Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

minka ikaisena shetlanninponi kannattaa kouluttaa ratsuksi?

mieeeeeee

Elikka, minka ikanen shettisvarsan pitais olla, ennekka sita saa alkaa kouluttaa ratsuks? Tai ihan minka hevosen vaan...

13

3567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agrologi

      Varsaa täytyy koulutaa sen syntymästä lähtien. Jo pikkuvarsana sille opetetaan talutuksesa kulkemista, kavioiden nostoa jne.

      Varsinaisen ratsukoulutuksen voi aloittaaa aikaisintaa 3 vuotiaana, jolloin poni totutetaan satulaan ja suitsiin, sekä juoksuttamiseen. Ponille kannattaa opettaa myös yleisimmät käskyt äänikomentoina (käynti, ravi laukka, seis), se helpottaa myöhempää koulutusta. Ponin voi myös opettaa ajolle aikaisintaan 2 vuotiaana, 3 vuotiaalla ponilla voi ajaa jo pieniä lenkkejä.

      Useimmiten ponin selkään noustaan ensimmäisen kerran 4 vuotiaana. Saman vuoden aikana ponin pitäisi oppia suunnilleen helpon C-kouluratsastusliikeet. Samoihin aikoihin sen kanssa voi myös hypätä ensimmäiset pienet esteet.

      Suurin osa hevosista on peruskoulutettuja 5 vuotiaina.

      Suurin osa hevosista on henkisesti ja fyysisesti valmiita omaksumaan vaikeita koululiikkeitä aikaisintaan 6 vuotiaana.

      Tämä aikataulu pätee ns. kylmäverisillä roduilla (esim. Suomenhevonen, Shetlanninponi, Islanninhevonen), Lämminverisiä rotuja voi alkaa kouluttaa hiukan aikaisemmin (esim. Arabi, puoliverinen, newforestinponi)

      • mieeeee

        Kiitos todella paljon asiallisesta vastauksestasi!:)


      • .k.k.k.k.k.k.k.k.k.k.k.k.k.k

        sori ny kun kirjoitan ikävän jutun mutta niitä aloitetaan kouluttaan NELJÄ vuotiaana kyllä niille satulaa ja suittia 3v opetetaan mut niinku sen seläs käymään ja käyntäämään ja ravaamaan ja laukkaamaan neli vuotiaana!!!!


      • Huom (=
        .k.k.k.k.k.k.k.k.k.k.k.k.k.k kirjoitti:

        sori ny kun kirjoitan ikävän jutun mutta niitä aloitetaan kouluttaan NELJÄ vuotiaana kyllä niille satulaa ja suittia 3v opetetaan mut niinku sen seläs käymään ja käyntäämään ja ravaamaan ja laukkaamaan neli vuotiaana!!!!

        Itse olen opettanut suitsiin 2 v ja selkään 3 v. Mutta shettikseni on 110 säkäinen(=


      • Anonyymi

        Tallilla missä käyn on kals shettistä toinen on kymmenen ja sitä ei oo koulutettu noh kukaan muu ei kouluta niin minä ja mun sisko alettii se on potkassu mua noin tuhat miljoonaa kertaa ja sitä ei oo koulutettu ees juoksutukseen ja silti osa joutuu sil ridaa ei se ymmärrä apujen päälle mtn joten help me pls😅😅😅


    • nimona

      neljä

    • KYSYMYS!

      Hei,
      olen etsinyt jo pitenmän aikaa netistä vastauksia shettiksen kouluttamiseen!
      Itselläni on shettis joka juuri täytti 3 vuotta. Shettis poni ori.....
      En ruunaa sitä sillä se on hyväsukuinen ja sillä tarjotaan astutuksia.
      Mutta ongelmana on se että kun talutan sitä se hyppää pystyyn. Ja kavio on kerran osunut jo selkäänkin. Ja sitten kuin menen selkään niin se puree.
      Olisikohan kenellään kokemusta/tietoa tällläisestä ? Toivottavasti saan hyviä vastauksia (= Ps. sori kun laitoin sun palsatalle /:

    • Oletko kokeillut pitää kädessäsi pitkää raippaa niin että se on kädessäsi samalla lailla kuin ratsastaessa? Siis osoittaa taaksepäin. Kun poni hyppää pystyyn, napauta sitä terävästi takalistolle, sinun ei tarvitse edes kääntyä, vaan pelkkä ranneliike riittää siihen että raippa yltää poniin. Kun hevosta tai ponia nappaisee muutaman kerran takalistolle sen alkaessa hyppiä, ne tavallisesti siitä tokenevat aika nopeasti.

      Miten oikein talutat sitä jos se pääsee kolhimaan sinua selkään? Pidä se lyhyessä narussa vieressäsi äläkä päästä sitä pitkään naruun taaksesi.

      Toinen mitä tulee mieleen, että saako se väkirehua? Jos saa, kokeile jättää se kokonaan pois, koska tuo käytös saattaa olla ylimääräisen energian purkamista. Se on kuitenkin vielä varsa ja niiden energiavarasto on ehtymätön.

      Ratsastat vähän turhan nuorella ponilla. Minä en päästäisi edes pikkulasta alle nelivuotiaan shettiksen selkään, ne kehittyvät hitaasti. Oletko varma ettei se pure siksi että siihen sattuu? Minkä kokoinen poni on ja minkä kokoinen olet itse?

    • minä

      Minä olen 11v ja omistanut shetlanninponin.Se on opetettu suitsille jo 1 vuotiaana ja kevyt "lättäsatula" laitettiin selkään kun se oli 2,5 vuotias.Lättäsatulat ovat hyvin kevyitä,oikeastaan yhtä kevyitä kuin laukkasatula.Niitä saa Kainaston Ponitallilta ainakin ja maksaa 70€.Niin,asiaan... kun hevosten virallisesta ikääntymispäivästä oli kulunut noin kolme tai neljä viikkoa,niin se sai ensimmäisen ratsastajan selkäänsä (minut).Kun olin ratsastellut sillä talutuksissa käyntiä kentällä ja vähän lyhyitä noin 10-15min pätkiä maastossa noin kuukauden,siirryin ratsastelemaan ilman taluttajaa kuitenkin valvojan kanssa.Välillä otettiin pikkupätkiä ravissa.Sitten kävin ensimmisen kerran maastossa noin 1,5 km lenkin.Kun se oli lopulta oppinut vastaamaan pohkeisiin,vauhdinlisäämiseen ja ohjasapuihin,niin opetin sille laukka-avut.Kun se oli tuonkin oppinut ja opetuksen alkamisesta oli noin 4-5kk,niin teimme käynti ja ravipuomiharjoituksia.Sitten kokeiltiin laukkapuomeja.Kun TUOKIN oli opetettu,ja oli kulunut noin 5.5kk,niin otimme jo pienen 15cm pystyn hyppimiseen.Seuraavaksi hypimme 20cm,ja irtohypytyksessä annoin sen päästellä 95cm esteitä.Sitten kun pikku-esteet oli opittu,opetettiin sille ensin takaa-ajaen ohjaksilla ja taluttajan kanssa vähän pohkeenväistöä kumpiinkin suuntiin.Sitten kokeiltiin ratsastaessa.Seuraavaksi olikin sitte laukanvaihtoja.Ja näin hyrrättiin eteenpäin:)


      Eli tämä oli minun ponin koulutussuunnitelma.Ja nykyäänkin se on 7 vuotiaan tytön poni.Joojoo useiden mielestä mentiin liian aikasi tai jotai mutta syynä on se että poni oppi aika nopeaa.Aloitimme ratsastelun ensin 1krt/vko,sitten 2krt/vko ja lopulta mentiin 5krt/vko ja joskus 6krt/vko.

      EI TARTTE RUVETA MORKKAA ET OON JOKU ELÄINRÄÄKKÄÄJÄ TMS...

    • Auttakaa koitetaan koulutttaa 10v shettistä joka ei osaa mtn potkii puree yms sitå ei oo koulutettu eikä kukaan muu tallil okkee haluu ees yritää eli mä ja mun sisko koitetaa seläs ei ymmärrä oikee mtn apui liinas ei mee ei millää auttakaa

    • Anonyymi

      riippuu kai rodustakin. joku työrotu on käyttövalmis jo 2v, yleensähän ne ovat vasta 6-7 v. alle 3 v ei selkään mennä, koskapa suomessa ei niitä rotuja ole, jotka kehittyisi siihen tarpeeksi nopeasti. nim. exhevostelija

    • Anonyymi

      Shetlanninponit kehittyvät 6-7 vuotiaaksi, eli ennen 4 ikävuotta on turha aloittaa ratsastuskoulutus.

    • Anonyymi

      Voisko joku auttaa 11.v Gotlanninruss ponin koulutuksessa?muuten kiltti mutta ratsastaessa lähtee ominpäin haluamiaan askellajeja. Herkkä suusta joten ei viitsi oikeen vetää suustakaan😫
      Peruskoukutettu hypännyt 60cm aina ollutvähäb omapäinen mutta nykyään ei päästä selkään raipan kanssa🥲

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2162
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      44
      1864
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1550
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      68
      1525
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1442
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1372
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1332
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1291
    Aihe