Poistot ja lisäpoistot?

miten erotellaan?

Veroilmoituksessa on kohta IV 5 lisäpoisto , mitä tämä tarkoittaa. Normaali poiston kyllä ymmärtää tavallinenkin tallaaja.

3

2759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikkapa

kehitysalueilla olevien yritysten uusinvestointien ylimääräiset poistot.

• tarkoittaa seuraavaa

Pahoittelen, olen opiskellut kyseiset asiat englanniksi, joten niiden esittäminen suomeksi voi olla takkuilevaa. Joka tapauksessa, yritys voi poistaa verotusta varten enemmän kuin normaalin poiston verran joinain vuosina, jotta saadun voiton määrästä maksettava vero pienenee. Lisäpoiston määrä määrääntyy säädettyjen maksimiprosenttien mukaan, esim maximum depreciation for taxation purposes for building (factories etc) on 7%. Tarkoittaen, että 10000 arvoisesta tehtaasta, jonka estimated useful life time on 30 vuotta, normaali vuotuinen poistomäärä on tietysti 10000/30 = 333,33. Lisäpoisto (depreciation for taxation purposes / maximum fiscal depreciation) on kuitenkin 10000*0,07=700.
      Toisin sanoen lisäpoisto tässä tapauksessa on 700-333,33. Seuraavana vuonna lisäpoiston määrä lasketaan arvosta book value - accumulated depreciation = [10000-333,33 - (700-333,33)]*0,07. Tällä kaavalla laskien, mitä pidemmälle vuodet menevät, sitä vähemmän lisäpoistoa voi tehdä. Lisäpoiston määrä muuttuu myös "negatiiviseksi", eli verotuksessa ei voi poistaa koko tavallisen poiston arvoa. Tällä varmistuu se, että yritys maksaa tietyn ajanjakson kuluessa kuitenkin kaikki sille säädetyt verot, vaikka tiettyinä toimivuosina olisi käyttänyt lisäpoistoa maksaakseen pienemmän summan veroa tuloksestaan.

• taavi

poistoerosta ei ole nyt kyse..

Lue EVL 32 eli ainakin arvonalennuspoisto kirjataan Lisäpoistoksi, jos sellainen on kirjanpidossa tehty ja halutaan tehdä myös verotuksessa eikä jätetä hyllypoistoksi poistettavaksi myöhempinä vuosina, ja kokonaispoistot ylittäisivät muuten EVL-poistoprosentit. Lisäpoiston jos tekee pyydetään jälkikäteen automatic lisäselvityksiä mistä on tehty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      252
      2672
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2187
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      328
      1912
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      103
      1639
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      90
      1566
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1260
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1210
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1131
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1093
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      1036
    Aihe