varastettu mastercard wienissä

james

Olen opiskelemassa Wienissä ja ensimmäinen takaisku tuli lauantaina 10.3.2007. Huomasin iltapäivällä, että lompakosta oli varastettu MasterCard (Nordea) ja n. 50 euroa rahaa. Heti soitto sulkupalveluun ja kortti suljettiin.

Menin sitten katsomaan Solosta, että oliko sillä tehty ostoksia. Noin 500 eurolla oli ostettu kaikenlaista. Kiva, kiva. Menin tekemään samantien poliisille rikosilmoituksen asiasta.

Nyt olisin kysellyt, tietääkö kukaan korvaako joku toinen taho (ilmeisesti Nordea) aiheutuneet ostot? Suljin kortin tosiaan vasta lauantaina iltapäivällä, kun olin huomannut sen puuttuvan. Varkaus oli tapahtunut jo perjantai iltana kello 21 aikaan. Nordean yleisissä korttiehdoissa sanotaan, että vasta kun kortti on suljettu niin kortinhaltijan vastuu ostoista poistuu. Jäävätkö perjantain klo 21 - lauantain klo 14 välillä tehdyt ostokset minun maksettavakseni?

6

1659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jups..

      Jos ostokset on tehty ennen kuin kortti on ilmoitettu varastetuksi niin ne ovat sinun vastuullasi. Jos ostoksia on tehty kortin sulkemisen jälkeen niin ne eivät mene enää sinun laskuusi. Kortti ehdoissa on se, että kortin omistajan on pidettävä hyvä huoli kortistaan.
      Ohessa korkeimman oikeuden päätös yhdestä kortti varkaudesta..
      http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2006/20060081?search[type]=pika&search[pika]=kortti

      jos linkki ei toimi niin tuossa diaarinumero, jolla voi suorittaa haun tuolla finlexissä: S2005/679

      Rikosilmoitus kannattaa tehdä ja toivoa parasta..

      • Jos myyjä on laiminlyönyt omia velvollisuuksiaan (kuten kortin käyttäjän henkilöllisyyden tarkastamisen tilanteessa jossa se olisi pitänyt tarkastaa), sillä perusteella luottokorttiyhtiö voi jättää maksun maksamatta kauppiaalle. Silloin sitä ei peritä asiakkaaltakaan.


      • james
        Timontti kirjoitti:

        Jos myyjä on laiminlyönyt omia velvollisuuksiaan (kuten kortin käyttäjän henkilöllisyyden tarkastamisen tilanteessa jossa se olisi pitänyt tarkastaa), sillä perusteella luottokorttiyhtiö voi jättää maksun maksamatta kauppiaalle. Silloin sitä ei peritä asiakkaaltakaan.

        täytyy toivoa, että näin kävisi. Ostokset olivat luokkaa 140€ ja 265€. Mutta paikallinen tapa on ollut, että minultakaan ei ole kysytty vielä edes 80€ ostoksissa ajokorttia tai passia. Huomenna soitto pankkiin ja taistelu alkaa.

        esimerkissä jonka nm. jups.. jätti oli kuitenkin kyseessä sellainen tapaus, jossa kortin omistaja ei ollut itse huomannut kortin katoamista vaan pankki oli soittanut hänelle.

        Minulla on pöydällä poliisilta saatu rikosilmoitus, jonka luulisi auttavan vastuun siirtymistä..


      • Tuon oikeusprosessin kuvauksesta pikaisesti lukiessani en huomannut mitään tapahtumaketjun siitä osasta, jossa osapuolina olivat varastetun kortin väärinkäyttäjä, hänelle tuotteita tai palveluja myynyt liike ja tälle korttimaksun hyvittänyt pankki. Kortilla tehdyt ostoksethan ovat yksityiskohtaisesti jäljitettävissä.

        Minäkin olen ajatellut, että kortti on turvallisempi maksuväline kuin setelit. Sen vuoksi ymmärrän täysin, että kyseinen henkilö kätki setelit housujensa sisätaskuun, mutta ei korttia.

        Visa on ollut riitatilanteissa aina vahvasti kuluttajan puolella. Tuosta jutusta saa kyllä sen käsityksen, että Nordea käy mieluummin oikeutta omaa kuluttaja-asiakastaan vastaan kuin rikollisia vastaan, jotka kortin varastivat ja väärinkäyttivät.


    • kuinka

      sitten kävi!=) Onnea matkaan! Auttaakohan vakuutus mitenkään tollaisissa tapauksissa?

      • perso makealle

        Minultakin vietiin koko lompakko, siis myös Visa tammikuussa Helsingissä. Nyt tuli 1500 euron laskun Luottokunnalta. Olivat päättäneet, että minulla on korvausvelvollisuus, koska en ollut heti ilmoittanut katoamisesta. Huomasin lompakon kadonneen vasta kolmantena päivänä, koska en ollut tarvinnut lompakkoa aiemmin. Toki rikosilmoitus on tehty jne. Varas ehti käyttää yli 2500 eurolla Visaani käteinen ja muu kiva meni. Taistelen maksua vastaan kaikin keinoin. Onko kellään muulla kokemuksia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      366
      7990
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2284
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1672
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1529
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      119
      1251
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      78
      1251
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      345
      1091
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      985
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      51
      958
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      106
      875
    Aihe