Joka pesach Jerusalemin ortodoksinen patriarkka, rauha olkoon hänen kanssaan, menee kristuksen haudalle kahden soihdun kanssa ja sitten aivan yhtääkkiä hän tulee sieltä soihdut palavina ulos, sitten hän lähettää tämän "pyhän tulen" eteenpäin. Jos tämä jo ihmetyttää niin monet väittävät että salamia alkaa leimahdella ja eräitten soihdut aivan itsestään syttyvät palamaan ja eipä siinäkään kaikki, se tuli ei polta!
Kuka tähän ylipäätään uskoo? En ole käynnyt siellä mutta asia on aivan uskomaton. En epäile lainkaan Jumalan pyhiä ihmeitä mutta tällainen kuullostaa enemmän suurelta huijaukselta valitettavasti.
Mitä pidätte?
Tässä on video jerusalemista -
http://youtube.com/watch?v=VTbaqtUifKo
Tässä jonkun kotisivu, sieltä löytyy kuvia ja videoita.
http://www.holyfire.org/eng/
Yksi asia mikä jokaisessa tällaisessa videossa hämää on että kukaan ei pidä kämmentään tulen päällä niin pitkään että se ehtis polttaa.
Raakaa huijausta jos minulta kysytte...
Jerusalemin Pyhä Tuli
13
1074
Vastaukset
- minä uskon
Totta tuo on. Siksi on valitettavaa, että Suomen ortodoksinen kirkko ei vietä pääsiäistä silloin, kun kuuluisi eli silloin, kun kaikki muut maailman ortodoksit.
- al-boy
Käyn siellä ehkä vuoden päästä katsomassa... Jos se on totta niin tästä miehest tulee munkki ;)
- esimerkiksi
tänä vuonna. Iloitkaamme!
- munkkeuteen
al-boy kirjoitti:
Käyn siellä ehkä vuoden päästä katsomassa... Jos se on totta niin tästä miehest tulee munkki ;)
Onnea sitten munkkeuteen! Toivottavasti et joudu jättämään perhettä uuden uran vuoksi :)
- Hulluna Pääsiäiseen
Tai miksei maailman kaikki muut ortodoksit vietä Pääsiäistä yhtä aikaa meidän kanssamme, siis alunperäisen säännön hengen mukaisesti!
- ajatella
Hulluna Pääsiäiseen kirjoitti:
Tai miksei maailman kaikki muut ortodoksit vietä Pääsiäistä yhtä aikaa meidän kanssamme, siis alunperäisen säännön hengen mukaisesti!
Siis minkä alkuperäisen. Jos viettäisivät, niin tuo pyhä tulikin saisi yksinänsä siellä haudassa loistella, kun kaikki ortodoksit olisivat tuolloin ihan muualla kuin pääsiäistä viettämässä. Ortodoksit ovat aina - jo 2000 vuoden ajan - viettäneet pääsiäistä juliaanisen kalenterin mukaan eikä gregoriaanisen johon siirryttiin Meletioksen toimesta 1900 luvun alussa. Hänkin sentään ymmärsi jättää pääsiäisajankohdan koskematta. Kysynpä siis, miksi kaikki muut ortodoksit maailmassa seuraisivat suomalaisia, joilla oikeasti ei ole edes lupaa patriarkaatilta vietellä pääsiäistä miten haluavat?
- al-boy
munkkeuteen kirjoitti:
Onnea sitten munkkeuteen! Toivottavasti et joudu jättämään perhettä uuden uran vuoksi :)
isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua ei kelpaa minulle.
Jos tollainen todellakin on totta ja sen itse kokisin todelliseksi jättäisin perheeni tässä ja nyt, mitä he sitten sanoisivatkaan.
- on totta
Minulla on ystävä ollut paikan päällä ja nähnyt sen. Sanoi että se on erilainen kuin tavallinen tuli ja sen myös "tuntee" sydämessään, se on hengellinen kokemus. Ja kun se syttyy Vapahtajan pyhällä haudalla ja vain ortodoksiselle patriarkalle (pyhä tuli ei ole muille syttynyt) niin se todistaa siitä, että ortodoksisuus on oikea usko!
- al-boy
sitä pelkäänkin, että tämä olisi jonkunlainen juju saadakseen kaikki uskomaan että me olemme oikeassa.
Ihmeen on kai koettava itse, mutta kyllä vieläkin uskon että se tuli polttaa. - T. Ollo
al-boy kirjoitti:
sitä pelkäänkin, että tämä olisi jonkunlainen juju saadakseen kaikki uskomaan että me olemme oikeassa.
Ihmeen on kai koettava itse, mutta kyllä vieläkin uskon että se tuli polttaa.muutama vuosi sitten Aamun Koitossa oli juttua Jerusalemin pyhästä tulesta. Silloin kerrottiin, että pyhä tuli ei polta.
Pessimismiin taipuvaisena totean, että pelkosi on turha: tapahtuipa ort.uskon tueksi millainen ihme tahansa siihen eivät usko kaikki ortodoksitkaan - muista puhumattakaan. - al-boy
T. Ollo kirjoitti:
muutama vuosi sitten Aamun Koitossa oli juttua Jerusalemin pyhästä tulesta. Silloin kerrottiin, että pyhä tuli ei polta.
Pessimismiin taipuvaisena totean, että pelkosi on turha: tapahtuipa ort.uskon tueksi millainen ihme tahansa siihen eivät usko kaikki ortodoksitkaan - muista puhumattakaan.No uskon täysin ihmeisiin, mutta tämä vaikuttaa liiankin ihmeelliseltä. Jos se pitää paikkaansa niin saisan paljon uutta voimaa uskooni...
Minun skeptisismi johtuu yksenkertaisesti tieteelliseltä taustaltani, johon kuuluu kaiken epäileminen. - ...tähän...
al-boy kirjoitti:
No uskon täysin ihmeisiin, mutta tämä vaikuttaa liiankin ihmeelliseltä. Jos se pitää paikkaansa niin saisan paljon uutta voimaa uskooni...
Minun skeptisismi johtuu yksenkertaisesti tieteelliseltä taustaltani, johon kuuluu kaiken epäileminen....pyhään tuleen suhtautua samalla tavalla kuin ehtoollisen ihmeeseen? Eipä sitäkään voi tieteellisesti todistaa, että leipä ja viini muuttuvat Ruumiiksi ja Vereksi. Ulkopuolisen silmin ehtoollislahjat näyttäisivät ihan tavallisilta elintarvikkeilta, jos hän pääsisi niitä tutkimaan.
- al-boy
...tähän... kirjoitti:
...pyhään tuleen suhtautua samalla tavalla kuin ehtoollisen ihmeeseen? Eipä sitäkään voi tieteellisesti todistaa, että leipä ja viini muuttuvat Ruumiiksi ja Vereksi. Ulkopuolisen silmin ehtoollislahjat näyttäisivät ihan tavallisilta elintarvikkeilta, jos hän pääsisi niitä tutkimaan.
että asia on samankaltainen. Ehtoollisessa totuus on mystinen ja metafyysinen, eli ei konkrettisesti fyysinen eikä symboolinen, vaan jotakin siinä välissä.
Taas on paljon helpompaa katsoa, ja voi aivan helposti myös kokeilla jos se tuli polttaa.
Ja siinä kun patriarkka Herramme haudalle menee, jos asia on tosi, on tapahduttava metafysisen hengellisen ullottovuuden ja konkreettisen fyysisen ulottuvuuden kohtaaminen. Sama asia tapahtuu ikonin kautta, mutta täysin konkreettisesti silloin kun esim. ikoni alkaa vuotamaan öljyä tai verta tai jotakin sellaista, ja sen voi helposti todistaa vääräksi tai oikeaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272820- 452574
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391291