apu-va

gigigi

Jos laitat ton kuva.jpg kohdalle jonkun kuvan, niin miksi mozilla venyttää laatikon kuvaa pidemmäksi? Haluaisin että pinkki laatikko olisi tasan kuvan mittainen molemmilla selaimilla. Kiitos paljon!
----------------------






#box {
background-color: pink;
}

5

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpö.

      Minun tietääkseni Mozillan lisäksi on enemmänkin kuin yksi selain.

      Sinänsä hassu juttu että Moz (ja ainakin Opera myös) näyttää sen noin. Ongelman saa ratkaistua ainakin siten, että antaa boxille saman korkeuden kuin siihen laitettavalle kuvalle. Ja jos leveyden antaa kans niin box pysyy leveyssuunnassakin kuvan kokoisena.

      • gigigi

        Joo niin onhan niitä muitakin selaimia...Sivuja tehdessä testaan yleensä vaan mozillaa ja IE:tä.

        En haluaisi antaa laatikolle pituutta siksi, että halusin erottaa php:n avulla rakenteen ja sisällön omiin tiedostoihin...Eli yritän laittaa sellaisia css määrityksiä, että sisällöstä riippumatta laatikko näyttäisi siltä kun haluan, olipa siinä kuvaa tai tekstiä. Mutta pitää varmaan sitten tehdä vähän eri tavalla.

        Minä kun ajattelin, että tässä on taas joku tosi yksinkertainen ratkaisu, jota en vaan keksi...mutta ei sitten varmaan ole jos Höpökään ei tiedä.


      • gigigi kirjoitti:

        Joo niin onhan niitä muitakin selaimia...Sivuja tehdessä testaan yleensä vaan mozillaa ja IE:tä.

        En haluaisi antaa laatikolle pituutta siksi, että halusin erottaa php:n avulla rakenteen ja sisällön omiin tiedostoihin...Eli yritän laittaa sellaisia css määrityksiä, että sisällöstä riippumatta laatikko näyttäisi siltä kun haluan, olipa siinä kuvaa tai tekstiä. Mutta pitää varmaan sitten tehdä vähän eri tavalla.

        Minä kun ajattelin, että tässä on taas joku tosi yksinkertainen ratkaisu, jota en vaan keksi...mutta ei sitten varmaan ole jos Höpökään ei tiedä.

        Ilmeisesti yrität sanoa, että laatikon taustaväri ulottuu kuvan _alapuolelle_ eli laatikko on _korkeampi_ kuin kuva, vaikka kirjoitit alkuperäisessä viestissä, että se on _pitempi_ ja nytkin kirjoitat laatikon _pituudesta_. Kyllä suorakulmion pituus tarkoittaa normaalikielessä sen _leveyttä_ (width), ja toinen ulottuvuus on korkeus (height).

        Muotoilusi "sisällöstä riippumatta laatikko näyttäisi siltä kun haluan, olipa siinä kuvaa tai tekstiä" on kaikessa hilpeydessäänkin - pitäisikö meidän lukea ajatuksiasi sen jälkeen, kun olemme itse rakentaneet testisivun, kun et viitsinyt kertoa URLia, ja lukea niitä vielä vastoin sitä, mitä kirjoitit - paradoksaalisen oikeaan osuva (vrt. sokea kana ja jyvä).

        Kyse nimittäin on siitä, että Mozilla todellakin esittää pelkän kuvan sisältävän laatikon samalla tavalla kuin sellaisen, jossa on (myös) tekstiä. Lisävihje: mikä on vertical-align-ominaisuuden oletusarvo?

        Kuva on Mozillan mielestä kuin erikoinen kirjain, ja se jököttää tekstin perusrivillä. Perusrivin alle selain varaa tilaa merkkien alapidennyksille. Huomaat tämän, jos kirjoitat kuvan viereen tekstiä, jossa on kirjaimia, joissa on alapidennyksiä (j, g, þ tms.).

        Niinpä siistein ratkaisu _tähän_ ongelmaan lienee
        #box img { vertical-align: bottom; }


    • Lohkon kuten div-elementin oletusleveys on auto eli koko käytettävissä oleva tila. Kyllä niin käy IE:lläkin. Olet tehnyt jotain, joka ei ilmene koodileikkeestä. Vihje: kertomalla URLin autat muita auttamaan sinua ja säästät kaikki noin kolmelta tyhjäkäyntikierrokselta keskustelussa.

      Ja mitähän tarkoitat, että laatikko olisi kuvan levyinen? Silloinhan se jää tasan kuvan alle. Jos nyt kuitenkin haluat niin tehdä (koska kuvassa on läpinäkyvyyttä?), aseta CSS:ssä div-elementille sama leveys kuin kuvalla on, siis tyyliin .

      Ja sitten muita vihjeitä, noin kymmenen ensin mieleen tullutta:
      1) Opettele kirjoittamaan järjellinen otsikko kysymyksellesi.
      2) Opettele kirjoittamaan (järjellinen) title-elementti jokaiselle HTML-dokumentille.
      3) Älä leiki XHTML:llä, kun et kuitenkaan osaa. Käytä XHTML 4.01:tä.
      4) Älä kirjoita lang-määritteitä, jos et viitsi kirjoittaa niihin oikeaa kieltä.
      5) Älä unohda alt-määritettä. Edes testeistä.
      6) Älä leiki värinnimillä. Esimerkiksi pink on standardoimaton. Käytä numerokoodeja ja värisuunnittelutyökaluja (avainsana: color picker).
      7) Aseta background: ... mieluummin kuin background-color: ... ihan periaatteen vuoksi (tulet nimittäin näin asettaneeksi varmuuden vuoksi background-image: none).
      8) Aseta color aina kun aseteta background-ominaisuudet, ja kääntäen. Pelkän kuvan sisältävä elementti ole poikkeus. Vihje: ks. vinkkiä 5.
      9) Käytä yleensä mieluummin class- kuin id-määritettä, ellei ole varmaa, että tarvitsee viita vain yhteen elementtiin.

      • vois

        olla luetun ymmärtäminen ennen viisasteluja..!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe