herpes rakkulat!

Hopeless

Kirjotin tanne aikasemmin otsikol helvetillinen herpes.. oon siis ulkomailla ja mul jo yli kolme viikkoo jatkunu taa herpes tosi pahana... mul lisaks viel joku bakteeri tulehdus kuuman ilmaston takii.. ja aina ku rakkulat lahtee ni bakteeri on valloillaa ja sit ku helpottaa se bakteeritulehdus ni rakkuloita tulee lisaa.. en jaksa tata oravanpyoraa enaa :(
oisinki kysyny niist rakkuloista, kun mulla ne ei nayta varsinaisilta rakkuloilta vaan ne on niinku kuopalla siina ihossa, ihan ku joku palohaava... ja tosi kipeita ne on.. variltaa punasii/valkosii riippuen missa kohtaa ne on ja kuin isoja.. onks kellaan muulla samanlaisia ollu, ja kuin kauan kestaa et paasen niist eroon? mun kaverilla on herpes ja kysyin silta noista kuopalla olevista haavaumista ja se sano et silla ei oo ollut mitaan vastaavaa.. eli oonko poikkeus vai onko muillaki samanlaisii??

56

12109

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivoton myös

Täällä kohtalotoveri. Mulla on herpesoireet jatkuneet jo yli kuukauden. Mikään ei tunnu auttavan. Söin jopa estolääkettä mutta ei auta ei. :( Varmaankin väärä lääke, ensiviikolla menen taas lääkärille ja toivottavasti saan apua. Oravanpyörä sen kuin jatkuu vaan..

Mulla on varmaankin myös lisäksi jokin tulehdus kun oireet tuntuu välillä hellittävän mutta sitten oireet taas tulevat ja rakkuloita on. Tai ei ne oo rakkuloita vaan sellasia punaisia, vähän kuin Hopeless kertoi. Mulla ei vain ole valkoisia ollenkaan.

Ois kyllä kiva saada apu tähän helvettiin. On kyllä niin masentava olo. Jos tämä ei paranekaan koskaan vaan minulla on loppuelämäni herpeksen oireet päällä! Voiko olla mahdollista??

Hopeless: Millaisia muita oireita sulla on kuin nuo rakkulat?

• Hopeless

Mulla on lisaksi punotusta, paikat on variltaan ku tomaatti.. pari paivaa sitte sain jotain voidetta ja punotus on hellittany.. tietysti sit tuli ne pirun rakkula haavaumat tilalle...
        mul oli lisaks kuumetta, lihaskipua, nivusten kohdal oli turvonneet pallot.. mut se kaikki on onneks mennytta.. nyt vaan rakkulat ja punotus, mut se hairitsee...lisaks pissa kirvelee ja sattuu niiiiin paljon et itku silmas melkee pitaa vessas kayda :( en oo voinu toissa kayda kolmeeen viikkoon ku ei voi kavella kauheesti tai kayttaa alusvaatteita, hankaus pahentaa...
        kannattaa kysyy valtrex nimisii tabletteja, vei multa sen kuumeisen olon ja kivun heti...
        mutta.. hyva tietaa etten ole ainut maailmassa joka karsii so called helvetllisesta herpeksesta!
        ma luin jostain et voi eka vaihe olla paalla montakin kuukautta, ja se mua nyt pelottaaki et jos menee koko matka vituiks.. tyon ja kaiken muun kannalta.. ku ei tosiaan voi muuta tehda ku hotellihuonees istuu paivat pitkat.

• Toivoton myös
        Hopeless kirjoitti:

Mulla on lisaksi punotusta, paikat on variltaan ku tomaatti.. pari paivaa sitte sain jotain voidetta ja punotus on hellittany.. tietysti sit tuli ne pirun rakkula haavaumat tilalle...
        mul oli lisaks kuumetta, lihaskipua, nivusten kohdal oli turvonneet pallot.. mut se kaikki on onneks mennytta.. nyt vaan rakkulat ja punotus, mut se hairitsee...lisaks pissa kirvelee ja sattuu niiiiin paljon et itku silmas melkee pitaa vessas kayda :( en oo voinu toissa kayda kolmeeen viikkoon ku ei voi kavella kauheesti tai kayttaa alusvaatteita, hankaus pahentaa...
        kannattaa kysyy valtrex nimisii tabletteja, vei multa sen kuumeisen olon ja kivun heti...
        mutta.. hyva tietaa etten ole ainut maailmassa joka karsii so called helvetllisesta herpeksesta!
        ma luin jostain et voi eka vaihe olla paalla montakin kuukautta, ja se mua nyt pelottaaki et jos menee koko matka vituiks.. tyon ja kaiken muun kannalta.. ku ei tosiaan voi muuta tehda ku hotellihuonees istuu paivat pitkat.

Mulla oireita on lihaskipu, alapään kuumotus ja kirvely, rakkulat, nivusten kutina ja lämpö.

Täytyypä sanoa lääkärille, että kirjoittaisi Valtrexia (vissiin kaikista kallein lääke?), toivottavasti se veisi tämän kivun pois.

Olo on kyllä helvetillinen, onneksi pystyn pitämään alushousuja ja housuja joten työssä olen pystynyt olemaan. Vaikka kivut kyllä vaikuttavat todella paljon työpanokseeni. Olo on muutenkin todella väsynyt. Ei jaksaisi enää tätä!! Mieheni yrittää kannustaa minua jaksamaan ja yrittää pitää minulla toivoa yllä, että nämä oireet joskus paranisivat. Vaikka eipä minulla tällä hetkellä paljon toivoa ole jäljellä.. Helpottavaa todellakin kuulla, että muillakin on samoja vaivoja. Ja helpottaa kuulla myös, että eka vaihe voi olla päällä montakin kuukautta.

Hopeless: Toivotaan, että pian parannutaan ja saadaan taas nauttia elämästä (ja seksielämästä). Kirjoittelethan kun oireesi paranevat niin saan siitä lisää toivoa itselleni.

• kärsivä

minäkään en voi käydä pissalla, muuten kuin istuen pesuvadissa jossa on lämmintä vettä, kirvely on muuten kamalaa. Kuolen varmaan tähän tautiin, miten ihmeessä ne oireet voi kestää niin pitkään.Ensimmäinen tartunta ja aivan kauhea, masentaa ja pelottaa. Voinkohan enään koskaan nauttia seksistä?

• Toivoton myös

Kärsivä: Miten pitkään sulla on kestäny oireet? Samoja mietteitä mulla.. siis, että voinko koskaan nauttia seksistä? Onneksi on oma mies joka on tukena niin kyllä mä varmaan tuun vielä nauttimaan seksistä. Kunhan nämä oireet vaan paranisivat!

• Hopeless

En ookkaan koittanu tota vesi kikkaa, tosin mun pitaa joka pissan jalkeen pesta vedella ja se vesi kirvelee viela enemman ku se itse pissa.. ja en voi suihkuttaa vetta suoraan suihkusta kun vesi on epapuhdasta taallapain maailmaa.. en haluu enaa uutta bakteeritulehdusta... mulla niin hirveet naa oireet et oon jo miettiny pystynko enaa ikina edes harrastaa seksii.. en ainakaa jos naa oireet jatkuu ja jatkuu :(

ja sulle toivoton myos: kyl se valtrex taitaa olla se kallein laake :( taalla ulkomaillakin maksaa 10tablettii n.30euroo... ja taal on halvempaa ku suomessa..ainaki luulisin...

• kärsivä
        Hopeless kirjoitti:

En ookkaan koittanu tota vesi kikkaa, tosin mun pitaa joka pissan jalkeen pesta vedella ja se vesi kirvelee viela enemman ku se itse pissa.. ja en voi suihkuttaa vetta suoraan suihkusta kun vesi on epapuhdasta taallapain maailmaa.. en haluu enaa uutta bakteeritulehdusta... mulla niin hirveet naa oireet et oon jo miettiny pystynko enaa ikina edes harrastaa seksii.. en ainakaa jos naa oireet jatkuu ja jatkuu :(

ja sulle toivoton myos: kyl se valtrex taitaa olla se kallein laake :( taalla ulkomaillakin maksaa 10tablettii n.30euroo... ja taal on halvempaa ku suomessa..ainaki luulisin...

istu ensin pesuvatiin jossa on lämmintä vettä, sitten siellä vedessä istuessa voit lisäksi suihkuttaa suihkulla vettä, älä vaan erehdy nousemaan sieltä pesuvadista ylös....silloin kirvelee.

• kärsivä
        Toivoton myös kirjoitti:

Kärsivä: Miten pitkään sulla on kestäny oireet? Samoja mietteitä mulla.. siis, että voinko koskaan nauttia seksistä? Onneksi on oma mies joka on tukena niin kyllä mä varmaan tuun vielä nauttimaan seksistä. Kunhan nämä oireet vaan paranisivat!

..oireita on ollu vasta noin viikon verran, onneksi myös minulla on hyvä mies, joka tukee ja on myös surullinen et näin kävi, yhdessä ollaan oltu pitkään. Mutta niitä rakkuloita tulee kokoajan lisää, niitä on pimpsasta-peräreikään asti, tänään huomasin 2 kpl myös navassa.
        Kaamea tauti

• Minnie787878
        kärsivä kirjoitti:

istu ensin pesuvatiin jossa on lämmintä vettä, sitten siellä vedessä istuessa voit lisäksi suihkuttaa suihkulla vettä, älä vaan erehdy nousemaan sieltä pesuvadista ylös....silloin kirvelee.

Luontaistuotekaupasta Antivir-nimistä luontaistuotetta. Mun herpesoireet oli poissa 4 kuukautta kun söin sitä, ennen sitä väh. 1 x/kk.

• Toivoton myös
        Minnie787878 kirjoitti:

Luontaistuotekaupasta Antivir-nimistä luontaistuotetta. Mun herpesoireet oli poissa 4 kuukautta kun söin sitä, ennen sitä väh. 1 x/kk.

Syötkö koko ajan sitä, montako tablettia otat päivässä? Miten kauan sulla on ollut herpes?

• Hopeless
        kärsivä kirjoitti:

Ma oon niin kyllastyny tahan herpekseen jo.. ihan totta.. ma en enaa jaksa uskoo edes et ma paranen tast kohta.. aina ku vahanki nayttaa helpottavan ni johan on taas parin paivan paast uusii rakkuloit.. helvetti ku olis edes suomes ni ei ois niin kuuma! taal ku hikoilee kokoajan ni ei varmaa tee hyvaa... ma en jaksa enaa! ma vuoden odotin et paasen tanne karibialle, ja nyt ku oon taalla ni mun koko aika menee ihan hukkaa.. ei mitaa voi tehda.. ma oon niin turhautunu! :( ma en jaksa enaa tata kipuu ja ainaista pelkoo et ku menee pissalle et sattuuko talla kertaa enemman vai vahemman.. ja joka aamu ku heraan mietin ensimmaisena onks punotus ja rakkulat kadonnu.. mut ei.. aina ne siin on ihan saman nakosina ku edellisena iltana...ma haluun jo elaa niinku normaalit ihmiset.. taa herpes on niin riesa! eiks kolmen viikon karsimys jo ala riittaa..

• todeta että
        Hopeless kirjoitti:

Ma oon niin kyllastyny tahan herpekseen jo.. ihan totta.. ma en enaa jaksa uskoo edes et ma paranen tast kohta.. aina ku vahanki nayttaa helpottavan ni johan on taas parin paivan paast uusii rakkuloit.. helvetti ku olis edes suomes ni ei ois niin kuuma! taal ku hikoilee kokoajan ni ei varmaa tee hyvaa... ma en jaksa enaa! ma vuoden odotin et paasen tanne karibialle, ja nyt ku oon taalla ni mun koko aika menee ihan hukkaa.. ei mitaa voi tehda.. ma oon niin turhautunu! :( ma en jaksa enaa tata kipuu ja ainaista pelkoo et ku menee pissalle et sattuuko talla kertaa enemman vai vahemman.. ja joka aamu ku heraan mietin ensimmaisena onks punotus ja rakkulat kadonnu.. mut ei.. aina ne siin on ihan saman nakosina ku edellisena iltana...ma haluun jo elaa niinku normaalit ihmiset.. taa herpes on niin riesa! eiks kolmen viikon karsimys jo ala riittaa..

kondomin käytöllä olisitte tuoltakin riesalta välttyneet. kun kerran olette altistaneet itsenne herpes-virukselle, olette voineet saada jotakin vieläkin mielenkiintoisempaa kannettavaa (ja toisille levitettävää). oletteko käyneet HIV-testissä? HIV voi olla oireeton vuosikausia.

• vääntää veistä haavassa
        todeta että kirjoitti:

kondomin käytöllä olisitte tuoltakin riesalta välttyneet. kun kerran olette altistaneet itsenne herpes-virukselle, olette voineet saada jotakin vieläkin mielenkiintoisempaa kannettavaa (ja toisille levitettävää). oletteko käyneet HIV-testissä? HIV voi olla oireeton vuosikausia.

KUkapa meistä ei olisi virheitä tehty ja voin kertoa, että jokainen, joka tuollaisen virheen on tehnyt, katuu sitä jo ihan riittävästi ilman toisten piikittelyäkin. Oma vika, se on tosi, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Ja hyvä onni, ettei tullut HIV:iä. Sitä paitsi, herpeksen voi saada myös vakituiselta kumppanilta, joka ei välttämättä edes tiedä kantavansa virusta.

• kärsivä
        todeta että kirjoitti:

miehelläni on kyllä iso nenä, muttei niin iso et siinä kortsu pysyisi. Tartunnan sain kyllä hänen nenästään, suuseksissä.

• :::::::::::
        kärsivä kirjoitti:

miehelläni on kyllä iso nenä, muttei niin iso et siinä kortsu pysyisi. Tartunnan sain kyllä hänen nenästään, suuseksissä.

Mitäs sitten, kun aletaan perustaa perhettä? Kortsujenko kanssa? Ei kuule aina auta odotella, milloin virus ei ole aktiivinen, koska joillakin se on lähes koko ajan aktiivinen. Ja lääkkeet ei välttämättä auta niin paljoa, kuin toivoisi.

• Toivoton myös
        Hopeless kirjoitti:

Kuin tekstiäni.. Usko todellakin on jo minullakin mennyt kun rakkuloita tulee aina uudelleen ja uudelleen. Vähän kun muut oireet helpottaa niin rakkulat on kuitenkin koko ajan samannäköisinä!

Mulla ei oo ollut tämän reilun kuukauden aikana päivääkään etten miettisi herpestä, joten alkaa jo vaikuttamaan psyykkeeseenkin. Aamuisin mietin tosiaan aina ekana et jos nyt ois ne rakkulat lähteneet mutta vessassa käynnin jälkeen aina kamala pettymys.. Edelleen saman näköiset ja samassa paikassa!

Nyt oon ollut pari päivää ilman mitään lääkettä (paitsi ottanu tietysti b-vitamiinia ja sinkkiä) ja nyt näyttää olevan parempi päivä. Rakkuloita kylläkin on mutta nyt ei ole muita oireita. Jos ne rakkulat nyt lähtisi. Tietysti tulee oireet heti kun saan tämän kirjoitettua. :( Ainut mistä tällä hetkellä saan olla iloinen, on se et onneksi mulla ei satu kun käyn pissalla. Onpa kiva iloitsemisen aihe. :(

Voiko herpes todellakin olla koko ajan oireinen/rakkulat näkyvillä? Pakko pian alkaa käydä jollain ammattiauttajalla ellei tätä herpestä pian saa taltutettua..

Hopeless: Yritetään nyt vielä jaksaa. Minua helpottaa vähäsen se, että on joku kohtalotoveri jolla samat kärsimykset. Halaus sulle, yritä nauttia edes vähäsen Karibiasta ku siellä nyt oot. Vaikka uskon, että tuskaista sulla on mutta ei anneta herpeksen pilata meidän koko elämää!!

• tiedoksi sinulle.
        todeta että kirjoitti:

"kondomin käytöllä olisitte tuoltakin riesalta välttyneet. kun kerran olette altistaneet itsenne herpes-virukselle, olette voineet saada jotakin vieläkin mielenkiintoisempaa kannettavaa (ja toisille levitettävää). "

Väärin, tuo on täyttä paskapuhetta. Kondomi ei suojaa genitaaliherpekseltä, koska paljasta ihoa on kondomista huolimatta toisen ihoa vasten ja herpes TODELLAKIN tarttuu siinä toisen ihoa vasten hinkutellessa. Jos et usko, käy kysymässä lääkäriltä, mutta älä viitsi levittää tuollaista jaskaa täällä.

• HW
        todeta että kirjoitti:

Toteanpa minäkin että sain tartunnan mieheltä, joka suhteemme alussa erikseen väitti olevansa puhdas, työn puolesta hänellä säännölliset terveystarkastukset (en tosin tiedä mitä käsittää) jne. jne. Seurustelimme n. 5 vuotta kunnes mulla erään seksikerran jälkeisenä pvänä alkoi kummat oireet. Herpeshän se. Minä en varmasti käynyt vieraissa, mutta enpä sitten tuosta tyypistä ole yhtään varma. No, vaivat ovat uusineet ja jatkuneet jo 10 v; tuon miehen jätin kertomatta taudista, koska hän itse viimeisenä olisi uskonut tartuttaneensa viruksen. Siksipä päätin kadota vähin äänin ja vihaan ikuisesti tuota miestä. Toivottavasti tyyppi tuntee vihani nahoissaan edes joskus... Taudin saamisen jälkeen en sitten ole miehiä uskaltanut edes katsastaa/lähestyä, kun en oikein jaksa uskoa että monikaan mies sen "hyväksyy".

Mikään voide/lääke ei ole auttanut senkään vertaa kuin juuri tuo pirun kallis Valtrex-estolääkitys. Kun en kerran miehiä juuri enää uskalla lähestyä, kärsin useinkin ilman tuota kallista lääkettä, sillä se tosiaan maksaa ihan helvetisti. Olikohan 42 tbl jotain 180 e (josta jo Kela-korvaus vähennetty).

HIV-testissä olen käynyt eikä onneksi sentään sitä. Sen jälkeen tuo tyyppi olisi varmasti vainaja ja minä linnassa... :-(

• Kiitos sinulle!!
        todeta että kirjoitti:

Kun kerran sinäkin olet. Herpes 2 virusta kantaa miljoona aikuisista ja loput ykköstä. Molemmat voivat esiintyä kummassa päässä tahansa, joten hienoa syyllistämistä ja tuomitsemista, mutta 90% todennäköisyydellä sinullakin, tekopyhä, on jompikumpi herpes-virus, mikäli olet lähelläkään 30vuotta tai kumppaneita ja kontakteja on ollut. Edes suudellen. Herpes tarttuu jo kutina-vaiheesta, joillain oireet ovat niin lievät, ettei niitä huomaa tai ne vahvistuvat liian myöhään: ei ole tunnistettu.

Olet vain tekopyhä, onnekas, sillä 4-5%lla herpes oireilee, kaikki muut voivat taivastella, jakaa fiksuja neuvojaan ja kantaa vaikka mitä, mutta koska eivät oireile, eivät joudu siitä kuulemaan eikä maksamaankaan. Käytätkö pysyvissä suhteissa kondomia, yli vuoden kestävissä? Et, eikä muuten käytä juuri kukaan muukaan. Mutta arvaapa onko pysyvä, vakisuhde aina pelastanut sukupuolitaudeilta? Ei todellakaan, herpes on saatu sieltäkin, ilman pettämistäkin, ja muut yleensä pettämisen kautta... Tai tietämättömyyttä. Entäs kun huuliherpes päättääkin esiintyä alapäässä, ja on tarttunut lapsena pisaratartuntana, ja nyt sitten kuitenkin... Sukupuolitauti. Oisko pitänyt tajuta eristää lapset vaikka tai... No, sulla varmaan löytyy neuvoja siihenkin.

Hienoa, että sait kuitenkin todeta, ja päteä, se mahtoi tehdä olosi todella viisaaksi ja kaikkitietäväksi: ehkä voit vielä hihkua sukupuolitaudittomuuttasi ja tuntea ylemmyyttä. Kyllä sinä olet sitten viisas ja muut tyhmiä, kyllä oli hienoa, että tulit sen jakamaan kaikkien kanssa, nyt voit mennä ottamaan lasin shampanjaa vaikka sen kunniaksi, koska todella, tuollaisia kun olisi kaikki... Niin tämä pallo olisi helvetti.

• tuosta aiemmin

eli oikeesti apua herpekseen. Toivottavasti löydät sitä kautta apua!

• auttaa

Ei kannata kärsiä noista rakkuloista kovin pitkään, kun on olemassa lääke kuten Valtrex tai Acyclovir tabut. Ne auttaa noin viidessä päivässä viimeistään, mutta pitää olla riittävän suuri annos. Rakkuloita ei tule niin kauan kuin jatkaa lääkitystä. Jos ei aloita lääkitystä, niin rakkulat voivat levitä vaikka kuinka suurelle alueelle. Herpes voi olla vakava tauti, levitä jopa aivoihin, älkää leikkikö elämällänne.

• kun herpes on niin paha
        auttaa kirjoitti:

Ei kannata kärsiä noista rakkuloista kovin pitkään, kun on olemassa lääke kuten Valtrex tai Acyclovir tabut. Ne auttaa noin viidessä päivässä viimeistään, mutta pitää olla riittävän suuri annos. Rakkuloita ei tule niin kauan kuin jatkaa lääkitystä. Jos ei aloita lääkitystä, niin rakkulat voivat levitä vaikka kuinka suurelle alueelle. Herpes voi olla vakava tauti, levitä jopa aivoihin, älkää leikkikö elämällänne.

Ei toki kannata leikkiä elämällä, mutta mulla ainakaan niistä lääkkeistä ei ollut kovin paljoa apua, kun tauti oli niin paha. Vasta tuo kertomani auttoi oikeasti. Ei tietenkään tappanut virusta, mutta löytyi selitys sille, miksi se virus oli niin aktiivinen juuri minulla. Se kaikki ei voi olla sattumaa, olen voinut huomattavasti paremmin jo muutaman vuoden.

• Hopeless
        auttaa kirjoitti:

Acycloviria vedin ensin melkee 2vk ja niist ei ollu mitaan apuu... valtrex vei heti kuumeen ja lihaskivut pois ja olo oli parempi, mut ikava sanoo et vaik 3tablettiiki vedan paivassa ni kyl mulla vaan uusia rakkuloita pukkaa.. ei tosin niin pahoina mut silti...

• paranemista
        Hopeless kirjoitti:

Acycloviria vedin ensin melkee 2vk ja niist ei ollu mitaan apuu... valtrex vei heti kuumeen ja lihaskivut pois ja olo oli parempi, mut ikava sanoo et vaik 3tablettiiki vedan paivassa ni kyl mulla vaan uusia rakkuloita pukkaa.. ei tosin niin pahoina mut silti...

Itselläni on huuliherpes ja käytän siihen apteekista saatavia herpeslääkkeitä. Lisäksi yöksi levitän rakkulan päälle reilusti sinkkipastavoidetta (saa apteekista ilman reseptiä) ja se selvästi nopeuttaa paranemista. Sitä kannattaisi ainakin kokeilla

• mutta edelleen
        paranemista kirjoitti:

Itselläni on huuliherpes ja käytän siihen apteekista saatavia herpeslääkkeitä. Lisäksi yöksi levitän rakkulan päälle reilusti sinkkipastavoidetta (saa apteekista ilman reseptiä) ja se selvästi nopeuttaa paranemista. Sitä kannattaisi ainakin kokeilla

Lukekaa tuo mun tarina "oikeesti eroon herpeksestä". On niin pitkä juttu, etten jaksa enää kirjoittaa. Idea on nimenomaan se, miksi se virus jyllää just tietyssä alapäässä. Eihän se kaikilla aktivoidu kovinkaan usein. Täytyyhän siihen joku syy olla ja mulla se ainakin oli se kuuluisa Lima. Jostain luin sellaisenkin teorian, että elimistö puhdistaisi itseään eri tavoilla, esim. ihon, keuhkojen ja nenän kautta sekä naisilla sukupuolielinten kautta. Jos elimistö on täynnä jotain töhkää, niin jotenkinhan se on saatava ulos. Tämä kuulostaa ihan ufolta, tiedän, mutta tämä on monen vuoden tukailujen tulos. Olen lukenut myös aika paljon kiinalaista lääketiedettä (omaksi ilokseni)ja kaikkea muuta mahdollista, jonka länsimainen lääketiede lukee osastoon "roskaa". Mutta apu on löytynyt, toistaiseksi ei ole tullut vastaan vaivaa, johon ei jostakin ole jotain vippaskonstia löytynyt. Tietty sekin tulee vielä vastaan, ei akukaan kaikkeen pysty. Ja huom, en kiistä missään nimessä, ettei lääkkeet tehoaisi virukseen, vaan olen pohtinut sitä, MIKSI se virus on niin ärhäkkä.

• auttaa
        Hopeless kirjoitti:

Kirjoitin jo äsken, että pitää olla riitävän suuri annos, mulle määrättiin kriisitilanteesa Valtrexia 2 tabl aamulla ja 2 tabl illala. Jo ei olis auttanut, olisin saanut suonen sisäisesti. Mulla pamahti herpes tosi pahaksi, kun sain solunsalpaajahoitoja ja nehän laskee immunipuolustuksen. Olisin voinut syövän sijasta kuolla herpekseen, siksi sanoin, että ei kannata leikkiä elämällä. Jos joku lääke ei auta, niin uudestaan lääkäriin ja toinen lääke, suurempi annos tms. TÄmä ei ole mikään leikin asia, jos oikein pahaksi tulee. Muutamaa rakkulaa en pidä kovin pahana juttuna vielä, siis uusinnassa, jossa ei ole enää niin paljon kipuja.
        Geniataaliherpes on pirullinen tauti, mutta pakko on senkin kanssa vaan elää.

• Hopeless
        auttaa kirjoitti:

Kirjoitin jo äsken, että pitää olla riitävän suuri annos, mulle määrättiin kriisitilanteesa Valtrexia 2 tabl aamulla ja 2 tabl illala. Jo ei olis auttanut, olisin saanut suonen sisäisesti. Mulla pamahti herpes tosi pahaksi, kun sain solunsalpaajahoitoja ja nehän laskee immunipuolustuksen. Olisin voinut syövän sijasta kuolla herpekseen, siksi sanoin, että ei kannata leikkiä elämällä. Jos joku lääke ei auta, niin uudestaan lääkäriin ja toinen lääke, suurempi annos tms. TÄmä ei ole mikään leikin asia, jos oikein pahaksi tulee. Muutamaa rakkulaa en pidä kovin pahana juttuna vielä, siis uusinnassa, jossa ei ole enää niin paljon kipuja.
        Geniataaliherpes on pirullinen tauti, mutta pakko on senkin kanssa vaan elää.

Oon vetany jo 12paivaa 3tablettii valtrexii paivas... ei kai sitakaa nyt kauheen kauan voi vetaa hirveita maaria.. ja oon kuullu et valtrex olis ihan parhaimmast paasta et ei mun kohdal ainakaan voi ajatella muuta laaketta.. en vaan ymmarra miten mulle tuli 6uutta, pienta rakkulaa ihan vierekkain ku eiks valtrexin just pitais estaa uusien rakkuloiden puhkeeminen.. en ymmarra.. taitaa mulla olla tosi sitkeena taa.. argh! ajattelin kyl kokeilla seuraavaks jotain so called "luontaistuotetta", en kyl tieda mita taalta pain maailmaa on saatavilla..

• viruslääke ei ole
        Hopeless kirjoitti:

Oon vetany jo 12paivaa 3tablettii valtrexii paivas... ei kai sitakaa nyt kauheen kauan voi vetaa hirveita maaria.. ja oon kuullu et valtrex olis ihan parhaimmast paasta et ei mun kohdal ainakaan voi ajatella muuta laaketta.. en vaan ymmarra miten mulle tuli 6uutta, pienta rakkulaa ihan vierekkain ku eiks valtrexin just pitais estaa uusien rakkuloiden puhkeeminen.. en ymmarra.. taitaa mulla olla tosi sitkeena taa.. argh! ajattelin kyl kokeilla seuraavaks jotain so called "luontaistuotetta", en kyl tieda mita taalta pain maailmaa on saatavilla..

toista parempi, niillä kaikilla on todettu kliinisissä kokeissa hyvin rajallinen teho joka vaihtelee potilaasta toiseen.

Viruslääkitys helpottaa oireita vaihtelevissa määrin noin kolmanneksella potilaista häiritsemällä viruksen *lisääntymistä*, olemassaolevaa viruskantaa ne eivät vähennä.

Hae nyt kaupasta sitä valkosipulia ja vehje jolla murskaat sen, murskaamalla valkosipulissa esiintyvän alliinin ja allinaasin hapettumistuloksena syntyy allisiinia, joka imeytyy ihmisen kudokseen molekyylirakenteen muuttumatta ja tappaa herpesvirukset, jotka aiheuttavat iho-oireita.

Valkosipulilla et pääse viruksesta kokonaan eroon mutta iho-oireet saattavat lähteä vuosiksi yhdellä hoitokuurilla.

• Hopeless
        viruslääke ei ole kirjoitti:

toista parempi, niillä kaikilla on todettu kliinisissä kokeissa hyvin rajallinen teho joka vaihtelee potilaasta toiseen.

Viruslääkitys helpottaa oireita vaihtelevissa määrin noin kolmanneksella potilaista häiritsemällä viruksen *lisääntymistä*, olemassaolevaa viruskantaa ne eivät vähennä.

Hae nyt kaupasta sitä valkosipulia ja vehje jolla murskaat sen, murskaamalla valkosipulissa esiintyvän alliinin ja allinaasin hapettumistuloksena syntyy allisiinia, joka imeytyy ihmisen kudokseen molekyylirakenteen muuttumatta ja tappaa herpesvirukset, jotka aiheuttavat iho-oireita.

Valkosipulilla et pääse viruksesta kokonaan eroon mutta iho-oireet saattavat lähteä vuosiksi yhdellä hoitokuurilla.

Kuinka ma saan sen valkosipulin sit pysymaan tuol alhaalla... vaik sen murskaa ja sekottaa veteen ni ei siit niin liquid tuu et se pysyis, vai? ja voiks ma varmasti laittaa sita niin et ei sit pahene naa mun rakkulat?? koska vesi jo yksistaan kirvelee niin paljon et en haluu edes kuvitella kuin paljon se valkosipuli juttu sattuu..

• vaikutus perustuu
        Hopeless kirjoitti:

Kuinka ma saan sen valkosipulin sit pysymaan tuol alhaalla... vaik sen murskaa ja sekottaa veteen ni ei siit niin liquid tuu et se pysyis, vai? ja voiks ma varmasti laittaa sita niin et ei sit pahene naa mun rakkulat?? koska vesi jo yksistaan kirvelee niin paljon et en haluu edes kuvitella kuin paljon se valkosipuli juttu sattuu..

sen sisältämän allisiinin nopeaan imeytymiseen ihmisen kudokseen, riittää kun laappii sitä esim. kädellä tulehduspaikkaan ja pesee alueen vedellä minuutin, parin päästä.

Voit olla varma että valkosipuli kirvelee niin että takuulla tuntuu mutta kirvely häviää melko nopeasti. Itse puristin tuoreesta valkosipulin kynnestä raakaa mehua herpesrakkuloiden päälle vuonna 1996 noin viikon ajan pari kertaa päivässä ja herpes pysytteli poissa vuoteen 2005 vaikka oli siihen asti uusinut joka kuukausi yli 10 vuoden ajan.

• Hopeless
        vaikutus perustuu kirjoitti:

sen sisältämän allisiinin nopeaan imeytymiseen ihmisen kudokseen, riittää kun laappii sitä esim. kädellä tulehduspaikkaan ja pesee alueen vedellä minuutin, parin päästä.

Voit olla varma että valkosipuli kirvelee niin että takuulla tuntuu mutta kirvely häviää melko nopeasti. Itse puristin tuoreesta valkosipulin kynnestä raakaa mehua herpesrakkuloiden päälle vuonna 1996 noin viikon ajan pari kertaa päivässä ja herpes pysytteli poissa vuoteen 2005 vaikka oli siihen asti uusinut joka kuukausi yli 10 vuoden ajan.

Kuin kauan siin sit kestaa et ne rakkulat alkaa lahtee sil valkosipulilla?? ois kiva jos edes toihin paasis ens viikon puolella :(

• on niin niiden paranemiseen
        Hopeless kirjoitti:

Kuin kauan siin sit kestaa et ne rakkulat alkaa lahtee sil valkosipulilla?? ois kiva jos edes toihin paasis ens viikon puolella :(

saattaa mennä jopa viikon verran. Itselläni ekan käsittelyn aikana iho-oireet kesti yhtä kauan kuin tavallisestikin mutta kolmen viikon päästä tuli vain pari rakkulaa ja ne parani muutamassa päivässä, sen jälkeen ei näkynyt vuosiin yhtään mitään.

• Toivoton myös
        Hopeless kirjoitti:

Hopeless: Kokeilitko jo valkosipulia? Itseä vähän pelottaa kokeilla, jos se vaikka pahentaakin vaan oireita.. Jos viikonloppuun mennessä ei rakkulat/oireet ole kadoneeet, sitten kyllä kokeilen. Pakko sitäkin kokeilla kun ei näköjään mikään muu auta. :(

• Hopeless
        Toivoton myös kirjoitti:

Hopeless: Kokeilitko jo valkosipulia? Itseä vähän pelottaa kokeilla, jos se vaikka pahentaakin vaan oireita.. Jos viikonloppuun mennessä ei rakkulat/oireet ole kadoneeet, sitten kyllä kokeilen. Pakko sitäkin kokeilla kun ei näköjään mikään muu auta. :(

Kokeilin eilen sita valkosipulii 2kertaa yhteen rakkulaan..just sen takii et naan pahentaaks se sita vai ei... ihan helvetisti se kirveli, sen voin sanoo.. ei nyt viela ainakaa mitaa muutosta oo tapahtunu... taytyy tanaa viel kokeilla laittaa sita pari kertaa ja sit jos ei ala mitaa tapahtuu ni olkoo... huomenna ma meen toihin ainaki, ma en anna tan herpeksen enaa rajottaa mun elamaa.. sillakin uhalla meen toihin hikoilemaan et taa pahenee.. jos niin kay ni en ainakaa jumalaan enaa usko :) ku naa paikalliset hokee et kylla se herpes lahtee ku vaan uskot jumalaan.. paskat sanon mina! niin kauan oon nyt karsiny..
        Toivoton myos: kauan sulla olikaan ollu noi oireet?

• Toivoton myös
        Hopeless kirjoitti:

Kokeilin eilen sita valkosipulii 2kertaa yhteen rakkulaan..just sen takii et naan pahentaaks se sita vai ei... ihan helvetisti se kirveli, sen voin sanoo.. ei nyt viela ainakaa mitaa muutosta oo tapahtunu... taytyy tanaa viel kokeilla laittaa sita pari kertaa ja sit jos ei ala mitaa tapahtuu ni olkoo... huomenna ma meen toihin ainaki, ma en anna tan herpeksen enaa rajottaa mun elamaa.. sillakin uhalla meen toihin hikoilemaan et taa pahenee.. jos niin kay ni en ainakaa jumalaan enaa usko :) ku naa paikalliset hokee et kylla se herpes lahtee ku vaan uskot jumalaan.. paskat sanon mina! niin kauan oon nyt karsiny..
        Toivoton myos: kauan sulla olikaan ollu noi oireet?

Hopeless: Reilun kuukauden on mulla ollu oireet.. Välillä on parempia päiviä, välillä ihan tuskaisia! Nyt on ollut parempia päiviä, oireet olleet paljon lievenpiä kuin alkuvaiheessa. Edelleen kuitenkin alamahakipua ja kirvelyä ja niitä rakkuloita! Toivoa kuitenkin tullut, että jos kuitenkin olisin parantumassa kun oireet lievenevät.. Estolääkkeen syönnin lopetin viime viikon lopulla ja sen jälkeen onkin tullut parempi olo. Vielä kun saisi nuo rakkulat pois. Viikonloppuna voisi kokeilla sitä valkosipulia niin ei sitten töissä tarvitse valkosipulin tuoksuisena kulkea.

Hopeless: Miten laitoit sitä valkosipulivettä? Kädelläkö lääpit rakkuloihin? Onko sulla rakkuloita ulkoisesti vai ihan sisällä emättimessäkin? Kerrothan jos valkosipuli auttaa vähentämään rakkuloista.

• Hopeless
        Toivoton myös kirjoitti:

Hopeless: Reilun kuukauden on mulla ollu oireet.. Välillä on parempia päiviä, välillä ihan tuskaisia! Nyt on ollut parempia päiviä, oireet olleet paljon lievenpiä kuin alkuvaiheessa. Edelleen kuitenkin alamahakipua ja kirvelyä ja niitä rakkuloita! Toivoa kuitenkin tullut, että jos kuitenkin olisin parantumassa kun oireet lievenevät.. Estolääkkeen syönnin lopetin viime viikon lopulla ja sen jälkeen onkin tullut parempi olo. Vielä kun saisi nuo rakkulat pois. Viikonloppuna voisi kokeilla sitä valkosipulia niin ei sitten töissä tarvitse valkosipulin tuoksuisena kulkea.

Hopeless: Miten laitoit sitä valkosipulivettä? Kädelläkö lääpit rakkuloihin? Onko sulla rakkuloita ulkoisesti vai ihan sisällä emättimessäkin? Kerrothan jos valkosipuli auttaa vähentämään rakkuloista.

Meni sit tyopaikka alta tan herpeksen takii ku oon ollu niin paljon poissa.. Tosi kiva taa tauti on pilannu mun koko elaman.. eiku vaa matkalaukkua pakkaamaan ja suunta kohti suomee.. voi helvetin helvetti :(

Toivoton myos: ma puristin suoraa sita valkosipulimehuu siit kynnesta.. mut en oo enaa kyl kokeillu, vaan sen yhden paivan..
        mut millaa ei oo enaa valii.. taa tauti pilas mun unelmat elaa tas maassa, nytpa joudun tulee suomee sit..

• otan osaa
        Hopeless kirjoitti:

Meni sit tyopaikka alta tan herpeksen takii ku oon ollu niin paljon poissa.. Tosi kiva taa tauti on pilannu mun koko elaman.. eiku vaa matkalaukkua pakkaamaan ja suunta kohti suomee.. voi helvetin helvetti :(

Toivoton myos: ma puristin suoraa sita valkosipulimehuu siit kynnesta.. mut en oo enaa kyl kokeillu, vaan sen yhden paivan..
        mut millaa ei oo enaa valii.. taa tauti pilas mun unelmat elaa tas maassa, nytpa joudun tulee suomee sit..

Toivottavasti saat pian töitä jostakin, vaikka Suomesta. Jos sulla on jonkin verran rahaa, alkaisin sinuna etsiä hoitoa tuohon vaivaan. Mikset usko mua ja mene sinne akuun? Ja sitten ne puhdistuskuurit päälle. (Laitoin jo sulle tästä aiemmin.) Soita ainakin jollekin taitavalle ja kokeneelle hoitajalle ja kysy, voisko se mahd. auttaa. Olen kuullut myös, että joillakin on myös homeopatia auttanut paljon. Itse en saanut siitä herpekseen apua, yhteen toiseen ongelmaan kylläkin. Mutta tää toinen juttu teki musta käytännössä oireettoman. Pitkällä aikavälillä, aloitin hoidot 2003 ja vuoden verran on jo ollut tosi hyvä.

Itse en ottaisi rahojani takaisin jos pitäisi ottaa myös se tauti, on se sen verran ikävä. Koeta kestää! Kyllä se aurinki vielä joskus paistelee.

• Mine
        mutta edelleen kirjoitti:

Lukekaa tuo mun tarina "oikeesti eroon herpeksestä". On niin pitkä juttu, etten jaksa enää kirjoittaa. Idea on nimenomaan se, miksi se virus jyllää just tietyssä alapäässä. Eihän se kaikilla aktivoidu kovinkaan usein. Täytyyhän siihen joku syy olla ja mulla se ainakin oli se kuuluisa Lima. Jostain luin sellaisenkin teorian, että elimistö puhdistaisi itseään eri tavoilla, esim. ihon, keuhkojen ja nenän kautta sekä naisilla sukupuolielinten kautta. Jos elimistö on täynnä jotain töhkää, niin jotenkinhan se on saatava ulos. Tämä kuulostaa ihan ufolta, tiedän, mutta tämä on monen vuoden tukailujen tulos. Olen lukenut myös aika paljon kiinalaista lääketiedettä (omaksi ilokseni)ja kaikkea muuta mahdollista, jonka länsimainen lääketiede lukee osastoon "roskaa". Mutta apu on löytynyt, toistaiseksi ei ole tullut vastaan vaivaa, johon ei jostakin ole jotain vippaskonstia löytynyt. Tietty sekin tulee vielä vastaan, ei akukaan kaikkeen pysty. Ja huom, en kiistä missään nimessä, ettei lääkkeet tehoaisi virukseen, vaan olen pohtinut sitä, MIKSI se virus on niin ärhäkkä.

Iho- (ja sukupuolitauti-)lääkärin lapsena minuun on istutettu hyvin syvälle ajatus, että luostaistuotteet ja vaihtoehtoislääketieteet ovat "huuhaata". Olet varmasti kuullut asiasta itsekin. En väitä, etteikö tauti olisi tullut paremmaksi noilla hoitokeinoillasi, mutta arvelen, että suurin syy miksi rakkuloita ei enää tule niin paljoa löytyy enemmän henkiseltä puolelta. Luotaishoitojen teho perustuu nimenomaan ihmisten uskoon! Kun uskoo parantuvansa, stressi vähenee ja (erityisesti herpeksen tapauksessa) täten myös terveys kohenee. Uskoisin, että sinulla akupunktion ja tämän jonkin kehoa puhdistavan tuotteen kautta myös toivo ja sitä myöten ehkä elämänlaatu kasvoi -> sinusta tuli tyytyväisempi -> vähemmän stressiä -> vähemmän herpestä aiheuttavia tekijöitä. Herpeksen kanssa suuri ongelma lienee se, että tauti provosoituu stressistä, mutta puhjetessaan se itse aiheuttaa stressiä lisää, ainakin omassa tapauksessani. Eräs lääkäri totesikin minulle kun tauti todettiin, että nyt pitää oppia löytämään iloa pienistä asioista, nauttimaan ja elämään kaikin puolin stressitön elämä.
        Varoittaisin vielä miettimään tarkasti luotaistuotteiden käyttöä, sukulainen kävi lähellä kuolemaa luostaistuotteiden käytön takia :/ Mukana oli tullut kehoon jotakin vaarallisia syöpäläisiä, mitkä onneksi ehdittiin todeta ajoissa kun sukulaiseni alkoi olla melko heikossa kunnossa.

• Toivoton myös
        Hopeless kirjoitti:

Hopeless: Ikävä kuulla työpaikan menetyksestä herpeksen takia. :( Yritä jaksella, haleja. Mitä sulle kuuluu, onko edelleen rakkuloita/oireita? Ootko jo Suomessa? Jos on edelleen rakkuloita, kannattaa käydä Suomessa juttelemassa lääkärin kanssa. Ihan varmasti saat apua ja rakkulatkin lähtevät. Sitten vaan uuden työpaikan etsimiseen ja toivottavasti saat paremman paikan kuin entinen työpaikkasi (aina täytyy jaksaa ajatella positiivisesti).

Nyt tuntuu kamalalta sun takia hehkuttaa omaa oloani mutta kirjoitan silti, jos kirjoituksestani olisi joillekin herpeksestä kärsiville apua. Lääkärissä siis käyty juttelemassa. Enää on vain 2-3 toosi pientä rakkulaa näkyvillä (juuri ja juuri ne näkee) ja oireita ei enää juuri ollenkaan. Sain lisäksi Famvir-nimisen estolääkityksen jota syön aluksi pari viikkoa, että loputkin vähäiset oireet/rakkulat lähtevät. Sitten jatkossa otan kuurin jos alkaa oireilla. Eli kerrankin mulla on toiveikas olo, kohta on ensioireet kukistettu. :) Ja toivottavasti ei kovin nopeaa uusisi. Mun kohdalla ensioireet vain näyttivät kestävän näin kauan (eli nyt jo kestäneet reilun kuukauden), ei siis vieläkään kaikki oireet kadonneet mutta ei pitäisi enää mennä kuin viikko, enintään pari. Sen jaksan vielä odotella.

• Hopeless
        Toivoton myös kirjoitti:

Hopeless: Ikävä kuulla työpaikan menetyksestä herpeksen takia. :( Yritä jaksella, haleja. Mitä sulle kuuluu, onko edelleen rakkuloita/oireita? Ootko jo Suomessa? Jos on edelleen rakkuloita, kannattaa käydä Suomessa juttelemassa lääkärin kanssa. Ihan varmasti saat apua ja rakkulatkin lähtevät. Sitten vaan uuden työpaikan etsimiseen ja toivottavasti saat paremman paikan kuin entinen työpaikkasi (aina täytyy jaksaa ajatella positiivisesti).

Nyt tuntuu kamalalta sun takia hehkuttaa omaa oloani mutta kirjoitan silti, jos kirjoituksestani olisi joillekin herpeksestä kärsiville apua. Lääkärissä siis käyty juttelemassa. Enää on vain 2-3 toosi pientä rakkulaa näkyvillä (juuri ja juuri ne näkee) ja oireita ei enää juuri ollenkaan. Sain lisäksi Famvir-nimisen estolääkityksen jota syön aluksi pari viikkoa, että loputkin vähäiset oireet/rakkulat lähtevät. Sitten jatkossa otan kuurin jos alkaa oireilla. Eli kerrankin mulla on toiveikas olo, kohta on ensioireet kukistettu. :) Ja toivottavasti ei kovin nopeaa uusisi. Mun kohdalla ensioireet vain näyttivät kestävän näin kauan (eli nyt jo kestäneet reilun kuukauden), ei siis vieläkään kaikki oireet kadonneet mutta ei pitäisi enää mennä kuin viikko, enintään pari. Sen jaksan vielä odotella.

Toivoton myos: Kylla taalla viel ollaan herpeksen kouris... niin turhauttavaa :( mul on edelleen niit ihme haavaumii... laakari sano taalla et koko uransa aikana ei oo nahny yhta sitkeeta herpesta, ku oireet on nyt kestany yli kuukauden.. se sano et tod. nak. tulee uusii suomessakin aika usein.. hyva ku nyt paasis edes tasta ekasta vaiheesta!
        se laakari ihmetteli et ku oon jo reilu 2vk syony valtrexii 3paivas et ei silti oo parantunu..mul on haavaumii siin valilihan vieressa, ja se laakari sano et ne on kylla tosi pahat.. ja niin onki, ne on ihan kunnolla kuopalla siin ihos ni voit kuvitella.. laakari sano et mul taytyy olla tosi huono vastustuskyky kaikelle... pitaa kuulemma suomes menna immunologo:lle (en tieda mika suomeks) mut jollekki spesialistille...
        se laakari laitto tanaan jotain sinista litkuu tonne rakkuloihin, nyt on paikat sit sinisena.. en tieda mita se oli mut ei pissa kirvele.. taytyy soittaa ja kysyy silt laakarilt ja menna apteekkii ostaa.. Mut must tuntuu et seki on vaa sellast et se helpottaa kipuja mut ei se tata paranna.. mun pitaa viikon paast menna suomes paivystyksee valittomasti..
        Mul on levinny taa tulehdus ilmeisesti aika pahasti, mul nimittain alavatsas kokoajan pienta vaivaa.. vahan ku kuukautiskipuja..siel taytyy olla joku paha tulehdus ku sattuu...ne ei oo voinu tehda mulle gynekologista tutkimust koko aikana ku on ollu niin arkana paikat :( mua pelottaa ihan hirveesti ku lentomatkatki on niin pitkat et miten selviin tan kans suomee asti.. ja pelottaa et taa ehtii viikos viel pahentuu niin paljon et se vaikuttaa tulevaisuuteen.. jos taa aktiivivaihe ei paranekaa koskaa.. tai jos en ikina voi harrastaa seksii.. tai jos en voi saada lapsii tan takii :( pelottaa....

Hyva et sa sentaan oot paassy jo pahimman yli... tsemppia sulle... toivottavasti maki voin viel joskus hehkuttaa et rakkulat on melkee havinny...

• Mine
        Hopeless kirjoitti:

Toivoton myos: Kylla taalla viel ollaan herpeksen kouris... niin turhauttavaa :( mul on edelleen niit ihme haavaumii... laakari sano taalla et koko uransa aikana ei oo nahny yhta sitkeeta herpesta, ku oireet on nyt kestany yli kuukauden.. se sano et tod. nak. tulee uusii suomessakin aika usein.. hyva ku nyt paasis edes tasta ekasta vaiheesta!
        se laakari ihmetteli et ku oon jo reilu 2vk syony valtrexii 3paivas et ei silti oo parantunu..mul on haavaumii siin valilihan vieressa, ja se laakari sano et ne on kylla tosi pahat.. ja niin onki, ne on ihan kunnolla kuopalla siin ihos ni voit kuvitella.. laakari sano et mul taytyy olla tosi huono vastustuskyky kaikelle... pitaa kuulemma suomes menna immunologo:lle (en tieda mika suomeks) mut jollekki spesialistille...
        se laakari laitto tanaan jotain sinista litkuu tonne rakkuloihin, nyt on paikat sit sinisena.. en tieda mita se oli mut ei pissa kirvele.. taytyy soittaa ja kysyy silt laakarilt ja menna apteekkii ostaa.. Mut must tuntuu et seki on vaa sellast et se helpottaa kipuja mut ei se tata paranna.. mun pitaa viikon paast menna suomes paivystyksee valittomasti..
        Mul on levinny taa tulehdus ilmeisesti aika pahasti, mul nimittain alavatsas kokoajan pienta vaivaa.. vahan ku kuukautiskipuja..siel taytyy olla joku paha tulehdus ku sattuu...ne ei oo voinu tehda mulle gynekologista tutkimust koko aikana ku on ollu niin arkana paikat :( mua pelottaa ihan hirveesti ku lentomatkatki on niin pitkat et miten selviin tan kans suomee asti.. ja pelottaa et taa ehtii viikos viel pahentuu niin paljon et se vaikuttaa tulevaisuuteen.. jos taa aktiivivaihe ei paranekaa koskaa.. tai jos en ikina voi harrastaa seksii.. tai jos en voi saada lapsii tan takii :( pelottaa....

Hyva et sa sentaan oot paassy jo pahimman yli... tsemppia sulle... toivottavasti maki voin viel joskus hehkuttaa et rakkulat on melkee havinny...

Immunologi löytyy ainakin täältä meiltä päin keskussairaalasta.
        Ja oliskohan metyleenisineä ollut tuo sininen litku. En tarkalleen tiedä kuinka se vaikuttaa, mutta sitä käytetään ainakin joissakin mikroskooppitutkimuksissa todentamaan tauti ja oma äitini laittoi sitä joskus aikoinaan minulle varpaaseen kun siitä oli lähtenyt kynsi vamman seurauksena, eli kai sille jokin hoivaava vaikutuskin lienee. Värjää paikat pahasti, ja jos sattuu vaikka lattialle tippumaan niin ei ole lähdössä pois millään ;o Jos tuo oloasi kuitenkin helpottaa, niin sitäkin varmaan voi saada reseptillä?

• joopa joo
        Mine kirjoitti:

Iho- (ja sukupuolitauti-)lääkärin lapsena minuun on istutettu hyvin syvälle ajatus, että luostaistuotteet ja vaihtoehtoislääketieteet ovat "huuhaata". Olet varmasti kuullut asiasta itsekin. En väitä, etteikö tauti olisi tullut paremmaksi noilla hoitokeinoillasi, mutta arvelen, että suurin syy miksi rakkuloita ei enää tule niin paljoa löytyy enemmän henkiseltä puolelta. Luotaishoitojen teho perustuu nimenomaan ihmisten uskoon! Kun uskoo parantuvansa, stressi vähenee ja (erityisesti herpeksen tapauksessa) täten myös terveys kohenee. Uskoisin, että sinulla akupunktion ja tämän jonkin kehoa puhdistavan tuotteen kautta myös toivo ja sitä myöten ehkä elämänlaatu kasvoi -> sinusta tuli tyytyväisempi -> vähemmän stressiä -> vähemmän herpestä aiheuttavia tekijöitä. Herpeksen kanssa suuri ongelma lienee se, että tauti provosoituu stressistä, mutta puhjetessaan se itse aiheuttaa stressiä lisää, ainakin omassa tapauksessani. Eräs lääkäri totesikin minulle kun tauti todettiin, että nyt pitää oppia löytämään iloa pienistä asioista, nauttimaan ja elämään kaikin puolin stressitön elämä.
        Varoittaisin vielä miettimään tarkasti luotaistuotteiden käyttöä, sukulainen kävi lähellä kuolemaa luostaistuotteiden käytön takia :/ Mukana oli tullut kehoon jotakin vaarallisia syöpäläisiä, mitkä onneksi ehdittiin todeta ajoissa kun sukulaiseni alkoi olla melko heikossa kunnossa.

Noita juttuja olen kuullut/lukenut jo ihan tarpeeksi. Ymmärrän, että jos sinut on aivopesty yhteen totuuteen, niin et voi uskoa, että muita totuuksia on olemassa. Kuinka voit tosissasi väittää, että tuhansia vuosia vanha lääketiede, jonka koulutuskin kestää vuosia, on täysin huuhtaata? Olen saanut hoidosta niin moneen vaivaan todellista apua, että sinun järkipuheesi eivät minua oikein vakuuta. Kaikki ei voi olla sattumaa ja lumevaikutusta, kuten teille ilmeisesti uskotellaan. En toki tarkoita, että ns. länsimainen lääketiede olisi huono, vaan mielestäni nämä molemmat yhdistämällä saataisiin todella hyviä tuloksia, molemmissa on hyvät puolensa.
        Luontaistuotteisiin suhtaudun itsekin kriittisesti, mutta kas kummaa, tuntui ko aine tehoavan. Käsittääkseni se perustuu yrtteihin, jotka kiihdyttävät mm. maksan ja munuaisten toimintaa. JOka tapauksessa kuuria käytetään SUomessa tietääkseni paljon, joten tuskin kovin vaarallisesta aineesta on kyse. EIkä sitä käytetä kovin pitkiä aikoja kerrallaan, ja vain 2-3 kuuria vuodessa, joten minun on vaikea kuvitella tuotteen olevan kovin vaarallinen.
        Entäs sitten stressi? Sitä on riittänyt kyllä ihan viime päiviin asti, aivan kuten ennenkin. Joten stressin helpottuminen ei voi olla selitys.

Ja lopuksi: Kuinka voin uskoa herpeksen paranemiseen, kun en edes sitä alkanut alunperin hoitamaan? Hain apua aivan toiseen vaivaan ja tämä herpeksen paranemishuomio tuli vasta 1-2 kuukauden kuluttua 1. kuurista, jonka olin ottanut. Kun huomasin vaikutuksen, jatkoin kuureja tasaisin väliajoin ja paraneminen jatkui. (Aloitin hoidot 2003) Akupunktiossa olin käynyt muiden vaivojen takia jo aiemmin.
        Seuraavaksi väität minun olevan joku huuhaatyyppi, joka on täysin höyrähtänyt. Mielestäni olen täysin normaali Suomen kansalainen, enkä edes tyhmimmästä päästä. KOulutukseni on akateeminen ja maailmankuvani tieteellinen. Myös itselleni oli syvä järkytys kun huomasin akupunkion toimivan, maailmankuvani suorastaan pirstaloitui ja juuri siksi olen hakenut lukemalla lisätietoa asiasta. Nyt olen kumminkin ymmärtänyt, että kiinalainen lääketiede perustuu ihmisen vastustuskyvyn lisäämiseen, se pohtii mm. sitä, miksi joku pöpö pääsee iskemään, kun länsimainen lääketiede etsii syyllistä, sitä pöpöä.

Syy, miksi kirjoitin tänne oli todellakin se, että toivon ihmisten saavan tästä apua ja toisekseen, että viesti menisi perille myös länsimaiseen lääketieteen puolelle. Ehkä tätä asiaa tutkimalla löytyisi uusia hoitomuotoja taudin aisoissa pitämiseen.

Ja aivan lopuksi: toivoisin, että kaikkia vaihtoehtoishoitoihin laskettavia hoitoja ei automaattisesti pidettäisi huuhaana, mukaan mahtuu myös hyviä ja turvallisia menetelmiä. Jos luontaistuotteiden kanssa on ollut ongelmia, ei tarvitse tuomita koko kenttää.

• Mine
        joopa joo kirjoitti:

Noita juttuja olen kuullut/lukenut jo ihan tarpeeksi. Ymmärrän, että jos sinut on aivopesty yhteen totuuteen, niin et voi uskoa, että muita totuuksia on olemassa. Kuinka voit tosissasi väittää, että tuhansia vuosia vanha lääketiede, jonka koulutuskin kestää vuosia, on täysin huuhtaata? Olen saanut hoidosta niin moneen vaivaan todellista apua, että sinun järkipuheesi eivät minua oikein vakuuta. Kaikki ei voi olla sattumaa ja lumevaikutusta, kuten teille ilmeisesti uskotellaan. En toki tarkoita, että ns. länsimainen lääketiede olisi huono, vaan mielestäni nämä molemmat yhdistämällä saataisiin todella hyviä tuloksia, molemmissa on hyvät puolensa.
        Luontaistuotteisiin suhtaudun itsekin kriittisesti, mutta kas kummaa, tuntui ko aine tehoavan. Käsittääkseni se perustuu yrtteihin, jotka kiihdyttävät mm. maksan ja munuaisten toimintaa. JOka tapauksessa kuuria käytetään SUomessa tietääkseni paljon, joten tuskin kovin vaarallisesta aineesta on kyse. EIkä sitä käytetä kovin pitkiä aikoja kerrallaan, ja vain 2-3 kuuria vuodessa, joten minun on vaikea kuvitella tuotteen olevan kovin vaarallinen.
        Entäs sitten stressi? Sitä on riittänyt kyllä ihan viime päiviin asti, aivan kuten ennenkin. Joten stressin helpottuminen ei voi olla selitys.

Ja lopuksi: Kuinka voin uskoa herpeksen paranemiseen, kun en edes sitä alkanut alunperin hoitamaan? Hain apua aivan toiseen vaivaan ja tämä herpeksen paranemishuomio tuli vasta 1-2 kuukauden kuluttua 1. kuurista, jonka olin ottanut. Kun huomasin vaikutuksen, jatkoin kuureja tasaisin väliajoin ja paraneminen jatkui. (Aloitin hoidot 2003) Akupunktiossa olin käynyt muiden vaivojen takia jo aiemmin.
        Seuraavaksi väität minun olevan joku huuhaatyyppi, joka on täysin höyrähtänyt. Mielestäni olen täysin normaali Suomen kansalainen, enkä edes tyhmimmästä päästä. KOulutukseni on akateeminen ja maailmankuvani tieteellinen. Myös itselleni oli syvä järkytys kun huomasin akupunkion toimivan, maailmankuvani suorastaan pirstaloitui ja juuri siksi olen hakenut lukemalla lisätietoa asiasta. Nyt olen kumminkin ymmärtänyt, että kiinalainen lääketiede perustuu ihmisen vastustuskyvyn lisäämiseen, se pohtii mm. sitä, miksi joku pöpö pääsee iskemään, kun länsimainen lääketiede etsii syyllistä, sitä pöpöä.

Syy, miksi kirjoitin tänne oli todellakin se, että toivon ihmisten saavan tästä apua ja toisekseen, että viesti menisi perille myös länsimaiseen lääketieteen puolelle. Ehkä tätä asiaa tutkimalla löytyisi uusia hoitomuotoja taudin aisoissa pitämiseen.

Ja aivan lopuksi: toivoisin, että kaikkia vaihtoehtoishoitoihin laskettavia hoitoja ei automaattisesti pidettäisi huuhaana, mukaan mahtuu myös hyviä ja turvallisia menetelmiä. Jos luontaistuotteiden kanssa on ollut ongelmia, ei tarvitse tuomita koko kenttää.

En nyt millään ehdi ja jaksa käydä vastailemaan noihin kysymyksiin, mutta monet niistäkin silkkaa humpuukia ja selitettävissä. Se mitä sitten odotitkin parantuvan ei tarvitse liittyä herpekseen mitenkään, mielialasi voi silti muuttua, siihen vaikuttaa niin monet tekijät. Argh.
        Akupunktio noin yleensä käsittääkseni lievittää jossakin määrin stressiä, vaikka et sitä noin konkreettisesti tuntisikaan niin varmasti on vähentynyt!

• tautejasi
        Mine kirjoitti:

En nyt millään ehdi ja jaksa käydä vastailemaan noihin kysymyksiin, mutta monet niistäkin silkkaa humpuukia ja selitettävissä. Se mitä sitten odotitkin parantuvan ei tarvitse liittyä herpekseen mitenkään, mielialasi voi silti muuttua, siihen vaikuttaa niin monet tekijät. Argh.
        Akupunktio noin yleensä käsittääkseni lievittää jossakin määrin stressiä, vaikka et sitä noin konkreettisesti tuntisikaan niin varmasti on vähentynyt!

jos et kerran usko. Omapa on asiasi. Itse aion käyttää jatkossakin hoitajani palveluita, koska olen hoidot hyväksi havainnut. Toki tietenkin aion käydä tarvittaessa myös ns. länsimaisen lääketieteen edustajilla, en toki väitä, että lääkärit eivät tietäisi mitään, päin vastoin, kunnioitan paljon myös lääkärien tietämystä ja ammattitaitoa. Kaikkia asioita ihmisestä ei kuitenkaan ole vielä saatu selville, eikä varmasti koskaan saadakaan. Siksi kehoittaisin sinua suhtautumaan avoimemmin myös sellaisiin asioihin, joita ei tieteellisesti ole todistettu. Kaikki ei ole aivan niin yksiselitteistä, kuin tunnut ajattelevan. Miten muuten voit todistaa väitteeni humpuukiksi? Tietääkseni et yhtään sen paremmin, kuin en minäkään niitä todeksi (sinun mielestäsi). Käsittääkseni olen ainoa ihminen, joka tässä kropassa nämä asiat on kokenut.

Sen verran vielä viestiisi, että olet ilmeisesti hyvin lukenut lääkärilehtiä, kun TIEDÄT, että akupunktio lievittää vain stressiä. SItäkin se toki tekee (onneksi, kätevä apu siihenkin!), mutta tutustuppas ensin vähän enemmän aiheeseen, ennen kuin tulet minulle tuollaisia laukomaan. Voit aloittaa Kiinalaisen lääketieteen itsehoito-oppaasta (hyvä perusteos, vaikkakaan kukaan ei itseään pelkästään sen perusteella osaa hoitaa) ja jatkaa opuksella Lohikäärmeen lääketiede. Siinä sivussa lue muutama opus vyöhyketerapiasta (löytyy monia hyviä suomenkielisiä, antaa jonkin verran perspektiiviä myös akupunktion ymmärtämiseen) ja käy hoidattamassa jotain vaivaasi pätevällä akupunkitohoitajalla. Kaiken tämän jälkeen voit tulla kertomaan minulle sitten akupunktiosta ja siitä, kuinka se on VAIN stressiä lievittävä hoito. Toisin sanoen, jos et sitä vielä ymmärtänyt , et tiedä asiasta YHTIKÄS MITÄÄN, joten älä "piipitä" vastaan. Perehdy asiaan, ja viisastele sitten! Ja jos todellakin uskot tässä kohdenlääkäreitä yms. asian "asiantuntijoita", valitettava tosiasia taitaa olla, etteivät myöskään nämä asiantuntijat tiedä asiasta juuri sinua enempää.

• olet typerä
        auttaa kirjoitti:

Joo, hienoa, taas joku tuomiopäivän idiootti, joka on lukenut netistä että joku on joskus saanut herpeksestä aivokalvon tulehduksen, eikä tarkista sen enempää. Suurimman osan, eli lähes kaikki, noista erittäin harvinaisista tapauksista on aiheuttanut huuliherpes, heikentyneen puolustuskyvyn takia. Mutta kun herpes on lähes kaikilla... Siis hsv2 20% ja 80% hsv 1, niin montako tiedät, ketkä ovat kuolleet? Mä olen tuntenut jengiä paljon, ja herpes ei ole harvinainen, mutta kenenkään en ole tiennyt kuolleen tai joutuneen sairaalaan. Promille olisi jo tuhatta vuodessa. Onko näkynyt epidemia otsikoissa? Eipä ole ei... Lopeta asiaton hysterian lietsominen heti ja lopeta netissä roikkuminen, täällä on paljon enemmän paskatietoa, kun asiaa.

Joten herpes voi erittäin, erittäin pienellä todennäköisyydellä olla vaarallinen, ja estolääkitystä siihen ei tarvita lähelläkään aina. Tämmöisissä ikävissä ja vakavissa tapauksissa tietty. Nekin kyllä parissa vuodessa lievenee yleensä. Rakkulat erittäin harvoin leviävät "vaikka kuinka suurelle alueelle".
        Älä leiki lääkäriä kun et sellainen ole.

• sekoita veteen

ja laapi sitä kädellä tulehdusalueelle, tappaa sekä virukset, että bakteerit. 2-6 kertaa päivässä kunnes oireet häviävät.

• valitettavasti

TAPA herpes-virusta! Sen kun kerran on saanut elimistöönsä niin mikään sitä EI todellakaan poista/tapa.
        Tavallaan turhan toivon, väärän tiedon antamista tuollainen.

• tuottama
        valitettavasti kirjoitti:

TAPA herpes-virusta! Sen kun kerran on saanut elimistöönsä niin mikään sitä EI todellakaan poista/tapa.

allisiini todellakin *tappaa* tehokkaasti HSV1 ja 2 kannan viruksia monien muiden virusten ohella sekä myös bakteereja.

Valkosipulikäsittelyllä voi vähentää elimistön viruskuormitusta siinä määrin että oireet katoavat mutta kokonaan sillä ei viruksen lisääntymismekanismia voi kehosta hävittää.

• muutama linkki aiheesta,

laittakaa nämä muistiin ettei tarvitse aina etsiä näitä uudestaan.

Valkosipulin tuottaman allisiinin on todettu tappavan HSV1 ja 2 virukset in vitro, eli koeputkessa.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=1470664&dopt=Abstract

Allisiinin on todettu imeytyvän ihmisen kudokseen hyvin nopeasti, ja mikä tärkeintä, molekyylirakenteen muuttumatta.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=10631291&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Tämä tarkoittaa sitä että valkosipulimehun sively herpeksen esiintymisalueelle tappaa kehossa vaeltavat virukset, jotka aiheuttavat iho-oireita.

Menetelmä on jopa tutkittu, hyväksi havaittu ja patentoitu.

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PALL&p=1&u=/netahtml/PTO/srchnum.htm&r=1&f=G&l=50&s1=4,795,636.PN.&OS=PN/4,795,636&RS=PN/4,795,636

• tietää kaikki

Ideanahan onkin, millä ne oireet sais pois.

• kotirouvanen
        tietää kaikki kirjoitti:

Ideanahan onkin, millä ne oireet sais pois.

Mulla aikoinaan sama ongelma, superpitkä herpestuska. 2 kuukautta putkeen olin saikulla kun oli niin paha herpes, olin jopa tiputuksessa :( Tämä tapahtui -06. Kun hieman sai sairaalareissun jälkeen voimia takas, niin päätin kokeilla valkosipulikuuria. Otin aamuin illoin valkosipulia suun kautta ja 4 kertaa päivässä sivelin mehua rakkuloille. Nyt herpes, joka ennen uusiutui joka kuukausi, on ollut poissa!

Murskasin KIINALAISTA valkosipulia oliiviöljyyn ja anooin muhia jääkaapissa yön. Aamulla aloitin alapääsivelyt.

Kiinalainen valkkari on vahvempaa kuin suomalainen.

Myös hiilariton ruokavalio on todettu auttavan.

Kiitos valkosipulille, pelasti mun elämän!

• 13+8

Tässäpä olikin rajut oireet. Onneksi itsellä ei ensimmäinen kerta tullut ulkomaanmatkalla vaan kotona lomalla ollessa. Tossa juuri toisessa ketjussa kerroinkin että olen syönyt lysiiniä jatkuvasti, ja pitänyt herpeksen kai sillä poissa. Jotenkin melkein joka päivä tuntuu pientä kihelmöintiä alapäässä, mutta vain vähän aikaa. En tiedä jos vetäisi parin päivän ajan valkosipulit alapäähän, vaikkei rakkuloita ole, ja lopettaisi lysiinin.

Kysyin myös tätä tossa aiemmassa ketjussa, mutta kysyn myös tässä, jos tätä lukee eri ihmiset. Mihin tahansa mulle tai lapsille tulee minkäänlaista kutitusta tai näppylä pelkään herpeksen tarttuneen siihen. Esim kosteista pyyhkeistä tms. Suuri pelkoni on, kun pesen alapäätäni. Pesen nykyään kumihanskoilla, koska pelkään että se kuitenkiin voi tarttua sieltä sormiini. Onko kellään tarttunut? Se jokapäiväinen pieni kihelmöintihän mullakin voi johtua noista kumihanskoista, mutten uskalla pestä ilman niitä.

• Ellenlotte

Itsekin olin tartunnan jälkeisinä alkuaikoina melkein vainoharhainen, että tarttuuko se käsiin ja siirtyy silmään tms., pesin aina kädet alusvaatteiden vaihdon yhteydessä jne. Mutta itse ainakin, kun pesen alapääni ( saippualla tai vedellä) pesen vain kädet samalla sen jälkeen saippualla, eikä se nyt varmasti tartu heti johonkin. Kunhan käsiä pesee, niin tuskin se tarttuu. Et kai sinäkään aio loppuelämääsi kumihanskat kädessä peseytyä? :) Kun herpes oireilee - nykyään tooooodella harvoin- olen hygienian kanssa tosi tarkka ja pesen käsiä paljon enemmän, mutta muuten en kyllä liikoja murehdi. Ei koko elämää voi pyörittää herpeksen ympärille :)
        Ja ei oo siis tarttunut mihinkään muualle tuolta alapäästäni.

• 23
        Ellenlotte kirjoitti:

Itsekin olin tartunnan jälkeisinä alkuaikoina melkein vainoharhainen, että tarttuuko se käsiin ja siirtyy silmään tms., pesin aina kädet alusvaatteiden vaihdon yhteydessä jne. Mutta itse ainakin, kun pesen alapääni ( saippualla tai vedellä) pesen vain kädet samalla sen jälkeen saippualla, eikä se nyt varmasti tartu heti johonkin. Kunhan käsiä pesee, niin tuskin se tarttuu. Et kai sinäkään aio loppuelämääsi kumihanskat kädessä peseytyä? :) Kun herpes oireilee - nykyään tooooodella harvoin- olen hygienian kanssa tosi tarkka ja pesen käsiä paljon enemmän, mutta muuten en kyllä liikoja murehdi. Ei koko elämää voi pyörittää herpeksen ympärille :)
        Ja ei oo siis tarttunut mihinkään muualle tuolta alapäästäni.

Kiitti rauhoittavasta vastauksesta. Joo en tiedä millon uskallan jättää kumihanskat pois. Tiedän etten voi käyttää niitä lopuelämääni :) Tää on mulla vaan niin uus juttu, että oon ihan jokaisesta näppylästä ja itikanpuremasta aivan hermona. Katsotaan kun aikaa kuluu, niin ehkä ne kumihanskatkin jää pois :)

• hsv2 dude
    • RiittaLiisa50

Minä olen jo vuosia käyttänyt Vectaviriä alapään herpekseen. Laitan sitä heti kun alkaa tuntumaan, että nyt tulee. Eli tuntuu pientä kipua. Menee vectavirillä vain muutama päivä ja se on ohi.

Minulla on Vectaviriä aina käsilaukussa ja mukana matkoilla. Olen sillaiten pärjännyt.

Kantsii kokeilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      204
      1682
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67