Mythbustersin

Kännykkätesti

Kuinkas tuossa viime keskiviikon Mythbustersin kännykkätestissä kävi? Siinähän kokeiltiin kumpi on vaarallisempaa kännykkä korvalla vai pienessä kännissä ajaminen. Olikos se niin että humalassa ajaminen on vähemmän vaarallista? Vaiko päinvastoin?

Nimim. Haen hands freen tänään

8

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myytin murtaja

      Kutakuinkin tasainen tulos, eli yhtä vaarallista ajella pienessä maistissa kuin känny korvalla.

      Ja kännyn käyttöön liittyi ajatusta ja keskittymistä vaativia tehtäviä, joten tyhjästä lätinästä ei ollut kysymys. Toisaalta maistissa ajeltiin osavaltion limiiteillä, eli "laillisesti". Suuremmat promillet olisivat varmasti antaneen murheellisemman tuloksen. Mutta testaajillekin oli yllätys, että kännyn käyttö häiritsi ajosuoritusta niin paljon.

      • fkjgfdklgjfdkljglkfdkfkl

        Liikenteessä voi tulla tilanteita, jotka vaativat keskittymistä. Humalaa et saa pois millään, mutta puheluun ei ole pakko keskittyä koko ajan täysillä.

        Olikos tuo osavaltion promilleraja jota testasivat 0.7, eli suomessa selvästi laittomuuden puolella.


    • Ongelma oli nimenomaa puhelun vaatima keskittyminen. Puheluissa kysyttiin asioita joihin vastaaminen vaati huomion kiinittämistä muuhun kuin ajamiseen. Handsfree ei poista kuin korkeintaan pienen osan ongelmasta.

      • siis...

        ...viisainta on olla puhumatta kokonaan. Näinhän se lakikin olisi pitänyt alunperinkin muotoilla. Ei siinä ajaessa ole mitään tarvetta puhua puhelimeen. Hyvin tultiin toimeen 90-luvun alussa pelkillä lankapuhelimilla ja ihan varmasti pärjätään nykyäänkin vaikka ei ajon aikana puhutakaan puhelimeen.


      • Mykkä
        siis... kirjoitti:

        ...viisainta on olla puhumatta kokonaan. Näinhän se lakikin olisi pitänyt alunperinkin muotoilla. Ei siinä ajaessa ole mitään tarvetta puhua puhelimeen. Hyvin tultiin toimeen 90-luvun alussa pelkillä lankapuhelimilla ja ihan varmasti pärjätään nykyäänkin vaikka ei ajon aikana puhutakaan puhelimeen.

        Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?


      • pelkääjän kanssa
        Mykkä kirjoitti:

        Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?

        Pelkääjän paikalla istuva ymmärtää pitää turpansa tukossa, jos huomaan kuskilla olevan tärkeämpääkin tekemistä (esim. auto seikkailee vastaantulijoiden kaistalla). Radiosta puolestaan aika harvoin tulee mitään erityisen tärkeää ja juuri kuljettajaa koskevaa juttua.

        Toisaalta, puhelin voi myös lisätä turvallisuutta, koska se antaa mahdollisuuden kysyä neuvoa tien päältä tai vaikkapa ilmoittaa myöhästymisestä, mikä vähentää tarvetta yrittää epätoivon vimmalla singahtaa jonnekin tiettyy pisteeseen tietyllä kellonlyömällä, kelistä yms. piittaamatta.

        Ennen kännykkäaikakautta näki useinkin täysin tolkuttomia ohituksia (vastaantulija pakotettiin pientareelle) ja pitkissä jonoissa poukkoilua... ehkä kännyköillä on ollut oma osansa pahimpien törppöilyjen jäämisessä pois.


      • juttu.
        Mykkä kirjoitti:

        Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?

        Kuski näkee matkustajan ja matkustaja kuskin, joten kummallakin on käytössä koko kropan antamat viestintäkeinot ja kumpikin näkee ympäristön samasta tilanteesta.

        Moni muuten sulkee silmänsä kuunnellessaan kehnoa puhelinyhteyttä ja miettiessään puhujan asiaa työpöytänsä ääressä. Jotkut ääliöt yrittävät hoitaa yhtä hankalaa asiaa ratissa, ja silloin ei pysytä kaistalla eikä nähdä muuta liikennettä, liikennemerkkejä eikä varsinkaan valoja.


    • työmatkalla

      Kyllähän tuon ilmiön näkee ihan arkiliikenteessäkin Suomessa. Toisinaan edessä köröttelee auto huomattavasti muuta liikennettä hitaammin, vilkut jää näyttämättä, ryhmitytään miten sattuu, käännytään viime tipassa ja jyrkissä käännöksissä mennään vastaantulevien kaistalle. Ja sitten kun kyseisen auton ohittaa ja vilkaisee mitä siellä touhutaan niin useimmiten noissa tapauksissahan on se kännykkä korvalla. Toiminnat hidastuu kun täytyy pitää luuria korvalla ja samalla pitäisi vaihtaa vaihteita ja kääntää ratista, vilkkukin pitäis päälle laittaa jossain välissä. Ihan arkipäiväinen näky. Toki jotkut osaa ajaa sujuvastikin mutta sitten on niitä joilta tosiaan pitäisi kieltää kokonaan kännykkään puhuminen ajaessa. Meitä on moneksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      49
      5063
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      28
      3729
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      69
      3483
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      101
      2848
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      91
      2739
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2680
    7. Anteeksi T

      Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      1881
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

      Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1656
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

      Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      202
      1508
    10. Harmittaako että

      Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      153
      1351
    Aihe