Kun luin tänään Vasabladetista jutun eräästä kunnostetusta 1800-luvun puutalosta, opin yllätyksekseni, että suomen kielen "liiterille", jossa varastoitiin ennen esim. polttopuita, on myös vastine ruotsin kielessä, joka on "ett lider, lidret, (monikossa) lider, lidren".
Olen kuitenkin Ruotsissa kuullut käytettävän enemmän "vedbod"-sanaa. Epäilen, että -er-loppuisen "ett lider":in alkuperä löytyy saksan kielestä. Tietääkö joku?
Mistä kielestä "liiteri" tulee?
7
3241
Vastaukset
- ruotsista
Veikkaisin, että sana tulee suomenruotsalaisten ruotsista. Entisaikaan, silloin kun minäkin olin lapsi, tavallisella kansalla oli käytössä runsaasti ruotsista muunnettuja sanoja. Oli liiteriä, porstuaa, kahvelia, hantuukia yms. En ole asiantuntija, mutta luulisin heidän ottaneen sanat käyttöön ruotsinkieliseltä "herrasväeltä".
- Vajaa halko
Ruotsiksi halkovaja voi olla vedbod, vedlider tai vedskjul. Nimitys saattaa vaihdella seutukohtaisesti (ja esim. Pohjanlahden eri puolilla). Suomessakin puhutaan vaihtelevasti vajasta ja liiteristä – ja saattaapa joku puhua suulistakin, joka oli ainakin minun lapsuuteni kotiseudulla tuiki tuntematon käsite.
Liiterillä monet ymmärtävät nykyisin erästä Neckarsulmilaisesta norsunluutornista käsin oudoksuttavin periaattein johdettua päivittäistavaraliikeketjua, joka on rakentanut melko tiheän myymäläverkoston Suomeenkin.- aapeesee
Eikös suuli ole yhtä kuin talas, eli venevaja (osin vedessä)?
- Maan asukas
aapeesee kirjoitti:
Eikös suuli ole yhtä kuin talas, eli venevaja (osin vedessä)?
Suuli on meillä päin latoa isompi, lautaseinäinen rakennus, johon varastoidaan yleensä heiniä. Siellä voidaan myös säilyttää koneita ym. peltokaluja.
- Liitsu
Minä taas luulen että sana liiteri tulee siitä että kuolleita ruumiita pidettiin siellä siksi kunnes hautaan pääsivät. Vilpoisa ja hyvin tuulettuva paikka. Ranskassa on esim "lit de parade", ruumis esillä että ihmiset voivat jättää hyvästit kuollelle ennen hautjaisia typ 36 tuntia. Äitini ei esim halunnut käyttää sanaa liiteri meidän "liitsusta" jossa säilytimme puita ym, ym, mutta sitä sanaa käytettiin yleisesti Hämeessä.
- heippa_vaan
Jaha, Google "liiteri etymologia", vastaus rts. lider.
Kyllä meillä ainakin oli puuliiteri,rakennus jossa halkoja säilytettiin. - Vajamielinen
Vasabladet? Olisiko seuraavassa vaasalainen näkemys ”liideristä”?
http://www.merimieskuvia.net/Merimieskuvia/Laivat_P-W/Sivut/Vaasa_Leader.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1153515Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801301GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys511267- 831202
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351132- 601067
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291010- 54911
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39892- 67888