Ajatuksiani wiccasta.

Röppis

Minusta wicca on vain itsesuggestiota. Aika suoraan tuli kanta, mutta näin sen on pakko olla. Muistan ensimmäisen kosketukseni wiccaan olleen, kun katsoin moonTV:ltä jotain ohjelmaa, jossa nuori wiccanainen esitteli omaa elämänkatsomustaan. Haastattelun lopuksi hän sanoi tekevänsä aina välillä "huomaamattomuusloitsun" päästäkseen johonkin clubille sisään. Mitä vittua? kuulinko oikein? Huomaamattomuusloitsu. Mietin "älä jaksa naurattaa". Mutta ilmeisesti nainen oli tosissaan.

Hieman myöhemmin linkit ohjasivat minut pakanverkkoon, jossa luin taas wiccalaisuudesta. Olen aina itseasiassa ollut sitä mieltä, että loitsut ovat vain pienten (siis fyysisesti) ihmisesten juttu. Ja katso ketkä ovat wiccan harrastajia. Naiset. En haluaisi olla sovinisti, mutta realiteetit näyttävät että naiset ovat heikompia kuin miehet. Tämä ennestään ruokkii ajatusta siitä, että kyseessä on itsesuggestioinen ilmiö.

Fiksua kuitenkin wiccassa on "se minkä teet, tulee kolminkertaisena takaisin sinulle." Mutta toisaalta tämäkin ajatus on aika alkeellinen. Siinä eletään vain kepin ja porkkanan pelossa. Mutta toisaalta tuossa säännössä yritetään vain saada yksinkertaisemmatkin ihmiset ymmärtämään että pitää käyttäytyä, edes jotenkin. Kristinuskossa on sama ajatus, eli helvetti. Kuitenkin jo pieni tarkastelu molemmissa uskonnoissa osoittaa, ettei rangaistusta tarvitse pelätä. En tiedä pahemmin wiccojen taivaskäsityksistä, mutta luulen että sellainenkin on? Tai jonkinlainen "eteenpäinsiirtyminen".

Se, että wiccalaisuus on suomessa vielä lapsenkengissä tarkoittaa myös sitä, että suurin osa wicoista on tehnyt tietoisen valinnan omasta elämänkatsomuksestaan. Lukuunottamatta teinigootteja, joiden mielestä se on vaan "vitun auktootteriteetteja vastaan kapinointia ja SIX ihan Vidu cool!" En voi kuitenkaan olla ajattelematta, että onko auteettinen valinta sittenkään oikein, jos se päätyy väärään? Itse en tunne mitään yhteyttä luontoon, korkeintaan "palvelija - herrasuhteen", jossa minä olen herra. Asun kaupungissa, harrastan Thaiboxingia ja lähin kosketus luontoon, mikä minulla on, oli se kun oltiin partiossa metsässä. En pitänyt tapahtumasta. Luonto on liian primitiivinen voidakseen pitää sisällään mitään jumaluuksia.

Tämän kaiken kirjoitin kuunnellessani
Bachin cembalo konserttoja. Teksti voi siis olla sen mukaista :D

20

1797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pora

      Juu, legendaarista. Vaikken wicca olekaan niin
      tuo tekstisi oli kyllä huvittavuuden huippu.
      "Magia on pienikokoisten ihmisten juttu."
      ja
      "Minä olen (luonnon) herra."
      ja
      "Luonto on niin primitiivinen ettei siellä
      voi asua mitään jumaluuksia."

      Sinähän et onneksi itse harrasta minkäänlaista
      itsesuggestiota varmasti koskaan. :-D

      Eli toivottavasti tekstisi oli provo. Hauska
      se ainakin oli.

      • RosvoRoopeMies

        No, okei. Ehkä toi pienikokosten ihmisten juttu oli aika turha, MUTTA!

        En kyllä sanonut missään vaiheessa olevani ainoa luonnon herra. Korostin vain sitä dominanssia, joka ihmisillä on luontoon nähden. Jos ei sitä näe, niin oi voi. Ihminen on kuitenkin suurimmaksi osaksi astunut jo ulos luonnosta, ja nyt käyttää sitä hyväkseen. Meillä ei enää ole niin hirveen kova juoksu lajin selviytymiseen, koska ihminen on viisaana paskiaisena keksinyt parannuskeinot lähes kaikkeen. Jos katsoo missä asemassa me ollaan, niin on realiteettien kieltämistä olla sanomatta, ettei me oltais huipulla.

        Ja edelleen, luonto on paikka, jossa on märkää, kuraista, mahdollisesti hyönteisiä ja vittu kaiken lisäksi vielä jotain karhuja. Ei siellä mitää fauneja hypi, hyvällä tsägällä voit nähä kanin kun se hyppää sun niskaan ja alkaa raatelee. En mahda ymmärtää mitä taikaa te siellä näette?
        Vetoaminen asioiden biologiseen monimutkaisuuteen primitiivisyyden vasta-argumenttina on kuitenkin erittäin tyhmä.

        Kyllä mä ennen matseja käytän ainakin itsesuggestiota. Mun paras mantra on "lyö läpi" joka toimii hyvin ^^

        np. Cindy Lauper-Girls Just Wanna Have Fun


      • Sama mies
        RosvoRoopeMies kirjoitti:

        No, okei. Ehkä toi pienikokosten ihmisten juttu oli aika turha, MUTTA!

        En kyllä sanonut missään vaiheessa olevani ainoa luonnon herra. Korostin vain sitä dominanssia, joka ihmisillä on luontoon nähden. Jos ei sitä näe, niin oi voi. Ihminen on kuitenkin suurimmaksi osaksi astunut jo ulos luonnosta, ja nyt käyttää sitä hyväkseen. Meillä ei enää ole niin hirveen kova juoksu lajin selviytymiseen, koska ihminen on viisaana paskiaisena keksinyt parannuskeinot lähes kaikkeen. Jos katsoo missä asemassa me ollaan, niin on realiteettien kieltämistä olla sanomatta, ettei me oltais huipulla.

        Ja edelleen, luonto on paikka, jossa on märkää, kuraista, mahdollisesti hyönteisiä ja vittu kaiken lisäksi vielä jotain karhuja. Ei siellä mitää fauneja hypi, hyvällä tsägällä voit nähä kanin kun se hyppää sun niskaan ja alkaa raatelee. En mahda ymmärtää mitä taikaa te siellä näette?
        Vetoaminen asioiden biologiseen monimutkaisuuteen primitiivisyyden vasta-argumenttina on kuitenkin erittäin tyhmä.

        Kyllä mä ennen matseja käytän ainakin itsesuggestiota. Mun paras mantra on "lyö läpi" joka toimii hyvin ^^

        np. Cindy Lauper-Girls Just Wanna Have Fun

        "Itse en tunne mitään yhteyttä luontoon, korkeintaan "palvelija - herrasuhteen", jossa minä olen herra."


        no tossahan se lukee, mutta pointti oli kuitenkin vaan korostaaa sitä että ihmiset on pro!


      • Tanith
        RosvoRoopeMies kirjoitti:

        No, okei. Ehkä toi pienikokosten ihmisten juttu oli aika turha, MUTTA!

        En kyllä sanonut missään vaiheessa olevani ainoa luonnon herra. Korostin vain sitä dominanssia, joka ihmisillä on luontoon nähden. Jos ei sitä näe, niin oi voi. Ihminen on kuitenkin suurimmaksi osaksi astunut jo ulos luonnosta, ja nyt käyttää sitä hyväkseen. Meillä ei enää ole niin hirveen kova juoksu lajin selviytymiseen, koska ihminen on viisaana paskiaisena keksinyt parannuskeinot lähes kaikkeen. Jos katsoo missä asemassa me ollaan, niin on realiteettien kieltämistä olla sanomatta, ettei me oltais huipulla.

        Ja edelleen, luonto on paikka, jossa on märkää, kuraista, mahdollisesti hyönteisiä ja vittu kaiken lisäksi vielä jotain karhuja. Ei siellä mitää fauneja hypi, hyvällä tsägällä voit nähä kanin kun se hyppää sun niskaan ja alkaa raatelee. En mahda ymmärtää mitä taikaa te siellä näette?
        Vetoaminen asioiden biologiseen monimutkaisuuteen primitiivisyyden vasta-argumenttina on kuitenkin erittäin tyhmä.

        Kyllä mä ennen matseja käytän ainakin itsesuggestiota. Mun paras mantra on "lyö läpi" joka toimii hyvin ^^

        np. Cindy Lauper-Girls Just Wanna Have Fun

        Kun ihminen ja luonto tappelevat keskenään luonto yleensä voittaa. Ei siinä mitkään luomakunnan herruus-kuvitelmat paljoa auta.
        Ihmisen pitää mielestäni pyrkiä olemaan sopusoinnussa luonnon kanssa koska on itsekin siitä osa. Joskus ihmettelen mikä ihmeen itsetuhoamisvietti meillä ihmisillä on kun emme usein mitenkään pyri elämään sopusoinnussa luonnon, ja tätä kautta myös oman itsemme kanssa.


      • Ultimaattinen varas
        Tanith kirjoitti:

        Kun ihminen ja luonto tappelevat keskenään luonto yleensä voittaa. Ei siinä mitkään luomakunnan herruus-kuvitelmat paljoa auta.
        Ihmisen pitää mielestäni pyrkiä olemaan sopusoinnussa luonnon kanssa koska on itsekin siitä osa. Joskus ihmettelen mikä ihmeen itsetuhoamisvietti meillä ihmisillä on kun emme usein mitenkään pyri elämään sopusoinnussa luonnon, ja tätä kautta myös oman itsemme kanssa.

        Luonto voittaa vain siinä mielessä, että ihminen tuhoaa itsensä siinä samalla, jos nyt maapallon paskoo.

        Kysymys ei ole mistään kuvitelmista. Suosittelen lämpimästi ajelua jonkun teollisuusalueen läpi, vaikka suomessa onkin vain pieniä tehtaita. Kovasti näyttää siltä että luonto on häviöllä tässä taistelussa.

        NOJOO! ehkä joku tsunami on tappanut pari ihmistä, mutta sehä on paljon menoa hidastanut..
        Eettiset arvot ovat niin subjektiivinen asia, että yhtä tai toista on turha korottaa.


      • Poison.
        RosvoRoopeMies kirjoitti:

        No, okei. Ehkä toi pienikokosten ihmisten juttu oli aika turha, MUTTA!

        En kyllä sanonut missään vaiheessa olevani ainoa luonnon herra. Korostin vain sitä dominanssia, joka ihmisillä on luontoon nähden. Jos ei sitä näe, niin oi voi. Ihminen on kuitenkin suurimmaksi osaksi astunut jo ulos luonnosta, ja nyt käyttää sitä hyväkseen. Meillä ei enää ole niin hirveen kova juoksu lajin selviytymiseen, koska ihminen on viisaana paskiaisena keksinyt parannuskeinot lähes kaikkeen. Jos katsoo missä asemassa me ollaan, niin on realiteettien kieltämistä olla sanomatta, ettei me oltais huipulla.

        Ja edelleen, luonto on paikka, jossa on märkää, kuraista, mahdollisesti hyönteisiä ja vittu kaiken lisäksi vielä jotain karhuja. Ei siellä mitää fauneja hypi, hyvällä tsägällä voit nähä kanin kun se hyppää sun niskaan ja alkaa raatelee. En mahda ymmärtää mitä taikaa te siellä näette?
        Vetoaminen asioiden biologiseen monimutkaisuuteen primitiivisyyden vasta-argumenttina on kuitenkin erittäin tyhmä.

        Kyllä mä ennen matseja käytän ainakin itsesuggestiota. Mun paras mantra on "lyö läpi" joka toimii hyvin ^^

        np. Cindy Lauper-Girls Just Wanna Have Fun

        Ihmiskunnasta on mukava uhota olevansa luonnon herra, joka hallitsee kaikkea ympärillämme, kuinka hienoja ja ylivertaisia olemmekaan... kunnes todellisuus iskee. Ihmiskunnan historia maailmankaikkeuden historiaan nähden on vain pienen pieni hetki, ja luonto voi pyyhkäistä ihmiset pois tältä planeetalta hetkessä. Viimeksi tästä nähtiin esimerkki tsunamin iskiessä pari vuotta sitten, siinä muistaakseni menehtyi 280 000 ihmistä. Kiehtova ajatus on myös se, jos Yellowstone tuossa yhtäkkiä purkautuisi. Ihmiset ovat osa luontoa, eivät sen yläpuolella oleva voima, joka voi kohdella ympäristöä miten haluaa omien halujensa täyttämiseksi. Tämä asia on onneksi alettu viime aikoina tiedostaa yhä paremmin ja ilmenee yhteiskunnassa kasvavana ympäristötietoisuutena ja poliittisella tasolla on paljon keskustelua ympäristön lämpenemisestä.

        Uskon asioista lienee turha kiistellä sen enempää. Sinä et usko luonnosta löytyvän mitään jumalallista, et usko kolminkertaisuuden lakiin, ja sitä rataa. Mikäs tuossa, toisin ajatteleviakin vain löytyy. Wicca en koe olevani, magiaa kylläkin harjoitan, kiitos vain tuosta ”pienet ihmiset” kommentistasi – laittoi hymyilyttämään. En itseäni millään tasolla kovin pieneksi pysty mieltämään. :-)


      • Söör Röpsäkkä
        Poison. kirjoitti:

        Ihmiskunnasta on mukava uhota olevansa luonnon herra, joka hallitsee kaikkea ympärillämme, kuinka hienoja ja ylivertaisia olemmekaan... kunnes todellisuus iskee. Ihmiskunnan historia maailmankaikkeuden historiaan nähden on vain pienen pieni hetki, ja luonto voi pyyhkäistä ihmiset pois tältä planeetalta hetkessä. Viimeksi tästä nähtiin esimerkki tsunamin iskiessä pari vuotta sitten, siinä muistaakseni menehtyi 280 000 ihmistä. Kiehtova ajatus on myös se, jos Yellowstone tuossa yhtäkkiä purkautuisi. Ihmiset ovat osa luontoa, eivät sen yläpuolella oleva voima, joka voi kohdella ympäristöä miten haluaa omien halujensa täyttämiseksi. Tämä asia on onneksi alettu viime aikoina tiedostaa yhä paremmin ja ilmenee yhteiskunnassa kasvavana ympäristötietoisuutena ja poliittisella tasolla on paljon keskustelua ympäristön lämpenemisestä.

        Uskon asioista lienee turha kiistellä sen enempää. Sinä et usko luonnosta löytyvän mitään jumalallista, et usko kolminkertaisuuden lakiin, ja sitä rataa. Mikäs tuossa, toisin ajatteleviakin vain löytyy. Wicca en koe olevani, magiaa kylläkin harjoitan, kiitos vain tuosta ”pienet ihmiset” kommentistasi – laittoi hymyilyttämään. En itseäni millään tasolla kovin pieneksi pysty mieltämään. :-)

        Kuinka pienet olivatkaan sen tsunamin vaikutukset maailmaan? Mikään ei muuttunut mitenkään. Ja ajalla ei sinänsä ole mitään merkitystä, sillä puhuin nykyhetkeestä.

        En tiedä onko oikein vai väärin kohdella luontoa niinkuin huvittaa, mutta näin ihmiset jokatapauksessa tekevät - koska pystyvät.


    • taasen

      "Luonto on liian primitiivinen voidakseen pitää sisällään mitään jumaluuksia."

      Aika teennäistä ajatella, että itse olisit jotenkin primitiivisyyden yläpuolella, "parempi" luontoa. Aika kristillinen käsite tuo "luomakunnan herra", ja syy siihen miksi kristityt pyörittelevät päätään luonnonkatastrofien sattuessa.

      Luonnosta jumalat löytyvät vasta, kun on tarpeeksi nöyrä (=avoinmielinen) niitä etsimään. Pitää nähdä pieniä yksityiskohtia, jotta näkee kokonaisuuden paremmin.

    • ei suomalainen wicca

      Niin. Ongelma kaiketi on siinä, että Suomessa wiccuus on leimallisesti sitä mitä wicca ry. wiccuudesta ajattelee ja mitä siitä kieltää. Siis pienen piirin piirileikkiä. Ja pahinta tuossa on se, että piiri ei koskaan uusiudu.

      Se ei ole edes uskonto, vaan järjetäytynyt liike, yhdistys, jonne on kokoontunut samoin ajattelevia. Täydellisesti jotain muuta mitä wiccuus alunperin oli.

      Mutta tämäpä on vain minun mielipiteeni, enkä muuten kirjoittanut Bach taustalla, vaan Mozart. ;)

    • Wicca

      olen itse Wicca ja semmoisia loitsuja kuin esimerkiksi huomaamattomuusloitsua ei ole on vain Voco Elementum tyylisiä loitsuja ja Wiccalaisuus ei liity mitenkään satanistiin tai saatanan palvontaan. Wicat palvovat mm kiviä ja kahta jumalaa.

      • Raastaja

        Mitä palvottavaa kivistä löytyy? :D


      • jepulis

        " Wicat palvovat mm kiviä ja kahta jumalaa."

        Tässähän se taas tulee esiin, kuinka virheellinen katsantokanta monilla wiccaihmisillä ja uuspakanoilla saattaa olla. Ei entisajan "oikea pakana" palvonut kiviä; jumaluus ilmeni eri luonnon elementtien KAUTTA, mutta se nähtiin loppupelissä transkendentaalisen todellisuuden ilmentymänä, ts. ei siis minään "luonnon voimina" tai luonnon objekteina. Se, että esim. hindu kumartaa jostakin jumalastaan tehtyä patsasta ei ole "patsaan palvontaa"; jumaluutta ilmennetään tässä tapauksessa patsaan kautta. Naivia meininkiä wiccatytöillä.


      • WICCALAINEN
        Raastaja kirjoitti:

        Mitä palvottavaa kivistä löytyy? :D

        esimerkiksi elementtejä ja jumala olentoja...


      • WICCALAINEN
        jepulis kirjoitti:

        " Wicat palvovat mm kiviä ja kahta jumalaa."

        Tässähän se taas tulee esiin, kuinka virheellinen katsantokanta monilla wiccaihmisillä ja uuspakanoilla saattaa olla. Ei entisajan "oikea pakana" palvonut kiviä; jumaluus ilmeni eri luonnon elementtien KAUTTA, mutta se nähtiin loppupelissä transkendentaalisen todellisuuden ilmentymänä, ts. ei siis minään "luonnon voimina" tai luonnon objekteina. Se, että esim. hindu kumartaa jostakin jumalastaan tehtyä patsasta ei ole "patsaan palvontaa"; jumaluutta ilmennetään tässä tapauksessa patsaan kautta. Naivia meininkiä wiccatytöillä.

        tota mä just hain, mutta Wiccalainen valitsee itselleen kaksi jumalaa riitin aikana ja\tai pyytä kiviltä vaikka onnea:) ja joissakin tapauksissa myös elementit kutsutaan koolle. ja luonto on Wicoille tärkeä.


      • Fenris_1
        WICCALAINEN kirjoitti:

        tota mä just hain, mutta Wiccalainen valitsee itselleen kaksi jumalaa riitin aikana ja\tai pyytä kiviltä vaikka onnea:) ja joissakin tapauksissa myös elementit kutsutaan koolle. ja luonto on Wicoille tärkeä.

        Olet 13-15v tyttö ja kuullut wiccasta ensi kertaa... siis "havainnut olleesi aina wicca" muutama kuukausi sitten


      • Olevaisessa
        WICCALAINEN kirjoitti:

        tota mä just hain, mutta Wiccalainen valitsee itselleen kaksi jumalaa riitin aikana ja\tai pyytä kiviltä vaikka onnea:) ja joissakin tapauksissa myös elementit kutsutaan koolle. ja luonto on Wicoille tärkeä.

        Jumala on yksi ja sama,joka puolella heijastettuna,kuin kuvastimessa oleva Olevaisuus.
        -Koskettamalla Kukkaa luonnossa,minä kosketan Jumalaa sydämmessäni,me olemme samaa,alkuaineiden summa.
        ~Alchemist~


      • * * * * *
        jepulis kirjoitti:

        " Wicat palvovat mm kiviä ja kahta jumalaa."

        Tässähän se taas tulee esiin, kuinka virheellinen katsantokanta monilla wiccaihmisillä ja uuspakanoilla saattaa olla. Ei entisajan "oikea pakana" palvonut kiviä; jumaluus ilmeni eri luonnon elementtien KAUTTA, mutta se nähtiin loppupelissä transkendentaalisen todellisuuden ilmentymänä, ts. ei siis minään "luonnon voimina" tai luonnon objekteina. Se, että esim. hindu kumartaa jostakin jumalastaan tehtyä patsasta ei ole "patsaan palvontaa"; jumaluutta ilmennetään tässä tapauksessa patsaan kautta. Naivia meininkiä wiccatytöillä.

        Itsekin käsitän asian niin, että jumaluus ilmenee lukemattomissa muodoissa. Ja se voi ilmetä erillisten jumaluuksien tai objektien kautta.


    • harrasti kanssa muinoin thaiboxingia ja cilläkin soi cembalot, että sillee:D

    • pa-kana

      Jos maasta ei kasvaisi mitään, ei ihmisellä olisi mitään syötävää. Ihminen kykenisi ehkä tuhoamaan suurimman osan elollisesta luonnosta, mutta tuhoaisi samalla itsensä. Tällöinkin todennäköisesti joitain mikrobeja jäisi eloon. Tässä asetelmassa on ihmisen herruus kaukana.

    • Aamun lapsi

      Wicca en ole, enkä oikeasti kristittykkään vaikka kirkkoon kuulun.

      Ja vaikken olekkaan wicca, niin mielestäni olet täysin väärässä. Sitä mukaa kun me täällä rällästetään, maailma kärsii, ja kun se kärsii tarpeeksi se tuhoaa meidät. Ihan sama tuhoutuuko se itse samalla.

      Ihan kuin jotain bakteereita ollaan, tunkeudutaan elimistöön, lisäännytään liikaa, haavoitetaan isäntäolentoamme, saadaan puolustussysteemi niskaamme ja sitten mietitään että minne sitten mennään saastuttamaan. Toivon kovasti ettei ihminen ikinä pääse pakenemaan tekojensa seurauksia muualle avaruuteen.

      Syy minkä takia minä rakastan luontoa yli ihmisen saavutusten, on luonnon kauneus. Kaunista on katsella kiven vivahteikasta väriä tai kuunnella metsän sointia. Kaikki kaunis, minkä ihminen voi saada aikaan vain jäljittelee luontoa. Se, mikä ei muistuta luonnon luomuksia on rumaa. Voitko väittää esim. tehdaskaupungin olevan kaunis ja viihtyisä. Tai suurkaupungin. Voitko väittää nauttivasi kuulemastasi, haistamastasi ja näkemästäsi.

      Minä rakastan kauneutta, rakastan villejä muotoja ja valoja ja varjoja. Ja voin sanoa suoraan, että ihminen on aina kaunis ja hyvä sellaisena kuin hän syntyy luonnon valossa ja luonnon varjoissa.

      Ja tuo Bachin mikälie cembalo konsertto ei olisi ikinä syntynyt, jos luonnossa ei olisi syntynyt ihmistä tai kasvanut puuta, josta cembalon voi kyhätä.

      Sinä et voi käskeä puuta kasvamaan etkä lintua laulamaan. Sinä et saa sadetta tulemaan etkä tuulta puhaltamaan. Mutta sinä saat sen kaiken loppumaan. Mitä teet, kun mitään ei enää ole?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe