutta nyt yritän cympaltalla.
        Ainakin tramal vie kivun pois mutta alussa väsyttää.
        Nopeasti tottuu ja minulle ei tullut sivuvaikutuksia ensi pöpperöiden jälkeen kuin hieman ummetusta.
        Kannatta kokeilla.Kuuluu heikkoihin opiaatteihin mutta ei jää koukkuun.

• samat oireet

Sopiva liikunta pitäisi helpottaa jonkin verran, se ei saa olla liiallista.
      Oletko kokeillut kuunnella rentoutumusäänitteitä tai mielikuvaohjausta.
      Onko työsi liian raskasta fyysisesti sinulle. OYS: ssa on kipuklinikka, ota yhteyttä sinne.
      Voimia sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      67
      1891
    2. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      54
      1186
    3. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1157
    4. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1117
    5. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      1039
    6. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      990
    7. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      955
    8. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      952
    9. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      120
      928
    10. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      92
      921
    Aihe