Mythbustersin

Kännykkätesti

Kuinkas tuossa viime keskiviikon Mythbustersin kännykkätestissä kävi? Siinähän kokeiltiin kumpi on vaarallisempaa kännykkä korvalla vai pienessä kännissä ajaminen. Olikos se niin että humalassa ajaminen on vähemmän vaarallista? Vaiko päinvastoin?

Nimim. Haen hands freen tänään

8

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myytin murtaja

      Kutakuinkin tasainen tulos, eli yhtä vaarallista ajella pienessä maistissa kuin känny korvalla.

      Ja kännyn käyttöön liittyi ajatusta ja keskittymistä vaativia tehtäviä, joten tyhjästä lätinästä ei ollut kysymys. Toisaalta maistissa ajeltiin osavaltion limiiteillä, eli "laillisesti". Suuremmat promillet olisivat varmasti antaneen murheellisemman tuloksen. Mutta testaajillekin oli yllätys, että kännyn käyttö häiritsi ajosuoritusta niin paljon.

      • fkjgfdklgjfdkljglkfdkfkl

        Liikenteessä voi tulla tilanteita, jotka vaativat keskittymistä. Humalaa et saa pois millään, mutta puheluun ei ole pakko keskittyä koko ajan täysillä.

        Olikos tuo osavaltion promilleraja jota testasivat 0.7, eli suomessa selvästi laittomuuden puolella.


    • Ongelma oli nimenomaa puhelun vaatima keskittyminen. Puheluissa kysyttiin asioita joihin vastaaminen vaati huomion kiinittämistä muuhun kuin ajamiseen. Handsfree ei poista kuin korkeintaan pienen osan ongelmasta.

      • siis...

        ...viisainta on olla puhumatta kokonaan. Näinhän se lakikin olisi pitänyt alunperinkin muotoilla. Ei siinä ajaessa ole mitään tarvetta puhua puhelimeen. Hyvin tultiin toimeen 90-luvun alussa pelkillä lankapuhelimilla ja ihan varmasti pärjätään nykyäänkin vaikka ei ajon aikana puhutakaan puhelimeen.


      • Mykkä
        siis... kirjoitti:

        ...viisainta on olla puhumatta kokonaan. Näinhän se lakikin olisi pitänyt alunperinkin muotoilla. Ei siinä ajaessa ole mitään tarvetta puhua puhelimeen. Hyvin tultiin toimeen 90-luvun alussa pelkillä lankapuhelimilla ja ihan varmasti pärjätään nykyäänkin vaikka ei ajon aikana puhutakaan puhelimeen.

        Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?


      • pelkääjän kanssa
        Mykkä kirjoitti:

        Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?

        Pelkääjän paikalla istuva ymmärtää pitää turpansa tukossa, jos huomaan kuskilla olevan tärkeämpääkin tekemistä (esim. auto seikkailee vastaantulijoiden kaistalla). Radiosta puolestaan aika harvoin tulee mitään erityisen tärkeää ja juuri kuljettajaa koskevaa juttua.

        Toisaalta, puhelin voi myös lisätä turvallisuutta, koska se antaa mahdollisuuden kysyä neuvoa tien päältä tai vaikkapa ilmoittaa myöhästymisestä, mikä vähentää tarvetta yrittää epätoivon vimmalla singahtaa jonnekin tiettyy pisteeseen tietyllä kellonlyömällä, kelistä yms. piittaamatta.

        Ennen kännykkäaikakautta näki useinkin täysin tolkuttomia ohituksia (vastaantulija pakotettiin pientareelle) ja pitkissä jonoissa poukkoilua... ehkä kännyköillä on ollut oma osansa pahimpien törppöilyjen jäämisessä pois.


      • juttu.
        Mykkä kirjoitti:

        Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?

        Kuski näkee matkustajan ja matkustaja kuskin, joten kummallakin on käytössä koko kropan antamat viestintäkeinot ja kumpikin näkee ympäristön samasta tilanteesta.

        Moni muuten sulkee silmänsä kuunnellessaan kehnoa puhelinyhteyttä ja miettiessään puhujan asiaa työpöytänsä ääressä. Jotkut ääliöt yrittävät hoitaa yhtä hankalaa asiaa ratissa, ja silloin ei pysytä kaistalla eikä nähdä muuta liikennettä, liikennemerkkejä eikä varsinkaan valoja.


    • työmatkalla

      Kyllähän tuon ilmiön näkee ihan arkiliikenteessäkin Suomessa. Toisinaan edessä köröttelee auto huomattavasti muuta liikennettä hitaammin, vilkut jää näyttämättä, ryhmitytään miten sattuu, käännytään viime tipassa ja jyrkissä käännöksissä mennään vastaantulevien kaistalle. Ja sitten kun kyseisen auton ohittaa ja vilkaisee mitä siellä touhutaan niin useimmiten noissa tapauksissahan on se kännykkä korvalla. Toiminnat hidastuu kun täytyy pitää luuria korvalla ja samalla pitäisi vaihtaa vaihteita ja kääntää ratista, vilkkukin pitäis päälle laittaa jossain välissä. Ihan arkipäiväinen näky. Toki jotkut osaa ajaa sujuvastikin mutta sitten on niitä joilta tosiaan pitäisi kieltää kokonaan kännykkään puhuminen ajaessa. Meitä on moneksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      265
      4630
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3011
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2807
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1771
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1624
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1503
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1370
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1262
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1139
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1138
    Aihe