RitariOlevainen kirjoitti minusta: "...sinä valikoit yksittäisiä jakeita sieltä täältä, ja rakennat omaa uskomustasi kasteesta"!
---
No kerroppa puolestasi, mitä kaste sinulle merkitsee.
1) Onko se lakia vai evankeliumia?
2) Liittyykö kasteeseesi (Pyhä) Henki? Jos liittyy, niin miten?
3) Liittyykö kasteeseesi mitenkään Jumalan Sana?
Pari-kolme Raamatun paikkaa riittää kuhunkin kysymykseen!
Ei omia uskomuksia!
Pyritään asialliseen keskusteluun Raamatun Sanan perustalta.
(Muutkin voivat kyllä vastata lyhyesti!)
RO:lle kysymyksiä
5
233
Vastaukset
- RitariOlevainen
niillä ei ole mitään raamatullista pohjaa, miksi kysyä tuollaista?
Mutta vastaan, kun kerran kysyit!
1. Vastaus: Evankeliumiiin tietenkin kuuluu uskovien kaste upottamlla.
"Menkää kaikkeeen maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille.
"Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka se joka ei usko tuomitaan kadotukseen."
(Raamt.kansalle)
2. Vastaus: Kun Pietari vielä tätä puhui, (evankeliumia)tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka olivat sanaa kuulemassa.
kaikki ne uskovat, jotka olivat ympärileikattuja ja olivat tulleet Pietrin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakain päälle. (mekin olemme pakanoita) sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylsitävän Jumalaa.Silloin Pietari sanoi. Ei kai kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niikuin mekin.
Ja hän käski kastaa heidät Kristuksen nimessä."
Yllä luetussa selviää se, että Pyhä Henki ei ole kasteesta riippuvainen, eikä kaste Pyhän Hengen kasteesta. Molemmeat tapahtumat ovat ihan omissa elementissään, voivat tapahtua toisitaan erillään.
Kastaa voidaan heti, kun uskoon tullaan, ja Pyhä Henki voidaan saada jo ennen vesikastetta.
Vesikaste ei sii ole se, jonka kautta ihminen voisi saada Pyhän Hengen.
Joka osaa lukea nuo Korneliuksen kotona tapahtuneet asiat, ymmrtää kyllä, että näin on!
Ja jos siihen lisätään jotain selittelyjä, se on pahasta.
3. Kaste tapahtuu Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, siinä se liittyy kovastikkin, ja kun kastetaan Jeesukseen Kristukseen, liitetään uskova seurakunta ruumiiseen, ja näin julkisesti tunnustaustuu jeesuksen seuraajaksi, kaste on osaltaan Kristuksen ristin ottamista. Koska Raamatun mukaan se on nimenomaan julkinen tapahtuma ja siinä uskova tunnustautuu Kristukselle Jeesukselle. Lopuksi elämäänsä!
Kaste on myös kuuliaisuuden askel, tottelevaisuuden osoitus Jeesukselle, että seuraa Hänen askelissaan kasteen hautaan, ja myös sitten ylösnousemus elämään Hänen kanssaan.
Kaikki mitä tähän selityksiä haetaan, on pahasta, jolla nämä totuudet halutaan tehdä tyhjäksi!
Antakoon Pyhä Henki sinulle armon käsitää kasteen tarkoitus Raamatun mukaan !
Lapsikaste ei ole mikään vaihtoehto,Raamatulliselle uskovien upotuskasteelle, on vain yksi kaste ja yksi usko ja yksi Henki!- seurakunta
Raamatussa ei helluntailaisten tapaan missään yritetä liittää lasta ikuisesti elävään Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan pelkällä ihmisen siunauksella. Sellaista kohtaa ei ole Raamatussa.
Helluntailaisten kastamattomat lapset EI KUULU MORSIUSSEURAKUNTAAN. (Huom.! morsiusseurakunta temmataan taivaaseen Herraa vastaan yläilmoihin)
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
Raamatussa lapset kastetaan perheen mukana seurakunnan jäseniksi ja lapset saavat kasteessa Pyhän Hengen lahjan. Teille ja teidän lapsille on lupaus Pyhän Hengen lahjasta kasteessa. Kristityt ovat kastaneet lapsensa seurakuntaan jo 2000 vuotta. (helluntailiikehän on vasta 100 v. sitten USA:ssa syntynyt uskonoppi)
"Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti." Ro: "Mutta vastaan, kun kerran kysyit"!
----
1. Vastaus (RO): Evankeliumiin tietenkin kuuluu uskovien kaste upottamalla.
Tapio: Jotkut taas opettavat, että kaste on ihmisen oma kuuliaisuuden askel eli ihmisen teko (toisin sanoen lakia).Kolmannen kysymyksen kohdalla itsekkin puhut kuuliaisuuden askeleesta!
Kysyn vielä tähän liittyen:
Jos nyt kastatan itseni, niin mitä uskovien kasteessani saan?
2. Vastaus (RO):Vesikaste ei siis ole se, jonka kautta ihminen voisi saada Pyhän Hengen.
Tapio: "Tähän liittyen kysymys: "Mitä tekemistä sitten Pyhällä Hengellä on kasteessasi. Eikö meidät myös kasteta Pyhän Hengen nimeen"? (Matt. 28:19).
3)Vastaus (RO):"...uskova tunnustautuu Kristukselle Jeesukselle. Lopuksi elämäänsä!
Kaste on myös kuuliaisuuden askel,..."
Tapio: Alussa liitit kasteen evankeliumiin, mutta myöhemmin puhut lähes täysin vain omista tekemisistäsi.
Jos kasteeseesi kuitenkin liittyy evankeliumi, niin mitä se tarkoittaa?
Elikkä, jos menen uskovien upotuskasteelle, niin mitä minä siinä saan (muutakin, kuin että kastun)?
---
Ps. Keskitytään nyt vain kasteen hengelliseen sisältöön tässä vaiheessa.
Ei takerruta siihen, minkä ikäisenä voi mennä kasteelle.
Muutkin saavat kommentoida!- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Ro: "Mutta vastaan, kun kerran kysyit"!
----
1. Vastaus (RO): Evankeliumiin tietenkin kuuluu uskovien kaste upottamalla.
Tapio: Jotkut taas opettavat, että kaste on ihmisen oma kuuliaisuuden askel eli ihmisen teko (toisin sanoen lakia).Kolmannen kysymyksen kohdalla itsekkin puhut kuuliaisuuden askeleesta!
Kysyn vielä tähän liittyen:
Jos nyt kastatan itseni, niin mitä uskovien kasteessani saan?
2. Vastaus (RO):Vesikaste ei siis ole se, jonka kautta ihminen voisi saada Pyhän Hengen.
Tapio: "Tähän liittyen kysymys: "Mitä tekemistä sitten Pyhällä Hengellä on kasteessasi. Eikö meidät myös kasteta Pyhän Hengen nimeen"? (Matt. 28:19).
3)Vastaus (RO):"...uskova tunnustautuu Kristukselle Jeesukselle. Lopuksi elämäänsä!
Kaste on myös kuuliaisuuden askel,..."
Tapio: Alussa liitit kasteen evankeliumiin, mutta myöhemmin puhut lähes täysin vain omista tekemisistäsi.
Jos kasteeseesi kuitenkin liittyy evankeliumi, niin mitä se tarkoittaa?
Elikkä, jos menen uskovien upotuskasteelle, niin mitä minä siinä saan (muutakin, kuin että kastun)?
---
Ps. Keskitytään nyt vain kasteen hengelliseen sisältöön tässä vaiheessa.
Ei takerruta siihen, minkä ikäisenä voi mennä kasteelle.
Muutkin saavat kommentoida!Koko evankeliumi sisältää koko palstus suunnitelman minkä Jumala on ilmoittanut sanssaan.
Jeesus on evankeliumin ydin,ilman Häntä ei olisi koko evankeliumia, usko Jeesukseen avaa evankeliumin syntiselle, Hän,Jeesus uudestisynyttää sanansa ja Henkensä kautta, uudistaa ihmisen sisältä päin, luo uuden sydämen, "katso uusi on sijaan tullut", kaste kuuluu olennaisena osana pelastukseen, vaikka se ei sinällään pelasta, mutta se on evankeliumin pelastus sanoman yksi osatekijä.
En nyt oikein ymmärrä, kun puhut laista, eihän sillä nyt lain kanassa oo mitään tekmistä.
Tottakai kasteelle mennään itse omasta vapaasta tahdosta,niinkuin Sana sen olettaakin tapahtuvan, mitä lakia siinä on?
"Joka uskoo ja kastetaan", mentävähän sinne on, kastettavaksi, ihan itse kävellä kastealtaaseen, tai muuhun paljoon veteen, jonne voi upottamalla kastaa, miten ihmeessä saat siitä jotain laintekemistä?
Sehän on paremminkin USKON teko, koska Sana käskee kastaa uskovan ihmisen, haudata kasteessa Jeesuksen kanssa, nousta kastealtaasta Jeesuksen ylösnousemus voimassa, sillä niikuin olemme kuolleet Kristuksen kanssa, saamme myöskin elää Hänen kanssaan Hänen ylösnousemus voimassaan, niin silloin USKOTAAN Sanaa ja mennään kastettavaksi. Ei lain pakottamana, vaan Hengen voimassa.
Usko ilman tekoja on kuollut, ja kaste on yksi uskon teko, koska siinä uskotaan, mitä Jeesus käskee tehdä. Näin selko kielellä sanottuna!
Tämä kaikki on juuri evankeliumia, ja siihen kuuluu vielä sekin, kun Jeesus tulee noutamaan omansa, ja vie taivaisiin, sekin on vielä evankeliumia, sitten kun ollaan perillä , uudessa Jerusalemissa, siihen sitten päättyy varsinainen evankeliumi, usko muttuu näkemiseksi, todellisuus ja täydellyys on silloin alkanut, evankelimiumin huipentuma, se, mihin Jumala on kokojan tähdännytkin, uusitaivas ja uusi maa,uusi Jerusalem, siellä ei sitten enää ole evankeliumia, se on silloin todellista ja näkyväistä.
Kristuksen seurakunta on siellä evankeliumin täydellinen hedelmä.
Ainakaan enempää kun vanhemmat ja pappi ja kummit tekee "töitä" sen kun ehtii! Väliäkö sillä kuka tekee ja mitä, jos se kerran on sinun mielestä laintöitä, mennä itse, tai muut menee ja tekee sen mun puolesta, ihan älytöntä! RitariOlevainen kirjoitti:
Koko evankeliumi sisältää koko palstus suunnitelman minkä Jumala on ilmoittanut sanssaan.
Jeesus on evankeliumin ydin,ilman Häntä ei olisi koko evankeliumia, usko Jeesukseen avaa evankeliumin syntiselle, Hän,Jeesus uudestisynyttää sanansa ja Henkensä kautta, uudistaa ihmisen sisältä päin, luo uuden sydämen, "katso uusi on sijaan tullut", kaste kuuluu olennaisena osana pelastukseen, vaikka se ei sinällään pelasta, mutta se on evankeliumin pelastus sanoman yksi osatekijä.
En nyt oikein ymmärrä, kun puhut laista, eihän sillä nyt lain kanassa oo mitään tekmistä.
Tottakai kasteelle mennään itse omasta vapaasta tahdosta,niinkuin Sana sen olettaakin tapahtuvan, mitä lakia siinä on?
"Joka uskoo ja kastetaan", mentävähän sinne on, kastettavaksi, ihan itse kävellä kastealtaaseen, tai muuhun paljoon veteen, jonne voi upottamalla kastaa, miten ihmeessä saat siitä jotain laintekemistä?
Sehän on paremminkin USKON teko, koska Sana käskee kastaa uskovan ihmisen, haudata kasteessa Jeesuksen kanssa, nousta kastealtaasta Jeesuksen ylösnousemus voimassa, sillä niikuin olemme kuolleet Kristuksen kanssa, saamme myöskin elää Hänen kanssaan Hänen ylösnousemus voimassaan, niin silloin USKOTAAN Sanaa ja mennään kastettavaksi. Ei lain pakottamana, vaan Hengen voimassa.
Usko ilman tekoja on kuollut, ja kaste on yksi uskon teko, koska siinä uskotaan, mitä Jeesus käskee tehdä. Näin selko kielellä sanottuna!
Tämä kaikki on juuri evankeliumia, ja siihen kuuluu vielä sekin, kun Jeesus tulee noutamaan omansa, ja vie taivaisiin, sekin on vielä evankeliumia, sitten kun ollaan perillä , uudessa Jerusalemissa, siihen sitten päättyy varsinainen evankeliumi, usko muttuu näkemiseksi, todellisuus ja täydellyys on silloin alkanut, evankelimiumin huipentuma, se, mihin Jumala on kokojan tähdännytkin, uusitaivas ja uusi maa,uusi Jerusalem, siellä ei sitten enää ole evankeliumia, se on silloin todellista ja näkyväistä.
Kristuksen seurakunta on siellä evankeliumin täydellinen hedelmä.
Ainakaan enempää kun vanhemmat ja pappi ja kummit tekee "töitä" sen kun ehtii! Väliäkö sillä kuka tekee ja mitä, jos se kerran on sinun mielestä laintöitä, mennä itse, tai muut menee ja tekee sen mun puolesta, ihan älytöntä!RO:"Jeesus on evankeliumin ydin.
....kaste on evankeliumin pelastus sanoman yksi osatekijä. ".
----
Mitä tarkoitat osatekijällä?
Eikö kasteenkin ydin ole Jeesus?
Miksi Paavali kastatti itsensä (Apt. 22:16)?
Miksi Pietari kehoitti ottamaan kasteen (Apt. 2:38)?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138