Suhtaudutte kielteisesti, jopa vihamielisesti moniin uskontoihin ja lahkoihin, mutta miten suhtaudutte buddhalaisuuteen ja sen tarjoamaan etiikkaan.
entä buddhalaisuus?
20
809
Vastaukset
- geego
Ihan samantekevää ainaskin minulle,niinkuin kristinuskokin.
- Spoileri
Se vois olla se ainut valtauskonto, minkä vois noin periaattees hyväksyä. Siinähän ei jumalia ole.
- se sellainen
uskonto on, jolla ei ole jumalaa, ei mikään, se on vain järkeisoppi! Ja ihmisen viisaus on Jumalan mielestä tyhmyyttä. Jumalan hulluus on viisaampi, kuin ihminen.
1 Kor 1:21. Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
22. koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
23. me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
24. mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1 Kor. 3:18. Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
- tarkoittaa omasta viisaudestaan luopumista, tunnustamista, ettei käsitä kaikkea ja Jumalan Hengen kautta Jumalan viisauden vastaanottamista.
pek - ertert
se sellainen kirjoitti:
uskonto on, jolla ei ole jumalaa, ei mikään, se on vain järkeisoppi! Ja ihmisen viisaus on Jumalan mielestä tyhmyyttä. Jumalan hulluus on viisaampi, kuin ihminen.
1 Kor 1:21. Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
22. koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
23. me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
24. mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1 Kor. 3:18. Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
- tarkoittaa omasta viisaudestaan luopumista, tunnustamista, ettei käsitä kaikkea ja Jumalan Hengen kautta Jumalan viisauden vastaanottamista.
pekKetjun aihe oli buddhalaisuus. Ei kristinusko. Mene niiden Raamattuhöpinöittesi kanssa niille kuuluviin ketjuihin ja palstoille.
Jumalallasi ei ole mitään merkitystä, koska sitä ei nähtävästi ole tai ole ollut olemassa, toisin kuin Siddharta Gautama oli. - tämäkin ns.
ertert kirjoitti:
Ketjun aihe oli buddhalaisuus. Ei kristinusko. Mene niiden Raamattuhöpinöittesi kanssa niille kuuluviin ketjuihin ja palstoille.
Jumalallasi ei ole mitään merkitystä, koska sitä ei nähtävästi ole tai ole ollut olemassa, toisin kuin Siddharta Gautama oli.Siddharta Gautama oli? Vissiin käsinveistetty ihmisluomusko?
Sen verran vain tähän "väärälle" palstalle vielä:
Meidän kristittyjen Jumala on Taivaassa.
"Kaiken, mitä Hän tahtoo, Hän tekee. MUIDEN kansojen jumalat ovat hopeaa ja kultaa, ihmiskätten tekoja. Niillä on suu, muta eivät puhu, niillä on silmät, mutta eivät näe,niillä on korvat, mutta eivät kuule, niillä on nenä, mutta eivät haista. Niillä on kädet, mutta eivät kosketa, niillä on jalat, mutta ne eivät kävele, niiden kurkusta ei kuulu mitään ääntä. Niiden kaltaisiksi tulevat niiden tekijät, kaikki, jotka niihin turvaavat"!
Jos tämä, Siddharta Gautama on elollinen ja jos onkin ilmestynyt joskus ja jollekin, niin se on vain saatanan lähettiläs, petturi, ei oikea Elävä Jumala.
Sanamuotosi tuosta ns. jumalastasi oli, että "oli".
Häntä siis ei enää ole?
Yksi ainoa todellinen Jumala ON! Ja Hänen nimensä on Herra Sebaot, Israelin Jumala. Ja Hänen Poikansa nimi on Jeesus Kristus, Vapahtaja. Tässä sulle tie TODELLISEEN elämään. Nykypäivinäkin Jeesus vieraileee ihmisten luona näkyvässä muodossa ja kertoo taivasten valtakunnasta ja sanoo tulevansa takaisin pian.
Nyt kun olet lukenut tämän, niin et voi kerran elävän Jumalan edessä seisoessasi itseäsi millään puolustaa, et voi sanoa, ettet tiennyt Pelastuksesta ja Pelastajasta mitään. Sanot ehkä,ettet joudu Jumalan eteen, kyllä joudut, sinä, kuin myös minäkin.
ps. käsittelihän tämäkin kirjoitukseni buddhalaisuutta jonkin veran, vai?
Jos mielestäsi ei, niin nyt sanon sinulle. Lopeta buddhan palvonta, epäjumalan palvelus, jos haluat periä autuuden, ylionnellisuuden.
pek
- agnostistikko
Buddhalaisuus on järkevin uskonto johon olen törmännyt. Tärkeimmät perusopit ovat totta ja sen havaitsemiseen ei tarvita uskoa.
Buddha itse sanoi ettei pidä uskoa mitään sokeasti, vaan pitää aina tutustua itse, tutkia ja miettiä. Tämä koskee myös itse buddhalaisuutta. Buddha ei myöskään väittänyt olevansa minkään sortin jumala, jumalan ruumiillistuma, jumalan poika tai profeetta.
Ainoat asiat jotka uskonnossa ovat täysin uskosta kiinni on jälleensyntymä ja karma. Ja niihinkään ei ole pakko uskoa.
Buddhalaisuudella on korkea hieno etiikka ja se on myös selkeästi vastuun uskonto; kaikella mitä teet on seurauksensa. Se on myös rauhan uskonto: buddhalaisuuden nimissä ei ole tapettu ihmisiä ja sodittu (ainakaan läheskään niin paljon kuin kristinuskon tai islamin...)- on totuuden
etsijä. Heidän mottonsa on: Ei kannata etsiä, ei sitä kuitenkaan löydy!
Agnostikolle sopii buddhalainen uskonto, jossa ei tarvitse uskoa, koska näkee. Eikä tarvitse etsiä.
Raamattu sanoo, Johannes 20:29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
Ylionnellisuuteen ei buddhalaisuus ketään vie, eikä Taivasten valtakuntaan.
Kristinusko ja uskonnot ovat aivan eri asioita.
Mitä etiikasta on hyötyä, vaikka kuinka hyvä olisi, kun se ei ihmisen sielua pelasta, vain Jeesus pelastaa uskon kautta Häneen.
Jälleensyntymä ja karma ovat todella uskontojen perustajien keksintöjä!
Buddhalaisuudessa on juuri tuo jälleensyntymä; tässä kopio buddhan sivulta:
"Buddhalaiset pitävät totena jälleensyntymistä. Tämä jälleensyntyminen ei tarkoita samaa kuin hindulaisten sielunvaellus (inkarnaatio), jossa yksilön sielu siirtyy seuraavaan olomuotoon kokonaisena, vaan pelkän (kuolemattoman) osan uudelleensyntymistä. Elämänsä aikana jokainen tekee hyviä ja pahoja tekoja, jotka tuottavat karmaa. Karman laki vaikuttaa siihen, millaisena eliönä seuraavaan elämään syntyy, ja siten siihen, onko mahdollisuutta valaistua ja vapautua elämänpyörästä. Ihmiseksi syntyminen on erittäin harvinaista ja suuri onni, koska päinvastoin kuin eläimillä, ihmisillä on mahdollisuus valaistua. Tämän vuoksi ihmisen tulisikin käyttää elämänsä pyrkimällä valaistumiseen eikä tuhlata sitä.
Kysymys: Onko budha koskaan kellekään ilmestynyt elävänä? Jos ei, mitä hyötyä on haudassaan makaavan opin alkajasta?
Jeesus Kristus nousi ylös kuoleeista,esikoisena kuoloon nukkuneista ja osoitti elämän jatkuvan henkiruumiissa iankaikkisesti taivaassa.
Tuo buddhalaisuuden opetus valaistumisesta ja täydellisyyteen pyrkimisestä on turhaa, kukaan siihen ihmisistä ei ole pystynyt, eikä pysty. Jeesus, AINOAN ELÄVÄN JUMALAN POIKA sen teki, olihan Hän lihaksi tullut Jumala.
Jälleensyntymä johonkin olomuotoon ja uudetisyntymä Jumalan Hengestä ovat täysin eri asioita.
pek - agnostistikko
on totuuden kirjoitti:
etsijä. Heidän mottonsa on: Ei kannata etsiä, ei sitä kuitenkaan löydy!
Agnostikolle sopii buddhalainen uskonto, jossa ei tarvitse uskoa, koska näkee. Eikä tarvitse etsiä.
Raamattu sanoo, Johannes 20:29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
Ylionnellisuuteen ei buddhalaisuus ketään vie, eikä Taivasten valtakuntaan.
Kristinusko ja uskonnot ovat aivan eri asioita.
Mitä etiikasta on hyötyä, vaikka kuinka hyvä olisi, kun se ei ihmisen sielua pelasta, vain Jeesus pelastaa uskon kautta Häneen.
Jälleensyntymä ja karma ovat todella uskontojen perustajien keksintöjä!
Buddhalaisuudessa on juuri tuo jälleensyntymä; tässä kopio buddhan sivulta:
"Buddhalaiset pitävät totena jälleensyntymistä. Tämä jälleensyntyminen ei tarkoita samaa kuin hindulaisten sielunvaellus (inkarnaatio), jossa yksilön sielu siirtyy seuraavaan olomuotoon kokonaisena, vaan pelkän (kuolemattoman) osan uudelleensyntymistä. Elämänsä aikana jokainen tekee hyviä ja pahoja tekoja, jotka tuottavat karmaa. Karman laki vaikuttaa siihen, millaisena eliönä seuraavaan elämään syntyy, ja siten siihen, onko mahdollisuutta valaistua ja vapautua elämänpyörästä. Ihmiseksi syntyminen on erittäin harvinaista ja suuri onni, koska päinvastoin kuin eläimillä, ihmisillä on mahdollisuus valaistua. Tämän vuoksi ihmisen tulisikin käyttää elämänsä pyrkimällä valaistumiseen eikä tuhlata sitä.
Kysymys: Onko budha koskaan kellekään ilmestynyt elävänä? Jos ei, mitä hyötyä on haudassaan makaavan opin alkajasta?
Jeesus Kristus nousi ylös kuoleeista,esikoisena kuoloon nukkuneista ja osoitti elämän jatkuvan henkiruumiissa iankaikkisesti taivaassa.
Tuo buddhalaisuuden opetus valaistumisesta ja täydellisyyteen pyrkimisestä on turhaa, kukaan siihen ihmisistä ei ole pystynyt, eikä pysty. Jeesus, AINOAN ELÄVÄN JUMALAN POIKA sen teki, olihan Hän lihaksi tullut Jumala.
Jälleensyntymä johonkin olomuotoon ja uudetisyntymä Jumalan Hengestä ovat täysin eri asioita.
pek"Heidän mottonsa on: Ei kannata etsiä, ei sitä kuitenkaan löydy!"
-- Ei vaan, meidän mottomme on että etsimme ja väitämme löytäneemme jotakin vasta kun jotakin löydämme.
"Mitä etiikasta on hyötyä, vaikka kuinka hyvä olisi, kun se ei ihmisen sielua pelasta, vain Jeesus pelastaa uskon kautta Häneen"
-- Kristinusko ei ainakaan kannusta vastuulliseen käyttäytymiseen; mitä väliä sillä on mitä teen, kun ei se mitään muuta...
"Onko budha koskaan kellekään ilmestynyt elävänä? Jos ei, mitä hyötyä on haudassaan makaavan opin alkajasta?"
-- Buddha näytti meille kuinka pelastua, mutta ihminen pelastaa lopulta itse itsensä. Ei ole väliä onko hän kuollut vaiko elossa. Samalla tavalla tieteen teoriat ovat totta, vaikka niiden esittäjät ovatkin kuolleita.
"Tuo buddhalaisuuden opetus valaistumisesta ja täydellisyyteen pyrkimisestä on turhaa, kukaan siihen ihmisistä ei ole pystynyt, eikä pysty. Jeesus, AINOAN ELÄVÄN JUMALAN POIKA sen teki, olihan Hän lihaksi tullut Jumala"
-- Ei kukaan ole täydellinen, siinä olemme samaa mieltä. Buddhalainen kuitenkin pyrkii parantamaan maailmaa ja itsensä. Mitä tekee kristitty? Odottaa että Jeesus pelastaa ja että asiat muuttuu paremmaksi kuoleman jälkeen. Buddhalainen yrittää tehdä jotakin jo tässä maailmassa ja ottaa vastuun itsestään itselleen. - olet saanut
agnostistikko kirjoitti:
"Heidän mottonsa on: Ei kannata etsiä, ei sitä kuitenkaan löydy!"
-- Ei vaan, meidän mottomme on että etsimme ja väitämme löytäneemme jotakin vasta kun jotakin löydämme.
"Mitä etiikasta on hyötyä, vaikka kuinka hyvä olisi, kun se ei ihmisen sielua pelasta, vain Jeesus pelastaa uskon kautta Häneen"
-- Kristinusko ei ainakaan kannusta vastuulliseen käyttäytymiseen; mitä väliä sillä on mitä teen, kun ei se mitään muuta...
"Onko budha koskaan kellekään ilmestynyt elävänä? Jos ei, mitä hyötyä on haudassaan makaavan opin alkajasta?"
-- Buddha näytti meille kuinka pelastua, mutta ihminen pelastaa lopulta itse itsensä. Ei ole väliä onko hän kuollut vaiko elossa. Samalla tavalla tieteen teoriat ovat totta, vaikka niiden esittäjät ovatkin kuolleita.
"Tuo buddhalaisuuden opetus valaistumisesta ja täydellisyyteen pyrkimisestä on turhaa, kukaan siihen ihmisistä ei ole pystynyt, eikä pysty. Jeesus, AINOAN ELÄVÄN JUMALAN POIKA sen teki, olihan Hän lihaksi tullut Jumala"
-- Ei kukaan ole täydellinen, siinä olemme samaa mieltä. Buddhalainen kuitenkin pyrkii parantamaan maailmaa ja itsensä. Mitä tekee kristitty? Odottaa että Jeesus pelastaa ja että asiat muuttuu paremmaksi kuoleman jälkeen. Buddhalainen yrittää tehdä jotakin jo tässä maailmassa ja ottaa vastuun itsestään itselleen.tuollaisen käsityksen kristityistä? Kiinnostaisi!
En kyllä ole tuota ennen kuullut. Jos olisin eilen kuollut, olisi tuokin jäänyt kuulematta.Joka päivä oppii jotakin uutta, sanotaan.
Mielestäni Raamattu juuri opettaa oikean elämän mallin ja toisten ihmisten rakastamisen ja toisistaan huolehtimisen, auttamisen. Olen lukenut Raamattua noin 25 vuotta ja en löydä tuota sinun ajatustasi mistään kohtaa Uutta Testamenttia.
V-Testamentin puoli oli lakiliitto, jossa Jumalan lain rikkomisesta seurasi tietyt rangaistukset, esim. silmä silmstä, hammas hampaasta, henki hengestä,avinrikkojat kivitettiin jne.jne.
Uuden testamnetin ilmoitus on, että synnintekijä saa anteeksi, kun katuu ja pyytää anteeksi ja tekee parannuksen elämässään ja tahtoo elää Jumalan Sanan mukaan.
Toisten kunnioitus kuuluu myöskin ihan kristillisiin alkeisiin ja anteeksianto myös. Tulee rakastaa jopa vihamiehiään! Siinäpä meille läksyä kerrakseen.
Jos kaikki sotavarustelut, avaruudenvarusteluun käytetyt rahat jaettaisiin rakkauden Jumalan käskyn mukaan köyhille, maailmassa ei olisi nälänhätää ja rauha vallitsisi.
Ei kristityt odota toimettomana pelastusta, sanotaanhan että"jos tiedämme maailmanlopun tulevan huomenna, istutamme tänään omenapuun"
Ei TODELLISET, SYDÄMELTÄÄN KRISTITYT ole koskaan sotia aloittaneet, ns. NIMIKRISTITYT kyllä touhuaa vaikka mitä. Lähi-itä esim. Vaikka kansa kantaa kristityn kansan nimeä, se voi olla elävästä, todellisesta kristillisyydestä yhtä kaukana, kuin itä on lännestä.
Siunattua illanjatkoa Pyhän Jumalan nimessä, Jeesuksen Kristuksen kautta.
pek - agnostistikko
olet saanut kirjoitti:
tuollaisen käsityksen kristityistä? Kiinnostaisi!
En kyllä ole tuota ennen kuullut. Jos olisin eilen kuollut, olisi tuokin jäänyt kuulematta.Joka päivä oppii jotakin uutta, sanotaan.
Mielestäni Raamattu juuri opettaa oikean elämän mallin ja toisten ihmisten rakastamisen ja toisistaan huolehtimisen, auttamisen. Olen lukenut Raamattua noin 25 vuotta ja en löydä tuota sinun ajatustasi mistään kohtaa Uutta Testamenttia.
V-Testamentin puoli oli lakiliitto, jossa Jumalan lain rikkomisesta seurasi tietyt rangaistukset, esim. silmä silmstä, hammas hampaasta, henki hengestä,avinrikkojat kivitettiin jne.jne.
Uuden testamnetin ilmoitus on, että synnintekijä saa anteeksi, kun katuu ja pyytää anteeksi ja tekee parannuksen elämässään ja tahtoo elää Jumalan Sanan mukaan.
Toisten kunnioitus kuuluu myöskin ihan kristillisiin alkeisiin ja anteeksianto myös. Tulee rakastaa jopa vihamiehiään! Siinäpä meille läksyä kerrakseen.
Jos kaikki sotavarustelut, avaruudenvarusteluun käytetyt rahat jaettaisiin rakkauden Jumalan käskyn mukaan köyhille, maailmassa ei olisi nälänhätää ja rauha vallitsisi.
Ei kristityt odota toimettomana pelastusta, sanotaanhan että"jos tiedämme maailmanlopun tulevan huomenna, istutamme tänään omenapuun"
Ei TODELLISET, SYDÄMELTÄÄN KRISTITYT ole koskaan sotia aloittaneet, ns. NIMIKRISTITYT kyllä touhuaa vaikka mitä. Lähi-itä esim. Vaikka kansa kantaa kristityn kansan nimeä, se voi olla elävästä, todellisesta kristillisyydestä yhtä kaukana, kuin itä on lännestä.
Siunattua illanjatkoa Pyhän Jumalan nimessä, Jeesuksen Kristuksen kautta.
pekSanomani viittasi siihen että teoilla ei ole kristinuskon mukaan ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta. Uskohan vain pelastaa, ei teot. Kristinuskon mukaan hyväkin ihminen joutuu helvettiin, jos ei usko. Buddhalaisuudessa teoilla on todella seuraksensa.
Väitteeni taisi tosiaan kuulostaa siltä kuin pitäisin kristinuskoa täysin huonona uskontona. Onhan siinäkin toki kultainen sääntö ja lähimmäisenrakkauden sanoma. Itse asiassa siinä mielessä kristinusko ei eroa buddhalaisuudesta ollenkaan. Anteeksianto on tietenkin hyvä asia muuten mutta kristinuskossa tuo alkaa mennä jo mahdottomiin.
Tietenkään sotiminen ja tappaminen ei ole kristinuskon sanoman mukaista, kuten ei ole buddhalaisuudenkaan. - apostoli_tz
agnostistikko kirjoitti:
Sanomani viittasi siihen että teoilla ei ole kristinuskon mukaan ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta. Uskohan vain pelastaa, ei teot. Kristinuskon mukaan hyväkin ihminen joutuu helvettiin, jos ei usko. Buddhalaisuudessa teoilla on todella seuraksensa.
Väitteeni taisi tosiaan kuulostaa siltä kuin pitäisin kristinuskoa täysin huonona uskontona. Onhan siinäkin toki kultainen sääntö ja lähimmäisenrakkauden sanoma. Itse asiassa siinä mielessä kristinusko ei eroa buddhalaisuudesta ollenkaan. Anteeksianto on tietenkin hyvä asia muuten mutta kristinuskossa tuo alkaa mennä jo mahdottomiin.
Tietenkään sotiminen ja tappaminen ei ole kristinuskon sanoman mukaista, kuten ei ole buddhalaisuudenkaan.Tässä ehkä mielestäni kuvaataan parhaiten uskon ja tekojen suhdetta:
7 osoittaakseen kaikille tuleville aikakausille, kuinka äärettömän runsas on hänen armonsa ja kuinka suuri hänen hyvyytensä, kun hän antoi meille Kristuksen Jeesuksen.
8 Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.
9 Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.
10 Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut."
Hyväkään ihminen ei voi olla aina hyvä. Oli sitten kristitty tai buddhalainen. Kristinuskon mukaan teoilla on merkityksensä. Lähimmäiselle, jolle niitä tehdään, mutta ei enää pelastuksen kannalta.
Asiaa voisi siis kuvata niin, että kristinuskossa palkka saadaan toisen teon tähden (Jeesuksen) ja sitten siitä kumpuava ilo aiheuttaa teot. Kristinuskossa on myös yksi lisäelementti verrattuna buddhalaisuuteen. Jumala tuli ihmiseksi, mutta Hän tulee myös Pyhän Henkensä kautta ihmiseen asumaan. Tämän kokeminen vaikuttaa usein ihmisessä niin suuren muutosprosessin, että se mitä buddhalaisuudessa tavoitellaan, toteutuu kristinuskossa, mutta ei ihmisen omin voimin.
"10 Jos Kristus on teissä, teidän ruumiinne tosin on kuollut synnin vuoksi, mutta Henki luo elämää, koska teidät on tehty vanhurskaiksi.
11 Jos siis teissä asuu Jumalan Henki, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin hän, joka herätti Kristuksen kuolleista, on tekevä eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne teissä asuvan Henkensä voimalla."
Paavali kirjoittaa myös parissakin kohtaa, ettei ole sama miten ihminen elää uskoontulon ja pelastumisen jälkeen. Senkin jälkeen on ihmisen velvollisuus valita, haluaako noudattaa omaa ehkä itsekästäkin luontoaan, vai antaako Jumalan tehdä sitä työtä, jonka Hän on aloittanut. Heprealaiskirjeessä Paavali varoittaa tietoisesta väärin tekemisestä, sillä silloin ihminen polkee Jeesuksen Kristuksen sovitustyötä ja armoa, jonka on saanut osakseen. Jaakob kirjoittaa, että usko ilman tekoja on kuollut. Eli, jos vain toivottaa siunausta ihmiselle, jolla ei ole ruokaa, eikä auta tätä, Jumala ei sitä katso hyvällä.
Itseasiassa kristinuskon mukaan uskovan teoilla on juuri tässä elämässä seuraukset. Ne eivät välttämättä vaikuta enää taivaspaikkaan, mutta uskovan elämästä tulee hyvin hedelmätöntä ja vaikeatakin, jos hän ylenkatsoo pelastustaan ja esim. tekee pahaa lähimmäisilleen. Tästä on myös Johanneksen kirjeessä hyvä varoitus:
"3 Siitä me tiedämme tuntevamme hänet, että pidämme hänen käskynsä.
4 Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.
5 Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme hänen yhteydessään.
6 Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä, tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli."
"17 Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee veljensä kärsivän puutetta mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus voisi pysyä hänessä?"
"20 Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt."
Kyllä siis kristinuskossakin teoilla on välilä, mutta niillä ei voi ansaita pelastusta, vaan korkeintaa elää sitä todeksi. Hedelmistään puu tunnetaan. - teoilla on
agnostistikko kirjoitti:
Sanomani viittasi siihen että teoilla ei ole kristinuskon mukaan ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta. Uskohan vain pelastaa, ei teot. Kristinuskon mukaan hyväkin ihminen joutuu helvettiin, jos ei usko. Buddhalaisuudessa teoilla on todella seuraksensa.
Väitteeni taisi tosiaan kuulostaa siltä kuin pitäisin kristinuskoa täysin huonona uskontona. Onhan siinäkin toki kultainen sääntö ja lähimmäisenrakkauden sanoma. Itse asiassa siinä mielessä kristinusko ei eroa buddhalaisuudesta ollenkaan. Anteeksianto on tietenkin hyvä asia muuten mutta kristinuskossa tuo alkaa mennä jo mahdottomiin.
Tietenkään sotiminen ja tappaminen ei ole kristinuskon sanoman mukaista, kuten ei ole buddhalaisuudenkaan.merkityksensä, mutta ei siinä mielssä, että hyvät työt toisi taivaspaikan. Sanoohan Jaakob kirjeessään, 2 luku, jakeesta 17- " Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
18. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
19. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
20. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on VOIMATON?
21. Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22. Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko TULI TÄYDELLISEKSI;
23. ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
24. Te näette, että ihminen tulee (OSOITETAAN, alkuteksti) vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut (NÄHTY, alkuteksti) vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
- ihmisen teotkin siis ilmaisevat sen, onko hän uskova, SYDÄMELTÄÄN kristitty, vai ei
- Jos ihmisen elämässä ei näy toisen huomioonottaminen, auttaminen, anteeksianto ja rakastaminen ja vaikka hänellä olisi uskovan nimi, niin se on vain tekopeliä, ei sellainen ns. uskova ole sydämeltään kristitty. Hänellä on vain se nimi, mutta hän on "kuollut (hengellisesti)". Viisaana ihmisenä ymmärrät mitä tarkoitan?
Usko Jeesukseen siis pelastaa ihmissielun kadotukselta. Mutta usko Jeesukseen pitää niin paljon sisällään, etä sitä on tässä mahdotonta kuvata ja kertoa. Raamatustahan sen näkee!
Oli muuten valtava kokemus, kun Jumalan Henki uudestisynnytti minun henkeni! Muutti minut täysin! Se oli elämäni vallankumous. Olin tosi kurja ihminen, mutta sain kaiken anteeksi!
En tosin ole täydellinen vieläkään, enkä sellaiseksi tulekaan tämän elämän aikana, onneksi!
Vielä toistaisin, että kristinusko EI OLE USKONTO!
Uskonnot yrittää rakentaa teoillaan tikapuita taivaaseen, päästä Jumalan luo, yhteyteen tekojen kautta. Kristinuskossa Jumala tuli alas ihmisen luo Jeesuksen lihaan tulossa.
Hän näytti meille henkilökohtaisella toiminnallaan, millainen ainoa Elävä Jumala on.
- Missä suhteessa kristinuskossa anteeksiantaminen menee "jo mahdottomuuksiin"?
Eikö buddhalaisuus opeta sitä?
Kristinuskossa meidän tulee Jeesuksen sanojen mukaan antaa anteeksi 7x70, eli 490 kertaa päivässä.Tietenkin tuo on kuvannollinen sanonta ja tarkoitaa jatkuvaa anteeksiantamista, elämää anteeksiannossa, siinä oikeanlaisessa mielentilassa. Raamattu sanoo vielä, että "jos joku rikkoo sinua vastaan samassa asiassa 7 kertaa päivässä, anna aina anteeksi" Onhan tuo kyllä aika kovalta tuntuvaa, mutta viittaa vain edelliseen, ymmärtisin niin? Uudestisyntynyt ihminen kyllä siihen pystyy ja haluaakin niin tehdä, eikä Jumala meille ole antanut mahdottomia tehtäväksemme.
Siunattua päivää sinulle ystävä!
ps.pitkästyitkö jo näihin kannaottoihini?
pek
- panteisti
Ateistit eivät ole yhtenäinen joukko jolta voisi saada puheenjohtajan suusta kannanoton kaikkien puolesta - omasta puolestani vastaan, että buddhalaisuudessa on paljon sellaista mitä kannatan. Osittain olen hyvinkin eri linjoilla, siksi kutsun itseäni panteistiksi enkä buddhalaiseksi.
- tämä panteistin
mielestäsi panteismia?
Kolossalaiskirje 1: 14. Hänessä (Jeesuksessa Kristuksessa, kirj.huomautus) meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16. Sillä hänessä LUOTIIN KAIKKI, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, KAIKKI ON LUOTU HÄNEN KAUTTANSA JA HÄNEEN.
17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy KAIKKI VOIMASSA.
Apostolien teot 17:24. Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
25. eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
26. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
27. että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
28. sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'
29. Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
30. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
pek - panteisti
tämä panteistin kirjoitti:
mielestäsi panteismia?
Kolossalaiskirje 1: 14. Hänessä (Jeesuksessa Kristuksessa, kirj.huomautus) meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16. Sillä hänessä LUOTIIN KAIKKI, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, KAIKKI ON LUOTU HÄNEN KAUTTANSA JA HÄNEEN.
17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy KAIKKI VOIMASSA.
Apostolien teot 17:24. Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
25. eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
26. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
27. että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
28. sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'
29. Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
30. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
pekVoi sen niinkin tulkita.
(lukuunottamatta ensimmäistä ja viimeistä jaetta tuossa viestissä) - myönnytys
panteisti kirjoitti:
Voi sen niinkin tulkita.
(lukuunottamatta ensimmäistä ja viimeistä jaetta tuossa viestissä)sinulta. Kun asiaa vähän enemmän miettii, niin minustakin taitaa löytyä panteistin "oireita", mutta koska uskon kaikki, mitä Jumalan Sana ilmoittaa, en lue itseäni panteistiksi. Olen vain tavallinen "Jumalan hulllu" , eikö vain?
Siunausta ystävä panteistille! Oliko muuta mielenkiintoista?
pek
- Light-bearer
Vaikka buddhalaisilla ei ole satujumalaa niin älyttömiä elämää vihaavia moraalikoodeja löytyy sieltäkin. Ja ovat mukamas rauhaarakastavat buddhalaisetkin johtaneet sotajoukkoja ja teurastuksia. Hyvänä esimerkkinä Tiibet ennen kiinalaisten valtausta: absoluuttinen teokratia jossa tavallisella maajussilla oli oikeuksia kuin pimeän keskiajan maaorjalla.
- ertert
Mitkä ne moraalikoodit ovat ja miten ne on perusteltu buddhalaisuudella?
Entäpä miten perustelet sen, että olot olisivat olleet huonot ennen Kiinan valtausta ja parantuneet sen jälkeen? Toki niinkin on, mutta mitä se ei tarkoita sitä, että epäkohtia edelleenkin on ja itsenäisenä Tiibetissä olisi voinut tapahtua parempikin kasvu.
Ovatko lähteesi kenties Kiinalaisten alullepanemia? - Light-bearer
ertert kirjoitti:
Mitkä ne moraalikoodit ovat ja miten ne on perusteltu buddhalaisuudella?
Entäpä miten perustelet sen, että olot olisivat olleet huonot ennen Kiinan valtausta ja parantuneet sen jälkeen? Toki niinkin on, mutta mitä se ei tarkoita sitä, että epäkohtia edelleenkin on ja itsenäisenä Tiibetissä olisi voinut tapahtua parempikin kasvu.
Ovatko lähteesi kenties Kiinalaisten alullepanemia?On se kumma kun ei saa Tiibetista ja Dalai Laman juntasta sanoa mitään pahaa ilman että tulee leimatuksia kiinalaisten puolustajaksi. Mutta tuskin Tiibetissä yhtään sen kovempaa hallintoa on kuin muualla Kiinassa. Sinänsä Tiibetin asemasta on turha itkeä mitään: Kiina valloitti alueen ja nyt se omistaa sen, sen pituinen se.
Tiibet olisi toki saattanut kehittyä omillaan valistuneempaan suuntaan mutta mitään merkkejä siitä ei ole joten siitä ei voida vakavasti keskustella.
Ja sitten ne moraalikoodit, suora lainaus wikistä:
Buddhalaisuuden neljä jaloa totuutta ovat:
1.Elämä on kärsimystä. (dukkha)
2.Kärsimys johtuu elämänjanosta. (tanha)
3.Kärsimys lakkaa, kun elämänjano sammutetaan.
4.Tie elämänjanon sammumiseen on jalo kahdeksanosainen polku.
Mitä muuta tämä on kuin kristittyjen ja muslimien elämää vihaava dogmatiikka erilaiseen kieliasuun puettuna? En pidä elämää kärsimyksenä joten en voi millään muotoa allekirjoittaa uskontoa joka on sitä mieltä. - agnostistikko
Light-bearer kirjoitti:
On se kumma kun ei saa Tiibetista ja Dalai Laman juntasta sanoa mitään pahaa ilman että tulee leimatuksia kiinalaisten puolustajaksi. Mutta tuskin Tiibetissä yhtään sen kovempaa hallintoa on kuin muualla Kiinassa. Sinänsä Tiibetin asemasta on turha itkeä mitään: Kiina valloitti alueen ja nyt se omistaa sen, sen pituinen se.
Tiibet olisi toki saattanut kehittyä omillaan valistuneempaan suuntaan mutta mitään merkkejä siitä ei ole joten siitä ei voida vakavasti keskustella.
Ja sitten ne moraalikoodit, suora lainaus wikistä:
Buddhalaisuuden neljä jaloa totuutta ovat:
1.Elämä on kärsimystä. (dukkha)
2.Kärsimys johtuu elämänjanosta. (tanha)
3.Kärsimys lakkaa, kun elämänjano sammutetaan.
4.Tie elämänjanon sammumiseen on jalo kahdeksanosainen polku.
Mitä muuta tämä on kuin kristittyjen ja muslimien elämää vihaava dogmatiikka erilaiseen kieliasuun puettuna? En pidä elämää kärsimyksenä joten en voi millään muotoa allekirjoittaa uskontoa joka on sitä mieltä.Buddha käytti sanaa dukkha, joka tarkoittaa epätyydyttävää, turhauttavaa tai kärsimystä. Tärkempi käännös olisi elämässä on kärsimystä tai elämä on epätyydyttävää, mikä on jo paljon lähempänä totuutta.
Elämänjano taas tarkoittaa itsekkyyttä, takertumista ja ahneutta, mikä todellakin aiheuttaa 99% kaikesta maailman kärsimyksestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894