Historia opettaa: Tulipmania ja gini-epidemia

Pörssikuplat ja halvan viinan sosiaalikatastrofien ei pitäisi tulla yllätyksenä jos historiasta otettaisiin oppia:

Gini-epidemian kuvaus:
http://www.tsv.fi/ttapaht/035/heikura.pdf

Tulipmania'sta eli tulppaanimaniasta löytyy wikipediastakin mutta näköjään Viasatillakin pyörii siitä filmi, josta ala lyhennekuvaus:

http://telkku.com/telkku?tila=knvt&kan=73&p=20061231

"10.00 Tulppaanimania
Tulppaaneja myytiin kuin kuumimpia osakkeita ja ne olivat kultaakin kalliimpia 1600-luvun Amsterdamissa tulppaanimanian aikaan. Tulppaanit tuotiin Eurooppaan Turkista 1500-luvun puolivälissä. Ne olivat varsinainen ylellisyys ja niiden värikkäät ja hennot kukinnot nähtiin eksoottisina ja viehättävinä. Tulppaaninsipulien hintojen yhtäkkistä nousua etenkin vuosina 1634–1637 kutsutaan tulppaanimaniaksi. Kuumeinen sipulikauppa käynnistyi, kun vielä kasvattamattomille sipuleille avattiin termiinimarkkinat. Kaikki halusivat osalliseksi jännitykseen, ja lopulta tulppaanimania käänsi maan vauraan ja menestyvän kansantalouden päälaelleen. Ihmisiä murhattiin sipuleiden vuoksi ja Amsterdamin pörssi alkoi tehdä kauppaa tulppaaneilla osakkeiden sijasta. Vuonna 1637 ilmeni ensimmäisiä epäilyjä siitä, etteivät hinnat voisi enää nousta. Markkinat romahtivat ja omaisuuksia hävittiin, ja tulppaanimania päättyi yhtä nopeasti kuin se oli alkanutkin."

1

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaka Vanha

Kyllä, kyllä, kun hinnat nousivat rivakasti, niin kannatti maksaa kunnolla tulppaanin sipulista,koska se antoi moninkertaisesti sijoitetun pääoman takaisin.

Kun sitten kaikki kasvattivat tulppaaneja, niin kelle niitä enää voi myydä ...
      Markkinat oli täyttyneet ja hinnat romahtivat.

Tälläisia kuplia tulee tasaisin väliajoin ...
      Kun rautatiet rakennettiin USA:ssa, niin niitä pidettiin vuorenvarmana sijoituksena ja osakkeet nousi pilviin.
      Kun sitten tuotot jäikin varsin pieniksi, eikä osakkeille enää löytynt uusia ostajia, niin osakkeiden hinnat romahtivat alle sadasosan entisestään.
      Kannattamaton useiden pienien toimijoiden hallitsema liikeala fuusioitiin muutaman suuryhtiön toiminnaksi ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1816
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      75
      1011
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe