Mitä Paavali/Raamattu tarkoittaa viisauden ja tiedon sanat-armolahjoilla (1. Kor. 12:8)?
Mitä esimerkkejä niistä löytyy Raamatusta (Uudesta Testamentistä)?
Onko sinulla kokemuksia näistä lahjoista?
Viisauden ja tiedon sanat
46
2261
Vastaukset
- etukäteen mainostaa,
että täällä on mies, jolla on tiedon sanat.
Ne tulevat esille silloin, kun on oikein kinkkinen
tilanne. Umpikuja, joka näyttää toivottomalta.
Silloin joku, jolla on viisauden tai tiedon sanat,
laukaisee tilanteen, ja kaikki ovat vakuuttuneita
siitä, että nyt Herra on puhunut.
Olemme seurakunnassa kokeneet tätä aina silloin
tällöin."Ne tulevat esille silloin, kun on oikein kinkkinen tilanne".
---
Jeesushan antoikin erikoisen vaikeisiin tilanteisiin jouduttaessa lupauksen:
”Mutta ennen tätä kaikkea he käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä ja vetävät teidät synagoogiin ja heittävät vankiloihin ja vievät teidät kuningasten ja maaherrain eteen minun nimeni tähden.
Ja näin te joudutte todistamaan.
Pankaa siis sydämellenne, ettette edeltäpäin huolehdi, miten te vastaatte puolestanne.
Sillä minä annan teille suun ja viisauden, jota vastaan eivät ketkään teidän vastustajanne kykene asettumaan tai väittämään” (Lk. 21:12-15).
Näin äkkiseltään en osaa, kun olen täällä Vantaalla ja raamattuni Karjalohjalla, löytää esimerkkejä viisauden ja tiedon sanoista Kirjoituksista. On kuitenkin selvää, että tämä armolahja kulkee läheisesti profetoimisen armolahjan kanssa ja monetkin Jeesuksen sanat voidaan liittää joko profetiaan tai tiedon sanoihin.
Tiedon sanat tulevat äkkiarvaamatta ja kokemukseni mukaan sanojallekin kuin yllätyksenä. Ne paljastavat ihmisen mielen ja pyrkimykset ja ilmoittavat tulevan tapahtuman. Muistan tapauksen, jossa keskustelin henkilön kanssa hänen vaikeuksistaan ja kesken puheeni sanoin: "Miksi sinulla on pornokasetteja piilossa kaapissasi?" Henkilö meni kasvoiltaan valkeaksi ja kysyi: "Mistä tiedät tuon?" No, minä en tiennyt, mutta sanoin asian. Koen, että sellaiset ovat tiedon sanoja.
Muutama kerta on näin tapahtunut.
Profetoimisen lahja, henkien erottamisen lahja ja tiedon sanojen lahja käyvät kuin käsi kädessä, mutta kuitenkin jokainen niistä on eri lahja Jumalalta.
Ehkä Syykkarin kaivolla Jeesuksen sanat naiselle: "Oikein sanoit, viisi miestä Sinulla on ollut ja se, joka sinulla nyt on, ei ole miehesi" olivat tiedon sanoja. Samoin Pietarin sanat Ananiaalle ja Safiralle.jukka.finland: "..Ehkä Syykkarin kaivolla Jeesuksen sanat naiselle: "Oikein sanoit, viisi miestä Sinulla on ollut ja se, joka sinulla nyt on, ei ole miehesi" olivat tiedon sanoja".
---
Jeesus usein paljasti ihmisten ”salattuja” asioita.
Näin esim. mainitsemasi Jeesuksen keskustelu samarilaisen naisen kanssa eteni oikeaan suuntaan (Joh. 4:17-19).
Sielunhoidossa tämä lahja olisi erityisen tarpeellinen. Myös paimen- ja opetustyössä oleville siitä olisi paljon hyötyä.jukka.finland"...tiedon sanoista .... On kuitenkin selvää, että tämä armolahja kulkee läheisesti profetoimisen armolahjan kanssa ...
---
Näin saattaa olla.
Eäs useilla armolahjoilla varustettu pappismies ”profetoi” (vai olisko ollut tiedon sanat) kerran minulle omasta tehtävästäni tietämättä asiasta ennestään mitään. Sain vahvistuksen kutsumukselleni ja se on kannatellut minua vuosien varrella.- poikalapsi
Esimerkkejä vastaavanlaisista "tiedoista", jotka paljastuivatkin saduiksi, olet esitellyt täällä myös. Milloin selveittelet sotkusi kuin mies?
En ole muuten koskaan enkä missään kieltänyt Jeesusta. Miksi niin valehtelet aina vain? - -sivusta seuraava-
poikalapsi kirjoitti:
Esimerkkejä vastaavanlaisista "tiedoista", jotka paljastuivatkin saduiksi, olet esitellyt täällä myös. Milloin selveittelet sotkusi kuin mies?
En ole muuten koskaan enkä missään kieltänyt Jeesusta. Miksi niin valehtelet aina vain?"Joka ei ole Minun kanssani se on Minua vastaan".
Joko Jukka tai joku muu teki Sulle kerran kysymyksen, että uskotko, että Jeesus on ihmiseksi tullut Jumalan Poika joka kuolemallaan sovitti ristillä maailman synnin ja nousi kolmantena päivänä kuolleista? En nähnyt, että olisit vastannut kysymykseen uskovasi tähän Jeesukseen Kristukseen, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi ja johon uskomalla saa syntinen ihminen syntinsä anteeksi.
Voisitko nyt vastata?
Raamatussa "Jeesuksen tunnustamisella" tarkoitetaan, että "olla samaa mieltä siitä kuka Hän oli, mitä Hän puolestame teki ja mitä opetti sekä että Hän on noussut kuolleista ja istuu Jumalan Valtaistuimella taivaassa Kuninkaana". - mutta luulen
-sivusta seuraava- kirjoitti:
"Joka ei ole Minun kanssani se on Minua vastaan".
Joko Jukka tai joku muu teki Sulle kerran kysymyksen, että uskotko, että Jeesus on ihmiseksi tullut Jumalan Poika joka kuolemallaan sovitti ristillä maailman synnin ja nousi kolmantena päivänä kuolleista? En nähnyt, että olisit vastannut kysymykseen uskovasi tähän Jeesukseen Kristukseen, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi ja johon uskomalla saa syntinen ihminen syntinsä anteeksi.
Voisitko nyt vastata?
Raamatussa "Jeesuksen tunnustamisella" tarkoitetaan, että "olla samaa mieltä siitä kuka Hän oli, mitä Hän puolestame teki ja mitä opetti sekä että Hän on noussut kuolleista ja istuu Jumalan Valtaistuimella taivaassa Kuninkaana".ettei Poikalapsi voi tekemääsi kysymykseen vastata. Ei nyt kuten ei ennenkään. Näin päättelen hänen kirjoitustensa sisällöstä ja koska jokainen meistä voi vastata tähän Jeesuksen kysymykseen omilleen: "Kenenkä te sitten sanotte minun olevan?" vain kuten Pietari: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika!"
Vain Jeesuksen vastaanottaneet ja häneen uskoneet voivat näin tunnustaa. Asia on hyvin mustavalkoinen. Vastaus on joko "kyllä" tai "ei".
Poikalapsi uskoo Jumalaan. Sen riivaajatkin uskovat ja vapisevat. Mutta Jeesuksen tunnustaminen lihaan tulleeksi Jumalaksi on mahdotonta, ellei ole ottanut häntä sydämensä Herraksi. Vain siellä, missä on syntien anteeksiantamus, siellä on elämä ja autuus. Ja siellä ei kielletä Herran eikä hänen apostoliensa opetuksia vaan turvataan yksin ja ainoastaan Jumalan armoon Kristuksessa, joka vei syntimme ruumiissaan ristinpuulle.
Jokainen, jolta kysytään uskostaan Jeesukseen, tulee raamatun mukaan vastata kyllä tai ei. Vaikeneminen on epäuskon tai Jeesuksen häpeämisen merkki. Jeesus sanoi: "Joka häpeää minua ja minun sanojani tässä nurjassa ja avionrikkojassa sukupolvessa, sitä minäkin olen häpeävä Jumalan ja hänen enkeleittensä edessä" ja vielä "joka kieltää minut ihmisten edessä sen minä olen kieltävä Isäni edessä, joka on taivaassa".
Uskokaa nyt hyvät lukijat, että Poikalapsi ei voi tunnustaa Jeesusta ellei hän tee parannusta ja tule uskoon. Ei kai tällä palstalla ole sellaista uskovaista, jonka sydämessä asuu Kristus, joka ei tietäisi tätä asiaa.
- viisauden sanoja
sen, joka tutki niitä Ylivainion ihmeparanemisiä monta sataa ja yksikään ei ollut todellinen ihmeparaneminen. siinä oli todellista viisautta ja tietoa.
Korinttolaisethan arvostivat suuresti tietoa ja viisautta (1. Kor. 1-4.luvut).
Niinpä Paavali aloittaakin armolahjaluettelon tiedon ja viisauden sanoilla.
Kyse on tietenkin eri asioista.- factaa
Tapio522 kirjoitti:
Korinttolaisethan arvostivat suuresti tietoa ja viisautta (1. Kor. 1-4.luvut).
Niinpä Paavali aloittaakin armolahjaluettelon tiedon ja viisauden sanoilla.
Kyse on tietenkin eri asioista.Kyllä kaikki oikea tieto on arvokasta.
Raamatun mukaan tietoa antaa sekä Jumala, että saatanan tietäjähenki ja vainajahenget.
"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta", kehottaa Raamattu.
1.Joh.4:1-3 "...yksikään ei ollut todellinen ihmeparaneminen. siinä oli todellista viisautta ja tietoa"
---
Tästä syystä minäkin mietin, oliko Yli-Vainion toiminta pelkkää huuhaata.
Näissä tilaisuuksissahan Niilo Yli-Vainio käytti samaa ”vapauttamiskaavaa” (tiedon sanoja?):”Vapautan sinut, tässä ja nyt, lopullisesti sydäntaudistasi, astmastasi masennuksestasi jne…”
Mutta todellisuudessa ei tapahtunut mitään!- täysin selvää
Tapio522 kirjoitti:
"...yksikään ei ollut todellinen ihmeparaneminen. siinä oli todellista viisautta ja tietoa"
---
Tästä syystä minäkin mietin, oliko Yli-Vainion toiminta pelkkää huuhaata.
Näissä tilaisuuksissahan Niilo Yli-Vainio käytti samaa ”vapauttamiskaavaa” (tiedon sanoja?):”Vapautan sinut, tässä ja nyt, lopullisesti sydäntaudistasi, astmastasi masennuksestasi jne…”
Mutta todellisuudessa ei tapahtunut mitään!Jeesuksen aikana ihmeparanemisiin ei jäänyt mitään selittelyn makua. Tapaukset oli täysin selviä. Kuurot, sokeat, syntymävialliset, vakavat sairaudet, kuolleet (jo mätänemistilassa) paranivat heti ja perusteellisesti.
factaa kirjoitti:
Kyllä kaikki oikea tieto on arvokasta.
Raamatun mukaan tietoa antaa sekä Jumala, että saatanan tietäjähenki ja vainajahenget.
"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta", kehottaa Raamattu.
1.Joh.4:1-3"Raamatun mukaan tietoa antaa sekä Jumala, että saatanan tietäjähenki ja vainajahenget".
---
Henkien koetteleminen on tärkeää!
Antiikin Kreikassahan oli mm. oraakkeleita kuten Delfoissa sijaitseva kuuluisa Apollonin oraakkeli.
Oraakkelien toiminta loppui kristinuskon yleistyessä 300-luvulla.
(http://fi.wikipedia.org/wiki/Oraakkeli)täysin selvää kirjoitti:
Jeesuksen aikana ihmeparanemisiin ei jäänyt mitään selittelyn makua. Tapaukset oli täysin selviä. Kuurot, sokeat, syntymävialliset, vakavat sairaudet, kuolleet (jo mätänemistilassa) paranivat heti ja perusteellisesti.
"Jeesuksen aikana ihmeparanemisiin ei jäänyt mitään selittelyn makua".
---
...mutta tänään on paljossa toisin.
Eikö tiedon sanat-armolahja toimikkaan näillä tämänpäivän "supersaarnamiehillä", kun omiaan puhuvat"?factaa kirjoitti:
Kyllä kaikki oikea tieto on arvokasta.
Raamatun mukaan tietoa antaa sekä Jumala, että saatanan tietäjähenki ja vainajahenget.
"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta", kehottaa Raamattu.
1.Joh.4:1-3Hyvä, kun toit tämän kohdan Raamatusta:
1.Joh.4:1-3
---
Armolahjat saattavat tuoda paljon sekaannusta seurakuntaan, kuten oli laita Korintinkin seurakunnassa.
Näin lopun aikoina henkien taistelu kiihtyy. Raamatussa kehoitetaan usein arvostelemaan henkiä.
On oltava tarkkana.
Paavali tiesi hyvin, ettei Korintin seurakunnassa jokainen näennäisesti Hengen vallassa ollut, ollut oikealla asialla.
Korinttilaiset olivat aikaisemmin palvelleet pakanajumalia.
Mykkien kuvien edessä moni oli kuullut hurmoksellista puhetta (1. Kor. 12:2). Paavali kehoitti erottamaan toisistaan riivajat ja Jumalan Hengen toiminnan (1. Kor. 12:3).
Tämä kehoitus on ajankohtainen tänäänkin, niin monenlaisia henkiä on liikkeellä. Riivaajahenget eivät yhdy seurakunnan yhteiseen tunnustukseen ”Jeesus on Herra” (j. 3), vaan saattavat jopa kirota Jeesusta. (vrt. 1. Joh. 4:1-6).- factaa
Tapio522 kirjoitti:
Hyvä, kun toit tämän kohdan Raamatusta:
1.Joh.4:1-3
---
Armolahjat saattavat tuoda paljon sekaannusta seurakuntaan, kuten oli laita Korintinkin seurakunnassa.
Näin lopun aikoina henkien taistelu kiihtyy. Raamatussa kehoitetaan usein arvostelemaan henkiä.
On oltava tarkkana.
Paavali tiesi hyvin, ettei Korintin seurakunnassa jokainen näennäisesti Hengen vallassa ollut, ollut oikealla asialla.
Korinttilaiset olivat aikaisemmin palvelleet pakanajumalia.
Mykkien kuvien edessä moni oli kuullut hurmoksellista puhetta (1. Kor. 12:2). Paavali kehoitti erottamaan toisistaan riivajat ja Jumalan Hengen toiminnan (1. Kor. 12:3).
Tämä kehoitus on ajankohtainen tänäänkin, niin monenlaisia henkiä on liikkeellä. Riivaajahenget eivät yhdy seurakunnan yhteiseen tunnustukseen ”Jeesus on Herra” (j. 3), vaan saattavat jopa kirota Jeesusta. (vrt. 1. Joh. 4:1-6).Yhteinen uskontunnustus ja yhteinen usko eivät taida kuulua helluntailaiseen sanastoon?
Room. 1:12
"se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun."
mutta koska meillä on SAMA USKONHENKI, niin siksi me puhumme ja kirjoitamme, oikein uskongengen antaa Jumala
2. Kor. 4:13
Mutta koska meillä on sama uskon Henki, niinkuin kirjoitettu on: "Minä uskon, sentähden minä puhun", niin mekin uskomme, ja sentähden me myös puhumme,
sydämen usko ja uskontunnustus on SEURAUSTA siitä,että meillä on lahjaksi saatu uskonhenki, siksi me uskomme, kun meille on annettu uskonhenki
joka uskoo, niis hänellä on jo silloin saatuna uskonhenki, ei hän muuten uskoisi factaa kirjoitti:
Yhteinen uskontunnustus ja yhteinen usko eivät taida kuulua helluntailaiseen sanastoon?
Room. 1:12
"se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun."
mutta koska meillä on SAMA USKONHENKI, niin siksi me puhumme ja kirjoitamme, oikein uskongengen antaa Jumala
2. Kor. 4:13
Mutta koska meillä on sama uskon Henki, niinkuin kirjoitettu on: "Minä uskon, sentähden minä puhun", niin mekin uskomme, ja sentähden me myös puhumme,
sydämen usko ja uskontunnustus on SEURAUSTA siitä,että meillä on lahjaksi saatu uskonhenki, siksi me uskomme, kun meille on annettu uskonhenki
joka uskoo, niis hänellä on jo silloin saatuna uskonhenki, ei hän muuten uskoisifactaa: "Yhteinen uskontunnustus ja yhteinen usko eivät taida kuulua helluntailaiseen sanastoon"?
---
Näin saattaa olla....näitä tunnustuksia moni pitää usein muotojumalisuuteen kuuluvina.
Yhteisökeskeisyydestä ollaankin tultu yksilökeskeisyyteen.
Armolahjaluettelon ( 1. Kor. 12:4-11) jälkeen Paavali opettaa pitkään Kristuksen seurakuntaruumiin toiminnasta (j. 5-31).
Kristusruumiin jäseniksi tulemme kasteessa (j. 13)
Armolahjat ovat kaikki peräisin Jumalalta ja tarkoitettu seurakunnan parhaaksi.
Erilaiset armolahjat olivat tuoneet Korinttin seurakuntaan erilaisia arvoasemia;
toisia pidettiin ”parempina”, toisia ”huonompina”.
Me näemme inhimillisesti ajatellen toisin, kuin Jumala. Kukaan ei saa katsoa toista kristittyä alaspäin: ”..ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä;…”(j. 22).
Jumalan edessä olemme kaikki samalla viivalla, hänen rakkaita lapsiaan.
Meidän tulisi ”yhtenä perheenä” (Ef. 2:19) kantaa huolta toinen toisistamme; iloita iloitsevien kanssa ja surra toistemme onnettomuuksia (j.25,26).
Tarvitsemme toinen toisiamme.Tapio522 kirjoitti:
Hyvä, kun toit tämän kohdan Raamatusta:
1.Joh.4:1-3
---
Armolahjat saattavat tuoda paljon sekaannusta seurakuntaan, kuten oli laita Korintinkin seurakunnassa.
Näin lopun aikoina henkien taistelu kiihtyy. Raamatussa kehoitetaan usein arvostelemaan henkiä.
On oltava tarkkana.
Paavali tiesi hyvin, ettei Korintin seurakunnassa jokainen näennäisesti Hengen vallassa ollut, ollut oikealla asialla.
Korinttilaiset olivat aikaisemmin palvelleet pakanajumalia.
Mykkien kuvien edessä moni oli kuullut hurmoksellista puhetta (1. Kor. 12:2). Paavali kehoitti erottamaan toisistaan riivajat ja Jumalan Hengen toiminnan (1. Kor. 12:3).
Tämä kehoitus on ajankohtainen tänäänkin, niin monenlaisia henkiä on liikkeellä. Riivaajahenget eivät yhdy seurakunnan yhteiseen tunnustukseen ”Jeesus on Herra” (j. 3), vaan saattavat jopa kirota Jeesusta. (vrt. 1. Joh. 4:1-6).Jokaisen tulisi jossain määrin olla osallinen henkien arvostelemisen armolahjasta.
Kuitenkin Jumala voi antaa jollekin erityisen kyvyn henkien erottamiseen.
Henkilö, joka luonnostaankin on herkkä ja ”vaistoaa” asioita, voi saada tämän lahjan.
Kaikkeen toimintaan seurakunnassa liittyy paljon inhimillistä ja sielullisuutta, joten henkien erottamisen armolahjaa tarvitaan.
Saatana pukeutuu jopa valkeuden enkeliksi jäljitellen hämmästyttävän tarkasti Pyhän Hengen toimintaa, eikä kaihda Jeesus nimen käyttöäkään (Matt. 7:21-23).
Paavalin tavoin rukoilkaamme, että ”rakkautemme tulisi yhä runsaammaksi kaikessa tiedossa ja käsittämisessä, jotta voisimme tutkia, mikä paras on” (Fil. 1:9-11).
- ......
Joitakin asioita olen saanut tietää muutama kuukausi ennen kuin ne ovat tapahtuneet. Joissakin tapauksissa taas on tullut ilmoitettavaksia tietoa ihmisten yksityiselämästä. Nämä kaikki tosin ovat tulleet seurakuntayhteyden ulkopuolisissa tilanteissa.
- http://www.saarna.net/puhuj...
Linkistä:
http://www.netlife.fi/~msiivola/krit/ihmeiden_aika_on_o hi.html
Matti Miettinen julkaisi vuonna 1980 Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa väitöskirjan "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta".
Miettisen tutkimuksen virikkeenä oli Niilo Yli-Vainion vuonna 1977 alkanut toiminta. Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574.
Tutkijan oman arvion mukaan ei ainoakaan elimellinen sairaus parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä.
Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa. Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina.
Seurannan ulkopuolella yritti Miettinen jäljittää muutamia kansan suussa kiertäviä ihmeparannuskertomuksia, mutta kohde siirtyi joka kerta kauemmas ajallisesti ja paikallisesti, ja kertomuksetkin muuntelehtivat".- http://www.saarna.net/puhuj...
Tapio522 kirjoitti:
Linkistä:
http://www.netlife.fi/~msiivola/krit/ihmeiden_aika_on_o hi.html
Matti Miettinen julkaisi vuonna 1980 Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa väitöskirjan "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta".
Miettisen tutkimuksen virikkeenä oli Niilo Yli-Vainion vuonna 1977 alkanut toiminta. Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574.
Tutkijan oman arvion mukaan ei ainoakaan elimellinen sairaus parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä.
Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa. Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina.
Seurannan ulkopuolella yritti Miettinen jäljittää muutamia kansan suussa kiertäviä ihmeparannuskertomuksia, mutta kohde siirtyi joka kerta kauemmas ajallisesti ja paikallisesti, ja kertomuksetkin muuntelehtivat".
Viisauden sanat-armolahja oli toiminnassa mm. silloin, kun Stefanus joutui kiihkeiden juutalaisten vainoamaksi (Apt. 6:9,10). Stefanuksen vastustajat eivät pystyneet pitämään puoliaan sitä ”viisautta ja Henkeä vastaa, jolla hän puhui.”
Viisautta voi anoa Jumalalta, jos koet sitä tarvitsevasi, ja hän on myös luvannut antaa sitä (Jaak. 3:17).
Ota uskossa tämä lahja vastaan. Pian voit huomata, että Jumala antaa sinulle sanoja, joita itsekin ihmettelet.
Työssäni olen usein joutunut anomaan Jumalalta viisaita sanoja, kun joudun paljon tekemisiin erilaisten ihmisten kanssa.
Jumala on vastannut rukouksiin.
Hän vastaa kyllä sinunkin rukouksiin-tahtomallaan tavalla!- pitkän
yksinpuhelun tarkoituksena osoittaa, että sinulla
on ne viisauden sanat, jotka kieltävät saarnaajia
rukoilemasta sairaiden puolesta?
Epäuskon kylväminen ei ole ainakaan Jumalan Hengen antamaa viisautta.
Raamatussa kehoitetaan rukoilemaan myös sairaiden
puolesta. Jumala vastaa tuloksista. Ei se ole
meidän tehtävämme.
Et taida tuntea kunnolla Raamattua, kun väität, että kasteessa vasta meistä tulee Kristuksen ruumiin jäseniä.
Tuo 1. Kor 12.13 "Sillä me kaikki olemme yhdessä
Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia, kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja
kaikki olemme saaneet JUODA SAMAA HENKEÄ."
EI KUVAA VESIKASTETTA, vaan Pyhän-Hengen kastetta.
Ettehän tekään juo sitä kastevettä???
Kristuksen ruumiin jäseneksi tullaan uudestisyntymisessä.
1. Kor 12:27
Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä."
Nämä sanat kirjoitettiin korintin seurakuntalaisil
le, jotka olivat huutaneet avuksi Herran nimeä,
1. Kor 1:2 ja uudestisyntyneet uskon kautta.
Vesi kaste on näkyväinen merkki siitä ja se yhdistää uskovat yhdeksi paikallisseurakunnaksi.
Mutta se on vain ulkoinen merkki. Jumala näkee
sydämeen. pitkän kirjoitti:
yksinpuhelun tarkoituksena osoittaa, että sinulla
on ne viisauden sanat, jotka kieltävät saarnaajia
rukoilemasta sairaiden puolesta?
Epäuskon kylväminen ei ole ainakaan Jumalan Hengen antamaa viisautta.
Raamatussa kehoitetaan rukoilemaan myös sairaiden
puolesta. Jumala vastaa tuloksista. Ei se ole
meidän tehtävämme.
Et taida tuntea kunnolla Raamattua, kun väität, että kasteessa vasta meistä tulee Kristuksen ruumiin jäseniä.
Tuo 1. Kor 12.13 "Sillä me kaikki olemme yhdessä
Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia, kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja
kaikki olemme saaneet JUODA SAMAA HENKEÄ."
EI KUVAA VESIKASTETTA, vaan Pyhän-Hengen kastetta.
Ettehän tekään juo sitä kastevettä???
Kristuksen ruumiin jäseneksi tullaan uudestisyntymisessä.
1. Kor 12:27
Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä."
Nämä sanat kirjoitettiin korintin seurakuntalaisil
le, jotka olivat huutaneet avuksi Herran nimeä,
1. Kor 1:2 ja uudestisyntyneet uskon kautta.
Vesi kaste on näkyväinen merkki siitä ja se yhdistää uskovat yhdeksi paikallisseurakunnaksi.
Mutta se on vain ulkoinen merkki. Jumala näkee
sydämeen.Nimimerkki "pitkän" kirjoittaa:
"Mutta se (kaste) on vain ulkoinen merkki. Jumala näkee sydämeen".
--
Kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt. 28:19)on siis mielestäsi VAIN pelkkää vettä, johon ei liity mitään Pyhän Hengen toimintaa.
Uudestisyntymisestä; Joh. 3:5, Tiit. 3:5.
---
PS. Jälleen kerran huomautus;
Käyttäisitkö samaa nimimerkkiä (nim. "pitkän") keskusteluissamme, niin annat luotettavamman kuvan itsestäsi!
Parasta olisi, jos rekisteröisit itsesi.- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "pitkän" kirjoittaa:
"Mutta se (kaste) on vain ulkoinen merkki. Jumala näkee sydämeen".
--
Kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt. 28:19)on siis mielestäsi VAIN pelkkää vettä, johon ei liity mitään Pyhän Hengen toimintaa.
Uudestisyntymisestä; Joh. 3:5, Tiit. 3:5.
---
PS. Jälleen kerran huomautus;
Käyttäisitkö samaa nimimerkkiä (nim. "pitkän") keskusteluissamme, niin annat luotettavamman kuvan itsestäsi!
Parasta olisi, jos rekisteröisit itsesi.aina pyrit mitätöimään Raamatun selvän ilmoituksen
esittämällä vastakysymyksiä? Koeta pysyä aiheessa.
Etkö uskalla kohdata totuutta?
Lue huolella tuo 1. Kor 12:11-13
Siinä luvussa Paavali puhuu HENGELLISISTÄ LAHJOISTA, eikä vesikasteesta.
"Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki,jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet JUODA SAMAA HENKEÄ."
Kun Jeesus puhui syntiselle naiselle kaivolla,
hän puhui elävästä vedestä ja käski naista juo-
maan sitä. Ei siinäkään kasteesta puhuttu vaan
Pyhästä-Hengestä.
Ympärileikkaus oli vanhassa liitossa ulkoinen merkki siitä, että kuului luvattuun kansaan.
Ei se pelastanut vielä ketään, vaan ne lain teot
ja niiden noudattaminen.
Kaste on uudessa-liitossa samanlainen ulkoinen merkki, jolla toki on vertauskuvallisia merki-
tyksiä (hautaaminen) mutta ei mikään materia voi
pelastaa ihmistä, vaan usko Herraan Jeesukseen.
Pyhä-Henki ei mene veteen vaan ihmisen sydämeen.
"Kun Pyhä-Henki tulee TEIHIN, te saatte voiman."
Ei PH mene veteen. vaan tulee ihmisen sydämeen asu
maan.
Pakanat uskovat näkyväiseen aineeseen. Me uskomme
näkymättömään, katoamattomaan simeneen, Jumalan
Sanaan. Soomipoik kirjoitti:
aina pyrit mitätöimään Raamatun selvän ilmoituksen
esittämällä vastakysymyksiä? Koeta pysyä aiheessa.
Etkö uskalla kohdata totuutta?
Lue huolella tuo 1. Kor 12:11-13
Siinä luvussa Paavali puhuu HENGELLISISTÄ LAHJOISTA, eikä vesikasteesta.
"Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki,jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet JUODA SAMAA HENKEÄ."
Kun Jeesus puhui syntiselle naiselle kaivolla,
hän puhui elävästä vedestä ja käski naista juo-
maan sitä. Ei siinäkään kasteesta puhuttu vaan
Pyhästä-Hengestä.
Ympärileikkaus oli vanhassa liitossa ulkoinen merkki siitä, että kuului luvattuun kansaan.
Ei se pelastanut vielä ketään, vaan ne lain teot
ja niiden noudattaminen.
Kaste on uudessa-liitossa samanlainen ulkoinen merkki, jolla toki on vertauskuvallisia merki-
tyksiä (hautaaminen) mutta ei mikään materia voi
pelastaa ihmistä, vaan usko Herraan Jeesukseen.
Pyhä-Henki ei mene veteen vaan ihmisen sydämeen.
"Kun Pyhä-Henki tulee TEIHIN, te saatte voiman."
Ei PH mene veteen. vaan tulee ihmisen sydämeen asu
maan.
Pakanat uskovat näkyväiseen aineeseen. Me uskomme
näkymättömään, katoamattomaan simeneen, Jumalan
Sanaan.Soomipoik: " Kaste on uudessa-liitossa samanlainen ulkoinen merkki, jolla toki on vertauskuvallisia merki-
tyksiä (hautaaminen), mutta ei mikään materia voi pelastaa ihmistä, vaan usko Herraan Jeesukseen".
---
Nyt et ymmärrä, mitä kasteeseen sisältyy; Se on muutakin kuin pelkkää vettä (materiaa).
Me otamme vastaan peson (eli kasteen)meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ (1. Kor. 6:11, Matt. 28:19, Joh. 3:5).
Vai turhaanko Jeesus liitti kasteeseen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimen"- pelkästään muodon vuoksiko (vertauskuvallisesti?)?
---
Minä uskon, niinkuin Raamattu sanoo:
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mark.16:16).- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik: " Kaste on uudessa-liitossa samanlainen ulkoinen merkki, jolla toki on vertauskuvallisia merki-
tyksiä (hautaaminen), mutta ei mikään materia voi pelastaa ihmistä, vaan usko Herraan Jeesukseen".
---
Nyt et ymmärrä, mitä kasteeseen sisältyy; Se on muutakin kuin pelkkää vettä (materiaa).
Me otamme vastaan peson (eli kasteen)meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme HENGESSÄ (1. Kor. 6:11, Matt. 28:19, Joh. 3:5).
Vai turhaanko Jeesus liitti kasteeseen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimen"- pelkästään muodon vuoksiko (vertauskuvallisesti?)?
---
Minä uskon, niinkuin Raamattu sanoo:
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mark.16:16).tuota vesi-magiaa jo kastepalstalla. Sinun autuutesi on vedessä etkä sinä näköjään halukkaan uskoa mitä Raamattu kasteesta sanoo.
Joko luit tuon 1. Kor 12:13?
Missä siinä puhuttiin kasteesta?
Minä ihmettelen sinun päättelykykyäsi, kun joka paikassa näet vain kasteen.
Tuo 1. Kor 6:11
"Mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalam-
me HENGESSÄ."
Ei tuossakaan puhuta kasteesta mitään vaan Juma-
lan Hengen työstä meissä.
Aina kun mainitaan vesi tai peso, niin se tarkoit-
taa sinun mielestäsi kastetta. Mitenkäs, kun Egyptissä vitsauksen seurauksen vesi muuttui verek
si ja paljon ihmisiä kuoli sen tähden. Siinä on
hyvä esimerkki lapsikasteesta. Joka luottaa veteen
on kuoleman oma.
Kysyt jo kymmenennen kerran tuon saman retoorisen kysymyksen:
"Vai turhaanko Jeesus liitti kasteeseen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimen"- pelkästään muodon vuoksiko (vertauskuvallisesti)..
Eikö sinulla muuta perustetta ole lapsikasteelle?
Jos Pyhä-Henki menee veteen, niin miten te uskallatte kaataa sen kasteveden viemäriin? Se-
hän on Jumalan pilkkaa.
Miten se vauva osaa ottaa kasteensa Jeesuksen
Kristuksen nimeen? Sille on aivan sama, mitä ni-
miä siinä käytetään, vaikka paholaisen nimeä. Ei se osaa erottaa näitä toisistaan, eikä osaa hy-
lätä tai vastaanottaa. Ethän sinä voi vastaanot-
taa toisen puolesta.
Sinulle on nämäkin asiat kerrottu moneen kertaan,
mutta sinun uskosi perustuu niin vahvasti veteen
että on turhaa jatkaa tätä kinastelua.
Luota sinä veteen (Entä, jos se jäätyy), minä
luotan Jeesuksen vereen. Soomipoik kirjoitti:
tuota vesi-magiaa jo kastepalstalla. Sinun autuutesi on vedessä etkä sinä näköjään halukkaan uskoa mitä Raamattu kasteesta sanoo.
Joko luit tuon 1. Kor 12:13?
Missä siinä puhuttiin kasteesta?
Minä ihmettelen sinun päättelykykyäsi, kun joka paikassa näet vain kasteen.
Tuo 1. Kor 6:11
"Mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalam-
me HENGESSÄ."
Ei tuossakaan puhuta kasteesta mitään vaan Juma-
lan Hengen työstä meissä.
Aina kun mainitaan vesi tai peso, niin se tarkoit-
taa sinun mielestäsi kastetta. Mitenkäs, kun Egyptissä vitsauksen seurauksen vesi muuttui verek
si ja paljon ihmisiä kuoli sen tähden. Siinä on
hyvä esimerkki lapsikasteesta. Joka luottaa veteen
on kuoleman oma.
Kysyt jo kymmenennen kerran tuon saman retoorisen kysymyksen:
"Vai turhaanko Jeesus liitti kasteeseen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimen"- pelkästään muodon vuoksiko (vertauskuvallisesti)..
Eikö sinulla muuta perustetta ole lapsikasteelle?
Jos Pyhä-Henki menee veteen, niin miten te uskallatte kaataa sen kasteveden viemäriin? Se-
hän on Jumalan pilkkaa.
Miten se vauva osaa ottaa kasteensa Jeesuksen
Kristuksen nimeen? Sille on aivan sama, mitä ni-
miä siinä käytetään, vaikka paholaisen nimeä. Ei se osaa erottaa näitä toisistaan, eikä osaa hy-
lätä tai vastaanottaa. Ethän sinä voi vastaanot-
taa toisen puolesta.
Sinulle on nämäkin asiat kerrottu moneen kertaan,
mutta sinun uskosi perustuu niin vahvasti veteen
että on turhaa jatkaa tätä kinastelua.
Luota sinä veteen (Entä, jos se jäätyy), minä
luotan Jeesuksen vereen.Soomipoik : "...Sinulle on nämäkin asiat kerrottu moneen kertaan, mutta sinun uskosi perustuu niin vahvasti veteen..."
---
Me emme opeta näin.
Kaste on Raamatun Sanan mukaan muutakin kuin pelkkää vettä.
Kuinka monta kertaa tämä pitää toistaa?
Ei kannata vääristellä toisen sanomisia!- kokonansa
Kyllä silloin kun ihmisellä on asuvaisena Pyhä Henki, kuten sinulla Tapio522 on, niin silloin sinun puheesi ja kirjoituksesi täällä on kokonansa viisauden sanoja.
Eksyttävät lahkolaiset yrittävät uskotella että heidän "telepaattiset" tms. taidot ja tämän maailman heikot alkeisvoimat, kaatamiset jne. olisivat Jumalasta lähtöisin. Eivät ne ole, sanon ja minulla toimii armolahjat ja henkien erottamisen kyky diakhrisis armolahja.
... - tiedoksi
Soomipoik kirjoitti:
tuota vesi-magiaa jo kastepalstalla. Sinun autuutesi on vedessä etkä sinä näköjään halukkaan uskoa mitä Raamattu kasteesta sanoo.
Joko luit tuon 1. Kor 12:13?
Missä siinä puhuttiin kasteesta?
Minä ihmettelen sinun päättelykykyäsi, kun joka paikassa näet vain kasteen.
Tuo 1. Kor 6:11
"Mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalam-
me HENGESSÄ."
Ei tuossakaan puhuta kasteesta mitään vaan Juma-
lan Hengen työstä meissä.
Aina kun mainitaan vesi tai peso, niin se tarkoit-
taa sinun mielestäsi kastetta. Mitenkäs, kun Egyptissä vitsauksen seurauksen vesi muuttui verek
si ja paljon ihmisiä kuoli sen tähden. Siinä on
hyvä esimerkki lapsikasteesta. Joka luottaa veteen
on kuoleman oma.
Kysyt jo kymmenennen kerran tuon saman retoorisen kysymyksen:
"Vai turhaanko Jeesus liitti kasteeseen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimen"- pelkästään muodon vuoksiko (vertauskuvallisesti)..
Eikö sinulla muuta perustetta ole lapsikasteelle?
Jos Pyhä-Henki menee veteen, niin miten te uskallatte kaataa sen kasteveden viemäriin? Se-
hän on Jumalan pilkkaa.
Miten se vauva osaa ottaa kasteensa Jeesuksen
Kristuksen nimeen? Sille on aivan sama, mitä ni-
miä siinä käytetään, vaikka paholaisen nimeä. Ei se osaa erottaa näitä toisistaan, eikä osaa hy-
lätä tai vastaanottaa. Ethän sinä voi vastaanot-
taa toisen puolesta.
Sinulle on nämäkin asiat kerrottu moneen kertaan,
mutta sinun uskosi perustuu niin vahvasti veteen
että on turhaa jatkaa tätä kinastelua.
Luota sinä veteen (Entä, jos se jäätyy), minä
luotan Jeesuksen vereen.nimim. "Soomipoik" opettaa toista evankeliumia ja toista kastetta, joka tuo ihmiseen toisen vieraan hengen.
Varokaa uudestikasteen eli lahkokasteen hapatusta!
2. Kor. 11:4
Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte. - Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik : "...Sinulle on nämäkin asiat kerrottu moneen kertaan, mutta sinun uskosi perustuu niin vahvasti veteen..."
---
Me emme opeta näin.
Kaste on Raamatun Sanan mukaan muutakin kuin pelkkää vettä.
Kuinka monta kertaa tämä pitää toistaa?
Ei kannata vääristellä toisen sanomisia!syyttää? Tuollaiset tiedon sanat, kuin mitä kir-
joitat 24.2. ovat SYVYYDESTÄ kotoisin. Pyhä-Henki ei koskaan opeta vastoin Raamatun ilmoitusta.
Eikö ole rohkeutta seistä sanojesi takana.
Tuo katolisen kirkon kehittämä kasteen sakrament-
ti on sielunvihollisen paras keksintö, jolla se
eksyttää ja estää ihmisiä tekemästä parannusta.
Kirjoitat:
Kaste on evankeliumia
Kirjoittanut: Tapio522 24.2.2007 klo 05.24
---
Uskovien kasteen edustajille kaste on siis lakia-meille taas evankeliumia.
Kertauksena ja uusille palstalla oleville:
MITÄ KASTE ON?
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16). Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi.
(Mark 1:4, Luuk. 3:3, Apt 2:38).
-Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).
- Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Rm 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5).
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16) .
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).
-Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
Kaste on siis evankeliumia, ei lakia.
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina).
Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti)."
Mihin sinä enää tarvitaset Kristusta ja ristinkuolemaa, kun vesi antaa sinulle kaiken?
Melkoista taikavettä!!!!!
- viisaus on
kokonansa kirjoitti:
Kyllä silloin kun ihmisellä on asuvaisena Pyhä Henki, kuten sinulla Tapio522 on, niin silloin sinun puheesi ja kirjoituksesi täällä on kokonansa viisauden sanoja.
Eksyttävät lahkolaiset yrittävät uskotella että heidän "telepaattiset" tms. taidot ja tämän maailman heikot alkeisvoimat, kaatamiset jne. olisivat Jumalasta lähtöisin. Eivät ne ole, sanon ja minulla toimii armolahjat ja henkien erottamisen kyky diakhrisis armolahja.
...riivaajien viisautta. Saatana koittaa kaikella val-
heen viekkaudella eksyttää todellisia uskovia ja
koettaa estää heitä seuraamasta Jeesuksen askelissa
kasteen hautaan. Soomipoik kirjoitti:
syyttää? Tuollaiset tiedon sanat, kuin mitä kir-
joitat 24.2. ovat SYVYYDESTÄ kotoisin. Pyhä-Henki ei koskaan opeta vastoin Raamatun ilmoitusta.
Eikö ole rohkeutta seistä sanojesi takana.
Tuo katolisen kirkon kehittämä kasteen sakrament-
ti on sielunvihollisen paras keksintö, jolla se
eksyttää ja estää ihmisiä tekemästä parannusta.
Kirjoitat:
Kaste on evankeliumia
Kirjoittanut: Tapio522 24.2.2007 klo 05.24
---
Uskovien kasteen edustajille kaste on siis lakia-meille taas evankeliumia.
Kertauksena ja uusille palstalla oleville:
MITÄ KASTE ON?
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16). Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi.
(Mark 1:4, Luuk. 3:3, Apt 2:38).
-Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).
- Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Rm 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5).
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16) .
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).
-Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
Kaste on siis evankeliumia, ei lakia.
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina).
Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti)."
Mihin sinä enää tarvitaset Kristusta ja ristinkuolemaa, kun vesi antaa sinulle kaiken?
Melkoista taikavettä!!!!!
Soomipoik: "Alkoiko omatunto syyttää?
...Pyhä-Henki ei koskaan opeta vastoin Raamatun ilmoitusta. Eikö ole rohkeutta seistä sanojesi takana".
---
Oikeassa olet.
Hyvä, että laitoit listan Raamatun paikoista, joissa kerrotaan kasteen sisällöstä. Kannattaa välillä kerrata, mistä kasteessa on kyse.
Laittakaa tämä lista tiedostoihinne. Siitä on paljon hyötyä eteenkinpäin.
Monihan yrittää muuttaa Jumalan Sanaa mieleisekseen, esim vesi-sanan suhteenkin (kuten Joh. 3:5).
Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota.
Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen.
Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.
Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.
"Eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana..." ((2. Kor.1:13).
Ei muuteta Jumalan Sanaa muuksi omaan oppiimme sopivaksi.
Uskotaan "niinkuin on kirjoitettu", ellei kyse ole kuvainnollisuudesta.kokonansa kirjoitti:
Kyllä silloin kun ihmisellä on asuvaisena Pyhä Henki, kuten sinulla Tapio522 on, niin silloin sinun puheesi ja kirjoituksesi täällä on kokonansa viisauden sanoja.
Eksyttävät lahkolaiset yrittävät uskotella että heidän "telepaattiset" tms. taidot ja tämän maailman heikot alkeisvoimat, kaatamiset jne. olisivat Jumalasta lähtöisin. Eivät ne ole, sanon ja minulla toimii armolahjat ja henkien erottamisen kyky diakhrisis armolahja.
...Vajavaisia ihmisiä olemme kaikki.
Niinpä myös "tietomme on vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista" (1. Kor. 13:9).
Senpä tähden kaikkea tulee arvostella (1. Kor. 14:29)ja tutkia, onko opetus Jumalan Sanan mukaista.
Jokaisen kristityn tulee lukea ja tutkia ahkerasti Raamattua.
Kristityn ei pitäisi olla vain toisten ihmisten opetusten varassa; on itse tutkittava kirjoituksista, onko opetus sen mukaista kuin on kirjoitettu.
Berean kristityistä sanotaan, että "he ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa" (Apt 17:11).
Toimitaan me samoin!- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik: "Alkoiko omatunto syyttää?
...Pyhä-Henki ei koskaan opeta vastoin Raamatun ilmoitusta. Eikö ole rohkeutta seistä sanojesi takana".
---
Oikeassa olet.
Hyvä, että laitoit listan Raamatun paikoista, joissa kerrotaan kasteen sisällöstä. Kannattaa välillä kerrata, mistä kasteessa on kyse.
Laittakaa tämä lista tiedostoihinne. Siitä on paljon hyötyä eteenkinpäin.
Monihan yrittää muuttaa Jumalan Sanaa mieleisekseen, esim vesi-sanan suhteenkin (kuten Joh. 3:5).
Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota.
Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen.
Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.
Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.
"Eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana..." ((2. Kor.1:13).
Ei muuteta Jumalan Sanaa muuksi omaan oppiimme sopivaksi.
Uskotaan "niinkuin on kirjoitettu", ellei kyse ole kuvainnollisuudesta.näkee, että olet saanut kasteessasi korkeakirkolli
sen hengen, joka korottaa ihmistekoista lapsikas-
tetta. Sen tähden sinä et voi ymmärtää selviäkään
Raamatun kohtia, vaan väännät kieroon Jumalan Sanaa omien käsitystesi mukaan.
Pyhä_Henki korottaa aina Kristusta eikä materiaa.
Paavali kirjoittaa: 1. Kor 1:18
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima."
Lihallinen ihminen ei hyväksy pelkkää ristin sa-
nomaa vaan pyrkii kaunistelemaan ja kehittää omia
oppejaan mielistelläkseen ihmismieltä. Tällainen
on lapsikaste, joka kauniilla sanoilla yritetään tehdä Jumalan työksi, mutta jossa itseasiassa sie-
lunvihollisen ovela juoni, jolla petetään ihmisiä
Kaste EI OLE EVANKELJUMIA.
1. Kor 1:17 "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, VAAN EVANKELJUMIA JULISTAMAAN."
Evankeljumi on ilosanoma Jeesuksesta, mutta te
vesitätte sen ja teette siitä vettä.
Room 1:1
Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu
apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeljumia, jonka Jumala on luvannut profeettain
sa kautta pyhissä kirjoituksissa, HÄNEN POJASTANSA
Ei Paavali julistanut kastetta vaan evankeljumia!
Hän julisti sanomaa Jeesuksen ristinkuolemasta, eikä kulkenut vesikipon kanssa.
Sanot:
Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin."
Hyvä, että sinunkin järkesi näköjään ymmärtää,et-
tä tuossa ei puhuttu kasteesta.
Onko niin, että uskot enemmin katolisen kirkon kehittämään harhaan, kuin Jumalan Sanaan, vaikka
sanojesi mukaan ymmärrät, että se lapsikaste
ei ole Jumalan Sanan mukaista.
Haluat siis tietoisesti mennä harhaan. Otat mel-
koisen riskin ja vastuusi on vielä suurempi, koska
pyrit johtamaan toisiakin harhaan.
Jos tekisit sen tietämättäsi tuomiosi olisi lie-
vempi, mutta kun näköjään tahallasi petätät ihmisiä luottamaan "kasteen armoon", niin sinulle
kuuluvat sanat:
Hebr 10:26
"Sillä jos me tahallamme temme syntiä, päästyämme
totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän edestämme, vaan hirmuinen tuomion odotus, ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat." Soomipoik kirjoitti:
näkee, että olet saanut kasteessasi korkeakirkolli
sen hengen, joka korottaa ihmistekoista lapsikas-
tetta. Sen tähden sinä et voi ymmärtää selviäkään
Raamatun kohtia, vaan väännät kieroon Jumalan Sanaa omien käsitystesi mukaan.
Pyhä_Henki korottaa aina Kristusta eikä materiaa.
Paavali kirjoittaa: 1. Kor 1:18
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima."
Lihallinen ihminen ei hyväksy pelkkää ristin sa-
nomaa vaan pyrkii kaunistelemaan ja kehittää omia
oppejaan mielistelläkseen ihmismieltä. Tällainen
on lapsikaste, joka kauniilla sanoilla yritetään tehdä Jumalan työksi, mutta jossa itseasiassa sie-
lunvihollisen ovela juoni, jolla petetään ihmisiä
Kaste EI OLE EVANKELJUMIA.
1. Kor 1:17 "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, VAAN EVANKELJUMIA JULISTAMAAN."
Evankeljumi on ilosanoma Jeesuksesta, mutta te
vesitätte sen ja teette siitä vettä.
Room 1:1
Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu
apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeljumia, jonka Jumala on luvannut profeettain
sa kautta pyhissä kirjoituksissa, HÄNEN POJASTANSA
Ei Paavali julistanut kastetta vaan evankeljumia!
Hän julisti sanomaa Jeesuksen ristinkuolemasta, eikä kulkenut vesikipon kanssa.
Sanot:
Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin."
Hyvä, että sinunkin järkesi näköjään ymmärtää,et-
tä tuossa ei puhuttu kasteesta.
Onko niin, että uskot enemmin katolisen kirkon kehittämään harhaan, kuin Jumalan Sanaan, vaikka
sanojesi mukaan ymmärrät, että se lapsikaste
ei ole Jumalan Sanan mukaista.
Haluat siis tietoisesti mennä harhaan. Otat mel-
koisen riskin ja vastuusi on vielä suurempi, koska
pyrit johtamaan toisiakin harhaan.
Jos tekisit sen tietämättäsi tuomiosi olisi lie-
vempi, mutta kun näköjään tahallasi petätät ihmisiä luottamaan "kasteen armoon", niin sinulle
kuuluvat sanat:
Hebr 10:26
"Sillä jos me tahallamme temme syntiä, päästyämme
totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän edestämme, vaan hirmuinen tuomion odotus, ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat."Paavali kirjoittaa: 1. Kor 1:18
"Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima."
---
Kiitos taas yllä olevasta Sananpaikasta.
Katsotaampa, mikä on jakeen asiayhteys (konteksti).
Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja Korinton seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
Syyksi hän toteaa:
"Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan" (j. 17).
Tarkoittiko Paavali tällä sitä, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia?
Korintossa oli jokin erityinen syy,miksi juuri Korintossa Paavali ei kastanut kuin harvoja.
Erityistilanne oli siis VAIN KORINTOSSA".
----
Jotkut asettavat evankelumin julistamisen ja kastamisen vastakohdiksi jakeen 17 perusteella.
Paavali varoittaa korinttilaisia puolueriidoista (1. Kor. 1:10); joku oli Paavalin puolta, joku Apolloksen, joku Pietarin, joku jopa Kristuksenkin puolta (j.12) aina yleensä sen mukaan, kuka oli heidät kastanut. Kukin kristitty oli ylpeä omasta kasteisästään.
---
Kaste ja ristin sanoma liittyvät yhteen (j. 13,18, Room. 6:3)).
Paavalia ei siis oltu lähetetty kastamaan.
Tämä ei kuitenkaan merkitse, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia.
Kastaminen oli toisten tehtävä.
Oleellista kasteessa on sen luoma yhteys Kristukseen; Room. 6:1-14 (Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa).
----
Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
Kuolemallaan Kristus on lunastanut meidät omaisuudekseen (1. Kor. 1:30).
Kaste Jeesuksen nimeen vastaa sinettiä tai leimaa, jolla omaisuus merkitään.- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Paavali kirjoittaa: 1. Kor 1:18
"Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima."
---
Kiitos taas yllä olevasta Sananpaikasta.
Katsotaampa, mikä on jakeen asiayhteys (konteksti).
Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja Korinton seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
Syyksi hän toteaa:
"Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan" (j. 17).
Tarkoittiko Paavali tällä sitä, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia?
Korintossa oli jokin erityinen syy,miksi juuri Korintossa Paavali ei kastanut kuin harvoja.
Erityistilanne oli siis VAIN KORINTOSSA".
----
Jotkut asettavat evankelumin julistamisen ja kastamisen vastakohdiksi jakeen 17 perusteella.
Paavali varoittaa korinttilaisia puolueriidoista (1. Kor. 1:10); joku oli Paavalin puolta, joku Apolloksen, joku Pietarin, joku jopa Kristuksenkin puolta (j.12) aina yleensä sen mukaan, kuka oli heidät kastanut. Kukin kristitty oli ylpeä omasta kasteisästään.
---
Kaste ja ristin sanoma liittyvät yhteen (j. 13,18, Room. 6:3)).
Paavalia ei siis oltu lähetetty kastamaan.
Tämä ei kuitenkaan merkitse, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia.
Kastaminen oli toisten tehtävä.
Oleellista kasteessa on sen luoma yhteys Kristukseen; Room. 6:1-14 (Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa).
----
Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
Kuolemallaan Kristus on lunastanut meidät omaisuudekseen (1. Kor. 1:30).
Kaste Jeesuksen nimeen vastaa sinettiä tai leimaa, jolla omaisuus merkitään.tuntemus ei taida olla vahvimpia puoliasi.
Paavali saarnasi joka paikassa evankeljumia. Ei hän alkanut kastamaan ihmisiä, vaan ainoastaan ne, jotka ottivat sanan vastaan, ne kastettiin.
Kun Paavali tuli Ateenaan, ei hän sielläkään ruvennut kastamman ihmisiä, vaan hän saarnasi:
Ap 17:30 "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala
on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että
kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus"
Missä tässä puhutaan kasteesta?????
Kun opetuslapset lähtivät toteuttamaan lähetys-
käskyä, niin sanotaan: Mark 16:20
Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla ja
Herra vaikutti heidän kanssaan ja vahvisti sanan
sitä seuraavien merkkien kautta"
Ei taaskaan mainintaa kasteesta.
Ap 2:41 kertoo tarkasti sen, ketkä kastettiin:
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, be
kastettiin."
Ei tässä haettu vauvoja tai kummeja kastettavaksi,
vaan ainoastaan uskoontulleet kastettiin.
Sinä olet niin hurmaantunut tuohon vauvana saa-
maasi epäraamatulliseen valeluun, että näet sen
joka paikassa. Tarvitset todella silmävoidetta ja
nöyrää mieltä uskoa ristin sanomaan ja jättää
kaikki ihmistekoiset, sinänsä kauniit seremoniat
pois. Se on vaikeaa, mutta ristin tie on kaita
tie ja vain harvat sen löytävät.
- Lukihäiriöinen
Hei
Kiitos, kun vastasit viimekertaiseen.
Viisauden ja tiedon sanoista sanoisin, Olen saanut usein käytää näitä lajoja, jopa itsekkin hämmstyen, mutta kunniahan onkin Jeesuksen ei minun.
Kyllä itse tiedän milloin Jeesus kyttää, viisauden ja tiedon sanoja.
Ne ovatkin raamatun sanasta toidstettavia, ja aina rakkauden hengessä.
Silloin sanat ovat lihasta tulevia, jos ne ovat ristiriitaisia Jumalan Hengen kanssa.
Niissä ei ole arvostelua ei tuomiota, eikä loukkaavaisuutta.
Jeesuksen ruumis koostuu eri osista, ja pininkin on suurin, kaikki tarvitsevat toisiaan.
Lajat on moninaiset, on halvempaa jakallimpaa käyttöä varten.
Joka kallin voitelun saa hänet, kasvatetaan ja tulessa koetellaan.
Jolle paljon annetaan, häneltä paljon vaaditaan.
Jokainen lahjan käyttäjä on, vastuussa Jumalalle.
Toki sanat saattavat ojentaa tai opettaa, mutta ei väärässä hengessä.
Rohkeuden ja raitiuden Henki on Jumalan Henki.Lukihäiriöinen: "Jokainen lahjan käyttäjä on, vastuussa Jumalalle".
---
Vastuu on myös koko seurakunnalla, että armolahjoja käytetään oikein yhteiseksi hyödyksi (1. Kor. 12:7).- Lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Jokainen lahjan käyttäjä on, vastuussa Jumalalle".
---
Vastuu on myös koko seurakunnalla, että armolahjoja käytetään oikein yhteiseksi hyödyksi (1. Kor. 12:7).Tietysti vastuu on myöskin seurakunnalle.
Mutta kun lähdetään kunioituksesta ja rakkaudesta.
Rakasta Jumalaasi, kaikesta sydämmestäsi lähimäistäsi, niinkuin itseäsi.
Jos Jumalan kunnnioitus on oikea ja vastuu on ennenkaikea hänelle.
- www.saarna.net/puhuja.php?i...
- Anonyymi
Sain ilmestyksen vuosia sitten, antaessani elämäni Jeesukselle:
Älä usko kaikkia saarnaajia, sillä he eivät ole Minun omiani, vaikka he sanovat..
Kuuntele Paavalia, Koska Paavali puhuu Jumalan sanoja.- Anonyymi
Esimerkki tiedon sanoista: hän (Jeesus) lähetti kaksi opetuslastaan ja sanoi heille: "Menkää kaupunkiin, niin teitä vastaan tulee mies kantaen vesiastiaa; seuratkaa häntä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi372982Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle31831- 1241613
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!2951487Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!621154Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk341103- 721101
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1341063- 63962
- 41897