Olipa tuossa kuluneen viikon loppupuolella joutoaikaa ja alkoi tekemään mieli muikkukukkoa, joten päätin lähteä hakeman, kun en viitsinyt ryhtyä itse leipomaankaan, muikutkin vielä jossain jään alla.
Kuopioon siis tietenkin, minnepä muuallekaan. Loppuviikoksi oli luvassa huonoa ajokeliäkin, joten jo senkin vuoksi teki mieli lähteä ajelulle. Tällä kertaa ajokkinakin oli toinen auto, missä ei ollut mitään ylimääräistä painoa ja tankin saattoi lutkuttaa täyteen.
En viitsinyt ajaa kovin suuria ylinopeuksiakaan, jotta ei yhdelle kalakukolle vallan mahdotonta kilohintaa tulisi. Vähän ennen Kuivaniemeä taakseni ilmaantui C5 sitikka ja siinä 60:n alueella tuli melkein puskuriin kiinni, vaikka ajoin 70 km/h. Siinä se sitten roikkui takana kilometritolkulla, vaikka ohituspaikkoja olisi ollut, meni sitten viimein ohi joskus Olhavan jälkeen.
Seuraavana takana oli roikkumassa V70 Volvo ja jonkin aikaa puskurissa hiillostettuaan meni ohi sekin. Olin ajanut koko ajan 80:n alueella n. 90 km/h, tai hiukan yli. Iin suoralla kumpaakaan ei erottanut enää edellä, olivat sen verran kaukana jo. No, Iissä on ne kaksi tulppaa, kukahan hölmö nekin on suunnitellut? Ne kaksi kiertoliittymää siis. Toisessa ympyrässä tavoitin sitten ne molemmat ohitseni ajaneet. Siinä olivat peräkkäin raskaan ajoneuvon ja parin henkilöauton takana.
Tultiin leveäkaistatien alkuun ja siinähän alkaa satasen rajoitus. Eivät ne lähteneet siinä sitä rekkaa ohittamaan, vaan minäpä lähdin. Ohitin aluksi kaikki ne henkilöautot kerralla (joku taisi töötätäkin, miksi ihmeessä?) ja jäin hetkeksi rekan taakse. Siihen oli jätetty just sopivasti turvaväliäkin, n. 8 m. Olin siinä alle 5 sekuntia ja polkaisin sitten rekastakin ohi. Muut eivät tulleet, vaikka tilaa ja näkyvyyttä olisi ollut.
Olin jo kaukana, kun peilistä näin sen Volvon ohittavan sitä rekkaa, tunnistin sen siitä suksiboxista. Volvoa tuotiin lujaa, mikähän sillekin tuli? Ohittelin kuitenkin hitaampia jatkuvasti ja Volvo taisi jumittua niiden taakse, sillä en nähnyt sitä enää koskaan, en edes moottoritiellä.
Oulusta lähdin Kajaanin suuntaan, sillä en viitsinyt lähteä niille tylsille 80:n teille. Utajärven jälkeen on sentään satasen alueitakin.
Siellä oli muuten kummallisesti asfaltin halkeamiin valutettu piki noussut pois uristaan.
Kajaanin jälkeen hiukan ennen nopeusnäyttötaulua on vasemmalla pieni kahvila, jossa poikkesin kupillisen hörppäämässä. Sitten Kuopiota kohti, huonosta ajokelistä ei ollut vielä mitään havaintoja, mutta liikennetiedotteiden mukaan onnettomuuksia oli kyllä sattunut, muistaakseni Muhoksellakin, jonka olin jo hyvän aikaa sitten ohittanut.
Välillä tielle tuotiin lisäkitkaa kuorma-auton lavalla, hiekkaa siis, minä en olisi tarvinnut. Kuopiosta sitten kalakukko autoon ja Leppävirralta oikealle Jäppilän kautta Pieksämäen ja Jyväskylän suuntaan. Lunta tuli aika sakeasti ja poikkesin välillä hotelliin nukkumaan.
Perjantaiaamuna radiossa varoiteltiin erittäin huonosta ajokelistä, tiet kuulemma lumisia ja liukkaita. Lähdin Jyväskylästä yhdeltätoista pohjoisen suuntaan ja varoituksia annettiin aika taajaan. Ei ainakaan nelostie liukas ollut, mutta rapa lensi kyllä: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=366
Samanlaista vielä Viitasaarellakin: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=367
Nelostiellä tein sellaisen havainnon, että jarrutuksessa tuntui siltä, että jarrut eivät "pure" niin kuin kuuluisi. Tuota on hiukan vaikea selittää, mutta tuntui niin kuin jarrulevyt ja -palat olisivat olleet öljyttyjä. Jarrut kuitenkin alkoivat toimia normaalisti, kun hetken aikaa kevyesti jarrutti. Toistin kokeen useita kertoja aina, kun muita autoja ei näkynyt ja aina sama homma, ei tarvinnut ajaa kuin lyhyt matka, niin jarruista oli osa tehosta aina hetken poissa.
Jos tulee äkkitilanne, niin eihän siinä ole aikaa alkaa jarruja lämmittämään, ajattelin ja päätin tehdä kokeeksi äkkijarrutuksen nähdäkseni, että ottavatko jarrut tasaisesti ja pysähtyykö hyvin.
Autossani on muuten jarrut aivan varmasti kunnossa, joten vika ei ollut siinä.
Vaikka osasin olla varuillani äkkijarrutusta kokeillessani, niin siitä huolimatta jarrujen puoltaminen yllätti rajuudellaan, säikähdin melkein. Heti perään uusittu jarrutus osoitti, että jarrut eivät puoltaneetkaan enää. Missä siis vika? En minä mitään muutakaan keksinyt kuin sen, mitä tielle on liukkautta torjumaan levitetty, vesisateellakaan tuollaista ei ole sattunut. Vaarallista ainetta, jos muidenkin jarruihin on sama vaikutus.
Elämäjärven kohdalla olin jo kyllästynyt nelostiehen ja käännyin Haapajärveä kohti. Johan parani tie ja keli: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=368
Jarrutkin taas toimivat niin kuin pitääkin.
Ajaminen oli nyt suorastaan nautintoa, rajoitusnopeus (80) 30 ja tie tällaista: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=369
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=370
Haapajärven jälkeen sitten taas tällaista: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=371
Jarruissa tuntui taas hiukan epävarmuutta, mutta ei niin pahasti kuin nelostiellä.
Matkan varrella on maatilan lihakauppa ja poikkesin ostamaan hiukan lisää evästä, lihaa tietenkin.
Oulainen: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=372
Oulaisten jälkeen tie muuttui paikoin älyttömän liukkaaksi. Luultavasti vastaantuleva auto oli just hetkeä aikaisemmin lähtenyt luisuun ja oli ojanpenkalla poikittain. Kaksi henkilöä sieltä kapusi just tiellepäin, naisilta näyttivät ja toinen ojensi jotain laukkua ylempänä rämpivälle. Oliskohan laukun hihnaa käyttäneet vetoköytenä? No, hyvä kun ei ollut suistunut vastaantulevien kaistalle.
Tällaista siellä oli koko matkan: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=373
Oulussa moottoritie oli kostea, mutta liukkautta en havainnut: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=374
Oulun puolella tievalaistus oli vaan pimeänä.
Pohjoisempana tie oli myös kostean näköistä, mutta ei liukasta: http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=375
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=376
Jarrutkin toimivat taas loistavasti.
Hupireissun kokemuksia (to/pe)
11
1150
Vastaukset
- reissaaja.
Taidanpa tietää tuon reissun kuvauksen perusteella mihinkä liittyy sun työ,mutta ei siitä sen enempää.
- reistailivat
minunkin autossani perjantaiaamuna. Parin ensimmäisen jarrunpolkasun aikana auto vaan "liukui", mutta sen jälkeen jarruttivat ihan normaalisti. Olin melko hämilläni, koska tienpinta ja autoni "normikunto" ei tuota selitä.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=377
Kontista noukittua palanpainikettakin vasemmalla....määrittelette jaruillenne (useampikin kirjoittaja) "normikunnon", mikähän sekin oikein on????
-Jarrut saattavat hyvinkin käytön puutteesta, sateesta tms. olosuhteesta riippuen liikaantua, tms. muuttua joko huonosti toimivaksi tai epätasaisesti toimivaksi (puoltavat).
Muutama kunnon jarrutus riittävän pitävällä pinnalla palauttaa jarrupinnat entiselleelleen. Oiskohan kyse ihan näin yksinkertaisesta asiasta??????Nehän palautuivatkin hetkeksi hyvin toimiviksi ja heti perään huonosti toimiviksi. Kastuminenhan sen huonon toimivuuden aiheutti, mutta pelkkä vesi sellaista ei saa aikaiseksi.
- Kallonkutistaja
Valitettavasti edelleen on liikenteessä autoja, jopa ihan uusia, jotka jarrujensa puolesta eivät sinne kuuluisi. Hyvien ja toimivien jarrujen reseptit ovat kuitenkin olleet valmiina jo monia vuosikymmeniä. Siksi ihmetyttää, ettei vieläkään kaikkien autojen valmistajat sellaisia laita autoihinsa vakiovarusteeksi.
Minulla on levyjarrut kaikissa. Levyt pitäisi olla siten suojattuna, että eivät kastuisi tuolla suolaliuoksella.
- Järkee?
Tai siis onk sulla oikeeta elämää ollenkaan, vai ainoostaan tämmöstä tiekyttäystä?
Kokeile joskus ajella niinkun kuuluu, älälä aina tolleest riehu? Tai rupee sitte oikeeksi poliisiks. - tuon
kuvailemasi jarruille ja tienpuolella helposti kostemmaat! Itsellä ollut jo vuosia tapana välillä jarruttaa maantiellä juuri tuon vuoksi, kun tulee vielä ajeltua tasaisesti nykyään niin menee muuten pitkiä siivuja ilman koskemista polkimeen ja ylläri on valmiina
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as953638Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna273159- 583125
- 612915
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.642740Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)542717On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632474Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802301- 452142
- 692138