Kuinkas tuossa viime keskiviikon Mythbustersin kännykkätestissä kävi? Siinähän kokeiltiin kumpi on vaarallisempaa kännykkä korvalla vai pienessä kännissä ajaminen. Olikos se niin että humalassa ajaminen on vähemmän vaarallista? Vaiko päinvastoin?
Nimim. Haen hands freen tänään
Mythbustersin
8
629
Vastaukset
- Myytin murtaja
Kutakuinkin tasainen tulos, eli yhtä vaarallista ajella pienessä maistissa kuin känny korvalla.
Ja kännyn käyttöön liittyi ajatusta ja keskittymistä vaativia tehtäviä, joten tyhjästä lätinästä ei ollut kysymys. Toisaalta maistissa ajeltiin osavaltion limiiteillä, eli "laillisesti". Suuremmat promillet olisivat varmasti antaneen murheellisemman tuloksen. Mutta testaajillekin oli yllätys, että kännyn käyttö häiritsi ajosuoritusta niin paljon.- fkjgfdklgjfdkljglkfdkfkl
Liikenteessä voi tulla tilanteita, jotka vaativat keskittymistä. Humalaa et saa pois millään, mutta puheluun ei ole pakko keskittyä koko ajan täysillä.
Olikos tuo osavaltion promilleraja jota testasivat 0.7, eli suomessa selvästi laittomuuden puolella.
Ongelma oli nimenomaa puhelun vaatima keskittyminen. Puheluissa kysyttiin asioita joihin vastaaminen vaati huomion kiinittämistä muuhun kuin ajamiseen. Handsfree ei poista kuin korkeintaan pienen osan ongelmasta.
- siis...
...viisainta on olla puhumatta kokonaan. Näinhän se lakikin olisi pitänyt alunperinkin muotoilla. Ei siinä ajaessa ole mitään tarvetta puhua puhelimeen. Hyvin tultiin toimeen 90-luvun alussa pelkillä lankapuhelimilla ja ihan varmasti pärjätään nykyäänkin vaikka ei ajon aikana puhutakaan puhelimeen.
- Mykkä
siis... kirjoitti:
...viisainta on olla puhumatta kokonaan. Näinhän se lakikin olisi pitänyt alunperinkin muotoilla. Ei siinä ajaessa ole mitään tarvetta puhua puhelimeen. Hyvin tultiin toimeen 90-luvun alussa pelkillä lankapuhelimilla ja ihan varmasti pärjätään nykyäänkin vaikka ei ajon aikana puhutakaan puhelimeen.
Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?
- pelkääjän kanssa
Mykkä kirjoitti:
Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?
Pelkääjän paikalla istuva ymmärtää pitää turpansa tukossa, jos huomaan kuskilla olevan tärkeämpääkin tekemistä (esim. auto seikkailee vastaantulijoiden kaistalla). Radiosta puolestaan aika harvoin tulee mitään erityisen tärkeää ja juuri kuljettajaa koskevaa juttua.
Toisaalta, puhelin voi myös lisätä turvallisuutta, koska se antaa mahdollisuuden kysyä neuvoa tien päältä tai vaikkapa ilmoittaa myöhästymisestä, mikä vähentää tarvetta yrittää epätoivon vimmalla singahtaa jonnekin tiettyy pisteeseen tietyllä kellonlyömällä, kelistä yms. piittaamatta.
Ennen kännykkäaikakautta näki useinkin täysin tolkuttomia ohituksia (vastaantulija pakotettiin pientareelle) ja pitkissä jonoissa poukkoilua... ehkä kännyköillä on ollut oma osansa pahimpien törppöilyjen jäämisessä pois. - juttu.
Mykkä kirjoitti:
Tuon logiikan mukaan myös keskustelu matkustajien kanssa pitäisi kieltää. Samoin esim. radion kuuntelu, jos keskittyy liiaksi sisältöön (vaikkapa uutisiin tai liikennetiedotuksiin). Ja mitenkäs noita sitten valvotaan?
Kuski näkee matkustajan ja matkustaja kuskin, joten kummallakin on käytössä koko kropan antamat viestintäkeinot ja kumpikin näkee ympäristön samasta tilanteesta.
Moni muuten sulkee silmänsä kuunnellessaan kehnoa puhelinyhteyttä ja miettiessään puhujan asiaa työpöytänsä ääressä. Jotkut ääliöt yrittävät hoitaa yhtä hankalaa asiaa ratissa, ja silloin ei pysytä kaistalla eikä nähdä muuta liikennettä, liikennemerkkejä eikä varsinkaan valoja.
- työmatkalla
Kyllähän tuon ilmiön näkee ihan arkiliikenteessäkin Suomessa. Toisinaan edessä köröttelee auto huomattavasti muuta liikennettä hitaammin, vilkut jää näyttämättä, ryhmitytään miten sattuu, käännytään viime tipassa ja jyrkissä käännöksissä mennään vastaantulevien kaistalle. Ja sitten kun kyseisen auton ohittaa ja vilkaisee mitä siellä touhutaan niin useimmiten noissa tapauksissahan on se kännykkä korvalla. Toiminnat hidastuu kun täytyy pitää luuria korvalla ja samalla pitäisi vaihtaa vaihteita ja kääntää ratista, vilkkukin pitäis päälle laittaa jossain välissä. Ihan arkipäiväinen näky. Toki jotkut osaa ajaa sujuvastikin mutta sitten on niitä joilta tosiaan pitäisi kieltää kokonaan kännykkään puhuminen ajaessa. Meitä on moneksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367669Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381915Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4819Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 33783